Visa fullständig version : vi ska köpa hästgård!!

LadySara
2006-11-13, 11:07
ja om de nu blir vi som får huset..
men nu till mina frågor..

stallet vi köper har 6 boxplatser. jag själv ska ha 2 och 4 ska hyras ut. en box av de 4 ska en bekant ha + att hon ska bo i ett litet hus på tomten och hjälpa till med stall mm.

när de gäller uthhyrning vad är der som gäller?? ja menar jag tar betalt av dom för att göra ett jobb... måste man starta företag eller hur noga är det ?? om jag inte rdovisar så är det juh svart jobb eller??

hjälp mig gärna med detta så jag har lite hum om hur man ska/ får göra.

mahlmt
2006-11-13, 11:48
Om gården är lantbrukstaxerad, dvs kod 120, så kan du använda dig av det som "företag".
// Linda

LadySara
2006-11-13, 22:40
typkod 220 småhusenhet helårsbosdad för 1-2 familjer står den som...

fragansia
2006-11-13, 22:51
Vad roligt!:bump: Men har inte du redan ett hus?

Frågorna kan jag inte hjälpa dig med men jag kan säga såhär; jag har aldrig fått kvitto på att jag betalt stallhyra i de stall jag har stått:angel:

LadySara
2006-11-13, 22:54
jo vi har redan hus men hittar man bättre så.... ska värdera vårat imorgon. å ja sen kan de gå fort =)
i valbo där jag stod ja du vet vart var de inget kvitto men nu hos hovis då är allt vitt... hon har juh företag med stall, hovslagning och massage. för tänker man efter är de juh faktiskt svartjobb.. men jag vet inte många stall som har de som företag.

fragansia
2006-11-13, 23:06
Spännande! Ska hålla tummarna för att det går bra!:)

Vad är det för nåt som ska stå i din andra box då? *Linda leker 20 frågor:D *

Näe, det är nog inte många småstall som som är vita. Fast jag har för mig att det är upp till en viss summa man får tjäna på sin hobby innan man behöver skatta. Värt att kolla upp...

LadySara
2006-11-13, 23:13
mmm väldans värt att kolla upp...jadu vet inte än vad som ska stå där men om jag fpår som jag vill sp behöver jag fölboxen till min madame å så blir de väl nån dressyrvallack =)

undrans vart man kollar upp såna saker föresten??

Ramona
2006-11-14, 01:43
Helt ärligt så hade jag inte brytt mej om att deklarera en sådan struntsumma som det handlar om.
Det är tjänst och gentjänst liksom, ingenting märkvärdigt alls. Hon betalar mindre hyra för att hon hjälper till i stallet...ingenting som Skattemyndigheten behöver oroa sej för tycker jag.

Lycka till med nya huset!

LadySara
2006-11-14, 11:30
nu menade jag juh inte bara hon som ska bo i huset utan hela stallet.. de blir juh iaf 4-5 hästar som jag får inkomst på om jag fyller stallet.... och jag sköter om allt ...

kenneth
2006-11-14, 12:38
Varför tror folk att det är svart för att man inte får kvitto? För att jag ska kunna dra av moms så måste jag också redovisa moms och det gör jag med de stallhyror jag får in. Om någon av mina inackorderingar vill ha kvitto så får dom det men ingen har frågat! Ofta har privatpersoner ingen användning av stallkvitton.

LadySara
2006-11-14, 23:06
det svaret blev inte jag ett dugg klokare av då de inte alls hade med min fråga att göra...

allroundhästarna
2006-11-15, 10:12
Du måste börja med att ordna med tillstånd mm
Läs länken www.djurskyddsmyndigheten.se där står allt om regler och lagar, exv förprövning av stallar, tillstånd att hålla hästar mm mm mm
Sen om du hyr ut exv box (beror på om du använder hyresavtal eller uppstallningsavtal) vid hyresavtal gäller hyreslagen och vid uppstallningsavtal kan du utforma/komplettera lite som du vill. Du skriver in i avtalet vad som ska ingå/inte ingå så behöver du ju inte betala för jobbet. Den som ska hjälpa dig har exv lägre boxhyra.

TomasN
2006-11-15, 10:43
Det beror ju på omfattningen. Du kan se det som hobbyverksamhet men du skall ändå bokföra intäkter och utgifter. Ofta blir utgifterna större än inkomsterna och då blir det ju ingen skatt.

Läs gärna på www.skatteverket.se om dels näringsverksamhet och dels om hobbyverksamhet.

TomasN
2006-11-15, 10:43
Det beror ju på omfattningen. Du kan se det som hobbyverksamhet men du skall ändå bokföra intäkter och utgifter. Ofta blir utgifterna större än inkomsterna och då blir det ju ingen skatt.

Läs gärna på www.skatteverket.se om dels näringsverksamhet och dels om hobbyverksamhet.

cutty
2006-11-17, 10:37

Rätta migom jag har fel, men inte har du avdragsrätt för dina kostnader eller utgifter i en hobby? I en hobby blir väl hela intäkten till beskattning över en viss summa?

TomasN
2006-11-17, 10:58
Rätta migom jag har fel, men inte har du avdragsrätt för dina kostnader eller utgifter i en hobby? I en hobby blir väl hela intäkten till beskattning över en viss summa?
Jodå du får dra av för utgifter även i hobbyverksamhet.

Läs tex http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf

allroundhästarna
2006-11-17, 11:33
...och man får inte dra av mera än vad intäkterna är.
(utgifter 10 000 kr och intäkterna 3 000 kr = så får du dra av 3 000 kr i utgifter)

LadySara
2006-11-17, 23:48
om djurskyddsmyndigheten varit ut och gått igenom stallet och påpekat vissa små brister som tex förvaringen av gödslet som nu är fixat av nuvarande ägarna då borde väl stallet ha godkänts för att ha hästar i stallet är byggt 98 och högt i tak, kanonluft, bred stallgågn STORA boxar. måste jag som ny ägare ta ut någon igen ??? fattade inte allt för mycket av de jaa läste på länken du skrev..

LadySara
2006-11-17, 23:56
min dator vill tyärr inte alls ladda ner de jag vill läsa på skatteverket..
låt oss sägaatt jag nu tar in 4 extra hästar utöver min egen. och tar emot stallhyran varje månad. och itne bokför de utan lägger dom på hög till utgifterna som hör till stallet . blir juh rätt så mycket i slutändan som de kostar. vad händer rent juridiskt om jag itne skattar mm???

LadySara
2006-11-18, 00:00
förprövningen är inget jag behöver bry mig om då de redan är ett befintligt stall som jag inte ska göra några ändringar på.

cutty
2006-11-20, 10:31
Jodå du får dra av för utgifter även i hobbyverksamhet.

Läs tex http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf

OK, måste blivit ändrat sedan jag läste kursen för MÅNGA år sedan.
Då kan jag med andra ord ha som hobby att föda upp hästar, travhästar, och sälja på åringsauktion. Ex ha tre ston att betäcka varje år.
Vad blir bättre eller sämre om det körs som enskild firma?
Det blir ju bara på kvällstid efter vanligt jobb, men där finns vinstsyfte, självständighet och varaktighet. Det är ju bara en bisyssla?

Tacksam för svar, skattemyndigheternas broschyrer i all ära, men de är inte alltid helt lättolkade...

TomasN
2006-11-20, 11:06
OK, måste blivit ändrat sedan jag läste kursen för MÅNGA år sedan.
Då kan jag med andra ord ha som hobby att föda upp hästar, travhästar, och sälja på åringsauktion. Ex ha tre ston att betäcka varje år.
Vad blir bättre eller sämre om det körs som enskild firma?
Det blir ju bara på kvällstid efter vanligt jobb, men där finns vinstsyfte, självständighet och varaktighet. Det är ju bara en bisyssla?

Tacksam för svar, skattemyndigheternas broschyrer i all ära, men de är inte alltid helt lättolkade...
Nu är jag ingen expert men om du har tre ston som betäcks årligen så känns det som näringsverksamhet snarare än hobby. Men skatteverket har en bra funktion där man kan skicka frågor till dem från deras hemsida. De är faktiskt rätt snabba på att svara.

allroundhästarna
2006-11-20, 11:34
Se bara till att du får med pappret på godkännande av ägaren och att dom har kollat av påpekandena. Så att det inte är något som är ogjort.
Som hobbyverksamhet har man "Anteckningsskyldighet" = Man är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton mm på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handligarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret. (utdrag från SKM)

Om du sedan hyr ut stallplatser så måste du ha tillstånd för det, om det totalt är 4 hästar eller flera.

LadySara
2006-11-20, 19:34
tackar för svaret... har redan kollat med dom och själv sett papperna. dom har åtgärdat de lilla som var. dvs fixat platsen för dyngan. de dära total 4 eller med är de mina egna inräknade??

AnnA_
2006-11-20, 21:43
Det är om du "förvarar eller utfodrar" (dvs inackorderar) 4 eller fler hästar, eller om det sker yrkesmässigt som du ska ha tillstånd från kommunen. För egna hästar går gränsen vid 10. Tillståndet kostar pengar, 2000 nånting tror jag det var här.

Här finns mer info:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=296

LadySara
2006-11-21, 23:26
så om jag har 2 själv och hyr in 3 så behövs inget tillstånd.. min dator vill fortfarande inte hitta dom sidorna. den hittar fel och sidorna går ej att öppna.. *mutter*

AnnA_
2006-11-22, 08:00
Nej, då behöver du inget tillstånd. Om det inte är yrkesmässigt - dvs om du har registrerat ett företag som hyr ut stallplatserna så krävs tillstånd från första inackorderingen.

TomasN
2006-11-22, 08:41
Nej, då behöver du inget tillstånd. Om det inte är yrkesmässigt - dvs om du har registrerat ett företag som hyr ut stallplatserna så krävs tillstånd från första inackorderingen.
Tillämpningen av de reglerna är minst sagt luddiga. Det behöver inte innebära krav på tillstånd om man har registrerat företag, något som alla med lantbruksfastighet har.

Jag har ställt frågan till ansvariga på kommunen men de kunde inte svara. Det enda svar jag fick var ungefär att det var osäker vad som gäller. :crazy: Tillämpningen verkar variera från kommmun till kommmun dessutom.

cutty
2006-11-22, 08:54
Samma sak här. Hyr ut ett stall som har 5 platser. Två flickor hyr och sköter allt själva. Började hyra ut 1 okt i år.
Hade hemma djurskyddsmyndigheten för två veckor sedan för koll. Inte ens de visste om tillstånd krävs. Skulle i så fall sända mig blankett... När den här veckan är slut har det gått 3 veckor. Misstänker att ej heller de vet vad som gäller och för vem det krävs tillstånd.

allroundhästarna
2006-11-22, 11:39
Denna länk står det ganska utförligt med exempel.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=224

För de som inte kan komma fram till sidan så är här nägra utdrag därifrån:

"Om det t.ex. är en häst- och stallägare som har boxplatser lediga i sitt stall och hyr ut dem till andra hästägare så är det stallägaren som ska ha tillstånd om det handlar om att boxplatser hyrs ut till 4 eller fler hästar. Detta pga att stallägaren förvarar andras hästar samtidigt och regelbundet mot ersättning. Huruvida stallägaren även utfodrar de andras hästar har ingen betydelse för tillståndet."

"Om stallägaren hyr ut stallplatser till 12 olika hästägare är det i regel stallägaren som ska ha tillstånd då denne förvarar 4 eller fler hästar. Ingen av hästägarna håller 10 eller fler hästar och blir därför inte tillståndspliktiga."

"Om stallägaren hyr ut stallplatser till två hästägare, där hästägare A har 2 hästar och hästägare B 10 hästar, kommer stallägaren att behöva tillstånd för förvaring (4 eller fler hästar) och hästägare B för hållande (10 eller fler hästar) av häst."

"Om stallägaren hyr ut hela stallet till en hästägare som håller 12 hästar behöver i regel båda tillstånd, stallägaren för förvaring och hästägaren för hållande av häst."

LadySara
2006-11-25, 15:33
tackar!! väldigt bra.. de va juh inte ens luddigt.. då ligger jag bra till eftersom jag inte tänker ha fler än 3 inhyrda har jag bestämt. tack för att su kopierade hit det så även jag med min skitdator kunde läsa...

elmelts
2006-11-26, 12:40
var bara noga med att ha bra kontrakt och absolut inte svart, för om ngt krånglar med en hästägare så ska allt finnas svart på vitt hur ni ska gå till väga. Om du tar svart så finns det ju igentligen inga lagar då ngt händer.