Nicke
2006-12-01, 12:14
Hur många kilo innehåller era storbalar med halm? Hur länge brukar den hålla sig fräsch öppnad?
|
Visa fullständig version : Hur många kilo i storbal med halm Nicke 2006-12-01, 12:14 Hur många kilo innehåller era storbalar med halm? Hur länge brukar den hålla sig fräsch öppnad? Lovisaleonora_ 2006-12-01, 12:34 Halm? Mellan 100-350 kg väger våra rundbalar, finns säkert de som väger mer. Halm håller sig fräsch länge under förutsättning att man lagrar det väl. Vad menar du med öppnad? När du skurit upp nätet? Strajder 2006-12-01, 12:58 Halm håller sig fräscht hur länge som helst bara det ligger torrt. Du blandar nog ihop det med ensilage som har begränsad hållbarhet. Ylva86 2006-12-01, 13:31 Mina halmbalar har vägt mellan 150 och 200 kilo. Strajder har rätt. Halm suger inte fukt från luft utan det håller sig hur länge som helst rätt förvarat. bettysmatte 2006-12-01, 16:09 Halm håller sig fräscht hur länge som helst bara det ligger torrt. Du blandar nog ihop det med ensilage som har begränsad hållbarhet. Snor tråden lite :D ! Hur länge håller sig hösilage fräscht om man använder sig av den torrare varianten (beskrivs "som hö"), och öppnar den när det är lite kallare ute (dvs runt 0 grader eller under)? Ylva86 2006-12-01, 23:34 Tre till fyra dagar, säger man. Kanske upp till en vecka när det är kallt. Nicke 2006-12-02, 10:36 Mina halmbalar har vägt mellan 150 och 200 kilo. Strajder har rätt. Halm suger inte fukt från luft utan det håller sig hur länge som helst rätt förvarat. Tack för alla goda svar! Tanken var att ställa ut en halmbal i hagen för hästarna att få fri tillgång på. Behöver man täcka den med något? Presenning kanske? Det regnar ju nästan hela tiden. Kan tyvärr inte ge fri tillgång på hö, som jag brukar ha, med det rakethö jag fick i år, så nu blir det till att blanda med halm. BeastieBabe 2006-12-02, 10:46 hmm ja, du kanske kan köpa en pressenning som precis täcker översidan av balen och sätta fast med sånna här gummiband med krokar (biltillbehör), ställ även balen på en pall så att det nte blir så mycket spill direkt på marken.. gummibanden lossnar om det blir för mycket tryck i dom, så skulle en häst fastna kan den ta sig loss ganska lätt.. dessutom drar gummibanden ner presseningen även när hästarna ätit en del.. Blomman 2006-12-02, 20:17 Tanken var att ställa ut en halmbal i hagen för hästarna att få fri tillgång på. Behöver man täcka den med något? Presenning kanske? Det regnar ju nästan hela tiden. När jag hade fullblod så ställde jag ut en rundbal halm i hagen till dom på vintrarna. Tog bort alla snören och sedan gick hästarna loss på balen - de älskade det!! De åt en hel del plus att de gärna tog sig en middagslur i halmen :D Det blir dessvärre en hel del spill om man gör såhär och det tog ungefär två veckor innan det var dags för en ny bal. Nicke 2006-12-02, 22:44 Får man fråga hur många hästar du hade? Hur länge höll sig balen utan att bli möglig eller dålig? Blomman 2006-12-02, 22:49 Jag hade vid det tillfället två fullblod och en shettis i den hagen. Balen höll sig bra utan att bli möglig, men det var på vintern så den blev ju inte fuktig så som de blir när vädret är såhär... Nicke 2006-12-02, 23:13 Tack så jättemycket för ditt svar, jag ska pröva det i vinter! :) Strajder 2006-12-03, 11:21 Snor tråden lite :D ! Hur länge håller sig hösilage fräscht om man använder sig av den torrare varianten (beskrivs "som hö"), och öppnar den när det är lite kallare ute (dvs runt 0 grader eller under)? Vårt hösilage har TS 74% vilket i princip är plastat hö. Många lager plast och noggrannhet så är det OK. Är balen frisk när man öppnar den så håller den minst en vecka. Kanske inget att eftersträva med den TS-halten men det var fruktansvärt soligt och varmt vid förstaskörden... blohme 2006-12-03, 19:34 det är olika, men mellan 100-300 kan jag tro. Halm håller sig länge, om man har det på ett bra ställe ... |