Visa fullständig version : hur tolkar ni detta?

Mli
2006-11-10, 16:57
Jag har en lösdrift med inackorderingar, i avtalet stå detta:

*tillgång till box för tillfällig uppstallning i mån av plats*

Hur tolkar ni det?

Mia_R
2006-11-10, 17:08
Att om man hyr in sin häst på lösdriften så kan man vid behov tillfälligt stalla i den om det finns ngt ledigt? Men måste man inte ha tillgång till box om hästen skadas eller blir sjuk, trodde det gällde vid lösdrift att man ska kunna stalla in hästarna om något händer? :confused:

Mli
2006-11-10, 17:16
det måste finnas ett visst antal boxar per antal hästar - mrn inte en till varje. Jag har dock så att jag har så jag tillfälligt kan stalla upp alla just nu och det känns ju helt klart tryggare...

Tolkar ni det som att allservice runt om ingår? mockning, extrafodring, vård, in/utsläpp?

Står senare i kontraktet att hästägaren ansvarar för all vård.

Masse
2006-11-10, 18:30
Om det inte står något annat än så här, så lär hästägaren få stå för all vård.

mackan
2006-11-10, 18:39
Jag har en lösdrift med inackorderingar, i avtalet stå detta:

Hur tolkar ni det?

Om du i övriga lösdrifts avtalet nämner att viss service ingår, så skulle jag noga specificera om denna service (som tex fodringar, mockning, tillsyn etc) INTE ingår i samband med uppstallning på box.
det finns annars ett kryphål där folk kan välja att misstolka, att samma service gäller på box. förstår du hur jag menar?

Mli
2006-11-10, 19:11
jag förstår vad du menar. I övriga avtalet står det att det ingår fri tillgång på grovfoder, fodring kraftfoder 1gg/dag och tillsyn.

Jag tycker att det det är ganska omöjligt att tolka in att mockning och in/utsläpp då ingår när man har tillgång till box.

Dum som jag var så förutsatte jag att folk skulle fatta detta och ta hand om sin häst själva när den blir sjuk/behöver extra vård men icke då...

minternet
2006-11-10, 19:18
Ja det finns ju folk till allt! :crazy:
Det kallas väl helinackordering om "allt" ska ingå?
Tillsyn är INTE samma som vård eller skötsel det kan ju ingen tycka... eller jo det kan man väl tydligen..men så skulle inte jag tolka det hela.

// M

mackan
2006-11-10, 19:37
jag förstår vad du menar. I övriga avtalet står det att det ingår fri tillgång på grovfoder, fodring kraftfoder 1gg/dag och tillsyn.

Jag tycker att det det är ganska omöjligt att tolka in att mockning och in/utsläpp då ingår när man har tillgång till box.

Dum som jag var så förutsatte jag att folk skulle fatta detta och ta hand om sin häst själva när den blir sjuk/behöver extra vård men icke då...

Nämen precis.
Tyvärr finns det alltid folk som väljer att tolka in det som inte uttryckligen står.... så specificera noga för att utestänga detta folk.... Trist......:crazy:

Korven
2006-11-12, 10:40
Skriv in vad som INTE ingår också.
Tillsyn tolkar jag som att man tittar till i hagen att ingen har legat hela dagen eller stått på samma ställe hela dan (har hänt där jag stått).
Inte visitation av hästen. Ser man att blodet rinner , ja då gör man nåt naturligtvis.
Ju tydligare avtal desto bättre.