Visa fullständig version : Hästar som sticker!!!
Jag skulle behöva lite tips på hur man får stopp på hästskrället när den vänder å drar hemåt... Var ute och red en sväng igår och märkte att han var hetare än vanligt, men det gick ändå hyfsat. Han travade på i rätt fin form, emn jag kände ju att han ville dra på. Sen hörde han de andra hästarna coh började gnägga tillbaka till dem och jag tog ner honom i skritt istället. Höll i honom ganska hårt och började rida skänkelvikningar i zickzack över vägen för att försöka ha kontrollen kvar. Så börjar han takta och kasta med huvudet, jag försöker rida på i mina skänkelvikningar men han tar bettet och travar iväg, fortare å fortare...:crazy:
Alltså, det är här nånstans jag skulle vilja ha lite tips...ajg är inte jättevan att rida heta hästar ute, har inte haft min häst mer än tre månader ungefär. Dock lyssnar han alltid när jag rider på pessoa, men nu hade jag på han kompisens raka postkandar och hon har alltid tygeln fäst längst upp=väldigt milt. Tror ni han sruntade i mig just för att bettet var så milt? Han fattar galopp å drar på i 190 rätt in i en 90graders-kurva och där flyger jag av. Pang, rätt in i ett brunnslock.:eek:
Det gick bra, hästen sprang hem och jag blev hämtad i bil, lite blåslagen bara. Men hur rider man egentligen när sånt händer? Hur gör ni? Jag försökte stenhålla honom i tyglarna, plockade med dom först så han inte skulle kunna hålla bettet men det var uppenbart inte rätt metod...kändes som att tyglarna satt fast i en sten typ...tror ni det hade blivit annorlunda om jag släppt honom lite och sen försökt stoppa igen?
Förlåt, blev lite långt, men jag blev helt skakis, kommer vara helt orolig när jag ska rida ut nästa gång (när benet blivit bättre, slog mej rätt hårt) Nån som har några tips?:(
Aj aj då. Be att någon mer rider ut med dig första tiden tills du och hästen känner er trygga igen. När du tycker att det börjar kännas ok med uteritterna (tillsammans med ridkompis) försök att öka avstådet mellan hästarna, rid lite olika vägar, vänd hästen och rid en liten bit åt andra hållet och vänd sedan tillbaka osv.
Jag vet inte om det blir bättre av att jag rider ihop med kompisen (finns inga andra att välja på, stall in the middle of nowhere;) ) för hästarna kommer nte så bra överens. Och detta har inte hänt förut, rider jag honom på pessoat så lyssnar han och då kan jag rida honom väldigt mjukt och bara ta tag när jag känner att han blir för het. (och sen släppa efter lite igen)
Jag tror kanske bettet var för snällt för honom? Låter kankse som att jag rider honom med en helt stenhård hand men det gör jag inte. Men jag tog hårt i honom nu när han drog iväg å han reagerade inte ens??? Om man märker att det händer, vad gör man? Bara sitter å försöker hålla sig kvar?
Måste du rida med ett milt bett? Byt till pesoabettet när du rider ut - du måste ju vara rädd om livhanken;) . Hur fungerar det med ett milt när du rider padock/ridhus?
Måste du rida med ett milt bett? Byt till pesoabettet när du rider ut - du måste ju vara rädd om livhanken;) . Hur fungerar det med ett milt när du rider padock/ridhus?
Nä, jag skrev ju det, brukar alltid rida på pessoat ute annars. Men jag har ridit på detta raka postkandar en hel del i paddocken nu och det går suuuper:) så jag tänkte testa det ute....men det gick inte så bra ju. Tror du det var att bettet var för milt? Att han bara sket i mig därför? Min första tanke var att han försökte springa ifrån min "hårda hand", jag blev ju själv så rädd när jag märkte att jag inte kunde hålla honom, så jag höll ju jättehårt (förlåt Pållen....:( ) men det blev ju liksom ingen reaktion från honom alls när jag försökte ta tag ordentligt... Det blir definitivt pessoat ute i fortsättningen.
Vill gärna ha mer tips på vad man tar sig till när det väl går å he***te, eller är det bara att hålla sig kvar? Är det rätt tänkt att börja med typ skänkelvikningar el nåt, för att avleda?
Vill gärna ha mer tips på vad man tar sig till när det väl går å he***te, eller är det bara att hålla sig kvar? Är det rätt tänkt att börja med typ skänkelvikningar el nåt, för att avleda?
Om det redan gått åt skogen, brukar en bra grej vara att svänga - i bara ena tygeln. Eller styr rakt in i skogen, i ett träd, jobbig terräng etc.
Och i såna situationer tar man i hårt, tyvärr :( , men det är mänskligt. Min häst blir het när man håller henne hårt, då kan det vara bättre att släppa efter lite och försöka skritta på långa tyglar (ofta bättre än skänkelvikningar etc på henne) och bara ta tag i henne om hon ökar takten.
Annars ordnar sig nog det mesta när ni lärt känna varann lite bättre. Lycka till !!
Tezzan_83 2006-12-04, 17:05 när hästen sticker prova om de nu e öppen terräng. så försök med att styra henne i en så liten volt som möjligt, runt runt runt tills hon stannar.... ett tips bara, de funkar på min polle om han fösöker med de e inte så ofta de händer.
Ha ett skarpare bett så du kan få stopp så de inte händer en olycka... Lycka till :idea:
Ajaj, det är inte kul när hästen sticker.
Min häst höll på å sticka men har lagt av med det nu som tur är :bow:
Hästen stack bara då man red ut ensam och hemåt, hon hade alltså bråttom, men jag tog tyglarna rakt upp flera gånger och ruskade också om lite, då stannade min häst iallfall, efter flera meter...
Men jag tog tag i problemet för att bli av med den här ovanan, genom att göra det så tråkigt som möjligt hemma i stallet efter ridning. Red jag ut så skrittade/skrittar jag av på banan. Sen fick hästen stå i stallgången o glo då jag skötte andra sysslor :D Gissa om hon blir uttråkad då ;P Sen så är jag noga med att hon inte ska få någon mat eller godis alls efter ridning, iallafall inte direkt efteråt.
I någon vecka red jag också med gramman-tygel som extra tygel som jag kunde använda ifall hon stack iväg, och visst fungerade den då hon försökte. Nu rider jag utan den tygeln och hon har inte försökt sticka heller *pepparpeppar*.
Vart visst lite långt :p
Hoppas det löser sig för dig med! Försök att få hästen att koppla "hemåt" som att göra någonting tråkigt så märker den nog snart att det inte är nån mening med att sticka. ;)
De jag köpte honom av red tydligen på gramantygel rätt mycket, om jag förstod det rätt. Det tänker dock inte jag göra, tror inte jag kan hantera den rätt å då är det bättre att låta bli. När jag ridit på pessoa har det alltid gått bra, ibland har jag fått ta tag ordentligt, men då har han lyssnat. Tror inte detta hade hänt med pessoat, eller så är detta en ny sida av honom....*hoppas inte*:(
Det var min kompis sambo som tog in hästen i stallet och sen kom å hämtade mig i bilen. När jag kom in i stallet stod pållen där fullt påklädd i boxen. Tog av han sadeln å tränset coh lät han stå å "skämmas" en stund för att han inte skulle tycka att det var jättekul å komma tillbaka till stallet och kompisarna. Nåt godis får han nästan aldrig, bara om han har varit duktig med nåt.
Att skritta på långa tyglar vet jag inte om jag vågar faktiskt. Brukar göra det på vägen ut bara, medans vi "värmer upp". Men väl ute i det fria vill han att det går undan. Men såhär fort får det bara inte gå ju, nästa gång kankse jag inte bara får blåmärken...
Att volta upp honom hade säkert gått om han bara lyssnat på bettet, jag försökte, men det var "heldött", tog i tygeln och INGET HÄNDE. Jätteläskig känsla, absolut ingen kontroll!!!:crazy:
me_just_me 2006-12-04, 17:38 Låter som ett "fall" som jag brukar sitta i. Det låter som ett varmblod, eftersom du skrev Trava fortare och fortare .
nu vet inte jag riktigt hur bra du rider / hur dåligt du rider.
Men jag brukar Sätta mej ner i sadeln å låtsas att jag vore dubbelt så stor som min vikt, jag menar att alltså sätta dej ner i sadeln så asså, HÅRT (eller nåt) du kan . ta ett djupt andetag å tänk, nu händer det igen . och du försöker få hästen att komma på andra tankar, genom att krama lite extra i tyglarna, ställa den lite åt höger, lite åt vänster . och krama ORDENTLIGT med benen, alltså DUBBELT så mkt som du gör ... när det händer ..!
är hästen unghäst så kanske det har med det å göra - jag själv rider mkt unghäst, från ponnier till hästar . men iaf. låt för allt i världen inte hästen vinna. Innan du drar ut å rider en sväng så longera den, och låt den få springa ut. vilket kanske både för dej å för hästen känns skönt och tryggt:smirk: , men vi kan snacka mer om detta på msn , om du har ngn . min är iaf me__just__me__@hotmail.com .MVH sofia .
Jag hade inte ställt iallafall min häst i boxen, för det är dit hon vill :p
Jag tycker grammanen fungerar bra, när du känner att hästen är på gång att göra nåt så tar man de tyglarna i handen, tygel tar ju ner huvudet vilket gör det svårare för hästen att sticka i väg i fullfart och att den tygeln är starkare än en vanlig, men det är vad jag tycker.
Du kan ju testa med att longera/löslongera hästen innan du rider ut? Så att pållen inte Orkar springa hem?
Också det där med att ge godis ibland när hästen varit duktig, vad kan den tänka nästa gång du rider?? "Om jag skyndar mig hem får jag godis fortare". Fast iofs så kanske det är kompisarna som lockar mest? För min häst så var det maten :p
Annelie_2005 2006-12-04, 17:53 hej. jag har ett bra tipps ifall han vänder hem mitt i turen och du har inget kontroll. då ska du binda upp honom på en stolpe utanför stallet. inte belöna eller något. när han väl har lugnat ner sig och står helt lugnt å stilla, rid ut igen, samma sväng. gör han samma sak igen, så bind fast honom igen.
tillslut så är det verkligen inte kul att sticka i fullkareta hemmåt:smirk:
men har du inte testat att rida med bettet du lånade, fast i fästet längst ner?
när min ponny börjar sticka iväg (man känner ju när han laddar) så tar jag och lättar i tyglarna hela tiden. och börjar rida lätt i ogämn takt (i galoppen dårå) så det blir jobbigt för honom. allt för att störa konsentrationen. funkar oftast. och ifall hästen är lugnt i psyket så kan du efter att han har stuckit, fast inte hemmåt, (och att du har mycket tid på dig) binda upp honom i ett träd, eller annat (samma princip som med det första jag skrev)
min ponny var odräglig med sitt stickande när jag köppte honom. var så i ca 1år med att testa en. så stå ut :) och lycka till!
/annelie
Nä, han får alltså godis jättesällan, han tyck3er nog jag är en riktig snålis.;) Och det var inte jag som ställde han i boxen, jag låg å grinade i ett dike då...det var antingen att låta honom stå kvar där eller släppa ut honom till kompisarna, håller på å bygger om i stallet så det finns ingen plats att ställa honom i gången. Tyckte det var bättre att låta honom stå i boxen då iaf. (hade jag inte nära på brutit benet hade jag tagit ut och ridit honom i paddocken iaf, men jag kunde liksom inte...)
Nästa gång ska jag rida på pessoat och hoppas på att det är bettet som gör tricket... Och det är en kallblodstravare jag har förresten...stark som ett as när han sätter den sidan till...:crazy:
Han springer inte bara hemåt, han är het åt alla håll...:angel: Det var jag som vände hemåt när jag märkte att jag höll på att förlora kontrollen. Men tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det här visar sig bli en vana!
men har du inte testat att rida med bettet du lånade, fast i fästet längst ner?
Nä, inte ute. Har bara ridit på detta bett i paddocken, och det har gått så HIMLA bra, men i paddocken rusar han ju aldrig...vet inte om jag vågar testa, pessoat vet jag ju att han lyssnar på så det får bli postkandar inne å pessoa ute.
Han springer inte bara hemåt, han är het åt alla håll...:angel: Det var jag som vände hemåt när jag märkte att jag höll på att förlora kontrollen. Men tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det här visar sig bli en vana!
Då var det lite krångligare :crazy: Men är han het så kan nog longering hjälpa lite :confused: Träna på ledarskapet och ta med det upp på ryggen. Kan väl hända att ifall man blir tvungen att änvända skarpare bett för mkt (alltså dra mkt å så när hästen sticker) att hästen till slut blir hård i munnen? Lycka till!
Ja, det är därför jag provat med en massa andra bett än pessoat (som jag fick med vid köpet) och i paddocken går han finfint, jag har ridit på tredelat tränsbett ute utan problem(???????) men ibland är han hetare, ibland lugnare...man vet aldrig riktigt.:crazy:
Jag föreslår att vända in på en liten volt. Min islänning vill gärna sticka och han sticker oxå vart som helst. Men antingen lägger jag volt eller ger han en takt med min sits. Det med sitsen har funkat bäst i skritt innan han hunnit stressa upp sig. Men även ok i traven.
Sen kan man ju bara skritta ute för att lättare kunna hindra han i vändningen. Jag har skrittat min nu i flera veckor bara för att han ska lyssna. Och det går framåt. Tyvärr kan jag inte rida just nu...
Sen bör man ju kolla över hästen med en vet så han ej har ont...
:D
schelin_j 2006-12-06, 10:35 Nu vet ju inte jag vad som orsakar ert problem - jag har lite samma problem eller hade, med min foderhäst... vi körde ett gäng övningar från marken och det visade sig då ganska tydligt att hon slutat lyssna på mig = tappat respekten. Så vi håller på och försöker öva upp det igen...
Sedan vet jag ganska precis på vilka ställen hon brukar "bråka" lite extra så jag försöker koncentrera mig extra på henne då, kortar till exempel upp tygeln helt extremt just då vi vänder hemåt, för då vill hon gärna rusa iväg och hon har gett sig på det stället nu. Har även börjat rida med spö för det finns två ställen där hon gärna vill pysa rakt ut i skogen (med dikeshoppning och hoppning över en sten som följd...:eek: ) men om jag strax innan det stället bara lägger spöt mot bogen på henne så "styr" jag ganska lätt förbi. Liksom stänger den utvägen för henne.
Har ingen aning om huruvida mina små bekymmer och lösningar är till någon hjälp för dig dock - ni kanske har helt andra orsaker till beteendet...
Nu vet ju inte jag vad som orsakar ert problem - jag har lite samma problem eller hade, med min foderhäst... vi körde ett gäng övningar från marken och det visade sig då ganska tydligt att hon slutat lyssna på mig = tappat respekten. Så vi håller på och försöker öva upp det igen...
Nu har dettta bara hänt en gång, så jag hoppas det var en engångsgrej. Red ju med ett bett jag aldrig testat rida ut på, förhoppningsvis händer det inte om jag har pessoat och kan ta tag i honom när han börjar bråka. Men jag har också tänkt på att det nog vore bra med lite ledarskapsträning, han är ganska bufflig av sig i stallet och så, kankse för att han inte har så mycket respekt för mig? MEN jag har ingen aning om hur man gör....:confused: Kanske någon som orkar förklara? Eller tipsa om vart man kan läsa om det?
schelin_j 2006-12-06, 16:57 Jag har lånat en massa böcker på bibblan som jag håller på och plöjer... men det som gett mig mest är ett par av stalltjejerna som hjälpt mig och visat lite övningar. Det är så svårt att läsa sig till, mycket enklare att se när någon annan gör och sedan göra lika. Det är ju så mycket som hänger på hästens reaktioner i situationerna - man går ju vidare utifrån hur hästen har reagerat på det förra steget liksom...
Jag hoppas också att det bara är en engångsgrej.
Det vi jobbat mest med är att få henne att respektera min sfär. Jag skall kunna leda henne runt mig i en liten liten volt utan att få mosade tår till exempel och att hon skall lyssna på mig. Vi har med ett par duktiga tjejer i stallet till hjälp/lärare övat på att flytta undan henne och få henne att lyssna - längre har vi inte hunnit ännu men det har redan gett resultat i alla möjliga sammanhang.
Hastigt och lustigt har jag inte längre en häst som tror att det är ok att springa omkull mig mer eller mindre bara för att jag bär på en höpåse...
Jag tycker det låter som att det är sån träning vi behöver, jag å Pållen... Han är ju oxå sån, får han för sig att han vill gå åt andra hållet när jag leder honom tex så vänder han bara. Har ju inte haf några direkta problem med ridningen förut, men jag har ju bara haft honom i snart 4 mån. Måste nog visa att det är jag som bestämmer mer, annars kanske han blir helt odräglig...det går ju inte.:( Kankse kan försöka läsa mig till litegrann iaf, vet ingen som skulle kunna hjälpa mig.
Ray_of_Light 2006-12-08, 01:19 Ett annat sätt att hantera hästar som sticker är att agera tvärtemot vad hästen tror att du ska göra. OBS! Detta kan bli farligt, och är inte att rekommendera om underlaget är dåligt.
Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.
Detta kan låta lite väl hårt, jag tyckte det lät helt rubbat när jag fick tipset. Men faktum är att det fungerar!
Som sagt tillåter underlaget och om det inte är allt för stor risk att du stöter på andra människor (man vill ju inte susa förbi nån 180), tycker jag att du borde prova.
Ett annat tips som någon redan nämnt är ju att "slita" i ena tygeln. Men om han bara är het, och inte vill specifikt åt ngt håll kanske han bara vänder och kör på åt andra hållet...
Ingen av mina tips låter särskilt trevliga, men det är inte särskilt trevligt av hästen att bara skita i sin ryttare och dra iväg heller. Om han sätter dig i en otrevlig situation, tycker jag att det inte är mer än rätt att du sätter honom i en otrevlig situation.
Tack för tipset, jag har faktiskt hört det förut men tycker det låter farligt...:crazy: Hade inte funkat den dan detta hände, det var på en jättelerig grusväg. Jag for ju av i en 90-graderskurva, mest för att jag var ju helt säker på att vi båda skulle gå omkull om jag satt kvar.
Han är dessutom rädd för bilar, men eftersom stallet är ute på landet "vid vägens ände" så har vi inte lyckats stöta på nån bil, vet alltså inte hur han skulle reagera om vi rusar på en bil/traktor/annat fordon.
Och detta med ena tygeln...jag försökte men jag fick ju INGEN reaktion!!!!! Han är stark och jag är inte så stor, han sket fullständigt i tygeltagen, som att sitta på en trähäst typ, om du förstår känslan (en jä**igt snabb trähäst.....;) ) Det var huvet rätt fram och full kareta.:(
Jag och min stallkompis ska med gemensamma krafter försöka sätta oss mer in i ledarskapsträning och allt annat vi kan komma över om hur man gör för att få honom att fatta att VI (/jag) bestämmer, han har nämligen börjat bli ännu jobbigare att släppa ut/ta in och allting...
Förlåt, det blir långa inlägg, men jag känner mig så uppgiven, f**n, jag trodde inte jag skulle få såna här problem!!!!!!! (van vid ridskolehästar och snälla väluppfostrade isisar)
Ett annat sätt att hantera hästar som sticker är att agera tvärtemot vad hästen tror att du ska göra. OBS! Detta kan bli farligt, och är inte att rekommendera om underlaget är dåligt.
Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.
Detta kan låta lite väl hårt, jag tyckte det lät helt rubbat när jag fick tipset. Men faktum är att det fungerar!
Det funkar inte på en häst som orkar springa hur långt som helst. Jag testade på min isis o han sprang o sprang o sprang. Tilslut saktade vi ner på volt för jag var rädd att han skulle springa sig till döds. Han saktade inte ens ner farten fast han sprang långt.
:D
Ray_of_Light 2006-12-08, 15:18 Det här med dra i ena tygeln, alltså nu pratar vi tvåhandsfattning! De allra flesta hästar reagerar på det, alltså om du drar med bägge händerna allt du orkar och lutar dig bakåt samtidigt. Åtminstone blir det väldigt obekvämt för pållen att springa med så böjd hals!
Jag kan tänka mig att du inte riktigt vågar dra så hårt som faktiskt krävs, dels i rädsla för att skada pållen men oxå pga rädslan av vad som komma skall...att han bara springer rätt ner i diket eller rakt in i något annant.
Ett annat sätt är ju att träna, som du själv sa, på ledarskap. Men jag är dock inte helt övertygad om att det löser problemen vid ridning. Att hästen respekterar dig i stallet och "från marken", behöver inte nödvändigtvis betyda att han uppför sig bra vid ridningen. Men det är ju en början iaf! :)
schelin_j 2006-12-08, 15:23 Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.
Jag har också provat detta och det kan lösa tillfälliga problem med just att hästen sticker. För att lösa problemet med att hästen faktiskt väljer att inte lyssna hjälpte det dock inte mig så mycket. Men som en temporär lösning eller som en del av lösningen är det ett bra tips tycker jag.
Ray_of_Light 2006-12-08, 15:26 Haha...ja nu är det ju fullt möjligt att din häst är ett undantagsfall.
Men ett sätt att komma runt problemet att han aldrig blir trött, är ju att faktiskt driva ännu mer, om han springer jättefort, be honom springa ännu fortare. Ofta tillåter ju dock inte underlaget sånna här vansinnesfärder, och som du själv sa, ibland undrar man ju om hästen förstår sitt eget bästa...vill ju inte framkalla en hjärtattack!;)
schelin_j 2006-12-08, 15:29 Försök gärna att hitta någon som kan hjälpa er. Om ni inte kan det kan det vara ett bra tips att läsa böcker - där kan man hitta bra övningar men man skall förstås vara medveten om att hästen kan välja att utmana dig om du försöker ta över ledningen! Med andra ord kan hästen bli farlig... i värsta fall.
Jag har övat en del i en STÄNGD paddock - haft hästen i repgrimma och provat att flytta henne utan att hon skall få gå på mig. Har hon försökt gå emot mig har jag viftat med armarna ovanför huvudet och sagt ifrån med lite arg röst. Hon backade men innan hon gjorde det liksom hytte hon med framhovarna emot mig.
Jag har också haft henne lös, föst henne framför mig med en repände som jag viftat emot henne. Först ville hon försöka utmana mig men efter ett tag, när hon insåg att jag inte skulle backa, gav hon sig och lät mig fösa henne runt runt, vända och flytta. MEN man skall som sagt vara medveten om att hästen KAN vara så pass högt i rang att han/hon inte ger sig utan anfaller i stället. Bara om du känner dig relativt säker på att du känner din häst och kan läsa signalerna kan jag rekommendera dig att göra sådana här dominansövningar.
HA ALLTID HJÄLM OCH SÄKERHETSVÄST PÅ om du ens tänker prova... snälla!
Jag önskar att jag hade möjlighet att få hjälp av nån, antar att man skulle kunnna åka på nån kurs med hästen (skulle verkligen vilja det!!!:) ) MEN det har jag inte råd med...inte just nu iaf.
Tänkte ta ut och longera honom imorrn för att se hur det går, har bara gjort det en gång med honom. Märker jag några tendenser hos honom att han blir otrevlig så måste jag nog göra nånting drastiskt. Han hade bråkat i en halvtimme med min stackars kompis när hon skulle släppa ut hästarna i hagen imorse...:o Nu handlar inte tråden alls om att ahn stack längre märker jag, men jag tror att det hänger ihop med hans beteende, kankse nu hans rätta jag visar sig? Hans förrförra ägare sålde honom för att hon inte klarade av honom, tydligen.
Tyvärr äger jag ingen säkerhetsväst, men jag kan lova att ha hjälm och vara försiktig...:smirk:
Jag tror alldeles säkert att hans beteende när du är på marken och när du är i sadeln hänger ihop. Se till att han respekterar dig på marken först, så går det antagligen bättre att få kontroll på honom när du är på ryggen sedan.
Ray_of_Light 2006-12-08, 22:37 jag håller fullständigt med dig om att hästens beteende när TS är på marken hänger ihop med beteendet under ridning!
Men jag tror inte att det är självklart att problemen med ridningen löser sig bara för att problemen från marken bättras. Enligt egen erfarenhet kan man klara av en häst från marken i vardagliga situationer, dvs. att hästen fogar sig, men det är inte säkert att man bibehåller kontrollen när man sitter i sadeln, särskilt inte om man saknar stöd från fyra väggar utan är ute i terräng.
Som någon sa tidigare, kan vara farligt att utmana en ranghög häst, men jag anser det vara ännu farligare (och en helt ohållbar situation) om hästen tycker sig stå i högre rang än ryttaren. DET, är verkligen livsfarligt!:eek:
Som någon sa tidigare, kan vara farligt att utmana en ranghög häst, men jag anser det vara ännu farligare (och en helt ohållbar situation) om hästen tycker sig stå i högre rang än ryttaren. DET, är verkligen livsfarligt!:eek:
Hästen ifråga står lägst i rang i stallet, kan det vara så att han har nåt behov av att "hävda sig" mot mig istället? Oftast är det inga problem för mig att handskas med honom, men som sagt, han har börjat "bängla" mer å mer...
Jag ska försöka få tag i nån bra bok med ledarskaps-övningar, vet nån någon bra så tipsa gärna!!!
schelin_j 2006-12-09, 23:41 Tyvärr är jag helt senil... har läst en massa böcker och plockat lite här och var och minns inte vad en enda heter :o
Men om man ska försöka läsa sig till hästkunskap så tror jag att just det är en ganska bra metod - att läsa lite olika böcker från olika inriktningar och sedan försöka se helheten, det finns en röd tråd som yttrar sig lite olika inom olika - hmmm vad skall man kalla det, inriktningar?
Klaus Ferdinand Hempling tror jag att en av de jag hade störst nytta av hette förresten. Hans båda böcker gick att få tag på på stadsbiblan här i ödemarken så oddsen borde vara rätt ok var som helst! Den ena boken är mer praktiskt inriktad (det är den jag haft störst nytta av) medan den andra är mer, tja återigen vad skall man kalla det, filosofisk och lite mer självbiografisk kanske är en ok beskrivning?
Jag tror verkligen att ett ledarskapsproblem på marken yttrar sig även vid ridning i många fall. Däremot har jag precis som någon skrev innan här noterat att det faktum att jag ställer mig högre från marken inte automatiskt överförs på ridningen. Det får bli mitt nästa problem att lösa, men hon lyssnar i alla fall mycket mycket bättre överlag för mig nu sedan jag börjat "dominera" henne lite.
Sedan har jag lagt märke till en sak hos mig själv som sätter stora käppar i hjulen - jag är inte helt konsekvent. Ibland vill jag liksom ha en snällare mer avslappnad relation om vi till exempel bara går ut och går eller tar en stilla skrittur, då kräver jag nästan ingenting av henne... tror att det var så våra problem började! Så en allmän varning är att verkligen tänka på att har man lärt hästen att den aldrig får gå förbi dig - då får den verkligen ALDRIG göra det. Likadant med det där att ta sig en tugga i förbifarten, jag har lärt henne (nästan) att hon bara FÅR göra det om jag sträcker fram handen och säger varsågod - men om jag bara slappar en endaste gång i det läget så får jag börja om helt från början med den träningen!
Tack för tipset, ska kolla upp hans böcker!:)
Hej Nikkan.
Din häst tar ju tungan och sticker.
Då hjälper det inte med att bara dra i en tygel eller att driva framåt, för hästen blir urstark och det går knappt att böja halsen fastän man drar för kung och fosterland. Hästen blir som helt blockerad och bara springer iallafall och det spelar ingen roll vad man gör, det är i princip bara att hålla i sig och be.
Jag tror att det är så att din häst inte tycker om trycket på tungan på det raka ( mullen mouth) bettet du hade på honom ger, utan undvik raka bett.
Har du kollat tänder och att hästen inte har ont någonstans?
Jag skulle rekommendera dig att testa ett gag bett som lyfter bettet något när du tar i tygeln och försök övervinn din rädsla och skritta på lång tygel. Oftast så tar hästen tungan i mer pressade situationer som att gå serpentiner, att ryttaren håller hårt i hästen och liknande.
En sista utväg är tyvärr att binda tungan tills du och hästen kommer bättre överens, men eftersom din häst inte verkar göra detta som rutin tycker jag att du ska testa med att undvika raka bett, och träna, träna, träna, ut i skogen, lugnt och fint, utöka antal kilometer succesivt, inte trava eller galoppera på hemvägen i början.
Jag är egentligen emot att binda att binda tungan då jag anser att det ligger saker och ting bakom ifall hästen tar tungan, men har man kollat upp tänder, muskulatur osv och hästen har satt i system att ta tungan när det blir jobbigt för den så är det en sista utväg för att komma ut i skogen och hem med livhanken i behåll. Det finns inget värre än när hästen sticker och lägger tungan över bettet, den känslan är förfärlig.
Lycka till!
Tack för ditt svar! Jag brukar ju rida ut på tredelat pessoa, och jag har aldrig märkt några tendenser till att han vill sticka med det så jag tänker bara rida honom på det i fortsättningen. Att binda tungan på honom tycker jag låter helt brutalt, men jag har aldrig varit i kontakt med den metoden, så jag vet inte. Men borde han inte bli helt galen av det istället?
Tyvärr har knät börjat värka igen efter fallet, så jag vågar nog inte rida på ett tag, men jag tänkte försöka markarbeta honom lite för att få en närmare kontakt, memn jag vet inte om det kommer fungera...
Har tänkt ta ut nån som får kolla i munnen och kanske kolla igenom honom ordentligt, det hade jag tänkt redan innan han stack.
|
|