Visa fullständig version : Bockningar, era knep?

Ainon
2006-12-14, 21:58
Vad har ni för knep för att klara av att sitta kvar om hästen sparkarbakut och bockar av glädje?

Själv säger jag bara, fegsnöre :banana: rider aldrig utan :o

Alazan
2006-12-15, 12:50
Slappnar av bara :) Så länge man sitter kvar är det ju till och med kul ;) Drar hästen ner huvudet så gäller det ju att vara snab och få upp det innan den blir för stark och får för mycket kraft, eller så ger jag bara efter på tyglarna så att jag sitter stabilt utan att luta framåt, för då brukar det ju sluta med att man sitter på backen...:crazy:

tjohej
2006-12-15, 18:03
typ bara försöker sitta kvar och följa med så mkt som möjligt :) och som alazan sa, försöker hålla upp huvudet på hästen om den bockar flera gånger på raken.

lady_mike
2006-12-15, 19:41
Jag brukar korta upp ena tygeln till "max" när en häst gör oönskade hyss. Egentligen tycker jag att små bock spark är lite "latjo":crazy: Men jag låter inte mina hästar ha hyssen hur roligt det än kan vara.. "smaksak hur mycket men tillåter"..
Men när en häst brallar iväg bockar/sparkar eller stegrar så tar jag in ena tygeln till max.. Då hästen blir tvärt tvungen att böjja sitt huvud o nosa på min fot och gå runt sej själv en stund, så kan den inte göra några dumheter. (Jo kan, kan den väl men mina hästar har alltid gett sej). Så hästar jag tränat/ridit in gör inte sånt. De vet att det blir jobbigt direkt efter, då är det bättre att låta bli.
Det är mitt knep.. Men då ska man tänka på att inte ha allt för lösa tyglar om man rider med bett.. Man ska inte rycka till i hästens mun..

Lazio
2006-12-15, 20:05
När mitt sto bockar räcker det med att säga hennes namn med höjd röst så slutar hon. Om jag hinner reagera alltså, hon har haft av mig otaliga ggr.. man sitter där och skrittar på långa tyglar i skogen och så pang så är man i backen. :D
Min valack bockar aldrig.

majola
2006-12-15, 22:34
Överlivet tillbaka, långa mjuka ben, absorbera rörelserna med höfterna och rid framåt!

Lilla_Millan
2006-12-15, 22:38
KL

Rider man tillräckligt fort hinner dem inte bocka:idea: :p

Angely
2006-12-15, 22:42
Sätt dig på en halvgalen arab som bockar likt en rodeohäst. Du är inte så sugen på att ramla av och kramlar dig fast för glatta livet. Efter att ha ridit en sån sitter du kvar på vad skit somhelst, garanterat.

Angely
2006-12-15, 22:44
HA! Skitsnack, det klarar de alldeles utmärkt ändå... :devil:

Calippo_
2006-12-15, 23:19
Jag tror det har lite med sittsen att göra att man sitter rak och är stadig på handen, min häst kan dra ner huvudet ibland och det gäller att vara vacken och medveten om att det kan hända. har man ett stadit grepp i handen (men man får inte vara hård i handen) så när hästen drar ner huvudet är det den som får "ont" av bettet och då slutar dom mesta, jag tror inte dom får on men dom tycker nog det är obehagligt, men om dom bockar är det som mest att sitta djup och avslappnat! :D

pewa
2006-12-15, 23:42
KL

Tja, den trodde jag på tidigare också... men jag lovar dig att det går jättebra att bocka, sparka bakut med benen i tidigare rygghöjd även fast det går vansinigt fort, tillräckligt fort för att det skall vara för fort för en paddok eller manege.

Paxido
2006-12-16, 10:37
Slappnar av, lutar överlivet bakåt, följer med i rörelserna med höfterna och tänker att det är en ovanligt studsig galopp :P jag har aldrig åkt av i bockningar :D

Mitrolle
2006-12-16, 11:48
Jag bara sitter som jag brukar, avslappnat och så. Har inte åkt av på år och dag och har dessutom hunnit rida in min unghäst under tiden, som gjort en del rätt höga bakutsparkar ibland.

Lycanthrope
2006-12-16, 12:04
kl*

Westernsadel :angel:

Love_him
2006-12-17, 08:27
kl*

Westernsadel :angel:

hahaha den säkraste sadeln som nånsin uppfunnits ;) Men problemet är att man iblnad hamnar på knoppen där fram :angel:

Lycanthrope
2006-12-17, 08:48
Ja, min pojkvän fick erfara detta :eek: fast det var när vi trava o nordis ryckte ner huvudet när hon såg gräs.. jag blev riktigt orolig där :angel:

men annars e westernsadel mkt bra! :bow:

shampiz
2006-12-17, 09:09
KL

Det sa min ridlärare med och sa att jag skulle driva på hästen så att han skulle öka mer. Vilket jag gjorde, och då sa hon att håll det tempot så kommer han inte att kunna bocka. Och hon hade inte mer än sagt det förrän han gjorde världens bocksprång. Oj, det har jag aldrig varit med om förut sa hon.:eek:

_pirate
2006-12-17, 10:04
Jag har faktiskt inga knep. Jag bara sitter (och vrålar av ilska), men jag lyckas alltid sitta kvar, jag är otroligt förvånad över detta:crazy: Kanske är det vreden som gör det;)
Eller det faktum att jag i stort sett lärde mig att rida barbacka och att jag har en god balans därför? Jag vet ärligt talat inte, men jag och ev. åskådare är lika paffa varje gång;)

Koppen
2006-12-17, 12:02
Om du känner att hästen är på väg att bocka, så var snabb och driv framåt.
Ett knep som kan få en del hästar att t.o.m. sluta bocka

zuperzandra
2006-12-17, 22:10
jag bara följer med min galenpannas rörelser och han slårbakut varje ridtur (glädjeskutt) oftast gapskrattar jag åxå med tanke på att han väger 1 ton och skriker som en indian men än så länge har jag aldrig åkt av är rädd för att han ska göra nått dummt om jag stuper av (är hingst) så *peppar peppar*

So-fiie
2006-12-18, 20:52
försöker hålla mig fast & följa med så gott det går! släpper även på tygeln, om man drar blir effekten oftast bara mer bockningar :rofl:

Immer
2006-12-18, 21:31
Jag har också halsrem.
Men jag hinner aldrig ta tag i den, det går så :devil: snabbt när Besten bockar :D

Immer

flashlight
2006-12-18, 21:42
Ta upp huvudet så får den inte samma kraft.:idea: Men det går inte om du håller fegsnöre. :idea:

Jag tar inte tag med händerna, får lita på balansen. Sätter dom på rumpan. Bocka är aj aj. Det får man inte.

cristobal
2006-12-18, 22:50
Min häst har bara bockat då hon haft ont pga fel sadlar. Har suttit kvar men fått trasade ljumskar... Sitt djupt o var övertygad om att du ska sitta kvar.

Raider_
2006-12-18, 23:27
Tja, den trodde jag på tidigare också... men jag lovar dig att det går jättebra att bocka, sparka bakut med benen i tidigare rygghöjd även fast det går vansinigt fort, tillräckligt fort för att det skall vara för fort för en paddok eller manege.

Haha.. men om man galopperar ute och verkligen ska gasa på.. då kan jag lova att dem inte hinner göra något mer än i starten.. och om dom på något sätt skulle göra det ändå.. så är det så lågt att det inte märks.. för ett tag sen red jag en travare.. som brallade hela tiden när man galopperade ute.. men om man bara gasade på.. och då menar jag gasa på(gick lika fort som bilarna som körde på en väg en bit ifrån(50 väg)) då gjorde han äldrig någonting..
Men i paddock etc. så får man ju inte upp den hastigheten.. och då finns ju möjligheten att det blir lite bockelibock..

pewa
2006-12-18, 23:52
Men i paddock etc. så får man ju inte upp den hastigheten.. och då finns ju möjligheten att det blir lite bockelibock..:crazy: Lovar dig att det finns individer som inte gör lite bockeliback i paddockfarter. Av någon anledning har jag lyckats skaffa mig individ No.2 som uppvisar stora talanger på höga och explosiva bockar i högt tempo.
Sedan har man ju alltid möjligheten att sparka bakut...

Vet inte om jag fått tag i ett gäng avvikande varelser men dra på i högre tempo för att undvika bockningar fungerar iallafall inte så bra här. Det gör bara att man adderar hög fart till avfallskurvan.

Av mina sista tre avbockningar gjorde den med fart mest ont... eller gjorde inte "rakt på svanskotan" mer ont... Jo det gjorde den nog.:D

loobah
2006-12-19, 00:06
Vad har ni för knep för att klara av att sitta kvar om hästen sparkarbakut och bockar av glädje?

Själv säger jag bara, fegsnöre :banana: rider aldrig utan :o

Nu har "min" häst kommit på hur hon ska få av mig i galoppfattningarna som jag hade problem med. Hon kör ner huvuder = jag åker frammåt. Hon får lång tygel = och bockar.

Jag höll på att åka av de första gångerna, men lyckades klamra mig fast. Så nu lutar jag mig lite bakåt och sitter till, sedan så blir jag så arg att jag skriker :angel: fula svordommar till hästen. Och hon lyssnar faktiskt.. Min balans har svårare för tvärvändningar eller plötsliga stopp kan jag säga..;)

Annakarenina
2006-12-19, 00:56
Jag ställer mej i lätt sits, då spelar ingen roll, vad hästkraken hittar på, då kan han leka rodeo om han vill. Fast luta inte framåt, utan stå rakt upp o ner, och trampa ner hälen ordentligt. Nertrampad häl, är din bästa livförsäkring.:bump:

Raider_
2006-12-19, 21:28
:crazy: Lovar dig att det finns individer som inte gör lite bockeliback i paddockfarter. Av någon anledning har jag lyckats skaffa mig individ No.2 som uppvisar stora talanger på höga och explosiva bockar i högt tempo.
Sedan har man ju alltid möjligheten att sparka bakut...

Vet inte om jag fått tag i ett gäng avvikande varelser men dra på i högre tempo för att undvika bockningar fungerar iallafall inte så bra här. Det gör bara att man adderar hög fart till avfallskurvan.

Av mina sista tre avbockningar gjorde den med fart mest ont... eller gjorde inte "rakt på svanskotan" mer ont... Jo det gjorde den nog.:D

Nej.. men jag menar att i paddocken kommer man inte upp i den farten som jag menar för att INTE HINNA bocka.. det lilla ordet lite bara slank in..:p

sky_fly
2006-12-19, 21:40
Foderhästen jag rider kan minsann bocka i höga farter. ;)
Vi red på en åker (snö täckt) och jag skulle galoppera, hästen var bara 3½ så han fick gå i "valfri" galopp, dvs inte samlat. Men då tog han tillfället att öka, och la då till riktiga bakutsparkar, 10 st. ^^ Och det gick i hejdundrande fart. Som du sa, nästan i bilfart (50 väg brevid). Kan ju säga att jag iaf har bra balans, eller riktigt knip i knäna för efter 5 stycken så tappade jag stigbyglarna. :p
Och förstå vad alla bilisterna kollade. (Tror jag, han ju knappast se. ;))

rocki
2006-12-19, 21:44
:eek: försöker hänga/följa med så gott det går:D ;)

Wysiwyg
2006-12-20, 17:41
Har jag halsring åker jag bara av, för håller jag i den hamnar jag i framvikt och tjo säger det så ligger jag på backen :p

Jag bara länger tyglarna (om hästen väl har börjat bocka) så att jag inte följer med frammåt, och så står jag upp (rakt upp, inte frammåtlutad).

Om jag känner att hästen är påväg att bocka (typ pållen jag red förut satte alltid ned huvudet några galoppsprång före bocket och vispade med huvudet :D) då ökade jag bara drivningen och samlade ihop honom, alternativt drog upp huvudet på honom :p

AKB
2006-12-20, 17:50
*kl*

Jag rider så sällan nuför tiden, så balansen är inte den bästa, så jag åker av.
Men innan va de ställa sig upp, luta sig bakåt å dra upp huvet på hästakraken.. Men oftast så va de pladask där med.. Jag är ingen bra ryttare, så är de bara. Trotts alla dessa år med hästar..