Jag rider ett welshsto som tappar bakdelen på de större volterna...
Bara i de pyttesmå volterna håller hon sig ställd hela momentet igenom.
Vad gör jag för fel? Hon liksom blir "rakställd" och genar genom volten.
Tacksam för svar, då jag behöver rätta till detta.
Ingen?? Det hade varit bra om ngn svarade ikväll då jag kanske ska rida imorgon...:S
vanimelde
2006-12-10, 18:31
böj mer! :) Även om det känns konstigt så måste hon böja mer. Därför det fungerar på de mindre volterna för där får du henne mer ställd och böjd. På stora volten behöver du få igenom böjningen i hela hästen, inte bara i huvudet.
lycka till!
Om hästen blir för rak är det så enkelt som vanimelde skriver, men det man kan tänka på är att det inte bara är nacken som ska vara ställd utan rumpan (höfterna) och bogarna ska också följa det böjda spåret, och ryggen ska ha en jämn böjning.
Det ÄR svårare på en stor volt. Testa gärna att böja hästen på ett rakt spår (s.k. "böjd rakt fram", tänk mittemellan öppna och sluta) om du fixar det utan att hästen bara böjer halsen/nacken så kommer du fixa att böja hästen på en stor volt. Tänk lite in med hästens innerhöft och håll kvar bogarna på voltspåret så de inte trillar in när höfterna är på plats.
tackar, det ska jag prova. :)
Hade en häst för några år sedan som tappade ena bakbenet, men bara i ena varvet bara för att han var så mkt svagaré och mindre musklad i den sidan:( blev bättre efter konternuelig träning;)
Glöm svaret:D Jag missförstod din fråga:rofl: :rofl: ;)