Visa fullständig version : Nya hagar
kallblodsåklart 2006-11-13, 23:21 Håller på att göra hagar och funderar på om man ska ha elband eller rep, vad tycker ni är bäst? Tänkte ta elrep som är 8 mm, är det bra tro? Tänkte att de tjockare repen syns bättre för hästarna, är också snyggare tycker jag! hur har ni gjort era stängsel??
Fröken_Skåne 2006-11-13, 23:35 Där jag hyr in nu har vi elband, måste dock säga att jag föredrar elrep eftersom de sitter mycket bättre
Jag vill ha elrep men då bara 5 mm. Tycker att dom är bäst och lättast att hängna med.
Jag har 8 mm elrep till hagarna hemma, trivs jättebra med det. Syns bra, ser prydligt ut osv. Har 5 mm elrep till sommarhagen. Inte alls lika snyggt....
Jag har hästar som fastnat i elrep. Det blir fula sår. Kostade mig mycket pengar. 2 styck fick senorna avslitna. Bra staket är billigare.
Kolla in Franska elband. Svindyra, 4 cm breda, men med LÅÅÅNG hållbarhet och minimala skador.
I tidigare stall har vi haft elband, vilket jag personligen inte gillar. De blir missfärgade väldigt snabbt och de blir slaka så man måste spänna dem väldigt ofta.
På vår gård har jag 8mm rep i en hage, fick för mig att de skulle vara bäst men ångrade mig. Dessa rep är ganska tunga vilket också gör att det slakar lättare. Skarvarna är dessutom väldigt tunga vilket inte gör saken bättre. Använde mig sedan av 6mm rep vilket jag är mycket nöjd med :) De ser snyggt ut, syns bra och är lättarbetat, + att man kan använda små skarvar vilket både är mer praktiskt och ser snyggare ut.
Ur skadesynpunkt har jag bättre erfarenheter av elrepen. Där har de eventuella ¨sår som har uppkommigt läkt fint, medan elbands skadorna har blivit värre.
Här är några bilder på våra hagar där man ser lite av staketen.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/02830000-02839999/640x480/2833446.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/03460000-03469999/640x480/3464171.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05210000-05219999/640x480/5219384.jpg?0
I tidigare stall har vi haft elband, vilket jag personligen inte gillar. De blir missfärgade väldigt snabbt och de blir slaka så man måste spänna dem väldigt ofta.
På vår gård har jag 8mm rep i en hage, fick för mig att de skulle vara bäst men ångrade mig. Dessa rep är ganska tunga vilket också gör att det slakar lättare. Skarvarna är dessutom väldigt tunga vilket inte gör saken bättre. Använde mig sedan av 6mm rep vilket jag är mycket nöjd med :) De ser snyggt ut, syns bra och är lättarbetat, + att man kan använda små skarvar vilket både är mer praktiskt och ser snyggare ut.
Ur skadesynpunkt har jag bättre erfarenheter av elrepen. Där har de eventuella ¨sår som har uppkommigt läkt fint, medan elbands skadorna har blivit värre.
Här är några bilder på våra hagar där man ser lite av staketen.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/02830000-02839999/640x480/2833446.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/03460000-03469999/640x480/3464171.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05210000-05219999/640x480/5219384.jpg?0
17 års erfarenhet av franska band. Har du mer?
Kan bero på hästras vad du väljer. Här gäller det fullblodsuppfödning.
17 års erfarenhet av franska band. Har du mer?
Kan bero på hästras vad du väljer. Här gäller det fullblodsuppfödning.
Men herregud. Jag skrev min åsikt, okej eller? Och vad har rasen med bandet/repet att göra undrar jag?
Mr Steven 2006-11-14, 11:57 Föredrar elband framför rep.....som sagt rep ger mycke fula skador om dom skulle fastna.....visst band e dyrare men håller längre och är mycke snyggare om man sträcker ordentligt. och jag tycker det blir snyggast med tre rader.men man ska tänka på att inte ha för långt avstånd mellan stolparna det brukar stå på hur långt. men vi har inte mer än 3 meter mellan och sen lämnar dom bra garanti på grejjerna
http://www.gallaghereurope.com/zweden/017001001.asp
På den sidan kan du få bra råd å tips
lycka till och sen vill vi ju se hur fina hagarna blir
Men herregud. Jag skrev min åsikt, okej eller? Och vad har rasen med bandet/repet att göra undrar jag?
Inte argt.
Men vissa raser är mer benägna att panika och gå igenom, som de med mer blod.
Gäller även då jag har uppfödning. Lättare för fölen att se breda band som ett staket än bara ettrep.
Mina gamla hästar kan gå med var som. De vet vad staket betyder, då är det kanske inte lika viktigt.
Inte argt.
Men vissa raser är mer benägna att panika och gå igenom, som de med mer blod.
Gäller även då jag har uppfödning. Lättare för fölen att se breda band som ett staket än bara ettrep.
Mina gamla hästar kan gå med var som. De vet vad staket betyder, då är det kanske inte lika viktigt.
Okej, jag som misstolkade dig.
Jag har flera fullblodsaraber, även uppfödning. Liksom en tjej som jag samarbetar med. Vi har elrep, fungerar super till såväl hingstar som går bredvid ston, föl, utställningshästar, vanliga "skogsmulle hästar" och galoppörer. Jag tror personligen mer att det handlar om miljön och uppfostran. Vi har aldrig haft några problem. Vill en häst gå igenom så gör den det oavsett material.
Jag har hästar som fastnat i elrep. Det blir fula sår. Kostade mig mycket pengar. 2 styck fick senorna avslitna. Bra staket är billigare.
Kolla in Franska elband. Svindyra, 4 cm breda, men med LÅÅÅNG hållbarhet och minimala skador.
Vi hade franska elbandet. I två år.... sedan så var det kasst. Vi bor högt och det blåste sönder hela tiden. Minns en dag då jag inte kunde ha mina hästar ute för att staketet hela tiden blåste sönder. Därför så har vi rep nu. Och har haft dom vi har nu i 8 år. Skall byta delar av den i vår.
Jag har elband i mina hagar. 12mm och 20 mm. Det håller bra och är snyggt. :) När vi flyttade hit satt det 8mm elrep runt hagar och ridbana. Det var sönderfnasat i stort sett överallt. (av sol antagligen) När jag tog på det yrde det som vit snö av repet. Jag bytte ut det mot elband och hagarna är snygga och hela. Jag köpte billig sorts elband med det har suttit i 6 år och är snyggt och helt än.
Annars är det som det mesta en smaksak. Det finns de som föredrar elrep också.
Jag går runt en gång på våren och en gång på hösten och sträcker repen. Har fjädrar med jämna mellanrum vilket gör att repen håller sig sträckta men för att hålla det riktigt tip-top tycker jag det behövs lite manuell hjälp ett par gånger om året. Välspända elrepsstaket tycker jag personligen är det snyggaste alternativet efter trästaket.
Har aldrig varit med om att en häst har provat att springa igenom staketet och då har jag inackorderingar vilket innebär att det inte är jag som väljer ras ;) Har även haft ett antal föl och inga problem då heller.
Tänk på att tjocka elrep ger skador nästan i klass med taggtråd om en häst skulle fastna. Repet skär som en osthyvel. Kan avhjälpas med att man längs repet sätter upp en slags plastkoppling med inbyggd kniv som skär av repet om någon häst skulle fastna. Kommer inte ihåg vad de heter men, någon annan kanske har bättre minne?
Jag tror att det beror helt på tillfälle vad som är farligast- elrep eller elband. De gånger jag har sett hästar springa genom elrepshagar har det gått av (utan sånna där som jag inte heller minns vad de heter :crazy: ) och hästarna har inte fått några märkvärdiga sår. Men med elbanden har jag sett värre skador. Folk har uppenbarligen upplevt olika med de olika repen/banden, så jag tror inte att det går att säga vad som är minst farligt. Däremot kan jag tänka mig att ett band/rep som är ordentligt sträckt går av snabbare än på en hage där banden/repen hänger.
kallblodsåklart 2006-11-15, 14:35 Okey, tack för alla era synpunkter, men vet inte om jag blivit mycket klokare. Elrep tycker jag själv är snyggast,men är ju rädd för skador så klart. Har 5-6 meter mellan stolparna, är det för mycket om man tar elrep tror ni? Man kanske ska gå ned till 5 mm rep så de inte slakar så. Tänkte ta två rader, räcker det?
Jättebra att höra alla synpunkter eftersom det är första gången vi gör egna hagar!
Jag har fem meter mellan mina stolp, det fungerar bra tycker jag. Antal rader är väl smaksak, beror ju lite på om man har en rymningsbenägen shettis så kan jag nog rekomendera tre, det är klart att det finns shettisar som är kvar i hagar med två också, så det beror på egna behov anser jag. Jag har själv tre rader. Hade inga småhästar när jag byggde mina hagar så jag hade också tänkt ha två, men så tänkte jag efter en gång till och tyckte att det kunde vara bra i förebyggande syfte med tre rader. Och nu har jag haft shettisar hemma, så då kändes det bra att ha de där tre raderna ändå :smirk:
Åsikter och erfarenheter!
Det perfekta stängslet existerar inte!
Alla stängsel är kompromisser och man måste själv avgöra vad som är minst olämpligt utifrån de egna förutsättningarna.
Vi har rep överallt, efter moget övervägande. Så här har vi det nu efter 16 år, efter att ha justerat några gånger.
2 rader på 100 resp 60 cm höjd, den övre 8 mm, den undre 5-6 mm. Detta för att det är viktigast med synlighet och styrka längst upp. Själva repen är av god kvalité, och eltrådar i rostfritt i samtliga kardeler och med väl tilltagen extralängd.
Vi hade från början replängder om 200 m, kändes bra att slippa skarvar. Nu har vi max 100 m, eftersom repen behöver tas ner för tvätt efter några år- beroende på läge etc. Då blir det för baltigt med längder över 100 m.
Skarvar? Vanlig knop för repet och metalltrådarna tvinnade separat. Fungerar utmärkt.
Vi har gått ner från 6 till 4 - 4,5 m stolpavstånd. Detta dels för att slippa ha repen hårt sträckta, dels för att minska belastningen på stolparna. Dessa ville gärna "glappa" och krypa uppåt efter ett par år, bl a p g av spänning och rörelse i repen. Vi har också gått ner från 120 till 100 cm höjd- trots stora hbl.
En påtaglig nackdel med låg tråd är att den snabbt blir utsatt för växtligheten på våren och därmed sänker el-effekten i hela stängslet. 60 cm funkar bra.
Principen i elstängsel är ju att djuren ska respektera "elsmällarna" och därmed inte belasta stängslen mekaniskt, såsom när det gäller taggtråd m fl. Dock händer även här malörer.
När det gäller repskador, har vi och grannar följande: Repen går av om häst typ hbl fastnar och drar hårt. Några "ostskärareffekter" som blir med ren metalltråd har vi inte sett, däremot mindre friktionskador på just det ställe där repet legat mot. Dock har vi inte haft något fall av "ben fast i snara". Oftast har häst/älg dragit ner repet några stolp och därefter kommit fria. 2 ggr har råbockar fastnat med hornen så att vi fått skära loss dom. Inga synliga skador.
Utvecklingen har varit att stängslen succesivt fått vara ifred, och de senaste åren har varit lugna.
Vi hat normalt ingen el påkopplad. För nytillkomna hästar, nyfikna föl, påminnelse, liksom ungälgar etc kopplas den på vid behov.
LIA
Vi har tjock ståltråd, typ samma som man har till kostängsel. detta pga. att de inte slits ut som de tunna trådarna i elrep/band gör. utan håller länge. Vi har satt små "avbrytare" på vissa ställen, så att det kan gå av om hästarna skulle springa rakt igenom. De är snygga, håller elen i evigheter om man har el.
Syns dåligt, fr a i mörker.
"De tunna trådarna" i elrep slits inte alls ut, om man valt bra kvalité. Som jag skrev: "eltrådar i rostfritt i samtliga kardeler och med väl tilltagen extralängd."
Våra äldsta är över 16 år och håller än.
LIA
kallblodsåklart 2006-11-15, 22:51 Hej på er och tack för era svar!
Har äntligen bestämt mig och tar 8 mm rep, för och nackdelar finns ju med allt, så man får väl prova sig fram vad som fungerar bäst antar jag! Hoppas att det blir bra!
|
|