Visa fullständig version : RIDHUS 22X36 - för litet?

Horsemate
2006-12-28, 09:01
Hej

Vad anser ni som har eller har planer på att bygga ridhus och framförallt ni som står uppstallade lite här och där utan ridhus, skulle ni tycka att ett ridhus på 22x36 m skulle "duga" för vardaglig träning? Min kompis driver ett stall norr om sthlm och de ska ev göra om en nybyggd maskinhall med dessa mått till ridhus för att spara in på den enorma kostnad det innebär att bygga ett helt nytt.
Jag hjälper henne via denna länk att ta reda på lite vad ni anser och jag vill gärna ha svar från alla möjliga hästägare/stallägare, både ni som har ridhus idag och ni som inte har. Maskinhallen är som sagt ny och det ser ut som vilket ridhus som helst med ljusintag på långsidor och dessutom kommer det att tillkomma ett stort ljusintag på ena gaveln, sarg och bra underlag likaså. Hör gärna av er...

Tack på förhand!! :bump:

louise H
2006-12-28, 09:06
Hej

Jag tycker absolut det skulle vara tillräckligt stort för att göra vardaglig träning, kan vara svårt att träna med instruktör dock både i hoppning och dressyr då de flesta träningar förutsätter åtminstone 20x40 ridhus men det kanske inte är tänkt till det ändamålet?
Kan ju vara bra att ha i åtanke iaf eftersom det går att få in lite pengar på det hela om man kan ta dit tränare och så, men som du skriver så är det nog mer värt att göra om något befintligt än att bygga nytt då det som sagt kostar en hel förmögenhet...
Jag skulle iaf tycka det var helt ok! Mycket bättre än inget alls!;)

mizz_beauty
2006-12-28, 09:14
Ett ridhus på 20x36 är ju bättre än inget alls. Och om man vill ha det längre i framtiden så går det ju att bygga vidare på en del av hallarna. Jag skulle bli överlycklig för den storleken.

Horsemate
2006-12-28, 09:20
Hej

Ja, man borde ju tycka att det är bättre än ingenting?

älgen
2006-12-28, 09:26
Visst duger det och är givetvis bättre än ingenting.

Dock kan jag som ägare till stor häst känna att det kanske blir lite voltspår av det hela.

Men som sagt. Klart bättre än ingenting.

Horsemate
2006-12-28, 09:30
Hmm... ja, det är klart att det blir det nog men 36 m är ju inte så värst mycket mindre än 40 m och 22 m i bredd är ju klart bättre än 20 men helt funktionsdugligt blir det kanske inte om man inte har standardstorlek på ridhus...

älgen
2006-12-28, 09:44
Är måtten räknade med elelr utan sarg?

Sargen stjäler lite utrymme den också.

Choklad
2006-12-28, 09:45
Jag hade aldrig byggt NYTT så litet, men om jag däremot haft en befintlig maskinhall i dessa mått så hade det kanske varit en annan sak, dick hade jag nog kollat upp möjligheterna att länga ut det lite redan från början.

anna25
2006-12-28, 10:03
Är väll helt ok, bättre än inget. Vi har ett sådant litet ridhus och det är klart att för storhästarna är det något trångt, fast för våran shettis är det lagom.

heidi maria
2006-12-28, 10:07
Jag skulle vara överlycklig för ett sånt ridhus:) 20x40 är ju "standard" för ett litet privatridhus, så 4 meter mindre är väl inte hela världen? Ska du hoppa större banor är det väl bara att åka till ett annat ridhus, men det kommer nog funka bra till vardagsridningen. :smirk:

åå ridhus hemma:) perfekt underlag utan blåst hela vintern

BlueBell
2006-12-28, 10:34
Absolut borde väl detta räcka! När vi gjorde vid en ridbana utanför så mätte jag upp den med longerlinan på bredden och la till nån meter. Så där vi rider är det ca 18 X 27. Resonerade som så att om man inte kan hålla sin häst i kort galopp på detta så kanske man ska vänta tills man har den kontrollen över den. En häst som klarar galopp i longerlina, bör om den är någolunda välriden klara detta även med ryttare på ryggen... Och tänk vad mkt man kan rida utan att galoppera... Trav och skritt övningar ger en helmassa...
Åhhh! Jag önskar med mig ett ridhus...

tina_tiger
2006-12-28, 10:45
Klart det duger!!!! :)

Har under mitt liv ridit på värre ställen än i ett ridhus som bara är 4 m för kort!

1) Min första ridskola: Vi red inne i en lada med 12 stolpar som höll uppe taket. Underlaget lutade: ena långsidan var uppförsbacke och den andra blev nedförsbacke. Stolparna var livsfarliga. Ponnyerna :devil: brukade skrapa av oss småglin mot dem. Måtten var väl kanske 40 x 15 m eller ngt liknande.

2) Större variant av ovannämnda ridhus, fast utan "golvlutning".

3) Var utan tillgång till vare sig ridbana eller ridhus under 3 års tid. Det vara bara att klä sig varmt, bita ihop och använda fantasin. Pannlampa eller månsken enda belysningen. Klart att träningen inte gick lika mycket framåt som när man har bana...

4) Nuläget: Tränar på en liten grusparkering när vädret tillåter. Mått 60 x 12 m, suger fett!!! (Åker till ridhus 1 gång i veckan.)

Skulle ge bra mycket för din kompis maskinhall...:)

Tajger
2006-12-28, 12:15
Klart det räcker! På min klubb hade man på 80-talet tävlingar (nat hoppning) i dåtidens standardmått 20x40. Många dressyrprogram ligger ju fortfarande i 20x40, och där gör man ju "allt". Så varför inte? Bara för att det blivit modernt med jätteridhus betyder det inte att man inte kan rida i ett "normal"stort!

älgen
2006-12-28, 12:17
En annan fråga man bör ställa är hur många som ska/tros använda utrymmet samtidigt och om det ska gå hoppa osv.

Horsemate
2006-12-28, 15:17
Är måtten räknade med elelr utan sarg?

Sargen stjäler lite utrymme den också.

Hej

Måtten på "ridbanan" är 22x36, byggnaden är ngt större men som du skriver så tar ju sargen en del plats :smirk:

Horsemate
2006-12-28, 15:20
Jag hade aldrig byggt NYTT så litet, men om jag däremot haft en befintlig maskinhall i dessa mått så hade det kanske varit en annan sak, dick hade jag nog kollat upp möjligheterna att länga ut det lite redan från början.

Nej,jag håller med, självklart är det ingen idé att bygga dessa mått från början men nu står den ju ändå där, hallen är byggd för att förlängas men det ser lite knasigt ut i den miljön den står i att bygga ut vidare + att det kräver mycket pengar och markjobb då det är en nedförsbacke på ena sidan och en bergvägg på andra....annars hade det varit toppenbra

älgen
2006-12-28, 15:20
Menar inte att klaga. vill bara ha med alla aspekter eftersom jag tror att det var funderingshjälp du/ni var ute efter.

Horsemate
2006-12-28, 15:24
En annan fråga man bör ställa är hur många som ska/tros använda utrymmet samtidigt och om det ska gå hoppa osv.

Ja, med tanke på att det inte blir ett standard ridhus så blir det väl bara tänkt till de inackorderingar som står upstallade på gården (ca 15 st). Hade man haft ett större hade man kanske kunnat ta in ryttare "utifrån" men det går nog inte med detta, det kostar mer att nyttja det per timme (med tanke på slitage vad gäller underlag och el) än vad man kan ta betalt per timme skulle jag tro...:crazy:

Horsemate
2006-12-28, 15:26
Ville bara tacka er alla ni som engagerat er i denna fråga hittills, kom gärna med fler synpunkter! Ris o ros är alltid bra!

Horsemate
2006-12-28, 15:34
Menar inte att klaga. vill bara ha med alla aspekter eftersom jag tror att det var funderingshjälp du/ni var ute efter.

Ingen fara, det är bra med alla typer av åsikter när det gäller denna fråga för det kostar ju trots allt lite att göra om det till ridhus även om själva byggnaden finns, elen och underlaget kostar ju en del och man bör då helst veta i förväg att det är värt det, sedan måste man ju också få in pengar på det i stallhyran som kommer att höjas i och med detta ev bygge så att man går runt på det hela och helst med en slant över....

Horsemate
2006-12-28, 15:39
Klart det räcker! På min klubb hade man på 80-talet tävlingar (nat hoppning) i dåtidens standardmått 20x40. Många dressyrprogram ligger ju fortfarande i 20x40, och där gör man ju "allt". Så varför inte? Bara för att det blivit modernt med jätteridhus betyder det inte att man inte kan rida i ett "normal"stort!

Ja, det känns nästan som en hysteri med de stora 30x80 ridhusen som förekommer på flera anläggningar numera men som sagt, det kostar en hel förmögenhet och man ska ju ha pengar till annat här i livet också...Dock tror jag att detta är för litet för en person som tränar dressyr på lite högre nivå och vill kunna rida programridning ofta för då behöver man ju minst 20x40 och helst 20x60...

AnnA_
2006-12-28, 15:45
Absolut! Mitt ridhus är 20x40 och jag skulle inte se något problem att kapa av 4 meter. Varför skulle man inte kunna ha dressyrträning för instruktör i ett sånt :confused:

Choklad
2006-12-28, 15:46
Hur många kan tänkas vilja rida ungefär samtidigt (typ om det är 15 ryttare och i stortsätt alla jobbar 8-17 och brukar rida kring 18 eller liknade), och är det många som vrkligen "tränar" eller rider lika gärna ut om det inte är för ruksigt väder.

vi har bara en paddock på 20*40 för tillfället, och tre samtidigt går hyffsat bra, ska det vara fyra så måste det vara fyra samspelta annars blir det ingen vettig ridning av det hela alls. Det har hänt att jag har lämnat när mesta går ut på att se till att inte krocka och försöka räkna ut vart andra ska rida (och så gör det en helom ävnding och gör något helt annat..) så det flyter på, allar har inte full koll på sina hästar eller fattar reglerna.

älgen
2006-12-28, 15:47
Absolut! Mitt ridhus är 20x40 och jag skulle inte se något problem att kapa av 4 meter. Varför skulle man inte kunna ha dressyrträning för instruktör i ett sånt :confused:

Visst kan man det. Men ska tio st storhäst ekipage trängas samtidigt blir det faktiskt en smula trångt..

AnnA_
2006-12-28, 15:51
Jo, men med 10 storhästar blir det väl trångt i de flesta ridhus... Det går ju att sätta maxantal (om det inte är självreglerande). Rider man för instruktör är man ju oftast bara 1-2.

Horsemate
2006-12-28, 15:54
Faktum är att det inte är mer än ca 4 åt gången som rider samtidigti detta stall för ovanligt många jobbar natt och rider dagtid så jag tror nog att det kan fungera men sånt kan ju alltid ändra sig, speciellt om hyran höjs och det kanske kommer in lite mer tävlingsinriktade ryttare i stallet som nyttjar ett ridhus fler dgr i veckan än en som motionsrider... Svårt att säga i förväg i alla fall...

Jet
2006-12-28, 16:35
Hade jag en sådan hall skulle jag vara överlycklig!! :)

Förstår heller inte varför allt ska vara så himla stort nuförtiden?
När jag gick på ridskolan (80-90-talet) red vi 10 ekipage i 20x40 ridhus. De flesta med storhäst.
Det var inga problem då, jag tyckte ridhuset kändes stort...

bonde
2006-12-28, 18:48
I tidigare trådar om ridhus har det påpekats att man måste ha bygglov även för att bygga om befintlig byggnad till ridhus. Ridhus räknas inte som lantbruks byggnad, så se till at få ett bygglov innan ni lägger ner masa pengar på detta.
Är takhöjd och ventilation tillräcklig för att användas som ridhus?
Finns det några grannar intill som kan bli störda av den nya verksamheten?

mimmi_t
2006-12-28, 19:00
Min ridbana är mindre än detta och jag rider dressyr och hoppar , inga stora höjder i hoppning då ( ca 1 m).
Rider även för instruktör utan problem.

Visst är större bättre, men passar utmärkt för ett stall med endast 5 ridna hästar.
Kör hårt =)

Horsemate
2006-12-28, 19:15
I tidigare trådar om ridhus har det påpekats att man måste ha bygglov även för att bygga om befintlig byggnad till ridhus. Ridhus räknas inte som lantbruks byggnad, så se till at få ett bygglov innan ni lägger ner masa pengar på detta.
Är takhöjd och ventilation tillräcklig för att användas som ridhus?
Finns det några grannar intill som kan bli störda av den nya verksamheten?

Hej
Detta är en jordbruksfastighet och ligger på landet = inget problem med grannar, bygglov måste ordnas men kommunen är redan införstådda med det hela och har gett ett positivt gensvar så det bör inte bli några problem med den biten
Byggnaden är från början uppförd för att kunna bli ridhus längre fram i tiden så det är redan en stomme som är godkänd för ridhus (annars är det ju ofta det som skiljer en maskinhall från ett ridhus) så allt sådant är under kontroll.

Men tack ändå för tips!

Horsemate
2006-12-28, 19:17
OBS! Alla ni som svarar: min fråga berör bara hur INTRESSET från ryttare är att RIDA i denna storlek på ridhus istället för ett standard på 20x40 och 20x60 och inte de tekniska aspekterna på byggnaden, bygglov osv, det är vi redan införstådda med + att ägaren till gården är byggnadsingenjör..... så fortsätt gärna med svar om vad ni tror om storleken på detta ev 22x36 m ridhus =O)

Horsemate
2006-12-28, 19:18
Min ridbana är mindre än detta och jag rider dressyr och hoppar , inga stora höjder i hoppning då ( ca 1 m).
Rider även för instruktör utan problem.

Visst är större bättre, men passar utmärkt för ett stall med endast 5 ridna hästar.
Kör hårt =)

Roligt att så många är positiva!! :bump:

Mysaan
2006-12-28, 19:26
Jag skulle vara överlycklig om jag hade tillgång till den storleken. I dag rider jag i en paddock som är ca 15*30 meter max. dessutom är underlaget uselt så det blir mest ut i skogen och lite lösgörande 1 gång i månaden i paddocken om underlaget tillåter vilket det gör ytterst sällan för oftast är det lervälling.

Choklad
2006-12-28, 19:31

När jag gick på ridskolan (80-90-talet) red vi 10 ekipage i 20x40 ridhus. De flesta med storhäst.

Det gjorde jag med och det var inge problem, men nu skulle jag ha svårt att sitta och rida med andra i den "följa johnen" som det blir på ridskola, alla samma varv och gångart, vänd över, gå in på volterna.

AnnA_
2006-12-28, 19:34
Jag fick precis höra att "ridhushalvorna" (de delar ofta av med en vägg på mitten) på ridskolan här i stan är 37 meter långa. Jag skulle gissa på att ingen ens reflekterat över att det är "för kort" utan man tar för givet att de är 40 m... Där är det ju lektioner och hoppträningar och allt möjligt, verkar inte vara något problem.

Horsemate
2006-12-28, 20:35
Jaså? Ja, det är det nog ingen som tänker på....=O)

AnnA_
2006-12-28, 20:56
Ni skulle faktiskt kunna skriva att ert ridhus är 20x40 utan att ljuga! Avrundat till en värdesiffra (vilket är rimligt att använda) så blir det ju så.

unki
2006-12-28, 21:16
Jag skulle nog tycka att det var lite litet, för min häst orkar inte riktigt kort galopp än och skulle troligtvis inte kunna galoppera där. Men jag skulle absolut tycka att det var bättre än inget. Finns det inget ridhus i närheten så är det ju toppen att få ett vid stallet!:)

Welsh
2006-12-28, 21:18
Visst duger det och är givetvis bättre än ingenting.

Dock kan jag som ägare till stor häst känna att det kanske blir lite voltspår av det hela.

Men som sagt. Klart bättre än ingenting.

Ytterliggare en anledning att ha en ponny:p
Vårt ridhus är 20x40 och vi har hoppträningar för instruktör med 5 st HÄSTAR där inne samtidigt.
Hellre ett ridhus som är litet än inget ridhus alls:)

Tajger
2006-12-28, 23:47
I-landsproblem, sa min man när han tittade in...

Horsemate
2006-12-29, 08:05
He..he.. ja, verkligen! Man blir förblindad av all lyx vi har i sverige på inackorderingsstallen, förr var det inte tal om ridhus mer än på ridskolorna på sin höjd, nu har mer eller mindre alla större inackorderingsstall runt sthlm ridhus vilket ökar konkurrensen att få in hyresgäster betydligt. På flera ställen ligger det t o m ridhus med bara ett par minuters mellanrum...men där får man inte rida i varandras ridhus...vansinne att så många ska betala så mycket pengar istället för att samarbeta...Vid detta stall ligger dock inget i närheten, därav behovet och förmodligen en stor efterfrågan...

lizan
2006-12-29, 08:24
hellre det än inget alls- absolut! :bow:

däremot är det ruskigt bekvämt med stora ridhus, ffa om man är många som ska samsas om ridhuset. nuvarande stället är såååå underbart med sina 30x60! :love:

36 är verkligen inte för kort, tycker det är bra mycket värre när kortsidorna är under 20m!

lizan
2006-12-29, 08:26

när jag började rida " på nytt" (99) var vi 16 storhästar på 20x40... DET däremot var inte kul! :crazy:

Choklad
2006-12-29, 08:54
OBS! Alla ni som svarar: min fråga berör bara hur INTRESSET från ryttare är att RIDA i denna storlek på ridhus istället för ett standard på 20x40 och 20x60 och inte de tekniska aspekterna på byggnaden, bygglov osv, det är vi redan införstådda med + att ägaren till gården är byggnadsingenjör..... så fortsätt gärna med svar om vad ni tror om storleken på detta ev 22x36 m ridhus =O)

Intresset beror natruligtvis på vad som finns istället, finns det ett större lätttillgängligt på relativt kort ridavstånd så skulle jag välja det, skulle jag ha långt att köra med hästen till närmsta annat större ridhus så visst skulle jag utnyttja 22*36 vid dåligt väder.

Horsemate
2006-12-29, 09:16
Det finns ett på ca 15 min avstånd men det är en ridskola och de har bara ledigt dagtid fram till ca 15-tiden.

Horsemate
2006-12-29, 09:18
Glömde tillägga att det är 15 min m bil, finns inget med ridavstånd...

Kosmostanten
2006-12-29, 12:51
Skulle vara jätteglad om jag hade tillgång till ett sådant ridhus!
Rider numera i en pytteliten paddock, eller ut i mörker o blask i skogen, så skillnaden skulle vara enorm.
Ska man inte träna dressyr på hög nivå, eller hoppa stora banor, kan det väl inte spela någon större roll att det fattas fyra meter.

bonde
2006-12-29, 13:02
Jag tror absolut att många skulle vara intresserade av att rida i detta ridhus. Hur man än gör kan man inte locka alla, vissa vill ha ett speciellt sorts underlag andra vill ha en speciell tränare som finns på annan anläggning o.s.v.
Det här lockar ju dem som inte har råd att rida på nybyggda flashiga anläggningen med internationella mått.

Tacitus
2006-12-29, 18:27
Skulle man ta måttbandet med sig och verkligen kontrollmäta alla ridbanor/ridhus runt om i riket så skulle man finna åtskilliga "standardbanor" på 20x40 som inte är exakt 20x40... snarare 21x38, 19,5x41, etc.

22x36 tycker jag låter alldeles utmärkt !

Kan tillägga att när man inte är så många som rider så upplever jag 20x60 som otroligt långsmalt, rider nästan hellre på 20x40.
Det som man inte hinner med på 40 meter ligger utanför ekipagets förmåga...

Immer
2006-12-29, 18:57
Jag hade varit lycklig om jag hade haft ett 22X36-ridhus :)

Tänk bara på att det har betydelse för fastighetens taxeringsvärde om maskinhallen blir ridhur. Taxeringsvärdet höjs garanterat.

Immer

AnnA_
2006-12-29, 19:07
Taxeringsvärdet höjs garanterat.
Gör det något då? Fastighetsskatt betalar man väl bara för bostadshus och tomt, inte för ekonomibyggnader? Finns det någon annan nackdel med högt taxeringsvärde?

Immer
2006-12-29, 19:17
Jag vet i ärlighetens namn inte hur det förhåller sig.

Men i bekantskapskretsen har jag två personer, som är mycket noga med att säga att deras ridhus inte är ridhus utan just maskinhallar. Detta eftersom de inte vill få höjda taxeringsvärden.

Immer

Horsemate
2006-12-29, 22:49
Taxeringsvärdet höjs och man får betala högre fastighetsskatt, det stämmer, dock är det troligt som ni säger att maskinhall är undantaget men jag är tveksam, taxeringsvärde brukar gälla gårdens samtliga byggnader och det sammanlagda värdet av allt..tycker det är onödigt i alla fall... =O) Man borde slippa den kostnaden när man lägger ned så mycket pengar på att bygga och fixa för att inte tala om kostnaden att köpa in gårdar från början...

Immer
2006-12-30, 10:26
Maskinhall är väl knappast undantaget från fastighetsskatt, men ett ridhus taxeras högre än en maskinhall, det var så jag menade.
Den ene av de jag nämnde i ett tidigare inlägg är gift med en revisor, så jag tror h*n vet anledningen till att deras ridhus inte får kallas ridhus utan istället benämns maskinhall :D

Immer

Fröken_Skåne
2006-12-30, 19:17
Jag hade aldrig byggt nytt med dessa mått, men hade jag haft ett befintligt så hade jag inte tvekat en sekund!

louise H
2007-03-20, 16:07
Hmm, svårt det där med storleken, har man ett som är lite större går det ju lättare att ta dit tränare och ha en hyfsad yta att träna på, tror ni att det skulle gå att ha ex hoppträningar i ett ridhus som är i denna storlek? Hmm...ja, det kanske skulle fungera, svårt att föreställa sig storleken när man inte är van vid den men vad tyker ni andra om just träningsmöjligheten?