Visa fullständig version : SVÅRT bli av med gödsel?
Tycker ni som har stall att det är svårt att bli av med gödsel? VAd rekomenderar ni att göra för att bäst bli av med den? Ni som inte blir av med den genom att ge till bonde - lämnar ni det till tippen eller? ( vet att det kostar) Vad är bäst att köpa egen container eller ha gödselplatta?
:crazy:
Tycker ni som har stall att det är svårt att bli av med gödsel? VAd rekomenderar ni att göra för att bäst bli av med den? Ni som inte blir av med den genom att ge till bonde - lämnar ni det till tippen eller? ( vet att det kostar) Vad är bäst att köpa egen container eller ha gödselplatta?
Skaffa en värmepanna som eldas med hästgödsel! :idea:
Inga problem alls, jag sprider ut den på min egen mark bara.
Vet att vissa har svårt att bli av med den, eftersom bönderna måste plöja ner den, när man använder spån. Det är inte bara att sprida ut den på åkrarna då eftersom spånet kväver, Här säger bönderna att det klassas som farligt miljöavfall:confused: Jag betalar 500 kr
1ggr/år för att bonden ska hämta det, vet inte vad det kan kosta med en container:smirk:
Skaffa en värmepanna som eldas med hästgödsel! :idea:
Skämt eller realistiskt? Hur får du i så fall in dyngsur halm med skit i pannan????
Det pågår faktiskt utveckling av pannor etc avsedda för hästgödsel, vilket bland annat rapporterats i Ridsport det senaste året. (Dock var det också en artikel i näst senaste numret om att mineralen fosfor ej är förnyelsebar och därmed hellre skall återföras till åkrarna än eldas upp enligt en intervjuad person ...)
I vilket fall; kolla nätet det finns mycket info som denna:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=37660
... och om stallgödsel allmänt:
http://www.lrf.se/LrfNodeServlet?command=layout&n=2513
http://www.greppa.nu/stallgodsel.4.12988261037eb03b26800030.html
Ja det fanns ju en del att läsa på översta länken. Men kanske ej realistiskt för mig.
Vi har bädd; torv i botten, spån överst. För två hästar är spånåtgången minimal; ca 20 bal på 11 månader!
Det gödslet ger vi till en trädgårdsintresserad som gärna tar emot. Hos oss får man fortfarande lämna på soptippen också, men på de flesta platser är deponi inte längre tillåtet.
Torvbädden spar vi för egna rabatter ...
Ja det fanns ju en del att läsa på översta länken. Men kanske ej realistiskt för mig.
Vad har du för uppvärmningssystem för ditt hus idag?
vi har inga problem vi slänger med dyngan när vi hämtar hö hos bonden.
vi mockar i gröna soptunnor i plast..
miamiamia 2006-11-15, 14:01 Vi har idag container som vi köpt. Vi ströar med spån. Betalar 1000kr i månaden för att få den tömd. Dyngan körs då till sopptip som tar imot gödsel. Skulle gärna slippa denna kostnad!
Ni som ströat med spån och gått över till torv. Hur ser förbrukningen ut? Går det åt samma mängd torv? Blir det mindre dynga?
/M
chrysler 2006-11-15, 14:56 Ang:Som jag då ungefär, fast jag har för nuvarande jordgolv i stallet då det ej hanns med att sätta cement detta år.Suger bädden åt sig spillningen så du bara mockar ur skiten?Behandlar du bädden med kalk eller så?Tacksam för svar:bow:
Idasagare 2006-11-15, 16:11 Tycker ni som har stall att det är svårt att bli av med gödsel? VAd rekomenderar ni att göra för att bäst bli av med den? Ni som inte blir av med den genom att ge till bonde - lämnar ni det till tippen eller? ( vet att det kostar) Vad är bäst att köpa egen container eller ha gödselplatta?
Har du en bonde i närheten?
Han tar säkert gödseln om han får betalt. Gödseln i sig betingar inget stort värde men ibland får hästfolk för sej att de kan sälja gödsel. Då får det vara stora mängder, välbränd gödsel.
Vi tar gödseln till några grannar här. De får betala 500:-/gång.
Oftast en gång/år.
Maskinerna kostar 500:-/st i timmen (lastare och dumpers)
Det tar en halvtimme ungefär.
Med vanlig traktorlastare och traktor med vagn kan det bli billigare..
corzette 2006-11-15, 17:10 Bor "på landet" mellan Södertälje och Strängnäs "typ"...
Här har jag TVÅ bönder som mer än gärna tar emot min hästskit när jag bara skaffat en kärra/container att köra det med... Så jag har inga problem med att bli av med min (oavsett torv eller spån).
Körde i vintras med torv och la de i säckar som jag sedan använt i mina egna trädgård samt gett till släkt och vänner.
Mina äppelträd blev jätteglada över gödsel och gav massvis med äpplen i år trots minst 90år gamla...
*kl*
En bonde i närheten skulle ha 2000-3000 för att sprida det på "min" mark.
Idasagare 2006-11-15, 17:25 Bor "på landet" mellan Södertälje och Strängnäs "typ"...
Här har jag TVÅ bönder som mer än gärna tar emot min hästskit när jag bara skaffat en kärra/container att köra det med... Så jag har inga problem med att bli av med min (oavsett torv eller spån).
Körde i vintras med torv och la de i säckar som jag sedan använt i mina egna trädgård samt gett till släkt och vänner.
Mina äppelträd blev jätteglada över gödsel och gav massvis med äpplen i år trots minst 90år gamla...
Frågan är om du bor i ett område där man har gödselbrist eller det är någon annan orsak?
Gödselvärdet är ringa, och mängden avgör om det är lönt.
Vi hade fårn början en bonde som vi tömte gödsel hos men det blev besvörligt o vi hade en sån lite kärra att vi var tvunga att tömma två gånger i månaden. Omöjligt på vintern eftersom vi skulle ut med bil och kärra på en åker...
nu hyr vi en container som kostar oss 400 kr i månaden samt tömningsavgift o frakt. Sak på sikt köpa en egen container och ordna tömning av en vän till pappa....
scarlettlady 2006-11-15, 22:02 Vet att vissa har svårt att bli av med den, eftersom bönderna måste plöja ner den, när man använder spån. Det är inte bara att sprida ut den på åkrarna då eftersom spånet kväver, Här säger bönderna att det klassas som farligt miljöavfall:confused: Jag betalar 500 kr
1ggr/år för att bonden ska hämta det, vet inte vad det kan kosta med en container:smirk:
Vi plöjer oavsett om vi har spån eller halm. Men man behöver ju inte sprida så tjockt lager. Dessutom har jag fått för mig att man inte får låta dynga ligga ute utan att plöjas, men det är väl kanske bara på tjälen... Vad för spån har ni som är farligt? Metallspån?:angel:
De bäddar vi har ligger på cement som sagt. I botten nu kalk (stalosan första omgången) och sen ett lager torv (trampat ca 10-15 cm). Över detta löst spån. Vi mockar spånet och tar ut all bajs och det blöta i spånet just där hästarna kissat. Strör stalosan på torven som är blöt och drar över spånet igen.
Mockningen går fort och spånåtgången är som sagt minimal. Den första bädden höll i knappt 8 månader (torven) innan vi bytte. Spånet går att återanvända eftersom det byts succesivt. Och utmockad torv är *suverän* gödsel i rabatterna precis som corzette nämnt :)
Det går ca 2-3 stalosansäckar (de stora, ca 20-25 kg) per år. Torv fyllde vi 2-3 balar per box, boxarna är 9 kvadrat. Ingen som helst ammoniaklukt i stallet, men vi har dessutom bra ventilation.
Vet att vissa har svårt att bli av med den, eftersom bönderna måste plöja ner den, när man använder spån. Det är inte bara att sprida ut den på åkrarna då eftersom spånet kväver, :
"Spån. Spånet ger, liksom torven, en kompakt gödsel. Att sågspån förgiftar jorden med bland annat terpener,
finns det ingen som helst grund för. Lövspån bryts ned på samma sätt som halm medan barrspån bryts ned
långsammare, vilket inte ger samma kväveförlust. Måttliga kväveförluster i form av ammoniak."
hämtat från SLU (http://www.jti.slu.se/publikat/teklor/pdf-filer/t82.pdf)
cactuspower 2006-11-17, 12:43 I vårat stall betalar vi får att få containern tömd just nu , men det blir full väldigt fort numera och behöver tömmas ofta då då de flesta har gått över till halm som strö.
Därför har klubben tagit kontakt med en kille som har utvecklat en maskin som tillverkar 'gödselved' som man ska kunna elda med, dom håller väll på och undersöker detta just nu tror jag för att se om det skulle kunna vara en lösning.
|