Visa fullständig version : SNODD eller INTE ?!

Idrus
2006-12-10, 23:36
Hur ska jag egentligen göra för att min häst ska "böja på nacken" och gå i form mer ? Hon är en travare och är väldigt pigg av sig och när man ska försöka så drar hon bara upp huvudet å slänger med det. Många tycker att jag ska ha snodd på henne, men jag vet inte :confused: jag tycker inte om snodd och sånt.. Men hur tycker ni ? Hon har ju gått med huvudet ganska högt i 18 år nu.

Nått bra tips från er experter ?

Happimess
2006-12-10, 23:39
Formen har ingenting med att "böja på nacken" att göra.
En snodd förvärrar bara allting, eftersom den kan tvinga ner
huvudet på hästen och du tycker det ser bra ut, när
hästen i själva verket slipper undan allt jobb.

Det finns bara ett enda sätt - ta hjälp av en tränare.

karuso_00
2006-12-11, 00:03
har hon dåligt med muskler? verkar hon förövrigt ha några problem? ont i leder eller stel? om inte: va f*n ska du med en snodd till?????? varför är ganska många ryttare så inställda på att hästen måste böja på nacken??? när hästen springer vild på landet, eller i vårat fall i hagen, ser ni den gå "på tygeln" det gör iaf inte jag. o jag tror eller tycker inte du ska rida din häst på nåt annat sätt än du har gjort, möjligtvis ta kontakt med en tränare men defenitivt inte för att du vill ha en häst som ska gå på tygeln utan för att det är problem utav någon form...

Eliine
2006-12-11, 07:12
Jag hade ungefär samma problem med min travare förut. Jag fick tipset av min tränare att rida många lösgörande övningar, rida på böjda spår och variera träningen så mycket som möjligt.
Som du sa så hade hon gått sådär ganska länge, så du får nog räkna med att det tar ett tag. Men är det bättre att först fokusera på att hon börjar jobba med baken, så kommer nog nacken med så småningom också :idea:
Sen är ju travare inte jordens lättaste hästar att rida "riktig" dressyr med, men allt arbete lönar sig verkligen i slutändan :)

Lycka till

/Eliine
:bow:

lillsyrran
2006-12-11, 07:28
Trivs hon med bettet? Ett rakt tränsbett brukar kunna funka bra om de inte vill ta stöd på bettet.

Sedan är det nog bara att ta hjälp av tränare, som någon skrev. Snodden är ingen bra ide´.

Idrus
2006-12-11, 07:47
har hon dåligt med muskler? verkar hon förövrigt ha några problem? ont i leder eller stel? om inte: va f*n ska du med en snodd till?????? varför är ganska många ryttare så inställda på att hästen måste böja på nacken??? när hästen springer vild på landet, eller i vårat fall i hagen, ser ni den gå "på tygeln" det gör iaf inte jag. o jag tror eller tycker inte du ska rida din häst på nåt annat sätt än du har gjort, möjligtvis ta kontakt med en tränare men defenitivt inte för att du vill ha en häst som ska gå på tygeln utan för att det är problem utav någon form...

Jag har INTE sagt att jag ska ha snodd, utan jag FRÅGAR er, eftersom alla andra säger att jag ska ha snodd, jag tycker inte om det som jag också skrev. Jo, jag funderade eftersom ingen hjälpte mig med problemet så sa alla att jag skulle ha snodd, men jag vill helst inte ha någon på henne, men alla sa ju det så nu fråga jag...

Jo, jag har ju också tyckt så, men alla klagar ju ! Så jag börja fundera om dem måste gå med "böjd nacke". :crazy:

Idrus
2006-12-11, 07:49
Svar till alla: Jo, hon trivs med bettet och jag brukar göra lösgörande arbeten. Vi rider dessutom av en tränare (rider i grupp), men hon sa bara att jag skulle köpa en martingal (för hon kan ha kasta upp huvudet ibland), men så säger hon inge mer.. :smirk:

Eliine
2006-12-11, 07:56
alla andra säger att jag ska ha snodd,
Jo, jag har ju också tyckt så, men alla klagar ju ! Så jag börja fundera om dem måste gå med "böjd nacke". :crazy:

Inget illa menat: men är det sånna "dressyrterrorister" som säger så? Alltså folk som bara fokuserar på att hästen går som en metkrok i nacken och struntar fullständigt i om den jobbar med baken och ryggen. Och som skulle ställa sig och skrika att alla som inte håller på med rollkur är idioter och skulle göra vad som helst för att få hästen att bita sig själv i bogen när dom rider. (Sånna personer ger verkligen dressyren dåligt rykte :mad: )

Stå på dig och var envis mot dom som säger så. Huvudsaken är inte att hästen böjer på nacken utan att den jobbar och är lugn och avslappnad. Det finns hästar som jobbar jättebra, utan att dom böjer på nacken :d

Av egenerfarenhet så tycker jag inte att maringal fungerar spec. bra i dressyr. Men jag har ju inte sett hur just din häst går, så kanske din tränare har rätt :)

Lucsy
2006-12-11, 08:11
Förutsatt att hästen nu inte har ont någonstans eftersom du sa det, så tycker jag nog att du skall fortsätta din träning med din tränare, fråga denne hur du skall gå vidare i din träning, förklara dina problem för henne och kanske kan hon ge dig förslag på lösgörande övningar?

När jag började träna min ridtravare första gången hos dressyrtränare, hade jag snodd på, det första hon gjorde var att ta av den :crazy: ok var lite högt huvud i början men efter idog träning så går min häst riktigt fint nu.

Efter tips från en annan tränare, som sa att man kunde ha snodden på vid skogsridning lite i början sådär, så ett tag kan du väl ha snodd om det känns bättre?

Jag personligen hade nog kämpat på utan snodd och köpt en martingal om nu din tränare tycker du skall det?

Zuzzi
2006-12-11, 09:41
Tycker du ska ta hjälp av en tränare! Det är verkligen stor skillnad att få hjälp av en kunnig tränare

Tycker absolut inte att du ska sätta på henne en snodd, spelar ingen roll om hon "halsen är krökt" eller inte, hästen måste jobba i balans och det kan den även göra med huvudet uppe vilket inte många verkar tro.

En ihopdragen hals gör ingen skillnad om hästen inte jobbar rätt

Svalan
2006-12-11, 11:28
Jag fick rida med snodd på min häst ett bra tag, så det kanske skulle vara värt ett försök.

Cilla
2006-12-11, 12:23
Hur ska jag egentligen göra för att min häst ska "böja på nacken" och gå i form mer ? Hon är en travare och är väldigt pigg av sig och när man ska försöka så drar hon bara upp huvudet å slänger med det. Många tycker att jag ska ha snodd på henne, men jag vet inte :confused: jag tycker inte om snodd och sånt.. Men hur tycker ni ? Hon har ju gått med huvudet ganska högt i 18 år nu.

skit i vart hästen har sitt huvud, blunda och känn om du har hästen med dig, om den är lyhörd och uppmärksam. om hästen nu är 18 år, så spelar det väl ingen roll vart huvet är?

Åska
2006-12-11, 13:04
Hej,

Om hon kastar med huvudet så köp en martingal.

Många travisar blir lite stirriga av att gå i grupp så testa och rid en privatlektion. Då kommer din tränare att få ta sig tid att verkligen hjälpa dig.

Om du vill testa att rida med en snodd så gör det. Snoddarna är väldigt elastiska men ger samtidigt lika stöd på båda sidorna.

Meningen med en inspänningstygel är inte att visa hästen att "här skall du ha huvudet" utan att visa "hit upp men inte högre". Om du nu med ett så pass snällt hjälpmedel kan få din häst att koppla av och börja använda bakdelen mera så testa. Men en inspänningstygel är bara ett hjälpmedel inte ett substitut. Använd den under hästens utbildning och när den har koll på det är med ställning, böjning, rakhet och halvhalter så klarar du dig utan.

Idrus
2006-12-11, 13:27
Jag personligen hade nog kämpat på utan snodd och köpt en martingal om nu din tränare tycker du skall det?

Jag har redan köpt en

Lucsy
2006-12-11, 14:31
Ok då är det bara att testa sig fram. ;)

Love_energy
2006-12-11, 14:37
snodd är inte nämnvärt bra, testa shambon istället om du har nån erfaren som kan hjälpa dej spänna den rätt

Idrus
2006-12-11, 20:02
shambon ? berätta mer om den..

Love_energy
2006-12-11, 21:39
har du hööks katalog hemma kan du ta en titt där. men jag tar en liten genomgång ändå, fast jag är långt från expert..

shambonen går spänd mellan hästens framben i sadelgjorden och genom bettet och upp om nacken. så hästen får ett tryck i nacken istället får ha ett mer eller mindre konstant drag i munnen som den får av snodden(min erfarnehet)

När hästen går rätt (ofta hjälper den att få hästen lång och låg)
så slutar den att inverka...

Jättebra hjälptygel, men man rider ju inte med den varje dag, men att börja nån gång i veckan och sen gå så småningom att kanske ha den 3 dagar sen utan nån veckan så hästen lär sig...

ett tips är att du longerar första gången, så hästen lätt brallar och att du ser lite hur den fungerar..

Estivuz
2006-12-12, 00:09
18 år? Hur gammal är hästen?
Tycker du kan använda dig av en inte allt för hårt spänd snodd och bara visa hästen vägen. Det är oftast bättre än att slita och dra och få en irriterad häst som slänger på huvudet.

Idrus
2006-12-12, 11:47
18 år? Hur gammal är hästen?
Tycker du kan använda dig av en inte allt för hårt spänd snodd och bara visa hästen vägen. Det är oftast bättre än att slita och dra och få en irriterad häst som slänger på huvudet.

Det är ju hästen som är 18år!
men hon slänger ju inte med huvudet längre (martingal) uatn det var förr (om du inte läser).. dessutom är väl inte en snodd gjord för att hästen slänger med huvudet ? men nästan alla andra säger att jag inte ska..

Vill bara höra från experter nu!

Estivuz
2006-12-12, 22:36
Det är ju hästen som är 18år!
men hon slänger ju inte med huvudet längre (martingal) uatn det var förr (om du inte läser).. dessutom är väl inte en snodd gjord för att hästen slänger med huvudet ? men nästan alla andra säger att jag inte ska..

Vill bara höra från experter nu!

Okej missförstod hästens ålder. Är den 18 år tycker jag inte man ska hålla på att fibbla runt för mycket. Beror på vad den gjort tidigare.
Har hästen gått med huvudet högt i 18 år tycker jag faktiskt att den kan få fortsätta göra det. Som sagt, martingal är bra för det stör inte hästen på samma sätt som en snodd eventuellt skulle kunna göra om hästen inte är van.

Idrus
2006-12-13, 10:40
jo, det är det jag menar, men kan man inte försöka göra nått själv ? utan snodd och sånt ?

Madde_padde
2006-12-13, 14:28
jag satte snoddp å min travare de fungerade utmärkt!
varför inte testa?!

MariaTherese
2006-12-13, 14:54
Om du vill prova med snodd, varsågod! Men det är inget jag skulle rekomendera. Hästen jobbar inte rätt, och det du gör är att du tvingar ner den i någon slags form- Vilket inte innebär att det är rätt form. Hästen måste jobba med bakbenen för att orka lyfta upp sig själv och dig.

Visst kan du använda snodd men bara för att visa hästen vägen. Det kan vara en hjälp på traven, men det kan också vara tvärt om. Det är lätt att du blir lat och tror att den jobbar rätt.

Och som någon sa i ett tidigare inlägg hästen måste inte gå med "börjt huvud" för att gå iform.

Hur som helst önskar jag dig lycka till och ett tips- Be om hjälp.

Mierna
2006-12-13, 16:04
När min häst har en av sina stolliga perioder har jag ibland snodd ca tio minuter per ridpass, för att ge en påminnelse "hallå där, sluta tramsa"
Det funkar jättebra, efter det kan man rida i form utan snodden och utan slagsmål.
Skulle aldrig ha den hela ridpass då den verkar bakåt, men en liten stund på framridningen löst spänd tycker jag är helt ok.

Men smaken är som baken. Likaså buke ;)

Idrus
2006-12-13, 17:31
Okej, så dte blir tex inga rygg problem eller något ?
Hon har lite "obalanserad galopp" och dem som har böjd nacke har oftast bättre galopp en dem som inte har, å jag skulle vilja att hon böjde på nacken med egen vilja :crazy:

Mierna
2006-12-13, 19:01
Nej, att rida med snodd i tio minuter då och då tror jag inte ger några ryggproblem. För mig är det värre om han inte får sin påminnelse, för då måste vi gräla i en timme innan han ger med sig, och jag tror det sliter mer än att gå lätt bakom hand en kort stund (för det blir ju det de gör)

Men jag upprepar; jag skulle aldrig rida hela ridpass med snodd, utan enbart en kort stund!

emmeey
2006-12-13, 20:57
hej jag har en precis lika dan häst och jag binder tungan på henne då kan hon konsentrera sig mkt bättre. om hon drar upp huvet mkt så kanska du skall ha en martingall.
tror jag i alla fall:crazy:

Idrus
2006-12-13, 21:05
hej jag har en precis lika dan häst och jag binder tungan på henne då kan hon konsentrera sig mkt bättre. om hon drar upp huvet mkt så kanska du skall ha en martingall.
tror jag i alla fall:crazy:

SOM SAGT, har jag martingal och SOM SAGT var det förut :p :devil: Läs helst alla inlägg innan ni svarar *börjar bli drygt*

RealRelation
2006-12-13, 21:38
Nu säger jag inte att du rider så och så eller är en sån här person eftersom jag inte sett dig rida.

Men det här ser ju ut som just ett exempel på att okunniga ryttare får sina varmblodstravare och tror de jobbar med böjd nacke, även om de inte förstår själva att det är fel.
Jag känner till folk som egentligen vet vad rätt form skulle vara men orkar inte gå den svåra vägen utan tar den lätta..såga ner hästen, böja på nacken.

Jag frågade också om snodd eftersom jag vart tipsad om detta för ett år sedan, idag ryser jag bara jag tänker på det.
Herregud, jag var en sågare förr jag med, egentligen sågade jag inte så länge kanske några månader eller så eftersom jag tyckte synd om hästarna som gick med böjd nacke innan jag började själv, men sedan lärde jag mig av andra hästfolk att hästen jobbade då man sågade ner halsen.
Jaja.. det är en dålig nivå man måste gå förbi, helst hoppa över.

Sedan började jag fundera över vad korrekt ridning egentligen var och började ta hjälp av riktigt kunniga hästmänniskor och vart så förvånad och skämdes över mig själv då sanningen kom fram.
Från början förstod jag inte vad de menade då de pratade om korrekt form, jobba rätt.. vadå vikter och säte..jag sitter ju på hästen och försöker väl göra mig så tung som möjligt då.
Nej man måste få mkt hjälp!
Jag har kommit en bit på vägen men har så mkt mer att lära!

Bort med alla jävla snoddar! Jag vill ta den friaste vägen för hästen som möjligt, så lite med hjälptyglar som möjligt! Men sen rider jag ju western också;)
Från början tyckte jag western verkade skittrist, men idag är det, det bästa jag vet!!:love:

Ray_of_Light
2006-12-13, 21:53
Jag tycker du ska ta de tips du fått här med en nypa salt...det är ju trots allt ingen som sett vare sig din häst eller sett dig rida.

Jag tycker, som flera andra påpekat dock, att du ska ta hjälp av en duktig tränare som du rider enskilt för. Låt denne göra en bedömning av vad som ska göras!

Idrus
2006-12-13, 22:07
Nu säger jag inte att du rider så och så eller är en sån här person eftersom jag inte sett dig rida.

Men det här ser ju ut som just ett exempel på att okunniga ryttare får sina varmblodstravare och tror de jobbar med böjd nacke, även om de inte förstår själva att det är fel.
Jag känner till folk som egentligen vet vad rätt form skulle vara men orkar inte gå den svåra vägen utan tar den lätta..såga ner hästen, böja på nacken.

Jag frågade också om snodd eftersom jag vart tipsad om detta för ett år sedan, idag ryser jag bara jag tänker på det.
Herregud, jag var en sågare förr jag med, egentligen sågade jag inte så länge kanske några månader eller så eftersom jag tyckte synd om hästarna som gick med böjd nacke innan jag började själv, men sedan lärde jag mig av andra hästfolk att hästen jobbade då man sågade ner halsen.
Jaja.. det är en dålig nivå man måste gå förbi, helst hoppa över.

Sedan började jag fundera över vad korrekt ridning egentligen var och började ta hjälp av riktigt kunniga hästmänniskor och vart så förvånad och skämdes över mig själv då sanningen kom fram.
Från början förstod jag inte vad de menade då de pratade om korrekt form, jobba rätt.. vadå vikter och säte..jag sitter ju på hästen och försöker väl göra mig så tung som möjligt då.
Nej man måste få mkt hjälp!
Jag har kommit en bit på vägen men har så mkt mer att lära!

Bort med alla jävla snoddar! Jag vill ta den friaste vägen för hästen som möjligt, så lite med hjälptyglar som möjligt! Men sen rider jag ju western också;)
Från början tyckte jag western verkade skittrist, men idag är det, det bästa jag vet!!:love:

nej,nej, nej, vad menar du med också ? Jag frågade om amn verkligen ska ha det eftersom alla säger att det är bätte att dom böjer på nacken än att gå med huvudet högt. Så du menar att man ska "såga" eller vad menar du ? :confused: :p Förklara hur du gick till väga..

norrland65
2006-12-13, 22:40
Jag har inte läst hela tråden.

Vi har travare och rekommenderar tömkörning.

Vi har tömkört mycket, ett suveränt sätt att få hästen att förbättra balansen, bära sig och sätta muskler utan att ryttaren stör. Så tömkörning är ett hett tips.

Norrland

Idrus
2006-12-13, 22:55
okej, använder ni nå super speciella grejer när ni tömkör ?

Åska
2006-12-14, 11:41
Okej, så dte blir tex inga rygg problem eller något ?
Hon har lite "obalanserad galopp" och dem som har böjd nacke har oftast bättre galopp en dem som inte har, å jag skulle vilja att hon böjde på nacken med egen vilja :crazy:

Nu hoppar jag på den här tråden igen. En häst böjer på nacken när den är lösgjord och eftergiven. Detta är egentligen sista steget i arbetet. Det börjar med att den går fram för skänkeln, sätter bakbenen under sig för att trycka kraft i stegen. Detta gör att ryggen höjs och hästen blir liksom kortare i kroppen. Detta gör att hals och nacken böjs och huvudet hamnar lägre.

Det jag skulle börja med är att hitta eftergiften i halten. Den skall ge efter (böja nacke och hals samt slappna av i överlinjen) för din skänkel i halt. När du har en stadigt eftergift i halt så fortsätt i skritt. Behöver du i början en inspänningstygel för förklara detta så är det inte hela världen. Men den skall vara vägledande, inte avgörande.

RealRelation
2006-12-14, 12:20
nej,nej, nej, vad menar du med också ? Jag frågade om amn verkligen ska ha det eftersom alla säger att det är bätte att dom böjer på nacken än att gå med huvudet högt. Så du menar att man ska "såga" eller vad menar du ? :confused: :p Förklara hur du gick till väga..

Shit! Nej såga för guds skull inte, det är ju det jag sitter o skriver som många okunniga gör.
Men när folk skriver (han vill inte böja på nacken, eller hur gör jag för att kan ska böja på nacken) då känns det som denna person inte riktigt vet vad korrekt ridning är.
Fokucera på bakre partiet, huvud o hals kommer atomatiskt MEN visst ska de inte gå med huvudet i det blå, jag är ju så inne på western nu så jag kör ju "bumpa" dressyr o sånt är inte riktigt min grej och jag antar att det är detta du sysslar med?
Men som sagt så går inte hästen korrekt om bara halsen är böjt snyggt, det ska komma från känsla, vikter, ben och rumpa, drivning..ja tyglarna är bara som ett hjälpmedel.

Cilla
2006-12-14, 12:24
Nu hoppar jag på den här tråden igen. En häst böjer på nacken när den är lösgjord och eftergiven. Detta är egentligen sista steget i arbetet. Det börjar med att den går fram för skänkeln, sätter bakbenen under sig för att trycka kraft i stegen. Detta gör att ryggen höjs och hästen blir liksom kortare i kroppen. Detta gör att hals och nacken böjs och huvudet hamnar lägre.

vill bara komplettera dig. (och förtydliga)
en häst går inte rätt bara för att den böjer på nacken. det är när hästen har sin fulla uppmärksamhet på dig, din röst, din sits, dina hjälper och när den är såpas mjuk och stark i kroppen att den kan slappna av och bära upp ekipaget, som det sänker huvudet och kröker nacken. ju starkare hästen blir i kroppner, besto mer kan den höja på huvudet, men samtidigt bibehålla formen.

om man arbetar för att ha en häst som helt och fullt lyssnar på dig och är liksidigt mjuk och smidig, får man en bra form på köpet.

börja lågt och långsamt och öka på allteftersom.

Åska
2006-12-14, 12:41
Tack för kompletteringen! Jag är hopplös på att förklara när jag inte får peka och visa vad jag menar!

Men här försöker jag mig på en målande beskrivning!

Idrus: Som vi har skrivit innan så skall hästen trampa under sig, höja ryggen osv. Jag brukar förklara det som en våg (vattenvåg alltså). Tänk dig att en våg går genom hästens kropp. Den börjar nere vid bakbenen där den har sin mesta kraft. Bågen på vågen är ryggen som höjs, den översta delen på bågen är hals och nacke som böjs och skummet på vågen är skummet i hästens mun. För att få en så kraftig våg som möjligt (= häst som arbetar i uppförsbacke) så måste kraften komma från bakbenen. Om du börjar din våg framifrån istället (genom felaktig användning av graman etc) så får du mycket kraft i munnen och halsen (en häst på bogarna, mycket i handen). Vågen hinner slå ner innan den kommer till ryggen som förblir inaktiv och bakbenen blir helt utan kraft. Kontentan av den ridningen blir att hästen hamnar på bogarna, i nedförsbacke och du får väldigt ont i armar och händer.

Idrus
2006-12-14, 12:41
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Jag förstår fortfarande inte vad ni menar på hur jag ska lära henne "gå i form" ?. Hon är ganska envis av sig.

Idrus
2006-12-14, 12:43
Tack för kompletteringen! Jag är hopplös på att förklara när jag inte får peka och visa vad jag menar!

Men här försöker jag mig på en målande beskrivning!

Idrus: Som vi har skrivit innan så skall hästen trampa under sig, höja ryggen osv. Jag brukar förklara det som en våg (vattenvåg alltså). Tänk dig att en våg går genom hästens kropp. Den börjar nere vid bakbenen där den har sin mesta kraft. Bågen på vågen är ryggen som höjs, den översta delen på bågen är hals och nacke som böjs och skummet på vågen är skummet i hästens mun. För att få en så kraftig våg som möjligt (= häst som arbetar i uppförsbacke) så måste kraften komma från bakbenen. Om du börjar din våg framifrån istället (genom felaktig användning av graman etc) så får du mycket kraft i munnen och halsen (en häst på bogarna, mycket i handen). Vågen hinner slå ner innan den kommer till ryggen som förblir inaktiv och bakbenen blir helt utan kraft. Kontentan av den ridningen blir att hästen hamnar på bogarna, i nedförsbacke och du får väldigt ont i armar och händer.

Nu börjar jag förstå vad ni menar. Man måste ha ganska tydlig förklaring för att jag ska förtå :crazy: Så du menar att jag ska göra....

Åska
2006-12-14, 12:57
Börja med att hitta eftergift i halt. När du håller om med benen så skall hon sänka huvud och hals samt slappna av i överlinjen (Nacke, hals, rygg). Försök sedan driva henne in i skritt med eftergift.

Kör på skritt tills hon är med på vad du menar, hellre en timmes ordentligt jobb i skritt än en halvtimmes försök i trav. Rid lite slalom och på åttvolter så hon lär sig att inner hand visar vägen och ytter skänkel svänger. Jag ser det inte som hela världen om du använder en snodd om det hjälper henne att slappna av och lyssna till dig. Men spänn inte in den hårt utan låt den vara oinspänd. Tänk på att nu börjar hon använda sin kropp på ett sätt hon inte gjort innan så det kommer att ta imot i början. Men ge det tid!

Tänk på att hon går fram när du använder båda skänklarna, att när du sitter imot och rätar på dig så är det halt om du inte möter på med drivning för då är det en halvhalt. Ytterhand står för samling, ytterskänkel svänger, innerhand visar vägen och innerskänkel styr böjningen i bålen. Nu när du jobbar på volt så kommer hon säkert att förböja sig men tänk på att hon skall vara ställd i nacken, rak i halsen och böjd i bålen. Se till att din hand är mjuk, tummen överst och att lillfingrarna är lätt vinklade mot din motsatta höftben. detta för att du skall bli så elastisk som möjligt i handleden.

Idrus
2006-12-14, 18:57
okej, då ska jag börja imorgon !

RealRelation
2006-12-14, 22:27
okej, då ska jag börja imorgon !

de e bra att du verkligen vill lära dig osv;)
Men var försiktig med det du ska testa sj.. mkt kan missuppfattas o hästar funkar ju olika =)
Lycka till!

Idrus
2006-12-14, 23:35
Det e klart jag vill, annars skulle jag inte göra tråden :angel:
Okej, tack!

Noffepoffe
2006-12-15, 08:38
Glöm snodden!! Meningen är inte att du ska få hästen att böja på nacken, meningen är snarare att hästen ska trampa mer med bakbenen så den bär ryttarens vikt på ryggmuskulaturen och bakbenen istället för frambenen och ryggraden (skelettet). Anlita en kunnig tränare, det fungerar MYCKET bättre än snodd!!

Idrus
2006-12-15, 11:26
Jag ska inte ha snodd! :smirk:
Hur vet jag så hon använder ryggen och trampar mer med bakbenen ? :angel:

Farle
2006-12-15, 11:30
Man rider INTE på en chambon! :eek:

Idrus
2006-12-15, 11:39
Vet inte ens vad det rä, vad är det för nå ? :confused:

Lyrazel
2006-12-15, 11:41
Hur vet jag så hon använder ryggen och trampar mer med bakbenen ? :angel:

När det väl kommer känner du det. Garanterat. Den känslan går inte att ta miste på

Farle
2006-12-15, 11:52
Den hjälptygel som Love_energy föreslog. :crazy:

Idrus
2006-12-15, 12:00
När det väl kommer känner du det. Garanterat. Den känslan går inte att ta miste på

tror jag inte kmr att få känna den faktist!

Hobbyryttare
2006-12-15, 16:52
Om man tittar på en hästs muskulatur så har jag mycket svårt att förstå hur hästen ska kunna välva ryggen (så att man inte sitter på ryggraden) utan att söka sig nedåt med huvudet. Att den trampar mer under sig med bakbenen gör att viktfördelningen flyttas bakåt och att man inte belastar frambenen lika mycket och det är ju natruligtvis önskvärt.

MEN som jag lärt mig så måste hästen sträcka ut sina ryggmuskler som är fästa på halsen för att ryggen ska välvas. Därför innebär det de facto att om man får hästen att ta fram huvudet/böja på nacken så skonar man hästens rygg oavsett om man uppnår rätt form eller inte.

Så en snodd som används tillfälligt och inte så hårt inspänd för att visa hästen att det kan vara skönt att arbeta med böjd hals tycker jag verkar helt ok. Särskilt efterom trådskrivaren uppenbart faktiskt är skeptisk mot hjälptyglar, vilket innebär att hon nog inte kommer missbruka den.
Däremot kan man självklart inte använda snodd för att få hästen att böja på huvudet i tron på att inget mer behöver göras för att få hästen att gå i form eftersom snodd i sig definitivt inte ger bättre bakbensaktivitet.

Lyrazel
2006-12-15, 18:42
Jo, med rätt tränare!

Idrus
2006-12-15, 19:36
Däremot kan man självklart inte använda snodd för att få hästen att böja på huvudet i tron på att inget mer behöver göras för att få hästen att gå i form eftersom snodd i sig definitivt inte ger bättre bakbensaktivitet.

Varför ska jag då ha snodd ? :smirk:
Eller vad menar ni, när nån visar mig (inte genom datan) så förstår jag mer, men när ni beskriver å sånt här förstår jag typ ingenting :crazy:

lundborg
2006-12-16, 12:01
kl
många hästar som går högt med huvudet kan vara spända i rygg och nacke.
vårat vbl reds med snodd hos förra ägaren och så fort man tog bort den så körde han upp huvudet...
man kan inte tvinga en häst att gå korrekt, utan mjukgöra hästen i hela kroppen först, (jobba bakifrån rumpan)

vi gjorde så att snodden åkte i soporna när vi köpte honom och hästen reds i skogen (skritt)med långa tyglar för att hästen ska slappna av i nacke och ryggen under 2 månaders tid. sen när han fick bra bärighet var det dagt att samla upp honom mer o mer vartefter. sånt tar lång tid och vi är inte riktigt klara ännu efter ett halvår.
nu var våran pålle mager och väldigt omusklad när vi köpte honom så det var mest skritt den första tiden vilket var perfekt för att få en avslappnad häst :banana: och samtidigt behövde han mer hull innan vi red på lite mera.

såå, nu har jag svamlat klart :D

Idrus
2006-12-16, 13:16
Jag brukar ha långa tyglar, ibalnd har hon ner huvudet lite mer än innan, men det är inte mycket, sen när jag travar så brukar jag också rida med långa tyglar, så man inte behöver ha så spänt.

Totola
2006-12-16, 13:34

För det första - börja från grunden. Tänk att du måste lära om precis ALLT på nytt, eftersom det är ungefär det man behöver göra för att få "formen" befäst. Kräv inte att hästen ska sänka huvudet i trav eller galopp, börja i skritt, allra helst från marken när du går bredvid.
Tänk BARA sökning framåt/nedåt för har hästen inte accepterat det läget och hittat balans där så kommer den inte kunna gå bra när man vill ha högre, mer samlad form.
Troligen är hästen spänd i ryggen och nacken och har den varit så i 18 år kommer det ta ett tag att få det perfekt :p Tänk stretcha ut ryggen. Och som sagt så kommer du nog ha nytta av att först börja från marken så hästen slipper ha en ryttare på ryggen när den ska uppmuntras stretcha ut den. Då har du dessutom lättare att be hästen sänka huvudet utan att samtidigt dra in nosen på den.

Totola
2006-12-16, 13:37
Tänkte bara tillägga att jag tycker det KAN vara okej att använda t ex martingal om det är i syfte att hästen inte ska kasta upp huvudet. Eftersom kastande med huvudet kan vara skadligt för både ryttare och häst :crazy: men som sagt, inte för att förbättra formen. Det enda som jag kan tänka mig faktiskt hjälper formen är chambon vid longering.

Kung Bob
2006-12-16, 14:09
har inte läst hela tråden så förlåt om jag upprepar vad någon skrivit men...

Jag tycker du kan prova med en löst spänd snodd ett tag. Det handlar inte om att för evigt tvinga henne att gå med krökt nacke och inaktiva bakben. Alla hästar är olika och om hon i 18 år gått i stjärnkikareform så är det verkligen inte det lättaste att få henne att slappna av i nacken och låta dig komma åt henne. Snodden är en hjälptygel du kan använda den för att hjälpa henne att hitta neråt, mot ett stöd i bettet. Jag tror att om du får henne att lugna ner sig i huvudet, att acceptera snodden och följa med den franåt neråt kommer du få mycket enklare att få med bakbenen också! Och när du fått henne i en lugn, låg form på snodden, med aktiva bakben kan du plocka av den och fortsätta.

Jag tycker inte alla hjälptyglar är skräp, används de på rätt sätt är de faktiskt, ja just det, en bra hjälp.

Och fungerar hon över huvud taget inte på snodden, utan hon bara stretar emot eller "dör", då är det ju bara att ta av den, då har du iaf testat!

Och jag förstår inte riktigt hur en del menar att du ska komma åt problemet utan att ändra på någonting? "Du ska inte bry dig om huvudet utan bakbenen måst vara med först", självklart ska du inte bara bry dig om huvudet, det tror jag du vet! Men för att komma åt hennes bakben kanske man måste ha en häst som faktisk ligger hyfsat stadigt i handen och lyssnar på dina hjälper! Det är svårt att komma åt bakbenen på en häst som går med huvudet i vädret och vägrar ge efter:cool:

Och som sagt, du kan ju alltid prova!

Kung Bob
2006-12-16, 14:11
håller med!!

aprilia
2006-12-16, 15:51
Jag använder snodd på kallblodstravaren, gjort det i höst av inrådan av tränare. Använder den som en vägledning för hästen, att inte gå högt med huvudet utan att sänka sig. Sätter fast den i sidan på sadelgjorden.
I början hade jag den väldigt löst så att han skulle vänja sig vid den, sedan spände jag in den lite mer.
Nu har jag börjat att "vänja av den" eller vad man ska säga :p Den ska ju bort tillslut :devil:

Ta hjälp av en tränare! Vad säger han/hon? Vissa hästar accpeterar ju inte snodd och då stjälper det ju mer än hjälper. :smirk:
Har inte läst hela tråden, men har för mig att du köpt en martingal - det är ju bra om hästen kastar upp huvudet, inget kul att bli knockad :crazy:

Det här med hjälptyglar är alltid omdiskuterat, jag anser att man ska använda dem med sunt förnuft. Som många andra säger kan man inte stirra sig blind på hur mkt hästen böjer på nacken, det är ju i hela kroppen formen sitter.

Om hästen har gått med huvudet uppe så kommer det ju ta lång tid innan hästen finner balans i en annan huvudposition så att säga. Ta det lugnt och låt det ta tid!

Lycka till!

Hobbyryttare
2006-12-16, 16:56
Ja! Jag tänkte precis svara att jag håller med dig också! Det är lättare att komma åt bakbenen om hästen inte går som en stjärnkikare.

Jag förstår inte heller hur något ska bli bättre om man inte aktivt försöker ändra något.

För mig: snodd (rätt använd) = hästen böjer på nacken = ryggmuskulaturen sträcks av halsböjningen = man sitter i alla fall inte längre på hästens ryggrad även om den kanske fortfarande har för stor del av tyngdpunkten på frambenen.

Kung Bob
2006-12-16, 19:56
:bow: :bow:

catya
2006-12-16, 20:08
tror jag inte kmr att få känna den faktist!

Om du sitter ner i traven och jobbar hästen så är det lättare att känna om hon jobbar rätt, särskillt om det är en travare, men tänk på att bara sitta ner korta stunder om hon är otränad. Du skumpar mkt mindre när hon går i rätt form, alltså jobbar med bakbenen och höjer ryggen. Du ska alltså träna på att få henne i rätt form, inte fokusera på att böja nacken. Jag rider min på rätt långa tyglar jobbar fram mot bettet för att så småningom böjja på nacken.
Lycka till!

Idrus
2006-12-16, 23:16
Okej allihopa! Nu blir man ju helt förvirrad, ena säger att man ska ha snodd, den andra inte.

Men om man gör såhär: Har snodd på det lösaste i 10min dem första veckorna. sen kan man ha lite längre.. (?). För hon har även lite ostadig galopp, å vad jag har hört så har dem lättare att galoppera om dem går mer i form å böjer lite på nacken å så, jag vet att inte det är det viktigaste, men jag tror faktist det hade varit bättre än så hon går nu, alltså.. Jag ska inte ha något spänt isf. Jag kan ju höra lite med min tränare. Hur hon tycker att jag ska göra (dressyr ryttare). Jag kan ju fråga hur hon tycker å så eftersom hon vet hur speedan går å sånt.. Sen, när hon börjar gå i form å sånt, ska jag ju inte ha nån snodd, för den får bara vara som ett litet hjälp medel i början..

.. Låter det helt tokit eller någorlunda bra ?
MVH Ida!

Totola
2006-12-16, 23:50
har inte läst hela tråden så förlåt om jag upprepar vad någon skrivit men...

Jag tycker du kan prova med en löst spänd snodd ett tag. Det handlar inte om att för evigt tvinga henne att gå med krökt nacke och inaktiva bakben. Alla hästar är olika och om hon i 18 år gått i stjärnkikareform så är det verkligen inte det lättaste att få henne att slappna av i nacken och låta dig komma åt henne. Snodden är en hjälptygel du kan använda den för att hjälpa henne att hitta neråt, mot ett stöd i bettet. Jag tror att om du får henne att lugna ner sig i huvudet, att acceptera snodden och följa med den franåt neråt kommer du få mycket enklare att få med bakbenen också! Och när du fått henne i en lugn, låg form på snodden, med aktiva bakben kan du plocka av den och fortsätta.

Jag tycker inte alla hjälptyglar är skräp, används de på rätt sätt är de faktiskt, ja just det, en bra hjälp.

Och fungerar hon över huvud taget inte på snodden, utan hon bara stretar emot eller "dör", då är det ju bara att ta av den, då har du iaf testat!

Och jag förstår inte riktigt hur en del menar att du ska komma åt problemet utan att ändra på någonting? "Du ska inte bry dig om huvudet utan bakbenen måst vara med först", självklart ska du inte bara bry dig om huvudet, det tror jag du vet! Men för att komma åt hennes bakben kanske man måste ha en häst som faktisk ligger hyfsat stadigt i handen och lyssnar på dina hjälper! Det är svårt att komma åt bakbenen på en häst som går med huvudet i vädret och vägrar ge efter:cool:

Och som sagt, du kan ju alltid prova!

En fråga bara; tror du verkligen det är att få hästen söka sig framåt/inåt med nosen hon vill? Det är den enda hjälp man kan få av en gummisnodd (och att få en häst som är tung i handen, men det är en annan femma). Kanske 95% av alla "formproblem" brukar ju vara just att hästen går med nosen inåt och spänner ihop ryggen. Låter i mina öron mest som att man befäster det felet med en gummisnodd.

Totola
2006-12-16, 23:52
Okej allihopa! Nu blir man ju helt förvirrad, ena säger att man ska ha snodd, den andra inte.

Men om man gör såhär: Har snodd på det lösaste i 10min dem första veckorna. sen kan man ha lite längre.. (?). För hon har även lite ostadig galopp, å vad jag har hört så har dem lättare att galoppera om dem går mer i form å böjer lite på nacken å så, jag vet att inte det är det viktigaste, men jag tror faktist det hade varit bättre än så hon går nu, alltså.. Jag ska inte ha något spänt isf. Jag kan ju höra lite med min tränare. Hur hon tycker att jag ska göra (dressyr ryttare). Jag kan ju fråga hur hon tycker å så eftersom hon vet hur speedan går å sånt.. Sen, när hon börjar gå i form å sånt, ska jag ju inte ha nån snodd, för den får bara vara som ett litet hjälp medel i början..

.. Låter det helt tokit eller någorlunda bra ?
MVH Ida!

Kan du inte rida hästen i form utan hjälptyglar kan du inte rida den i form med. Det är den gyllene regeln. Och om du nu är så duktig på att rida hästar i form att du kan rida den i form med hjälptyglar - visst! Men varför använda dom då?
Ditt problem är ett ridproblem/hästproblem. Hästen måste slappna av i sin rygg och lääänga ut den. En hjälptygel kommer uppmuntra hästen korta upp sin rygg och du kommer vara kvar på status quo även om det för dom inte så petiga SER bättre ut.

Idrus
2006-12-17, 00:22
JA, men förstår inte du att jag blir förvirrad ? jag har ju bett om hjälp eftersom jag inte har så mkt koll på hjälp tyglar å en travare som inte vill gå i form. å vissa säger hjälptyglar å andra säger inte, förstår inte du att jag blir förvirrad på hur jag ska göra då ? jag ska fråga min ridlärare eftersom hon vet ju hur jag rider osv...

månFare
2006-12-17, 20:01
Jag har inte läst hela tråden...

1. Du får många svar här inne på forumet. Alla svarar utifrån sin egen övertygelse. Du bör plocka svaren som hjälper dig. Inte de som gör dig förvirrad. Om du känner att en hjälptygel kanske är nåt för er så lita då på din magkänsla.
2. Jag har en ridtravare som gick med huvudet mkt högt och sänkte ryggen.
Det enda som hjälpte på henne var en chambon. Den satt på både i longering och ridning. Den går från sadelgjord till nacken och vidare till bettet. Detta är den enda hjälptygel (ja jag anser detta vara en HJÄLP) som tillåter hästen att både sänka sig OCH länga sig samtidigt. En otränad häst måste få gå med huvudet lågt och långt fram ibland för att orka. Min häst gick ibland med mulen nästan i marken utan att chambon gick in och störde. Den stoppar bara hästen när den slår upp med huvudet, då blir ett tryck på nacken och hästen sänker sin nacke. Detta hjälpte oss och hon jobbar fint i form idag.

Lycka till

Idrus
2006-12-17, 21:58
ska fundera...

Lyrazel
2006-12-17, 22:57
När du funderar så försök verkligen tänka hur hästen känner det med gummisnodd, ryttare och träns o hela alltet. Hur olika saker inverkar och påverkar hästen. Det brukar hjälpa mig när jag funderar på sånt där :)

Cilla
2006-12-18, 12:09
försöker igen då.

vill du ha en häst som enbart böjer på nacken, sätt på en snodd, graman eller annat hjälpmedel som tvingar hästen från att gå med huvudet högt.

jag rider med snodd, men inte för att lära min häst att kröka snyggt på nacken, utan för att hjälpa mig själv...

Dexdemonia
2006-12-18, 12:40
Jag har med en ridtravare och hon gick högt med huvudet när jag började ridträna henne (hon var helt grön på området). Jag provade lite löst med snodd och graman men kastade dem sen i ett skåp och började RIDA i stället. Det är inte speciellt viktigt VAR hästen har sitt huvud, den kan arbeta bra med ryggen ändå. Eftersom formen kommer bakifrån så är det inte huvudet som ska ner först utan baken som ska med först. Huvudet sitter ju fram = det kommer sist. Det kan alltså dröja braaaa länge innan du får den formen. Jag har först nu efter 4 års ridträning med min travare fått en trevlig och bra form i samtliga gångarter.
Angående galopp och snodd...hjälper inte då hästen blir förvirrad när den tvingas till en form som den inte är redo till så du får snarare omvänt resultat. Bättre du övar på fattningar bara och saktar av efter några steg. Det stärker hästen mer och att hoppa studs får hästen till en rundare galopp då travare gärna är väldigt markbundna, det är även bra för hästen koordination.
Det låter med som du kanske borde testa någon annan tränare, kanske någon som har erfarenhet av travare? Om hon inte tittar så mycket och ger dig den hjälp du behöver så är väl pengarna lite bortkastade? Du får ut mer av en tränare som bara ser dig, det blir som flera lektioner i en!

BancoB
2006-12-18, 18:37
Det handlar helt enkelt om hur DU vill ha det.

Är du beredd att kämpa, att låta det ta den tid det tar och i slutet få fin avslappnad häst? Eller..

Du kanske känner att du inte har tid, ork eller kunskap att ge dig in på detta? Du kanske nöjer dig med en häst som inte är 100% avslappnad eller i form?

Om vi säger att du vill låta det ta tid och få ett jättebra resultat måste du verkligen anstränga dig och be om hjälp. För det första måste (måste och måste, men men :p ) du då låta t ex ET / massör, veterinär, tandläkare osv. undersöka hästen så att den är helt fri från besvär och mår bra. Om hästen är stel/har ont är det svårt att få den avslappnad. När du är försäkrad om att hästen är frisk, får du ta hjälp av en duktig person som kan hjälpa dig att arbeta hästen från marken. Få den att slappna av, söka sig framåt/nedåt och länga/vara avlappnad i sin överlinje. Först efter det, (kan ta väldigt lång tid) kan du sitta upp och börja träna hästen, få den i en avslappnad och fin form även när du sitter på. Självklart också där med hjälp av en kunnig person.

Om du nöjer dig med det lilla och inte har någon möjlighet till alternativ ett: Sätt på hästen en löst spänd gummisnodd (tror inte det gör mer skada med gummisnodd än utan). Hästen får då en mjuk jämn kontakt i munnen. Rid mjukt och stilla med lätt kontakt. Be din ridlärare hjälpa dig och gör det bästa av situationen. :)

Svarade jag dumt och konstigt nu? :crazy:

Iallafall, Lycka till!

liten_virrig
2006-12-18, 18:54
vill du ha råd från experter så tycker jag du ska vända dig till en istället för att skriva här...här vet du inte alls vilka som skulle kunna tänkas vara "experter" o vilka som bara skriver det dom tycker låter bra... ta hjälp av en tränare med erfarenhet av ridtravare, det är mitt råd!

Idrus
2006-12-18, 19:53
Jag har med en ridtravare och hon gick högt med huvudet när jag började ridträna henne (hon var helt grön på området). Jag provade lite löst med snodd och graman men kastade dem sen i ett skåp och började RIDA i stället. Det är inte speciellt viktigt VAR hästen har sitt huvud, den kan arbeta bra med ryggen ändå. Eftersom formen kommer bakifrån så är det inte huvudet som ska ner först utan baken som ska med först. Huvudet sitter ju fram = det kommer sist. Det kan alltså dröja braaaa länge innan du får den formen. Jag har först nu efter 4 års ridträning med min travare fått en trevlig och bra form i samtliga gångarter.
Angående galopp och snodd...hjälper inte då hästen blir förvirrad när den tvingas till en form som den inte är redo till så du får snarare omvänt resultat. Bättre du övar på fattningar bara och saktar av efter några steg. Det stärker hästen mer och att hoppa studs får hästen till en rundare galopp då travare gärna är väldigt markbundna, det är även bra för hästen koordination.
Det låter med som du kanske borde testa någon annan tränare, kanske någon som har erfarenhet av travare? Om hon inte tittar så mycket och ger dig den hjälp du behöver så är väl pengarna lite bortkastade? Du får ut mer av en tränare som bara ser dig, det blir som flera lektioner i en!

Ja, har din häst haft nå svårt med galoppen ? min kan bara höger, håller på med vänster, men den gick inte lika bra som höger.. Ja, jag håller på att träna henne så mkt jag kan. Jo, men det finns ingen travartränare här inärheten :crazy: Det hade varit mer trevligt med en som förstår sig på travare å vet mer hur dem är å så..

Idrus
2006-12-18, 19:57
Det handlar helt enkelt om hur DU vill ha det.

Är du beredd att kämpa, att låta det ta den tid det tar och i slutet få fin avslappnad häst? Eller..

Du kanske känner att du inte har tid, ork eller kunskap att ge dig in på detta? Du kanske nöjer dig med en häst som inte är 100% avslappnad eller i form?

Om vi säger att du vill låta det ta tid och få ett jättebra resultat måste du verkligen anstränga dig och be om hjälp. För det första måste (måste och måste, men men :p ) du då låta t ex ET / massör, veterinär, tandläkare osv. undersöka hästen så att den är helt fri från besvär och mår bra. Om hästen är stel/har ont är det svårt att få den avslappnad. När du är försäkrad om att hästen är frisk, får du ta hjälp av en duktig person som kan hjälpa dig att arbeta hästen från marken. Få den att slappna av, söka sig framåt/nedåt och länga/vara avlappnad i sin överlinje. Först efter det, (kan ta väldigt lång tid) kan du sitta upp och börja träna hästen, få den i en avslappnad och fin form även när du sitter på. Självklart också där med hjälp av en kunnig person.

Om du nöjer dig med det lilla och inte har någon möjlighet till alternativ ett: Sätt på hästen en löst spänd gummisnodd (tror inte det gör mer skada med gummisnodd än utan). Hästen får då en mjuk jämn kontakt i munnen. Rid mjukt och stilla med lätt kontakt. Be din ridlärare hjälpa dig och gör det bästa av situationen. :)

Svarade jag dumt och konstigt nu? :crazy:

Iallafall, Lycka till!

En massör hade jag faktisskt tänkt ha dit ! :idea:
Men.. det finns som vanligt ingen i närheten, nån som vet någon i Dalarna ? Såklart få det ta dit.. som allt annat...

Dexdemonia
2006-12-19, 12:46
Ja, har din häst haft nå svårt med galoppen ? min kan bara höger, håller på med vänster, men den gick inte lika bra som höger.. Ja, jag håller på att träna henne så mkt jag kan. Jo, men det finns ingen travartränare här inärheten :crazy: Det hade varit mer trevligt med en som förstår sig på travare å vet mer hur dem är å så..

De flesta travare har svårt med galoppen, de har den ju inte naturligt. Så ja, jag har haft en del jobb med den. Att den har svårare med ett varv är ju inte så konstigt eftersom travare är starkare i ena sidan, de går ju mest i vänster varv. Det som du ska tänka på är att du får till lugna fattningar och sen saktar av ganska snart. Hästen ska få veta när den gör rätt, klappa vid en bra fattning och prata med hästen. Sakta av och beröm. Det hjälper inte att galoppera långa sträckor som sen slutar med slängtrav. Man säger ofta; Sådan fattning sådan galopp.
Det säger en del om hur viktig fattningen är! :)
Tränaren behöver inte vara en travartränare som du skriver, men tränaren SKA ha förståelse för hur din häst är och vad det är du jobbar med. Jag brukar slänga upp mina tränare på hästen och låta den rida några varv i alla gångarter, efter det brukar man få otroligt mycket bättre hjälp för de har då en annan förståelse. :idea:
Det ÄR mycket jobb med travare men man får så otroligt mycket tillbaka från dom och de vill så gärna göra rätt, så kämpa på!

Dexdemonia
2006-12-19, 12:48
Knapplån eller??

Lyrazel
2006-12-19, 13:13
Det som du ska tänka på är att du får till lugna fattningar och sen saktar av ganska snart. Hästen ska få veta när den gör rätt, klappa vid en bra fattning och prata med hästen. Sakta av och beröm. Det hjälper inte att galoppera långa sträckor som sen slutar med slängtrav. Man säger ofta; Sådan fattning sådan galopp.
Det säger en del om hur viktig fattningen är! :)

Jag bygger lite vidare på det där. Brukar inte galoppera upsuttet med min travare och i lina har hon svårt att balansera upp sig så galoppen blir flack och väldigt snabb. Så jag löslongerar! :idea: Har ett dressyrspö i handen som är närmast bakbenen som jag kan förstärka lite med om det behövs. Börjar hästen gå i travartrav så gå ner i skritt och börja om igen. Bara man är konsekvent så greppar hästen förvånansvärt fort vad man vill. Men det viktiga är ju då Fattningarna och inte själva galoppen. Hästen ska väl max få galoppera en halv volt. Självklart för att detta ska funka måste hästen svara på kommandona skritt, trav, galopp och stopp. Helst omedelbart.

Dexdemonia
2006-12-20, 12:29
Jag bygger lite vidare på det där. Brukar inte galoppera upsuttet med min travare och i lina har hon svårt att balansera upp sig så galoppen blir flack och väldigt snabb. Så jag löslongerar! :idea: Har ett dressyrspö i handen som är närmast bakbenen som jag kan förstärka lite med om det behövs. Börjar hästen gå i travartrav så gå ner i skritt och börja om igen. Bara man är konsekvent så greppar hästen förvånansvärt fort vad man vill. Men det viktiga är ju då Fattningarna och inte själva galoppen. Hästen ska väl max få galoppera en halv volt. Självklart för att detta ska funka måste hästen svara på kommandona skritt, trav, galopp och stopp. Helst omedelbart.

:bow: Mkt bra skrivet!

Lyrazel
2006-12-20, 15:15
Oh tackar :o :D Gissa om jag blev lycklig när hästen gör övergång efter övergång mellan lugn trav och lugn galopp! Tyvär utåtställd, men huvudsaken är att resten av kroppen gör rätt :)

Idrus
2006-12-20, 21:41
Okej, löslongera ? Det är en häst som går i paddocken nu (hoppar över trådar, har ner stolparna osv annars) så han går i paddocken. men ska träna direkt han flyttar på sig.. vilket e ganska snart tror jag.

malols
2006-12-20, 21:52

Det sista jag skulle göra är att sätta på henne en snodd. Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst. Hon kanske har ont någonstans, det tycker jag du ska kolla upp först och främst. När det är fastställt att hon inte har ont kan du börja rida lösgörande övningar. Ha inte som mål varenda ridtur att hon ska böja på nacken utan låt henne komma av sig själv.

Dexdemonia
2006-12-21, 07:28
Oh tackar :o :D Gissa om jag blev lycklig när hästen gör övergång efter övergång mellan lugn trav och lugn galopp! Tyvär utåtställd, men huvudsaken är att resten av kroppen gör rätt :)

Ja det är ju toppen!
Min är lite svårare vid longering då hon gärna stressar upp sig, men då tömkör jag från mitten i stället och då går det bättre. Men det är kul att jobba med dom och se alla små framsteg! :)

Idrus
2006-12-21, 09:27
Det sista jag skulle göra är att sätta på henne en snodd. Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst. Hon kanske har ont någonstans, det tycker jag du ska kolla upp först och främst. När det är fastställt att hon inte har ont kan du börja rida lösgörande övningar. Ha inte som mål varenda ridtur att hon ska böja på nacken utan låt henne komma av sig själv.

du verkar inte har läst från början ? vilket jag tycker man ska innan man svarar på nån tråd. SOM SAGT så har flera stycken sagt att jag borde använda snodd på henne, INTE jag, så därför frågar jag här om jag ska använda. förstår du ?

Lyrazel
2006-12-21, 11:54
Va lustigt, min är tvärtom! Skritt och trav funkar i lina eller tömmar, men ber man om galopp blir hon helvimsig :crazy: Löst går mkt bättre, tillochmed dåliga varvet funkar ibland:) Ja, små framsteg blir ju oproportionerligt stora på nåt sätt. Jag kan vara glad i en månad för hon gjorde en korrekt öppna och några bra halvhalter :angel:

Krulidut
2006-12-21, 16:04
*kl*
har inte läst igenom hela tråden men här kommer lite.
börjda spår se till att hästen är rätt stäld och mjuk i kroppen , serpentiner kanske skulle vara bra?
Övergångar, funkade utmärkt på min sommar häst över gångarna ska ske när du ber hästen om det och hästen ska vara uppmäkssam.
skänkelvikningar
med mera.

malols
2006-12-21, 17:11
du verkar inte har läst från början ? vilket jag tycker man ska innan man svarar på nån tråd. SOM SAGT så har flera stycken sagt att jag borde använda snodd på henne, INTE jag, så därför frågar jag här om jag ska använda. förstår du ?

Ja jag har läst igenom tråden och förstår precis. Du sa att du ville ha tips och här fick du ett, vilket inte verkar uppskattas!? Om du frågar frågan om du ska använda snodd eller inte så förmodar jag att du tänkt tanken.. Annars skulle du inte ha ställt frågan.

Idrus
2006-12-21, 17:23
Jaha, det verkade då inte så.
Du skrev "Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst" Jo, som jag skrev eftersom ALLA sa att jag skulle, det var då jag började tänka om man verkligen skulle det ? :crazy: Så då fråga jag här..

malols
2006-12-21, 22:57
Jaha, det verkade då inte så.
Du skrev "Av vilken anledning kan du ens tänka tanken? Där kan man börja prata om att tvinga en häst" Jo, som jag skrev eftersom ALLA sa att jag skulle, det var då jag började tänka om man verkligen skulle det ? :crazy: Så då fråga jag här..

Ja det är bra av dig att du frågar innan du börjar använda. Vi missuppfattade varandra. Men hur som helst så ska du nog inte använda snodden utan försök istället med mjukgörande övningar.
Lycka till!

Idrus
2006-12-22, 11:35
okej, tack.

Dexdemonia
2006-12-22, 12:27
Ja precis! Ibland är min som en dröm och då är det bara att åka med och njuta...dagen efter kan hon vara ett monster! Men med tiden har hon blivit jämnare och jag bättre på att lyssna av vad vi behöver jobba med för dagen. Man kan inte alltid göra det man planerat, så flexibel får man vara med. Såvida man inte bokat en lektion...då är det ju bara att rida den oavsett och hoppas att dagsformen ska vara riktigt fin! :p

Lyrazel
2006-12-22, 12:35
Exakt! Det är väl det som är fördelen med travare när man kan lite mer, Som nybörjarhäst/förstahäst är de väl inte ideala men kanske som andra. För man blir ju tvungen att lära sig tålamod och flexibilitet, utrustning, god hästhantering osv för annars funkar det inte. Man kommer nog lättare undan med en ras som inte har alla ditbyggda klurigheter. Jag har fördelen med min underbara tränare att hon kan pejla in dagsformen på en halvsekund och undervisar utifrån den!

Idrus
2006-12-24, 19:11
Speedan var min fösta häst! Det har gott jätte bra med oss förutom nu då.. haha.. Galoppen e lite som en travare brukar galoppera å sen e det ju formen, men den kommer den också..

Sofiiaa
2006-12-25, 13:15
Hejsan.

För det första, varför är alla här på buke så emot snodd?
Jag har skrivit förr om att ha snodd och alla blev som galna:confused:
Men iaf, jag har snodd på mig D-ponny, hon funkar utbra med det:)
Testa dig fram lite grann, och prova med en snodd tycker jag , det tar hästen ingen skada av :)

Lycka till / Sofia

Idrus
2006-12-25, 13:36
tror inte det, det verkar som om inte speedan ska ha snodd! Tror mer att hon ska lära sig gå i form.

Figaaro
2006-12-26, 22:23
jag använder snodd på min häst. Fast det är för att hon blir så stark för mig. Min tränare tycker inte jag ska ta bort den.
Gör som du själv vill. Men varken du eller hästen dör inte av att prova det. :)

Idrus
2006-12-26, 23:20
Men jag tror ändå inte det. Du är ju förresten ett barn :smirk: :angel: