Visa fullständig version : Ska bygga nytt stall-Vill ha tips från er som byggt eller vet nåt om stallbygge

cardior
2006-12-20, 14:14
Hejsan!
(Hoppas tråden ligger rätt)
Vi ska bygga nytt stall och har lite frågor.
Vi ska bygga ett stall med 10 boxar, spolspilta sadel o foderkammare, fikarum och toalett.

Är det någon som byggt ett sådant stall här?
Vad är billigast att ta ut hantverkare som bygger hela stallet från grunden eller att kontakta stallfirmor som tex bruksbalken mm?
Om man använder sig av en stallfirma Vilka är billigast?
Vilka är bäst?
Vill veta allt om era stallbyggen, hur ni gjorde, hur mkt det kostade mm.
Bilder vill jag också gärna se.

Hoppas på så många svar som möjligt.
Kram/Elli

ang
2006-12-20, 14:48
Det första du bör göra är att lägga några hundralappar på denna bok:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Väldigt mycket läsvärt, och bra för framtida planering.

Har aldrig byggt nåt så stort, men framför allt skulle jag rekommendera att ta in heltäckande offerter, MED datum för slutförande och allt.

Totalkostnadens stora summor blir förmodligen grunden (hur mycket schaktning osv), materialet (dyrt eller billigt) samt arbetskraften för att fixa allt.

frid
2006-12-23, 21:14
Hej! Vi har för två veckor sedan fått vårt nya stall klart. Det är ett fyrahästars stall från Bruksbalken. Jag har en liten sadelkammare och ett skärmtak på ena kortsidan. Bara själva gjutningen av plattan, (material och arbetet) plus själva materialet till stallet.(byggde själva) har kostat 350 000 kr. Bygget tog oss 24 hela dagar att bygga. Kom i håg en sak, allt blir mycket dyrare än vad man tänker sig!!!! Men äntligen, nu är det bara målning kvar och jag är så lycklig när jag kommer ut och tittar på mina hästar i det fina nya stallet. Lycka till!:D

Tuvalisan
2006-12-27, 00:48
Hur kunde det bli så dyrt??? har oxå kikat på bruksbalkens 4-hästarsstall men jag fick en prisuppgift på ca 200 000 kr...

Golden Sam
2006-12-27, 17:20
Vi har bestämt oss för Bruksbalken 10 boxars stall isolerat med sadelkammare, foderrum och skärmtak. Pris : 440 000 :- sen till kommer ju markjobbet och platta har räknat med 100.000:- vi ska snåla å göra allt själva, det kommer att bli jobbigt!!!
Har duktiga släktingar och vänner vi ska använda oss av också.

frid
2006-12-28, 11:53
Jo, markarbetet kunde vi inte göra själva så att vi fick hyra in hjälp till det och vi hade cirka en meters nivåskillnad så att vi fick fylla ut ganska mycket (160 ton a 200 kr). Sen ska man komma i håg att jordning, vatten, el m m tillkommer till priset från Bruksbalken. Jag vill också varna för att det i mitt fall blev mycket förseningar. Jag fick stallet cirka en månad senare än jag tänkt.....Ritningarna är inte så lätta som man tror och det är alltid svårare att bygga med byggsats än om man sågar till brädor själva för att det gäller att man hittar exakt rätt bräda, annars går det inte att fortsätta. Fördelen är att man slipper planera inköp av alla grejjor själv, vilket kan vara nog så svårt när man inte är rutinerad byggare.......:smirk:

Golden Sam
2007-01-04, 21:14
Jasså förseningar...i vårt avtal står det att stallet ska levereras senast 31/4.....Vad händer annars?? Hur gjorde ni??
Vet att det snabbt drar i väg så vi lånar lite extra men där vårt stall ska stå har det stått en gamal ladugård ( som revs på 1950-talet) så det är inte jätte mycket markjobb. en gammal vattenledning finns tom dragen dit så vi håller tummarna för att den ska funka....annars tillkommer lite mera grävjobb....

provider
2007-01-05, 12:47
jag vill också ha tips..

Immer
2007-01-05, 13:40
Tänk på att du måste ha ett förhandsprövningsbeslut innan du bygger (gäller om du bygger för ´fler än 4 hästar). Ansökan om förhandsprövning gör du hos länsstyrelsen.

Vi ska äntligen få vårt stall nu, imorgon eller på söndag kommer byggfirman som ska göra jobbet. Förra vintern rev vi ut inredningen i kostallet och fick gjutit nytt betonggolv så det är alltså "bara" inredningen som ska till nu. Det kommer att bli fem boxar + sadelkammare, murat i betonghålsten. Om allt går som det är tänkt är stallet inflyttningsklart i slutet av månaden.

Immer

psychogrrl
2007-01-05, 18:12
Du får komma med bilder då!!! :D

EmelieR
2007-01-05, 18:32
Jag har tyvärr inga bilder.... Men har arbetat och varit i ganska många stall... Har nog en eller två lösningar från alla stall som är bra!
Det dom inte tänkte på i ena har ofta någon annan tänkt på osv...
Mina tips är nog mer inredningstips iofs.

I stallet jag har hästen nu köptes det in ett begagnat stall com byggdes om lite. Då kom man billigt undan.
En annan murade hela stallet för ca 400 000:- med allt...

lenven
2007-01-06, 00:20
Vi har byggt själva, men så är jag gift med snickaren :love:
Men ett tips kan vara att i alla fall ta in en jämförande offert från ngn lokal snickare som bygger lösvirke. Det är inte alltid det blir billigare med en specialleverantör. Om man använder sig av ridsportförbundets lilla tipsbroschyr så har man alla mått man behöver, sen behöver man en elektriker som har koll på det här med stallmiljöer. Lycka till!
http://i102.photobucket.com/albums/m103/lenven_2006/HPIM1366_edited.jpg

frid
2007-01-06, 12:04
Golden Sam:
Jo med förseningar menar jag att när vi först tog kontakt med företaget så fick vi ett datum för ungefär leverans...när det närmade sig den veckan så fick vi ett fastställt datum som var tre veckor senare.......Visst jag fick lite panik men den la sig när jag insåg att jag inte kan göra något i alla fall......Problem nr 2 kom när de som skulle gjuta plattan helt "plötsligt hade lovat bort sig på ett annat jobb helt sådär....." Eftersom vi var nyutflyttade och jag inte hade något stall alls till hästarna så blev jag ganska panikslagen men det var bara att lugna sig och ta det med ro..
Ni har ju i alla fall valt rätt årstid........Vi lyckades hitta en kille som ställde upp med en veckas varsel och gjöt plattan :love: . Problem nr 3 uppstod när de som vi ville anlita för att lasta av materialet från lastbilen också helt plötsligt inte kunde komma den fastställda dagen men vi lyckades kvällen innan få tag på en snäll kille som hjälpte oss.

När äntligen allt var på plats upptäckte vi att det inte var så lätt som vi trodde.....Då vi alla jobbar heltid så fanns bara helgerna till förfogande. Vi började bygga stallet fredagen den 13:e okt och hästarna kom in i stallet andra veckan i december.
Jag tackar vädergudarna för att det har varit en så varm höst så att hästarna kunde gå ute med täcken och fri tillgång på mat tills dess:bow:
Tyvärr har jag inga foton i nuläget att visa men jag kommer att sätta in bilder när vi har tagit några.
Nu återstår bara målning ute och inne. Det har varit slitsamt men nu när allt är färdigt känns det bra. :D
Lycka till med Ditt bygge.Om du undrar något så kan jag försöka hälpa till.:)

frid
2007-01-06, 12:31
oops det råkade bli två likadana inlägg:angel:

Immer
2007-01-06, 17:30
Du får komma med bilder då!!! :D

Självklart! :)

Golden Sam
2007-01-20, 21:46
Ett tips!
Se till att få fasta priser från grävare. Jämnför med andra!!
Nr 1 skulle ha 44.000 + moms i arbete sen tillkommer makadam mm.
Nr.2 Tar 41.000 och då ingår allt..