chilipop
2006-12-02, 15:01
I det stall jag flyttat mina hästar till nyligen så har de bara fått fram energi och smb rp i analysen av hösilaget!!!! Inte Kalcium och Phosfor!!!
Nu undrar jag om det är någon som analyserat sitt hösilage i närheten av Eslöv eller vet hur kvoten Ca/P ser ut runt Eslöv i hösilaget i år skulle jag bli jätte glad om ni kunde berätta det för mig!!!
Tack på förhand:bow:
chilipop
2006-12-02, 15:02
Ni kanske vet var jag kan leta på internet????
Inte_Ung
2006-12-02, 17:19
Det fungerar tyvärr inte så.
Utan beror också på vad den enskilde odlaren har använt för gödning.
Det kan därför vara ordentligt olika även mellan 2 fält bredvid varandra.
Jag bor i Eslövstrakten och Inte_Ung har rätt. Det går inte att säga att det runt Eslöv är si mycket Ca o så mycket P. Det varierar från fält o skörd o år.
// Linda
chilipop
2006-12-03, 11:30
Jo, ni har säkert rätt men jag vill få någon aning om det är mindre Kalcium eller Phosfor i dessa trakter...
Vet inte hur jag ska göra annars för de kommer nog inte skika in hösilaget för analys igen!
Jo, ni har säkert rätt men jag vill få någon aning om det är mindre Kalcium eller Phosfor i dessa trakter...
Vet inte hur jag ska göra annars för de kommer nog inte skika in hösilaget för analys igen!
Det går inte att få någon aning. Det beror på fältet, gödning, mm. Jag har varje år fått olika värden. I år lite för lite P men så var det inte i fjol. Något år lite för mycket P.
Om du verkligen vill ha reda på mineralerna så kan du själv skicka in för analys. Det går att få endast mineralanalys. Mycket bättre än att försöka gissa efter vad andra har fått.
// Linda