Visa fullständig version : Jajks! Råttor!
Här kommer ett par skakiga rader från en som har fobi för möss och vars stall nu har drabbats av RÅTTOR!
Alltså det är panik, de överlistar Anticimex giftlådor och går rakt förbi dem varje natt - hämtar spån ur min hästs box - drar in det i väggen där de gnagt ett stort hål! De har t o m envänt den ena giftlådan som bo, bäddar så fint med spån o halm:eek:
Jag fattar inte varför de har kommit nu helt plötsligt! Jag har inga fodersäckar någonstans utan allt foder finns i tjocka plasttunnor och jag ser till att inget spill finns runt om dem. Det enda som jag ser drar är ju spånet, som de tydligen hämtar på nätterna. Man ser breda spår på golvet, från box till hålet i väggen. Bilder av en fet råtta, som traskar på två ben med famnen full av spån, flimrar framför mina ögon...
Tips o råd på hur man kan få bort råttor o teori varför de kommit hit? Har i dag införskaffat en fångstbur o riggat den med julskinka!
Har ni höns i stallet?
Vi hade problem med råttor i hönshuset för några år sedan. Vi provade allt. Anticimex, blanda havre med cement, ställa ut glykol mm. Det som hjälpte var att vi skade skjöt 2 st med ett luftgevär. 2 dagar senare fanns det inte en enda råtta kvar. Det var så många att katterna inte hann med dom.
Nej, inga höns, såvida de inte "går igen" som vandrande hönsvålnader eftersom stallet en gång i tiden på mellan 1920 och 1960- talen var hönseri:eek:
Hur i hela friden kunde ni skjuta dem? Satt ni på pass eller sköt ni dem inne i burarna efter att ha fångat dem med hjälp av bete?
Det låter ju brutalt att skjuta men det verkar faktiskt som om de är för smarta för att gå på giftet eller så har de utvecklat ett försvar så att de inte dör av gift längre.
Vi satt och passade på dom.
Ja ha, då får musfobikern nog anlita gubben till detta...
Ja, eller någon annan pricksäker..
Har fått ett tips på hur man ska göra men har aldrig provat det själv.
Du kan ju prova. Börja med att köpa en påse torrt gips (pulver) och ställ det vid sidan om spånet eller någon annanstans där du vet att de gillar att vara. De flesta gnagare gillar gips, det är gott att äta. Se sedan till att det finns vatten att dricka någonstans, för man blir törstig av att käka gips.
Detta är inte så snällt men gipset kommer att blandas med vattnet och "bränna" i magen på den som ätit det. Fördelen är att de inte ruttnar när de dör utan blir hårda gipsklumpar som inte luktar.
Vet inte om der verkligen fungerar. För när jag fick tipset och vi hade råttor så visade det sig att min hund var helt otroligt duktig på att fånga och döda råttor. Mycket bättre än katt, gift, fällor och att skjuta.
Samma princip som med cement då.
Tänkte på det här med katt - inte klarar väl en katt av en stor råtta? Att en hund fixar det kan jag tro, fast vår schäfer är nog inte så hemskt intresserad...
Minusgraader 2006-12-27, 01:04 Vi hade råttor under vår gamla hönsbur :crazy:
Så min pappa stod o vaktade så när det kom en råtta sköt
han den med luftgevär :smirk:
Fanns inget annat sett att bli av me dem :(
Låter kanske lite våldsamt men man träffar man rätt så lider de inte iaf
(Pappa är ganska pricksäker som tur e ;)
så testa det :bump:
Det finns ett blått puder som man strör vid ingångarna till deras hål. det fastnar på deras tassar och eftersom råttor är renliga så tvättar de tassarna och får i sig giftet, de dör snabbt. Jag fick min burk från anticimex för ett par år sedan. Helt klart det mest effektiva vi provat!
Lägg det inte så eventuella stallkatter eller hundar kommer åt det bara! Jag brukar ta det på en matsked och lägga det inne i råttans hål.
Har ni provat Temus, ett rött råttgift? Våra sorkar vi har här är tokiga i det. Och dom har minskat drastiskt i antal. Annars är det bara att sitta på pass och skjuta dom. Grannen har gärden ligger i träda runt oss så det är därifrån sorkarna kommer.. Råttor kommer gärna från soptippar annars.
Det finns endel katter som klarar stora råttor, men dom är få.
Vi hade en råtta i stallet för nåt år sedan... bodde i tvättmaskinen. En dag bestämde sambon o jag oss för att nu ska den väck! Jag var livrädd var gång jag skulle fodra då den ibland sprang ut mellan fodertunnorna när man kom ut på morgonen. Iaf vältes tvättmaskinen (den bodde underr uppe i den) o fram kikar en jätttesak! Den sprang ut på stallgången o ena katten sprang fram o kollade men vände lika fort igen! hehe... Slutade iaf med att sambon smällde spaden rakt över den o sen dess har vi inte haft nån råtta mer! :banana:
så spade o lite träffsäkerhet om ni e modiga ;)
Tänkte på det här med katt - inte klarar väl en katt av en stor råtta? Att en hund fixar det kan jag tro, fast vår schäfer är nog inte så hemskt intresserad...
Jag hade innan en liten kattdam, förmodligen av mycket varierad härkomst, som flyttade in hos oss av sig själv. Hon tog råttor som var större än vad hon själv var. Det var när hon dött som vi fick råttinvation i stallet. Den som hunden sedan fixade.
Men det är långt ifrån alla katter som ger sig på råttor. Det är därför som gamla lantbrkare brukar vara så noga när de ska ha ny stallkatt.
anticimex kan säkert göra nåt mer.... har ni pratat med dom???
kamomillo 2006-12-27, 13:25 *knapp lån*
För 4år sedan hade vi ett rått/mus/lämmel år....:crazy:
De krafsade, pep, och lät ÖVERALLT! när jag tog ner hästarnas hage, trampade jag på/nära massor av kryp, och tappade man något i högt gräs fanns ingen chans att man stack ner handen efter det:crazy:
Så vår 12 årige son utrustades med luft gevär, och ett löfte om 4 kronor för varje individ han fick död på,( och att skadsköt han någon skulle han bli arvslös, jag va livrädd att de skulle springa runt råttor som va halvt döda också...)
Och..... de blev dyrt:eek: och ungen en fena på att pricka rätt!
Men visst är det ett otyg att ha dessa kryp i stallet! ett år hade vi en "tam" råtta som tillslut blev så fet att vi fick hjälpa honom över tröskeln varje morgon... han påminde starkt om den Tjocka mus som hjälper askungen med hennes klänning varje julafton, och den kunde vi ju inte ta död på:o
* Jenny *
Lägger mitt svar här och tackar för alla tips! Det där blåa pulvret ville Anticimex helst inte lägga ut eftersom vi har både hund och småbarn men jag tror att jag ska ringa och prata med dem igen om detta. Om man nu lägger det i råttans hål och hunden inte har tillträde till stallet så borde ju risken vara minimal att han skulle kunna få pulvret på sig. Dottern är ju bara 2,5 så hon springer ju knappast omkring själv i stallet.
Skjuta är ju klart effektivast men att sitta på pass natt efter natt det lär bli svårt att få sambon till! Han sträcker sig till att skjuta dem efter att de fastnat i råttburen...
Usch, man får se om det går att få bort den här läbbiga råttan:( Det där med råttan som bodde under tvättmaskinen det låter ju helläskigt:eek: "Vår" råtta har gjort hål in till pannrummet, till stallet och tänk om nästa rum är tvättstugan!?
Varför tror du det är en råtta ? Skulle snarare tro att det är en husmus eftersom husmöss är mer bundna till byggnader än råttor. Vad har ni själva gjort för att säkra då ? Menas, det finns vissa åtgärder man kan göra i en byggnad för att hålla möss ute.
Vad kan man göra för att slippa få in gnagare?
Det minsta hål en råtta kan ta sig igenom är 20 mm och en mus kan klara att ta sig igenom ett hål på 6-7 mm. Genom en rad olika åtgärder kan man emellertid minska risken för att få in gnagare i en byggnad:
- Källarfönster måste vara hela och ventilöppningar förses med metallnät av rostfritt stål, brons eller mässing med en maskvidd på högst 5 mm och en trådtjocklek på minst 0,7 mm.
- Dörrar måste sluta tätt och väggar vara fria från hål och större sprickor.
- Rörgenomföringar tätas med betong eller stålplåt.
- Avloppsbrunnar måste förses med galler.
/Anticimex
Jag tror inte att det är en råtta - jag vet... Anticimex har varit ute och sett den åverkan som eländet har gjort, plus dess lortar-konstaterat råtta.
Ang att hålla tätt för gnagare - tillåt mig småle... I ett stall som är byggt någon gång i början på 1900-talet och sedan tillbyggt 1940-tal plus senaste stallbyggnad 1980 så finns det oändligt många hål att täta:) Att sedan börja "täta" boningshuset, som är byggt någon gång på 1800-talet och därefter renoverat i omgångar, senast 1970-talet - det är heller ingen lätt match. Anticimexmannen som var ute sa dessutom då han var ute att man kan försöka att förebygga så gott det går med åtgärder som galler för rör, täta de hål som är synliga m m, sen får man försöka bekämpa dem när de blir så många att de orsakar skada eller är alltför synliga. "Man har ofta många, många fler gnagare i byggnaderna än vad man kan drömma om":eek:
Det var inte vad jag ville höra... men så är det naturligtvis. Jag kan leva med det - så länge de inte gör som den här råttan - gör enorma hål i min stallvägg, drar runt spån från boxarna och lämnar decimeterbreda spår av spån längs stallgången och ner i sitt hål ( nix, ingen mus - i så fall är det en mutant ).
Små husmöss har vi i vaskskåpet...så jag vet hur de ser ut också:crazy: Welcome to mice&ratsheaven,ladies&gentlemen!:cry:
nyponros 2006-12-27, 23:37 Usch vad läskigt:crazy:
Vi har, vad jag vet, inga råttor i stallet. PUH!
(fast logen kanske är full av dem?!:eek: :angel: )
men vi har en liten mus:)
Och den 'r bara söt:D
brukar hålla till i min box eftersom den är brevid dörren ut till logen.
Väldigt skygg dock, springer iväg så fort den hör människor så jag har bara sett den på flykt!
Tamråttor har jag ingenting emot, emn det är ngt som är väldigt obehagligt med de vilda:crazy:
Vet inte om jag skulle klarat av att döda dem dock...
Jag tycker också det är skitläskigt att stoppa ner händerna i fodersäckar (stallkompis som har betfor i säck som man blöter åt henne på kvällen vid insläpp), skulle aldrig fixa att ha det så själv:p
Hoppas ni löser råttmysteriet!
Enf råga bara till alla som vet... hur stora är det vanligt att de är?
har hört historier om råttor stora som katter:crazy:
Synd att det inte är marsvin eller kaniner soms pringer omkring i stallen ist:D
Jag har skippat Anticimex medel som inte funkade hos mig. Istället satsade jag på flera stycken sånadär svarta trekantiga stora råttgiftslådor från Lantmännen och laddade. 5 st! Det funkade! Det tog kål på dom :bump: Tom mössen har dukat under för detta turkosa giftartelleri.
KL
Måste bara få berätta om vår ena stallkatt som brukar hittas sittandes på pinnen mellan 2 höns. Där sitter hon och spanar på gnagare av olika storlekar. Hönsen bryr sig inte om henne och vår stalldräng brukar kolla noga på kvällen att katten inte blir instängd.
KL
Måste bara få berätta om vår ena stallkatt som brukar hittas sittandes på pinnen mellan 2 höns. Där sitter hon och spanar på gnagare av olika storlekar. Hönsen bryr sig inte om henne och vår stalldräng brukar kolla noga på kvällen att katten inte blir instängd.
Men jösses! :rofl: :rofl: :rofl: Bild bild bild! Snälla!
Ähum, vill ju inte skrämmas men...Vi har en loge som är i stort sett ren från grejer och hö det lagrar jag inte där just nu så det är bara några halmbalar och enstaka brädor som ligger där. Inget ätbart för möss o råttor alltså och jag har känt mig helt säker däruppe, ungar har övernattat i halmen etc - MEN Anticimex gick upp och visade direkt på ett STORT råtthål plus råttlort OCH nu har råtteländet bäddat så fint med halm o spån inuti giftlådan!
Så - ingen går säker:eek:
gulligt gulligt, men har du verkligen provat de där andra svarta lådorna som INTE Anticimex saluför?
elinsjobergh 2006-12-28, 11:55 Jag har skippat Anticimex medel som inte funkade hos mig. Istället satsade jag på flera stycken sånadär svarta trekantiga stora råttgiftslådor från Lantmännen och laddade. 5 st! Det funkade! Det tog kål på dom :bump: Tom mössen har dukat under för detta turkosa giftartelleri.
Är det TomCat du menar?? I så fall kan jag intyga att dom är väldans effektiv, och ingen risk att något annat djur kommer åt det heller.:bow:
*kl*
TomCat-lådorna har jag testat och det mumsades friskt slut på det ena blocket efter det andra, men råttorna fanns kvar. Efter det blev det blått puder igen och DÅ försvann råttorna.
Vilken storlek använde du, möss eller råttvarianten? Sen kanske det beror på vad man laddar med. Och man måste hela tiden kolla att inte blocken är uppätna, och ladda med nya, annars hinner de föröka sig i allfall. Ja ja, var och en blir salig på sin fason. Men efter att ha använt Anticimex i 15 år utan resultat, och sedan blivit av med de svanskala parasiterna i megaformat, kan man ju inte låta bli att dela med sig av upptäckten. Kanske är det 3 hungriga stallkatter som är den ultimata lösningen ;)
Hade råttvarianten med tillhörande block från Lantmännen. Jo, visst fick man ladda med nya block, de var nog goda för de åts upp snabbt. :)
katter??? *Fnys* Då är mina två russlar överlägsna. Fast deras pussar är inte så goda sedan. :crazy:
KungTulle 2006-12-28, 13:55 Det sägs att ser man EN råtta ellr mus så finns där ungefär 10 till!
Jag har 7 katter på gården just nu och man ser dom komma litet då och då med nedlagda byten.
Förhoppningsvis håller dom ner gnagarpopulationen en del.
Våra katter får ordentligt med vanlig mat också 2 ggr per dag så att dom ska vara i utmärkt kondition och orka lustmörda maximalt med små godbitar!
/KT
Var pussarna turkosa? Hade de inte hört talas om 6-8 st om dagen? :p
PrinsArvid 2006-12-28, 17:27 vi har fått en lite mus i vårt stall,gör ingen direkt skada,håller till runt kaninhuset ute på stallplanen mest.
Vi har tre stallkatter i vårt stall. Två av dem är väldigt bekväma och vill bara ha Whiskas:d Men den tredje (inte alls särskilt stor) fångar JÄTTESTORA råttor.
Jaha, då kanske man ska be om at få låna grannens katt ett tag..:)
Är det någon som har ett bra tips på bete annars, som man kan lägga i fångstburen alltså? Något som är helt OEMOTSTÅNDLIGT för en råtta! Julskinkan funkade ju inte som sagt, jag som var bombsäker på att de älskade kött.:(
En ny sadel med härligt doftande nygarvat läder? Brukar vara intressant för råttor (gnag gnag) :)
GAAAHH!:eek: :eek:
Min Passier sadel! Som i morgon ska flytta in i vårt gärstrum eller annat "saferoom" Skulle de röra den så är jag beredd att egenhändigt skjuta dem:mad:
*KL*
Vad har ni för hästar, folk?
Två av mina har lyckats platta till varsin råtta i år, den senaste hittade jag inne hos åringen förra veckan. Óm det var hans bedrift eller om råttskrället självdött vet jag iofs inte. :D
hannibal 2006-12-30, 23:04 Gammal dynghög? Brukar funka att ta bort den...
Nix, den är inte särskilt gammal så det kan inte vara orsaken, tyvärr får man väl säga för då hade det varit enklare!
Det är helt sanslöst vad svårt det är att knäcka den här råttan, måste vara en riktig "gammelråtta"... Hon går INTE på något som helst bete, inte i någon bur, inte i slagfälla riggad med Dumlekola ( jo, Anticimex tips, det är helt sant! ), det blå pulvret verkar inte heller bita. Hon jobbar på ungefär varannan dag eller natt och hämtar spån plus äter spill i boxen. Har valt ut en särskild box t o m, inte den närmast där hon gjort hålet ens!
Det är helt otroligt läbbigt att vara i stallet nu på kvällarna, minsta rörelse och jag hoppar en meter upp:eek:
Vi har också fått en del råttor nu i vinter. Men de käkar glatt råttgift så jag räknar med att de ska försvinna.
En bekant fick råttinvasion i huset ett år...det var inte roligt, prasslade lite överallt. Han köpte flugpapper på Lantmännen och lade på golvet. När råttisarna kom fastnade de med tassarna i det. Oftast dog de av chocken.
Så de fick fatkiskt bukt med det rätt snabbt.
Var det råttor, inte möss? Flugpapper verkar så futtigt på de här stora bestarna:crazy: Men värt ett försök så det ska jag testa. Han sprang runt benen på oss nu i morse igen, kom ut bakom fodertunnorna...Har också varit i min ena hästs box - igen - och dragit med sig massor med spån.
Det är ÄCKLIGT det här, jag vill snart inte gå ut i stallet!
VARFÖR tar de inte betet, giftet eller tvättar av sig det turkosa pulvret och dör som det var meningen??:(
Finns det ingen råttehund att låna, terriers brukar vara fenor på att sno dom. Sätt upp en lapp på brukshundsklubben.
lollipopocoaster 2007-01-01, 01:31 vi har en maskotråtta i stallet, mr. jingles! alltid samma grabb som man ibland kan se kila förbi i ögonvrån. fast en gång stod jag och sparkade på en stor frusen spånklump i ett hörn av en box - där han tydligen gjort ett hem. stackarn! kilar skräckslaget iväg. i och med att vi inte har kolonier av råttor utan bara en liten söt kille stör det mig inte alls :love:
:eek: :eek: :eek: LÄBBIGT!
Om giftattacken inte fungerar nu så måste vi först sanera ordentligt men sen kanske en terrier ( om nu någon vill låna ut ) eller en modig katt skulle kunna lösa det hela.
Vi har ju pratat om att skjuta men hur i hundan ska man hinna och hur ska man kunna skjuta inne i stallet? Vi hade ju trott att han skulle gå i buren med bete lätt som en plätt och sen skjuta, så var inte fallet...
Bewildered 2007-01-01, 03:53 Var det råttor, inte möss? Flugpapper verkar så futtigt på de här stora bestarna:crazy: Men värt ett försök så det ska jag testa. Han sprang runt benen på oss nu i morse igen, kom ut bakom fodertunnorna...Har också varit i min ena hästs box - igen - och dragit med sig massor med spån.
Det är ÄCKLIGT det här, jag vill snart inte gå ut i stallet!
VARFÖR tar de inte betet, giftet eller tvättar av sig det turkosa pulvret och dör som det var meningen??:(
Råttor är jädrig smarta.. räcker med att en av dom snaskat gift och de andra sett för att de inte ska gå på.. Råttor skickar alltid ut den svagaste i flocken för att testa nya saker..
Byte bete, skaffa katt(er), iller eller terrier (rottweiler funkar med.. ;)) och sätt ALLT i plasttunnor - ingen mat = inga råttor
^^ Jag har själv två tamråttor och dom slår både hästar, hundar och katter i uppfinningsrikedom.. lovar och svär :D men Fy va söta dom är! :D:D
Vi har verkligen ingen mat ute, tillgängligt utan det är i plasttunnor med lock. Jag är extremt noga med att undvika spill och lägger numera aldrig ut mat i krubborna i förväg.
Det den här råttan har kommit på det är att man kan hitta lite spill från hästarna under deras krubbor. Jag upptcäker det inte eftersom vi har spån men råttan han bär spån för glatta livet, antagligen för att den sorterar ut spillet från spånet rätt så bra.
Efterklok kan man vara, vi hade tidigare ett gäng vildkatter/övergivna katter som vi tog bort p g a att de sprang och pinkade i höet och grisade ner i rabatter o trädgård. Jag hade ju hellre stått ut med det än råttor! Antagligen var någon av dessa katter en fena på att ta råttor...
Tips på fler bete? Vi har använt; hästarnas muslifoder, julskinka, dumlekola, gift fr Anticimex i box plus det turkosa pulvret. Råttan har klampat omkring i detta pulver i flera dagar nu utan att må det minsta dåligt...
Bewildered 2007-01-01, 12:25 Du ska se att det är flera olika råttor till att börja med :D
Mina råttor är galna i mariekex och ost - kanske funkar? Frukt har fallit mina tjejer i smaken med..
Avokadokärnor ska vara giftigt för dom se omdet går att lura dom till att äta det?
Nog sa de att de var råttor, inte skogsmöss, men det var nog inga jätteråttor för den skull.
Hur stora är råttisarna? Är det skeppsråttor ni har? Huva i så fall,
jag har sett lort från sådana i ett gammalt stall vi renoverade en gång...
Vet på ett ställe de hade sådana som var lika stora som katten...den tordes inte ge sig på skepparna utan ägaren stod och passade med bössan.
En kopmis som hade fått sådana problem skaffade en iller som rensade.
:o För några veckor sen när jag var på väg upp till huset från stallet sprang det en stor brunråtta utanför dörren intill huset och den jäklen blev ju inte ens rädd när den såg mig, hämtade 2 katten men den ställde sig på bakbenen och :eek: högg hejvilt om kring sig, så kattrerna backade:crazy:
Den sprang här hela dan mellan vårt och grannens hus, kunde nästan tro att det var en tamråtta.
På kvällen skulle grannen ha främmat och göra julgrupper, när gästerna kom så sparkade en till ngt när hon var på väg upp för trappen, vad var inte det om inte råttan:eek: blev full kalabalik:D
Dan efter laddade vi upp med burar från lantmännen, men har inte sett råttan sen dess:smirk: pusst.....
Är de så tama som denna var kan man ju faktiskt skjuta dem:crazy: ;)
Äsch..Åk iväg och låna en renodlad/tränad (rått)jakt JRT av ngn uppfödare och ha med hunden till stallet,släpp den sedan lös och låt den härja runt där...jag lovar dig att stallet lär bli råttfritt inom 1-2 veckor,OM ens det:angel: :devil: ;)
Royal_724 2007-01-01, 12:54 Tack för den här tråden och ett bra tips!
Har möss i stallet och inte vetat hur jag ska ta dö på dem! Har tre katter som brukar va där, men inte hundan har dem fått tag på dem.. listiga små möss det där! Igår när jag skulle ha mina benlindor hade dem byggt ett jättebo bland alla benlindor, och det är ju inte bara av samma benlindor utan det är en av varje som dem har typ fördärvat, 6 stycken i olika färger är halvt uppätna! :D
Men nu ska jag testa det där med flugpapper och se om det funkar!!
Känns lite hemskt, men vad ska man göra!
Han/hon/de ÄR stora!:eek: :eek:
Man skämtar ju om det och så men faktum är att det är otroligt stressande att hela tiden se sig om i ögonvrån när man vistas i stallet. Ska ut och kvällsrykta 4 hästar nu och det brukar vara en lugnande o skön stund men nu känner jag mest obehag inför det:(
Är väldigt tacksam dock för alla tips o råd härifrån!
|