Visa fullständig version : Rumsren

Agadir
2006-11-14, 18:42
Jag och en kompis ska antagligen skaffa oss en blandrastik på 2 år som annars skulle avlivas nu i veckan.

Världens goaste hund, supersnäll med barn och allting.. Men..

Hon kissar och bajsar inne. Hur vänjer man av dom det?

Hon fick tydligen en kass start. När hon kom till familjen som valp så hade de ett nyfött barn som precis dog efter ett dygn så ingen brydde sig om hunden.

Vad tror ni?

Calazirya
2006-11-14, 18:56
Det är bara att hantera henne som en valp ( iaf rumsrenheten ) ut ofta och beröm när hon gör behoven utomhus, gör hon inne = olycka och skall inte bestraffas alls..

Agadir
2006-11-14, 20:14
Okej, men ska man belöna henne när hon gör ute också?

*dum fråga*

Men ignonera om hon gör det inne och bara ta ut henne?

Calazirya
2006-11-14, 20:30
Precis så.

Berömma henne när hon gör behoven utomhus, ignorera och gå ut med henne om olyckan är framme inomhus..

Det kan ta ett tag, bara att kämpa på.

Zandrix
2006-11-15, 11:03
min valp som är 10 veckor är rumsren, vi började med att ha speciella mattider och speciella gå ut tider, och hon fattade att skita det ska man göra ute. så det är inga problem, försök att ta tid på, "när brukar hon skita inne" gå ut dom gångerna och visa henne att sånt ska hon göra ute.. men pissandet gjorde våran valp inne ett tag för hon fattade inte riktigt att det var samma sak och så är det svårare för valpen å hålla sig lika länge som äldre hundar, så när hon fortfarande inte fattade att hon INTE får pissa inne så precis n'r vi såg att hon pissade inne så gick vi dit och sa NEJ! men aldrig slå hunden, och sen direkt efter så tog vi ut henne på en prommis och berömde henne när hon pissade ute.. och det fungerar hur bra som hellst..

Calazirya
2006-11-15, 11:11
Du skriver att valpar har svårare att hålla sig än vuxna, vilket är helt korrekt.. Valpar kan inte hålla inne..

Sedan i nästa mening skriver du att ni fyade valpen om den gjorde inne ?

Varför ?

Snacka om att skapa förvirring...

Websters girl
2006-11-15, 11:11
Det viktigaste är att du tar ut hunden direkt när den kissar. Alltså släpp allt vad du har för händerna och så ut med hunden.
Efter ett tag kommer hunden att bli lite orolig när den behöver uträtta och då gäller det att vara uppmärksam på signalerna och direkt gå ut så hunden får en chans att göra rätt.
Berömmet är det allra viktigaste. Jag nejjade också min valp och det går skilda meningar ang. om man ska det eller inte. På min hund fungerade det utmärkt.
Din hund är ju vuxen och vet förhopningsvis vad nej är så jag hade sagt nej när jag kom på hunden in action. Men aldrig något strängare straff än ett kort nej.

Calazirya
2006-11-15, 11:13
Men kan du ge en rimlig förklaring på vad jag också frågade Zandrix.

För en valp är det fysiskt omöjligt att hålla sig och varningarna kan ofta vara små..

Förklara för mig varför man fyar en valp som inte kan rå för att den kissar?

Websters girl
2006-11-15, 11:24
För att den ska förstå att det är fel att göra det inomhus.
Jag är sååå trött på den här diskussionen.
Min hund förstod snabbt att det var fel och lärde sig att varna. Då är det mitt ansvar att vara uppmärksam på varningen och låta han komma ut så han får tillfredställelsen av att göra rätt och massor av beröm.
Det är mycket märkligt att en valp inte kan hålla sig och inte förstå att den gör fel när min blev rumsren efter 2-3 veckor och har varit det sedan dess.
Valpar förstår ju snabbt att de inte ska kissa på sin liggplats. Det är bara att utöka det området.

Calazirya
2006-11-15, 11:45
Ta det lugnt:

Tycker inte du att det blir lite konstigt om du lär valpen att det är FEL att göra inomhus genom att fya sålänge den inte kan hålla sig..

Valpar kan ibland ge små små signaler som knappt går att märka, den veta att det är FEL FEL FEL att kissa inne men matte/husse förstår inte signalerna och tvingas göra inne igen och få mer skäll ?

Förstår du mitt virrskriveri?

Websters girl
2006-11-15, 12:04
Japp och jag håller med om att man aldrig får fya när valpen har varnat. Det var därför jag skrev att man måste vara väldigt uppmärksam på valpens signaler. Enzo fick gå ut när jag tyckte att han andandes tyngre.
De gånger jag fyade var när han helt obesvärat bara kissade rakt framför mig.
Jag fyade Enzo max 5 gånger och detta under de första dagarna.

Jag anser att man ska göra det så enkelt och okomplicerat som möjligt för valpen. Nej betyder fel och beröm betyder rätt. Berömmet är viktigast.

Calazirya
2006-11-15, 12:06
Men valpar kan ge mycket små signaler ( och ger oftast signaler ) som är otydliga och väldigt svåra att upptäcka, det du såg som en obesvärad kisspaus från valpen kanske inte var så...

Det är väl därför jag inte tycker att man ska chansa, för de flesta gånger varnar faktiskt valpen på något sätt och då blir det precis som jag skrev i föregående inlägg, förvirrat för valpen!

Websters girl
2006-11-15, 12:12
Ger valpen mindre tydliga signaler än att han andas tyngre så har han inte förstått att det är fel att kissa inne...
Alltså förstärker jag med ett nej just när han kissar, bär ut honom och berömmer när han avslutat sitt kissande ute.

Websters girl
2006-11-15, 12:13
Det blir inte alls förvirrat. Inne är fel och ute är rätt.

Calazirya
2006-11-15, 12:15
Om hunden varnar ( du inte märker det ) han "måste" kissa inne fast han får skäll ( och vet om det ) för att han inte kan hålla sig och när han gör det får han skäll igen, det skapar förvirring, annat kan du väl inte påstå.

Websters girl
2006-11-15, 12:25
Vilket sätt skulle hunden varna på som jag inte ser om jag märker på honom när hans andning blir tyngre?
Hunden varnar för att den är kissenödig eftersom den blir orolig eftersom den vet att den inte får göra inomhus. Om varningen är mindre än tyngre andning så vet inte valpen att det är fel att göra inne.

Nä nu lägger jag ner den här diskussionen eftesom den gör mig så trött. Du nejjar inte din valp men jag gör det.
Min hund har inte blivit traumatiserad och jag antar att din hund inte heller blivit det. Ingen skada skedd alltså...

MrsScabtree
2006-11-15, 12:38
Det är mycket märkligt att en valp inte kan hålla sig och inte förstå att den gör fel när min blev rumsren efter 2-3 veckor och har varit det sedan dess.
.

Det som är märkligt är ju att det går precis lika fort/fortare utan att fya valpen...Varför väljer man då att skapa det obehaget det medför med ett fyande? Den gör det ju inte med flit?

Det är en helt annan sak att fya när hunden gör ngt medvetet, tex att tugga på möbler.

Calazirya
2006-11-15, 12:46
Men herregud människa, du behöver inte ta det så personligt jag ville bara diskutera och få svar på mina frågor ...

Mina valpar har aldrig fyats för deras misstag ( egentligen är det ju vårat misstag som ägare ) och dom har lärt sig att säga till efter 1 vecka, olyckor kan hända ...

Websters girl
2006-11-15, 13:09
Men herregud människa...:smirk:
Jag tar inget personligt... Det som stör mig är att så fort man säger att man fyat valpen så blir man beskylld för att traumatisera valpen. Om går lika snabbt utan fy är det ju toppen, men jag har hört andra versioner...
Jag körde den snabba enkla vägen och det enda jag vill säga är att det inte är en dödssynd att säga nej till valpen.

Vi är av olika åsikt. Jag tror att valpen förstår och ni tror att den inte gör det. Jag respekterar er åsikt men jag tycker att TS ska veta att det finns olika uppfattning om det där.

Jag vill däremot upprepa att mitt fyande inte bestod i mer än ett kort nej och att berömmet som följer när valpen gör rätt är mycket mer betydande.

Calazirya
2006-11-15, 13:12
Vart har jag skrivit att du traumatiserar din valp?
Du kan ju inte beskylla mig för vad andra har sagt och heller inte göra tråden till en dig vs oss diskussion...

Det finns olika sätt att rumsrenhetsträna valpen, jag vill bara ha en helt lugn diskussion med vettiga argument..

Websters girl
2006-11-15, 13:13
Första gången hunden gör något som i din mening är ett oönskat beteende så vet ju inte hunden att den gör "fel".
Att hunden tuggar på soffan är för den helt naturligt och absolut inte ett medvetet rackartyg.
Du måste förmedla till hunden att i min värld gäller mina regler och där får man inte tugga på soffan. Hunden kan istället få ett ben att tugga på och med positiv förstärkning kan man visa för hunden att ben är ok, soffa är inte.

Websters girl
2006-11-15, 13:15
Då är vi två... Bara för jag är av annan åsikt än du så betyder inte det att jag smutskastar.

Jag menade att det viktigaste är att valpen inte tar skada av den metod som man använder och jag är helt säker på att min valp inte har tagit skada.
Jag vs er uttrycket kom sig av att jag försökte svara dig och MrsScabtree samtidigt.

Calazirya
2006-11-15, 14:53
Du kan inte jämföra ett oönskat beteende som att bita på saker med att kissa inne som valp ...

Okej om du jämför dessa med varandra när det gäller vuxna hundar

Det finns en stor skillnad och det är faktiskt att valpar inte kan hålla sig ( som jag tidigare påpekat ) risken är stor att man fyar "fel" dvs när valpen varnat fastän man missat det som ägare ..

Websters girl
2006-11-15, 15:22
TS har visserligen en vuxen hund... men men det är inte det vi diskuterar.
Jag förstår din poäng precis men håller ändå inte riktigt med dig.
Hur gammal anser du att en valp är när den kan hålla sig då?

Calazirya
2006-11-15, 15:29
Anser och anser, det är fysiskt omöjligt för en valp att hålla sig så enkelt är det.. Måste dock kolla upp åldern när valpen utvecklar sin "blåsa"

Jo nu handlar det om en vuxen hund i detta fall men en vuxen hund som aldrig fått lära sig att behoven gör man ute, då kan man heller inte skälla på hunden eftersom det inte vet om det..

Man måste ju lära hunden vad som gäller innan man kan sätta det krav att den ska ha förstått och innan det kan man inte skälla...

Websters girl
2006-11-15, 15:32
Jag stör mig lite på att du säger "skälla" eftersom jag inte anser att man gör det när man säger ett kort nej till hunden. Men men...

Men jag har hört folk säga att hunden inte kan hålla sig förren den är 6 månader gammal. Då är det ju märkligt att både du och jag har fått våra hundar rumsrena efter bara någon vecka.

Calazirya
2006-11-15, 15:36
Alltså rumsren för mig har inget med valpens förmåga att hålla sig...

Det är när valpen förstått att man säger till när man ska ut, men hinner vi inte snappa upp tillsägandet så kissar den inne ( olycka ) och det får jag som ägare ta på mig..

Lyfta upp valpen gå ut och berömma när den kissar ute...

Websters girl
2006-11-15, 15:58
Ok då förstår jag din ståndpunkt...
Rumsren kallade jag min hund när hans beteende ändrades. Dvs. från att jag fick springa ut med honm en gång i halvtimmen tills dess att han höll sig någon timme och sedan varnade för att det började bli fullt.

MrsScabtree
2006-11-15, 16:02
Första gången hunden gör något som i din mening är ett oönskat beteende så vet ju inte hunden att den gör "fel".
Att hunden tuggar på soffan är för den helt naturligt och absolut inte ett medvetet rackartyg.
Du måste förmedla till hunden att i min värld gäller mina regler och där får man inte tugga på soffan. Hunden kan istället få ett ben att tugga på och med positiv förstärkning kan man visa för hunden att ben är ok, soffa är inte.

Antar att svaret var menat till mig?
Nej, om hunden tuggar på soffan vet den inte att den gjort fel för än jag har påpekat det. Men hunden har i detta fall gjort det medvetet, det är inte synonymt med att den gjort det med flit typ "haha jävla matte där fick du".
Om en hund bestämmer sig för att tugga på soffan tuggar den på soffan. En hund tänker däremot inte " nu ska jag kissa på golvet "..utan det är snarare så att kommer det så kommer det och då är det svårt att knipa igen.

Calazirya
2006-11-15, 16:13
Då kanske jag förstår dig med...

Du fyade inte din hund fören efter x antal månader då du visste att han var rumsren och kunde hålla sig ?

Websters girl
2006-11-15, 17:12
Det jag menar var att han kunde hålla sig redan efter någon vecka...

Websters girl
2006-11-15, 17:13
Ja och då försöker jag förklara för min hund att när det kommer så ska man försöka hålla igen, varna matte så får man komma ut och kissa istället.

Calazirya
2006-11-15, 17:24
Det är fysiskt omöjligt, jag antar att han var 9 v när du påstår att hans blåsa var så pass utvecklad ...

Men du kanske hämtade din valp senare ?

Agadir
2006-11-15, 21:19
Hon kom hem idag :) Hon gjorde inte ifrån sig innan och höll sig länge tills hon fick komma ut, då kissade hon och vi berömde massor.

En jätteglad, go och trevlig hund :banana:

Självklart ska man inte säga ''Fy!'' eller höja rösten till en hund som aldrig lärt sig. Jag tror inte att många hundar gör ifrån sig inne för djävulskap utan för att visa att någonting är fel.

Det är ju precis som med hästar när man tränar NH. Höja rösten ska man inte göra ofta. Jag säger dock inte att jag inte gör det, det är liksom invant. Men jag håller på att lära om :)

cillamuffins
2006-11-16, 07:08
jag tror du behöver ta dig ett snack med en veterinär som kan berätta när valpens blåsa är tillräckligt utvecklad för att den ska kunna hålla sig. det är som att skälla på (eller ge "ett kort nej" som du så fint kallar det) ett barn som kissar i blöjan. har du tur varnar hunden nästa gång. har du otur försöker den istället dölja sina signaler.

min valp var kissade bara inne någon enstaka gång. utan att jag nejade. så det går inte fortare för att man ger hunden skäll.

Websters girl
2006-11-16, 10:23
Vad var det som var skillnaden när valpen inte kissade inne då? Att du visst exakt när den skulle kissa så du kunde ta ut den och låta den kissa? Vad var det som var ändrat i valpens beteende eller var det bara i ditt beteende?
Hur kan det då vara att man upplever en skillnad på ett par dagar från att valpen går och skvätter lite när som helst till att den "samlar ihop" det till 1 gång i timmen?

Zandrix
2006-11-16, 11:02
jag säger såhär då.. jag fyar den inte om jag själv har slarvat med att gå ut med den, för då är det ju mitt fel, men har den nyss varit ute och så pissar den inne efter en lång prommis det är mer självklart att säga ifrån, man visar att det inte är bra att den pissar inne, och så ut med den igen..
jag vet att valpar kan bli förvirrade på vad vi menar, för valparna kan ju inte vårat "människo språk".. hinner inte skriva mer nu, har en tid å passa =P

Calazirya
2006-11-16, 13:49
Om det är valpar vi diskuterar ( blev lite osäker på ditt svar ) så ska dom överhuvudtaget inte gå på långpromenader...

En valp kissar aldrig inne för att jävlas.
Kissar den när ni precis varit ute så är det främst för att den känt sig otrygg ute eller att det hänt för mycket som stört valpens koncentration ( krävs inte mycket )

Som skrivet, även om valpen inte varnar ( oftast gör den det ) så är det upp till oss som ägare att håll koll när valpen ska kissa så länge den inte har utvecklat sin blåsa så den kan hålla sig..

Calazirya
2006-11-16, 13:50
En valp som går och skvätter hela tiden skulle jag låta en veterinär undersöka, mina valpar har man i regel inte behövt springa ut med flera gånger i timmen iaf...

Zandrix
2006-11-19, 00:25
nä, jag vet att valpar inte ska gå långa promenader(som en vuxen hund), men jag menade en lång valp promenad o du förstår vad jag menar.. man ser oftast hur mycke och långt varje valp kan gå..

cillamuffins
2006-11-19, 01:16
det där sista var ett lite ironiskt svar på det du skrivit om hur lång tid det tog för din hund att bli rumsren.

att min hund inte kissade inne berodde varken på att han var överdrivet tydlig i sina signaler eller att han hade en ovanligt välutvecklad blåsa, utan på att jag passade honom väldigt noga. det är så det går till när en valp inte kissar inne den första tiden, det är helt upp till dig som matte/husse hur många olyckor som sker inne.

och jag håller med calazirya angående skvättandet. min kissade nog inte ens så ofta som en gång i timmen. särskilt inte under natten.

Calazirya
2006-11-20, 12:24
nä, jag vet att valpar inte ska gå långa promenader(som en vuxen hund), men jag menade en lång valp promenad o du förstår vad jag menar.. man ser oftast hur mycke och långt varje valp kan gå..

Det är ju det man inte gör.. Valpen försöker inte visa sig trött alls ..

Jag har aldrig gått på några promenader med mina valpar alls, dom har fått vara lösa och busa ute på ängen utanför huset...

Websters girl
2006-11-20, 17:11
Ok då hade jag en undantagsvalp eller så var han sjuk ett par dagar när vi fick hem honom och blev sedan snabbt bättre.
De första två nätterna fick jag inte sova två timmar i sträck. Sen blev det raskt bättre...

Zandrix
2006-11-21, 11:13
jo, jag vet.. vi har ju nyss haft hela 12 valpar på en gång, så man lär känna dom och dom visar direkt vad dom känner.. alla levande varelser visar hur dom känner vad dom orkar och inte.. och sen om du har möjlighet å ha valparna lösa utan att dom kan råka illa ut, det r bara bra.. men vissa har inte den möjligheten.. utan hos oss fanns det männikosr som bara kan gå ut å skjuta våra valpar bara för att dom var ute, med oss... det finns sånna människor.. tyvärr.

MrsScabtree
2006-11-21, 15:53
menman ska fortfarande inte promenera en valp, busa och kuta runt så mkt dom vill kan dom göra men att promenera är inget man bör pyssla med i yngsta laget.

Calazirya
2006-11-21, 16:13
Helt ärligt det verkar ju jätte hemskt och fruktansvärt jobbigt att ha sådana opålitliga människor runt om sig, lider med dig...

MEN..

Tycker du ska läsa på lite om valpar innan du skriver:
"dom visar direkt vad dom känner.. alla levande varelser visar hur dom känner vad dom orkar och inte.. "

För det stämmer inte för fem öre /C

Zandrix
2006-12-01, 11:35
hmmm.... oookej...:smirk: