Visa fullständig version : Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

mumas
2006-12-01, 19:30
Ja som rubriken lyder, vaccinerar ni??
Är det grundvaccination på den med? eller bara en spruta? Hur stor är eg. risken har hört att de kan bli sjuka av vaccinet med?!!
:bow: :bow:

Immer
2006-12-01, 19:51
Jag väljer att vaccinera, men en vän som är sambo med en veterinär vaccinerar inte.
Ingen av mina tre har blivit sjuka av vaccinationen.

Immer

minternet
2006-12-01, 19:57
Har inte hösilage just nu men om och när jag har/haft det så är det vaccination som gäller. :)

Visst, jag har hört att risken inte är så stor för dem att drabbas av botulism...MEN om de drabbas är ju risken enormt stor att de dör och det vill jag inte chansa på. :crazy:

Ja man måste grundvaccinera. Tror det är 3 sprutor...men är inte hundra...?
Vet inte om de kan bli sjuka av vaccinet...mina har inte blivit det.

// M

Immer
2006-12-01, 20:04
Jo, grundvaccinationen är tre sprutor med en månads mellanrum.
Revaccination en gång/år.

Immer

Antiqua
2006-12-01, 20:40
Jag vaccinerar.
Min har aldrig visat reaktion på vaccinet.

Messy
2006-12-01, 20:58
vaccinerar å min har inte reagerat (inte vad jag minns iaf, så då kan det inte ha varit så allvarligt) ;)

skulle inte falla mig in å INTE vaccinera...

Strajder
2006-12-01, 21:12
Vi vaccinerar utan några bieffekter. Billig livförsäkring...

lillsyrran
2006-12-01, 21:14
Vaccinerar. Inga negativa bieffekter.

mumas
2006-12-01, 22:12
Ok..låter som de flesta vaccinerar :bow: :bow:
Och här ska nu också vaccineras :smirk:

Chappe_
2006-12-01, 22:22
Andra hästar i mitt stall äter hösilage, men inte min, jag sak vaccinera ändå. Det är så lätt att de bara nappar åt sig nåra strån när de går förbi...

Dexdemonia
2006-12-01, 22:26
Vaccinerat i 4 år nu och kommer fortsätta...vill inte riskera den plågsamma död det innebär om hon skulle insjukna...
Har aldrig träffat på någon som blivit sjuk av vaccinationen. Var inte det vanligare förr när vaccinet var relativt nytt? :confused: Nuförtiden har jag inte hört nåt alls om det nästan.

Shimzy
2006-12-01, 22:58
vaccineras :D

mimus
2006-12-01, 23:01
KL

Vaccinerar.

hillevie
2006-12-01, 23:40
vi vacc. inte.

har haft samtal med vet. på kliniken som infomerade att vacc. inte skyddar mot alla sorter av botulism, och dessa tyckte att det viktigaste är att köpa väl skördat hösilage, inte för lågt slaget.

min häst fick hösilage för ett antal år sedan när han stod stallad en längre tid på klinik, utan att jag visste det (vi fodrade då enbart med torrhö) man den förklaring jag fick av veterinärerna tyckte jag va väl motiverad.

nu har vi fodrat med fri tillgång på hösilage i 2 år. men varit noga med hur det skördats.

LIA
2006-12-02, 22:58
Vaccinerar sedan flera år. Inga biverkningar.

vet. på kliniken som infomerade att vacc. inte skyddar mot alla sorter av botulism, Nej, men mot den som är aktuell, och det är ju tillräckligt!

viktigaste är att köpa väl skördat hösilage, inte för lågt slaget. Det finns ingen som kan garantera att det inte kommer in både jord och djurrester i silage. Och det räcker med en smittad bal.

Vad finns det för argument emot vaccinering? :confused:

LIA

hillevie
2006-12-02, 23:20
efter den disskution jag haft med veterinärer så tycker jag (och även dom vet. jag pratat med) att det är en onödig vacc. du får göra som du vill, men jag gör vad jag tror på.

det hösilage vi köper/fodrar med är första skörd, då slås det 20 cm över backen, den senare skörden slås lägre men är då avsedd för nöt. (vilka iof. oxå kan få botulism) har aldrig fått någonting i balarna som inte ska vara där.

frågan jag svarade på va "vilka vaccinerar", och nej, det gör inte vi. då vet. talade om att det inte skyddar mot alla typer av botulism (tror det fanns 9 st och det skyddar mot 3 ? men jag kan minnas fel, det är några år sedan det va på tal)

LIA
2006-12-02, 23:31
Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst.

Jag kommenterade dina uppgifter eftersom dom inte gav en korrekt bild av fakta, och jag tycker det vore synd om någon läste och trodde på dom. Någon som inte vill ta risken att se sin häst dö av botulism.

Det spelar ingen roll om vaccinationen inte skyddar mot alla varianter, så länge det tar den/dom som kan drabba hästar. Eller hur?

Tillägger att du inte har någon möjlighet att se om silaget skulle vara smittat, om det är vad du tror.
Argument mot vaccinering???

Sök f ö i äldre trådar för mer synpunkter.

LIA

Inte_Ung
2006-12-03, 00:21
Det spelar ingen roll om vaccinationen inte skyddar mot alla varianter, så länge det tar den/dom som kan drabba hästar. Eller hur?
Tyvärr så skyddar den bara mot botulismen från jord.
Den som man kan skydda sig emot genom att skörda med tillräckligt hög stubb.
Men inte mot den som kommer av djurrester, den som man inte kan skydda sig emot.

Det var visst lika många vaccinerade som ovaccinerade hästar som kom till kliniken för botulism.
Och totalt så finns det så få fall av botulism på häst i Sverige att det inte ens räcker till för att göra en veterinärmedicinsk avhandling på.

Tillägger att du inte har någon möjlighet att se om silaget skulle vara smittat, om det är vad du tror.
Jodå, jordrester i ensilaget både syns och luktar.
Medan den från kadaver är totalt förädisk.
Men den hjälper ju inte vaccinet emot i alla fall.
Några låter hundar söka av vallen före skörd, det fungerar visst ganska så bra.

Dyrt och förmodligen totalt meningslöst.
För min så skulle en grundvaccinering av mina hästar kosta lika mycket som hela vinterns grovfoder.
Vilket inte är en försvarbar kostnad för något som man inte ens vet om man behöver.

Messy
2006-12-03, 10:56
Vad finns det för argument emot vaccinering? :confused:

LIA
undrar jag med...
min har jag lyckats pricka in så att alla vaccinationer är samtidigt...
hon som vaccinerar min häst jobbar som obducent på hästar, så hon har ju sett fallen "döda" så att säga....
min häst är värd de där 250-500kr/år (till å med mindre måste det va eftersom resan å de andra vaccinen oxå kostar)...
med tanke på hur mkt "skit" man köper till hästen så kanske man kan avvara något...

hillevie
2006-12-03, 11:29
veterinärerna jag pratat med, sa ungefär likadant som du skrev. :bow:

hillevie
2006-12-03, 11:39
Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst.

Jag kommenterade dina uppgifter eftersom dom inte gav en korrekt bild av fakta, och jag tycker det vore synd om någon läste och trodde på dom. Någon som inte vill ta risken att se sin häst dö av botulism.

Sök f ö i äldre trådar för mer synpunkter.

LIA

jag har inget behov att söka i äldre trådar med synpunkter :smirk: då jag litar mer på tex. mina vet. än på vad som skrivs på ett forum. dessutom har jag fått ungefär den förklaringen av veterinärer som inte ung gav och jag nöjer mig med det.

det va ju just det att vacc. inte skyddar mot alla sorter som kan drabba häst. jag kan tycka att det är synd om någon läser ditt inlägg och tror att det är ett fullgott skydd.

mina hästar löper inte större risk än någon annan häst att få botulism.

och frågan som ts. hade va ju bara VILKA VACC. och jag svarade NEJ, det gör jag inte.

Inte_Ung
2006-12-03, 11:40
Jag har frågat Ulltunas veterinärer, de är ju mina distriktsveterinärer.
Och så en mycket känd foderexpert i mitt grannskap, då hon i fjol hade samma foderleverantör som jag hade.
Hon fick bl.a. ge mig referenser på fodret.
Hon vaccinerade inte mot botulism.

mimus
2006-12-03, 11:43
Så har jag också fått det förklarat, jag önskar att jag kunde resonera som du. men jag är nog för feg.

Så jag vaccinerar och betalar.....

Inte_Ung
2006-12-03, 11:50
Jag kände mig väldigt trygg efter att ha talat med foderexperten.
Och det var först efter det telefonsamtalet som jag vågade fodra med ensilage utan att först vaccinera.
Jag fick också en beskrivning på hur jag skulle kunna bedöma ensilagets kvalitet.
Och rådet att be att få titta på stubben på vallen där silaget var slaget.

Så jag köper bara ensilage där jag kan få se vallen efter skörd.
Och det är då t.o.m. säkrare än vaccination.
Mina leverantörer skrämmer också bort viltet innan de slår.
Den ena, som foderexperten också köper ifrån, använder hund/ar för att hitta ev rådjurskid.
Mest för att de drömmer så hemska mardrömmar efter att en gång ha råkat att hacka sönder ett kid med slåttern.

hillevie
2006-12-03, 11:53
dom veterinärer jag pratat med jobbar på skara. ingen där ansåg att vacc. va befogat (just för att skyddet va otillräckligt), därimot att man skulle lägga större vikt på vad man köpte för hösilage-hur det va skördat.

tycker att du beskrev det bra. :bow:

DavidS
2006-12-03, 12:28
Samtdigt ska man komma ihåg att det förekommer att hästar får botulism även när de utfodras med hö. Inte minst vid utfodring i hagen kan detta bli ett problem när hästar letar upp halvt nedtrampat foder som det kan ha bildats botulin i.

David

Inte_Ung
2006-12-03, 12:34
En halv hare i en höbal kan också bli ganska så fint.
Jag hade en gång en häst som fick en släng av botulism.
Köttrester i torr-hö.

LIA
2006-12-03, 18:20
Varje höst kommer samma fråga upp och varje gång kommer "experter" som av någon anledning inte vill vaccinera (den enorma kostnaden??) med felaktiga uppgifter och varje gång tillrättavisas dom av folk som vet. Jag är själv ingen medicinsk expert, långt därifrån, men jag har däremot förmågan att ta till mig vad verkliga experter redovisar och också minnas det år för år.

Jag tror helt enkelt inte att det stämmer det du påstår att veterinärer sagt till dig. Vill du inte titta i tidigare trådar på Buke, där i frågan insatta personer berättat vad som gäller, vill du väl heller inte googla på ordet? Det räcker med första sidorna siter för att du ska se vad som gäller. Ta för all del inte mina uppgifter för gott, utan kika på nätet.

Ett exempel, klippt ur SVA:s (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida:
Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent ... Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. ... I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.
Nu förstår du kanske varför jag inte tror på dina uppgifter?

Var inte som strutsen som vägrar att se världen som den är. Vilket är skitsnack mot strutsen. :)

LIA

LIA
2006-12-03, 18:23
och frågan som ts. hade va ju bara VILKA VACC. och jag svarade NEJ, det gör jag inte. Om du ändå hade nöjt dig med det.

LIA

mimus
2006-12-03, 18:31
Ja, det är en förutsättning att man själv tittar på vallen och kontrollerar hur de slår.

Jag har bytt leverantör i år, de jag haft tidigare var super noga, och jag tror att den jag har nu är lika noga, han har slagit hösilage i många år, och i deras inack stall har de alltid fodrat med det, ingen häst där har insjuknat.

Problemet är ju att man inte kan vara 100% säker att den lev man anlitar på kan lev året efter.

Men jag ska ta mig en allvarlig funderare.

bajon
2006-12-03, 18:35
Jag vaccinerar. Vill inte ta några onödiga risker. Ponnyn äter hösilage med 67 % TS och hö på vintern. Hö på sommaren.

Inte_Ung
2006-12-03, 18:46
Men du har ju redan gjort den dyra grundvaccineringen.
Nu så kan du ju lika gärna fortsätta.
Det är nog (kanske) prisvärt.

Jag köper bara foder av sådana som jag känner.
Och har 2 leverantörer av ensilage och en av hö.
Jag får väl köra torrhö i värsta fall.
Men i år så har en av mina leverantörer kontraktsodlat år mig.
Det är liksom svårt att hitta någon som kan leverera 70 storbal från samma fält annars.
Så då är det lugnt.

k i m
2006-12-03, 22:26
*kl*
Jag har superfint hösilage,samma leverantör hela tiden, men jag vaccinerar ändå alla mina fem hästar. Egentligen av en enda anledning; jag vill undvika ge mina hästar en plågsam död... Jag kan kanske inte helt utesluta botulism, men genom att vaccinera kan jag ju minimera risken! För mig är det en billig livförsäkring...

LIA
2006-12-03, 22:47
Det är en klok åsikt!

För mig är det lika självklart med vaccinationer som att ha hus och hem försäkrade. Trots att det nästan aldrig brinner ...

LIA

Alexandra_W
2006-12-03, 22:53
*KL*

1 av 3 hästar är vaccinerade. Hon är nyinköpt och kom vaccinerad och jag kommer fortsätta revaccinera. De andra två är inte vaccinerade och har hitills inte haft några planer på att vaccinera. Jag kollade upp det där väldigt nogrannt när jag började ge hösilage 2001, och efter att ha rådfrågat och utrett och läst forskningsrapporter etc så valde jag att inte vaccinera. Då spelade dock ävend et faktum in att det då inte gick att köpa vaccinet annat än i fempack, dvs jag med mina två hästar hade fått betala för fem doser och kasta tre hela tiden. Nu finns det i 'endos', jag har dock hitills inte ändrat mig ang att inte vaccinera, och hoppas slippa ångra det. Om jag kommer ompröva beslutet någon gång återstår att se.

(OBSERVERA att jag inte varken råde andra att låta bli att vaccinera eller att göra det, det är något var och en måste avgöra själv).

Glimfeather
2006-12-03, 22:53
Jag vaccinerar inte min häst och hon har fri tillgång å silage ute.

LIA
2006-12-03, 22:54
Ta dig du en allvarlig funderare. Fundera över det intelligenta i att snåla in ett par hundringar bland alla andra hästkostnader.
Fundera fr a på det som skrivits här!
Och så detta!!

Dom som tror att dom är "skyddade" för att bonden lämnat 20 cm stubb, tycker jag ska ta en funderare på var det slagna gräset hamnar ...

Tror ni det svävar 20 cm över markytan?
Om det vänds,
tror ni det tas från 20 cm över markytan och läggs tillbaka där?
När det pressas,
tror ni det plockas upp från 20 cm över markytan?
Om man slår med 20 cm stubb, tror ni då att inga djur dödas under slåttern eller att ingen jord kan följa med hjul upp på gräset?

Om ni tror det, har ni missat något väsentligt när det gäller foderkunskap. :smirk:

LIA

peter_lundin
2006-12-03, 22:59
Jag vaccinerar för närvarande inte, o det är inte en kostnadsfråga utan en bedömning utgående från det hösilage vi använder.
Däremot avråder jag absolut inte de som vill vaccinera.
PL

LIA
2006-12-03, 23:08
Det där med 5-packen var ju tidigare ett kostnadsproblem. Vi löste det så, grannar emellan, att vi samvaccinerade. Det blev ett rejält gäng hästar varje gång.

Även till Glimfeather:
Om ni gör som jag gjort nu, kollar på nätet vad som finns att läsa där (bl a SVA) och även tittar i tidigare trådar ...
Hur känns det att utfordra med något som i värsta fall kan få sådana hemska konsekvenser? Vad har ni för argument för att inte vaccinera idag? :confused:

LIA

Inte_Ung
2006-12-03, 23:17
Tror ni det svävar 20 cm över markytan?
Om det vänds,
tror ni det tas från 20 cm över markytan och läggs tillbaka där?
När det pressas,
tror ni det plockas upp från 20 cm över markytan?
Mitt silage är inte vänt och har plockats direkt från att ha legat uppepå den 20cm höga stubben, ja just det.
Jag har tittat när de har pressat.

Om man slår med 20 cm stubb, tror ni då att inga djur dödas under slåttern eller att ingen jord kan följa med hjul upp på gräset?
Men vaccinationen hjälper inte mot den botulism som kommer av döda djur i fodret.
Det är inte en vaccination mot de stammarna.
Så det fungerar inte.
Hade det gjort det så hade jag vaccinerat.

Och jag har inte någon jord alls i mitt hösilage som dessutom är med 62% torrsubstans.
Så torrt att risken för botulism från jord, d.v.s. den som vaccineringen är verksam emot, i princip inte finns där.

Jag upprepar så att alla nu har haft en möjlighet att förstå.
Det vaccin som finns skyddar inte mot den botulism som kommer från döda djur i hösilaget.
Utan man måste i stället se till att hösilaget är fritt ifrån döda djur.

Comprende?

Alexandra_W
2006-12-03, 23:24
Det där med 5-packen var ju tidigare ett kostnadsproblem. Vi löste det så, grannar emellan, att vi samvaccinerade. Det blev ett rejält gäng hästar varje gång.

LIA

Det förutsätter då att NÅGON annan i hela DV:s upptagningsområde är intresserad av att vaccinera. Vilket de inte var.

Men visst var det kostnaden, jag vr inte alls intresserad av att kasta en massa pengar, för att vaccinera mot något som risken att de skulle drabbas av var ungefär en halv promille..

Som sagt, jag pratade emd en bunt veterinärer, agronomer, foder'tillverkare' och både SVA och SLU innan jag bestämde mig för att inte vaccinera. Och, kostnaden är idag rimlig, men jag har inte ändrat mig att inte vaccinera. Dvs det finns annat i grunden med (i princip samma argument som Inte Ung har, och jag har 'angripit' problemet från 'andra hållet jämfört med vaccin.) Sen, både hängslen och livrem har sällan skadat. Men jag har valt att avstå, men kommer däremot 'fylla på' nya damens vaccin. Tror jag iaf.

Jag hoppas som sagt jag slipper ångra det, på samma sätt som jag slipper ångra att jag inte har benskydd på hästarna när jag släpper dem i hagen, låter dem ha den hage de har, gå broddade tillsammans osv. Dvs det är en risk jag är medveten om, om som jag av olika anledningar valt att ta. Skulle kännas jävligt surt om någon strök med i botulism, och skulle säkert förbanna mig själv rätt bra, men jag har valt att ta risken, utefter en faktabaserad bedömning.

Jag rekommenderar dock ingen åt endera hållet vad gäller vaccinera. Däremot att se till att både ställa krav på och veta hur fodret producerats, skördats och hanterats.

Alexandra_W
2006-12-03, 23:32
Varje höst kommer samma fråga upp och varje gång kommer "experter" som av någon anledning inte vill vaccinera (den enorma kostnaden??) med felaktiga uppgifter och varje gång tillrättavisas dom av folk som vet. Jag är själv ingen medicinsk expert, långt därifrån, men jag har däremot förmågan att ta till mig vad verkliga experter redovisar och också minnas det år för år.
LIA

Och varje höst kommer en kategori människor som nödvändigtvis måste omyndigförklara en annan kategori människor.

Jag har lika mycket fakta som talar för att det är minimal risk för botulism och onödigt att vaccinera, som du har för att vaccinera. Det beror inte på att experterna är oense. Det beror på att man kan plocka fakta ur högen och vrida dem som man vill. Vaccin skyddar mot en av tre typer av botulism. Det är fakta. Man kan se det som att med vaccin är du skyddad mot den aktuella botulismformen och det är värt mycket, samtidigt som man kan se det som att ändå vara oskyddad mot 2/3 är för dåligt skydd.

Då kan för-sidan ta fram vilken typ av botulism som konstaterats på häst i Sverige och använda det som argument för att vaccinera.

Samtidigt som 'onödigt att vacc'-sidan tar fram att 'ja, för 5 fall på en herrans massa tusen hästar i Sverige på X år, risken är minimal och det är onödigt att vaccinera, risken är större att hästen dör av något annat'.

Och sådär kan man hålla på, båda sidor använder fakta som expertisen är överens om, de väljer bara att fokusera på olika delar och ffa TOLKA IN 'viktighet' i det hela olika.

Fast det vore trevligt om de som vaccinerar kunde skippa häxjakten på de som inte vaccinerar, och nöja sig med att sakligt framföra fakta.

Att nonchalera risken är lika illa som att överdriva den och bedriva hetsjakt.

Och de som nu är jättenervös och vill vaccinera, de är ändå tämligen körd den här vintern tyvärr då skydd inte uppnås förrän efter X tid efter tredje sprutan. Så, kör upplysningsdriven/skrämselpropagandan (beroende på hur mans er det) på vår/sommar/höst för bäst effekt.

Och, ett bra hösilage ger även med ovaccinerad häst MINDRE hälsorisker än ett dåligt hö. Väl värt att påpeka för de som nu är rädda för botulism och funderar på att byta till hö ändå.

LIA
2006-12-03, 23:37
IU, du har på flera områden visat vad din "kunskaper" är värda, och jag tänker inte ens försöka få dig att förstå.

Här kommer ytterliggare klipp från SVA. Men du vet väl fortfarande bättre?

Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen.

Obs detta!
Förutom förorenat foder kan också sticksår eller infektion via det nyfödda fölets navel vara en inkörsport för bakterien, men det är mindre vanligt. En annan möjlighet är bildande av botulinumtoxin i hästens tarm.

Obs detta!
Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige. Min kommentar: Det är också denna variant vi vaccinerar mot, och vaccinationen ger såvitt jag vet ett fullgott skydd.

LIA

Alexandra_W
2006-12-03, 23:42
LIA - om den där sammanställningen ska vara korrekt bör du ta med TS-haltens inverkan, skördemetodens inverkan samt att fullgott skydd inte 'inträffar' förrän X tid (minns inte exakt) efter tredje och sista sprutan i grundvaccinationen. Samt hur många hästar som konstaterats med/drabbats av botulism i Sverige/år.

Det är det här jag menar med att fakta och fakta kan framställas helt olika och därför ge olika 'bild' beroende på hur den läggs fram.

Och det är anledningen att jag aldrig rekommenderar/inte rekommenderar att vaccinera, utan jag anser att var och en får ta reda på fakta, bilda sig en uppfattning och sen välja själv hur just de vill göra. Eftersom jag inte anser det finns något rätt eller fel som är allmängiltigt och så SKA folk minsann göra och därmed basta.

hillevie
2006-12-03, 23:45
det handlar absolut inte om att det kostar :smirk: men eftersom du anser att alla måste vacc. för att vara en bra hästägare så får det påståendet stå för dig.

varför göra personangrepp att jag skulle "hittat på" vad jag fått för information av dom veterinärer jag använder mig av ? jag har ju knappast försökt få dig att avstå, utan tycker att var och en gör som den vill utifrån den bedömning var och en gör. risken att hästen bryter ett ben i hagen är större än att den får botulism . särskillt om man lägger ner lite extra energi och kanske även lite mer pengar för att få det foder man vill ha.

om du bara "nöjt" dig med att skriva att du vill vacc. utan att ha en :devil: massa åsikter om tex. mitt val. (att det inte skyddar mot alla typer av botulism är det ju faktiskt fler som skrivit, så det kan ju inte vara mitt påhitt :smirk: ) så hade det räckt bra för mig.

LIA
2006-12-04, 00:06
Visst, risken är minimal, liksom risken att ditt hem ska brinna upp. Eller förresten chansen att man ska vinna högsta vinsten på en penninglott. Men likväl finns risk och chans där.

Eftersom det är 1 (en) av typerna som vi behöver fundera över, så är väl inte de övriga något att dra fram?

5 st på x antal år? Om jag minns rätt, så dog 5 eller 6 hästar för ett par år sedan i ett stall i Skåne vid ett enda tillfälle. Rätta mig gärna om det blev fel. Jag skulle f ö inte vilja ha den enda häst som drabbas på 10 år, om så vore? Skulle du?

Vaccination är inte alls körd denna vinter! Det går utmärkt att börja nu, så slipper man tänka på risken efter 3:e gången. Vi har många månader av silage kvar.

Senaste inlägget:
Vilken sammanställning?
Skyddet finns efter tredje vaccinationstillfället.
Finns ingen anledning att fördjupa sig i ts-halt, skördemetoder etc. Dom varierar och några garantier för avsaknad av B kan ingen ge. Antalet insjuknade hästar är heller inte relevant, eftersom vi talar om risken för att vilken ovaccinerad häst som helst ska smittas. Och risken finns ju obestridligt.

Jag ställde frågan varför du inte vaccinerar, eftersom jag tänkte att du hade ett eller flera bra argument. Det enda du kommit med så här långt, är att risken är så liten. Har jag förstått dig rätt?

LIA

LIA
2006-12-04, 00:32
Japp, jag tycker det är oansvarigt att inte vaccinera.
Men, jag diskuterar påståenden som kommit fram i den här tråden och som jag anser vara felaktiga. Är det inte därför forumen finns? För att diskutera?

När man kommer med felaktigheter, som du gjort, får man räkna med reaktioner. Jag har inte kommit med några personangrepp mot dig. Detta skrev jag: Jag tror helt enkelt inte att det stämmer det du påstår att veterinärer sagt till dig. Vem som sagt eller tolkat vad, har jag inte sagt något om, eller hur?

Så ett argument mot vaccination är att hästen kan bryta ett ben i hagen? :confused: Menar du allvar??

om du bara "nöjt" dig med att skriva att du vill vacc. utan att ha en massa åsikter om tex. mitt val. Mitt svar var:
Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst. Jag har alltså inte kommenterat ditt val, däremot dom uppgifter du bidrog med. Betr antalet olika former av B hoppas jag du kan läsa i själv i mina övriga inlägg. Observera också att hästen kan få sjukdomen på andra sätt än via fodret. Redan där alltså ett argument för vaccination.

LIA

Inte_Ung
2006-12-04, 00:43
Obs detta!
Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige. Min kommentar: Det är också denna variant vi vaccinerar mot, och vaccinationen ger såvitt jag vet ett fullgott skydd.

LIA

Jo jag vet vad som står där.
Men jag har talat med veterinärerna bakom detta.

Man har bara lyckats att påvisa den sort som går att vaccinera mot.
Den andra har hästarna dött av i alla fall, utan att man har säkert kunnat veta vad det var.

Och den sort som kommer med kadaver i fodret går inte att vaccinera mot.
Så då dör hästarna i alla fall.
Vaccination till trots.

Det övriga stämmer.

Men ring själv till SLU vet jag.
Vill du ha telefonnumret eller kan du hitta det själv?

Fröken_Skåne
2006-12-04, 00:45
vaccinerar alltid, billig livförsäkring och hästarna har aldrig reagerat på vaccinet

Inte_Ung
2006-12-04, 00:49
Det viktiga är ju inte att vinna striden om vaccinationen.
Det viktiga är att inte komma med osanning och felaktig fakta.

Om jag bara hade en häst, så skulle jag vaccinera den.
Om vaccinet skulle fungera mot den botulism som kommer från djurkadaver, så skulle jag vaccinera alla hästarna.
Om hästarna redan var grundvaccinerade, så skulle jag fortsätta att vaccinera.

hillevie
2006-12-04, 00:50
men du disskuterar inte, du försöker övertyga om att alla som inte vacc. gör fel :smirk:

jag vet mkt. väl hur en häst kan få botulism :smirk:

jag kommer heller inte med några "felaktigheter" utan bara med det jag pratat med mina veterinärer om. vilket är mkt. mer värdefull info. för mig än att göra som du nämde- läsa gamla trådar....

Lovisaleonora_
2006-12-04, 08:14
Vaccinerar inte då vi fodrar med torrt material och har alltid så gjort när det varit hösilage.

Möjligen hade jag tagit vaccination i beaktande om jag använt silage med ts under 50 %, men det är faktiskt inte många hästägare som gör det...

Alexandra_W
2006-12-04, 08:25
Jag ställde frågan varför du inte vaccinerar, eftersom jag tänkte att du hade ett eller flera bra argument. Det enda du kommit med så här långt, är att risken är så liten. Har jag förstått dig rätt?

Du har inte missförstått men du har kraftigt förenklat svaret.

Jag vaccinerar inte eftersom risken är så liten och jag har valt att minska den fråna ndra hållet sett från vaccination. Dvs genom att lägga en hel del energi i fodervalet, ställa höga krav på foderleverantören, se till att jag VET hur fodret är skördat, hanterat och lagrat. Se till att producenten är kunnig, up to date och bekant med vad som kan göras för att minska risken för botulism och gör det.

Det finns fortfarande en risk kvar, men den har jag valt att ta. På samma sätt som jag varje dag väljer att ta risker, genom att t ex ha ystra, livliga hästar i kuperade hagar med 'stock och sten' och dessutom ha dem fullbroddade runt om.

Alexandra_W
2006-12-04, 08:30
Japp, jag tycker det är oansvarigt att inte vaccinera.
Men, jag diskuterar påståenden som kommit fram i den här tråden och som jag anser vara felaktiga. Är det inte därför forumen finns? För att diskutera?

Observera också att hästen kan få sjukdomen på andra sätt än via fodret. Redan där alltså ett argument för vaccination.

LIA

Det har inte - om de inte gjort det senaste året - konstaterats ett enda fall av icke foderrelaterad botulism hos häst i Sverige. Kan vara ide att nämna..

Din sista och första mening visar det jag vänder mig emot. Du lägger fram argument för att vaccinera, och sen lägger du in en rejäl personlig värdering i det hela och anser det oansvarigt att inte vaccinera.

Du diskuterar eller argumenterar inte LIA, du bedriver häxjakt. Och det är det jag blir så less på. Upplys och informera gärna, ha gärna personliga värderingar om du vill (men särskilj dem), men låt bli att försöka omyndigförklara de som inte tycker som du.

k i m
2006-12-04, 08:33
*kl*
Jag utgår från att var o en gör vad de tycker är bäst för sin häst!
Jag vaccinerar för att minimera risken, på samma sätt som jag vaccinerar mot A2 o stelkramp.

Att fler hästar bli sjuka nu än för några år sen är ju för allt fler fodrar med det o att fler säljer o kanske inte vet hur de ska göra för att få ett bra hösilage. Finns ju tyvärr de som bara är ute efter pengar...

Nackdelen med hösilage är ju att man inte ser eller luktar förrän man öppnar balen. Därför är det viktigt att köpa efter rekommendationer tycker jag så man inte blir stående med dåligt hösilage till sina hästar.

Det är som med vaccinationerna vi ger våra barn, det är lite rysk roulette över det... Men mina barn är vaccinerade mot allt de med! Vågar inte ta risken...

HannaZ
2006-12-04, 12:10
Knapplån.

Har en TS på 84 % så jag vaccinerar inte. Hade jag stått i ett stalll där låg TS accepterades hade jag övervägt att vaccinera. Eller flyttat, för jag hade nog inte fått i stoet tillräckligt mkt grovfoder om det var för blött.

LIA
2006-12-04, 12:25
Det finns fortfarande en risk kvar, men den har jag valt att ta. På samma sätt som jag varje dag väljer att ta risker, genom att t ex ha ystra, livliga hästar i kuperade hagar med 'stock och sten' och dessutom ha dem fullbroddade runt om. Då är det ju precis som jag fattade det, eller hur? Felet med logiken i ditt resonemang i det här citatet är, att man kan vaccinera mot B men inte mot det du räknar upp.

Din sista och första mening visar det jag vänder mig emot. Du lägger fram argument för att vaccinera, och sen lägger du in en rejäl personlig värdering i det hela och anser det oansvarigt att inte vaccinera. Mina inlägg består av argument och fakta, eller hur? I en enda mening har jag, därtill pressad av hillevies påstående, lagt in min åsikt. Är det så hemskt? En öm tå?

Häxjakt? Förstår du meningen med uttrycket?
F ö är det dags att du ser till vad du själv skriver.

LIA

neywaz
2006-12-04, 13:02
*knapplån*

Mina hästar är inte vaccinerade och har ätit inplastad mat i några år.

Alexandra_W
2006-12-04, 13:14
Då är det ju precis som jag fattade det, eller hur? Felet med logiken i ditt resonemang i det här citatet är, att man kan vaccinera mot B men inte mot det du räknar upp.

Men kan ha obroddat, man kan ha plattare hagar utan slänter, sten och stockar, man kan ha livliga hästar en och en. Nog kan man ta ner risken allt. Jag har valt att inte göra det.

Mina inlägg består av argument och fakta, eller hur? I en enda mening har jag, därtill pressad av hillevies påstående, lagt in min åsikt. Är det så hemskt? En öm tå?

Häxjakt? Förstår du meningen med uttrycket?
F ö är det dags att du ser till vad du själv skriver.

När har jag sagt att folk ska/inte ska vaccinera? När har jag sagt att det är ansvarslöst alt helt onödigt att inte vaccinera/vaccinera? Jag anser folk får göra som de vill.

Och ja du har fakta, aldrig sgat ngt om det, men du plockar ut fakta ur sitt sammanhang. Ta med SLU:s forskning och det de kommit fram till ang hur TS-halt, antal lager plast etc etc påverkar risken med så blir det mer komplett. Samt hur många fall som konstaterats (de är väldigt, väldigt få), om du vill ta med de 'troliga' fall som de har kännedom om med (eftersom det är hiskeligt svårt att påvisa botulism även omd ehar det och en del nog aldrig får korrekt diagnos).

Och låt sen folk välja själv. Utan uttalanden som ansvarslöst, 'se där ett skäl till att vaccinera' etc. Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?

Upplysning har jag nämligen aldrig haft ngt emot.

LIA[/QUOTE]

trygga_rut
2006-12-04, 13:57
Jag vacc. inte...
Varför??, jo det är att kasta pengarna i sjön!!!

LIA
2006-12-04, 14:05
Mina hästar är inte vaccinerade och har ätit inplastad mat i några år. Och?

LIA

Lovisaleonora_
2006-12-04, 14:11
Eftersom skribenten skrev "knapplån" gissar jag att vederbörande svarar ts.

Tagga ner.

LIA
2006-12-04, 14:56
I de uppräknade fallen kan du öka/minska riskerna, men du kan inte elliminera dom. Vilket du kan genom att vaccinera mot B! Därför brister jämförelsen.
Vi tar risker varje dag, vi som har häst. Vad vi kan göra åt det är ju att minimera dessa och att vara förutseende. Här kommer t ex vaccination in. På tal om det, hur gör du exempelvis med stelkramp?

Ta med SLU:s forskning och det de kommit fram till ang hur TS-halt, antal lager plast etc etc påverkar risken med så blir det mer komplett. Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.

Det finns ett antal konstaterade fall av B i Sverige, samt antagligen dom som fått fel/annan diagnos. Huruvida det är 10 eller hundra spelar ingen roll för mig. Jag vill inte att mina hästar ska bli det nästa och därför vaccineras dom! Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

Jag har inte använt ordet ansvarslöst, men väl oansvarigt! Rätt ska vara rätt. Jag har inte heller använt "häxjakt" eller "omyndigförklara" ang dig. Har sådana anklagelser med sakfrågan att göra?

"Och låt sen folk välja själv." ... "Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?"
Visst väljer man själv, vilket jag redan klargjort är även min inställning, åtminstone så länge det inte drabbar andra. Vad jag anser om valet att inte vaccinera vet du redan. Du verkar vidare anse att jag inte får redovisa argumenten för vaccination och nackdelarna med att låta bli?
Menar du det?? I så fall är det bara att lägga ner Buke. Och varför får du men inte jag?
Jag har ställt frågan i en annan tråd, nämligen ungefärligen: var drar du gränsen mellan "folk får göra som dom vill" och "hur fan kan/får dom"? Jag menar att man måste kunna diskutera även ageranden.

LIA

Lovisaleonora_
2006-12-04, 15:05
Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

Hästar kan få botulism av torrt kraftfoder (om toxinet utvecklats innan materialet torkade).

De kan drabbas om de går på vall som ligger under vatten delar av året.

Det täcker ju in m e m alla landets hästar, anser du då att ALLA hästägare - för att inte betraktas som ansvarslösa - bör vaccinera mot botulism för att betraktas som ansvarstagande?

LIA
2006-12-04, 15:08
Missade det, men det gör ju inte svaret mindre intressant.

Varför tagga ner? Tycker du också att alla med obekväma åsikter ska förses med munkavle?

Men visst kan jag avsluta mitt deltagande i tråden. Dels finns det inte mycket mer att tillägga, dels ... Nä, det får vara.
Men jag ska fortsätta att kasta pengar i sjön. Betala dyra vaccinationer mot bl a B och stelkramp, avmaska djuren, behålla hem och gårdförsäkringen och bildito mm, mm. Snacka om stor sjö med mycket pengar i! ;)

Ajöss!
LIA

Lovisaleonora_
2006-12-04, 15:15
Du hoppade på en helt oskyldig deltagare i diskussionen som jag misstänker enbart svarade trådskaparen. Därav tagga ner.

Jag ställde ju en följdfråga till dig, men givetvis står det dig fritt att lämna diskussionen. Risken finns ju alltid att någon tar det som brist på argument, men det står ju DEM fritt.

LIA
2006-12-04, 15:29
A/ Vadå hoppade på? Jag ställde en enkel (enklast tänkbara)följdfråga, men det är tydligen oacceptabelt här.
Märkligt hur känslig du är för andras räkning. Att du inte reagerade tidigare i tråden?

B/ Om du besvärar dig med att titta på inläggstiderna, så borde dom visa dig att jag skrev mitt inlägg och skickade det, innan jag läste ditt. Jag ber om ursäkt att jag inte kollade tråden innan jag skickade.

Nu får du m fl rikta pilarna åt annat håll.

Igen då, ajöss!
LIA

peter_lundin
2006-12-04, 15:36
Har du procent på Botvax?
PL

Lovisaleonora_
2006-12-04, 15:38
A) Jag reagerade inte för andras del, jag reagerade för egen del då jag vet att trådar där du blir uppretad tenderar att spåra ur... Förstår fortfarande inte varför neywaz skulle försvara sitt inlägg som var ungefär vad ts frågade efter...

B) Jo, och du har fortfarande inte svarat på den till tråden hörande frågan jag ställde... Känner att det nog är fler än jag som är nyfikna på att höra vad som krävs för att man i dina ögon ska komma undan epitetet "ansvarslös hästägare".

Trissa
2006-12-04, 16:36
knapplån....

Jag vaccinerar inte.

Alexandra_W
2006-12-04, 17:05
I de uppräknade fallen kan du öka/minska riskerna, men du kan inte elliminera dom. Vilket du kan genom att vaccinera mot B! Därför brister jämförelsen.

Hoppsan! Nu anser du alltså att botulismvaccinet ELIMINERAR risken för botulism? Vågat, då varken SVA eller tillverkar vågar utge löften om hundraprocentigt skydd!

Vi tar risker varje dag, vi som har häst. Vad vi kan göra åt det är ju att minimera dessa och att vara förutseende. Här kommer t ex vaccination in. På tal om det, hur gör du exempelvis med stelkramp?

Och jag anser att jag har varit just förutseende och minimerat risken (men inte eliminerat).

Hästarna är stelkramps och A2-vaccinerade. Jag har haft andra hästar i många år som varit komplett ovaccinerade dock.

Skulle inte ha vaccinerat mot A2 om inte TR, många ridhus osv kräver det. Det är för dålig effekt helt enkelt av det, och jag anser att risken att mina får A2 är försumbar.

Stelkramp anser jag dels inte kunna påverka risken för på samma sätt som botulism, dels så är det det enda vaccin jag hört den samlade expertisen våga prata om hundraprocentigt skydd (dvs stelkramp sägs inte ha påvisats hos korrekt vaccinerad häst).

Men försök att vara realist! Eller menar du att alla inlägg ska bestå av kilometerlånga bakgrundsbeskrivningar och kompletta forskningsresultat? För den som vill veta mer, är det ju enkelt att leta på nätet.

Jag begär att när du klipper och klistrar så klipp och klistra inte in 75% av ett textsjok, klipp och klistra in HELA det aktuella stycket.

Det finns ett antal konstaterade fall av B i Sverige, samt antagligen dom som fått fel/annan diagnos. Huruvida det är 10 eller hundra spelar ingen roll för mig. Jag vill inte att mina hästar ska bli det nästa och därför vaccineras dom! Du tar medvetet risken (varför?), så där ser vi olika på det.

'Ett antal'. Hur många Lia.. :angel:

Jag har inte använt ordet ansvarslöst, men väl oansvarigt! Rätt ska vara rätt. Jag har inte heller använt "häxjakt" eller "omyndigförklara" ang dig. Har sådana anklagelser med sakfrågan att göra?

Jag sa bedriver häxjakt mot de som valt att inte vaccinera. Du har tyckt det är ansvarslöst (oansvarigt och ansvarslöst är same shit different name, avsaknad av ansvar) att inte vaccinera, du har kängat om att det är pga snålhet, du har tykt att 'hur känns det att riskera att hästen får en sån fruktansvärd sjukdom?" (om än inte ordagrant så) etc.

"Och låt sen folk välja själv." ... "Låt folk själva bestämma vad som är och inte är skäl att vaccinera?"
Visst väljer man själv, vilket jag redan klargjort är även min inställning, åtminstone så länge det inte drabbar andra. Vad jag anser om valet att inte vaccinera vet du redan. Du verkar vidare anse att jag inte får redovisa argumenten för vaccination och nackdelarna med att låta bli?

Jag anser du ska sluta redovisa enbart de fakta som stöder DIN åsikt.

Jag menar att man måste kunna diskutera även ageranden.

Jag har inte sett dig diskutera i den här tråden.. ?

Iccic
2006-12-04, 21:23
Jag har ingen häst just nu, men om jag hade en och var rädd att den skulle få botulism skulle jag vaccinera. Oavsett om den åt hö/hösilage/ensilage. Jag skulle vilja ha den vaccinerad om den fodrades från marken i leriga hagar till exempel. I inget av de stall jag har skött hästar i skulle jag tyckt det var nödvändigt att vaccinera.

poff
2006-12-05, 13:17
*KL*
Jag vaccinerar alla mina hästar.
Mitt argument för att vaccinera är att OM dom skulle få botulism så har jag i alla fall gjort allt jag kan för att skydda dom, självklart tillsammans med noggrann skörd. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerat och dom blev sjuka.

Lilla_Millan
2006-12-05, 13:32
Ett exempel, klippt ur SVA:s (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) hemsida:
Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent ... Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen. ... I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.
Nu förstår du kanske varför jag inte tror på dina uppgifter?

Var inte som strutsen som vägrar att se världen som den är. Vilket är skitsnack mot strutsen. :)

LIA

Men skyddar vaccinet mot köttrester då?

Inte_Ung
2006-12-05, 14:02
Men skyddar vaccinet mot köttrester då?

Nej det gör det inte.
Vilket gjorde att jag skippade att vaccinera.
För just det som jag är rädd för skyddar det ändå inte emot.

Jag kan ju avslöja att jag blev mycket besviken.

LIA
2006-12-05, 17:33
Man tjatar på mig att jag ska svara på din fråga. Varför, och varför man inte vill göra det själva, är kanske inte så svårt att räkna ut. :angel:
Nåväl, för att du ska få så seriös information som möjligt, lägger jag in div adresser och ett par klipp jag googlat fram. Obs att alla inte är dagsfärska och att en del behandlar även andra silage-relaterade problem.
Enligt allt jag kan få ut av dessa plus all tidigare information, så finns det 8 olika varianter av B, varav vi i Sverige har 3, nämligen B, C och E. Den enda av dessa som är farlig (enligt samstämmiga uppgifter) för hästar är typ B. Denna typ är den vi vaccinerar mot och enligt alla uppgifter jag sett och hört så har ingen häst, som vaccinerats fullt ut, insjuknat i B. Däremot har det hänt häst som varit i grundvaccineringsfasen, dvs bara fått första eller andra sprutan.

Svaret på din fråga är att kadaverdelar ("köttrester") i sig tydligen inte innehåller bakterien som ger B, utan att den kommer från jorden och använder kadavret i silaget som näringskälla för att växa till. Det är alltså inte fråga om någon speciell "kött-botulism", utan den vi vill akta våra hästar för är samma typ hela tiden, nämligen Botulism, typ B.

Observera också
att ingen kan leverera silage som är garanterat fritt från B, oavsett hur det är skördat, men man kan påverka riskens storlek.
att det inte går att se eller lukta sig till B i silage.
att man ändå kasserar hela eller delar av en bal innehållande kadaver eller jord, när detta upptäcks (då kan ju iofs halva balen redan vara uppäten!) även om hästarna är vaccinerade.
att fuktigheten i silage kan variera kraftigt mellan balar, t o m i en och samma bal.

Biverkningar av vaccinet? Klippt ur Läkemedelsverkets hemsida (allt som står betr B, är väl bäst att tillägga!):
"Tolv fall rör biverkningar i samband med vaccinationer (gruppen “QI - Immunologiska medel”). Rapporterna gäller hästar som vaccinerats mot ekvint influensavirus, ekvint rhinopneumonitvirus, tetanus, ringorm eller botulism. I några fall erhölls lokala reaktioner på injektionsplatserna i kombination med feber. I andra fall sågs generell muskelstelhet, vinglighet, muskeldarrningar, svettningar, svårigheter att svälja samt svullna submandibulära lymfknutor. Reaktionerna har som regel avklingat inom ett par dagar till en vecka."

Leta, läs och bilda dig en egen uppfattning om vilka uppgifter som är dom korrekta i den här infekterade ;) tråden.
Vill du resonera mer med mig i den här frågan, är du välkommen att PM:a!

Var rädd om din häst!
LIA

Ett plock bland massor av sidor:
http://www.sva.se/static/563.html
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327
http://www.hastfolk.se/2005-03/handbok-2005-03.htm
http://www.ensilagenytt.se/botulism.htm
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=58
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm
http://hem.passagen.se/anns/vaccht.html
www.skane.se/upload/Webbplatser/Smittskydd/Dokument/2002MARS.PDF
(Där det bl a står om dom 5 döda Skånehästarna.)

Cecilia Muller i Aftonbladet:

"Vad säger du om botulism och vaccination?
- Det är ett avgörande som varje hästägare måste ta. Det går inte att ge någon generell rekommendation, tycker Cecilia.
- Botulism är en förgiftning som är obotlig. Man kan inte rädda en häst som fått det. Det som hästen förgiftas av är ett bakteriegift, det giftet produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Bakteriens sporer finns i jorden och jord kan ju lätt komma med i ensilaget. När bakterien kommer med i ensilaget kan den börja tillväxa och producera giftet botulin. Att det är syrefritt är en förutsättning för att bakterien ska leva. Men det är också så att botulism är en väldigt ovanlig sjukdom. Den här bakterien begränsas också av höga torrsubstanshalter. På grund av detta vill många hästägare ha ett hösilage med så hög torrsubstans som möjligt. Det finns dock begräsningar även "uppåt" - ett hösilage med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag. En torrsubstanshalt mellan 50-65 % är därför det optimala."

Alexandra_W
2006-12-06, 11:45
*KL*

Cecilia Müller:

Hästar kan få botulism på bete, av förorenat vatten, av kadaver/jord/gammal förna i hö eller i ensilage/hösilage eller annat foder, av infekterade sår, vid kastration mm. Bakterien finns, därmed finns en risk för sjukdom. Vi vet dock att just Clostridium botulinum, som bildar toxinet botulism, har väldigt speciella krav på sin miljö för att kunna växa ut till bakterier som bildar toxin, och att sådana förhållanden uppkommer mycket sällan. Ser man till antalet registrerade fall av botulism på häst är de mycket mycket få.
Ytterligare en aspekt på botulismrisken är foderhygein vid utfodring: hur fodret utfodras, dvs om det trampas ner i leriga hagar, rengöring av krubbor/foderhäckar mm.
Vaccinering ger ett bra skydd mot typ B-botulism, men det finns fler typer som hästar kan drabbas av (typ C och D har förekommmit i Danmark och USA bl a).

peter_lundin
2006-12-06, 12:02
C Müller skriver (liksom de flesta vet)mkt riktigt att det är ett avgörande som varje hästägare måste ta!
Ändå använder du henne som källa i ditt eviga malande om att man som hästägare måste vaccinera för att ta sitt ansvar.
Varför kan inte du som lekman också överlåta åt andra att göra sin egen bedömning.
PL

neywaz
2006-12-06, 12:23
:bow: ;)

Tack :)