Visa fullständig version : Vad ska man ha för häst när man är lång?
Hej kunniga fritidsryttare och forumister!
Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller vilken storlek bör det vara på en framtida häst min ägo?
Jag har nyligen börjat rida igen efter ett längre uppehåll och funderar på att skaffa egen häst om sisådär två år när min ekonomi tillåter.
Saken är att jag är väldigt lång (182 cm) och väger väl en 68-70 kilo nåt sånt. Tidigare red jag islänning men jag funderar om jag verkligen skulle känna mig bekväm på en sådan nu när jag rider stora ridskolehästar. Men jag vet inte...
Hur hög bör hästen vara för att inte bli för vinglig med min relativt långa kroppshydda på ryggen? :D Kan jag skaffa en nordsvensk om den är av högre modell? Eller ska jag försöka få tag på en jättelik ridhäst med typ 1.75 i mankhöjd? Det känns bara så hiiimla högt! *svindel* :D Ni andra som är långa, vad rider ni?
Tacksam för kommentarer!
Man brukar, generellt, säga att hästen ska vara 10-20 cm lägre än ryttaren.
Sen kan man också räkna med att en häst bär en ryttare som väger max 1/6 av hästens vikt. 70 kg = 420 kg häst.
Det här är väldigt generellt och man bör alltid se till hästens egenskaper och kroppsbyggnad, samt hur välmusklad hästen är.
Oftast kan man rida en lägre, men grövre häst och ändå inte få några balansproblem.
Själv är jag 182 och rider en kraftig haflinger på 147!
Innan haflingern red jag en varmblodstravare på 175, och det var högt!
http://www.bengall.se/rida/medis/darwin/darwin_061119-2.jpg
Det du först och främst ska bestämma är vad du vill med hästen. Efter det kan du börja kika på lämpliga hästar.
Jag är inte lång, men min man är det.
Han är 187 cm och hästen är ca 155. Så här ser de ut tillsammans:
http://s100.photobucket.com/albums/m23/latexabest/?action=view¤t=Hgerstlld.jpg
Obs! Döm inte ryttaren för hårt. Han är nybörjare och hade, när fotot togs, ridit i tre-fyra månader.
Immer
Jag är 174 och ahr en Clydesdalehäst på ca: 180 nånnting
och en vbl travare på 168. Travaren är enligt mig helt perfekt i str:)
Clydesdalen kan kännas lite stor ibland
lasseman 2006-12-14, 19:43 Jag har nog ungefär samma kroppsvolym som du. Väger lika mycket och är 180 lång. Tidigare hade jag ett halvblod på 173 men jag upplevde faktiskt honom som för stor. Han var dessutom lång i både kropp och ben och det blev ganska svårt att få ihop - för att inte tala om hanteringen... Nu har jag köpt mig en ny fyraåring och hon är bara 161 cm hög men ganska djup i bålen. Vikten är ju inte ett problem utan det handlar om att man inte ska känna sig för stor. Fast jag har lite svårt att rida islandshästar, ponnymått där går nog en gräns för mig.
lasseman 2006-12-14, 19:45 Är det en fjording med lång man? Inte ofta man ser, väldigt gulligt. Sen kanske din man behöver jobba lite med sitt skänkelläge, hihi :D . Men var glad att han alls sitter till häst, mer än vad min gör.
Min kille brukar rida på min fjordis ibland. Pojken är ungefär 185-187cm lång och hästen är 143,5 cm. Visst det kanske är lite lågt men funkar alldeles utmärkt ändå:D
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/P9160009.jpg?t=1166122598
nordsvensken 2006-12-14, 19:58 Innan har jag också nojat lite övermin längd i förhållande till hästens storlek, men nu verkar det gått över! ;)
Jag är 183 och väger för tillfället ngt mer än dig, har ridit hästar i allahanda storlekar, mellan 172 och 150. Min ridhäst nu är en medelgrov bruksnsv på 155,5cm och jag känner mig faktiskt inte alls för lång för henne. Hon är alldeles lagom! Tycker inte jag ser så stor ut heller... (men visst, snyggast ser man väl ut på en jättehäst när man är i våran längd, men men...)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05750000-05759999/500x375/5758318.jpg
Skaffa dig du en nsv när det väl är dax, det är underbara hästar!
Jag är 1.79 och har ett fullblod på 1.70 som, rastypiskt, är på den lättare sidan i typen. Är aldeles lagom för mig, och då har jag ändå väldigt långa ben i förhållande till min överkropp.
du behöver inte alls ha någon mastodont häst eller ens kraftigare häst för att hitta en som passar.
(på bilderna är han lite väl sommar tjock, men det är ingen större skillnad omfångsmässigt i vilket fall i förhållande till min längd.)
http://img.photobucket.com/albums/v228/helenag/Gossen%202006-06-28/004COPY.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v228/helenag/Gossen%202006-06-28/012COPY.jpg
Jag är en 183:a och har en häst på 168 cm. Funkar men nästa häst jag kommer införskaffa lär vara över 170 strecket.
*kl*
Jisses, jag är inte ensam alltså.:D Är 183 och har ingen häst alls. ;) Rider allt från 170+ till en cob på 156. Känner mig dock bekvämast på hästar som är runt 165-170, men har så att säga inga problem med mindre eller större hästar heller. Eller ja, en smäcker en på 156 hade jag nog inte kunnat rida, men denna kraftiga cob känns helt ok.:d
GunillaB 2006-12-14, 23:20 Jag är 182 och väger cirka 80 kg (när jag inte bantar):smirk:
Jag har en nordsvensk som är cirka 155 och jag känner mig inte så lång på honom (han är ju lite rund om magen). Jag har ett varmblodssto också som är cirka 162 och det känns helt okej, men visst skulle det vara kul att få sitta på en riktigt hög häst och känna hälen mot sidan....;)
Kosmostanten 2006-12-15, 10:12 Kolla mer på hästens kroppsbyggnad än mankhöjden!
En del riktigt höga hästar är bara långa ben, och är man själv lång sitter man då lik förbaskat och dinglar med fötterna en bit under hästens mage :crazy:
Jag 180 cm, min nuvarande häst vbltravare på 160:
http://i42.photobucket.com/albums/e329/AnathemaDevice/horse/mm15.jpg
...vi passar bra i storlek tack vare att hon är så kraftig i kroppen. Ibland rider jag en kompis häst som är några cm högre men spensligare byggd, på honom känner jag mig lite för lång...det blir vingligt eftersom mina ben blir för långa.
Rider tom D-ponny då och då, en kraftig liten connemarahingst på 147 cm...det funkar faktiskt skapligt! Fast inte för regelbunden ridning förstås :p
vaggvisa 2006-12-15, 20:33 Jag är 180 och har en häst på ca 167 cm i mkh.
Men rider gärna fjordingar som är d-ponnyer.
Så det beror ju helt på hästen hur hästen är byggd också.
Jane_Done 2006-12-15, 21:07 Jag är 1.76 och mitt fullblod 1.63. Funkar men jag känner mig lång om jag tittar på andra ekipage där proportionerna ryttarens längd/hästens mankhöjd är de omvända.
Och tja, ska jag ha sporrar till dressyrläder är uppåtvinklat att föredra. Har 51 i ridstövlar :crazy:
Nor svenska är ju bra för tungd och längd
Dom är rätt starka nord svenska.
Kul att se att det finns fler långa ryttare!
Jag är lång men ganska lätt, vilket gör att en alltför maffig häst kan kännas tung. Jag rider hästar av alla storlekar, sätter mig t.o.m. på B-ponny emellanåt, och det är faktiskt sällan jag känner mig för stor. (OK, när det gäller B-ponny är det bara kortare stunder...) En islandshäst eller ett litet kallblod kan kännas lika bra storleksmässigt som en 1.75-bjässe.
Jag brukar gilla hästar som är lite snabbare i sitt rörelsemönster och som känns pigga i kroppen, vilket gör att jag väljer bort många maffiga hästar av halvblodstyp.
Haka inte upp din på din längd och hästen höjd. Jag är 176 cm och har väldigt långa ben. Min förra häst var 164 cm hög, arab/halvblod och jag kände mig alltid för lång på honom. Min nuvarande häst är 162 cm, betydligt kraftigare och jag känner mig inte alls lång. Hästen kroppsbyggnad spelar större roll än dess höjd och ryttarens benlängd spelar större roll än den totala längden. Prova olika hästar. Du hittar säkert någon du trivs med utan att de behöver vara över 170 cm.
Och tack alla för fina bilder av er till häst.
Det var roligt att se hur olika hästar ni hade och att det ändå såg väldigt bra ut.
Det var mycket bra tips det där på en gång. Att ta fasta på hur hästen är byggd är naturligtvis väldigt smart. Igår red jag en jätte på över 170 men ändå dinglade mina låååånga ben under magen. *Skratt* Hur är det möjligt liksom?:D Men har hästen en grövre kroppsbyggnad funkar det såklart ändå med lite lägre mankhöjd. *nickar*
Jag blev ännu mer sugen på en nordsvensk så det kanske blir det längre fram. En stadig en...
Men nog hade det varit praktiskt att vara runt 1.70 *hehehe*.
Du behöver ju inte ha någon nordsvensk bara för att du är lång och tung. Jag tror att det räcker med ett helt vanlligt varmblod/halvblod. Eftersom du är lång kommer du ju åt med skänklarna lättare och kanske tillochmed arbetar hästen bättre än om du rider en nordsvensk.
Det är svårt att säga vad för häst du bör ha, eftersom alla passar på olika sorters hästar. Så frågan är väl mer om du passar på lugna, trygga, stabila hästar eller mer hispiga?
Hmmm *funderar*
Jag är nog mest intresserad av en lugn och harmonisk häst med coolt temperament. Jag blir nervös om hästen är eldig och så stressar vi varandra i stället.
Men ett varmblod, menar nu travhäst då eller? Inte för att jag har nåt som helst emot travhästar men är inte de ganska pigga och snabba?
När jag tänker på vilken sorts häst jag skulle vilja ha så ser jag för min inre syn en lugn och stabil och lite större häst (nordsvensk?) som inte flänger iväg med mig på ryggen. :D
LionQueen 2006-12-17, 00:51 Hmmm *funderar*
Jag är nog mest intresserad av en lugn och harmonisk häst med coolt temperament. Jag blir nervös om hästen är eldig och så stressar vi varandra i stället.
Men ett varmblod, menar nu travhäst då eller? Inte för att jag har nåt som helst emot travhästar men är inte de ganska pigga och snabba?
När jag tänker på vilken sorts häst jag skulle vilja ha så ser jag för min inre syn en lugn och stabil och lite större häst (nordsvensk?) som inte flänger iväg med mig på ryggen. :D
Alltså det där är helt individmässigt om man säger så.
Skaffa en varmblodig travare (det är det dem menar)som inte gått på travet.
Deras lynne är underbart. Alla hästar är inte stojiga racerbilar, så de så! De kan bli jättebra westernhästar med, men kanske inte hör till. hehe.
Annars är halvblod ganska allsidiga med. En halvgrov på vanliga höjden 165 ska inte vara några problem. :smirk:
Jag är bara 173cm men rätt slank så jag kan rida d-ponnyer upp till tja.. stor häst 170 nått.. utan att känna mig /stor/liten. Men tja, det är egentligen inte relavant.. jag är helt trött. sitter och babbalr med mig själv. :) Godnatt.
scarlettlady 2006-12-17, 01:22 Jag är 180cm och rider ett sto på 160cm. Hon är travare, men ändå väldigt lugn. 15 år. Titta på hästavelsföreningens sida, där finns flera olika hästraser. Det är ju lite svårt att säga så här utan att känna dig, vad för häst du ska ha.
Ja visst spelar individens lynne in.
Jag är ganska oinsatt i ämnet hästraser och måste såklart läsa på och prova rida lite allt möjligt innan jag eventuellt köper en egen häst om ett par år.
Tack så mycket för ditt svar! :)
Alltså det där är helt individmässigt om man säger så.
Skaffa en varmblodig travare (det är det dem menar)som inte gått på travet.
Deras lynne är underbart. Alla hästar är inte stojiga racerbilar, så de så! De kan bli jättebra westernhästar med, men kanske inte hör till. hehe.
Annars är halvblod ganska allsidiga med. En halvgrov på vanliga höjden 165 ska inte vara några problem. :smirk:
Jag är bara 173cm men rätt slank så jag kan rida d-ponnyer upp till tja.. stor häst 170 nått.. utan att känna mig /stor/liten. Men tja, det är egentligen inte relavant.. jag är helt trött. sitter och babbalr med mig själv. :) Godnatt.[/QUOTE]
Hästavelsföreningen sa du....den sidan måste jag kolla in snarast.
Jag blir i alla fall glad över att mina valmöjligheter verkar vara ganska stora trots att jag är lång. :) Kul att du har hittat en travare som passar dig. :) Jag får kanske leta upp en sådan jag med. *skriver fiktiv annons: Lugnt och coolt varmblod som inte gått på travet sökes!* :)
Jag är 180cm och rider ett sto på 160cm. Hon är travare, men ändå väldigt lugn. 15 år. Titta på hästavelsföreningens sida, där finns flera olika hästraser. Det är ju lite svårt att säga så här utan att känna dig, vad för häst du ska ha.
nordsvensken 2006-12-17, 11:58 Hästavelsföreningen sa du....den sidan måste jag kolla in snarast.
Jag blir i alla fall glad över att mina valmöjligheter verkar vara ganska stora trots att jag är lång. :) Kul att du har hittat en travare som passar dig. :) Jag får kanske leta upp en sådan jag med. *skriver fiktiv annons: Lugnt och coolt varmblod som inte gått på travet sökes!* :)
sen finns det faktiskt coola, lugna trevliga vbl-travare som HAR gått på travet också. har mött många sådana, precis som en del nsv som är starka och hetsiga och bara vill SPRINGA...
Jo visst är det nog så.
Det är klart att det alla raser rymmer_alla_temperament, men om man ser överlag till rasen så kanske man törs säga att bruksnordisarna är liiite mindra benägna att sätta i väg i glad och lååång och väldigt snabb trav, än vad en travhäst med många år på travet är? :D
sen finns det faktiskt coola, lugna trevliga vbl-travare som HAR gått på travet också. har mött många sådana, precis som en del nsv som är starka och hetsiga och bara vill SPRINGA...
nordsvensken 2006-12-17, 12:18 njae, inte de nordisar jag haft..:crazy:
men travare har iaf en mkt längre "lååång" och väldigt mkt snabbare "väldigt snabb" trav! :idea: :rofl:
zuperzandra 2006-12-17, 22:00 Jag är 180cm å jag hade en fjording på 145 och det funka jätte bra att rida men tillslut blev jag lite nojjig och tyckte att det blev för vingligt så ja skaffa mej ett varmblod på 170 perfekt att rida då han va den lite grövre modellen men nu har jag skaffat mej min dröm häst en shire på 179 (växer fortfarande) Å han trivs jag som en gud med att rida och pyssla med alla runnt omkring tycker han är en jätte tyckte ju även jag den första vecken men nu tycker jag nästan att han e lite liten istället!!!
Hej zuperzandra!
Vilken jätte du har! :D
Tycker du att han nästan är lite liten säger du? :D Hmm hoppas han växer ordentligt då.
Man vänjer sig nog vid allt efter ett tag. Om jag köpte en häst runt 1.70 så skulle jag nog tycka att den var stor i början men det går väl över. Men jag lutar nog ändå åt en nordsvensk och de är ju inte så stora.
/Sassa
Jag är 180cm å jag hade en fjording på 145 och det funka jätte bra att rida men tillslut blev jag lite nojjig och tyckte att det blev för vingligt så ja skaffa mej ett varmblod på 170 perfekt att rida då han va den lite grövre modellen men nu har jag skaffat mej min dröm häst en shire på 179 (växer fortfarande) Å han trivs jag som en gud med att rida och pyssla med alla runnt omkring tycker han är en jätte tyckte ju även jag den första vecken men nu tycker jag nästan att han e lite liten istället!!!
Hej kunniga fritidsryttare och forumister!
Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller vilken storlek bör det vara på en framtida häst min ägo?
Jag har nyligen börjat rida igen efter ett längre uppehåll och funderar på att skaffa egen häst om sisådär två år när min ekonomi tillåter.
Saken är att jag är väldigt lång (182 cm) och väger väl en 68-70 kilo nåt sånt. Tidigare red jag islänning men jag funderar om jag verkligen skulle känna mig bekväm på en sådan nu när jag rider stora ridskolehästar. Men jag vet inte...
Hur hög bör hästen vara för att inte bli för vinglig med min relativt långa kroppshydda på ryggen? :D Kan jag skaffa en nordsvensk om den är av högre modell? Eller ska jag försöka få tag på en jättelik ridhäst med typ 1.75 i mankhöjd? Det känns bara så hiiimla högt! *svindel* :D Ni andra som är långa, vad rider ni?
Tacksam för kommentarer!
Jag tycker att det helt beror på hur lätt man har att rida ihop hästen. Det finns ju hästar som är höga som eifeltorn som man känner sig för stor på, och små hästar som man känner sig lagom på. Och tvärt om såklart. Jag är 170 cm lång, och trivs bäst på större hästar, den som jag rider nu är ca 170, eventuellt något över. Och det passar mig perfekt. Sedan så red jag en travare på ca 155 ibland, men det var alldeles för litet för mig.
Jag vill gärna sitta på kraftigare eifeltorn om jag får säga det själv! :o :D :idea:
emelie_r 2006-12-23, 16:28 Det beror ju helt på vad du vill ha ut av din ridning. Är det träning och tävling så kanske ett halvblod kan vara aktuellt. Är det mest skogsridning och lite dressyr på banan lite då och då så kan nog en nordsvensk fungera prima. Själv är jag 175 cm, men är byggd så att jag utan problem kan rida de flesta d-ponnyer utan att se för lång ut.
Jag är cirkus 179 cm lång, och rider just nu en halvblodsvalack på 185 cm i mkh. Han är väldigt nätt i kroppen (nåja, för sin strl iaf ;)) och benen är väldigt långa, så han känns inte så stor alls att sitta på. Jag rider till o med polarens lilla D-ponny utan problem (dock får man hålla reda på balansen själv).
Bilder på mig o kompisens ponny på 142 cm i mkh :D (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/03450000-03459999/640x480/3456873.jpg?0)
Visst är jag stor på henne, men inte så fasansfullt ändå :)
Tidigare red jag ett nätt nsv-sto på kanske 1.55 i mkh. Det gick bra, men jag fick rida mkt på sitsen, då benen blev väldigt långa och jag kom inte åt henne alls med hälarna/vaderna..
Hej Borin!
OJ! Finns det så stora hästar! :) Det tillhör inte vanligheterna va?
Jag har tittat på bilden av dig och håller med. Du ser inte alls så stor ut på ponnyn som man skulle kunna tro.
Problemet är ju om benen är så långa att man får lyfta dom för att kunna skänkla.. *S*.
Det lutar trots allt åt att jag köper en grövre nordis eller annan bred häst som sväljer mycket av mina låååånga ben. Jag har själv långa ben och kort överkropp så jag måste sitta på en tunna antagligen. :)
Tack för svar!
Sassa
Jag är cirkus 179 cm lång, och rider just nu en halvblodsvalack på 185 cm i mkh. Han är väldigt nätt i kroppen (nåja, för sin strl iaf ;)) och benen är väldigt långa, så han känns inte så stor alls att sitta på. Jag rider till o med polarens lilla D-ponny utan problem (dock får man hålla reda på balansen själv).
Bilder på mig o kompisens ponny på 142 cm i mkh :D (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/03450000-03459999/640x480/3456873.jpg?0)
Visst är jag stor på henne, men inte så fasansfullt ändå :)
Tidigare red jag ett nätt nsv-sto på kanske 1.55 i mkh. Det gick bra, men jag fick rida mkt på sitsen, då benen blev väldigt långa och jag kom inte åt henne alls med hälarna/vaderna..
nordsvensken 2006-12-30, 13:39 Problemet är ju om benen är så långa att man får lyfta dom för att kunna skänkla.. *S*.
Det lutar trots allt åt att jag köper en grövre nordis eller annan bred häst som sväljer mycket av mina låååånga ben. Jag har själv långa ben och kort överkropp så jag måste sitta på en tunna antagligen. :)
Tack för svar!
Sassa
Så där är jag också skapt! :) Min lilla nsv fungerar därför perfekt med sin tunn-kropp!:angel: Dock så måste inte hästen vara jättebred: skänkla med vaderna och inte hälarna! :angel:
Alltså jag var bara tvungen att bläddra tillbaka och titta på bilden på dig och ditt sto på första sidan. Ni ser ju jättefina ut tillsammans och hon är verkligen så söt! :love:
Precis en sådan som jag letar! Perfekt för mina långskankar! :)
/Sassa
Så där är jag också skapt! :) Min lilla nsv fungerar därför perfekt med sin tunn-kropp!:angel: Dock så måste inte hästen vara jättebred: skänkla med vaderna och inte hälarna! :angel:
Jag ingår också i de långas klubb. Köpte mig en shire som nu är 1 1/2 år. Hon var som ettåring 1.72 i mkh så det ska nog passa till mina långa ben! Hon lär bli minst 1. 85 i mkh. Superpraktiskt!:idea:
Jag o hästen (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06150000-06159999/640x480/6155813.jpg?0)
Här ser man propotionerna på mig och hästen! Jag har dressyrläder ;)
knapplån
Jag är ca 178cm lång (väger runt 50kg), min medryttarhäst är ca 176cm och jag tycker att det känns okej, fast en häst på runt 168cm skulle nog passa mig bättre.
Här är jag och Cheque
http://i34.photobucket.com/albums/d103/_Ninja_/Cheque/cheque.jpg
Snyggt! Det såg jättebra ut verkligen. :)
Jag o hästen (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06150000-06159999/640x480/6155813.jpg?0)
Här ser man propotionerna på mig och hästen! Jag har dressyrläder ;)
Men åhhh lätta människa! :) Jag har nog inte vägt 50 kilo sedan högstadiet tror jag. *S*
Det var en tjusig bild i alla fall. Tack så mycket för titten. Vad är Cheque för ras?
knapplån
Jag är ca 178cm lång (väger runt 50kg), min medryttarhäst är ca 176cm och jag tycker att det känns okej, fast en häst på runt 168cm skulle nog passa mig bättre.
Här är jag och Cheque
http://i34.photobucket.com/albums/d103/_Ninja_/Cheque/cheque.jpg
Shire har jag dålig koll på känner jag. Har aldrig träffat nån sådan. Men de verkar ju vara jättehästar helt klart. :) Vad kostar en sådan ståtlig häst?
Jag ingår också i de långas klubb. Köpte mig en shire som nu är 1 1/2 år. Hon var som ettåring 1.72 i mkh så det ska nog passa till mina långa ben! Hon lär bli minst 1. 85 i mkh. Superpraktiskt!:idea:
De kostar ju en hel del, men det är det ju många raser som gör....Det speciella med just shiren är deras temperament. De är Lugna, tillgivna och coola. Påminner mer om en hund i sättet. De är även otroligt barnsäkra trots sin storlek. Min "lilla fröken" Hade nog helst velat bäras om dagarna. Så kelig är hon......
GardenAngel 2007-01-02, 12:11 Jag är 178 och väger runt 80kg, rider islänning på 145cm, och det går jättebra. Det enda kruxet är att hästen är så liten att jag knappt kommer upp, det blir helt fel. :p
Annars rider jag helst 65 hästar, dom är lagom tycker jag.
Jag är 178 och väger runt 80kg, rider islänning på 145cm, och det går jättebra. Det enda kruxet är att hästen är så liten att jag knappt kommer upp, det blir helt fel. :p
Annars rider jag helst 65 hästar, dom är lagom tycker jag.
Falabellor då eller?;)
nordsvensken 2007-01-02, 15:24 Alltså jag var bara tvungen att bläddra tillbaka och titta på bilden på dig och ditt sto på första sidan. Ni ser ju jättefina ut tillsammans och hon är verkligen så söt! :love:
Precis en sådan som jag letar! Perfekt för mina långskankar! :)
/Sassa
Tack, roligt att du tycker det! Nordsvenskar är underbara hästar!
schelin_j 2007-01-02, 17:08 Hmmm *funderar*
Jag är nog mest intresserad av en lugn och harmonisk häst med coolt temperament. När jag tänker på vilken sorts häst jag skulle vilja ha så ser jag för min inre syn en lugn och stabil och lite större häst (nordsvensk?) som inte flänger iväg med mig på ryggen. :D
Shire :idea: :love: :love: :love:
schelin_j 2007-01-02, 17:12 Ojdå - läste visst inte tråden så noga :o Jag var ju inte precis först om att komma med detta förslag...
Shire är ganska dyra i inköp och rejält dyra i drift dock... om du har nära till Dalarna får du komma och hälsa på min foderhäst - de är underbara shirehästarna :love:
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.........en fantast till...........får man se en bild, kanske??:banana:
GardenAngel 2007-01-02, 19:05 Falabellor då eller?;)
Hehe, jättekul! :p
Jag menade 165 såklart! :D
GardenAngel 2007-01-02, 19:06 Ojdå - läste visst inte tråden så noga :o Jag var ju inte precis först om att komma med detta förslag...
Shire är ganska dyra i inköp och rejält dyra i drift dock... om du har nära till Dalarna får du komma och hälsa på min foderhäst - de är underbara shirehästarna :love:
Vart bor du? :bump:
:p
schelin_j 2007-01-03, 13:30 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=716886&page=3
Om man följer länken har jag lagt in en bild på underverket!
Bor i Borlänge, hästen finns mellan Borlänge och Falun - strax bortanför Vassbo! Världens vackraste (neeeeejdå jag är inte alls partisk) tjej är hon!
GardenAngel 2007-01-04, 00:49 Okej,
Jag jag förstår att du är partisk! :love:
Lite litet stall? :p
Jag är 176-177 och väger 63 kg.
Min häst är 165 och är en ädel och nätt oldenburgare (fbl-modell), jag känner mig alldeles lagom!:D
Har även ridit en kompis nordsvenska travare ett par gånger som är 150, känner mig inte stor på den heller!
För 1 ½ år sen hade jag en D-ponny, en smäcker welsh cob på 146.
Var lika lång då som nu och kände mig kanske lite stor men inte mkt på henne!
nordsvensken 2007-01-04, 12:37 Psst, fler bilder på Dimma: http://www.pixbox.se/alb228915 :angel:
Vad är det för stam? Jag har nordsvenskar efter bland annat Zultan, Bronson och en i magen efter Glomstadgutten. Någon släkting?
walkyria 2007-01-04, 15:45 Du får köpa precis villken häst du vill =)
nordsvensken 2007-01-04, 16:16 Dimma är e:Vikt, ue:Lindar... Min andra har samma pappa och ue:Centrum...
schelin_j 2007-01-04, 23:53 Ja litet stall och lågt tak i stallgången. Tur att vi har flyttat...
Åhh så trevlig hon ser ut! :)
Jag tycker nordisston ser så rejäla och fina ut. :) *vill ha*
/Sassa
Ja litet stall och lågt tak i stallgången. Tur att vi har flyttat...
Du kanske borde satsa på en större modell av halvblod
Kanske Hanover kankse även skulle funka :)
Hanover har jag inte någon koll på alls. *erkänner*
Är det trevliga hästar?
Jag är ute efter en luuugn fin, och cool häst som inte sprallar iväg som en tok alltför mycket. :)
/Sassa
Du kanske borde satsa på en större modell av halvblod
Kanske Hanover kankse även skulle funka :)
schelin_j 2007-01-05, 21:33 Jag tror att det finns vissa skillnader mellan raserna vad gäller temperament. Shire och kallblodstravare har såvitt jag kan se stora skillnader rent generellt mellan raserna (jag har inte så bra koll på andra raser ju så jag tar näraliggande exempel)... Shirehästarna är oftast riktigt riktigt coola - så coola att många uppfattar dem som tråkiga. Blossom blir sällan rädd för något, jag sitter tex. upp från en stegpall och ibland har jag eller hästen råkat välta pallen så att den skramlande trillar ned på gården. Blossom brukar ibland vända på huvudet men för det mesta gör hon inte ens det... kallblodstravarna i hagen en bit bort däremot blir skiträdda :rofl:
MEN den allra största skillnaden tror jag ändå ligger på individnivå! Så du kanske inte skall leta efter en viss ras utan efter en viss häst? Ring på massor av annonser och fråga och tjata, jag håller på att leta efter en egen häst ("min" är ju bara på foder tyvärr) och jag ringer glad i hågen på en massa annonser och frågar rent ut om det är en häst som bockar, stegrar och är rädd för allt :idea: Förvånansvärt ofta svarar ägaren att hästen kan ha sådana saker för sig - säljarna är ju oftast väldigt måna om att hästen skall komma till rätt köpare också!
Jag är 181 lång och väger ganska mycket.
Jag rider ett halvblodssto på 173 i kraftig modell och vi passar alldeles perfekt ihop storleksmässigt!
Men ett halvblod skulle jag nog inte rekommendera om du vill hya en lugn och stabil häst, Men som sagt är det skillnad på häst och häst :)
http://s37.photobucket.com/albums/e74/ministark/th_94dbc93a.jpg (http://i37.photobucket.com/albums/e74/ministark/94dbc93a.jpg)
(klickbar)
Min förra häst var en kallblodstravare på 155 och han var ganska smäcker. Den fungerade väldigt bra det med, men efter att ha ridit halvblodet ett tag så var jag tvungen att inse att jag började bli lite lång. (var nog några cm kortare på kortet)
http://s37.photobucket.com/albums/e74/ministark/th_fb66e675.jpg (http://i37.photobucket.com/albums/e74/ministark/fb66e675.jpg)
(klickbar)
Lägger ut lite bilder också
Här är jag (174-176 nånting) på mitt 168 cm höga sto.
Har för korta läder där dock
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06360000-06369999/640x480/6367902.jpg
här ser man från backen också
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06360000-06369999/640x480/6367337.jpg
Gammal bild på Moses och mig. Han är (nu) ca: 185. Något lägre där
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06220000-06229999/640x480/6229182.jpg
Jag är 176 cm och väger 64 kg. Slänger in lite bilder.
Min nuvarande pålle som är 165 cm: http://www.pixbox.se/pic_show_id6192708.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id3816929.html
Min förra ponny som är 146 cm: (Min syrra på bilden, men vi är lika långa men jag är smalare).
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397824.html
En häst som jag ridit ett par gånger, nordsvensk och ca 150 cm:
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397823.html
TJUUUUSIGT!
Åh så fina ni var, du och ditt halvblod. Tack för svar! :D Får se om jag vågar mig på ett halvblod själv :angel:
/Sassa
Jag är 181 lång och väger ganska mycket.
Jag rider ett halvblodssto på 173 i kraftig modell och vi passar alldeles perfekt ihop storleksmässigt!
Men ett halvblod skulle jag nog inte rekommendera om du vill hya en lugn och stabil häst, Men som sagt är det skillnad på häst och häst :)
http://s37.photobucket.com/albums/e74/ministark/th_94dbc93a.jpg (http://i37.photobucket.com/albums/e74/ministark/94dbc93a.jpg)
(klickbar)
Min förra häst var en kallblodstravare på 155 och han var ganska smäcker. Den fungerade väldigt bra det med, men efter att ha ridit halvblodet ett tag så var jag tvungen att inse att jag började bli lite lång. (var nog några cm kortare på kortet)
http://s37.photobucket.com/albums/e74/ministark/th_fb66e675.jpg (http://i37.photobucket.com/albums/e74/ministark/fb66e675.jpg)
(klickbar)
Tack för titten Mirre!
Oj vad Moses vad stor och ståtlig. På honom känner man sig inte stor kan jag tänka. :)
Kul att se dig på två ganska olika stora hästar. :) Båda funkar ju fint tycker jag.
Tack för svar,
Sassa
Lägger ut lite bilder också
Här är jag (174-176 nånting) på mitt 168 cm höga sto.
Har för korta läder där dock
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06360000-06369999/640x480/6367902.jpg
här ser man från backen också
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06360000-06369999/640x480/6367337.jpg
Gammal bild på Moses och mig. Han är (nu) ca: 185. Något lägre där
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06220000-06229999/640x480/6229182.jpg
Tack för titten Elisha. Konstigt att din syrra inte ser större ut på ponnyn? Vad fin din nuvarande häst är. :love:
Nordsvensken är ju inte så hög, men det funkar ju ändå.
Jag är ju dock ännu längre än du så jag skulle nog satsa på en högre nordis, kanske runt 155-160 eller så.
Tack för ditt svar!
//Sassa
Jag är 176 cm och väger 64 kg. Slänger in lite bilder.
Min nuvarande pålle som är 165 cm: http://www.pixbox.se/pic_show_id6192708.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id3816929.html
Min förra ponny som är 146 cm: (Min syrra på bilden, men vi är lika långa men jag är smalare).
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397824.html
En häst som jag ridit ett par gånger, nordsvensk och ca 150 cm:
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397823.html
Jo fast D-ponnyn är en welsh cob, alltså kraftig.
Samtidigt som jag hade henne hade en kompis en exakt lika hög ponny, fast den var väldigt nätt, fullblodsmodell. och den kände jag mig jätte stor på!
|