Visa fullständig version : Foder
Hur hemskt är det egt för en katt att äta konsum-mat?
Själv får jag så dåligt samvete om dom nån gång får äta sånt, men hur farlig är det egt?
Finns ju massa kissar som aldrig får annat än friskies hela livet..:confused:
Och är isf burkmat bättre??
Det finns många sorter i mataffären, vissa är riktigt usla, vissa är helt ok. Bland burkmatsorterna finns det flera som är bättre ur näringssynpunkt än "högkvalitetstorrisar".
Om du bara ger det ibland spelar det ingen större roll sålänge katten inte blir allergisk. Som komplement till annan mat vet jag många "seriösa kattägare" som ger tex torrfoder från Mjau.
Vilka är bäst då tycker du?
torrfodret från Mjau är näringsmässigt jämmförbart med RC. Min kisse äter mat baserat på Mjau blötmat och kött, hjärta, kyklingvingar och så. Utöver det får han en blanding av Maju/RC torrisar som komplement.
Jag hade helt klart valt Maju burkmat i första hand, och efter det mjau torrfoder.
Min katt får endast RC kitten just nu, bör jag ge något annat? Vi använder detta då hon som sålde katten använde det och hon va väldigt mån om att man använda samma kattmat. Men bör vi fortsätta med denna mat eller ska vi byta?
Sorry att jag snor tråden lite.
Nikita4evR 2006-12-22, 08:08 Varför är det synd om dom katterna som får friskies?
Därför att det är att jämföra med människor som intar all sin föda på McD. Visst finns det många som klarar det och mår alldeles utmärkt, men det är snarare trots matvanorna än tack vare dem.
Som sagt, det funkar for en del, men inte for andra.
Min forra kisse fick struvitsten efter en tids Friskies torrfoder/Mjau burkmat-diet.
Nikita4evR 2006-12-22, 18:20 ok.. mina katter mår alldeles utmärkt. glansig och len päls. men vi köper mest av Mjau. (dom har fri tillgång till fodret) och är ute när dom vill. dom har aldrig haft problem med nått.
Som sagt, det funkar for en del, men inte for andra.
men så är det ju med vilket foder som helst
Jo med den måste ju ha lämligt näringsmässigt innehåll också, och vara gjort av passande råvaror. Vilket jag inte anser Whiskas vara.
Mjau däremot funkar bättre.
Testade med Mjau igår, köpte massa burkmat, och min kräsna katt älskade det!!! :)
Det enda "bra" fodret han äter är RC Exigent men han tröttnar.. Blir spännande att se vad han tycker om Mjaus torrfoder.
skogersson 2006-12-26, 02:14 Royal Canin eller HillsFin mat....nej men jag vet då att de får i sej alla vitaminer och mineraler som dom ska.
Det känns bara bättre att ge den maten.
skogersson 2006-12-26, 02:15 Har provat annan mant men hon äter INTE det
Kanske bortskämmd, men det är även hästen
Det finns människor som lever hela sitt liv på pizza och öl och inte mår dåligt av det, men de flesta är väl överens om att det faktiskt är direkt skadligt för kroppen?
Många torrfoder på marknaden (både lågprisfoder och vissa som säljs hos vet) har ett näringsvärde som motsvarar en kost bestående av pommes och ketchup för katterna.
(Sedan ska man inte blint gå på reklamen, "dyra märkesfodret" behöver inte vara bättre, man måste lära sig läsa innehållsdeklarationer och näringstabeller om man vill göra ett bra val själv)
Jag ger mina Mjau på burk, rått kött (inkl råa ben och inälvsmat) och ett torrfoder som heter ProPack. Torrfodret är enbart för att min hona inte håller vikten av att äta bara "blött", hon är hyperaktiv, fertil och inte speciellt förtjust i mat... Hanen får inga torrisar öht.
Jag som så många redan sagt så är Mjau ett av det bättre torrfodren du kan köpa på Konsum.
Även Purina One och Bilanx skall vara helt OK, däremot så är Whiskas, Friskies och liknande inte lika bra men det viktigaste måste ju ända vara att katten äter och ser ut att må bra.
När det gäller blötmat så skall du se till att läsa ordentligt på burkarna; de skall helst bara innehålla kött, kött/animaliska biprodukter och mineraler.
(Om din katt tål fisk så är ju fisk och fiskbiprodukter också OK).
Det man skall akta sig för är spannmål.
Exempel på bra sorters burkmat är:
Mjau; stora burkarna och Tetrapacken är bäst.
Pussi; Rik på-burkarna är bäst.
Katternas favorit; finns på Coops affärer.
Euroshopper; burkar och pateér.
Lycka till med att utfodra din katt!
Min katt får endast RC kitten just nu, bör jag ge något annat? Vi använder detta då hon som sålde katten använde det och hon va väldigt mån om att man använda samma kattmat. Men bör vi fortsätta med denna mat eller ska vi byta?
Sorry att jag snor tråden lite.
Om katten mår bra av fodret och du hade tänkt ge torrfoder så finns det väl ingen anledning att byta.
Är det för dyrt så kan du ju testa att ge Mjau Föräldrafritt (400 gram för ca 12kr).
Annars rekommenderar jag att ge blötmat, det är mycket bättre för katten.
Min kräsna äter inte Hills, inte Iams och inte Nutro... RC Exigent äter han ett tag, sen tröttnar han... :p Han vill helst ha små bitar, och allra helst bara burkmat.
Mjau-fodret åt han faktisk mer av än Hills burkmat! :) För en gångs skuld så var han kvar som sista katt vid matfatet, han brukar lämna hälften till dom andra (som äter vad som helst).
skogersson 2006-12-30, 12:52 Hills burkmat åt inte min heller...Fick slänga den:crazy:
mina äter enbart RC inndors torrfoder.
förut fick dom Hills, men det började den ena att kräkas av.
Burkmat får dom inte för dom kladdade och skvätte så hela tiden så golv och väggar så rent ut sagt fördjävliga ut.
Sen så får dom skinka, leverpastej, kötfärs.. ja och så vill dom gärna smaka på allt som vi äter så det brukar bli lite rester på en talrik.
JustME83 2006-12-30, 14:30 Jag skulle inte ge Friskies inte enbart iaf, och det skulle isf vara i akut nödfall om det inte fanns annat.
Mina äter Mjau i tetra och RC fit just nu, innan dess var det Mjau torrfoder också, har ingen bil så vi kommer inte iväg så superofta till djuraffären.
Sen får de ju lite nötfärs och sånt om man ska ha det i maten själv =)
CRX Hedwig 2007-01-12, 08:54 Var glad om era katter äter blötmat från tex Mjau...
Mina tittar på mig, ser på mig, också var man idiotförklarad.. :crazy:
Hos oss är det bara RC som gäller.. Siamese 38...
ev. lite blötmat så länge det inte är bitar i sås...
verrdogan 2007-01-13, 13:32 Va ska man ge för foder då? Va är bäst lixom. Mina är så kräsna så ja måste byta torrfoder typ en gång i månaden. Burkmat får dom bara nån gång i veckan. Kan dom gå på bara burkmat? Just nu (denna månaden :angel: ) Äter dom frieskis blandat med eukanuba torr foder.
Det är bättre att fodra med bara blötmat än bara torrfoder.
Katter är som alla (?) vet dåliga drickare pga att dom i det vilda fick i sig vätska genom maten.
Äter dom blötmat får dom i sig vätskan och man behöver inte oroa sig för att katten får i sig för lite.
Det är bättre att fodra med bara blötmat än bara torrfoder.
Katter är som alla (?) vet dåliga drickare pga att dom i det vilda fick i sig vätska genom maten.
Äter dom blötmat får dom i sig vätskan och man behöver inte oroa sig för att katten får i sig för lite.
hur går det med tänderna då?
torr fodret gör ju att tänderna slipas
Nej, det stämmer inte. Man har gjort undersökningar och det finns ingen påvisbar skillnad i tandstatus hos katter som äter torrfoder jämfört med de som äter blötmat.
Det finns två saker som kan ha bra effekt: råa köttiga ben (exempelvis råa kycklingvingar eller fläskbroskben) och ett preparat som heter Plaque off. I övrigt är det bara tandvård med borste och djurtandkräm som har hjälper.
ok..
men vad har tandbosrte och tandkräm med slipning av tänderna att göra??
Jag menar allltså såndan slipning att tänderna inte blir för långa, jag pratar inte om plack och så.
Tindrande 2007-01-13, 16:17 *kl*
Våran katt äter Friskies(el likn.) torrfoder - fri tillgång. och en gång om dagen får hon en potionspåse av Friskies/Wiskas blötmat. Denna diet gick även våran förra katt på och friskare katter har jag alldrig stött på. Kompisens snoffsiga raskatter med dyr spec. mat är sjuka jämt...
Men som sagt alla är väl individer.
*kl*
tycker det är underligt att mpna "rekomenderar" Mjau när det finns jättemånga katter som inte tål det och får världens diareé av det. I alla fall har jag hört jättemånga som har det problemet med sina katter, inklusive mina katter.
JustME83 2007-01-13, 17:26 Det är svenskt och de använder svenskt kött kanske är därför?
Min skogis spyr av Whiskas t. ex. Så ja...
*delvis kl*
Alltså, vad menar du med slipning av tänderna? Tänder växer ju inte som klor.
Angående foder så gäller det helt enkelt att läsa på, gör sig införstådd i kattens fysiologi och hur den spjälkar och tillgodogör sig olika näringsämnen, sen får man bilda dig en uppfattning efter det.
Busig: Har du invant fodert försiktigt då? Mjau är svenskt, och innehåller svenskt kött, och det vill man ju eftersträva! :)
*kl*
Eftersom jag inte vill skapa en ny tråd så kan jag väl passa på att fråga om foder åt "min" katt.
Jag har en långhårig bondkatt, som i år blir 5 år gammal. Han är kastrerad och är en hel del ute och jagar. Han är i bra hull, och verkar dricka tillräckligt.
Han vägrar äta torrfoder, spelar ingen roll vad man försöker ge honom för ngt äter han enbart två tuggor sen går han därifrån. Han är också väldigt kräsen vad gäller torrfoder, han äter mest mjau torrfoder, emellenåt blir det ngt annat. Dock så äter han inte om han inte får nytt torrfoder i skålen varje gång.
Jag är orolig för att han ska drabbas av njursten och sen funderar jag på om det finns ngt foder som kan hjälper dem med pälsen (då den hyfsat lätt trasslar ihop sig). Vad skulle ni gett?
Mina katter får bara billigaste torrfodret man kan köpa.
Men det är stallkatter och dom hittar mycke mat själva.
Fodret jag ger dom är bara som en bas och dom har möjlighet att jaga sin egen mat.
nej dom växer inte som klor, men om man bara äter mjuk mat är det ju risk för att dom kan bli lite vassa, detta brukar ju "hård" mat hjälpa till att slipa ner... vad jag har förstått iallfall..
Nej, det är gnagare och fåglar som behöver äta hårt för att tänderna ska hålla längden... Det är faktiskt första gången jag hör någon påstå det om katt (men missförståndet att torrfoder skulle förbygga tandsten är desto vanligare pga torrfoderfabrikanternas marknadsföring)
Nikita4evR 2007-01-13, 20:04 *delvis kl*
Alltså, vad menar du med slipning av tänderna? Tänder växer ju inte som klor.
Vad jag har hört så ska katter få torrfoder för att dom inte ska få tandsten.. kanske är helt fel:confused:
Nej, det är gnagare och fåglar som behöver äta hårt för att tänderna ska hålla längden... Det är faktiskt första gången jag hör någon påstå det om katt (men missförståndet att torrfoder skulle förbygga tandsten är desto vanligare pga torrfoderfabrikanternas marknadsföring)
aha
där ser man då lärde jag mej nått nytt i dag också alltså...:D
det med tansdten viste jag;)
Jag hade BARF:at :D
Och vad menas med det? :D
Och vad menas med det? :D
PM:at dig :)
Carisma72 2007-01-13, 23:22 Mina katter får friskies torrmat i en skål och konsums xtra torr mat i en annan. Vid lyx tillfällen (1 gång/ mån) får dom blötmat.
Dom mår bra.... en är 7år en är 4år och en 5 månader
Har haft fler katter som av olika anledningar försvunnit som skulle varit 8år och 5år, som dom också mådde utmärkt med denna mat.
Dom jagar mycket möss och fågel utöver "min mat".
Varför ska man betala 75:-/kg när det är nästan samma mat för 30:-:confused:
Varför har du valt just dessa foder, något särskillt innehållsmässigt eller näringsmässigt du gillar?^^
Skulle jag ge enbart torrfoder skulle jag välja Mjau, billigt och näringsmässigt jämförbart med RC. Gjort i sverige på svenska råvaror :idea:
*kl*
Eftersom jag inte vill skapa en ny tråd så kan jag väl passa på att fråga om foder åt "min" katt.
Jag har en långhårig bondkatt, som i år blir 5 år gammal. Han är kastrerad och är en hel del ute och jagar. Han är i bra hull, och verkar dricka tillräckligt.
Han vägrar äta torrfoder, spelar ingen roll vad man försöker ge honom för ngt äter han enbart två tuggor sen går han därifrån. Han är också väldigt kräsen vad gäller torrfoder, han äter mest mjau torrfoder, emellenåt blir det ngt annat. Dock så äter han inte om han inte får nytt torrfoder i skålen varje gång.
Jag är orolig för att han ska drabbas av njursten och sen funderar jag på om det finns ngt foder som kan hjälper dem med pälsen (då den hyfsat lätt trasslar ihop sig). Vad skulle ni gett?
Såg att jag skrivit fel, fet stil= burkmat
*delvis kl*
Busig: Har du invant fodert försiktigt då? Mjau är svenskt, och innehåller svenskt kött, och det vill man ju eftersträva! :)
Ja självklart har jag vant dom långsamt vid det. Men hann inte långt eftersom båda blev fruktansvärt dåliga i magen.
Dock märkte jag på den korta tiden att dom inte fällde lika mycket när dom fick mjau. Men tyvärr så kunde dom ju inte äta det så.
Varken min lille kille eller stora tjej tålde det.
*kl*
tycker det är underligt att mpna "rekomenderar" Mjau när det finns jättemånga katter som inte tål det och får världens diareé av det. I alla fall har jag hört jättemånga som har det problemet med sina katter, inklusive mina katter.
Det finns jättemånga katter som fontänkräks av Royal Canins kattmat också och ändå rekommendras det. :smirk: Katter är individer.
Vad jag har hört så ska katter få torrfoder för att dom inte ska få tandsten.. kanske är helt fel:confused:
Ja, det är ett felaktigt påstående. Majoriteten av de torrfoder som finns ute på marknaden har ingen som helst förebyggande effekt mot tandsten (eller andra tand/munproblem). De torrfoder som däremot är speciellt utformade för att förebygga tandsten kan ha en liten effekt (dock ingen revolutionerande effekt). En del av dem innehåller kalciumbindare vilket till en viss del motverkar tandstensbildning förutsatt att katten faktiskt krossar pelletsen (vilket man absolut inte ska ta för givet att katterna gör). Andra foder har en storlek och konsistens som ska erbjuda en viss mekanisk påverkan men den mekaniska slipningen sker i princip bara på tandspetsarna, inte ända upp till tandköttet. Några foder har kanske båda komponenterna.
Det finns dock en stor övertro till torrfoder på denna punkt. En enorm övertro.
|