Visa fullständig version : Vårdförsäkring, hur dyr ska man välja?
pastejja 2006-11-13, 16:23 Sitter här och funderar på hur dyr "vårdförsäkring" jag ska välja på hästen. Jag vill ju inte behöva stå och välja om det skulle hända något, vad har ni valt? Jag har varit borta från hästvärlden ett tag och behöver en uppdatering :)
Ulrika
hillevie 2006-11-13, 17:03 mycket beror ju på vad man har för häst och vad den används till. själv har jag halvblodet i 100.000. det räcker för våra behov. shettisen har 50.000 i vet. del.
pastejja 2006-11-13, 17:07 Tack för ditt svar. Det är ett halvblod, 3 år som ska betäckas och ridas in lite lugnt första året. Jag vet inte vad jag får för 50.000 eller 100.000. Vad kostar en buköppning? (gissar att det är bland det dyraste, och det vill jag ju inte behöva säga nej tack till för att försäkringen inte täcker.
Ulrika
hillevie 2006-11-13, 17:23 det ska man klara för 100.000. när jag frågade min vet. på kliniken så sa han mellan 50.000 och 100.000. det va samma summa som mitt ombud nämde. mitt halvblod råkade ut för akut tromboflebit som unghäst. det blev en stor operation (halsvenen op. bort på ena sidan) det blev komplikationer (såret sprack upp) och op. skedde i rötmån. så det blev infektion. han stod kvar på kliniken många veckor efter. den op. och eftervåden gick på ca. 50.000.
pastejja 2006-11-13, 17:33 Ja, men det är skönt när försäkringen täcker det. Skönt att det gick bra tillslut :). Hur stor är skillnaden på årspremien på 50/100 000 kr? På ett ungefär, det beror ju på vilket bolag?
Ulrika
superstar 2006-11-13, 17:57 Litet tips ;) På Agrias hemsida kan man gå in och pröva sig fram vad olika alternativ kostar, mycket smidigt!
Ullis
pastejja 2006-11-13, 17:59 Sitter och försöker läsa på, men det finns ju så många olika alternativ, läser just nu på Agrias hemsida, och det finns ju så många olika alternativ bara på det enda företaget! Mycket att sätta sig in i.. Det är ju viktiga saker det här ;)
Ulrika
hillevie 2006-11-13, 18:16 jag vet faktiskt inte hur mkt. det skiljer. det går inte att jämföra shettisens vet. del med halvblodets. hade jag haft shettisen i 100.000 vet.del så hade det iallafall inte kostat en bråkdel av halvblodets.
bäst är nog att ringa till det bolag som du tänkt dig (har man hus/gård/bilar och dyl. så får man ju även rabbater.) då svarar dom ju på hur skillnaderna ser ut, och vad det täcker och inte täcker. så har alltid jag gjort ;)
jag har en ganska låg livdel på halvblodet, för där kan det bli riktigt dyr premie på ett högt belopp på halvblod.
pastejja 2006-11-13, 18:22 Litet tips ;) På Agrias hemsida kan man gå in och pröva sig fram vad olika alternativ kostar, mycket smidigt!
Ullis
Smart! Det ska jag göra. Tack för tipset!
Ulrika
pastejja 2006-11-13, 18:25 Jag vet inte ens vilket bolag jag ska välja. Jag tror jag har min egen livförsäkring i Folksam (genom facket), kommer inte ihåg var jag har bilen, betalar bara och ser glad ut ;). Men mannen har en massa försäkrat, bil, lägenhet, kolonistuga etc etc. Ska höra med honom vad han har för bolag.
Egentligen är det kanske inte så stor skillnad på de olika bolagen? De måste ju vara någerlunda likvärdiga, eller?
Ulrika
pastejja 2006-11-13, 18:27 Jag är inte intresserad av hög livförsäkring, iallafall inte förrän hon kommer ut och tävlar. Vill ju inte för något i världen att hon ska behöva avlivas. Däremot är det ju trevligt om man har möjlighet att få bidrag till en ny häst om något otäckt skulle hända.
Ulrika
Är hästen inte försäkrad idag ? Med tanke på att det är en så ung häst så borde ju chansen vara stor att hon varit försäkrad oavbrutet i ett bolag sedan födseln om så är fallet BYT INTE bolag utan ta över denna försäkring och justera den efter dina önskemål vad gäller värde. Ett obrutet försäkringsskydd är det värdefullaste du kan få idag, försäkringsbolagen är fenomenala på att få det till att skador fanns innan försäkringen tecknades och då står du där den dagen du behöver ersättning hur mkt värde du än valt. Har däremot hästen stått i samma bolag sedan födseln så har de ju mkt svårt att säga att skadan fanns innan.
pastejja 2006-11-13, 18:43 Tyvärr är det en oförsäkrad import. Annars hade jag hållt fast i den gamla försäkringen.
Ulrika
jag har min hopphäst försäkrad i agria, jag har 2300 kr i självrisk och de ersätter veterinär vård upp till 120.000kr, de ersätter då även veterinärens resor, hästambulans, receptbelagd medicin och avlivning. hans livförsäkring är dock inte särskilt hög i och med att det kostar så himla mkt. jag är ju främst inte intresserad av att få ut pengar för att han blir utdömd, utan istället så vill jag ju göra allt som går för att lappa ihop hästen vid ev skador.
vet inte skillnaden mellan olika bolag, det kan skilja mkt på vilken ras det är. att skadeförsäkra ett russ kostar några hundra och ett fullblod ett par tusen, men halvbloden ligger väl nånstans mitt i mellan antar jag.
anledningen till att jag inte vågar ha lägre belopp på vet. vården är att jag känner en tjej vars häst skadade sig svårt och det kostade mer än de 50.000 hon fick ersättning för. hon fick strunta i att plugga vidare och skaffa sig ett jobb för att kunna betala detta. den sitsen vill man ju knappast hamna i ....
nordsvensken 2006-11-13, 20:06 mina bägge nordsvenskar har utökad veterinärvård, 120.000. har valt att ha högsta vet-vård och inget livbelopp. viktigast för mig är att kunna hjälpa mina hästar, inte att få pengar när de dör!
pastejja 2006-11-13, 21:39 Intressant att höra era svar! Givetvis är det viktigaste att kunna hjälpa hästen om det händer något.
Ulrika
|