Visa fullständig version : Träning

jump_
2006-11-10, 11:38
Jag vet inte om det här kommer rätt, om inte så ber jag moderatorn att lägga det rätt...På våra hoppträningar så har vi två tjejer som rider B-ponnysar. Vi har en tjej i våran grupp vars häst INTE tycker om ponnyer och hon har sagt det till dom och hästar har även gjort utfall emot ponnyerna. Nu till saken..Min häst har också börjat irriterat sig på dom små ponnyerna för dom rider överallt och ingenstans..Dom kan rida tre cm från baken på min eller min kompis häst och dom vet att det kan ske en olycka..Dom tar inte hänsyn till någon när dom rider..OM det nu skulle ske en olycka vem bär ansvaret? föräldrarna till tjejerna vet också att våra storhästar inte tkr om ponnyerna. Är det vårat fel eller är det tjejernas fel? Det är ju dom som rider bakom och framför oss utan att bry sig om man kommer i galopp eller står still...Börjar bli lite orolig över det hela.

ullisdenballe
2006-11-10, 12:32
låter som att tjejerna skulle behöva lära sig lite regler vid ridning i paddock/ ridhus. och att visa hänsyn till ni andra som rider. jag skulle ta upp det med föräldrarna innan det händer en olycka. kan tänka mig att ni som rider stor häst kan bli anklagade om det händer nått, även om det är deras fel pga att ni är äldre... det va mina tankar.
lycka till!:banana:

Degree
2006-11-10, 12:53
Jag skulle nog ta ett snack med ryttare och föräldrar och varna för att det snart händer en olycka om de inte lär sig att rida med ett säkerhetsavstånd till era hästar, framförallt när det gäller att komma nära bakom. Säj till dem att hålla sig minst 3 meter bakom er, kommer de närmre än så så får de i princip skylla sig själva. Då har ni varnat och får de sig en spark så har de ju brutit mot det ni kommit överens om och då är ansvaret inte ert.

jump_
2006-11-10, 16:37
Dom har blivit tillsagda att inte rida bakom oss osv men tydligen går det in genom ena örat och ut genom andra....VI får se vad som händer på torsdag

Hiwiie
2006-11-10, 17:02
Prata med tränaren, som kanske kan undervisa tjejerna lite om vilka regler som gäller på en ridbana .. Det är sådant de måste kunna innan de ska vara med på träningar, tycker jag. Säkerheten är ju A och O. Sätt en röd rosett i svansen på hästen och berätta vad det betyder ;) Så gjorde jag på träningarna när jag red "elaka" hästar haha :P