Visa fullständig version : Skulle jag kunna rida D-ponny hela livet?

Jullan
2006-12-03, 10:09
Jag är 160 cm lång och väger ca 55 kg, jag kommer förmodligen bli ca 165 (högst) och väga ca 60-65 kg när jag blir vuxen för mina föräldrar är så små. Skulle jag kunna rida en D-ponny hela livet då? (inte tävla) Jag är 14 år nu.

shampiz
2006-12-03, 10:11
Det är säkert inga problem.

Piggelurven
2006-12-03, 13:42
Först av allt, varför frågar du? Är det så att du ska köpa ponny/häst nu och vill ha en kompis för livet och inte byta sen när du blir större? Isf skulle inte jag våga chansa på att jag bara blir max 165 cm lång eller kommer väga ca 60 kg...
Säg att du bara blir 165 cm lång och väger ca 60 kg, visst kan du rida en grövre maxad D-ponny då, men varför inte ta en liten häst ist? Så har du lite marginaler att kunna gå upp några kilon eller om du blir längre än väntat.
Jag är 165 lång och väger ca 57 kg, och jag har en häst på 155 cm i mankhöjd, det är alldeles precis lagom!

Orzon
2006-12-03, 13:45
Min mamma är 155 cm. Pappa var inte särskilt lång. Mina systrar är ca 160 cm. Och jag blev 170 cm.
Så det är inga garantier att du blir liten när du växt klart.
Men en hyggligt rejäl d-ponny kan även jag rida utan att det ser alltför knepigt ut så det ska nog fungera.
:)

Jullan
2006-12-03, 15:30
Men en D-ponny passar perfekt för mig nu, och om jag skulle bli fäst vid en vill jag inte byta om några år... Orsaken att jag inte vill ha stor häst är att det inte känns som om jag har riktig kontroll över hästen då, det känns som om mina hjälper inte riktigt hjälper då och så... så gillar jag ponnyns energi och små mjuka rörelser... Jag kanske har fel, men jag tycker ponnyer känns mycket "mysigare". P.S. Jag ska inte köpa häst än, men jag skulle vilja ha en på foder för senare köp... D.S.

Harvester
2006-12-03, 16:14
Klart du kan rida en d-ponny om du inte väger mer än 60 kg.. nemas problemas.. Ponnyer är så himla mysiga, tyvärr växte jag tidigt och är för fet för att rida ponnyer dessutom : ((

PonnyBus
2006-12-03, 16:25
Höjden spelar ingen större roll. En islandshäst på 135 rider vuxna män på, ett spinkigt full blod på 155cm klarar inte en tung ryttare.Allt beror på hur hästen är byggd... Jag väger mellan 60 och 65 kg, jag rider de flesta d-ponnysar utan problem! Se till kroppsbyggnad och inte längden på benen, är mitt tips!

ujent96
2006-12-03, 20:15
Det skulle du nog kunna göra om du vill..... är själv kortväxt men har ändå valt att skaffa en liten stor häst på knapp 160 i mkh för att åtminstone ha möjligheten att tävla....

Piggelurven
2006-12-03, 20:20
Men du kan ju inte vara säker på att du inte blir längre eller tyngre än beräknat! Så köp liten häst ist, finns ju massa trevliga häst/ponny korsningar! Eller ta en kraftigare häst som är i ponnysize, en fjording, haflinger el liknande. Vill du däremot inte ha en så grov häst så får du nog leta efter häst/ponnykorsning tycker jag!

Jullan
2006-12-04, 09:49
Jo, men det finns ju inte direkt mycket att välja på när man letar foderhäst, man får ta en häst som verkar trevlig typ... då kan man inte välja ras eller så för det finns ju knappt några foderhästar:(

Bambilino
2006-12-04, 10:02
Jag är 160 cm lång och väger ca 55 kg, jag kommer förmodligen bli ca 165 (högst) och väga ca 60-65 kg när jag blir vuxen för mina föräldrar är så små. Skulle jag kunna rida en D-ponny hela livet då? (inte tävla) Jag är 14 år nu.

Hihi. Jag förstår ditt delemma. Kan trösta dig med att jag är 20 år och ganska nyligen köpt en C-ponny! Så himla mysigt! Älskar ponnyer, och han är en riktig Mulle.:D Jag kommer aldrig att växa ur honom, alla garantier för det. men jag har ju växt klart.
Om du går över till western så får du tävla ponny även när du är över 18, det har vi gjort!:rofl: Inte för att jag gillar att tävla, men man vet aldrig...
Så inga problem, de flesta ponnyer klarar av samma vikt som en "stor liten häst".

Dexdemonia
2006-12-04, 10:14
Det är nog inga problem. Har en kompis som är snart 30 och rider fortfarande samma gamla ponny som hon hade när vi var små...min växte jag ur redan när jag var 13-14 (de var lika stora). Så ska man inte tävla och bara hobbyrida och träna så varför inte ha kvar sin häst om den är lagom?
Pratade med en jobbarkompis om det idag för hon tänkte byta ridklubb pga att hon tyckte att deras stora hästar var för små där hon red nu (runt 150-160)...hon är själv inte ens 160 lång så jag förklarade att det ju är helt lagom hästar för henne och att hon inte ska ha större egentligen...hon tyckte det kändes mesigt med små...hmmm...jag tycker man ska rida det som är lagom och inte sträva efter en jättehäst bara för att andra har större osv...

tirnanog
2006-12-04, 11:28
det går säkert bra! Har en kompis som fortfarande rider sin ponny, well hon väger iofs bara 50 kg (160 lång, liten tjej) men ponnyn är å andra sidan bara 141.5, de passar iallafall för varandra och hon är vuxen :bow:

Piggelurven
2006-12-04, 20:46
Då skulle jag ta det säkra före det osäkra och satsa på en grövre häst i ponnystorlek, tex fjording, tinker, haflinger, nån grov cob el liknande, som kan bära mer än en ädlare ponny med samma mankhöjd kan.

Isnalle
2006-12-04, 21:28
En islandshäst kan du rida fast du växer :) ;)

Mysen
2006-12-05, 08:23
Klart du kan. Jag är 38 år, 166 cm lång och har nyligen köpt mig den där ponnyn jag aldrig fick som barn :) Jag har haft halvblod och nordisar tidigare men känner att jag äntligen träffat rätt storleksmässigt. Nu rider jag western och det gör att jag automatiskt hamnar högre upp pga sadeln så det ser bra ut.

Jullan
2006-12-05, 12:11
Isnalle: Jo, men jag har hört att de inte är så bra på hoppning och jag vill gärna "satsa" lite på det...:)

Myzan87
2006-12-05, 13:43
Min mamma rider min ponny o jag ska börja rida en mindre ponny. Min mamma är runt 165cm lång och väger någonstanns mellan 55-60kr o min ponny är en "förväxt" russkorsning på 140cm men ganska grov. Hon är nog högre (pappan var 148cm o mamma 126cm). Sen tillkommer ju utrusning o sånt på ca 10kg. Men inte märks det på ponnyn ;)

Pyzen
2006-12-05, 13:54
Om du vill ha en ponny men ändå rida den när du växer så köp en islandshäst! Jag vet det låter tråkigt men så är det inte. Jag skulle ha en b-ponny för några år sen men det blev en islandshäst. Jag älskar att hoppa och det gör min islänning med. Han hoppar hinder på 1.10. Högre har jag inte testat. Jag har även sett de med islandshäst utföra svåra dressyrrörelser som piaff,passage och liknande! Och de är verkligen gulliga!

Electric88
2006-12-05, 14:01
Jag har i nuläget en D-ponny som jag känner mig alldeles för stor på :
jag är ca 1,62 och 18 år !
Har även en storhäst på ca 1,67 som känns mycket bättre !

Ställer samma fråga som dom andra :) Varför inte köpa en lite större häst ? Och om du vill " satsa " på hoppningen , kan du ju bara göra det tills du är 18 .. ?

Myzan87
2006-12-05, 15:29
Jag har i nuläget en D-ponny som jag känner mig alldeles för stor på :
jag är ca 1,62 och 18 år !
Har även en storhäst på ca 1,67 som känns mycket bättre !

Ställer samma fråga som dom andra :) Varför inte köpa en lite större häst ? Och om du vill " satsa " på hoppningen , kan du ju bara göra det tills du är 18 .. ?

Visst kan hon hoppa efter att hon är 18 med en d-ponny. Hon får bara inte tävla den ;) Jag tycker att en häst på 167 i manhöjd hade varit förstort för mej (är 160) men smaken är olika. Vissa tycker de känner sej förstora på ponnyer o andra känner sej förmå på stora hästar.

Men egentligen finns det ingen större skillnad på en häst som är 150 o en som är 148 mer än att man får inte lov o tävla ponny om man fyllt 18. Man kan ha precis lika roligt med båda hästarna

suberdoo
2006-12-05, 16:10
klart du kan rida ponny, jag har sjäv en dponny på ca 146-147 nått.. och han klarar utan problem att bära både mig (160 cm/60 kg) och större ryttare, jag har flera vuxna och längre/tyngre som rider honom ibland. de tycker inte att han känns liten, och de ser inte stora ut på honom.
det är nästan tvärtom istället, jag kan känna mig liten på honom ibland.

det som är viktigast är ju inte mankhöjden utan vilken typ av kropp hästen har.. min är en korsning quater/welsh-arab. och tro mig, han har fått mycket ponnytemperament!

Isnalle
2006-12-05, 16:34
Islänningar kan vara bra på att hoppa, det är om du träna det med den. Men, om du verkligen vill satsa på hoppningen så kanse det är bättre med en "hopphäst".
Men då missar du verkligen något! :angel: :D

sassiball
2006-12-05, 18:16
Jag har precis köpt ett halvblodssto på 3 år som är 154 cm hög!! Hon är jättefin! Ser mer ut som ett litet fullblod - fast med halvblodsgång. Och hon är hoppstammad så jag hoppas hon kan hoppa. Något sådant hade du kanske kunnat hitta?

LionQueen
2006-12-09, 00:14
**raderat**

rocki
2006-12-09, 00:27
Det går alldeles utmärkt, är vuxen 1,62 lång och väger 59 kg och jag träna våra d-ponnyn;)

wonderbaunbabe
2006-12-11, 22:02
Ja varför inte???
Jag köpte mig min första häst, en d-ponny på 147 cm när jag skulle fylla 21 år.
Innan dess var det bara stora hästar som gällde! Men när jag träffade "min" drömhäst, var han inte alls den jag trodde han skulle vara :-) Fast jag är super nöjd! Vi har tävlat i bla westernridning, och där ska ju häst & ryttare passa ihop kroppsligt eller vad man ska kalla det. Och det gör vi tydligen, även fast jag är 166 cm lång & väger betydligt mer än dig! *hihi*
En stark & välmusklad häst klarar det mesta! Min har aldrig haft nått "problem" med att jag är större, han är fräsch i hela kroppen, som en liten unghäst!*hihi*
Man ska välja med hjärtat tror jag :-)

Och jag ångrar det inte!
Lycka till :-)

liten_virrig
2006-12-11, 22:07
DET är en fråga som är OMÖJLIG att svara på...utifrån dagens förutsättningar så förmodligen men du vet ju inte om du kommer gå upp i vikt osv...

springsten
2006-12-11, 22:28
om inte western passar så får du tävla distans med din ponny :banana: inga åldersgränser där! :love:

_Eva_
2006-12-12, 22:41
Hola,

Varfös skulle du inte kunna det?

Jag har haft/har bara hästar med ponnymått. Mitt Quartersto på 148 cm rids både av mig och maken.
Jag är 160/58 och maken 180/80. Lägg därtill westernsadel på 23 kg. Är hon i kondis har det gått utmärkt att ha dottern på 40 kilo sittandes bakpå oxå.

Titta på bilden. Jag tycker inte att min man ser så stor ut på henne...
http://www.skrutten.nu/bildarkiv/2002/litensem02-5.jpg

mvh Eva