Jag och min sambo har ett handelsbolag med inriktningen avel, utbildning och uthyrning av boxplats. Hälften av hästarna står på företaget och ingår i avelsverksamhet, hälften är privata. Vi har nu byggt nytt stall och frågan är då får man dra allt på företaget? Boxar, galler, gjutning, markberedning i hagar etc.?
Nobbeled
2006-11-10, 15:33
Som jag ser det får du bara dra hälften av byggnadskostnaden eftersom hälften av hästarna är för den privta delen. Men annars får du räkna in alla delar som berör byggnationen.
Annars kan man försöka hävda att nybyggnationen enbart krävdes eftersom man ska bedriva verksamhet.
Lill / Stall Nöbbeled
Om man antar att stallet i framtiden bara ska rymma företagets hästar och inackorderingar?
Då ska du nog hyra in dina privata hästar i det företags ägda stallet. Alltså betala stall hyra till handelbolaget. Då kan du dra av allt på förtaget.
sjoberga
2006-11-11, 15:24
Då ska du nog hyra in dina privata hästar i det företags ägda stallet. Alltså betala stall hyra till handelbolaget. Då kan du dra av allt på förtaget.
Det är en lösning. Men det skall då vara "marknadsmässig" hyra.
Någonstans kommer SKV också att titta på hur affärsmässig investeringen är, dvs att investeringen på sikt faktiskt innebär att företaget kommer att räkna hem den och gå med vinst.
Exempel: Bygger man ett stall för 1 miljon kronor och sedan omsätter mindre än 100.000 (försäljning exkl moms) i verksamheten om året så kommer nog SKV att ana oråd och kräva mycken motivering. Risk för upptaxering och åtal.
Tanken med alla kostnader och investeringar som tas i ett företag skall vara vinstsyftet för verksamheten.
Lunagarden
2006-11-11, 19:25
Ring en handläggare på skatteverket och fråga! De är oftast väldigt serviceinriktade.
/Cecilia :)