Visa fullständig version : Häst som skenar!!

Sofiiaa
2006-11-30, 12:51
Hejsan! Jag är ny här så jag skulle vilja att så många som möjligt kan hjälpa mig. Jag har en D-ponny på 8 år. Hon är underbar:love: bara de att hon ofta skenar. Jag har en "snodd" på henne. Men mer vet jag inte vad jag ska göra. :cry:

pinky
2006-11-30, 13:04
SLUTA GENAST ATT RIDA HÄSTEN!!!:eek:

En häst som skenar är riktigt farlig för sig själv, sin ryttare och sin omgivning. Händer det dessutom lite då och då så är det allvarligt!

Skenar hon för att hon har ont? Av rädsla/panik?

Låt en veterinär gå igenom hela hästen, kolla utrustningen och ta "psykologhjälp" av en duktig tränare/NH-människa eller vad det nu kan vara för någon.

Mirre
2006-11-30, 13:38
Sticker hon eller skenar hon?

Det är stor skillnad på dem begreppen!
En häst som SKENAR tokrusar i vild panik utan att se eller bry sig om var den springer. Den har blivit skrämd, har väldigt ont eller något annat obehagligt. Den är även helt okontaktbar

En häst som sticker däremot, kan iof rusa väldigt fort men är fortfarande inte panikslagen och går att få kontakt med.
En häst som sticker GÅR också att stanna även om det kan ta ett tag men det gör inte en skenande häst

Sofiiaa
2006-11-30, 14:15
Om jag skriver skenar så menar jag ju skenar , ;)

sluta rida ?:eek:

pinky
2006-11-30, 14:37
Om jag skriver skenar så menar jag ju skenar ,

sluta rida ?

Ja, sluta rida.;)

En häst som skenar helt utom kontroll bryr sig inte om vart den sätter fötterna, om den springer in i något, går omkull osv.

Alltså är det ganska vansinnigt att sätta hästen, dig själv som ryttare och eventuellt andra människor och ägodelar i den situationen. Sluta rid tills hästen slutat skena!

Tycker du själv att det känns roligt/tryggt/intressant/ att sitta på när hon skenar?:confused:

Sofiiaa
2006-11-30, 14:39
Nej det är klart att jag inte tycker det är roligt. Men vad ska jag göra då? avliva henne eller ?? Jag har ju inte skaffat häst för att inte rida henne ;)

pinky
2006-11-30, 14:43
Kanske inte, men man måste vara rädd om sig och sin häst och inse att situationen kan bli ohållbar, och ta hjälp i det läget!

Ingen häst skenar dessutom utan anledning, och skenandet i sig är ett tillräckligt allvarligt symptom för att inte sitta på hästen över huvud taget förrän du vet varför den gör så.

Så, låt en veterinär gå igenom hästen till att börja med.

suisyola
2006-11-30, 14:47
skenar!!???
hade hästen skenat ofta hde du inte fortasatt rida..så jag råder dig att ta hjälp av en dukigt tränare OCH gå igenom hela häste och sadeln så att den inte har ont

Björk
2006-11-30, 15:06
Du skriver att hästen skenar "ofta" - vad är "ofta"? Sken uppstår ju i regel när hästen är rädd och flyr hejdlöst. Är det något speciellt som händer omkring er när hon skenar?

Om hästen skenar utan påtagliga faror i omgivningen så tycker jag den rekommendation du fått tidigare är på sin plats: undersök hästen veterinärt. Det kan vara så att den har någon smärta som hugger till ibland och att den då flyr ifrån denna smärta.

Om hästen verkligen skenar så tycker jag liksom andra att du inte heller ska rida förrän du fått veta vad som är felet. Det låter livsfarligt både för dig och andra. Jag vet ju inte om hon skenar på uteritt eller om du rider i ridhus. Är ni utomhus så kan skenturen resultera i döden för både dig och hästen. En skenande häst kan springa ut på bilvägen, tågrälsen eller vad som helst eller gå omkull. Har du otur är du med på ryggen när detta händer.

Capable Case
2006-11-30, 15:09
Jag tror Choklad inte menar att vara otrevlig utan det är bara det att om en häst som SKENAR gör det i panik för att den e RÄDD/PANIKSLAGEN. En häst som sticker är en häst som är olydig.

Blir hästen verkligen RÄDD/PANIKSLAGEN varje gång du rider den? Isf så borde du itne rida mer NEJ, då är något VÄLDIGT knas med den hästen.

Iso
2006-11-30, 15:11
Bara undrar en grej..när hon skenar, hur får du stopp på henne!? Hur långt springer hon? Har du aldrig åkt av?

Och när hon gör det..är det liksom närsomhelst eller när ni rider på något speciellt ställe/sätt?

Panzerkat
2006-11-30, 15:14
Om din häst skulle skena varje gång, så innebär det att den är hysteriskt rädd för allting :idea:

Sofiiaa
2006-11-30, 15:14
Jag får henna att springa på en volt, tillslut stannar hon. Det är klart jag har ramlat av, fast då var det en häst som kom bakom, vars ryttare hade ramlat av, jag ramlade också av och bröt två revben. Öm de såklart att de hon inte skenar varje gång jag rider.

Panzerkat
2006-11-30, 15:15
Jag skriver för att det är oroväckande. Du måste ta hjälp av någon, eftersom du inte kan reda upp det själv. Det är en fara för andra också, inte bara för dig själv. Få fatt på en tränare, träna mycket dressyr och jobba från marken, hästen måste börja lyssna på dig mer i allmänhet.

Capable Case
2006-11-30, 15:16
Men om du lyckas styra hästen så tror jag faktiskt inte det handlar om att skena utan om ren olydnad! Ta hjälp av en tränare som kan bedömma huruvida hästen är olydig eller ej och kanske ge lite bra tips!

Sofiiaa
2006-11-30, 15:18
jag har läst mycket här på buke, men de jag då har läst har alla varit så snälla, men nu inser jag att jag har trott fel.

Iso
2006-11-30, 15:20
Jag vill inte vara elak eller otrevlig, utan försöker faktiskt hjälpa som många andra här MEN:

Jag tror nog att du har blandat ihop skena och sticka. Vad jag har lärt mig och hört är att en häst som skenar, den stannar inte föränn den känner sig trygg/inte orkar springa mer. Sitter man på en häst som skenar är det bara att försöka hålla i sig eller att få hästen att gå omkull. Det finns liksom inte en chans i världen att styra hästen.

En häst som sticker däremot kan man ju styra, men kanske inte just påverka hastigheten. Skaffa dig en riktigt bra tränare, eller kanske skicka hästen på tillridning? Försök också ta reda på om hon har ont eller om det bara är djävulskap & olydnad från hennes sida.

Björk
2006-11-30, 15:26
jag har läst mycket här på buke, men de jag då har läst har alla varit så snälla, men nu inser jag att jag har trott fel.

Jag repeterar mitt inlägg från tidigare:
Du skriver att hästen skenar "ofta" - vad är "ofta"? Sken uppstår ju i regel när hästen är rädd och flyr hejdlöst. Är det något speciellt som händer omkring er när hon skenar?

Om hästen skenar utan påtagliga faror i omgivningen så tycker jag den rekommendation du fått tidigare är på sin plats: undersök hästen veterinärt. Det kan vara så att den har någon smärta som hugger till ibland och att den då flyr ifrån denna smärta.

Om hästen verkligen skenar så tycker jag liksom andra att du inte heller ska rida förrän du fått veta vad som är felet. Det låter livsfarligt både för dig och andra. Jag vet ju inte om hon skenar på uteritt eller om du rider i ridhus. Är ni utomhus så kan skenturen resultera i döden för både dig och hästen. En skenande häst kan springa ut på bilvägen, tågrälsen eller vad som helst eller gå omkull. Har du otur är du med på ryggen när detta händer.

En skenande häst är i regel helt omöjlig att stoppa. Att du kan styra in hästen på volt tyder på att hästen faktiskt "sticker". Och sånt kan i och för sig också handla om rädsla eller ont i kroppen, men alltsomoftast är det en lydnasfråga. Även en rädd häst ska kunna lyda dig - du är ledaren och hästen ska kunna känna sig trygg med och lita på att när du talar om att något inte är farligt så är det inte det.

suisyola
2006-11-30, 15:29
eftersom du kan styra in den på en volt så skenar inte din häst.

Sofiiaa
2006-11-30, 15:32
Ah men okej!! om alls här har så j*vla mycket emot mig så okej vi säger väl att hon sticker då! så nöjda! Men vad ska jag isåfall gör aom hon sticker?

ponnylollo
2006-11-30, 15:34
haha bukefolk e sånna har dom fått för sig nånting då ska det va så oxå det e bara att gilla läget :p

Björk
2006-11-30, 15:34
Ah men okej!! om alls här har så j*vla mycket emot mig så okej vi säger väl att hon sticker då! så nöjda! Men vad ska jag isåfall gör aom hon sticker?

Om du försöker lugna ner dig och läsa de inlägg som faktiskt ger dig en del hållbara tips så kanske du får lite hjälp. Det är flera som skrivit bra tips.

Iso
2006-11-30, 15:35
Det är ingen här som har något emot dig, för det är ingen här som känner dig. Ta det inte personligt! Folk försöker bara hjälpa dig, ta emot den istället för att bara slå ifrån. Alla kan ha fel ibland, its okay.

DeCloe
2006-11-30, 15:36

Frågar samma sak som i andra tråden..
Är det något som tillfällena då din häst sticker har gemensamt?
När du galopperar? På väg hem?
Om jag vore du skulle jag kolla igenom hästen+utrustning ordentligt och om inget är fel där efter ta hjälp av en duktig tränare.

Sofiiaa
2006-11-30, 15:39
Ponnylollo : haha jag märker de, ;)

Iso
2006-11-30, 15:40
Och så finns det ju dom på bukefalos som ber om hjälp men blir sura så fort som inte får svaret dom vill. Vissa tror sig veta allt, och så fort problemet egentligen är något annat så är alla andra dumma i huvudet, haha. :rofl:

ponnylollo
2006-11-30, 15:42
jag hade oxå en sån häst på foder hon stack för typ allt det va jätteläskigt o jobbigt men jag hyrde bara henne i typ 1½ mån så jag hann inte lösa problemet...Sticker din pålle när ni e flera?

Sofiiaa
2006-11-30, 15:42
Okej för det första så förlåt om jag har varit lite "svår" nu, men jag bangade ur lite. Oftast är det när jag galopperar. Och alltid blir hon piggare på vägen hem. men när jag rider med andra är hon HOPPLÖS! om jag rider sist ¨och vi travar så då drar hon iväg ganska fort, hon vägrar ligga sist. När jag rider först och hon hör hästarna bakom blir hon också lite galen. Vet inte vad jag ska göra..

Sofiiaa
2006-11-30, 15:52
Är det någon som har/haft samma problem? eller vet något som man kan göra ?

Björk
2006-11-30, 15:52
Okej för det första så förlåt om jag har varit lite "svår" nu, men jag bangade ur lite. Oftast är det när jag galopperar. Och alltid blir hon piggare på vägen hem. men när jag rider med andra är hon HOPPLÖS! om jag rider sist ¨och vi travar så då drar hon iväg ganska fort, hon vägrar ligga sist. När jag rider först och hon hör hästarna bakom blir hon också lite galen. Vet inte vad jag ska göra..

Det är okej! Jag vet hur det kan kännas när man känner sig "påhoppad".

Det du beskriver låter som en väldigt pigg och glad häst som pga olydnad springer iväg med dig för att hon har lust att springa helt enkelt. Mitt tips är att träna mycket på lydnad; både från marken och uppsatt. Öva i paddock eller på stallplan. Du bör vara noga med att hon lyssnar väldigt bra på förhållning i samtliga gångarter. När du fått koll på henne hemma kan du prova rida ut, men jag skulle nog välja att bara rida ut med EN annan. Den personen bör ha en lugn, trygg häst som hon/han har FULL kontroll på och som stannar även om din får sina "ryck". Gärna också en häst som kan agera "bromskloss" framför din. Sen är det bara att träna. Börja med skritten; skritta om varandra; den andra ryttaren gör halt; du skrittar förbi; du gör halt - hon skrittar förbi osv. Din häst ska stå stilla kvar även fast den andra går förbi! Öva tills det sitter. Sen gör ni likadant i trav. Om din häst börjar "dra iväg" så får ni gå tillbaka till ett lägre tempo; dvs skritt igen tills hon lyssnar där. Så småningom kan ni träna samma sak i galopp. Mitt tips är att galoppera på en relativt smal väg/stig. Så att din häst inte får utrymme att smita förbi den andra. Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa. Om hon inte lyssnar ber du den andra att stanna så att ni får stopp. Händer detta får ni återgå till travarbete igen inan ni är redo för galopp. När du kan välja att göra halt även fast den andra hästen galopperar vidare: ja, först DÅ kan ni kanske vara mogna att rida ut med fler ekipage.

Det här kräver konsekvens och att du alltid kräver lydnad. Det kräver säkerligen många veckors träning också.

DeCloe
2006-11-30, 15:53
Jag står fast vid att du borde anlita en duktig tränare!
Lycka till!

Sofiiaa
2006-11-30, 16:03
Tack "björk" Jag ska prova ditt tips :D Oftast så rider jag bara ut med en person, har blivit en gång att jag red ut med två till , men de säger jag aldrig mer! en häst kom springade bakom min häst, jag ramlade av och bröt två revben. Dom som jag red med hade absolut ingen kontroll. men men, jag ska träna på.

Iso
2006-11-30, 16:09
Pröva ha martingal istället för snodd om hon drar upp huvudet..

cactuspower
2006-11-30, 16:14
Jag red en ridskolehäst ett tag och han var lite speciell, han drog ibland så jag fick mig ett par 'resor'. Jag satt alltid kvar, var skötare på honom och red hon på helgerna i något år. Han drog med mig kanske 6 ggr, men han drog en långsida ungefär när han blev 'rädd' för något och sedan stannade han upp.

Red en häst förra veckan med som också blev 'rädd' och drog med mig 3 ggr på ett pass. Det var inte min häst och jag hade aldrig ridit honom förut, tror han var så 'på tårna' och reagerade på små saker eftersom han hade stått rätt länge och inte blivit riden eller gått ute i hage på ett tag.

lillsnorre
2006-11-30, 16:16
Det är okej! Jag vet hur det kan kännas när man känner sig "påhoppad".

Det du beskriver låter som en väldigt pigg och glad häst som pga olydnad springer iväg med dig för att hon har lust att springa helt enkelt. Mitt tips är att träna mycket på lydnad; både från marken och uppsatt. Öva i paddock eller på stallplan. Du bör vara noga med att hon lyssnar väldigt bra på förhållning i samtliga gångarter. När du fått koll på henne hemma kan du prova rida ut, men jag skulle nog välja att bara rida ut med EN annan. Den personen bör ha en lugn, trygg häst som hon/han har FULL kontroll på och som stannar även om din får sina "ryck". Gärna också en häst som kan agera "bromskloss" framför din. Sen är det bara att träna. Börja med skritten; skritta om varandra; den andra ryttaren gör halt; du skrittar förbi; du gör halt - hon skrittar förbi osv. Din häst ska stå stilla kvar även fast den andra går förbi! Öva tills det sitter. Sen gör ni likadant i trav. Om din häst börjar "dra iväg" så får ni gå tillbaka till ett lägre tempo; dvs skritt igen tills hon lyssnar där. Så småningom kan ni träna samma sak i galopp. Mitt tips är att galoppera på en relativt smal väg/stig. Så att din häst inte får utrymme att smita förbi den andra. Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa. Om hon inte lyssnar ber du den andra att stanna så att ni får stopp. Händer detta får ni återgå till travarbete igen inan ni är redo för galopp. När du kan välja att göra halt även fast den andra hästen galopperar vidare: ja, först DÅ kan ni kanske vara mogna att rida ut med fler ekipage.

Det här kräver konsekvens och att du alltid kräver lydnad. Det kräver säkerligen många veckors träning också.
Väldigt bra svar,tycker absolut att du ska försöka med detta! Jag tycker att du ska ha martingal på ponnyn ! Lycka till och var rädd om dig!

Capable Case
2006-11-30, 16:23
En fråga Sofiia. I all välmening. Är du väldigt osäker pga detta när du rider din häst? Vad jag vet så förvärras sådana här olydiga hästars beteende ifall den har en osäker/rädd ryttare. Jag har många gånger ridit hästar som i andras ögon varit helt livsfarliga men när jag sitter upp som är rätt så orädd för springande hästar så sköter dom sig nästintill perfekt. Däremot när jag hade en period efter en ridolycka då jag faktiskt var osäker och lite räddare.. då stack vartenda häst jag satt upp på i stort sett.

Detta avhjälpte jag med att rida en hel del på en lugn och trygg häst, först när jag vart säker på denna hästen så red jag "värre" hästar inne på ridbana. Sen nu är jag totalt orädd igen och nu så har inte en häst stuckit med mig på flera år.

Min teori när det gäller detta är att man gärna agerar med Full Nödbroms som är ihållande så fort hästen börjar galoppa lite för fort. DET har jag märkt triggar hästarna enormt att springa ännu mer så ta istället förhållningar. Ta och lätta, Ta och lätta.. hela tiden, så brukar dessa hästar lugna ner sig.

Sofiiaa
2006-11-30, 16:37
Capable Case : Jag har varit lite mer osäker på min ponny sedan hon stack iväg och jag ramlade av. Sen har hon börjat med ett till satyg, det är att hon backar om hon inte vill gå, backar tills hon nästan kommer i diket. Det är inte heller speciellt roligt. Men hon är duktigare med de nu, för de gäller bara för mig att jag aldrig får ge mig. Men jag ska se om jag kan få låna ridhuset här och kanske träna lite med henne inne.

Smulu
2006-11-30, 16:39
Det där med nöd broms är något jag märkt av själv. Hästen jag red innan var betydligt lugnare i galloppen de gånger jag gav efter på tygeln också och inte bara höll igen. Då fick hon liksom en belöning, Bra tjejen nu gjorde du rätt som lugnade dig.

Men det är inte lätt när man tycker det går lite för fort att våga slappna av lite.

Mitt förslag till TS är att inte galloppera innan hon har full kontroll i trav.

Sofiiaa
2006-11-30, 16:43
tack Smulu, men ibland när jag galopperar uppför hon sig gudomligt! Jag vet inte hur jag ska förklara, men det är som hon har sina dagar. Ibland jätte snäll, ibland förj*vlig att rida.

Capable Case
2006-11-30, 16:50
Det låter jättebra om du kan få tillgång till ridhus och träna i!
Lycka till nu!

Sofiiaa
2006-11-30, 16:52
Ja det skulle vara jätte skönt, men jag vet inte om man får de. Jag får helt enkelt ringa och fråga ;)

arabia
2006-11-30, 18:48
Först vill jag bara säga att om man ber o hjälp o man får några förslag så ska man inte reagera på ett aggressivt sätt som du har gjort.

Nu till själva problemet, din häst sticker med dig. Vad rider du på för slags bett? Vad har du för nosgrimma? Det är inte så att hästen lägger tungan över bettet? Snodd är bra men inte alltid, kanske skulle behöva en martingal? Kan det vara så att hästen inte fungerar på just det bettet du rider på?

Jag hade en gång i tiden en isis som var hemsk på o sticka, gick inte att rida henne på annat än hackamore och martingal. Ibland var våra ridturer rent livsfarliga, men jag var ju bara 14-15 år då o hur orädd som helst. Hade hästen i 17 år så när jag hittade rätt utrustning så gick allt mkt lättare o roligare blev det oxå.

bengall
2006-11-30, 19:16
Hej Sofia

Min första medryttarhäst var precis likadan. :love:
Så fort han inte fick som han ville så drog han iväg i galopp.
Vad man än gjorde då, så ökade han farten tills han tyckte det räckte.
Jag hade då bara ridit i knappt ett år och naturligtvis var jag livrädd när han gjorde så. :eek:

Det jag gjorde då var att utnyttja hans galoppvillighet till att träna MIG att inte bli rädd i galoppen. Det tog en hel del timmar totalt, men till slut kunde jag driva honom till max och ändå känna mig trygg på honom.
Eftersom jag är komplett galen :crazy: , enligt min dåvarande ridskolechef som ägde hästen, så hade jag naturligtvis förlagt den här träningen till en rak och fin traktorväg (800m) hem mot ridskolan.

Därefter var det bara att låta honom dra och ge honom tyglarna. När han sen började sakta farten var det JAG som började driva. :devil:
Behöver jag tillägga att han ganska snart slutade med att sticka?:angel:

Under den tiden jobbade jag också väldigt mycket med honom från marken med ledarskapsövningar med och utan grimskaft.

Här kan du läsa lite om Atlantic, min första medryttarhäst. (http://www.bengall.se/fritid/rida/medis/atlantic/atlantic.htm)

Gummisnodden du har på din häst gör ingen som helst nytta, snarare tvärtom.
Det du ska ha är en martingal.
Skarpare bett är aldrig någon bra lösning. Det är mycket bättre att jobba med hanteringen.

Men, som andra har skrivit, ta hjälp av en tränare!

Sofiiaa
2006-11-30, 19:47
tack bengall :) Ja det är inte precis roligt när dom gör så. Så du menar att din häst då slutade dra iväg efter att du hade drivit honom när han vela sakta av? isåfall måste jag bara prova:d

Sofiiaa
2006-11-30, 19:52
Arabia : Jag vet det. Men det var faktist inte bara jag! Men de är klart nu så kom inte och dra upp de är du snäll

mizz
2006-11-30, 20:06
Choklad : Jag har ju kommit farm till att jag hade fel. Men nu vill jag inte ha fler svar från dig, acceptera det . Men tack ändå.

Ojå, det kommer du säkerligen få. "Choklad" bara älskar sprida elakheter omkring sig, i alla sina nick.

Sofiiaa
2006-11-30, 20:14
Jag blev så less. Jag är ny här och h*n bara klagade och tröck ner mig för allt jag skrev.

Ämelie
2006-11-30, 20:21
Istället för att skriva och ta hjälp på ett forum, där människorna inte har någon som hellst aning om hur du rider eller vad det är för häst, så lägg ner tiden och energin istället på att leta problemet till VARFÖR din häst skenar! (ta hjälp av tränare, veterinär??) Om du inte vet varför, så kommer du inte kunna få hästen att sluta.

(Menar inte att vara otrevlig, utan försöker bara berätta ren fakta om hur du ska få ordning på problemet)

Sofiiaa
2006-11-30, 20:42
Men! det kan ju faktist finnas folk med samma problem.

bengall
2006-11-30, 20:52
tack bengall :) Ja det är inte precis roligt när dom gör så. Så du menar att din häst då slutade dra iväg efter att du hade drivit honom när han vela sakta av? isåfall måste jag bara prova:d

Ja, men det tog ju några gånger innan han fattade. :angel:

Sofiiaa
2006-11-30, 20:54
haha det gör det säkert med min ponny också, hon är lite trögfattad ;) Jag kollade på din sida förresten. Värkligen jättefin :D

Ämelie
2006-11-30, 21:00
Självklart, men det var inte de du frågade om när du startade tråden :confused: Du frådade vad Du skulle göra...

bengall
2006-11-30, 22:03
Men! det kan ju faktist finnas folk med samma problem.

Visst kan det vara så.
Men det alla hästar och hästägare är olika, så samma problem kan ha olika lösningar.

jennyida
2006-12-01, 01:20
Jag håller med Choklad om att du borde anlita en tränare, det är uppenbart att du behöver hjälp då du inte klarar av att rida hästen utan att den sticker. Sen behöver man kanske inte vara fullt så sarkastisk.

älgen
2006-12-01, 07:51
Det är lätt att bli sarkastisk på detta forum..

Själv tycker jag det är ganska skrämmande vilken brist på basläggande kunskap det finns bland många utav de som finns här...
Långt ifrån alla, men väldigt många.

Koppen
2006-12-01, 10:39
Jag läste en jättebra artikel i Hästfocus om ditt problem!

När din häst skenar (springer den hem till stallet?), gör så här:

Bind upp hästen vid en påle utanför stallet. Behåll sadel och träns på. Låt den stå där tills den lugnat ner sig.

När den gjort det så rid ut igen! Nu kommer hästen skena igen. Låt den göra det! Men bind den vid pålen igen när ni kommit hem.
Fortsätt så tills du känner att hästen slutar skena när ni rider ut. MEN; släpp den inte i hagen med kompisarna! Ställ in den i stallet, alt. i en egen hage.

Detta ska du göra hela tiden!!!
Hästen kommer tillslut fatta att skena hemmåt=pålen.

Hästen jag läste om i artikeln slutade med detta efter endast 4 försök.

Koppen
2006-12-01, 10:40
Under förutsättning att du vågar iof...

pinky
2006-12-01, 10:51
För att över huvud taget kunna genomföra det så måste man ha helt fri väg hem, dvs ingen risk att möta någon (speciellt inte bilar!), inga vägar att korsa och inga diken/skarpa kurvor etc. att passera.

Annars är jag helt med på att det kan funka!

Koppen
2006-12-01, 10:54
Jo, självklart! Bra att du tillade det! ;)

Sofiiaa
2006-12-01, 11:01
Tack för alla svaren. :)
Jo det värkade som ett jätte bra tips :D Men tyvärr har jag inte möjligheten att låta min ponny springa till stallet utan att kag möter en bil eller den risken finns :/ Men igår satt jag och kollade lite på internet och jag tror att jag kan få låna ett ridhus och rida i:)
Sen så ska jag ut och jobba med henne idag ;)

Koppen
2006-12-01, 11:07
Men då skjuter du bara upp problemet.
Rid hästen då det är mindre trafik och testa. Du måste få hästen att sluta med sitt beteende!!

Lycka till!

Sofiiaa
2006-12-01, 11:27
Ja jag vet de ;) Men ridvägarna som finns här är en grusväg , det kan komma bilar men inte så ofta, fast istället för bilar möter jag nästan jämt en travkusk som är ute och kör. Sen så är det lite skogsvägar. Men vilken väg jag än tar, så måste jag rida en stund på vägen.

Mirre_1
2006-12-01, 12:22
Jag har haft samma bekymmer med min pålle och han fick prova på bengall 's behandling. Provade visst Björks förslag oxå och det funkade bra men inte fullt ut. Den lilla sista 100% säkerheten kom aldrig riktigt.
Jag kan bara tillägga att har du en pigg och "springvänlig" häst så behöver du en lång och otrafikerad väg för du kan få åka häst länge :eek:
Det jag har kommit på så här i efterhand är att problemet låg i min rädsla för att släppa........ Jag litade inte på honom och då litade han inte på mig.....

bengall
2006-12-01, 12:31
Det är precis mitt resonemang, varför ska hästen lita på oss när vi inte litar på hästen?

Mirre_1
2006-12-01, 12:46
Ömsesidig tillit och respekt! En förutsättning för att få ett bra förhållande...... Ok lite sunt förnuft oxå!

För att inte tala om galopperna man får sedan när man vet att pållen stannar när man ber honom :bump: :bump: :bump: :bump:

Texaz
2006-12-01, 12:58
Det är inte så att hästen har ont någonstan? En del hästar försöker ju springa ifrån smärta. Annars är det nog dressyr som fattas.
Lycka till!!!!

Sofiiaa
2006-12-01, 13:39
Min ponny hon har "springlust" ibalnd bara ;) Jag kan ju säga att hon har mycke egen vilja. Hm har sett mycket om det hära att lita på varandra, hur gör jag så att hon litar på mig?

Sofiiaa
2006-12-01, 13:46
Jag kom på en sak. Om jag provar det hära med att skritta för bi en annan osv , tror det var "Björk" som skrev det. Jätte bra tips :D Men händer det inte att någon av hästarna vänder rumpan till och sparkar?

Mirre_1
2006-12-01, 14:07
Det jag menade i mitt första inlägg var att iom att jag var rädd och inte vågade släppa iväg min häst.... Rädd för att han skulle sticka, skena, bocka eller något annat han brukade sysla med så litade jag inte på honom. Detta innebar att han inte litade på mig. När jag väl en dag faktiskt vågade släppa honom och tom driva på när han sprang så fort han ville märkte han att jag litade på honom och då fick jag den tilliten tillbaka....Hmmmm blev det rörigt?

Fins många sätt att bygga upp tillit mellan dig och din häst men jag tror att det bästa sättet är att vara med hästen, göra saker ihop. Framför allt krågla inte till det gör det inte svårare än vad det är en häst är en häst.;)

Det här med att hästarna kickar mot varnadra när man rider ut flera. Lätt åtgärdat...... Håll avstånd! Ellar rid ihop med hästar som inte gör så.

Björk
2006-12-01, 14:07
Tack "björk" Jag ska prova ditt tips :D Oftast så rider jag bara ut med en person, har blivit en gång att jag red ut med två till , men de säger jag aldrig mer! en häst kom springade bakom min häst, jag ramlade av och bröt två revben. Dom som jag red med hade absolut ingen kontroll. men men, jag ska träna på.

Ja, var försiktig och ta lång tid på dig! Jag tror det är väldigt viktigt att den du rider med har full kontroll! Hoppas du får tag i någon sådan i stallet. Men börja i paddocken och hemma vid stallet först tills allt verkligen sitter!

Björk
2006-12-01, 14:15
Det jag menade i mitt första inlägg var att iom att jag var rädd och inte vågade släppa iväg min häst.... Rädd för att han skulle sticka, skena, bocka eller något annat han brukade sysla med så litade jag inte på honom. Detta innebar att han inte litade på mig. När jag väl en dag faktiskt vågade släppa honom och tom driva på när han sprang så fort han ville märkte han att jag litade på honom och då fick jag den tilliten tillbaka....Hmmmm blev det rörigt?

Ja, det hela hänger väldigt mycket på hur man själv känner sig. Jag fick en gång några repor på en mer eller mindre "halvgalen" häst (inte min) och blev efter det skräckslagen att rida under en period. Vågade inte ens trava på den snälla hästen jag skötte efter upplevelsen. Men det gick över med hjälp av en kompis.
Den metoden jag skrev om fungerar nog på de allra flesta hästar, men det hänger naturligtvis på att man vet vad man håller på med och att man INTE blir rädd. Om man "blåhåller" så fort en häst springer iväg och blir rädd så uteblir effekterna av sån träning. Och risken är att man till slut spänner sig direkt man sitter upp - hästen känner det och drar.

Har man väl blivit rädd och spänd så måste man först jobba bort den känslan. Med den egna hästen om det går, med annan häst eller helt utan häst till att börja med (beroende på hur stor "skräck" man fått).

Björk
2006-12-01, 14:17
Jag kom på en sak. Om jag provar det hära med att skritta för bi en annan osv , tror det var "Björk" som skrev det. Jätte bra tips :D Men händer det inte att någon av hästarna vänder rumpan till och sparkar?

Jo, om det är såna hästar.... det bästa är väl om du kan få tag i en kompishäst som INTE kickar av att få någon annan i rumpan. Själv håller jag på med islandshäst och där är man oftast "borskämd" med att flertalet inte sparkar mot andra på ritt. Det ska ganska mycket till innan min tjej lyfter på rumpan om någon annan springer upp i den. Men alla hästar är ju inte såna... Finns ingen sådan häst att rida med så är det ju som det är. Du får försöka hålla avståndet då.

Koppen
2006-12-01, 15:22
Jag tycker fortfarande att mitt tips är det bästa! :smirk:

Björk
2006-12-01, 17:17
Jag tycker fortfarande att mitt tips är det bästa! :smirk:

Jaha....?
....

Koppen
2006-12-02, 10:55
Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa.

Om hon inte kan det då? Om hästen tar bettet och skiter i ryttaren?

Du skriver att ditt tips kommer ta flera veckor att träna in, hur ska hon då göra tills dess att det ger resultat?
Ska hon vara beroende av att hela tiden ha en häst framför sig som hon kan rusa in i??

Säger inget om att ditt tips inte är bra, men det är inget som jag tror "går in i hästens tankeverksamhet"!

Lydnad är en självklarhet!

I detta fallet tycker jag att TS ska ta till metoder som får hästen att tänka till när den sätter i gång med sitt beteende!

ekran
2006-12-02, 17:41
...oj...det blev lite fel

bengall
2006-12-02, 17:43
[QUOTE=Teacuptoy;6913561]Jag läste en jättebra artikel i Hästfocus om ditt problem!

När din häst skenar (springer den hem till stallet?), gör så här:

Bind upp hästen vid en påle utanför stallet. Behåll sadel och träns på. Låt den stå där tills den lugnat ner sig.

När den gjort det så rid ut igen! Nu kommer hästen skena igen. Låt den göra det! Men bind den vid pålen igen när ni kommit hem.
Fortsätt så tills du känner att hästen slutar skena när ni rider ut. MEN; släpp den inte i hagen med kompisarna! Ställ in den i stallet, alt. i en egen hage.

Detta ska du göra hela tiden!!!
Hästen kommer tillslut fatta att skena hemmåt=pålen.
QUOTE]

Eller också fattar den att hemmåt = pålen. :angel:

Björk
2006-12-02, 20:49
Om hon inte kan det då? Om hästen tar bettet och skiter i ryttaren?

Du skriver att ditt tips kommer ta flera veckor att träna in, hur ska hon då göra tills dess att det ger resultat?
Ska hon vara beroende av att hela tiden ha en häst framför sig som hon kan rusa in i??

Säger inget om att ditt tips inte är bra, men det är inget som jag tror "går in i hästens tankeverksamhet"!

Lydnad är en självklarhet!

I detta fallet tycker jag att TS ska ta till metoder som får hästen att tänka till när den sätter i gång med sitt beteende!

Jag överlåter till ryttaren att ta det tips som hon tror fungerar bäst och tänker inte sitta i någon pajkastning om vilket som är bäst. Ditt tips kan säkert funka på vissa hästar, i vissa situationer och med en person som vet vad de gör. Precis som mitt tips inte fungerar heller om man inte vet vad man gör. Men jag tror mer på att gå tillbaka några snäpp och jobba med just lydnaden.

Sofiiaa
2006-12-02, 21:51
Tack allihopa det är jätte bra tips jag har fått :D

Jag har tänkt på det här med att mig häst ska veta att det är jag som bestämmer. Stallet där hon står är ca 300 meter ifrån mitt hus. Så jag går och hämtar henne och en shettis varje morgon och tar in dom varje kväll. Igår och idag när jag gick med henne, så hade jag ganska långt grimmskaft, också stannade jag, då ville jag att hon också skulle stanna. Det gjorde hon :) Är det att bra träningstips?

Sen är jag inte säker på att min häst inte sparkar. Men det jobbar jag också på när jag leder henne till hagen eller stallet, hon går sist och får INTE gå förbi.

Imorgon ska jag ut och rida. Tänkte testa att om hon drar iväg då ska hon minsann få springa ;)

Koppen
2006-12-03, 09:15
Eller också fattar den att hemmåt = pålen. :angel:

Exakt! :smirk: Så vad är det då för mening med att kuta hemmåt?

Koppen
2006-12-03, 09:16
Men jag tror mer på att gå tillbaka några snäpp och jobba med just lydnaden.

Ja, du har rätt. Men det är nåt jag skulle träna på där jag känner mig trygg. Inte ute i skogen.

Koppen
2006-12-03, 09:59
Fast det har du kanske redan skrivit också... :crazy: Kunde inte redigera inlägget...

Till TS: testa Björks tips först, innan du ger dig på mitt.

Björk
2006-12-03, 14:44
Igår och idag när jag gick med henne, så hade jag ganska långt grimmskaft, också stannade jag, då ville jag att hon också skulle stanna. Det gjorde hon :) Är det att bra träningstips?
Absolut! Man kan öva mycket med såna övningar. Att hon ska gå bredvid dig och stanna på kommando, följa dig när du svänger osv.

Mirre_1
2006-12-04, 15:01
Hej!

Hur gick det med ridningen i går????

Sofiiaa
2006-12-05, 16:02
Hej hej. Bara toppen nyheter :) När jag red henne i söndags var hon super duktig. Blev lite piggare på hemvägen bara ( men vem blir inte de :d ) Sen så har jag pratat med en ridskola här, så jag ska få låna ridhuset och träna lite på lydnaden. Så hoppas jag att allt ska fungera :) Tack för alla svaren :love:

mizz_perfect
2006-12-05, 16:26
---raderat---

liten_virrig
2006-12-05, 16:48
det där med pålen har jag hört förut..då med en häst som vände precis på samma ställe o stack hem...o som bara fick gå ut i hagen när den kom hem på ryttarens villkor...alltså när ryttaren själv valt att vända o gå hem o hästen "går med på det" så får den komma ut till kompisarna, annars pålen...

TS: har du fri sikt o bra underlag när hästen sticker så passa på att driv på som sjutton...spelar ingen roll om de går fort (håll i manen om du blir osäker) utan de viktigaste är att det är DU som säger åt den o springa, inte att den gör det för att den känner för att springa...börjar den sakta av så fortsätt driv en stund till innan DU saktar av den ger "långa" (så långa som känns säkert för dig) tyglar o berömmer... MEN detta efter att du kollat att allt är ok med häst o utrustning så att det ej beror på smärta...

lycka till!

Emmah.S
2006-12-05, 16:58
Börja med ledaskapsövning och sådana tips du fått från andra...sen bara ytterligare en fråga som jag ser att ingen har ställt på 5 sidor, Hur är det med foderstaten?! Kan det vara så att hästen får för mkt energi i förhållande till vad den gör?! Många problem kan ju även sitta där när hästen är "omöjlig" och het i skogen som....Det behöver inte alltid vara utrustningen...bara ett tips....

Liebling
2006-12-05, 17:12

lycka till m pållen!

Sofiiaa
2006-12-06, 16:17
Hon får ca 2dl kraftgrund morgon och kväll plus 8kl hö om dagen fast på utspridda tider ;) Så jag tror inte att hon sak bli pigg av det. :idea:

Emmah.S
2006-12-06, 19:39
Okej men då var det ju inte det som spökade då. Tror nog att du ska ta hjälp av en riktigt duktigt NH människa och börja med att få hästen att respektera dig på marken. Sen kan du ju prova att bara skritta på hemvägen när ni är ut fler stycken så kanske hon inte drar iväg!! Hon verkar vara en häst med tävlingskalle :D Lycka till iaf!

Mirre_1
2006-12-07, 10:51
Va skönt att det gick bra. :bump:

Kämpa på med lydnaden och när du väl känner dig säker på pållen och ni litar på varandra så är det dax för ett galopprace i skogen.;)

charmant
2006-12-07, 11:25
Nej det är klart att jag inte tycker det är roligt. Men vad ska jag göra då? avliva henne eller ?? Jag har ju inte skaffat häst för att inte rida henne ;)

Ta reda på vart problemet ligger i stället för att dra ihop henne med snodd osv.ta ut en massör elelr liknande som kan kolla om hästen tex har iont någonstans.Sen om du promt ska rida så gör det på inhägnade banor och helst inför instruktör.Säkerheten går först!!en skenande häst är rent av livsfarlig,kan hända mycket olyckor med dom.

Carino mi Amor
2006-12-09, 00:30
Hejsan, ofta är det som många redan sagt något "fel" på hästen när den skenar, ryggont eller kanske nått gammalt minne från ungdommen.
Om jag var du skulle jag kolla igenom hästen , och börja om helt från början, rid i padocken och gå ut med hästen, så att den ser att du är lungn och att inget farligt händer. Bygg upp ett förtroende mellan er, och då är det lättast att börja från marken.
Jag skulle absolut inte sluta rida helt, det funkar inte att skuta upp problemen, men jag skulle hålla mig på banan/ridhuset ett tag, tills hon litar på dig .
Hoppas det löser sig!;)

Sofiiaa
2006-12-09, 10:58
Jag vet faktist inget om hennes bakrund, bara att hon är född i Rumänien, där hon drog vagnar, och t ex stod utanför en pub i ETT DYGN! :eek: hästhandlarne som köpte in henne tror inte att hon hade det så lätt där. Sen kom hon till Sverige 05. Mer vet jag inte.
Kanske kan ha nå med att göra att dom var dum på henne i Rumänien, det kanske sitter kvar och "spökar" ibland.

Carino mi Amor
2006-12-09, 16:37
Usch då låter inte alls trevligt, då finns det ju en stor chans att det är det som spökar, jag skulle börja gå ut med henne som jag skrev innan, men vilken otrolig tur hon fått det som fått komma till dig:)
Lycka Till