Vi ska hyra ut en av våra gårdar. Till gården finns ett stall. Det är absolut inte iordning så den som ska ha det får göra nytt betonggolv. Det finns vatten,el och uppvärmd sadelkammare och två färdiga boxar och förberett för en tredje box. Det finns även lysrör och sånt uppsatt. Till stallet finns en stooor hage.
Det jag funderar på är vad vi kan ta betalt i hyra för stallet. Som sagt så kommer de som har det få göra nytt golv och ha hela ansvaret själva för stallets skötsel. Jag funderade på en 500-hundring i månaden för stall och hage, men det kanske är för mkt?
//mäklar-millus
ska dom betala 500:- per box eller för hela stallet? antar att du menar för hela stallet,och det låter inte mycket tycker jag!
har hört allt från 800:- till 1500:- för stall och hage,och då stall på ca 3-4 boxar.
Det är hela stallet och en stor hage som kan delas av till två hagar som forfarande är stora...
//millus
minternet
2006-11-13, 09:15
Skulle förslå att du får se vad golvet kostar för dem som ska göra det och sedan drar du av det på stallhyran....
Typ golvet kostar X antal tusen kr, dela upp det på den hyra du vill ha i månaden och se hur länge det blir hyrefritt alternativt hyresrabatt. Det är ju ändå så att om de flyttar så har du fått stallet förbätttrat och mer "uthyrbart".
Bra idé är kanske ockå att avtala om vad som gäller angående hagar...finns det stängsel eller ska de hålla med det själva? Är det i så fall ok för dem att ta med stängslet igen när/om de flyttar...
Bara en liten extra tankeställare...
Men ni kanske redan har ett jättebra avtal.
// M
Hur många boxar finns det plats att göra bara de befintliga eller går det att göra flera sen? Och är det bra mark till en hage som ingår? Jag hyr ett stall (av lilla pappa) Betalar 1200kr/mån. För ett stall m 7boxar, en lösdrift på ca 50-60kvadrat, stor loge och sadelkammare + ett litet fd mjölkrum. Och i princip så mycket hagmark jag vill ha, har för tillfället 2 stora sommarhagar, 4 små (mindre iaf) vinterhagar. Och en rejäl hage till lösdriften...
miamiamia
2006-11-13, 16:49
Tror att ca 2000 i månaden vore mera rimligt för stall + hage. Den som hyr stallet kan i sin tur hyra ut boxar och tjäna på det. Gör en deal med golvet, typ avdrag på hyra. Hur är det med el vem betalar det? Vem betalar ev underhåll av byggnad, inredning. När man hyr ut till andra har grejer en tendens att gå sönder. Gör klart med vem som ska stå för vad. Normalt slitage får man räkna med!
500kr är alldeles för billigt!
/M