Visa fullständig version : Alla med eget stall?

loobah
2006-12-17, 11:22
Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Känner inte ni er extremt ensamma, och är inte det lite tråkigt? :eek:

Lollo

åke
2006-12-17, 11:25
Nej jag tycker att det går jätte bra. Hela familjen brukar hjälpas åt i stallet.

shampiz
2006-12-17, 11:27
Jag hyr ett eget stall, men då jag har fler hästar så har jag även medryttare till dessa hästar. Ibland är det trevligt med sällskap, men jag tycker det är minst lika trevligt ibland att få vara helt själv.

Skulla
2006-12-17, 11:33
Nu har jag lite fler hästar än tre men har eget stall där jag sköter allt själv. Klart det blir ensamt, tycker det är mer påtagligt på vintern än på sommaren. När allt i stallet är färdigrenoverat är tanken att jag ska ha några inackorderade just för sällskapets skull.

loobah
2006-12-17, 11:40
åke: Men blir det inte en avsaknad på stallkompisar som inte tillhör familjen? Jag skulle iallafall inte vilja dela stall med min egen familj, tyvärr. :o

shampiz: Men då funkar det ju bättre, men jag blev nästan uttråkad hos min förra medryttarhäst. Där stod åtta hästar, och fyra inklusive "min" reds, men inte riktigt på mina tider. Men det kanske bara är jag som vill ha folk att snacka med hela tiden?

Skulla: Jo, precis. Det är ju skönt att ha någon att diskutera med osv...

:bump: :bump: :bump: :bump:

Gärna mer svar, någon som verkligen känner sig ensam?

roadkilled
2006-12-17, 11:42
Nej det är så skönt...:smirk: Har två hästar i stallet och de gåtr utmärkt! Visst.. Extra jobb menmen....
Föredrar att vara HELT ensam i stallet. Blir irriterad om pappa/syrran/nån anna håller på och fixar med nåt..

Emmah.S
2006-12-17, 11:44
Tycker att det är otroligt skönt med eget stall. Man får bestämma allt själv, ingen som ifrågasätter varför man gör si och så hela tiden, slipper en massa tjaffs om olika saker, man har alltid sina grejer på den plats man lämnat dom mm finns många fördelar tycker jag. Sen är det klart att det även finns fördelar med att ha hästen inackorderad! Jag trivs dock (och hästarna oxå för den delen) trivs väldigt bra i eget stall!

Sal
2006-12-17, 11:49
Tycker att det är skönt att vara i stallet alldeles själv och pula och greja som man vill!!
Men det är jättetråkigt att behöva rida själv, nu har jag ju min dotter med på sin ponny, men jag saknar lite vuxet sällskap när jag rider...

loobah
2006-12-17, 11:53
Jo, precis. Det gjorde jag också när jag red. Eller snarare ett sällskap i min ålder, dvs 16-18 ca.

Egentligen är jag en sådan som ska stå på en lite större anläggning, men jag tycker generellt sett att deras hagsystem är för dåliga. Små leriga hagar med en häst i varje. Nej tack!

Men mycket människor vill jag gärna ha! :D

Koppen
2006-12-17, 12:00
Nej, det är inte ett dugg tråkigt! Tvärtom! (är så dj*la glad att slippa tjafs och skitsnacket!!).
Desutom är det jag och min dotter ihop samt en medhjälpare, så det är bara görkul! :love:

loobah
2006-12-17, 12:06
Jo, skitsnacket kan man ju hålla med om att det är härligt att få bort. Det förekommer ju hela tiden, känns det som. Alla har synpunkter på nästan allas hantering. Eller inte de som verkligen verkligen sköter sina hästar, men dock på olika sätt. Fast jag tycker nog att det är mindre skitsnack än i tidigare stall jag varit i. :D

Glamoroza ox
2006-12-17, 12:20
Tycker det är underbart att vara själv i stallet !

Visserligen har mamma & syrran sina hästar här oxå, men oftast är det jag som är i stallet & mysslar..
Föredrar faktiskt att rida själv i de flesta lägen oxå..
Kan vara kul med sällskap ibland, men inte för ofta.

Tror inte min häst skulle "klara av" att var i ett stall med en massa människor..
Hon blir ju grinig här om det blir för mycket folk:o

Fjordlover
2006-12-17, 12:42
Jag har eget stall för mina två hästar och trivs väldigt bra med det. Känner mig inte så ensam, bara för att man har eget stall betyder det ju inte att man inte kan rida med andra från stall i närheten. Har dessutom medryttare som kommer och rider ibland och då får man ju sällskap. Är också skönt att slippa tjafs och skitsnack som uppstår då man delar stall.
Har dessutom för tillfället en häst med lättare luftvägsproblem vilket innebär att jag är väldigt nogrann med stallmiljön och strör med papper, blöter höet, undviker att sopa när hästarna är inne också vidare...... Är ju rätt mycket extra arbete och jag tror inte att några eventuella stalldelare skulle uppskatta att få göra det.

Fazer
2006-12-17, 13:11
Jag har två hästar i mitt stall, med plats för fyra om jag vill.

Bägge är mina och jag sköter allt själv.

Det är underbart att få rå sig själv utan att någon lägger sig i!!

Har haft några inackorderingar och med den första gick det jättebra!

Den andra var det lite problem med, men problemen hade inte så mycket med stallet eller hästarna att göra.

Hon försökte väl styra lite i bland men det satte jag stopp för omgående och sen var det inte mer med det.

Problemet var att hon blev som ett klistemärke och på något vis trodde hon att vårt hus ingick i stallhyran....men det är en annan historia.

Jag jobbar i ett stort stall så det kan ju också göra att jag inte saknar sällskapet.

Tar med min pålle till jobbet med jämna mellanrum eftersom de har ett STORT ridhus där man kan träna riktiga ökningar osv.

Det är lite skillnad på 20x40 som vi har i padocken hemma och 30x80 som det är i ridhuset på jobbet....

charmant
2006-12-17, 13:14
Jag ha rsatll med 5 boxar.3 upptagna vara v 2 hästar är mina.Det skönaste med eget stall är att JAG BESTÄMMER!!Det värsta med inackorderinag är ev tjafs och att dom inte kan acceptera vad som gäller.

Hilona2003
2006-12-17, 13:17
Har eget, men det är stort med 18 boxar och vi har 10 st inhyrda, så det blir lite folk som kommer under dan. Men vi har en egen stalldel där vi är ensamma, vilket är hur skönt som helst, bara kunna sköta om sig själv och om man vill prata går man in i de andra delarna!!

Men hade nog inte tyckt det vart så kul om det bara var familjens hästar och ingen utomstående kom hit ibland!!

Tajger
2006-12-17, 13:48
Har eget stall med fyra boxar,två egna och två inackorderingar, fungerar utmärkt. Tycker det är skönt att ha det som jag själv vill. Bli irriterad i större stall där det snackas mycket, någon sopar inte, nån annan skottar inte undan på gödselhögen, en trdje har för många täcken, en fjärde för få... Läs här på Buke så ser ni! Vad det gäller ridningen finns det flera stall i närheten om man vill ha sällskap.

Fröken_Skåne
2006-12-17, 13:57
Nej, friden är skön. Bara att ta med en kompis om det känns trist och tomt, vilekt det sällan känns!

lady_mike
2006-12-17, 15:57
Jag hade min häst i eget stall i 2 år innan jag flyttade till småland för ca 2 veckor sen.. Och periodvis hyrde jag ut boxar och periodvis hade jag stallet helt själv.. Och helt ärligt tycker jag det är skönast att ha min häst själv.. Utan en massa spring från andra människor.. Det finns för och nackdelar med båda allternativen..
Att ha häst själv betyder att jag aldrig får sovmorron och det blir iland stressigt med jobbets timmar då jag jobbar med väldigt varierande skift..

Nackdelen med att hyra ut är att saker inte blir på MITT sätt i stallet.. Jag har haft riktigt härliga karaktärer i mitt stall.. En ung tjej som hade jättesvårt med att följa regler och rutiner. Tillslut va det hon som fick flytta ut sin häst.. Söt tjej privat.. Men inte nära min häst tack...

Så klart har jag haft härliga häst tjejer i mitt stall oxå.. Och rider gör jag hellst själv.. Ibland är det trevligt att ha andra med på en tur..

Idag bor jag hos min mor nere i småland och delar då stall med henne.. Och vi hjälps ju åt med det mesta.. Men 90% av mina ridturer gör jag ensam då hennes häst är knappt inriden.. Jag tycker det är skönt..

Tjalfe
2006-12-17, 16:02
du behöver ju inte åka nånstans. stallet och hästarna finns ju utanför dörren. och du har dina egna regler. perfekt:D

Streiff
2006-12-17, 16:16
*kl*

Det är så härligt , underbart skönt!! :love: :love:

Gick ute i stallet o lulla till sent på kvällarna så mamma fick gå ut och hämta mig..ha ha :rofl:

Ingen som lägger näsan i blöt och snackar skit. Ingen som snor gödselkärran eller grepen mitt framför näsan på en.

Jag saknar inte ridsällskap, när jag rider vill jag rida och inte snacka.

Hästsnack och sånt får man ju ändå på träningar och tävlingar där man även träffar sina "hästkompisar"

*det var tider det* När man bodde hemma hos föräldrarna och hade eget stall. Nu har jag flyttat 70mil bort och har hästen inhyrd (otroligt korkat) Längtar såååå mkt tills jag och sambon ska köpa gård och ha eget stall igen. Längtar!

ulle.j
2006-12-17, 18:23
Det är så skönt,så skönt... Jag har 3 hästar i "mitt" stall som jag mockar och sköter. Skönt att slippa tjafs och gnäll. Det enda som är lite trist är ju just bristen på ridsällskap,men som tur är bryr sig inte min häst om at jag rider ensam och ibland tar vi följe med grannen! :)

Piraja
2006-12-17, 18:37
Inte är det tråkigt! Helt underbart tycker jag då det inte blir någon osämja. Vill jag ha sällskap hör jag av mig till grannen... Dottern och jag rider också ihop så ofta vi kan. Har även möjligheten att lasta hästen och ta mig till westernklubben eller till syrran där jag kan får ridsällskap om det kniper;)

lillsnorre
2006-12-17, 20:50
Gärna mer svar, någon som verkligen känner sig ensam?[/QUOTE]

Jag har bara mina egna hästar här hemma och jag känner mig ENSAM:( . Visst det blir ingen osämja eller så,men jag har heller ingen att rida och "prata häst" med.Ne,jag skulle mer än gärna ha en "stallkompis" !

charmant
2006-12-17, 20:56
Gärna mer svar, någon som verkligen känner sig ensam?

Jag har bara mina egna hästar här hemma och jag känner mig ENSAM:( . Visst det blir ingen osämja eller så,men jag har heller ingen att rida och "prata häst" med.Ne,jag skulle mer än gärna ha en "stallkompis" ![/QUOTE]

Flytta hit vet ja hihihih :rofl: jag saknar också att ha någon att snacka häst med ibland,fika i stallet med,rida ut osv...

Arabizar
2006-12-17, 21:25
Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Lollo

Har tidigare bott så vi har haft egna stall till våra hästar,jag är lite av en ensamvarg så har jag njutit i fulla drag av att "slippa" andra:o :D har aldrig haft problem med att rida ut själv,så underbart att bara tänka på sig/hästen.
rider väldigt sällan ut med andra faktiskt och nu står hästen ändå i ett inackorderingstall...
prata häst det gör jag i telefon med mor min varje dag och andra hästägande väninnor:)

mvh Arabizar

Sparf
2006-12-18, 10:42
Jag har mina två hästar i ett eget stall för 8:rofl: Jag tycker inte det är så farligt att vara själv. man vänjer sig fast jag är en sån person också som inte dör av avv vara själv mycket. Jag har så lätt för att roa mig själv så det funkar ändå:smirk: Dessutom så är ju hästarna mina bästa vänner så jag pratar lika mycket med dom som med någon av mina kompisar:p

Man behöver ju inte heller ta hänsyn till någon annan hela tiden när man är själv. Man har sina egna regler och rutiner.

Jennifer80
2006-12-18, 10:59
Att ha eget är det bästa som finns!:) ( För min egen del i alla fall)

Man slipper dyra boxhyror, man har sina egna reglar, då slipper man irreterar sig på ngn annan och jag har faktiskt nu mycket mer tid än när jag hade hästen inhyrd!:)
Eftersom jag nu kan mocka på morgonen eller kvällen, typ måste inte göra allt på en gång! Är man inhyrd och lär åka till stallet lär man ju fixa allt när man är där!:smirk: .

Och visst det kan bli lite långt emellan att rida med sällskap, men jag har grannar som rider så de följer med då och då! Och då bli det extra roligt! Det är nämligen också väldigt skönt att rida själv, om man vill träna ngt speciellt m.m. behöver man inte ta hänsyn till den andre ryttaren!

Så kan bara säga det är suuuuper att ha eget stall!:banana: :banana: :banana:

Ulrika C
2006-12-18, 11:36
Antar att jag är lite av en ensamvarg. Har eget stall (gård) sedan två år med min häst och en d-ponny som sällskap. Tycker det är jätteskönt. Visst, mycket jobb men det är det värt. Extra skönt just nu när jag är mammaledig och kan pyssla när det passar mig.

Har stått i flera olika inackorderingsstall tidigare och större stall passar inte min häst. Han blir stressad och irriterad. Desutom rider jag helst ut i skogen och då fungerar han bäst om jag rider själv. Blev ganska irriterad innan när folk tjatade på "-Vilken tid kommer du imorgon? Ska du rida ut, ska vi ta sällskap?" Älskar att rida själv och få koppla av jobb och barn och allt annat.

Ibland har jag en kompis som rider ponnyn och då rider hon alltid med mig, men det är helt OK. Men det blir bara en gång i veckan och nu var det ett tag sedan eftersom ponnyn har en senskada.

Eget stall var verkligen en efterlängtad dröm som gick i uppfyllelse för mig! Har haft min häst i 17 år...:)

Djurjouren
2006-12-18, 11:40
Jag tycker att det är ensamt med eget stall, men det löser jag med att ha inackordering, endast en dock anars blir det för många viljor.
Jag hade dock aldrig fixat att stå i inackorderingstall, har för mkt egna ideer om hur allting ska skötas.

FiaPiaLisa
2006-12-18, 11:57
Det är såå skönt med eget stall, då hästvärlden verkar helt översvämmad med besserwissrar....
//FPL

Snubbelfot
2006-12-18, 13:54
Vi bor mitt inne i en liten by på landet och tomten är vare sig lämpad eller stor nog för att ha stall på. Hade vi däremot bott utanför byn och haft större yta så hade vi absolut övervägt att ha eget stall.
Stallet där vi hyr två boxar nu är jättebra på många sätt, men det är den dagliga logistiken som skulle bli så mycket lättare och smidigare om man bara kunde gå ut 50 meter till stallet och mocka och fodra istället för att behöva köra bil eller cykla 4 km. Att det sedan skulle vara trevligt att kunna inreda och planera helt efter eget huvud vore förstås en bonus, men det är geografin som vore viktigast...
För ridsällskapets skull kunde man nog tänka sig att ha ytterligare en box eller två för uthyrning, men här finns rätt gott om hästar inom skrittavstånd ändå.

fejko
2006-12-18, 13:59
Jag har eget stall, visst kan det kännas ensamt ibland men det kan också vara förbannat skönt :love: Anledningen att jag skaffade eget var att jag åkt i skytteltrafik till kliniken med min ena häst pga skador och när en häst blev ihjälsparkad i häst nr 2:s hage hade jag helt enkelt fått nog...

Jag åker till ridhus ca 2 ggr per vecka och där träffar man ju folk. På helgerna åker jag på tävlingar och träffar folk. Sedan har jag min jätteduktiga stalltjej som kommer ut. då har jag oftast en hästledig dag men ibland rider vi tillsammans.

Sedan har jag grannar som också har hästar och träffas också ibland.

lenven
2006-12-18, 17:33
Precis, det räcker att läsa lite i den här tråden så inser man varför många vill hålla sig för sig själva.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=717102

Fast själv har jag litet stall (4 boxar) men hyr ut 3 av dem just för att få sällskap. Men då försöker jag också ha överseende med att alla inte är lika....

T.Alsterfeldt
2006-12-18, 18:19
jaghar eget,med ekonomibyggnader,och jag vill aldrig,aldrig mer stå uppstallad med andra.
här har jag koll på maskstatus på betena,vet vilka som går förbi,bestämmer själv,ochjag sakna inte andra ett dugg

jag är ju där för att umgås med mina hästar,människorvänner har sin tid,jag vill ge min odelade tidtill mina hästar närjagkan.

sarabacklund
2006-12-18, 18:29
Jag tänkte på den här tråden när jag stod SJÄLV idag och mockade.
JA JAG HATAR ENSAMHETEN!!!

Det är inte mitt stall, men jag har hästen och stallägarens två ponnysar där. Stallägaren själv är aldrig i stallet. Så jag är alltid själv.

Rider ut själv, mockar, smörjer,fodrar till och med vårstädar själv. Tömmer tre boxar med bädd SJÄLV på våren! :mad:

Men nu har jag i planerna att flytta till ett annat stall. Får se hur det blir, jag kommer väl inse att jag lider av socialfobi eller nått efter dessa år ensam! ;) :P

Så ja, jag avskyr att vara själv!!

Casper
2006-12-18, 19:06
Jag har numera eget stall och jag STORMTRIVS!!!:bump:
Ingen som tjatar på en,ingen som gnäller,ingen som anmärker på saker o ting, det tisslas o tasslas inte,ingen som tar ens hö/kraftfoder,ingen som lägger sig i om man har täcke eller inte på hästen,ingen som håller koll på vilka tider man är hos hästen osv. och jag har ingen o reta mig på!:)
Jag har möjligheter att hyra ut boxar om ja så skulle vilja framöver men dte kommer inte att ske.Visst det skulle bli en liten inkomst kanske men det är knappt värt det. Flera har redan frågat mig om jag kan tänka mig att hyra in dom men NEJ tack!
Jag vill va själv,rå om mig själv + att min lilla arab trivs i ett litet stall.

Den ända inhyrning jag känner för i dagsläget är ett hbl.Och henne sköter jag ju helt själv så det blir inget rännande i stallet;)

Jag ride gärna själv men ibland kan det va skönt att ha nån o prata lite häst me så det kan jag sakna, men vill jag ha ridkompis kanjag fråga grannen..

EnWisa
2006-12-18, 19:17

Lollo

Haha, nae du, men så har vi ju bara "hundarna" (läs; minishettisarna) hemma för att vi kan ha dem i trädgården:) Både mamma, jag o syrran rider större hästar i ett närliggande stall, men våra egna små gullungar är det jätteskönt att ha nära!!

Och det där att man får sköta allt själv tror jag många tillslut börjar längta efter, efter att ha delat stall i en massa år med andra människor som alla vill o tycker olika saker blir man lätt trött;)

/EnWisa

loobah
2006-12-18, 20:53
Jag saknar inte ridsällskap, när jag rider vill jag rida och inte snacka.

Där kan jag väl hålla med lite. När jag rider dressyr vill jag helst inte snacka. Om jag inte har en tränare på marken. Men när jag rider ut, då vill jag snacka som tusan. Och när man är i stallet. Till exempel när man mockar, borstar och så. Sedan så känner ju jag behovet av att alltid ha någon att fråga om det är något, någon som är bättre och kan mer.

loobah
2006-12-18, 20:58
Jag tänkte på den här tråden när jag stod SJÄLV idag och mockade.
JA JAG HATAR ENSAMHETEN!!!

Det är inte mitt stall, men jag har hästen och stallägarens två ponnysar där. Stallägaren själv är aldrig i stallet. Så jag är alltid själv.

Rider ut själv, mockar, smörjer,fodrar till och med vårstädar själv. Tömmer tre boxar med bädd SJÄLV på våren! :mad:

Men nu har jag i planerna att flytta till ett annat stall. Får se hur det blir, jag kommer väl inse att jag lider av socialfobi eller nått efter dessa år ensam! ;) :P

Så ja, jag avskyr att vara själv!!

JA ELLERHUR! :bow:
jag är precis likadan. Jag önskar mig någon jättebra ridkompis i julklapp som jag kan rida ut med hela tiden. Jag ska tom ta med mig en tjej från tyskagruppen till stallet imorgon, har fixat en lånehäst åt henne osv. Hahaha!;)
Snacka om desperat!

rocki
2006-12-18, 21:09
Näää, det är helt underbart....och sen får man väldigt mkt gjort oxå:D
:angel: När familjen går och lägger sig på kvällen, bruka jag smyga ut till stallet, det är mörkt tyst och lugnt:bow: sen kan jag bara vara där och pyssla och gosa och mysa runt bland hästarna :love: jaa....:o helt plötsligt har det faktiskt gått några timmar, händer ibland att klockan blir 2 på natten innan man kommit in :crazy: :D
Träna ju rätt mkt ihop med kompisar och min instruktör och det skulle jag inte vilja vara utan:banana: :bow:

sarabacklund
2006-12-18, 21:17
haha.. härligt!! :D
Har ännu inte sett en skymt av nått hästekipage i närheten, så jag får vimsa runt i vinter själv, igen!

Nu kapar jag lite och frågar alla:
Ni som stått eller står i "stor" stall, vad är det som är nackdelarna/fördelarna?

Jag som alltid varit själv kan inte se några nackdelar :p

loobah
2006-12-18, 21:36
haha.. härligt!! :D
Har ännu inte sett en skymt av nått hästekipage i närheten, så jag får vimsa runt i vinter själv, igen!

Nu kapar jag lite och frågar alla:
Ni som stått eller står i "stor" stall, vad är det som är nackdelarna/fördelarna?

Jag som alltid varit själv kan inte se några nackdelar :p

MEEEN GUUUD du kan ju INTE kapa min tråd heller!? ;)
Eller okejdå, kapa på.
Vill också veta fördelar och nackdelar.

Förutom! SKITSNACK som är det typiska.

ponnylollo
2006-12-18, 23:55
jag hade två hästar men det va tråk så nu hyr vi in en istället :D

loobah
2006-12-19, 00:00
Haha! ibland vill man ju ut på långritter med sällskap liksom! :D

Hur delar ni upp forningar och sådär då?

Jeeves
2006-12-19, 00:05
Jag har eget stall med plats för 6 boxar, har tre egna och hyr ut två boxar varav den ena till en kompis. Det blir inte någon förtjänst på det hela och jag har full skötsel så det blir tungt ibland att aldrig ha en ledig dag MEN hittills har det positiva övervägt; trevligt folk, ridsällskap och någon att prata häst med. Härligt!

Men nu har det börjat krångla till sig en del med att man säger att ha dessa två inhyrda det räknas som någon slags verksamhet och ska därmed kontrolleras och avgiftsbeläggas. Om detta nu visar sig vara sant så blir det ensamma dagar igen för några såna marginaler har inte jag på mina stallhyror... Jag hoppas att jag är felinformerad för det känns verkligen jättetrist om de skulle behöva flytta, vi har roligt tillsammans i stallet:(

loobah
2006-12-19, 00:09
Kanske kan du höja stallhyran isåfall? Och kanske iallafall prata med de i stallet om det går. De ska ju inte behöva flytta, fy vad tråkigt. :eek:

ponnylollo
2006-12-19, 00:15
vi tar morron o förmiddag (stallet ligger ju lixom nåra meter utanför vårat hus:D)

O dom tar kväll :)

Jeeves
2006-12-19, 01:25
Det känns inte rätt på något sätt, usch jag tyckte att det var jobbigt nog när jag var absolut tvungen att höja p g a eländet med att ofrivilligt behöva gå över till spån.

Jag vet inte men vi klurar på hur det ska gå att lösa. Det här med att dela ridturer med någon, pladdra om allt som gäller hästar, julpynta stallet m m, det är ju halva nöjet! Jag har ju mer o mer kommit på det i a f att det är just gemenskapen som jag kommer ihåg från när man var liten, att bara vara helt ensam i stallet det känns konstigt. Jag vet inte hur det är med er andra men bara för att man blir sk vuxen så innebär det inte att allt det här "tramsiga" försvinner, tvärtom:)

TinkerTant
2006-12-19, 02:00
Knapplån

Tråkiga med ensam i stallet så missar man lätt div kursen och andra happenings, samt så nån att lära sig av är ju bra. Neee...tråkigt att vara helt själv men hellre det än fullt stallkrig m skitsnack. :) Nu är vi 2st i stallet, och vi är samspelta och kan tänkas en 3dje som är lika. :)

Jag har knackat på hos grannstallen och fått nya ridkompisar och sen vara aktiv i rasklubbarna för tinker/ ic har gjort att jag numera får hem likasinnade på ridturerna! :bow:

Zmulan
2006-12-19, 03:16

Lollo
Nä!!! Det är såååå skönt! Stod i ett stort stall ett tag men det gick fet bort! Jag är väl helt enkelt inte den typen... Jag tycker om att göra allt själv för då vet jag att det blir gjort! Det var så jävla mkt svammel i andra stallet. Nä tacka vet jag små stall...:banana: :banana:

Ziemona
2006-12-19, 05:00
otroligt skönt. Får det som JAG vill ha det, ingen som lånar och förstör mina saker, gör fel....inte sopar, bråkar...
Har bara haft dåliga inackorderingserf. dessutom

Gisburne
2006-12-19, 09:19
Jag har både haft eget stall (2 till och med) och stått i kollektivstall - min erfarenhet är att i ett eget stall får man göra saker i sin takt och som man själv vill ha det, och även de år jag hade hästarna i kollektivstall så hade jag sällan ridsällskap. De gånger jag hade det så låg hästarna på olika nivåer och det ledde oftast till att den ena av oss fick anpassa sig efter den andra, vilket i sin tur ledde till att den ena hästen fick mindre motion än den behövde. Det är ju inte heller kul, att säga "Nu har vi ridit i en timme, jag lämnar dig vid stallet och så rider jag ut en timme till!" bara för att ens häst behövde det. Det håller liksom inte.

Men visst, de gånger man kunde rida ut med någon på samma nivå var det skitkul! Full fart! :D

Ginne
2006-12-19, 09:31
Inte då! Man har fördelen av att kunna välja. Vill man vara ensam så är man det, vill man ha sällskap så får man antingen be någon komma eller själv åka iväg! Snacka skit kan man ju göra på andra ställen än i stallet. Hästarna är ett utmärkt sällskap tycker jag, och så är det ingen som lägger sig i när man fodrar eller mockar eller hur man gör eller så. Ingen som bryr sig om ifall man inte orkar sopa gången varje dag. Ingen som lånar saker och glömmer att lämna tillbaks... osv osv. Hur skönt som helst!

älgen
2006-12-19, 09:36
Jag är heller koncentrerad på hästarna när jag rider. Snacka skit med folk kan jag gör apå fritiden.

vapor
2006-12-19, 09:39
Hej!
Tycker det är skönt att vara ensam i stallet. Nu har jag i och för sig två inackorderingar men det är bara för att få lite hjälp om man ska iväg mm. Hade helst sett att jag varit ensam. Tack och lov så är de där oftast på dagen medan jag jobbar så när jag kommer hem är man ensam och kan göra vad man vill. Det är alltid mycket jobbigare att ha inackorderingar för de gör inte alla grejor som man själv har tänkt sig att det skall vara. Skulle helst vilja vara ensam igen men det är inte praktiskt möjligt.

Carolina
2006-12-19, 10:09
Inte då! Man har fördelen av att kunna välja. Vill man vara ensam så är man det, vill man ha sällskap så får man antingen be någon komma eller själv åka iväg! Snacka skit kan man ju göra på andra ställen än i stallet. Hästarna är ett utmärkt sällskap tycker jag, och så är det ingen som lägger sig i när man fodrar eller mockar eller hur man gör eller så. Ingen som bryr sig om ifall man inte orkar sopa gången varje dag. Ingen som lånar saker och glömmer att lämna tillbaks... osv osv. Hur skönt som helst!

Helt perfekt svar!
Som du skriver hästarna är det perfekta sällskapet, kan inte bli bättre än så..
Sen är det ingen som kan komma och klaga på att hästarna står ute för länge på kvällarna, och att man får ha sina saker ifred, ingen som tar sakerna ifrån en liksom...
Jag älskar att ha mitt stall för mig själv och veta att det är ingen annan som är där nere..Det är helt underbart...
Man har sina egna regler och det är ingen som behöver bry sig om det. Man får göra som man vill liksom...:banana:
Ingen som håller på att klaga om saker och ting och ska hålla på att ställa om i ens eget stall...
Det är så skönt att vara själv i stallet..;)

loobah
2006-12-19, 10:20
Det känns inte rätt på något sätt, usch jag tyckte att det var jobbigt nog när jag var absolut tvungen att höja p g a eländet med att ofrivilligt behöva gå över till spån.

Jag vet inte men vi klurar på hur det ska gå att lösa. Det här med att dela ridturer med någon, pladdra om allt som gäller hästar, julpynta stallet m m, det är ju halva nöjet! Jag har ju mer o mer kommit på det i a f att det är just gemenskapen som jag kommer ihåg från när man var liten, att bara vara helt ensam i stallet det känns konstigt. Jag vet inte hur det är med er andra men bara för att man blir sk vuxen så innebär det inte att allt det här "tramsiga" försvinner, tvärtom:)

Precis! Jag är egentligen inte seriös alls. Och det är faktiskt gemenskapen och snacket i stallet som är det roliga. Och att man har några att flumma lite med, rida ut med och träna med också. Det är så mycket roligare än att rida själv hela tiden, jag skulle inte klara det. Plus att ta alla fodringar och göra allting själv. Det ser jag som mer jobb än nöje faktiskt.
Jag tycker att ett halv- helkollektiv är den bästa lösningen, för mig iallafall. Fullskötsel är för dyrt och tråkigt det med. Jag vill ju mocka åt hästen själv och så. Men inte tömma kontainern med bajs eller dra upp en massa staket, eller fodra tre gånger om dagen liksom. att man har råd är helt ofattbart, hur hinner man jobba? :eek:

loobah
2006-12-19, 10:24
Jag är heller koncentrerad på hästarna när jag rider. Snacka skit med folk kan jag gör apå fritiden.

Sant. Men jag föredrar att koncentrera mig på både och. Men alla är ju olika, jag har ett större behov av socialt umgänge än andra. Och jag tycker det är tråkigt att rida ut själv hela tiden. När jag rider dressyr är jag dock helst själv med en tränare. Medan jag tycker det är hundra gånger roligare annars.. tex vid hoppning, uteritter mm. :D

loobah
2006-12-19, 10:25
Men nu vill jag ju veta; FÖRDELAR med eget stall, NACKDELAR med eget stall. Enligt ni som har eget stall.

Och FÖRDELAR med Kollektivstall/fullskötsel osv. Och NACKDELAR med det.

Carisma72
2006-12-19, 10:41
Jag tycker det är skönt med eget stall, man slipper ha folk springade, man slipper tjafs om vem som ska göra vad:mad: .
Visst man får göra allt själv, men jag vet ju exakt när det blir mat och ut-in släpp och vad som sker hela tiden. Och det tar typ 5 min att gå ut och ge mat på morgonen, 10 min att släppa ut, resten får jag ju göra själv oavsett om hästen bor här eller där ;) så som mocka och sätta ny mat i spannar och påsar:angel:
Sen är jag en lite enstöring:rofl:
Kanske det är tråkigt med att rida ensam men man vänjer sig.

BeastieBabe
2006-12-19, 10:44
näe.. av nån anledning gillar jag att rida ensam, enda sällskapet jag kan tänka mig är Moopnlightgarden, övriga som jag ridit ut med verkar bara vara rena djungeltelegraferna om varenda stavelse man uttalar, och jag vill inte behöva sitta å koncentrera mig på vad jag ska säga när man kan rida..

Targa
2006-12-19, 11:43
FÖRDELAR med eget stall, NACKDELAR med eget stall. Enligt ni som har eget stall.

Säger som så många andra här - det finns nästan bara fördelar med att ha eget stall.
1. Nära till stallet (ca 10 m från köksdörren till stalldörren)
2. Bestämmer allt själv - himla skönt ....
3. Vet att mina hästar får den skötsel som jag vill ha och att de behandlas på det sätt som jag vill
4. Kan bre ut mig o mina grejer i heeeela sadelkammaren
5. Behöver inte ta hänsyn till andra vad gäller fodringstider, in- och utsläpp mm
Osv, osv

Nackdelar?? Tja, kanske lite ensamt ibland, men å andra sidan så bor jag på ett ställe där det finns rysligt gott om hästgårdar runt omkring. Närmaste grannar med hästar är på andra sidan tomtgränsen och jag brukar rida på deras ridbana. Brukar låna ridhus hos en annan granne och brukar rida ut med andra hästägare. Dessutom har jag en rysligt snäll granne som passar mina hästar när jag är bortrest.
Så nej, förresten - jag tycker inte att det blir ensamt.

Men när jag blir gammal och orkeslös (sådär i åttio-årsåldern ...) och fortfarande har häst (förhoppningsvis) då kommer jag nog att hyra in mig i ett inackorderingsstall. Det kanske blir lite för tungt med allt stallarbete annars :D

lillsnorre
2006-12-19, 16:11
Jag har bara mina egna hästar här hemma och jag känner mig ENSAM:( . Visst det blir ingen osämja eller så,men jag har heller ingen att rida och "prata häst" med.Ne,jag skulle mer än gärna ha en "stallkompis" !

Flytta hit vet ja hihihih :rofl: jag saknar också att ha någon att snacka häst med ibland,fika i stallet med,rida ut osv...[/QUOTE]

:bow: För erbjudandet,annars flyttar du hit så kan vi prata hela dagarna!:idea:

Nicke
2006-12-20, 11:39
näe.. av nån anledning gillar jag att rida ensam, enda sällskapet jag kan tänka mig är Moopnlightgarden, övriga som jag ridit ut med verkar bara vara rena djungeltelegraferna om varenda stavelse man uttalar, och jag vill inte behöva sitta å koncentrera mig på vad jag ska säga när man kan rida..

Kolla en till likadan, annars brukar man få skämmas när man säger att man gillar att rida själv. Jag fattar inte vitsen med att rida med andra. Utom att det är kul och bra för hästen då :angel:

sarabacklund
2006-12-20, 13:09
Då kapar jag ändå! :p :D

åke
2006-12-20, 23:48
Nej, det tycker jag inte, Jag trivs ganska bra själv.

loobah
2006-12-21, 00:14
Kolla en till likadan, annars brukar man få skämmas när man säger att man gillar att rida själv. Jag fattar inte vitsen med att rida med andra. Utom att det är kul och bra för hästen då :angel:

JA! men då skyller jag på att "min" häst känner sig ensam och överbliven när vi rider ut, så att hon måste ha en kompis att prata med. :bump:

rantis
2006-12-21, 10:36
jag tycker att det är hur bra som helst att ha ett litet stall. Har inget eget, men där jag är finns det 4 hästar och det funkar hur bra som helst.Vi hjälper varandra när nån är borta och så. :)

Nicke
2006-12-21, 11:06
Tycker det är jättebra att vara stallägare. Dels kan jag själv bestämma att jag skall ha lösdriftsstall, vilket de flesta minsann inte tycker är något alternativ alls. Och vill man ha hjälp och sällskap kan man ha inackorderingar. Jag tycker stallet fungerar utmärkt.

Mabuse
2006-12-21, 11:40

Lollo

Nej, jag skulle tycka att det var jätteskönt. När jag rider ut vill jag umgås med hästen, inte med folk, och kunna rida så som jag vill. Så jag rider mycket hellre ut ensam än med sällskap, det är väl mer för hästens skull i så fall som jag skulle rida ut med någon annan. Det finns så många andra tillfällen att umgås med folk. Jag är nog extremt osocial i stall, jag är där för hästens skull, det är klart man kan byta några ord, men stå och prata längre stunder har jag inte tålamod till, då tar det ju tusen år i stallet!

loobah
2006-12-21, 17:00
Det där stämmer faktiskt, det tar faktiskt tusen år för mig i stallet. Och om det är någon där så är jag riktigt dålig på att vara effektiv. För sysslorna som man egentligen skulle göra på en halvtimme tar hur lång tid som helst nu.

Jag rider, mockar, gör höpåsar och foderlådor på kanske fyra timmar som det är idag, inklusive allt pyssel som borstning och tvättning av hovarna när det är lerigt ute. :angel:

hmm... Om jag skulle ha haft ett stall. Så skulle det ha varit ett Helkollektiv, med kanske 10-15 boxar. För jag skulle aldrig i längden orka ta alla fodringar själv. Men det är ju roligt att bestämma... haha ;)

bigganl
2006-12-21, 21:09
Jag har 3 hästar här i stallet, men bara en av hästarna är min egen. De andra är bra ridsällskap ute i skogen ibland. När jag är i paddocken vill jag vara ensam. Det är skönast i stallet när jag är ensam där. Allt behöver jag inte sköta själv. Jag får hjälp med endel av de andra hästägarna. En fördel är också att jag får sätta mina egna regler för hur jag vill ha det i stallet, vilken ordning jag vill ha osv.

Rebecka83
2006-12-21, 21:16
nej de e så skönt att fixa på för sig själv... o grejerna ligger där jag lagt dem när jag kommer igen och jag behöver inte städa efter någon annan... dessutom e de så skönt att ha ridbanan för sig själv... bara jag o hästen, de e så lungt o skönt...

ibland delar jag banan med moster, kusin o deras inakckodering då de har stall 1km bort... men de e INGET jag föredrar... och om de e på banan när jag kommer till stallet så fixar jag med annat tills de e klara för att jag vill vara för mig själv själv... :D

X_tremless
2006-12-22, 18:59
Jag skulle absolut INTE överleva i litet ensamt stall :cry: :cry: .
jag skulle känna mig så ensam och övergiven, jag vill ha mycket folk runt!

Geronimo
2006-12-22, 19:25
Har eget nybyggt stall med 4 platser och 4 hästar och det är mitt Mecka där jag finner ro och lugn från resten av omvärlden. Där snackar jag allvar med "minisen" att han tyvärr inte kan få så mycket mat som han önskar och att min stora svarta Wilda MÅSTE dela med sig av maten till min "ispingla". Och att "Ispinglan" får ge sjutton i att sparka "gotladsgubben"....ja så är det...och det är SÅÅ skönt att få vara sig själv i stallet. Vill jag ha ridsällskp så får jag stoppa in pållan i vagnen och åka några km till söstra mi.

Stopek
2006-12-22, 20:37

Lollo

Just nu skulle det kännas roligare att finnas på en stor ridanläggning med både ridhus och bra ridvägar. Just nu när det är som mörkast på året. Men faktum är att en häst på en sådan anläggning skulle kosta mig mer än att ha tre hästar hemma. När man nu har en liten gård med tre boxar och om man vill ha mer än en häst, ja då är det inte så mycket att göra åt det om man skall ha råd. Fast jag är fel person att fråga, då jag helst inte vill ansvara för någon häst för tillfället. Min sista häst går iväg till fodervärd i början av nästa månad och jag skall bli medryttare.

Egna rutiner i stallet än att dela med andra är faktiskt även mindre tidskrävande. Det går åt mycket mindre tid att sköta tre hästar hemma än en häst på en anläggning (tog alldeles nyss hem min sista häst från lite större stall innan han flyttar) och att köra till stallet göra iording till en häst tog alltid minst en timme och att bara gå ut och sköta stallet med tre hästar tar mindre än en timme. Ridning givetvis ej inräknat, för skall man rida tre tar det ju mer tid än en. :D

Kanske är det dags att köpa en större gård och göra den till en ridanläggning, så att jag både kan ha kakan och äta upp den. ;)

Hälsning Maja

_nelson_
2006-12-23, 18:14

Lollo

Min häst bor hemma hos mig. I garaget som är ombyggt till stall faktiskt. Och det är jätteskönt, för då slipper man sådana som du, som bara vill snacka hela tiden.

Retzina_Sara
2006-12-23, 18:16
de är jette skönt med eget stall!! håller rent o snyggt i stallet om man tex. delar stall med någon så är de inte alltid så fräscht i stallet o sånt:(

Zmulan
2006-12-24, 02:33
Tycker det är jättebra att vara stallägare. Dels kan jag själv bestämma att jag skall ha lösdriftsstall, vilket de flesta minsann inte tycker är något alternativ alls. Och vill man ha hjälp och sällskap kan man ha inackorderingar. Jag tycker stallet fungerar utmärkt.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Maléne
2006-12-24, 22:59
Som sagt egna regler, allt står där man ställde det. Har haft en inhyrd som var så snäll, ställde jämt upp och det var aldrig nåt problem med dig Rita, saknar dig. Men utan Rita så är jag gärna själv.

loobah
2006-12-25, 00:16
Okej. Jo, jag förstår ju att det kan vara skönt att inte behöva dela med sig.

Har själv fnulat lite på positiva saker med eget stall. Jag älskar att inreda, så det vore riktigt roligt att få inreda sitt eget stall faktiskt. Med allt vad det innebär. Typ sadelkammaren och allt sådant! :D

mul
2006-12-25, 12:18
Har inte hittat någon negativ grej med att ha ett eget stall. När jag är i stallet, så gör jag det jag ska. Snacka kan jag göra med vettigt folk, när jag vill och äta gör jag hemma..

Man slipper tjafs, gnäll, avundsjuka och mycket okunnit och hästrädda folk som helst inte skulle ha en hamster ens.. Man slipper oroa sig över att hästen inte får vatten, mat, komma in och ut. Man kan ha selar och vagnar utan att folk stör sig på dom. Det är billigare att ha häst hemma, jag har 30meter till stallet och slipper starta bilen och åka varje gång.. Visst är det lite pyssel, men det är bara att hitta lite rutiner som gör att det funkar.

Vill man ha ridsällskap, eller stallsällskap, så brukar det inte vara problem, antingen brukar det komma någon, åker någonstans eller så pratar man med någon i närheten som har häst. Jag brukar inte rida tillsammans med någon, jag vill koncentrera mig på det jag gör och inte leka runt med hästen.

Jag kommer försöka undvika kollektivstall i fortsättningen. Om jag så ska behöva leva på bröd och vatten så ska jag ha eget stall.

BeastieBabe
2006-12-25, 23:58
näe faktiskt, enda gångerna när man egentligen akn prata är ju när man skrittar fram, viloskritten i mitten av ridturen och avskrittningen, resten av tiden vill jag koncentrera mig på hästen, att den är lydig, gör de övningar jag vill och går i en jämn och bärig form i traven och galoppen..

kullerbytta
2006-12-26, 00:53

Lollo
Nä, verkligen inte!
Jag har inte hästar och rider inte för att jag vill ha sällskap.
Jag vill rida/umgås med mina djur och inte höra en massa dravel från besserwissrar, bli indragen i konflikter eller sitta i stallmöten.
Det är underbart att ha ett eget stall.

loobah
2006-12-27, 12:07
Nä, verkligen inte!
Jag har inte hästar och rider inte för att jag vill ha sällskap.
Jag vill rida/umgås med mina djur och inte höra en massa dravel från besserwissrar, bli indragen i konflikter eller sitta i stallmöten.
Det är underbart att ha ett eget stall.

hahah! det verkar ju nästan bara vara jag som är överdrivet sällskapssjuk i hästsammanhang. Jag sms:ar runt som en galning innan jag ska rida för att se om jag får någon med mig. Men det beror också på att jag knappt kan rida ut med nuvarande medryttarhästen då hon stannar HELA tiden, och inte vill gå utan sällskap från annan häst. :crazy:

Pyzen
2006-12-28, 19:28

Lollo

Jag och mina föräldrar har ett stall för 3 hästar. Jag har själv 2 ponnyer där. Jag håller just nu på att dö av tristess eftersom jag inte har någon att rida med! Jag sköter att där själv med men det är ganska lätt! Jag tycker att det är tråkigt! Jag har försökt att få mina föräldrar att hyra ut den lediga boxplatsen men de vill inte ha någon annan på vår gård!! Jag är grymmt förbannade på dem! :devil: Fast jag ska söka in till Bollerup nu och då hoppas jag att jag kommer in!! Då tar jag med mig hästen och bor där!!:)

_nelson_
2006-12-28, 20:02
Jag och mina föräldrar har ett stall för 3 hästar. Jag har själv 2 ponnyer där. Jag håller just nu på att dö av tristess eftersom jag inte har någon att rida med! Jag sköter att där själv med men det är ganska lätt! Jag tycker att det är tråkigt! Jag har försökt att få mina föräldrar att hyra ut den lediga boxplatsen men de vill inte ha någon annan på vår gård!! Jag är grymmt förbannade på dem! :devil: Fast jag ska söka in till Bollerup nu och då hoppas jag att jag kommer in!! Då tar jag med mig hästen och bor där!!:)

Haha, jag rider också alltid ensam. Här uppe i landet så finns det inte mycket till civilisation inte.

Emsan
2006-12-28, 20:03
Har alltid haft eget stall och tycker det är jätte skönt. Bor i en by med många gårdar så det finns alltid många att rida med!

loobah
2006-12-28, 20:07
Jag håller med!
Det blir väldigt tråkigt i längden. Jag rider också oftast själv. Även om det finns sex till hästar i stallet. :mad:
Alla är typ avställda. Eller så har ägarna skumma tider som de kommer på.
Hoppas att du kommer in på Bollerup nu då! :banana:

Emsan: Då funkar det ju. Om det är en hel del andra människor ute och rider samtidigt. Eller om man delar ridbana med några. :idea:

Pyzen
2006-12-28, 20:09
Jag bor nästan presis utanför en större stad här i skåne. Men där jag bor så finns det knappt ridväger och ingen att rida med! :cry:

Yamaha
2006-12-28, 20:19
Jag har eget stall med tre hästar och du aaanar inte vad det är underbart!! :D :bump:
Jag har två barn som är med ibland och ibland är jag själv. Jag har haft fler inackorderingar och visst, det är kul med sällskap. Ett tag. Jag är själv sedan 1.5 år tillbaka och jag vill INTE ha tillbaka någon inackordering. :eek: :cool:

Det finns flera stall i närheten så vill jag ha ridsällskap så är det inga problem.

Gordon
2006-12-28, 20:26
Hej
Jag håller med vi har 5 egena hästar. underbart med eget stall man kan fodra mocka mm när man vill. Hästarna har det lugn och ro och kan vila när dom kommer in från hagen och efter ridturen och är sen lugna och harmoniska. Jag har haft en del hästar som kommit till mig från banan och dom sägs vara både boxvandrare och vävare mm. Men dom har nästan slutat helt med det när dom kommer då dom har bestämda tider med fodring utsläpp och intag. Hästar är ju vanedjur. Det är väl kanske så att man kan vilja rida med någon i bland men dom finns bara ett par km bort.
Det är det värsta som finns med spring i stallena folk som ljuger och Lånar(och tydligen glömmer av adressen och inte lämnar tillbaka.)
Ha de bra och tänk på eran hästs bästa, stora hagar lugn och ro och fodra minst 3-4 ggr om dagen så har du en lugn och glad häst. GOTT NYTT ÅR.:

loobah
2006-12-28, 20:31
Hej
Jag håller med vi har 5 egena hästar. underbart med eget stall man kan fodra mocka mm när man vill. Hästarna har det lugn och ro och kan vila när dom kommer in från hagen och efter ridturen och är sen lugna och harmoniska. Jag har haft en del hästar som kommit till mig från banan och dom sägs vara både boxvandrare och vävare mm. Men dom har nästan slutat helt med det när dom kommer då dom har bestämda tider med fodring utsläpp och intag. Hästar är ju vanedjur. Det är väl kanske så att man kan vilja rida med någon i bland men dom finns bara ett par km bort.
Det är det värsta som finns med spring i stallena folk som ljuger och Lånar(och tydligen glömmer av adressen och inte lämnar tillbaka.)
Ha de bra och tänk på eran hästs bästa, stora hagar lugn och ro och fodra minst 3-4 ggr om dagen så har du en lugn och glad häst. GOTT NYTT ÅR.:

GOTT NYTT ÅR på dig med! :bow:
Håller med på slutklämmen, i vårt stall så fodras det fyra ggr. Stora hagar och ganska mycket utevistelse. Det är perfekt! och hästarna trivs jättebra. :D

frid
2006-12-29, 11:50
Hej! Jag har haft erfarenheter från båda delarna, alltså både att vara inackoderad, vara den som hyr ut platser och nu till slut ett helt EGET stall....
Jag har haft det bra på de flesta ställen jag har stått inackorderad på fast man har hela tiden fått anpassa sig till regler och andras önskemål. Jag har ganska lätt för att anpassa mig men man blir aldrig riktigt tillfreds själv. Det värsta var när jag hade mina hästar på "kärringdagis". Elakare och mer uttråkade rika hemafruar får man ju verkligen leta efter! De verkligen sökte efter saker att kunna snacka skit om andra. Hittade på lögner m m. Detta gjorde mig så arg att se att folk bara kan vara så elaka mot varandra så att jag inte stod ut!
Att sedan vara den som hyr ut flera boxar var också väldigt svårt då man hela tiden ville vara alla till lags. Hur man än vände och vred sig så var det någon som önskade ha det på ett annat sätt....Det värsta var de människor som försökte dra med en och försökte övertala en till att deras ideér var de rätta och att allt skulle vara som dom ville och att de t o m försökte få en att säga upp andra som i mina ögon skötte sig exemplariskt!!!!!!!!...:mad: ..
Aldrig mera flera inackorderingar på en gång......
Hade sedan ett mindre stall med endast två inackorderingar. Det var jätte trevligt och mysigt, aldrig skitsnack eller konflikter! Detta kan jag rekommendera.:)
Har numera ett helt eget, nybyggt litet stall med en tom box som jag troligen ska hyra ut efterhand. Vill bara nu först njuta av ensamheten ett tag.........:smirk:

Dark_Angel
2006-12-29, 12:03
jag hyr ett privatstall ¨på en gård med 3 hästar varav 1 är min egen men jag sköter de andra oxå.
Visst det är jättetråkigt att RIDA själv men SKÖTA stallet själv känns jättebra för då får man göra på sitt egna sätt å slippa massa tjat på hur saker ska göras å inte...
Men jag skulle ju inte tacka nej till sällskap så länge det inte handlar om ngn besserwisser som ska styra å ställa....

mizz_beauty
2006-12-29, 20:24
Jag tycker det är helt perfekt att ha ett eget stall. Man slipper alla klagande människor. Jag kan ha det hur rent som helst utan att någon skitar ner utan att städa upp efter sig (ja, jag är pedant). Det är inget spring och klappande på hästar hit och dit. Man slipper vara orolig för sjukdomar (har dräktigt sto). Man väljer sina egna rutiner.

Nu har vi ju inte bara 2-3 boxar, för tillfället är det 8 boxar och alla är fulla, men ytterligare 6 boxar ska byggas till sommaren. Jag gör det mesta i stallet. Mamma morgonfodrar, sen släpper jag ut de och sköter mockningen åt 6 hästar. Fyller vatten, sopar, hämtar ner hö och väger upp det. Sen hjälps vi åt vid insläppet (för det mesta) och kvällsfodringen har jag hand om (oftast hjälper lillasyster till).

Visst är det tråkigt att inte ha någon att rida ut med men jag skulle aldrig vilja stå uppstallad igen (jobbar på ridskola m privatdel). Hua. Oordning och dåligt hö mm mm. Tacka vet jag mitt eget stall!:bump:

frid
2006-12-29, 22:43
Håller med dig, tacka vet jag eget stall. Man kan ju stämma träff någonstans med någon om man vill rida ut tillsammans! Jag vet några som gör det i en skog utanför Habo!:D

Thornbird
2007-01-04, 23:13
Vi har ett eget stall med 2 boxar och 2 hästar, helt enkelt för att det inte får plats fler boxar!:D Men visst är det tråkigt utan sällskap... Men desto lugnare för hästarna, inget spring i stallet.;)

diddl
2007-01-04, 23:58
Jag har ståt i kolektivstall och höll på att bli tokig.
Inte fick man ha grejerna ifred och alltid var det fel på hästen.
Antingen åt han för långsamt eller så hanterade jag honom fel.
Nu hyr jag ett stall med 3 boxar äntligen lugn och ro.
och grejerna ligger kvar där man ladom.:D

Impuls
2007-01-05, 16:08
Våra två står i ett litet stall (just nu bara våra och en till) men grannarna på båda hållen har flera hästar så det finns alltid andra hästar inom synhåll om någon skulle vara själv i hagen. Dessutom har vi skrittavstånd till ridskolan så sällskap finns alltid om man vill ha. Vår ena häst drar alltid TILL ridskolan, den andra är köpt därifrån och drar alltid därifrån, tolka det den som vill. Men till våren flyttar vi, har köpt gård och där ska vi ha några inackorderingar fast det är mest för hästarnas skull, jag trivs bra ensam. Har erfarenhet av två stora anläggningar (25-35 boxar), men eftersom jag oftast rider på morgonen så var jag ändå själv nästan alltid.

Piccoliiina
2007-01-05, 16:17
Jag drömmer om ett eget stall...
Men tyvärr tror jag att det för alltid kommer att vara en dröm... :cry:

Jag skulle stortrivas med att ha eget stall, verkligen.
Göra precis som jag själv vill, och hästarna skulle få det bästa.

Och tyvärr kan jag inte påstå att jag stortrivs där jag står.
Nån snacka om stor anläggning med små rasthagar? Jupp, där står jag.

Fy, hatar det egentligen. Vill så gärna att min häst ska få bättre utevitsel, men det finns inga stall lediga inom rimmliga avstånd.
Och det värsta är, att på helgerna måste dom stå i skift i hagarna, det vill säga 3 h/dag... :cry: :cry: :cry:

Mår så uselt för min häst skull... :(

syrran
2007-01-05, 16:40
Visst kan det bli lite enahanda ibland. Och visst kan det kännas lite träligt att alltid rida ut själv.
Men samtidigt är fördelarna fler än nackdelarna. Framförallt slipper man en massa åsikter om ditten och datten. Jag gör som jag vill i mitt stall. Jag bestämmer när jag skall ta in hästarna på kvällen. Ingen lägger sig hur jag satt ihop foderstaten. Jag mockar när jag vill på dagen.
Och jag rider när jag har möjlighet... och kan planera det helt efter eget huvud. För min del så är det så självklart att ta hand om de dagliga rutinerna att jag inte tänker på det. Jag har ca 50 meter till stallet från köksdörren. Det känns alltså inte som ett "jobb" eller hur jag skall beskriva det. Jag promenerar ju hundarna varje dag så......

Jag brukar alltid få någon inackordering här varje vinter, så också i år. För det mesta så är det friktionsfritt... Men inte alltid... går inte konflikten att lösa så får inackorderingen flytta. (Har bara hänt en gång hitills). I ett större stall kan konflikter ibland förpesta tillvaron... Det slipper jag här hemma.

Sen kommer våren och sommaren. Då tar jag och lastar hästen och åker iväg till kompisar, och cliniks och då träffar jag ju andra vid de tillfällena.

_Pandora_
2007-01-05, 17:15
Vi har fyra hästar hemma på gården och det tycker jag är precis lagom! Jag, syrran och våra två medryttare håller till i stallet men skönast är det att vara helt ensam :angel: Att göra allt själv är bara kul, specielt när man är några i familjen som turas om.

Paxinarion
2007-01-05, 21:05
Det är en fråga om resurser och behov. Har du bara en häst ,vilket jag förmodar e vanligast, är det ju mycket trevligt att ha den inhyrd i något privat stall med andra lika sinnade. Man delar på in o utsläpp o andra sysslor. När vi hadde bara två hästar va dom in hyrda i ett litet stall o vi brukade rida ut en gång i veckan alli hopa, jätte kul. Min drömm gick i uppfyllelse vi köpte en gård och i dag har vi fler hästar. Jag har full kontroll på hästarna, kan rida när jag får lust. Min dotter pluss två tjejer till brukar vara här o rida då o då . Saknar ingenting ,har ju hästarna.

loobah
2007-01-06, 00:57
delvis knapplån.. svarar generellt.. på något sätt :idea:

Håller med om att det kan vara bättre med eget stall om man har fler hästar. Men om man bara har en så är det mycket bättre att ha den på ett kollektivstall tycker jag. Där medryttarhästen står är det tydliga regler, och att fungerar skitbra. Det är ju snack ibland.. men inget som jag stör mig på så mycket.
Är mer snack mellan olika stall isåfall. Intriger osv. Att jag tycker som jag gör är ju att jag nog bara vill ha en häst, för att jag är både rädd att jag inte ska gilla alla lika mycket + att jag kanske inte hinner med båda isåfall. ;)

Skulle jag ha ett eget stall så skulle det vara stort och ett kollektiv! :love: Med massor av ridkompisar! :bump:

Migo
2007-01-06, 18:07
jag och mamma delar på stallet på deras gård. Tillsammans har vi fler än tre hästar, men det är likväl bara vi två som är där.

Det är helt UNDERBART att slippa tjafsa/bråka med andra människor. Vi har haft installningar, men i 90% av fallen har det inte skötts med fodringstider, utrustning(dyr sådan!) har lånats unan att fråga(och förstörts...mysko, en dag i sadelkammaren har min 15 000:- sadel gett sig själv stora repor i lädret...), mockningar som inte skötts, hästar som lånats hej villt....

Inte blir man sugen på att skaffa nya stall"kompisar" efter att ha läst alla skräckhistorier här på buke heller...:crazy:

/Migo
som rider med folk från stallen i området ist.

Ingenting
2007-01-06, 18:36
Jag hyr ett eget stall med plats för tre hästar, eftersom vi bara har två stycken så hyr vi ut en av boxarna till grannfamiljen och deras ponny.
Allting fungerar utmärkt i vårt stall, vi håller sams och kommer bra överens. Vi delar på alla kostnader och fodringar mm. Det är alltid lung och ro och våra hästar stormtrivs.Vi har våra egna stallregler och kan göra precis som vi vill, som tillexempel i somras när vi rätt vare var fick för oss att bygga en tredje box, lägga nytt golv och måla om hela stallet.
Ridsällskap är det ingen brist på eftersom vi i min familj är tre systrar och har två hästar. Dessutom har vi som grannar en rejäl ridanläggning där vi hyr in oss i deras ridhus, så det är inte heller någon brist.
jag har tidigare stått i större stall men aldrig riktigt trivts, så nu när man har sitt eget känner man sig verkligen hemma :love:

Om jag blev erbjuden att stå kvar i mitt stall och som nu, stå för allting själv eller få stå gratis i ett stort stall med all världens service som fodringar, mockning, in och utsläpp mm så skulle jag defenitivt stå kvar, mitt stall är mitt andra hem! :banana:

Bewildered
2007-01-08, 07:46
*kl* typ.. ^^

Som Pax redan sagt så har vi våra hästar hemma på gården, jag är där och donar/rider/pillar/grejar/dricker kaffe (;)) 3-4 ggr i veckan, därtill har vi C. som rider en av ponnyerna samt E. som rider shettisen. :D C och E dyker upp lite när det passar.

Det skönaste med eget stall i mina ögon är att jag/vi slipper känna att någon annan fodrar/leder/visiterar vår häst.. jag kan aldrig slappna av om jag inte får göra ALLT själv - alt. om mamsen gör det.. ControllFreak.. Inget skitsnack, inga åsikter, bara mamsen, jag och hästarna. Underbart :D

Andriette
2007-01-08, 23:08
Hej,
det verkar vanligt med fyra box stall. Det ar precis vad jag tanker bygga ocksa pa var gard uppe i Medelpad. Det blir nog aldrig sa att vi fyller stallet sjalva, utan tanken var nog att utackordera tva av platserna. Ni med erfarenhet av detta, skriver ni kontrakt? Pa hur lang tid? Skriver ni detaljerat vad som ingar och hur saker och ting bor fungera, eller kommer ni overens muntligt???
Har aldrig varit i en sadanhar situation forut, sa inlarningskurvan ar hog. Vill ju bega sa fa misstag som mojligt!:smirk:

Wembley
2007-01-09, 09:17

Lollo

Vi hyr ett litet stall på en ridklubb. Det är perfekt! Vi är alltså bara två hästar i det lilla stallet men har tillgång till manege, paddock, klubbhus. Det betyder att de dagar jag har tid att vara social så har jag tillgång till att dricka en kopp kaffe och prata med olika medlemmar och de dagar jag har lite mindre tid så sköter jag mig själv. Ett litet stall är lättare att få att fungera tycker jag och blir också lite lugnare miljö för hästarna. :banana:

lilla hoven
2007-01-10, 08:31
Jag tycker det är jätteskönt att ha mina tre pållar hemma på gården. Hela familjen hjälps åt. Man skapar sina egna regler & rutiner och har sig själv att skylla när det blir fel.
Nackdelen kan ju vara när man ska åka bort och man måste fixa hästskötare.

Develina
2007-01-12, 12:12
Tycker att det är otroligt skönt med eget stall. Man får bestämma allt själv, ingen som ifrågasätter varför man gör si och så hela tiden, slipper en massa tjaffs om olika saker, man har alltid sina grejer på den plats man lämnat dom mm finns många fördelar tycker jag. Sen är det klart att det även finns fördelar med att ha hästen inackorderad! Jag trivs dock (och hästarna oxå för den delen) trivs väldigt bra i eget stall!

Jag håller helt med dig, jätte skönt med eget stall och sköta sig själv!
Jag har en kompis som rider min ena häst, så ensam är jag inte på ridturena. Det är lite terapi och gå där dona själv.

todde
2007-01-12, 12:36
Jag tycker det är enormt ensamt just för tillfället. Har ingen som vill rida ut fast det finns hästar runt omkring mig. Har eget stall med två hästar. Som tur är så tränar jag rätt mycket så man kan träffa likasinnad. Fast folk börjar även trappa av med träningar har fått svaret "det är jobbigt". Visst är det jobbigt när man är själv! Men vad ska man göra man kan ju inte tvinga ut folk. Många har kanske bara hästarnar för att titta på????? Vad vet jag?
Jag saknar iallafall ridsällskap i allra högsta grad.

Maytin
2007-01-12, 17:59
Vi har ju eget stall på gården och det är bara våra hästar som står där och jag skulle inte vilja byta bort det för allt smör i småland.. Tycker det är en otrolig känsla att vakna upp på morgonen och titta ut genom fönstret och se sina pållar stå där och tugga i sin rundbal...jag har frihet att gå ut till dom när som helst jag vill, pyssla med dom, lukta på dom och bara visuellt njuta av synen...sen är det ju så att det även ger en stor frihet i hur stallet ska se ut, vårdas utegångstider etc,etc..för oss är dte en familjeangelägenhet och förmånen att smyga ut till hästarna innan man går och lägger sig är ovärdelig. vi är ju självklart medlemmar i den lokala ridklubben och är även ofta där och socialiserar med både hästar och folk, men just det att ha djuren HEMMA betyder mycket och jag skulle aldrig vilja stalla upp dom flera kilometer från hemmet.:banana: sen vid ridturer brukar vi ragga ihop fler hästmänniskor från byn och rida ut tillsammans..så ensam blir vi aldrig, dessutom har vi en otroligt god gemenskap med de andra hästägarna så behövs det hjälp med intag/uttag och mockning så finns även det att tillgå..och vi får på så sätt även förmånen att lära känna de andra hästarna i olika situationer som ingår i det vardagliga livet...

aprilia
2007-01-12, 18:26
Jag äger inget stall men jag håller till i ett stall med 4 hästar, alla ägda av samma ägare. Är ofta själv i stallet o fixar... ja, det blir lite ensamt ibland :crazy: Men jag har ju hästarna iaf :D

et_flickan
2007-01-12, 18:44
Jag flyttade till eget stall i början av juni. Visst det är lite tråkigt utan kompisar att rida med men ibland följer mamma min med.

Annars är det riktigt trevligt. Man slipper alla dessa hästägare och stallägare med konstiga regler, man har bara sina egna regler.

kokkorn
2007-06-27, 00:54
Har inte eget stall nu men klart till hösten... Men grannen har hästar och hon bor typ mitt över vår grusväg så ca 7 m ifrån oss...

Thora
2007-06-27, 13:32
Jag har två egna hästar som jag hyr in hos grannen. Tre boxar + en liten kätte finns. Jag har i stort sett stallet som mitt eget, men grannens shettis ingår också. Jag sköter allt själv inkl shettisen, med allt vad det innebär. Jag får hjälp med fodring dagtid vintertid. Ägaren mockar för sin shettis och gör i ordning fodret också. Men resten gör jag själv. Skulle vilja ha stallet som mitt eget. Som det är nu har jag små/inga möjligheter att göra förbättringar m.m. Det skulle behöva rustas upp och få in lite bekvämligheter t ex en sadelkammare med värme och ett foderrum. Nu har jag allt i inne i stallet. Fodret förvarar jag i kätten, och all utrustningen hänger jag på boxväggarna. Taket till höloftet läcker och det i sin tur rinner ner till stallet.:mad:
Att jag inte har sällskap i stallet är bara skönt. Har ett ganska stressigt jobb, så jag varvar ner i stallet. Jag är van att rida ut själv och tycker det är bra. Men ibland kan det vara kul att ha sällskap. Då rider jag och dottern ut och ibland kan en annan granne hänga med. Men då blir det inte riktigt i mitt tempo. Min häst gillar när det går undan och blir stressad när kompishästen ska gå sakta. Turerna blir inte så långa heller när jag har sällskap.

Fazer
2007-06-28, 11:27
Jag tycker det är jätteskönt att få rå mig själv och inte behöva ta hänsyn till någon annan.

Jobbar på en ridskola så jag får min beskärda del av socialt umgänge där.

Impuls
2007-07-01, 11:51
Har äntligen blivit hästgårdsägare med pållarna utanför köksfönstret. Har också några inhysingar. Snälla hästar och helt underbara familjer!! Nu har jag och dottern både sällskap och inspiration. Det byts tips och erfarenheter, alla hjälps åt och jag har äntligen fått en medryttare som kan hjälpa mig när tiden inte räcker till. Dessutom gillar hon att hoppa, så att hästen får komma ut och tävla lite, så han är helnöjd! Känner jag att jag vill vara ensam i stallet går jag ut på morgonen, vill jag ha sällskap kan jag kila ut på eftermiddagen när alla är här. Och ska jag åka bort så finns här flera i stallet som kan sköta hästarna under tiden!

Skogstokig
2007-07-01, 12:29

Lollo

Jag tycker det är jätteskönt! :) Kan ju bero på att jag är en ensamvarg så jag trivs att vara själv med pållarna. Men sen så har jag kompisar i närheten som åxå har hästar, så när jag känner för att t.ex rida ut med nån så brukar det inte vara så svårt att få med sig någon :D
Men nog skulle det vara betydligt jobbigare om jag var tvungen att göra allt själv..:crazy: men som tur är så har jag en underbar pappa som oftast tar ut hästarna på morgonen, iaf alltid när jag jobbar eller går skola eller så.. (han har eget företag på gården så han är alltid hemma)

iiiiina
2007-07-01, 12:36
joo, blir sjukt ensamt, men det är billigast & enklast.

Bonville
2007-07-01, 18:29
Detsamma, det är så sköönt att rida och pyssla i stallet själv! :D

Myzan87
2007-07-01, 19:55
Nu har jag ju inte eget stall men hästen går på lösdrift och jag är den enda som dagligen går dit och tittar till/rider min häst. Står på ett stuteri med en massa shettisar men det är ju bara en person som ser efter dom och han rider inte.

Men ja, man saknar ju sällskap då och då faktiskt. Har tidigare stått i underbara stall (och har möjligheten att göra det igen med en gammal stallkompis om jag bara bestämmer mej) och alla har rått om sej själva och hjälp till om det har behövts. Sällskap har man även kunnat få om någon annan skulle rida ut samtidigt men man kan lika gärna rida själv.

Numera så har jag varit ensam i 2år. Mamma och hunden har följt med då och då och ibland har någon kompis tagit ut en shettis men annars är man helt själv. Inte alltid så roligt om man har en unghäst och den sociala kontakten blir det inte mycket av (har dåligt med kompisar iövrigt). Så jag funderar starkt på att stalla in henne i höst just för att få sällskap då och då

SomethingCorporate
2007-07-01, 20:00
Jag har ett stall med 3 boxar (där det står 2 hästar) båda mina.
Och jag tycler det är det ärså skönt!
Rider när jag vill, hur jag vill och var jag vill.
Ibland så rider jag ut tillsammans med en annan tjej i byn.
men det blir inte så ofta.
Utan då lastar vi ofta hästarna och far och tränar tillsammans,annars far jag ofta och tränar själv också..

Jag älskar mitt lilla stall på landet :love:

Isa
2007-07-01, 23:51
Tycker att det är jätteskönt att få komma ut till stallet och vara själv.
Man rensar tankarna väldigt bra där.
Har ett stall på mina föräldrars gård, med 2 hästar i.
Vill jag ha sällskap att rida ut finns det alltid nån som ska ut och rida i byn. Men det är ju inte helt fel att rida ut i skogen nån gång själv heller.

lizzie
2007-07-02, 19:50

Kunde inte ha sagt det bättre själv :D

Dessutom tycker jag det är väldigt skönt att just får rida SJÄLV. Bestämma helt och hållet vart jag ska rida, när och i vilket tempo :angel:.

Vill jag träffa kompisar för lite hästsnack så är det bara att åka till något av deras stall och umgås ett tag.

Dessutom upplever jag att det är MINDRE jobb med mina 2 pållar och mitt lilla stall, än vad det var för mig att stå i ett kollektivstall med 6 hästar, med allt vad det innebar med pass och arbetsdagar osv. Framför allt är jag HEMMA mycket mera :)

Är inte helt sjävl heller :angel: Maken hjälper mig jättemycket med de tunga jobben som att släpa hö, spån, slå i stolp, fodra när jag inte är hemma osv.

/Lizzie

naira
2007-07-02, 19:55

Lollo

Oftast är det väldigt skönt när man har eget stall. Det finns ju både för- och nackdelar. Nu i sommar har jag dock en kompis här med sin häst. Kul med lite variering ;)

Fördelar
Ingen ifrågasätter
Ingen tar saker
Inga jobbiga hästmänniskor
Tyst och lugnt

Nackdelar
Tyst:p
Ingen att fråga om råd
Ingen att rida med (förutom med mamma:rofl:)

startpompe
2007-07-05, 09:37
ibland är det skönt ibland INTE här i byn har alla samma egnastall så vi rider och möter varandra men jag vill hellre ha i ett stort stall men på sommaren så brukar tex en dacke (en kompis ponny) komma till vårat stall och så står han där några dagar och tvärt om

en gång så skulle jag ch stina vara med varandra och då red jag dit på fridolf(min) och så fick ghan stå där med hennes ponny medans vi var med varandra (det kanske bara var 3 timmar)