Visa fullständig version : Hingstar tillsammans

Love_energy
2006-11-30, 13:43
I stallet där jag sommarjobbar fick dem ett år 5 hingstar (uppfödning) som gick tillsammas på sommarbetet men splittardes sen så de gick i var sin hage istället.

Hade det inte gått att ha hingstarna tillsammas då de ändå hade en uppväxt tillsammans och hade rangordningen klar och tydlig (bråkade aldrig). Om de gått långt bort från alla sto i en enskild hage?

Själv har jag min unghingst tillsammans med en ranghög häst (valack). Kan han gå med denna fast han bli äldre och kommer på att han är hingst på riktigt.
*det enda hingstiga han gör är väl att hälsa oskyldigt på stoet varje morgon*

Min egentliga fråga är väl: Varför går alla hingstar själv? Det måste ju vara himla tråkigt. Inte för att hästar tänker ut rackartyg när de går i hagen, men enligt mina erfarenheter är hingstar i regel jobbigare om de går själv, kanske för de inte busar av sig eller nåt.(förutsättning att de har gått med andra innan*

linafina
2006-11-30, 17:42
Hur gammal är din hingst?

Jag har en hingst som blir tre nu och han går med samma gamla valack ännu som han har gått med sen han var föl. Han har varit ifrån honom under somrarna då han har varit iväg på hingstbete men för övrigt så går han med valacken alltid annars. Det fungerar bra.

Valacken bestämmer och jag hoppas att det så kan förbli, lugnast så ;).

Masse
2006-11-30, 18:23
Har man tur så går det bra både att ha hingstar ihop eller att ha hingst och valack. Men om det inte går så går det i allmänhet käpprätt åt h**vete. Blir det kamp om ledarskapet så kan hingstar döda och en äldre valack har sällan någon chans att hävda sig.
Det är inte riskfritt att släppa på unghingstbete heller. I hade min granne som har hingstbete en incident där en ettåring höll på att bli dödad av de andra hingstarna.
Det är inte så vanligt men när det händer blir det pfta våldsamt.

linafina
2006-11-30, 19:47
Det har vi också svaret på varför många hingstar går ensamma.

Harvester
2006-11-30, 21:35
Man kan ofta ha unghingstar med vallacker, men när de blir lite äldre (problemen brukar komma vid typ 3 års ålder) finns risken att de försöker "ta över" och då kan strån och stickor flyga!
Jag skulle aldrig ha hingstar tillsammans då man aldrig vet vilken dag det smäller, onödigt om de får skador för livet..

linafina
2006-11-30, 22:30
Vi har aldrig haft problem med våra hingstar. Dom har gått med valacker utan problem under många år. Men alltid med samma valack från dom var små.

Jag tror inte jag skulle inte våga släppa ihop min hingst som jag har idag med någon annan hingst eller valack än den som han går med idag.

Molekyl
2006-12-01, 10:37
Jag skulle släppa ihop min halvblodsåring med stalldamens 3-åriga ponnyhingst som hade gått själv i ett par år. Det gick åt helvete!
Först försökte den stora betäcka min och när han kom på att min också var hingst var han ute efter att döda istället!!!

Min vet sade, när han kastrerade min, att det går att ha hingstar och valacker tillsammans ett tag. Men det kan helt vända en dag och hingsten kan få för sig att nu ska polaren dö!

Malin

lovelife
2006-12-01, 16:21
Där jag bor har vi 2 hingstar och dom går tillsammans med några valackar under vinterhalvåret funkar hur bra som helst. dom har några ston ca 10 meter bort, men dom bryr sig inte. På sommarn går dom med sina ston på varsitt bete. Vi gör ingen större skillnad på hingst som annan häst dom tränas och hanteras i stortsätt på samma sätt. Dom har vart tränade så från början och är vana vid att gå med andra hästar. Jag tror på att låta hästar vara hästar så gått det går oavsätt sto, valack, hingst, ålder mm, men för att det ska funka så tror jag att dom behöver få vara det från början, vilket fall så blir det lättare så.

shampiz
2006-12-01, 16:28
Min hingst är 7 år och går tillsammans med en valack, och det är inga problem alls.

diabla
2006-12-01, 16:41
Ja så himla synd om hingstar! verkligen!

men jag tror att om man gör som du sa, börjar när dom är små så går det bättre.

Mitt stall som jag sommar jobbade på hade två hingstar, som stod mitt emot varandra i stall gången, helt idiotiskt! dom försökte döda varandra så fort det kom ett sto, och om en började skrika på ett sto så skulle självklart den ena överrösta den andra!!

Men en dag så rymde en hingst, trots att "gaten" var öppen till att springa ut, så gick han bara rakt fram och började hälsa på den andra hingsten, inte skrika, spraka eller nått utan bara hälsa som två vanliga valackar hade gjort.

en anna gång när vi hade clinic, så komd et några hingstar till som dom ställde i boxen bredvid en av "våra" hingstar. dom stod och pussades och gosade, inget bråk alls. och jag tror att om man hade släppt i hop dom så hade dom haft det bra och inget bråk, för dom hade ju lärt känna varandra först genom boxarna så att säga.

nä det är verkligen synd om hingstar! hästar är ju flockdjur!

Masse
2006-12-01, 17:26
Delvis tråd lån.
Om man ska utgå från vad som är normalt för en hingst som får leva fritt så är det så här.
Den får gå med flocken tills den börjar intressera sig för stona, då kommer ledarhingsten obönhörligen att köra bort den från flocken. Det normala blir då att de unga hingstarna samlas i en egen flock utan ston tills de blir så stora och kraftiga att de kan slå ut en ledarhingst från en stoflock. I undantagsfall kan en hingst som inte utgör ett hot för ledarhingsten få hänga med i utkanten av flocken om ledarstoet godkänner det. Men även i det fria så lever hingstar till stor del ensamma.

TheOne
2006-12-01, 17:32
*kl*
På ett ställe jag var hade vi 3 unghingstar ihop, avelshingstarna (2 st) gick varför sig. Unghingstar skildes åt runt 3-4 års ålder... En avelshingst kom lös en gång, han letade sig direkt till andra sidan stallet där den andra hingsten gick i hage och den rymde också och dom slogs blint, bara tur att ingen blev allvarligt skadad och att ägaren lyckades skilja dom åt...
Men när dom hade träns och sadel på kunde du rida upp i svansen på ett brunstigt sto!!
Tror att har en hingst, om inte förr så när den fått betäcka naturligt nån gång så väcks hingstkänslorna och det Masse skrev om till liv! Men en väluppfostrad hingst sköter sig i all hantering, men släppa 2 vuxna hingstar i samma hage!! Den risken skulle jag aldrig ta!!!!! Inte heller att släppa ihop en hingst med en vallack... det kan gå bra i flera veckor, men en dag blir hingsten för hingstig och då har inte vallacken det kul längre.... :(

Love_energy
2006-12-02, 21:23
min lilla pojke är bara 1 1/2 år och det är tänkt att han ska gå med denna valacken så länge det är möjligt.

Dessa två slås inte än så länge, visst har de bitmärken bägge två men oftast står de och putsar varandra.

till saken hör att han blev uppfostrad av en annan valack när han var lite, då hans mamma var tvungen att avlivas när ha föddes, så jag tror han har stor respekt för äldre hästar då många "ammor" inte tillät han att komma till så det blev valacken och jag med spann som blev mamma.Kan det vara en orsak till att min lille är så cool?

åke
2006-12-02, 21:52
Vi har en sto och en pojk hage. Kommer det en hingst eller val. så får han självklart gå med våran avelshingst. Våran hingst är klok och jag har väldigt svårt att tro att han skulle skada någon av sina kompisar.
Han har gått både med ponny hingstar och ardenner hingstar utan problem. Det enda är små bit sår mm. Inget allvarligt alltså. Han är arab och 6 år.

oanki
2006-12-02, 22:04
jag har min shettishingst (11 år) ihop med ett shettissto på 29 år:P och det går hur bra som helst. (och det har inte blivit något föl ) världens surtant:P
sen har jag min 3 års hingst med 2 valacker och en ett års hingst.
dom är alla nöjda och glada :D

Ingen vill ju vara ensammen!:crazy:

linafina
2006-12-03, 17:42
Jag vet inte, min gick med sin mamma i en stor flock med andra ston och unghästar till jag köpte honom när han var 8 månader. Sen gick han med ett sto och den gamla valcken tills han var ett och sen dess har han bara gått med valacken.

Jag håller koll på dom alltid för man kan aldrig lita på dom till 100% även om man inte tror att hingsten slår över.

Men jag tror att allting handlar om vad det är för valack, vad det är för hingst, hur uppväxten varit för unghästen med andra hästar samt om det finns massa ston runt omkring. Allting spelar in tror jag.

Så länge min hingst har respekt för valacken får dom gå tillsammns. Börjar min hingst bossa över valacken får dom gå på vars en sida om staketet sen. Eventuellt ska min kasteras nästa höst så vi får se.

ujent96
2006-12-03, 19:41
Jo det kan gå bra ett tag... men plötsligt en dag kan någon av dem få för sig att den ska bestämma och då blir det inget trevligt i den hagen... Att avelshingstar går själva är nog till stora delar säkerhet i kombination med ekonomi... Säkerheten går inte att garantera om en hingst går ihop med t ex en vallack av ovan nämnda skäl... De ekonomiska skälen är att hingstar är värda en hel del om de är avelsgodkända....en skadad hingst är inget värd längre....

åke
2006-12-04, 01:37
Våran avelshingst kan ju halka och bryta benet fast han går själv.

Corminta
2006-12-04, 18:01
Där jag jobbar går avelshingsten (16 år) på sommaren med sto med föl (upp til 10 ston samtidigt på i och mellan brunst) och på vintern går han med unghingstarna (mellan ett och tre år) för tillfället fem stycken. Har aldrig varit några problem. å andra sidan är han uppvuxen på det viset och har "alltid" haft det så. Vet dock inte hur det går när han börjar bli gammal och skröpplig, om unghästarna tar över då vill jag ha osagt.

olgaklara
2006-12-04, 18:08
Ja så himla synd om hingstar! verkligen!

men jag tror att om man gör som du sa, börjar när dom är små så går det bättre.

Mitt stall som jag sommar jobbade på hade två hingstar, som stod mitt emot varandra i stall gången, helt idiotiskt! dom försökte döda varandra så fort det kom ett sto, och om en började skrika på ett sto så skulle självklart den ena överrösta den andra!!

Men en dag så rymde en hingst, trots att "gaten" var öppen till att springa ut, så gick han bara rakt fram och började hälsa på den andra hingsten, inte skrika, spraka eller nått utan bara hälsa som två vanliga valackar hade gjort.

en anna gång när vi hade clinic, så komd et några hingstar till som dom ställde i boxen bredvid en av "våra" hingstar. dom stod och pussades och gosade, inget bråk alls. och jag tror att om man hade släppt i hop dom så hade dom haft det bra och inget bråk, för dom hade ju lärt känna varandra först genom boxarna så att säga.

nä det är verkligen synd om hingstar! hästar är ju flockdjur!

Vi har också haft hingst tillsammans med valack och det gick bra. Nu var hingsten äldre och valacken 3år.

Men en sak måste jag bara kommentera!

Hästar är flockdjur MEN i flockarna så stöttes unghingstarna ur den ordinarie flocken och bildade en unghingstflock som sedan gjorde upp och splittrades när de strövade för att hitta en flock de kunde ta över.

Hingstar har inte ingått i flock på det sättet

Korven
2006-12-04, 18:20
Hingsten hos oss spöar upp valackarna förr eller senare så han går ensam. Tror inte han gått med nån annan hingst som vuxen.

Bergatroll
2006-12-04, 18:46
jag har två hästar hemma,en hingst och en vallack,båda är 15 år gamla och går tillsammans sedan 1 1/2 år tillbaka. jag köpte dem från helt skilda håll i landet , fick hem hingsten först och en vecka senare kom vallacken,släppte ihop dom och det hände ingenting,de hälsade sprang hälsade och sprang efter 10 minuter gick de lugnt tillsammans och betade.hingsten väljer alltid höhög i hagen först men det är aldrig något bråk. dom är riktiga kompisar även om jag har ston hemma för betäckning i hagen mittemot.
hingsten var dock van att gå både med ston och vallack dock ej samtidigt innan han kom till mej.
vet ej om det gör någon skillnad för att han är kallblod

T.Alsterfeldt
2006-12-05, 06:46
KL:

Jag tillhör väl de där optimisterna som har 0 hästkoll.

Jag har två vuxna hingstar ihop o vi får väls e om en av dem ligger död i hagen någon dag.

ihopsläppet föregicks av en hel del kontakt innan,dels inohus ,men också i hagar precis bredvid varandra.

släppet var pinsamt tråkigt,de hälsade mindre än hästar normalt stet brukar göra.

De leker som bara den,och dte är intressant att se hur de löser de få konfliketr som blir.
De är beroende av varandra,det var de från första dagen de möttes,och äter ur samma hög/hink,kliar varandraleker fint men ofta,osv.

jag ser också attd e har uppdelat ledarskapet på ett intressant sätt.

Min gamla är en artig klapphingst som fått ära sig att uppföra sig av tjuriga damer på 4 ben.
han går undan när den andre hetsar upp sig vid matdags tex.
den unge leker iband på ett inte så kul sätt,tog för vana att hoppa upp på den gamle när vi ledde honom o det var ju inte populärt,men den äldre väntad ebara på att vi skulel göra ngt för att hjälpa honom.

vilket viockså gjorde
hårt...

nu har vi inte dte problemet längre.
den yngre hade också attityd mot tvåbeningar i början,förm missriktad socialt behov o leklust,indikerade lek men med en tonårsattityd så han lärd esig rätt snabbt atttanter på två ben har precis samma pms som tjuriga ston o kan bli lika förbannade.
beteendet slutade när d esläpptes ihop.

man sre dock att denäldre är dominerande i sociala sammanhang,hantar hand om otäcka situationer,och den yngre blir smygande fisen o säger inte ett knyst såfort den äldre ser en annan häst o påbörjar hälsning.

däremot så måste dne yngre ridas först när vi rider ut,ingen av dem r bekväma med motsatsen.

de träffar rätt ofta andra hästar o den äldre blir eld o lågor medan den yngre tittar o fortsätter beta.
den äldre ar betydligt mer revirbeteende som jag iband får ta honom i hampan för när vi har besökare med hästar.

den äldre initirerar lek oftare,kan vara riktigt jobbig så dne yngre blir skittrött på honom.

de har mkt roliga lekar tex skenanfall,hålla underläpp och jagser också en hel del rida på varandra rivsår..
himla kul antar jag.

De sover i uteboxen ihop,och på sommaren sre vi dem ofta ligga djupt sovande båda två i hagen.

enda gången dte inte funkat så var det när jaghade min kbltravarvalack där.

då fick jag rädda hingstarna,valacken var så himla elak att ingen av dem vågad egöra ngto åkte på stryk i princip varje dag:)

olgaklara
2006-12-05, 08:48
Tror mkt på om det är betäckande hingst eller inte.

Problemen kommer nog när man använder dem till avel

mizz
2006-12-05, 09:00
:bow:

Många av dina erfarenheter har jag oxå gjort mig.

Mycket av hästars beteende föregås av deras erfarenhet. Så jag kan inte mer än vidhålla att hingstar är oxå hästar.

T.Alsterfeldt
2006-12-05, 11:34
host....

jag har haft avelshingstar också,på den tiden jag var mycket,mycket yngre....

Även dessa gick ihop,o inna det så gick welshhingstenjag då hade dels med sin flock på massa märrar o föl o hos mig med en stor märr som han inte nådde upp att betäcka.

enda gången dte verkligen hände något var när jag -inte-hade dem ihop utan den ena gick med ungdjuren...hanvar lekfullo vi fick fösa ungdjur på västerviksvägen:(

jo,vi hade en taggtrådsskada också som var många sår o blod men eg inget som behövde sys.

(kan tillägga att på den tidne på landet var dte inte så vanligt med el somd et är nu,speciellt inte om man bodde hos folk som var riktiga"kobönder"-innan ngn börjar skrika högt)

den yngre jag har nu har inte betäckt,men han skall gå på semin,punkt slut.
den äldre vete sjutton,han är -väldigt-förtjust i ston o behandlar dem mkt väl så jag undrar jag...

Alazan
2006-12-05, 11:48
Jag har haft ganska mycket med hingstar att göra, och väldigt många av dem har gått tillsammans. Just nu har vi en arabhingst som blir 4 till våren, en arabhingst som blir 2 år och en shettis hingst som är 10 år. De kommer alla från olika ställen och är inte uppvuxna tillsammans. Men det är inga problem, de leker, sover och äter så snällt tillsammans. Kan tillägga att de går 2 meter bredvid de andra stona och valacken, deras hagar går sida vid sida men det är inga problem.
För några år sedan hade vi 4 shettishingstar, 7 åringar, gick också bredvid andra hästar och det var inga problem. Har aldrig varit med om en skada bara för att det just har varit hingstar som har bråkat, däremot vet jag hästar som har gått i en valack- eller sto hage som har fått det.

T.Alsterfeldt
2006-12-05, 12:06
vad tror du det här beror på att dina fungerar så bra ihop?

jag upplever samma sak,mina är aldrig skadade,de har riv o bitsår,men dem behöver vi bara titta på,men andra hästar...

herregud,det är ett under att de överlever!

är det storleken på hagar,grovfodret,en speciellt kynne på dem eller vad tror du?

Alazan
2006-12-05, 12:29
Haha, jag visst är det konstigt att de inte dör :smirk:

Jag tror att det har mycket att göra med hur de behandlas. Många hingstar blir hanterade som om de vore värsta sortens monster som våldtar allt den kommer åt och gärna äter människor till lunch.

Mina hästar går i stora hagar med varierad terräng (lösdrift), det finns utrymme för alla och de har att sysselsätta sig med. De har fri tillgång på grovfoder så de behöver inte bråka om det heller.

Ingen av dem har haft några skador, de har kupperad hage så de borde ju egentligen ha lätt att få det eftersom de är en massa berg, stenar och träd. Men de är väldigt säkra på hoven och smidiga som bara den. Bitsår får valacker och ston också, det räknar jag inte ens som en skada. Våra har ganska tjock päls också eftersom de är otäckade, så den skyddar ganska bra när de leker.

Eftersom de är av olika raser, åldrar och från olika tidigare uppfödare och familjer så tror jag inte att det har med det att göra. De blir nog helt enkelt som de blir behandlade, jag är ingen hispig person heller som går och oroar mig, jag tar för givet att det kommer att gå bra och det har det alltid gjort hittills.
Jag behandlar dem aldrig på ett särskilt sätt bara för att de är hingstar, de kan stå lösa på stallplanen om jag ber om det, jag kan rida i repgrimma på långa tyglar med "nosen i rumpan" med ett sto framför på den äldsta arab killen (som dessutom har betäckt), han hetsar inte upp sig för det.

Men det är mina teorier, vad tror du? :)

Här står mina pojkar och äter
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05210000-05219999/640x480/5219382.jpg0

Äldsta arab hingsten och hans valack kompis som jag tyvärr var tvungen att sälja
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/02830000-02839999/640x480/2833480.jpg0

Spirit
2006-12-05, 14:34
Jag tror att hingstar blir vad man gør det till.
Isolerar man dom från børjan pga deras køn så blir dom nog "svåra" men lær man dom från børjan att umgås med andra "køn" så blir det inte så stor grej utav det hela.

Klart att dom blir upphetsade & upplivade om dom får komma næra ett sto, i vanliga fall står dom i en box långt ifån alla andra hæstar utan någon møjlighet till kontakt.
Æven dom vill ha en næra kontakt med en annan hæstindivid før att leka & klia sig med. En mænniska kan inte uppfylla den platsen till 100% som en annan hæst kan gøra.

Ps. Tur att jag kom & ræddade dina stackars hingstar ;) Men jag ønskar att han pryglade ponnyn lite oftare, ær helt odræglig *suck* men dom har snorkul iallfall..