Visa fullständig version : stallhyra?

Fiffia
2006-12-27, 15:55
Hej!

Snart kommer jag att börja betala stallhyra och jag är fundersam till hur mycket som är rimligt att det kan kosta. Läget är så här:

Min häst står i ett stall med två andra hästar som ägs av stallägaren. Stallet ligger på landet och inte i närheten av någon storstad.
Min häst har ingen egen box utan står i utrymmet mellan de två boxarna och ytterdörren, ca 7-8 m2. (det är ett litet stall) Jag betalar en tredjedel av fodret (hennes hästar äter dock mer än vad min gör, hon äter kanske bara 1/4 egentligen) Vi använder min bil med dragkrok och kärra tex när vi ska hämta spån eller hö. Införskaffning av foder, stallprylar och dyl köper den som ska till stan först, typ.
Jag fodrar middagarna på vardagarna samt 2 kvällar i veckan och varannan helg. I kvällsfodring ingår även mockning efter varandras hästar samt fodra hennes övriga djur. Är det plusgrader är ytterdörrarna öppna så min häst och ibland de andra kan komma och gå som de vill (stallet ligger mitt i hagen) typ som lösdrift. Det blir alltså mer att mocka åt hennes hästar än åt min som i regel alltid skiter ute. Hennes hästar har också täcken som ska på och av.

Vad är rimligt att hon tar betalt? Normal stallhyra i dessa trakter verkar ligga på 1000-1500 inkl basfoder och in/utsläpp.

Tacksam för svar.

åke
2006-12-28, 00:41
Med det som du beskriver så skulle jag ge max 500 kr i månaden. Inkl. allt. Bara det att du inte har en egen box?? Mockar åt hennes hästar, täckesbyten mm.

jezzibell
2006-12-28, 01:09
Instämmer helt. /Jezz

TheOne
2006-12-28, 14:05
ja! Max 500, låter ju som det är du som sköter stallet och står för alla praktiskt detaljer som hämtning av mat mm!!

Fiffia
2006-12-28, 16:22
Tack för era svar. Känner mig styrkt.

500 plus foder är nog min smärtgräns, vill hon ha mer så kan jag lika gärna byta stall, då kanske det skulle kosta någon hundralapp mer men jag skulle få mycket mindre jobb. Nu är det smidigt för stallet ligger på gångavstång och byter jag stall får jag ta bilen.
Har tidigare kännt mig beroende av henne pga att det har varit så billigt att ha hästen där men ju mer jag tänker på det ju mer inser jag hur mycket hjälp hon har av mig och även min man som förser oss med foder till stor del tex kraft och höbalar som levereras ända in i hagen samt makens kontakter som ger oss billigare foder. Så hon är nog rätt beroende av mig med.

Men eftersom relationen till henne gnisslar lite (pga att jag är så slarvig och häller upp för lite vatten, mockar på fel sätt, städar för dåligt, är otacksam, har för lite tid, tränar för lite NH med hästen, köpte fel häst och så har jag en gång glömt att släppa ut hennes ena häst efter middagsfodringen så den fick stå ett par timmar utan vatten men det har jag bett om ursäkt för och aldrig gjort om) så funderar jag på att flytta så småningom. När det har varit så billigt har jag kännt att jag måste svälja en hel del skit som iallafall till viss del inte varit befogat utan bara petitesser.

Vad kan man ställa för krav på en inackorderingsplats? Kan jag höja kraven när jag faktiskt betalar för platsen? Inga papper är skrivna. Finns det färdiga kontrakt för det här? Har ni andra något skrivet och vad står det då?

Hoppas ni har överseende med gnället från mig.

Tabitha
2006-12-28, 16:43
Vad kan man ställa för krav på en inackorderingsplats? Kan jag höja kraven när jag faktiskt betalar för platsen?

Tillgång och efterfrågan.. Vilka krav du kan ställa beror förstås på tillgången till alternativa stallplatser, vad det kostar där samt på hur pass beroende du är av stallplatsen och inte minst på hur pass beroende stallägaren är av dig! På din beskrivning låter det som att du ställer upp en hel del. Fundera utifrån vilka andra alternativ du har på hur mycket du tycker det är värt att betala/arbeta och på vilka minimikrav du har!

TheOne
2006-12-28, 18:11
*kl*

ska du börja betala så måste ni skriva ett kontrakt!! borde ni göra oavsett, och där ska tydligt stå vad som ingår och inte ingår, vilka skyldigheter du har (alltså vad du ska göra) och vilka skyldigheter stallägaren har så det inte blir något sen att du ska stå för mer än du redan gör eller dyl!!
Jag hade nog flyttat, så farligt är det inte att köra en bit, beror givetvis på vad dina alternativ är :)

Emsan
2006-12-28, 19:30
Tycker det låter klyddigt! MAx 500 kr!
Men finns det inget annat stall som hyr ut boxar i närheten så din häst kan få en riktig box!

åke
2006-12-28, 23:23
Flytta och få det bättre.

Fiffia
2006-12-31, 17:38
Lutar faktiskt mer och mer åt att flytta. Det finns ett par alternativ inom ett par km omkrets, men inget som jag bara kan knata över till närhelst jag känner för att klappa om pållen lite. Men lite är det värt för att slippa att nästan ha ont i magen när man går dit av oro för vad jag kan tänkas göra för fel den gången. De senaste dagarna har hon varit i stallet när jag kommit ut för att fodra och då har hon redan gjort det åt mig med kommentaren att kan jag glömma att släppa ut en häst efter lunchen så kan jag ju glömma vad som helst så det är lika bra att hon gör arbetet själv. Dessutom glömde jag släcka efter mig häromdagen. Jag har aldrig glömt fodra hästarna så jag vet inte riktigt vad det hela handlar om. Dessutom håller hon på att göra sig av med sin ridhäst så är jag kvar får jag rida ensam jämt (fast det gör jag ju i regel redan eftersom hon alltid har en ursäkt till varför hon inte kan följa med trots att vi bestämt tider). Sen oroar jag mig lite för att hennes ena häst ger sig på min och ger rejäla kickar i magen och på baken. Fattas bara att det ryker av ett ben.

Nog med gnäll, jag har en liten fråga till er därute. Vi har ju inga papper skrivna eller något sådant, så vad har jag då för uppsägningstid??? kan jag bara ta hästen, mina grejer och min del av fodret och sticka (som elaka jag har lust med) ? Eller bör jag säga till tex en månad i förväg för att vara schysst? Att lämna stallet kommer sätta henne rejält på pottkanten både ekonomiskt och praktiskt men det är hennes problem och inte mina.

Tacksam för era fundringar kring detta.

Polly_Mulle
2006-12-31, 17:49
Eftersom du inte ens har en egen box så kan du i princip ta dina grejjer och sticka samma dag, det har jag gjort vid ett tillfälle när jag ville ha kontrakt men inte fick något. Hittade ett annat stall och flyttade dagen efter.
Risken finns ju att om du säger att du ska flytta om en månad så kan din häst hamna i kläm om ni inte riktigt är sams eller så skickar hon kanske ut dig dagen efter och du är stallplatslös i en månad...

Lucsy
2006-12-31, 17:55
Tycker absolut att du skall leta efter en annan stallplats, där du kan få det bättre och definitivt en egen box.

Och det viktigaste av allt, att DU mår bra, det skall vara mysigt och avkopplande att vara i stallet och du skall inte behöva vara orolig för att du gör "fel" på något vis.

Se bara till så att du får ordentligt kontrakt vad du än beslutar dig för att stalla upp din häst, du skall inte bli "stallslav" åt någon, så att alla är överens om vad som gäller.

Lycka till!!

Korven
2006-12-31, 21:11
Jag skulle skaffa ny stallplats och sen säga att eftersom det inte finns nåt kontrakt och då inte nån uppsägningstid så flyttar du så snart det går.
Men se till att du HAR ny plats innan du säger nåt.

ujent96
2006-12-31, 21:22
Jag betalar 500 i kallhyra för min BOX.... och då ingår utsläpp och morgonfodring, insläpp turas vi om att ha....så jag tycker nog att du inte bör betala mer än typ 500 som övriga skrivit...

Royal_724
2006-12-31, 23:15
Jag hyr stall av min granne (som vi även hyr huset av som vi bor i)! Jag betalar 400 kr för det.

Jag har nu en tjej som har en häst inackorderad hos mig. Hon betalar 750 kr i månaden. Då delar vi på stallhyran, det ingår även hö och in och utsläpp morgon och kväll på veckorna, sen delar vi upp helgerna! Och jag står för bil när det är hämtning av spån. Men vi sköter våra egna hästar.

Stallhyra 200 kr
Hö 400 kr
In och utsläpp 150 kr

Och är det dåligt väder så lägger jag ju givetvis på hästen täcke!

Fiffia
2007-01-01, 09:00
Men det är ju jag som har försatt mig i denna situationen genom att vara slarvig. Hur skulle ni reagera på att ha en inhyrning som inte betalar mer än sitt foder, visserligen hjälper till en del men som är slarvig och glömsk? Är det oförlåtligt att glömma släppa ut en häst så den får stå utan vatten efter middagen fram till kvällen(1 gång)? Och så har jag glömt släcka lyset vid ett par tillfällen samt gör andra småfel som tex har glömt skruva på en kork på en flaska (1 gång), missar någon pinkhög vid mockning (1 gång), glömt låsa sadelkammaren under ridtur (1 gång)? Hur skulle ni känna om en sån person? Som dessutom bara tar hästen och drar när det inte passar längre.

Djurjouren
2007-01-01, 09:24
Jag har haft såna slarviga inackorderingar och det slutar alltid med att jag ber dem ta sin häst och flytta. Jag står inet ut med såna människor. Om den människan skulle flyttat själv skulle jag varit mkt tacksam för det är INTE kul att köra iväg någon.

k i m
2007-01-01, 09:25
Otrevlig stallägare, om man hör din sida av det! Men alla mynt har två sidor o hon tycker säkert en massa om dig med! Så är det för det mesta. :D
MEN om jag utgår från det du berättar hade jag packat mina saker så fort jag fått en ny stallplats! Livet är för kort för att du ska gå o må dåligt över hennes idéer! Det ska vara kul att vara hos hästen! Flytta till någon som uppskattar all din hjälp!
Lycka till!

Royal_724
2007-01-01, 12:41
Visst... att glömma släppa ut hästen, det hade nog vem som helst blitt sur och arg över! Skulle nog ta ett tag innan man glömmer det...
Men huvudsaken är ju att man inte glömt ge hästarna mat!
Men jag tror nog alla har glömt låsa sadelkammare ( om man har någon), sätta på en kork på nåt, glömt fylla på vatten nån gång!
Och jag tror nog inte hästen dör av att det är en kisshög kvar, hur är det i så fall med dem som har bädd hos sina hästar!
Vet ju inte alls hur situationen är mellan er! Men så som du har förklarat det hade jag också tagit min häst och mina saker och flyttat! Hade talat om när jag skulle ta min häst och flytta och varför!

Jag blev osams med min hästs uppfödare(ganska speciell av sig) bestämde över hur jag skulle sköta hästen och en massa!
Så till slut tog jag min häst och mina saker och stack!

Efter det bad hon om ursäkt...

Rebecka83
2007-01-01, 12:59
att glömma lampor o hästutsläpp skulle jag inte tolerera!!!! o om jag blivit uppretad av sånt skulle jag nog reta upp mig över de andra små sakerna också...

det är en stress för stallägaren att fundera på att allt blir gjort när h*n inte är där...

detta är anledningen till att jag har eget stall o därför har möjlighet att sköta allt på mitt sätt... som jag vill ha det...

Fiffia
2007-01-01, 14:40
Jo, det är väl ungefär där vi är nu. Hon retar sig på allt jag gör som inte är exakt som om hon gjort det själv, och jag har ont i magen när jag går dit eftersom jag vet att hon letar fel. Jag tillbringar mer tid med att svabba golvet i sadelkammaren än att umgås med min häst känns det som. Jag soppar golvet i stallet och sadelkammaren både vid lunch och mina kvällar och när jag ridit för att det alltid ska vara perfekt om hon skulle råka komma. Men sen kommer ju givetvis hästarna in och stökar till i spånet, typiskt!!!

Men jag kan ju inte göra något ogjort, jag har ju bett om ursäkt och det enda fel som jag har "upprepat" är att glömma släcka lampan. Dock inte över natten utan när jag varit på ridtur eller mellan middag och kvällsfodring. Själv skulle jag vara mer orolig för att hon stänger av strömmen något dygn i taget när vi bor granne med en stor väg. Det tycker jag är ett större orosmoment än att glömma skruva på en kork.

Men som sagt, fördelen med att ha eget är ju att man får sköta allt på sitt sätt.

Texaz
2007-01-01, 17:04
Jag svarar som stallägare och skulle definitivt inte ta ett öre betalt för det hela!!!

Tycker inte att du ska behöva betala mer än fodret på sin höjd!!!

liten_virrig
2007-01-01, 17:19
jag skulle då inte betala ett öre med all hjälp hon kräver! ska du betala ska det räcka med att du sköter DIN häst o håller snyggt efter er! ska hon gnälla sådär kan hon väl göra det själv istället....suck flytta så fort du kan tycker jag!

Korven
2007-01-01, 17:21
Stallägare som är kontrollfreak är det värsta som finns.
Allt som Fiffia räknar upp händer i vårt stall kanske varje dag. Utom att släppa ut för det har vi folk som gör.

blohme
2007-01-01, 19:17
Jag hade inte betalt mycket för att ha i det stallet.
Sen hade jag börjat köpa eget foder, det blir alltid lättast så .

Jag kan berätta hur jag har det så kan du själv bedömma.

I de stallet jag har min häst står det förutom min 6 andra hästar.
1 häst = 1 utsläpp på morgonen och 1 helg. (alltså var 6:e helg)
Utsläppet på vardagarna lägger jag på täcke på dom hästarna som ska ha. På helgerna så ska man fodra på morgonen, släppa ut, och fodra på kvällen, även göra vissa saker i stallet som vi komit överens om. tex, fylla på vatten i hagarna & jämna gödselstacken.
I stallhyran ingår halm.
Där är stora bra hagar, ridbana och tillgång till hinder.
Jag betalar 550:- i månaden.
:rofl:

blohme
2007-01-01, 19:22
Nog med gnäll, jag har en liten fråga till er därute. Vi har ju inga papper skrivna eller något sådant, så vad har jag då för uppsägningstid??? kan jag bara ta hästen, mina grejer och min del av fodret och sticka (som elaka jag har lust med) ? Eller bör jag säga till tex en månad i förväg för att vara schysst? Att lämna stallet kommer sätta henne rejält på pottkanten både ekonomiskt och praktiskt men det är hennes problem och inte mina.

Du har ingen skyldighet att stanna.. Så ta vad som är dit och byt stall, jag tycker inte det ska gå till så...

Ramona91
2007-01-01, 19:34
Som jag förstår det blir det som om du jobbar av en stoor del av stallhyran.
Jag skulle betala allt från 0 till 500 kronor i månaden.

Frajda
2007-01-01, 19:53
Oavsett vem som har rätt eller fel (jag kan ju inte avgöra det) så verkar det ju inte som att ni kommer överens. Ni vill inte göra saker på samma sätt osv så varför vara kvar? Hon verkar ju minst lika beroende av dig som du är av henne. Leta upp en ny stallplats och flytta direkt. Inte så schysst men jag tror att det blir minst konflikter på det viset. Eftersom det inte funkar nu så lär det väl inte funka bättre den månaden som du är där innan du flyttar? Och eftersom ni inte har några kontrakt så städa upp efter dig, ta dina saker och flytta så fort som möjligt. Det hade jag gjort, utan dåligt samvete.

Lucsy
2007-01-01, 22:12
Men det är ju jag som har försatt mig i denna situationen genom att vara slarvig. Hur skulle ni reagera på att ha en inhyrning som inte betalar mer än sitt foder, visserligen hjälper till en del men som är slarvig och glömsk? Är det oförlåtligt att glömma släppa ut en häst så den får stå utan vatten efter middagen fram till kvällen(1 gång)? Och så har jag glömt släcka lyset vid ett par tillfällen samt gör andra småfel som tex har glömt skruva på en kork på en flaska (1 gång), missar någon pinkhög vid mockning (1 gång), glömt låsa sadelkammaren under ridtur (1 gång)? Hur skulle ni känna om en sån person? Som dessutom bara tar hästen och drar när det inte passar längre.

Ni har ju inget kontrakt så vad står det att du skall betala mer? det enda som är dumt är att glömma släppa ut en häst, men det andra, det tycker jag bara är bagateller, som någon annan skrev råka glömma en "pinkhög", låsa eller släcka lyset, sådana saker behöver man ju inte riva ner hela världen för, du gör väl det inte på jäkelskap eller? utan du är lite tankspridd?? ;) och dessutom har det hänt så få gånger också.

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog sökt mig till ett annat stall, med kontrakt och riktiga villkor, du behöver väl inte ha dåligt samvete och stanna kvar hos henne bara för att hon tycker du är glömsk?? nästan lite taskigt av henne att manipulera dig så.
Du verkar göra så mycket åt henne utan att hon är det minsta tacksam eller bara gnäller att det är fel, det blir förmodligen inte bättre av att du tror att du gottgör henne med stallhyra, hon kommer säkert klaga och "köra" med dig lika mycket ändå, tycker lite synd om dig. :(

Tänk på dig själv och din häst nu, det är ni som skall må bra, du förtjänar inte att vara hennes stallslav som bara får ta "skit" för ingenting.

Fiffia
2007-01-01, 22:35
Vad alla är snälla mot mig fast jag är en sån tankspridd slarver. Blir nästan rörd.
Fast jag håller med om att det enda allvarliga var att glömma släppa ut hästen, resten är bagateller som blir stora bara för att hon har börjat reta sig på mig och letar fel.
Jag tror att jag kommer att göra såhär. Det är nytt år och jag kommer att ge det hela en chans till. Jag ska superanstränga mig för att inte glömma något mer men är hon på mig orättvist igen så sticker jag omedelbart, tar hästen, min del av maten och flyttar samma dag. Hoppas jag bara hittar någonstans att flytta till.... men jag har min mentala hälsa och nattsömn att tänka på också. Jag ska börja höra mig för i bygden om alternativ eftersom det nog mest bara är en tidsfråga innan det blir aktuellt.
Är trött och har ont i ryggen, har fodrar middag och kväll idag = fyllt 2x3 ikeakassar med hö, diskat 3 foderhinkar och 3 vattenhinkar, gett kraft + mineral + övr foder till 3 hästar + några andra djur, mockat åt 3 hästar (totalt 5 kärror) släpat fram en spånsäck a 30 kg? och fyllt på till hennes hästar, diskat badkaret och fyllt på vatten, fyllt på kraft från uteförrådet till inneförrådet samt mineraler från storsäck till lilla hinken, sopat stallgolv och sadelkammare 2 ggr, moppat sadelkammaren 2 ggr, sopat av trappen, satt på täcke på hennes häst. Dessutom släckt lyset efter mig...

Bella_Bus
2007-01-01, 22:37
Risken finns ju att om du säger att du ska flytta om en månad så kan din häst hamna i kläm om ni inte riktigt är sams eller så skickar hon kanske ut dig dagen efter och du är stallplatslös i en månad...

Jag tänkte också på det...det stämmer

Hör gärna av dig och berätta hur det går!

Berin
2007-01-01, 22:57
Kan ni två inte prata med varandra?
Jag tycker att du ska ta upp vad du tycker och att du faktiskt funderar på att flytta din häst om ni inte kan komma överens och skriva ett kontrakt där ni skriver in vad du respektive hon ska göra av stallsysslorna och hur mycket du ska betala för din stallgångsbox.
Innan du tar upp detta med stallägaren ska du ha en nödlösning i bakfickan i form av att du har en plats som är ledig att flytta till i ett annat stall. Det är värdefullt att kunna ha sin häst i närheten där man bor men självklart ska du inte vara hunsad och stalldräng. Jag tror att man kan lösa väldigt mycket genom att bara prata med varandra.

Hiwiie
2007-01-01, 22:59
Ett skriftigt avtal kan lösa eventuella tvister som kan komma att uppstå, alltså att rekomendera. Jag hade gett MAX 500 kr, som många andra redan skrivit. För du står för såpass mkt av skötseln även av HENNES hästar.. Och det är ju kanske inte så jättestor efterfrågan på din stallplats från andra, det är ju inte någon riktig box, om jag förstod det rätt. Hos oss kostar en stallplats 950 kr. Nybyggt stall med bssförbindelser, 1 mil från större ort, 4 fodringar om dagen, in-utstläpp och täckesbyte. Visitering varje dag.. Paddock med hinderpark 40x40 m. Så jag hade ALDRIG betalt mer än 500 för det du får.

Förresten, ni som vet. Måste inte stallet vara godkänt om man bedriver verksamhet? Inackorderingar alltså..

Lucsy
2007-01-02, 06:09
Gör hon något överhuvudtaget?

Låter som om du får slita för hennes hästar också hela tiden, hon verkar vara bekväm av sig? :mad:

Gör du som du tänkt, kika efter möjligheterna att stalla upp din häst i ett ordentligt stall, men det är också bra som någon annan skrev om ni kunde prata med varandra.
Tala om för tjejen att du inte ställer upp på att ständigt vara hennes "slav", och att om du skall betala också för att ha din häst hos henne så vill du ha ett kontrakt skrivet med regler om vad som gäller.
Betalar du till henne så skall du absolut inte göra hennes stallsysslor, ni kan dela på fodring och släppa ut hästarna, men sedan gör var och en sitt liksom.
Såklart kan man hjälpa varandra om någon av er skall resa bort eller inte kan komma en dag, men då skall det vara på lika villkor, det vill säga hon skall ställa upp för dig också någongång. :)

Hon kommer säkert bli sur på dig för att du vågar tala om för henne hur du känner, bry dig inte om det, diskutera bara lugnt med henne utan att bli arg, blir det så att ni bråkar är det bara ännu värre.

Men som sagt leta du lite efter andra uppstallningmöjligheter, det kan vara skönt att ha tillgång till en riktig box, i de fall om hästen mot förmodan skulle bli sjuk och behöva boxvila eller så kanske det vore skönt för hästen att få en egen box att slappna av i.
Och som sagt mår inte du bra, så gör i din pålle det heller.

Fiffia
2007-01-02, 10:34
Hon upplever att hon själv drar hela lasset och jag bara gör minsta möjliga, dvs min del av fodring. Som jag skrev innan så fodrar jag middagar på vardagar, 2 kvällar i veckan samt varannan helg. Det innebär ju att hon fodrar alla frukostar, 3 kvällar i veckan samt varannan helg. På kvällsfodringarna och helgerna ingår mockning åt varandra. Och visst tar hon mina tillfällen och jag hennes om man ska iväg på något eller inte kan eller så och jag tar hennes. Men hon har ju en kväll mer än mig i veckan dessutom är det mer att göra frukostfodringarna än middagarna som hon tar ju mer där. Å andra sidan har hon 2 hästar + några andra djur och min häst kräver minimalt med mockning då hon i regel aldrig står inne nattetid.

Att prata med henne är lite svårt. Hade det gått lätt hade jag väl inte hängt här:crazy: ...Jag har egentligen inga problem med arbetsbiten, självklart ska vi hjälpas åt. Det jag har problem med är att det jag gör aldrig duger och att jag alltid gör fel. Dessutom måste jag hela tiden känna in vad hon är på för humör och anpassa mig efter det. Ibland är hon väldigt trevlig och då tänker jag att ok, nu är allt bra igen. Och sen nästa dag så har hon hittat något nytt fel och är åskmoln igen. Som i helgen när jag hade talat om att vi var bortbjudna och därför skulle kvällsfodringen bli sen, kanske inte förrän framåt 22-tiden. När jag kommer bort 21.40 har hon redan gjort hela jobbet eftersom hon tyckte jag dröjde för länge, och hon var skitsur. Kunde väl ringt och undrat var jag var???
Men hon kommer aldrig att förstå varför jag flyttar eftersom det är jag som är slarvig och har gjort alla fel. Det är ju hon som vet hur allt ska va.
Det är inte arbetet jag vill komma ifrån utan klumpen i magen och så vill jag slippa rida ut själv hela tiden, samt att jag är rätt att min häst blir sparkad av hennes eftersom hon fått ett par rejäla kickar.

Korven
2007-01-02, 11:01
vet du vad som händer när man har en klump i magen alltför länge?

shampiz
2007-01-02, 11:06
jag skulle nog flytta om jag vore dig. Låter som att du får jobba mycket med tanke på vad du får.
Ibland är det inte värt all irritation som det dessutom skapar för att spara in någon tusenlapp eller så. Tror att det skulle vara värt det, och att du dessutom får mer tid över.

Lucsy
2007-01-02, 11:15
Tycker väl att hon skall ha mer ansvar för stallet eftersom hon har mer hästar.
Bara det att det du gör aldrig blir bra i hennes ögon och att hon har växlande temprament är ett skäl till att "få upp ögonen" för situationen, du verkar vara alldeles för snäll och godtrogen mot henne, jag vet hur svårt det är i din situation, ja gär också aldeles för snäll mot vissa som inte förtjänar det :crazy:
Hon kommer säkert förstå med tiden varför du flyttar, tala om det för henne en dag hon är på gott humör, ja hon kommer bli sur säkerligen, men det är ett bevis på det dåliga samvetet.
"Man saknar inte kon förrän båset är tomt" ,heter det ju, och tids nog så mognar hon förhoppningsvis till och det går upp för henne att hennes beteende är oacceptabelt :(
Innan dess måste du nog kanske ta steget att bestämma hur du vill göra? det är inte bra att gå länge med "klump i magen" och må dåligt!

Hiwiie
2007-01-02, 13:51
Har hon tänkt på att du mockar och sköter om TVÅ av hennes hästar dina fodringsdagar medans hon tar hand om en extra häst sina dagar? Ju mer du berättar ju mindre hade jag betalt för den stallplatsen.. Om du flyttar måste hon ju mocka åt sina två pållar vaaarje dag alldeles själv. Och fodra själv, och byta täcken själv och allt annat som kommer till. Jag hade dragit, men sån är jag :smirk: Orkar inte med sådana människor.

piggis_83
2007-01-02, 13:59
Ja absolut max 500, men jag tror inte jag skulle vilja betala mer än 2-300. Du gör ju nästan hälften av stalltjänsten, sen har hon ju 2 hästar och du bara en. Försök göra upp VAD som ska ingå i hyran (det du faktiskt betalar för), samt vilka dina arbetsuppgifter är. Du ska ju inte behöva sköta alla hennes djur, ställa upp o hämta foder (om du inte får någon ersättning för det).

Jag förstår att du tycker det är smidigt eftersom det är så nära, men jag tycker ändå du ska överväga för- och nackdelar att flytta till ett annat stall. Det kan ju inte va kul att stå i ett stall där man blir (det verkar faktiskt så) utnyttjad o ändå betala stallhyra, plus att man får en massa klagomål som inte är befogade. Då är det kanske bättre att ha lite längre till stallet, men att både du o hästen verkligen trivs med stallet o hästägarna, har ett riktigt kontrakt osv?

tina_tiger
2007-01-02, 14:33
Det kommer inte bli bättre om du stannar kvar!

Hitta en ny stallplats, skriv ett kontrakt med den nye hyresvärden och flytta! Givetvis kan man som hyresgäst ställa krav. Med ett ordentligt skrivet kontrakt framgår också vem som ansvarar för vad och vem som ska göra vad. Hade ett riktigt klart och tydligt kontrakt där jag hade min häst uppstallad förut, det var skönt. Vi hyresgäster var själva med och påverkade hur det skulle utformas.:banana:

Har stått i hyrstall i ca 5 år, har fungerat olika bra. Men börjar det skära sig mellan dem i stallet så är det inte många gånger det blivit bättre...

Capable Case
2007-01-02, 14:37
Jag säger bara FLYTTA!

BornAgain
2007-01-02, 14:48
Spontant tycker jag inte att du ska stå kvar - inte för några pengar i världen. Inte om så hon betalade dig! (Jag har dock inte hela historien, så det kan finnas argument som jag inte känner till)

Hon menar säkert inget illa, men av dina inlägga att dömma påverkar hon din självbild. Du skriver om dig själv som att du är slarvig etc. Du har gjort ett par missar. Du gör inget fel med vet och vilje. Du nonchalerar inte dina brister. Detta innebär att du är på goda sidan! Racka inte ned på dig själv.

Klumpen i magen. Den hjälper inte. Du ska inte ha en klump i magen om du så är den som gör flest missar i hela världen! Den gör dig så orolig över att göra fel att du i värsta fall kommer att göra fel, på fel, på fel, på fel.. och bekräfta din bild av att du är en slarvmaja, som inte förtjänar respekt. Och hennes bild av att du är en slarvmaja som måste övervakas och som borde vara tacksam över att få mocka till hästarna. Har man väl börjat köra fel program, så är det svårt att byta.

Jag vet inte hur man skaffar självförtroende, men utan självförtroende har andra svårt att lita på en. Hitta på bra svar - var hjärtsvallande glad och övertyga dig själv om att hon gjort dittt arbete som en väntjänst. Om hon drar upp gammalt - säg att du är ledsen över att det hände och att du inte har gjort om det (men om hon tål skoj, säg att du kan köra favorit i repris på lördag). Om hon drar upp incidenter som du inte känner igen - fråga när det skulle ha hänt. Erkänn hennes oro och ilska men låt den inte förminska ditt värde. Du kan erkänna att du gjort fel, men inte att du är fel.

Ska du stå kvar, ska det finnas ett ordentligt kontrakt. Ni ska skriva ned vad som gäller. Ni skulle eventuellt ta ett gemensamt stallpass med fika regelbundet och prata med varandra.

Fiffia
2007-01-04, 18:53
Hej igen!

Stallägarens förslag till stallhyra är på 300 kr i kallhyra samt att vi fortsätter som vanligt med foderkostnaderna. Hade nästan önskat att hon begärt mer för då hade det varit lättare att flytta. Med hjälp av min matematikälskande make räknade vi ut att det blir en totalkostnad på ca 700 kr/mån med fodret. Ett annat stall ett par km bort tar 1200 för helinackordering och ytterligare ett som jag är mest intresserad av tar 1000 kr. Dvs för 300 kr extra slipper jag fodra, mocka åt någon annan än mig själv samt får folk att rida ut med. Dessutom mindre att fundera över. Men varför tvekar jag då??? Därför att jag är inte en sån person som bara lämnar någon i sticket och dessutom bryr jag mig om vad andra tycker och tänker om mig. Vi var ju bra kompisar tidigare och hade stora planer på hur kul vi skulle ha ihop med våra hästar, så det känns som om jag sviker. Och att flytta längre bort där det inte är lösdrift kräver daglig bilresa för att mocka mm, så tidsmässigt vet jag inte om jag tjänar på det.

Jag skulle nog inte påstår att jag har dåligt självförtroende (förutom när jag provar bikini:D ) men jag är nog lite för snäll. Att skriva om mig som en slarver - det räknar jag som god självinsikt.:banana:

Men jag gör som jag skrivit tidigare, jag kollar upp alternativ (ska återigen försöka få tag på hon som har 1000-kronorsstallet) och tänker ha som krav om jag ska betala 300 kr /mån att vi bara mockar åt egna hästar samt att jag bara betalar min del av fodret eftersom min häst äter mindre än den tredjedel jag nu betalar för alt ha egen tunna kraft. Så får vi se hur hon tar det....

mizz_perfect
2007-01-04, 19:53
jag tycker faktiskt att du ska byta stall! har det väl börjat strula en gång så kommer det aldig att bli bättre! en kortare tid möjligtvis men problemen finns alltid kvar och kommer dyka upp igen!

Jag stod inhyrd i ett stall med min förra häst. det hela slutade med att jag tog hästen och stack. morgon och lunchfodring ingick likaså utsläpp. insläpp hjälptes vi åt med. täckesbyten skulle ingå men rätt som det var så var hästen utsläppt utan täcke mitt i vintern vissa dagar. sen hade hon även regel på att man inte fick vistas med hästen i stallet eller ens gå in där förän efter kl 4 på kvällen. så mocka mitt på dagen va inget att tänka på. hon blev skitsur direkt. fråga inte varför, det vet jag inte än idag:crazy:

banazir
2007-01-06, 11:39
Vad alla är snälla mot mig fast jag är en sån tankspridd slarver. Blir nästan rörd.
Fast jag håller med om att det enda allvarliga var att glömma släppa ut hästen, resten är bagateller som blir stora bara för att hon har börjat reta sig på mig och letar fel.
Jag tror att jag kommer att göra såhär. Det är nytt år och jag kommer att ge det hela en chans till. Jag ska superanstränga mig för att inte glömma något mer men är hon på mig orättvist igen så sticker jag omedelbart, tar hästen, min del av maten och flyttar samma dag. Hoppas jag bara hittar någonstans att flytta till.... men jag har min mentala hälsa och nattsömn att tänka på också. Jag ska börja höra mig för i bygden om alternativ eftersom det nog mest bara är en tidsfråga innan det blir aktuellt.
Är trött och har ont i ryggen, har fodrar middag och kväll idag = fyllt 2x3 ikeakassar med hö, diskat 3 foderhinkar och 3 vattenhinkar, gett kraft + mineral + övr foder till 3 hästar + några andra djur, mockat åt 3 hästar (totalt 5 kärror) släpat fram en spånsäck a 30 kg? och fyllt på till hennes hästar, diskat badkaret och fyllt på vatten, fyllt på kraft från uteförrådet till inneförrådet samt mineraler från storsäck till lilla hinken, sopat stallgolv och sadelkammare 2 ggr, moppat sadelkammaren 2 ggr, sopat av trappen, satt på täcke på hennes häst. Dessutom släckt lyset efter mig...

Eftersom du vet att du glömmer ibland så gör en liten checklista, (du har den nästan klar i ditt inlägg ovan). Innan du går hem så kollar du av listan. Då vet du att du inte har glömt något. Men se till att prata med stallägaren och fixa ett kontrakt. Hon kanske slänger ut DIG om du inte i hennes ögon "sköter" dig.
Att byta stall är inte samma sak som att komma till paradiset. Du kanske får nya problem, snacka med varandra i stället. Det finns alltid folk som retar sig på andra i stall. Ilskna lappar överallt du har inte gjort si eller så!!!! Lappar är tråkiga och till slut läser ingen dem, vilket gör att viktig info kanske inte tas del av. Prata med varandra istället!:banana:

Fiffia
2007-01-23, 11:57
dubbelpostat

Fiffia
2007-01-23, 12:07
Vad som hänt sen sist...

Stallägaren har två gånger kommit på min häst med att skicka igen boxdörren om hennes häst när de är inne och äter. Detta innebär att det kanske inte alls var jag som glömde släppa ut hennes häst efter middagen utan min häst som var smart nog att stänga till om hennes. Hon har bett mig om ursäkt för att hon troligen anklagade mig när jag var oskyldig. Och visst, det kan ha gått till så, eller glömde jag släppa ut hästen, jag vet inte...

Ett stall en bit härifrån har en plats ledig men jag måste bestämma mig inom ca 2 v. De tar 1000 kr för box, spån, grovfoder och utfodringar. Kraft tillkommer (köper jag dock billigt av maken min)

Hon håller på att sälja sin ridhäst vilket innebär att jag får rida ut själv i fortsättningen om jag är kvar (fast det gör jag i regel redan nu) Detta innebär dock troligen att min häst får en egen box.

Stallägaren har varit supertrevlig sista tiden och allt har fungerat bra sen julhelgen. Är det början på en positiv trend eller lugnet före stormen? Jag har heller inte glömt något tex lampor el dyl.

Hur ska jag göra?
* Sticker jag sätter jag henne i klistret, får lite högre månadskostnad och det kommer ta mer tid (som jag som småbarnsmamma inte har så gott om) Och hon får bara 1 häst kvar som helst inte ska gå ensam. Men jag får sällskap. Å andra sidan kraschar grannsämjan och hennes ekonomi.
* Är jag kvar får jag rida ut själv, det blir lite billigare men jag får lägga ner rätt mycket arbete bl.a. på att ta hand om hennes hästar (mocka, täcken, fodra, vattna, hämta foder mm). Och när som helst kan hon vara på mig om fel mm och jag får hela tiden tänka på vad jag säger. Samtidigt är det smidigt för det ligger så nära, slipper ju ta bilen.

Är så villrådig.....:eek: :eek: :eek:

Bellafjella
2007-01-23, 12:36
Hej. Svårt läge det där! Jag vet faktiskt inte vad jag skulle gjort för som någon tidigare skrev så är det inte säkert att nästa stall är är så bra på alla punkter. Och hon har ju ändrat på sin attityd eller?

Men om du bestämmer dig för att flytta till t ex det där 1000 kr stallet där det tydligen ingick grovfoder - ta reda på hur mycket grovfoder som ingår! Jag stod nämligen i ett stall där det ingick grovfoder men det ingick bara ca 8 kg hö och det var alldeles för lite för min pålle. Man kunde inte köpa extra hö av dem heller och de blev sura när jag ville köpa eget extrahö "för det fanns ingen plats och det skulle bli så rörigt om alla började med eget" :( .

De tyckte jag var fjantig för min lille häst skulle klara sig utmärkt på 8 kg. Kan nämna att han nu äter ca 11-12 kg hö + fri tillgång på halm och är i utmärkt hull och kondition.

Så ta verkligen reda på precis alla detaljer som verkar lite "luddiga".

ecila
2007-01-23, 12:47
Omöjligt att säja. Håller på att skissa lite på en schablon för vad stallhyror bör vara, men mycket beror ju på tillgång och efterfrågan som någon skrev. Men generellt sett så är ju efterfrågan större i större städer och även tillgången mindre, så bor du i en liten stad kan du ju gå på den lägre stallhyran som i kallhyra bör hamna runt 400-500 kr för ett hyfsat bra stall. Sedan får du räkna på arbetskostnade för dej själv och de andra. Vad är arbetet värt i tid och hur mycket lägger var och en i tid.Här kan man generellt säja att stora stall har en del stordriftsfördelar eftersom det oftast inte tar så mycket längre tid att släppa ut/in, fodra mm fler än färre hästar och så har ju större stall ofta mer maskiner (men kanske då en högre kallhyra pga detta). Sedan kommer maten till hästarna, det är ju lättare för den kostar vissa pengar och man delar helt enkelt upp det på var och en, den som står för inköpen kanske vill ha lite för arbetet och resorna så då får man lägga på det osv...
Som du säkert förstår är det rätt mycket att tänka på, men väl värt besväret att göra upp från början hur man ska ha det för att slippa senare konflikter.

MissInterpreted
2007-01-23, 21:44
Kan det vara så att din kompis faktiskt har mått rätt dåligt den senaste tiden? Det låter ju som att hon har haft/har dålig ekonomi osv? Vet av egen erfarenhet att småsaker, som man annars skulle tagit med en klackspark, kan utgöra oöverstigliga hinder/gå en på nerverna/få en att gå i spinn när man är pressad. Om hon nu säljer ridhästen så lär ju hennes ekonomi bli bättre + att det blir mindre att göra för dig när du hjälper till, och din häst får egen box... Så kanske kan det bli riktigt trevligt i fortsättningen?

Det är ju svårt att veta hur hon är för oss som inte har träffat henne, men bara att hon självmant bett om ursäkt när hon kom på att hon kanske anklagat dig för något du inte gjort tycker jag talar för henne! Det krävs ju faktiskt lite ryggrad för att göra det.

Om jag var du skulle jag nog vänta och se, men även ta ett rejält, men förutsättningslöst (Dvs inga anklagelser eller så och ingen gard uppe, utan bara tala om för henne hur du upplever situationen och hur du känner det, samt naturligtvis låta henne komma till tals också), snack med henne för att rensa luften. Förvånansvärt ofta förstår man varandra bättre än man tror om bara ena parten vågar vara "sårbar" (e.g tala om att man haft en klump i magen el. dyl.) Kanske kommer ni gemensamt fram till att det blir bättre om du flyttar, kanske kommer hon på att hon tagit ut sina egna frustrationer på dig och lovar bättring; och skulle hon bete sig jätteotrevligt när du försöker prata med henne - ja, då är det ju inte så mycket att fundera över längre... Win-win, liksom. :)

Förlåt om det här inlägget blev långt och psykologiserande, men eftersom stallägaren är både din kompis och granne så är det nog värt att försöka komma överens, eller i alla fall förstå varandra och göra upp i godo, hellre än att det ska sluta med grannfejd och sura miner. Sånt kan man ju också få klumpar i magen av...

Hoppas det reder ut sig till det bästa!