Visa fullständig version : Vad kostar det att lämna sin häst på inridning?

Prince
2006-11-10, 13:03
Hejsan!

Funderar på att köpa en unghäst, men är inte riktigt säker på att jag klara utbildningen själv, och kanske därför behöver lämna iväg den i preioder. Någon som vet vad månadskostnaden är på det tex på vintern när den måste stå på stall också.

FT_ryttare
2006-11-10, 13:13
låt bli o köpa om du inte klarar av inridningen själv.

visst, problem kan alltid uppstå men vetman redan i förväg att de här klarar jag inte /vågar inte så låt bli istället o köp en som redan är inriden.

Eve
2006-11-10, 14:16
jag skulle nog köpt en äldre häst om jag var du..

MEN, jag tycker att det är väldigt bra av dig som erkänner att du kanske inte klarar av inridningen och då hellre lämnar iväg den istället för att göra "fel"..

förövrigt så vet jag inte vad de kostar, men jag önskar dig iallafall lycka till!

Ciazon
2006-11-10, 14:21
Jag var litet intresserad av att lämna iväg min häst i somras, ringde då på tre olika ställen (dressyr) och de tog mellan 5 000 - 7 000 kr per månad inkl. moms. Hästen skulle stå inne då också och det var B-tränare i dressyr som jag hade kontakt med. Annars antar jag att det är väldigt olika i pris, beroende på vad man letar efter. Jag ville ha någon med dokumenterad erfarenhet och bra referenser.

cactuspower
2006-11-10, 15:02
Vill du ha en yngre häst kanske du borde satsa på en 5-6 åring som redan är väl inriden och grundutbildad. Då vet du ju dessutom lite mer 'vad du får' och slipper lägga ut dyra pengar på en unghäst hos unghästutbildare.

Priserna ligger nog dock annars från ca 5000-8000:- hos de ställen jag känner till inkl. moms. Hos mer utbildade/erkända personer, det gäller både dressyr och hoppningen.

mizz_perfect
2006-11-10, 15:03
som flera andra skrev, låt bli att köpa en unghäst om du inte klarar av att utbilda den!

Hiwiie
2006-11-10, 17:14
Det kan variera ngt oerhört beroende på standarden och vem du vänder dig till. Som några nämt 5.000 och uppåt. Det finns även de som utbildar unghästar för 3.000 och uppåt men då är de kanske inte erkända tränare eller ryttare som tävlar de högsta klasserna. Då krävs det kanske att du kollar upp ordentligt vad det är för person, ser denne rida och hälsar på din häst och kollar hur den mår. Jag utbildade lite ponnysar billigt i somras och skickade ett par filmer på när jag red hästarna varje vecka. Det var uppskattat :D