Visa fullständig version : Stooor häst!!

zuperzandra
2006-12-14, 00:01
Någon här som har typ samma "problem" som jag har?=) Jag har en shire på 4 år och när man rider så är han jätte pigg och alltid drar iväg i bock galopp och så vill han helst inte vilja gå hem utan på bortvägen har han jätte bråttom men när vi ska svänga till stallet så vill han hellre gå en tur till=) Och bockningarna han gör är gjlädsskutt ibland kommer det ett skrii å så slår han... men ett sådant beteende förknippar jag mer med typ med "lättare hästraser" inte shire och ardenner typ=) nån som har shire eller ardenner som också är så??=) skulle va kul å höra!:rofl:

Lycanthrope
2006-12-14, 00:02
Jag har en nordsvensk som kan vara heltokig :angel:

Har en shire på 2 år som betar hos kompisar och växer.. ett par av deras shirehästar är väldigt pigga och busiga. Det ligger mycket smidighet inom tyngre raser, de får iväg mer kraft i bocksprång. :)

nordsvensken
2006-12-14, 10:36
Min förra nsv var sådan när han var yngre. Hänger nog inte hop ngt nämnvärt med rasen, snarare med personligheten.

verrdogan
2006-12-14, 12:11
Goliat är en busig jätte :love:

verrdogan
2006-12-14, 12:13
Å Ginos bästaste bästa vän. Tyvärr är ju inte min Gino riktigt så rolig att rida :( vill åxå ha en sån busig häst

verrdogan
2006-12-14, 12:14
Men så har ju jag Jumjum åxå, som är ännu värre än Goliat. Så ja får nog med bus från honom. :)

Pepson2
2006-12-14, 12:17
Jag har haft samma problem med min arab... Undrar om inte du har förutfattade meningar om olika hästraser... Hur menar du att en unghäst ska uppföra sig? Bortsett från att det är en shire...

verrdogan
2006-12-14, 12:21
Jag har haft samma problem med min arab... Undrar om inte du har förutfattade meningar om olika hästraser... Hur menar du att en unghäst ska uppföra sig? Bortsett från att det är en shire...

är de lika vanligt att en häst på ett ton brallar runt lika mycket som en nätt arab.

Pepson2
2006-12-14, 12:24
Min arab är inte särskilt nätt, men OK i jämförelse med en shire, så kanske... En häst är väl en häst, oavsett ras, eller? Unghästar brukar uppföra sig så som du beskriver.

verrdogan
2006-12-14, 12:28
tycker nog åndå att de är vanligare att man ser en pigg å busig (brallande) lättare häst än att man ser en stor klumpig sak hoppa runt som ett busfrö. oavsett ålder. :bump:

Pepson2
2006-12-14, 12:38
Jaha, då har vi väl olika åsikter då!

verrdogan
2006-12-14, 12:42
Jaha, då har vi väl olika åsikter då!

Säger ju inte att de är så. Men ja tycker nog de är vanligare. stora hästar tycker ja brukar va lite lugnare å "coolare" på nå vis.

zuperzandra
2006-12-14, 12:42
Min arab är inte särskilt nätt, men OK i jämförelse med en shire, så kanske... En häst är väl en häst, oavsett ras, eller? Unghästar brukar uppföra sig så som du beskriver.

Jo självklart är ju en häst en häst och alla har olika personligheter ; jag har jobbat med hästar i störredelen av mitt liv och alltid haft egna hästar (Fjording och varmblod) Och med unghästar är det inte alls stor skillnad på som med en äldre häst.. Bara för att det är en unghäst brallar den inte runnt hela tiden mot vad en äldre skulle göra.. ja menar att det finns ju alltid bus i vilken häst man sätter sej på... Men nu va inte detta frågan ja ställde utan det var om det fanns nån med ardenner eller shire som e lika busig som min... För jag vet ju att andra hästar är så också men det skulle va kul å prata med nån med SHIRE eller ARDENNER.....:)

verrdogan
2006-12-14, 12:43
Jo självklart är ju en häst en häst och alla har olika personligheter ; jag har jobbat med hästar i störredelen av mitt liv och alltid haft egna hästar (Fjording och varmblod) Och med unghästar är det inte alls stor skillnad på som med en äldre häst.. Bara för att det är en unghäst brallar den inte runnt hela tiden mot vad en äldre skulle göra.. ja menar att det finns ju alltid bus i vilken häst man sätter sej på... Men nu va inte detta frågan ja ställde utan det var om det fanns nån med ardenner eller shire som e lika busig som min... För jag vet ju att andra hästar är så också men det skulle va kul å prata med nån med SHIRE eller ARDENNER.....:)

Åfrieser :love:

Pepson2
2006-12-14, 12:50
Förlåt för att jag störde, då...

zuperzandra
2006-12-14, 12:50
Åfrieser :love:

Ja åsså frieser vore kul å veta om nån har nån busig sak att rida!! För verrdogans är som ett kolli och rida ett steg i dag och ett steg i morrn är hans motto och han är ju åxå bara 4 år... En annan i vårt gammla stall sålde sin för han va så dryg att rida=)

zuperzandra
2006-12-14, 12:51

ska tänka på saken.....:rofl:

tjohej
2006-12-14, 12:56
va härlig häst som inte vill gå hem, utan heller vill va ute på en lite längre tur :) min medryttarhäst är tvärtom :mad: :p *suck*

Tjalfe
2006-12-14, 13:05
Kallblod är ju lugnare i sej tror dom är lite fram avlad för det, där av namnet KALLblod:idea: . dom använs ju ofta som draghästar i lantbruk och i det läget funkar det ju inte riktigt att dom skuttar runt, har svårt att stå still och bockar och sånna grejjer.:D
Men självklart kan kallblod få "stålle-ryck", det ser jag ju bara på min fjording när han blir ensam i hagen, han springer som en galning och hoppar och skuttar åt alla möjliga håll:D så det skilljer ju helt från individ till individ. det finns ju jätte lugna fullblod som aldrig skulle få för sej att "fjanta" runt sådär, samtidigt som det finns kallblod som är jätte busiga oavsett ålder och storlek:D

Tjalfe
2006-12-14, 13:10
Min LILLA ponny(109cm i mankhöjd:D ) är också sån, hon vill absolut inte gå hem, hon vill bara gå längre! Kan böja huvet på henne så att hon går med mulen mot magen, men ändå fortsätter hon rakt fram:rofl: Typiskt shettisar!;) Nu kommer jag säkert få massa påhopp för att jag sa så, men låt gå då:smirk:
Tyvärr så är inte fjordingen sån, vilket är väldigt synd. Brukar funka bra om vi har sällskap men om vi är själva skenar han hem:(

Tjalfe
2006-12-14, 13:11

Oj, vilken surmule:o Varför så dyster?:D

zuperzandra
2006-12-14, 13:12
va härlig häst som inte vill gå hem, utan heller vill va ute på en lite längre tur :) min medryttarhäst är tvärtom :mad: :p *suck*

Jo det är jätte kul! Jag har alldrig haft en häst som är så förut dom har mer vart tröga bortåt å när man vänder hemöver får dom jätte bråttom!! Men man får ju lite dåligt samvete i bland när man bara har vart ute en kort tur å inte hinner rida längre när man vet att han verkligen vill gå en tur till=):rofl:

zuperzandra
2006-12-14, 13:14
Oj, vilken surmule:o Varför så dyster?:D

tror att hon inte riktigt förstod vad jag och verrdogan menade med denna sidan och vad vi skrev å försökte förklara!!!:bow:

zuperzandra
2006-12-14, 13:26
Min LILLA ponny(109cm i mankhöjd:D ) är också sån, hon vill absolut inte gå hem, hon vill bara gå längre! Kan böja huvet på henne så att hon går med mulen mot magen, men ändå fortsätter hon rakt fram:rofl: Typiskt shettisar!;) Nu kommer jag säkert få massa påhopp för att jag sa så, men låt gå då:smirk:
Tyvärr så är inte fjordingen sån, vilket är väldigt synd. Brukar funka bra om vi har sällskap men om vi är själva skenar han hem:(

Haha jo passa dej är nog många som blir arga på det!! är så trött på människor som ska lägga sej i allt men inte förstår vad dom skriver typ!!! Ja menar gå inte in på sidan å skriv om man bara ska va grini å sur på allt!!! Det där med fjordingen känner jag igen jag hade en fjording som min syster tog över helt( jag är så lång):( tråkigt för fjordingar är ju såååå mysiga... men hon va åxå så att full rulle på hemvägen Mat mat mat stod det bara i huvet på henne då=):bow:

Pepson2
2006-12-14, 13:28
tror att hon inte riktigt förstod vad jag och verrdogan menade med denna sidan och vad vi skrev å försökte förklara!!!:bow:

Jodå, hon förstod. Men hon förstod inte att det var en diskussion som var exklusiv för ryttare av stora kallblod, att inga andra var välkomna...

Tjalfe: Din ponny (109 cm) eller fjording (LITET kallblod) får nog inte heller vara här :angel:

Tjalfe
2006-12-14, 13:28
Ja och man har inte en chans att stoppa en stor fjording i full fart, det är liksom bara å hänga med och hoppas på det bästa:smirk:

Tjalfe
2006-12-14, 13:30
Men dom har väll inte "kastat ut" dej? det var du som märkte ord och dom förklarade vad dom egentligen menade.

verrdogan
2006-12-14, 13:32
Men dom har väll inte "kastat ut" dej? det var du som märkte ord och dom förklarade vad dom egentligen menade.

håller med dej :bow:

zuperzandra
2006-12-14, 13:36

Haha tack tack!! finns ingen som vi kastat ut å alla är jätte välkomna här alla kan ju läsa vad som står å se vad dumma vi har varit och kastat ut massa folk!!! Å det blir ingen som blir utkastat här i från.. ja menar ska vi åka hem tillpersonen som skriver å sno modemet så hon inte kommer in på datorn eller???=) Vad är det för stam på din fjording grabb???=)

Tjalfe
2006-12-14, 13:47
Han kommer från Danmark:D
E. Cesar Halsneas
U. Nanna Vinstrup

http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/P9110008.jpg?t=1166100419

Mm jag inte minns fel så hade du haft fjording va?
Vad var det för stam?

zuperzandra
2006-12-14, 13:55
Gud va fin han va då=))) Min(syrrans) är e: Dalar 154 u: Stjärna Hon är lite lik din faktiskt ja vet ju inte hur man lägger in bilder här så det blev ingen sån=)

Tjalfe
2006-12-14, 14:02
Hihi ja han är underbar:love: har blivit alldeles kär i honom:D
var egentligen inte ute efter fjording när jag letade häst men jag kunde inte låta bli honom:p

verrdogan
2006-12-14, 14:58
Finns de nå fler som har stora kolosser å rider på =)

Tussilago
2006-12-14, 18:21
Min shire är ju inte inriden än, men när hon väl är det kan jag tänka mig att det är lite krut i henne. Ibland stissar hon upp sig värre än vilken arab eller fullblod som helst, o bara sprudlar av energi. Men ibland är hon oxå obetalbart lugn.. Så jag gissar att jag kommer få en lugn o lagom framåt häst, som exploderar fullkomligt nån gång ibland! Längtar såå..

Love_him
2006-12-17, 08:33
Någon här som har typ samma "problem" som jag har?=) Jag har en shire på 4 år och när man rider så är han jätte pigg och alltid drar iväg i bock galopp och så vill han helst inte vilja gå hem utan på bortvägen har han jätte bråttom men när vi ska svänga till stallet så vill han hellre gå en tur till=) Och bockningarna han gör är gjlädsskutt ibland kommer det ett skrii å så slår han... men ett sådant beteende förknippar jag mer med typ med "lättare hästraser" inte shire och ardenner typ=) nån som har shire eller ardenner som också är så??=) skulle va kul å höra!:rofl:

Kallblod e ju bara för roliga dom :) Min fjording e rund som tunna och väldigt grov så många brukar nästan bli lite chockade när dom ser att hon ens kan galoppera..Men bocka..d kan hon! ;) Man kan inte tro d om henne men hon e vig som ett snöre! :p

Casper
2006-12-17, 11:17
ja vet ett par st shire som busar på det viser:) småroligt;)

Min fjording bockar oftast nr man fattar galopp sen är dte lugnt:)

satanic
2006-12-17, 11:22
min foderhäst är sån kan lika gärna dra iväg o bocka mm o han är 20 (dock halt nu)
men han är precis som en vanlig häst fast tung=)
gillar att springa fort o tävla med andra pållar o samtidigt dra iväg ett bocksprång mm..
han är en ardenner

Mirre
2006-12-17, 14:48
Har en clydesdale som kan busa rätt rejält ibland:D
Dock tar han det oftast lugnt när man rider. ;)
Moses i förra stallet (http://www.putfile.com/pic.php?img=4270762)
Moses och min förra häst (http://www.putfile.com/pic.php?img=4270761)

zuperzandra
2006-12-17, 21:25
Haha kul å höra att fler har busiga kallblod!! Min Fjording (numer syrrans) är precis lika dan som alla hon med kvittar om hon nu rullar fram (som hon nu gjorde efter sommarbetet) så drar hon i väg i bockgalopp å skriker som en indian=)
och som satanic sa att "han är precis som en vanlig häst fast tung" Så är min shire åxå och eftersom att jag oftast rider me en travare så tror ju självklart min grålle att han är precis lika snabb som vinden =) men så länge man orkar hålla honom så han inte sticker så är det bara kul när han är som han är när man rider=)

schelin_j
2006-12-18, 14:32
Finns de nå fler som har stora kolosser å rider på =)

Tja, shiresto 10 år på foder...

Hon busar inte sådär som ni beskriver men ibland far :devil: i henne... vi har ägnat en stor del av hösten åt dikeshoppning till exempel och det var inte på mitt initiativ direkt. Min ambition var att vi skulle gå RAKT fram men hennes uppfattning var att om man hastigt och lustigt kastar sig åt sidan och hoppar över diket (eller vad som nu finns på sidan av vägen) så är det mycket roligare :angel:

Kommer ofta i full galopp när man kommer till hagen etc. så nog finns det fart i henne allt!

Däremot är det ju inte alltid så att hon tycker att vi skall hålla hög fart när jag tycker det - om det nu inte råkar vara på väg hem då, då är hög fart alltid en bra idé enligt henne.

Noffepoffe
2006-12-18, 18:22
Jag känner ingen shire som gör så, men fjordingen är en riktig buse! Det har nog mer att göra med personligheten än rasen, tror jag.

zuperzandra
2006-12-18, 23:10
Tja, shiresto 10 år på foder...

Hon busar inte sådär som ni beskriver men ibland far :devil: i henne... vi har ägnat en stor del av hösten åt dikeshoppning till exempel och det var inte på mitt initiativ direkt. Min ambition var att vi skulle gå RAKT fram men hennes uppfattning var att om man hastigt och lustigt kastar sig åt sidan och hoppar över diket (eller vad som nu finns på sidan av vägen) så är det mycket roligare :angel:

Kommer ofta i full galopp när man kommer till hagen etc. så nog finns det fart i henne allt!

Däremot är det ju inte alltid så att hon tycker att vi skall hålla hög fart när jag tycker det - om det nu inte råkar vara på väg hem då, då är hög fart alltid en bra idé enligt henne.

ÅHh en shire!! vad är det för tös du har då? stam? själv har ja bara ägt shire i ca 1 år men har alltid älskat dessa hästar:love:

schelin_j
2006-12-19, 13:53
Har tyvärr ingen som helst aning om stam... hon är en snygging i alla fall! Uppmätt en gång till 1,85 och en gång till 1,82 så någonstans i den storleksordningen.

http://i100.photobucket.com/albums/m38/schelin_j/DSC00472.jpg

schelin_j
2006-12-19, 13:55
Synd att hon har sommarexem, annars hade jag kanske skickat iväg henne till din kille så hade jag fått ett föl istället för att leta efter en egen att köpa... :angel:

sweet_extraa
2006-12-19, 14:07
Zuperzandra och Verrdogan:
Står ni i ett stall vid hynboholm, vid christer?

verrdogan
2006-12-20, 22:31
Zuperzandra och Verrdogan:
Står ni i ett stall vid hynboholm, vid christer?

kan nog stämma. känner vi dej =)

sweet_extraa
2006-12-21, 07:51
hehe, tror jag inte. kände igen hästarna.
har mina i stallen längre ner =)

verrdogan
2006-12-21, 10:40
hehe, tror jag inte. kände igen hästarna.
har mina i stallen längre ner =)

Har du hästarna hos davidsson? Då har ni haft en stor hingst på besök idag :d Zandras har varit på villovägar. Vilken av hästarna är din? känner igen ditt namn från transporten =)

Vi kanske kan ta å rida nån dag? Har aldrig tagit nån tur med nån av er där borta :)

tess91a
2006-12-21, 10:56
"MIn" 6åriga ardenner kan bocka igen OCH hon vägrar att ligga bakom någon häst..Hon är skiit kul att rida eftersom hon alltid är pigg och gald..har bättre steg och hoppstil en del "lättare" hästar jag har ridit..Ska alltid ligga först..har verkligen vinnar instinkt..
//Therese

tess91a
2006-12-21, 11:01
Har tyvärr ingen som helst aning om stam... hon är en snygging i alla fall! Uppmätt en gång till 1,85 och en gång till 1,82 så någonstans i den storleksordningen.

http://i100.photobucket.com/albums/m38/schelin_j/DSC00472.jpg

är hon inte svår att ma upp på?:confused:
Hon är ju JÄTTE stor..:d ;)

Wysiwyg
2006-12-21, 11:39
Medryttarhästen är 185 i mkh. Han är visserligen ett halvblod av nått slag, men jag räknar in honom som stooor häst ;)

Han brukar bocka/sparka bakut när han blir glad, men också när han blir arg om man kräver för mkt :p Första gången jag red honom ordentligt var han så nonchalant att jag använde spöt ganska flitigt, och då ville han ha av mig :p Men det känns mest som när en finlandsfärja böljer till :D

sweet_extraa
2006-12-21, 12:11
hehe, den stooooora vita saken är min + skäck ponnyn. Ja haha, det är min transport som brukar stå och gömma i buskarna =)

Det tycker ja absolut att vi ska göra någon dag!

Annakarenina
2006-12-22, 01:19
Jag har en jättestooor häst o rider på. Men han är coool! Den förre var 19 år och var som en treåring, lika glad o brallande varje gång! Då är det bra med ett grimskaft runt halsen o hålla sej i. Det är ju inte så roligt att trilla av från den höjden.

verrdogan
2007-01-09, 23:34
Finns de nå fler som har stora busfrön å rider på?
Ja har en frieser hingst på 4år. som åxå börjara busa till sej lite. iaf när han ser hästar han inte träffa tidigare, då blåser han upp sej å visar va han kan :) Men annars är han cool lugn. Är bara dom senaste dagarna nu som han har varit lite het och bockig å skuttig :) Men sänt gillar jag. Ska va farti dom. :angel:

werah
2007-03-15, 22:22
Ardennern på min avatar har ett benbrott på sitt samvete........:angel: