Visa fullständig version : Hur många gånger i veckan rider du?

Jullan
2006-12-05, 12:40
Ja som det står i rubriken så undrar jag: Hur många gånger i veckan rider du? Det kan vara intressant hur länge du brukar rida med och kanske ett "ridschema" över vad för olika saker du tränar i veckan? Jag vill ha så många olika svar som möjligt, så skriv!:)

shampiz
2006-12-05, 12:44
Mitt mål är att rida 4 dagar i veckan, men ibland blir det mindre och ibland blir det mer. Jag rider mest ut, förutom med unghästen då jag försöker rida nån dag i veckan på ridbanan.
Jag tränar mycket kondition, uthållighet och styrka på hästarna när jag rider ut

_mikaela_
2006-12-05, 13:15
ca 3-4 övriga dagar tömkör jag eller springer/går

PonnyBus
2006-12-05, 13:16
6 dagar i veckan, varav en seriös hoppträning, annars kanske 3 ut i skogen och två paddockpass.... Ibland longering och tömkörning.. (vid denna årstiden varierar det dock mycket pga av vädret)

roadkilled
2006-12-05, 13:19
Omkring 5 ggr i veckan. Beroende på väder, läxor och så..

Violator
2006-12-05, 15:17
Jag rider 2 gånger i veckan och kör 4. Men så länge det här underbara vädret håller i sig minskar det antalet ganska radikalt.

Emale
2006-12-05, 15:31
MIn sexåring rids 7 dgr/vecka.

Ett exempel på hur en vecka kan se ut mitt i tävlingsterminen:

Söndag
tävling, 1 eller 2 klasser på dressyr LA nivå.

Måndag
ca 40 min, mest trav på tygeln. Jogga igenom lite.

Tisdag

Uteritt 1,5 h. Mkt galopp.

Ons
framskrittning ute 20 min.
arbete på volten 40 min
avskrittning ute.

Tors
ungefär som Ons

Fre
uteritt 40-50 min, mkt klättring i skidbacken och en del i skogen.

Lör
Träning för instruktör

Sönd

Tävling

Träningen skiljer sig dock lite åt beroende på årstid. i slutet av varje termin får hon en viloperiod om ca 2 v då vi bara rider ut och har kul. vssa månader är det uppemot 3 tävlingar, andra månader inga.

Vilar gör hon endast om jag inte hinner rida och min mamma ej heller har tid. då max 1 dag/vecka. Dels för att jag tror att hästar mår bra av att röra sig, ochh dels för att hon har lindrig patella och hakar om hon vilar för mkt.

Pacific
2006-12-05, 15:38
6 dagar i veckan varav 1-2 dressyr/cavaletti lektion, 1 dag arbete från marken (tömkörning, löslongering), resten ut och eventuellt 1 dag hoppning.

Flummflicka
2006-12-05, 16:36
Ca 4-6 dagar i veckan. Kan variera väldigt mycket beroende på plugg och sånt. Kan rida lektion en dag i veckan, sen blir det ca 2-3 dagar på banan och helgerna ut. Har jag tur och är hemma före 18.00 någon dag i veckan kan jag rida ut då också.

När snön kommer blir det mera uteritter. :)

IngelaH
2006-12-05, 18:18
Denna frågeställning dyker upp två gånger i månaden ungefär och jag brukar flytta de trådarna till gnägg och en del såna trådar finns här i forumet om man söker.

Men nu nålar jag den här tråden till på måndag, så kan vi babbla en stund.

Hur många dagar i veckan rider ni?
Hur länge rider ni?
Vad gör ni?

Jag kan lägga till ett par frågor, som också brukar dyka upp

Varför har ni bestämt er för att träna "det och det" just den dagen (vad är det som ger er idéer?)?
Hur gör ni, när ni jobbar er häst - Vilken ridning passar er häst bäst?
Vad vill ni få igenom innan ni ger er för dagen (Det ni hade bestämt när ni började passet, eller kan ni kompromissa och göra något annat om det går käpprätt åt *piiip*)?
Vad är er hästs bra på?
Vad är er häst sämre på? och vad gör ni för att förbättra det?

Svara på det ni orkar, och fyll gärna på med andra frågor. :bow:

tindra
2006-12-05, 20:03
har ingen egen häst men rider 3-4 dagar/vecka.

1 dag i veckan 60 min lektion (hoppning var 4e vecka) så där väljer jag inte längd eller vad jag gör :p

sedan 2 ibland 3 dagar i veckan rider jag min medryttarhäst.. brukar bli 1 timme..kan bli mer.. rider gärna i paddocken när det går (blött o jäkligt mest nu ) iaf 1 dag/vecka.. har mest kört övergångar och fattningar hitills och jobbat lite på min sits (satte igång o rida aktivt i augusti efter 4 års uppehåll) och hmm givetvis tempoväxlingar av alla de slag...blir ju mer avancerat vid lektionsridningen men det skadar varken häst eller mig att rida i paddocken med jämna mellanrum..

annars brukar det bli någon av sandbanorna i omgivningen /skogstur eller liknande med en hel del trav och galopp...Syftet är konditionsträning och att ha kul!

Vad vill ni få igenom innan ni ger er för dagen (Det ni hade bestämt när ni började passet, eller kan ni kompromissa och göra något annat om det går käpprätt åt *piiip*)?

Kompromissar... brukar sätta upp mål men tycker jag att det jag tänkt mig inte alls funkar den dagen för att hästen/jag inte är i form (vi har alla våra bra/dåliga dagar) provar jag något annat och ger mig när det går som bäst.

Det jag vill känna när jag avslutar ett pass - i paddocken eller ute ritt - är att både hästen och jag är nöjda och att vi slutat där det gått som bäst.

_pirate
2006-12-05, 20:03
Jag rider ca 4dagar/ vecka.
3 dagar brukar jag ägna åt medryttarhästen, då blir det mest uteritter på ca 1 timme, men ibland lite enkel träning, både hopp och dressyr.
Fredagskvällar rider jag lektion på ridskolan.

Violator
2006-12-05, 21:18
Jag rider 2 gånger i veckan och kör 4. Men så länge det här underbara vädret håller i sig minskar det antalet ganska radikalt.
Lägger till.... :)

Varför har ni bestämt er för att träna "det och det" just den dagen (vad är det som ger er idéer?)?
Jag tar hänsyn till vad vi gjort de senaste dagarna, men eftersom jag är en vädermänniska beror det på de yttre omständigheterna också. Är det snöstorm och femtio minus sätter jag mig ogärna bakom hästen i en speedcart och kör intervaller. Då kanske det blir en barbackagalopptur över ängarna istället.

Hur gör ni, när ni jobbar er häst - Vilken ridning passar er häst bäst?
Vad gäller ridningen konditionstränar vi mest, men det blir en del klättring också. Rider väldigt sällan renodlad dressyr, jag har en nyinriden häst som inte hajar skänklarna tilll 100% än (lathet från mitt håll) så då blir det mest skogsridning rakt fram.

Har jag bestämt mig för något ska det slutföras, punkt slut. Det är såklart en annan sak om hästen inte alls känns bra, men då brukar jag vända hem till stallet och kolla upp den istället.

Vad är er hästs bra på?
Hon är väldigt lyhörd. Lyssnar extremt bra på rösten och går finemang att rida/köra i hundratjugo med utan kontakt med munnen via tyglarna eller tömmarna. Slö brukar andra kalla henne - väluppfostrad kallar jag det.
Sedan har hon ett fantastiskt steg i traven, lägger mycket mark under sig och på grund av det har jag väldigt stora förhoppningar på henne på travbanan. Det hör ju inte till ridning iofs, men.

Vad är er häst sämre på? och vad gör ni för att förbättra det?
Det är väl att förstå skänklarna det, men det beror ju som sagt enbart på mig och att jag inte orkar rida in henne ordentligt. Vad vi gör för att förbättra det.... tja, ingenting i nuläget. Hon lyssnar som sagt väldigt bra på rösten och jag har inga planer på att börja hårdträna dressyr eller hoppning, så det där med skänklarna spelar inte så stor roll.

Just det, hon är dålig på att stå still också. Det går bra hemma vid stallet, men behöver man av någon anledning stanna till i skogen blir det mild rodeo. Det jobbar vi på genom att just göra många halter i skogen. :D

Raider_
2006-12-05, 22:02
Jag är medryttare på en häst och rider honom så ofta jag kan.. 4-6 ggr i veckan! Och så rider jag på ridskola en gång i veckan, har med mig medryttarpollen när det går..Jag brukar försöka hoppa 1, max två ggr i veckan,rida ut minst en gång och sen rida dressyr ca 2 ggr i veckan. De resterande dagarna växlar jag mellan tömkörning på volt, olika övningar i paddocken och sen då dressyr eller uteritt nån extra gång. Jag brukar rida mellan 50 min till 1½ tim varje gång.
Vad jag tränar på de olika dagarna beror på lite allt möjligt..
Så här kan en vecka se ut..

Måndag: Lektion på ridskolan 45 min(hopp var 3:e gång)
Tisdag:OM jag hinner så tömkör jag på volt ca. 30 min
Onsdag: Dressyr/ olika övningar i paddocken ca.1 tim
Torsdag:Vila
Fredag: Dressyr i paddocken ca. 1 tim
Lördag: Uteritt 1-2 tim (oftast konditions träning)
Söndag: Hoppning, lektion av Raiders ägare.
Men så kan det ju bli så at jag inte hinner på tisdagen och att jag inte kan ta med honom till ridskolan.. då blir det att han få vila måndag, tisdag och torsdag.

När jag rider dressyr eller över huvudtaget i paddocken så brukar det ofta bli så att han är oengagerad i början och vill inte alls lyssna, typ "orkar inte gå i form" - skiter i vad jag säger/gör och vill.. men sen i slutet brukar han börja lyssna jätte bra och arbeta bra i formen hela tiden. Det händer bara väldigt sällan att jag ger mig när jag väl har bestämt mig.. det är endast om jag har träningsverk i armar eller ben och verkligen inte orkar.. men för det mesta är det jag som vinner och när det går bra sen i slutet så avslutas passet..

Vad han är bra på?
Det är väl främst hoppningen han är bra på.. men jag tycker att han ofta sköter sig bra i dressyren(ställer dock inte så höga krav där p.g.a att mitt intresse för dressyren inte är så stort). Brukar mest bara arbeta honom i form och lite skänkelvikningar och framdelsvändningar då och då.
När vi hoppar så brukar vi mest träna på banor och vägar.. höjer upp hinderna lite då och då..
Han är väl enentligen inte dålig på nåt.. men som sagt så kan han vara lite oengagerad i början av vissa pass.. det jag gör åt saken är att inte ge mig och att få min vilja igenom, så att han lär sig att det änså är jag som vinner även om han stretar emot!

Slänger in några bilder på oss!
Dressyren!
http://album.lunarstorm.se/FullSize/4dd/{4DD6FE7A-26B6-4657-819F-6BD02640C424}.jpg
http://album.lunarstorm.se/FullSize/4dd/{4DD6FE7A-26B6-4657-819F-6BD02640C424}.jpg(tjockis:p)

Hoppningen!
http://album.lunarstorm.se/FullSize/a66/{A6660082-DE5F-47CB-A9D6-E035380C7AA6}.jpg
http://album.lunarstorm.se/FullSize/a73/{A73DCF09-792B-4EBE-89AF-1845D3B6673F}.jpg

I skogen!
http://album.lunarstorm.se/FullSize/8dd/{8DDEDE13-7375-4AD8-BD6A-F772063AF1F3}.jpg
http://album.lunarstorm.se/FullSize/f33/{F331F09E-80F6-49A1-B0B5-715BBF3E1053}.jpg
http://album.lunarstorm.se/FullSize/2dc/{2DCE7CC0-191A-4ED7-9939-F31775E48168}.jpg (http://album.lunarstorm.se/FullSize/2dc/{2DCE7CC0-191A-4ED7-9939-F31775E48168}.jpg)

Ojdå.. Nu blev det långt!:p

Piraja
2006-12-05, 22:04
2,5-åringen håller precis på att ridas in och rids 10-20 minuter 2 ggr/vecka. Efter nyår kommer jag utöka det till 3 ggr/vecka och sakta öka tiden + innehållet.

En fullt tränad häst går 4-5 ggr/veckan och har två dagars vila efter varje hårt pass och ett sånt lägger jag in ca 1 gång i veckan. Rider western och kan träna på bommar ena dagen, tempo andra dagen och dressyr tredje o.s.v. Dock, mesta tiden rids i naturen och jag rider dressyr där också. Max 1 gång i veckan på ridbana.

k-berg
2006-12-06, 00:00
Jag har precis fått hem min häst efter att haft honom ute en tid på foder..
Fodervärden "skötte" sig inte (på många områden) och nu måste jag börja bygga upp muskler på min häst igen..
Det är inte Så illa.. men i mina ögon är det en negativ förändring..

Innan jag lämnade bort honom red jag 4-5 dagar i veckan.
Ganska mycket i skogen men också dressyrträning i paddock.
Egentligen tycker jag det är roligt som tusan att hoppa men det gör dessvärre inte min pålle..

schelin_j
2006-12-06, 10:28
Det blir lite olika - försöker ha som ambition att rida tre gånger per vecka och köra en eller två minst. Sedan försöker jag få in ett pass (minst) med övningar där både jag och hästen har alla fötter på marken.

Ridningen blir vanligen två-tre uteritter och ett pass på banan då vi mest övar tempoväxlingar, böjning och att lyssna på kommandon som halt (kan vara bra att ha kläm på...:angel: ) eftersom hästen gärna vill försöka ta över kommandot om vi inte tränar sådant.

Uteritterna är ganska kravlösa förutom att hon skall lyssna på mig.

Körningen är jag nybörjare på så den är också ganska kravlös men hon skall lyssna och det gör hon.

Övningarna från marken är ömsom på bana, böjningar, flytta kroppsdelar, inte trampa in på mattes territorium, försöka lära henne att bli longerad utan att bli arg etc.
och ömsom helt enkelt långpromenader i skogen där vi i princip övar samma saker men i mer avslappnade former.

Alazan
2006-12-06, 12:51
Jag har 5 hästar, olika raser, kön, åldrar o.s.v. Så träningen varieras utifrån det. Tänkte bara skriva exempel på vad jag brukar träna med dem, varierar så mycket jag kan för både min och hästarnas skull, därför rider jag inte varje dag utan tränar annat vissa dagar, vilket gör att de tränar musklerna på olika sätt, får mer psykisk stimulans och de blir väldigt smidiga i kroppen.
Jag vill att hästarna ska vara possitiva och på alerten, samtidigt som jag vill få dem trygga i allt vi gör. Det är viktigt att hästen känner sig bra på det den gör, likväl som att jag måste ha bra självförtroende för att komma vidare. Trivs inte hästen med att jag jobbar den på ett visst sätt så ändrar jag på det tills det går bra.
Om det har gått mindre bra någon dag så avslutar vi alltid med något som både jag och hästen har lätt för så att man känner sig nöjd när man ställer ut hästen i hagen igen.
Passen kan vara allt från 30 min till 4h, beror på vad vi gör och hur konditionen är. Vissa dagar kör vi korta intensiva pass och nästa dag ett längre men lugnare.

EXEMPEL
* ridning western (ex. trail, pleassure m.m.)
* hoppning
* körning
* tömkörning
* skogsarbete, dra stockar
* utställningsträning
* klättring i skogen
* är ute och joggar med dem
* löshoppning
* långritt
* ridning i djupsnö
* tolka

Ganesco
2006-12-06, 13:55
knapp

Jag rider på ridskola en dag i veckan, sedan på en medryttarhäst upp till tre dagar och så kan det bli tävlingar och andra hästar jag rider på.
(vilken dåligt formulerad mening, jag är sjuk, jag är ursäktad.)
Hahaa jag rider inte på tävlingar utan på hästar.
Men två till fem gånger i veckan kanske. Och då är det oftast ut i skog och mark fast med dressyrarbete inlagt. Tycker det är bättre än att harva på volten, de flesta hästarna tappar framåtbjudningen där enligt min erfarenhet.

majola
2006-12-07, 21:34
Det varierar ganska mycket men blir i alla fall mest dressyr i olika former. Denna veckan har sett ut så här:

Måndag:
En sits-longe (skolhäst)
Ett dressyrpass, kadriljträning inför julshowen (min häst)

Tisdag:
Ett dressyrpass (min häst)

Onsdag:
Kort dressyrpass (min häst)
Dressyrpass (skolhäst)
Kadriljträning (min häst)

Torsdag:
Hoppning (min häst)

Resten av veckan blir antagligen...

Fredag:
Dressyr (min)

Lördag:
Kadriljträning (min)

Söndag:
Löshoppning

Eventuellt rider jag en av min tränares tillridningshästar fredag eller lördag, det får jag väl se. Rider kanske ut en sväng också om jag får med mig lämpligt sällskap.

Som jämförelse första veckan i november:

Måndag:
Dressyr (min)
Dressyr (skolhäst)

Tisdag:
Dressyr (min)
Dressyr (kompis häst)
Dressyr (ridlärarens tillridningshäst)

Onsdag:
Dressyr (min)

Torsdag:
Dressyr (min)

Fredag:
Dressyr (min)

Lördag:
Inget stall alls! (var på kurs för voltigeledare istället)

Söndag:
Löshoppning

Mitt mål är att rida så mycket jag bara får!

Jassan
2006-12-10, 15:56
Jag rider ca 5-6 dagar i veckan.Jag brukar rida ut i skogen.Men ibland när paddocken inte är lerig rider jag där.

90natta
2006-12-11, 10:21
jag rider eller ut och går med hästen ( bakbenen trasslar ) kanske 5 ggr i veckan.. då rider jag ut i skogen runt 60 min..

tränar inget speciellt så där, mest bara lufsar.:)

lady_mike
2006-12-11, 13:49
Jag försöker rida alla dagar i veckan.. Men då rider jag min häst mer krävande ca varannan dag. Och varannan dag en kort skritt tur eller så markjobbar jag henne.. Men så kommer vackra dagar som denna då regnet öser ner och det blåser så det viner i husknutarna.. Då får min häst stå.. Varken hästen eller jag är så förtjust i oväder.

Men fortsätter vädret i flera dagar får jag ju ta mej i kragen o rida ändå. Vill inte att min häst står mer än 2 dagar på raken..

Men jag riktar in mej på att jobba henne varje dag.. Mer eller mindre;)