Visa fullständig version : En snylt kärring har flyttat in!

Super Tom
2006-11-14, 13:56
Jag har nyligen bytt stall från ett pytte stall med tre boxar till ett större. I vårt gamla stall så köper vi in ensilage och spån för hela året och det blir ju ca 12 000:- för ett år och jag har ju då köpt in för året så den som tar min boxplats skall betala mig för resterande ensilage/spån som är kvar.
Två dagar innan jag skulle flytta kom en tjej från mitt nya stall och frågade om hon fick överta min boxplats, hon ville flytta... Ja ha sa jag och hänvisade henne till mina stall kompisar som fattar beslutet om hon skall få min plats eller ej. Jag berättade även för henne hur saken ligger till gällande spån/ensilage. Det var helt ok sa hon.
Jag flyttar och hon flyttar in.. I mitt nya stall får jag genast höra varför hon flyttat, hon lyfter aldrig ett finger för att hjälpa till, är skyldig allt och alla pengar.. en fruktansvärt jobbig person tydligen så hon har blivit uppsagd.... Nu är hon skyldig mig ca 11 000:- för ensilage och spån. Som jag förmodligen inte komemr att se röken av. Inga avtal skrivna tyvärr. Eftersom hon hade stallplats kris så lät mina fd stall kompisar henne flytta in innan hon betalat mig....:confused:
Vad gör jag? Ska jag åka dit och hämta 2 ton ensilage, samt 60 balar spån som är mina...?? Hon har nu haft 1 månad på sig att ge mig pengar men inget har hänt. :eek:

Hall0nkl3t
2006-11-14, 14:06
sånna människor ger jag inte mycke till.. tycker absolut inte om dom. vore jag du skulle jag hämta ensilaget & spånet.. så fort det bara går och varna dom i gammla stallet?
då kanske hon ser allvaret i det hela, får man hoppas(?)

Fossing
2006-11-14, 14:12
Ett muntligt avtal är ett avtal! Och 11000 är mkt pengar...

tgd
2006-11-14, 14:20
Ja självklart skall du hämta ditt foder och ditt strö om hon inte betalar!!! Eller sälj det till någon annan om du själv inte har användning för det längre!!

Lena_B
2006-11-14, 14:28
Har du fortfarande bra relation till dina fd stallkompisar och det är praktiskt möjligt kan du kanske föreslå att du bekostar lås till utrymmet där foder och strö förvaras och ger dina kompisar varsin nyckel?

Annars är väl enklaste lösningen att du säljer till någon som är beredd att både betala och hämta omgående? Det borde väl vara självklart för dem att du behöver dina pengar, samtidigt som du då inte begär att de ska lagra foder/strö utan ersättning.

fiaskurken
2006-11-15, 02:39
Hämta det om du har möjlighet. Personligen skulle jag hellre kasta eller bränna allt foder och spån om jag inte hade möjlighet att förvara det istället för att låta en snikare använda upp det:mad:

cutty
2006-11-15, 08:53
Hämta det som är ditt! Som ovan tyckte, släng det hellre eller elda upp det. Skänk inget till en som inte betalar!!!

Vi har samma system, det blir mycket att betala på hösten, men sedan är det klart.

Var finns du, kanske någon på Buke som behöver spån eller ensilage???

cutty
2006-11-15, 08:54
Ett tips till.

Annonsera ut det!

chrysler
2006-11-15, 15:06
Hämta dina grejer på en gång, har varit med om , det finns folk som ska ha men inte är villiga att betala utan tycker att andra ska betala för dom alt. att de ska få allt gratis, tyvärr har jag varit med om en sån människa & förlorat mkt pengar på denna.Så hämta dina saker innan hästägaren förbrukar dem.Du kan alltid sälja dem vidare.

shampiz
2006-11-15, 15:10
Sätt ut annons och sälj det så fort som möjligt om du inte kan ta det själv.

Super Tom
2006-11-15, 15:22
Jag har skickat ett mail till henne att sitter inte pengarna på mitt konto på fredag så fraktar jag bort det i helgen. Det är Horse Hage (ensilage)spån och torv för ett år till en häst. Alltså MYCKET. Ni har helt rätt jag skänker hellre bort det än att hon ska ha det. Jag sätter ut en annons till helgen om hon inte betalar. Nu försöker hon deala till sig att hon bara ska köpa spånet... :confused:
När vi fick första laddningen Horse Hage var den dålig så dom har fått komma och byta ut det mot nytt, det var någon som nämnde det för henne och nu använder hon det som ursäkt för att inte betala mig. Den nya HH är helt ok, dessutom vill hon bara ha spånet för hon vill inte ha sin häst på torv...
När hon kom och smörade till sig min stallplats så sa jag ju till henne att flyttar du in här så köper du ALLT mitt jag lämnar efter mig.
Vi har ingen möjlighet att låsa in det, har inte utrymme för det allt står ute. Det mina fd stallkompisar inte fattar är att när jag tar bort mitt så kommer hon börja ta av deras... Nej då säger dom: Hon är ju såå trevlig! En manupulativ satmara skulle jag hellre kalla henne.
Vore i och för sig fruktansvärt roligt att ställa sig där i helgen och bränna upp allt... :rofl: Sedan säger jag upp henne från hennes 2:a hands hyrning av mig och ställer dit min käpphäst istället;)

Lovisaleonora_
2006-11-15, 15:47
Självklart vill du ha sålt ALLT du har, inte först det ena (spånet till henne) och sedan de andra (HH som du annonserat).

Dessutom har ni ju ett avtal att hon ska köpa det du har, ett muntligt avtal. Som ska hållas.

Hade också blivit tjurig i ditt ställe, håll ord och stå för vad du bestämt, människa och betala mig! (eller dig då alltså). Rätt att ställa ultimatum tycker jag!

Kilroy
2006-11-18, 11:30
Hur har det gått? Har du fått dina pengar eller löst det på annat sätt?

trygga_rut
2006-11-18, 13:29
Grrr... man blir så arg!

Hämta ditt spån och foder!!!
Kan du inte hämte det så sätt ut en till salu annons och sälj av det!

Lycka till

Piavik
2006-11-18, 17:01
åk o hämta dessa eller sätt ut annons o låt en köpare hämta upp det som är ditt.

flippe
2006-11-18, 17:31
åk o hämta dessa eller sätt ut annons o låt en köpare hämta upp det som är ditt.

varför blanda in någon annan i eländet..ska köparen stå där och få ta den tråkiga delen då eller???

flippe
2006-11-18, 17:34
hyr hon i andra hand av dig så tycker jag att du ska slänga ut henne!!! människan är ju totalt oseriös och försöker ju uppenbart att ha häst på bekostnad av andra...försök att hitta nån annan som kan ta hennes plats och som är seriös

Charlotta
2006-11-18, 21:54
Denna människa äger möjligtvis inte en arab?

cutty
2006-11-20, 09:36
Hur har det gått? Pengar in på kontot eller annons?

Gazzan
2006-11-20, 11:19
Jag hade åkt och hämtat fodret punkt slut=)

Super Tom
2006-11-20, 11:35
En liten del av pengarna kom in på konto i fredags men långt ifrån allt, bara så det täckte spånet och torven! Hon påstår att hon skall sätta in för ensilaget när hon anser sig ha kunnat kolla att nya ensilaget är ok!! SUCK jag orkar inte hålla på och bråka med kärringen!

Boj
2006-11-20, 13:04
En liten del av pengarna kom in på konto i fredags men långt ifrån allt, bara så det täckte spånet och torven! Hon påstår att hon skall sätta in för ensilaget när hon anser sig ha kunnat kolla att nya ensilaget är ok!! SUCK jag orkar inte hålla på och bråka med kärringen!

Ta bort grovfodret då, och låt det som är betalat för stå kvar. Men om jag vore i dina kläder skulle jag meddela henne det först, eller säga upp platsen på stående fot så att hon inte kan förbruka av ditt inköp.
Att ta från andra kallas för stöld, speciellt som det kommer att handla om upprepade tillfällen samt att ni INTE har en överenskommelse för hur ni löser det här med HH.

Om det nu ändå av någon orsak skulle vara fel på det grovfoder som du ursprungligen köpte, så måste hon precis som du hade fått göra, vända dig till leverantören.

Nu anser jag inte att det handlar om att bråka, utan lösa ett problem som är solklart, nämligen att det kostar att ha häst.

Piavik
2006-11-20, 13:41
Självklart inte utan att trådskaparen är med o hjälper till att lasta på!!!!!!!!!!!!!!!

Sammet
2006-11-20, 13:45

Hon har ingått ett muntligt avtal, informera henne om att hon får betala för silaget och sedan, som Boj sa, vända sig till leverantören om höet nu mot förmodan skulle vara dåligt, vilket jag anser att hon borde ha upptäckt vid det här laget.
Fö. om hon inte märkt pengarna vid inbetalningen så kan du hämta spån och lämna hö för den summa hon betalat in.

Lovisaleonora_
2006-11-20, 14:03
DET tycker jag är ett utmärkt förslag - hämta material så det som blir kvar motsvarar insättningen. Men givetvis får man anta att det som betalats är för det som är använt, och tanten har väl använt hösilaget också?

Ibland är det roligt att ha horn och spetsig svans... :devil:

LIA
2006-11-20, 16:27
En fråga.
Om hon andrahands hyr av dig, är det väl du som är skyldig att betala stallhyra till stallägaren?

En till.
Vad har ni för avtal ang hyrestid etc?

LIA

Sammet
2006-11-20, 16:28
Sedan så vill jag komma med ett råd.

Be en vän som du vet kan stå på sig men samtidigt är trevlig att ringa och hjälpa dig att reda ut detta.

Jag har hjälpt min kompis som köpte en sadel via tr**era men som inte fått den på flera månader.
Själv kände hon att det var jättejobbigt så jag erbjöd mig att hjälpa.

Nu har jag ringt och informerat om att antingen får de skicka sadeln eller betala tillbaka pengarna, annars tar vårt tålamod slut och vi polisanmäler. (har innan det kollat upp med en stallkamrat som är polis vad som gäller, samt försäkrat mig om att det inte är olaga hot att säga att man polisanmäler om inte man får sin vara).

Det har börjat hända saker, även om jag måste säga att tjejen som sålde sadeln är otroligt oseriös.
Hennes förra (?) pojkvän verkar dock vettig och har medlat han med.

idolagnes
2006-11-20, 16:39
Hade lätt eldat upp allt på gårdsplan! :devil:

Lena_B
2006-11-20, 18:09
OM hästen tidigare stått på hö och hästägaren har med sig ett "övergångsparti" av hö är det kanske inget orimligt krav. Jag skulle nog i så fall mycket väl kunna vänta någon vecka efter flytten med att börja fasa ut höt och in hösilaget. Men de andra i stallet borde väl ha en mycket bättre uppfattning om fodret än hon rimligtvis kan skaffa sig, för hon kan ju inte gärna öppna en massa balar bara för att kolla.

Om hästen har fodrats med det kvarlämnade fodret skulle jag nog hävda att köparen faktiskt HAR godkännt det i och med att hon börjat använda fodret i stället för att tex avtala om "provleverans" av x balar för utvärdering. Men det hjälper knappast i det här fallet, eftersom du knappast kan gå till kronofogden med ett muntligt avtal.

Informera hyresgästen om att eftersom hon brutit ert muntliga avtal genom att inte betala på anmodan har hon brutit ert muntliga avtal och har alltså ingen rätt att disponera ditt foder. Om hon vill lösa ett akut behov av foder till sin häst kan hon få göra det, men då mot betalning i förskott och givetvis till ett betydligt högre pris per bal.

En annons i lokaltidningen om ett parti silage till salu skulle kanske vara väl investerade pengar? Kan kanskle kosta runt en hundralapp och kanske lösa dina problem på väldigt kort tid. Om hyresgästen eller någon annan köpare kommer till skott (och betalning) först spelar väl egentligen ingen roll för dig... :angel:

Super Tom
2006-11-24, 12:30
Hon andra hands hyr av mig tills maj då jag bestämmt mig om jag skall stanna kvar i nya stallet eller ej, vilket jag med all säkerhet kommer att göra!
Det är hon som betalar in stallhyran, för "sin" box. Stallet är det jag som har/hyr av mina föräldrar! Så hon betalar kvartalsvis direkt till mig. Det har hon betalat, för det gjorde hon faktiskt samma dag hon blev lovad platsen! Det var väl för att jag inte skulle ge den till någon annan.
Nu är det ju mina fd stall kompisar som får dras med henne. :devil:
Jag kommer att säga upp henne i maj vilket fall som helst och hitta någon annan... Hon vägrar fortfarande betala för ensilaget, som hennes häst dessutom ätit av sedan hon flyttade in, hon hade inte med sig övergångs foder, det tyckte jag var konstigt! Men nu vet jag varför dom i mitt nya stall hennes gamla stall vägrade ge henne något att ta med sig.
Det nya ensilaget är lika toppen bra som det alltid brukar vara!
Men enligt henne vill hon inte betala förrns hon sett allt foder... I maj då eller???
Jag ger iallafall bort allt ensilge till min kompis som kommer idag och hämtar det... Det ska bli kul att se vad hon gör när hennes häst står utan mat imorgon!!! :p :p
Ps, det är inte någon Arab Ds

Dexdemonia
2006-11-24, 12:40
Hon andra hands hyr av mig tills maj då jag bestämmt mig om jag skall stanna kvar i nya stallet eller ej, vilket jag med all säkerhet kommer att göra!
Det är hon som betalar in stallhyran, för "sin" box. Stallet är det jag som har/hyr av mina föräldrar! Så hon betalar kvartalsvis direkt till mig. Det har hon betalat, för det gjorde hon faktiskt samma dag hon blev lovad platsen! Det var väl för att jag inte skulle ge den till någon annan.
Nu är det ju mina fd stall kompisar som får dras med henne. :devil:
Jag kommer att säga upp henne i maj vilket fall som helst och hitta någon annan... Hon vägrar fortfarande betala för ensilaget, som hennes häst dessutom ätit av sedan hon flyttade in, hon hade inte med sig övergångs foder, det tyckte jag var konstigt! Men nu vet jag varför dom i mitt nya stall hennes gamla stall vägrade ge henne något att ta med sig.
Det nya ensilaget är lika toppen bra som det alltid brukar vara!
Men enligt henne vill hon inte betala förrns hon sett allt foder... I maj då eller???
Jag ger iallafall bort allt ensilge till min kompis som kommer idag och hämtar det... Det ska bli kul att se vad hon gör när hennes häst står utan mat imorgon!!! :p :p
Ps, det är inte någon Arab Ds

Toppen :rofl:
Men synd för dig att förlora dom pengarna....du får berätta om hur hon reagerade när hennes mat var borta! :D

tindra
2006-11-24, 13:10
helt rätt.. hellre ge bort det till en polare än att låta någon som hon få det...:bump:

Heulwen
2006-11-24, 16:29
Skulle vilja se hennes min när maten är borta. :D

Armani__
2006-11-25, 00:09
Hallå! Hur går det nu då? Vad sa hon?? Vill veta snabbt som tusan!

Sammet
2006-11-25, 10:35
Jag skulle flytta bort lika torv för samma belopp som hon tagit hö för.

För att försäkra mig om att du verkligen får dina pengar. Sedan kan hon ju alltid köpa tillbaka det.

Att låta henne betala för höet hon redan använt först i maj låter väldigt riskfyllt.

Super Tom
2006-11-26, 18:21
Ja då var väl slutet gott allting gott dårå. Min kompis kom och hämtade allt i helgen... samt spån och torv till ett värde av det hon redan snott i ensilage av mig!
Hon ringde på mitt mobil svar och gormade... jag orkade inte svara!
Jag vet fatiskt inte hur mycket hon snott av dom andra i helgen!
Hon har tydligen beställt eget foder nu.. så hennes häst får gå ensam i pytte (sjukhagen)! I stora hagen har vi fodergrind till lunch fodringen så hennes häst kan inte gå med dom andra om hon skall ha eget foder... Dessutom får hon lösa lunch fodringen själv :crazy:
LYCKA TILL säger jag bara! haha!
Nu tycker hon att det är MITT fel att hon hamnat i den här situtationen! :devil:

Laluchi
2006-11-26, 20:03
Mitt motto är: man ska aldrig krusa andra.
Sälj/hämta/bränn skiten omedelbart.
Säg upp henne. Ställ in käpphästen.

flippe
2006-11-27, 10:06
BRA GJORT!! nu kanske snyltaren lär sig att man inte kan ha häst på andras bekostnad:devil:

Gnist
2006-11-27, 10:23
Ska jag åka dit och hämta 2 ton ensilage, samt 60 balar spån som är mina...?? Hon har nu haft 1 månad på sig att ge mig pengar men inget har hänt. :eek:

Självklart ska du hämta ditt ensilage. Betalar hon inte, ska hon inget ha :cool: :devil:

Choklad
2006-11-27, 13:01
Stackars häst säger jag bara.

Sammet
2006-11-27, 14:03
Om du tycker synd om hästen kanske du kan fara dit och lämna hö och spån? :idea:

sweet_extraa
2006-11-27, 14:10
hahaha.. ;P

att det finns sådana personer.. det är helt sjukt :S

Choklad
2006-11-27, 14:51
Varför skulle jag det, det är väl för fan inte mitt fel att någon pucko människa någonstans skaffar häst.

men du tror alltså inte att hästen kommer bli lidande på något sätt över denna ägare?? :smirk:

Kockan
2006-11-27, 15:52
Såklart att hästen kommer att bli lidande. Men Sammet menade nog att det inte är TS ansvar hur hon tar hand om sin häst.
Hon kan ju inte GE bort foder och strö för att hon tycker synd om hästen, vilket vi nog alla gör här.....

Bra gjort av TS att agera! Det kostar att ha häst och är man inte villig att stå för den kostnaden kan man inte räkna med att någon annan gör det åt en!

Choklad
2006-11-27, 15:56
VAR har jag skrivit att TS ska ge bort mat till den här snyltkärringen, var vänlig och citera mig!!!! :mad:

jag tycker TS gör helt rätt men det är likförbannat synd om hästen som har en sådann ägare.

kokkorn
2007-06-05, 06:05
Jag har nyligen bytt stall från ett pytte stall med tre boxar till ett större. I vårt gamla stall så köper vi in ensilage och spån för hela året och det blir ju ca 12 000:- för ett år och jag har ju då köpt in för året så den som tar min boxplats skall betala mig för resterande ensilage/spån som är kvar.
Två dagar innan jag skulle flytta kom en tjej från mitt nya stall och frågade om hon fick överta min boxplats, hon ville flytta... Ja ha sa jag och hänvisade henne till mina stall kompisar som fattar beslutet om hon skall få min plats eller ej. Jag berättade även för henne hur saken ligger till gällande spån/ensilage. Det var helt ok sa hon.
Jag flyttar och hon flyttar in.. I mitt nya stall får jag genast höra varför hon flyttat, hon lyfter aldrig ett finger för att hjälpa till, är skyldig allt och alla pengar.. en fruktansvärt jobbig person tydligen så hon har blivit uppsagd.... Nu är hon skyldig mig ca 11 000:- för ensilage och spån. Som jag förmodligen inte komemr att se röken av. Inga avtal skrivna tyvärr. Eftersom hon hade stallplats kris så lät mina fd stall kompisar henne flytta in innan hon betalat mig....:confused:
Vad gör jag? Ska jag åka dit och hämta 2 ton ensilage, samt 60 balar spån som är mina...?? Hon har nu haft 1 månad på sig att ge mig pengar men inget har hänt. :eek:

Läste det din tråd start och reagerade direkt...
Jag hade f*n imig hämtat spånet och ensilaget... Det blir nog billigare med transporten än henne skuld som du inte lär få igen 11000kr...vem springer runt med detta i fickorna och inte betalar??

kokkorn
2007-06-05, 06:11
Jag har skickat ett mail till henne att sitter inte pengarna på mitt konto på fredag så fraktar jag bort det i helgen. Det är Horse Hage (ensilage)spån och torv för ett år till en häst. Alltså MYCKET. Ni har helt rätt jag skänker hellre bort det än att hon ska ha det. Jag sätter ut en annons till helgen om hon inte betalar. Nu försöker hon deala till sig att hon bara ska köpa spånet... :confused:
När vi fick första laddningen Horse Hage var den dålig så dom har fått komma och byta ut det mot nytt, det var någon som nämnde det för henne och nu använder hon det som ursäkt för att inte betala mig. Den nya HH är helt ok, dessutom vill hon bara ha spånet för hon vill inte ha sin häst på torv...
När hon kom och smörade till sig min stallplats så sa jag ju till henne att flyttar du in här så köper du ALLT mitt jag lämnar efter mig.
Vi har ingen möjlighet att låsa in det, har inte utrymme för det allt står ute. Det mina fd stallkompisar inte fattar är att när jag tar bort mitt så kommer hon börja ta av deras... Nej då säger dom: Hon är ju såå trevlig! En manupulativ satmara skulle jag hellre kalla henne.
Vore i och för sig fruktansvärt roligt att ställa sig där i helgen och bränna upp allt... :rofl: Sedan säger jag upp henne från hennes 2:a hands hyrning av mig och ställer dit min käpphäst istället;)

Hahaha... klart käpphästen ska ha det bra... och är dina fd stallvänner så dumma och inte tror att hon kommer plocka av de istället så skyll dem själva...så går det när man e för godtrogen och bedömer människor för de är trevliga, själv låter jag dem visa vad de går för innan jag bedömmer...

charmant
2007-06-05, 09:20
Hämta ditt foder eller sälja det till någon annan...11.000 är en hel del kosing..

remmis
2007-06-05, 10:35
snacka om att väcka gamla trådar.....
men man blev ju lite nyfiken! hur har det gått?

förresten, super tom.... vi har stått i samma stall för ett par år sedan. mins hästen, han stod mitt emot min på lunda.

mvh k

sweep
2007-06-05, 13:44
här står det hur det gick..
inlägg 36 i den här tråden

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6880698&postcount=36