Visa fullständig version : hästköp-problem vid besiktning!

FT_ryttare
2006-12-28, 11:49
Nu är jag kluven och har problem med en häst.

har haft hästen i 2 månader på prov o bestämde mej för o köpa den efter att ha kommit överens om priset.
Hästen är en talangfull känslig hopphäst som jag har ridit utan problem.
I hanteringen har han visat vissa griniga sidor,biter lite i luften o lyfter på bakbenen om man har för hård borste o sånt där.
Han har hela tiden blivit bättre/lugnare så jag har inte reflekterat så mkt på saken.

idag var de besiktning..
in på kliniken visar upp honom för veterinären i skritt först o sen ska han börja känna på honom.
Döm om min förvåning då hästen gör utfall mot honom.:eek:
försöker hugga honom o sen sparkar.

både ja o vet. blev förvånade samt ägaren. De hela slutade med att veterinären vägrade göra något med honom. vi fick bremsa honom för att han ens skulle komma i närheten av hästen.:crazy:

hur fan gör ja med köp nu?!
kan man köpa en häst som beter sej så?!

ang
2006-12-28, 12:24
Först måste du väl lyckas få en komplett besiktning, ifall du fortfarande är intresserad av hästen?! ;)
Allvarligt. Jag skulle väga för och emot - och ha en besiktning som var ren innan jag bestämde mig.

FT_ryttare
2006-12-28, 13:00
ja helt klart så måste han fullfölja en besiktning först innan köp blir av.

usch vad jobbigt de blev nu :S

Skuggfaxe12
2006-12-28, 13:22
Jag skulle väntat om jag blivit tveksam p ga en sådan sak! En häst har man en lång tid, det är väl värt att köpa den rätte från början.

ang
2006-12-28, 13:53
Men har man haft hästen i två månader, och ändå vill köpa den så är vet-besöket som spårade ur EN sak. Man måste ju se till det stora hela, och inte minst vad en komplett besiktning säger.

Visst ska man vara noga när man köper häst, men har du en lång önskelista hinner den första du kollade säljas innan du kommer på att den nog var bra ... Det liksom måste vara måtta åt båda håll.

TheOne
2006-12-28, 14:02
Givetvis måste du ha en komplett besiktning, jag hade min häst på foder i 1 år innan jag köpte honom, besiktigade honom innan köp UA, men visade sig sedan ha lös benbit som jag hade upptäckt om jag röntgat... :/
Men varför gör hästen utfallet, kom veterinären åt något som gör ont, försöker den visa er något?? Det är ju inte ett helt normalt beteende från en häst, utan känns som det är något som är fel därav är ju en besiktning av väldigt stort värde i detta fallet!!

FT_ryttare
2006-12-28, 14:17
jag stod o höll i hästen i ett grimskaft.
Veterinären stod 3 meter ifrån oss o fyllde i ett papper o sen sa han " nu ska vi känna igenom honom " o så gick han emot honom helt lungt o normalt o då gör hästen utfall innan han ens nuddat hästen.

då höll ja i honom ordentligt o ändå fick inte veterinären röra honom, alltså inte ens klappa/smeka honom på halsen för så nära kom han inte.
När ägaren bremsade honom så kom veterinären i närheten av honom o kunde känna igenom ben o rygg utan reaktion på smärta.
Sen kom en assistent o skulle göra böjprov o då gjorde hästen samma sak mot honom o vi fick bremsa för att kunna utföra böjprov på frambenen.

veterinären hade inte varit med om att behöva bremsa en häst för att klappa den o jag blev oxå alldeles förvånad.

Ridi
2006-12-28, 14:24
Jag hade nog tänkt igenom detta väldigt noga. Hästen måste vara otroligt talangfull för att jag skulle gå på något sådant och priset reducerat. Har du sett honom skodd när du haft honom på prov. Tänk annars vilka kostnader om veterinären måste komma och ge honom lugnande varje gång. Det finns så många otroligt fina, duktiga och snälla hästar till salu så varför köpa på sig problem direkt från början. Som hästägare får du nog med problem längs vägen.

Masse
2006-12-28, 14:39
Juridiskt sett så har ju du avtalat om och godkänt ett pris för köpa av hästen. Som du dessutom haft på prov i två månader. Så om du ska kunna komma ifrån affären och avtalet så hänger det på vad ni sagt om besiktningen. Gäller bara avtalet om hästen går igenom en besiktning eller har ni inte avtalat något alls om den biten? Risken finns att du kan råka illa ut för brytande av ett avtal (muntligt eller skriftligt) om du hoppar av affären i det här skedet.

Sorbe
2006-12-28, 15:16
Ogillar hästen män? Kanske den har varit med om något obehagligt med någon man förut?

Hälsade veterinären på hästen innan han började klämma på hästen?
Vi hade en jättesnäll häst som nästan hoppade på och sparkade veterinären då han inte hälsat på hästen, utan börjat klämma på honom. Kan det var något sånt?

Stressad miljö? Är den van med att åka till andra platser?

Mia_R
2006-12-28, 15:47
Gjordes det ingen fullständig besiktning av hästen innan du tog den på prov? Saken är ju den att säljaren kan hävda att ev. skada uppstått under tiden du haft den och att det är pga den som den uppför sig som den gör. Hästen lär ju knappast genomgått en total personlighetsförändring från ena dagen till den andra.

Nin
2006-12-28, 17:45
Jag skulle inte köpt om jag inte säkert visste att ,hästen går att sko, hästen accepterar veterinär, hästen kan hanteras av andra vid behov..förutom det vanliga gå att lasta osv..
Ingen större mening med talang om inte hästen går att hantera i vardagen, enligt mig

Piavik
2006-12-28, 18:14
Kan den kanske ha dåliga minnen av någon veterinär?
Har den reagerat på män tidigare?
Det kan ju finnas en hel del orsaker till varför hästen regerade som den gjorde?

FT_ryttare
2006-12-28, 18:19
hästen har inte några problem med män, skos av en utan problem och är tidigare riden av en man.
vid tidigare vet.besök ,så som vaccinering/andra stick så har dom fått bremsa honom men vad jag fattat har han aldrig gått till attack.

vi var ensamma på kliniken och det var jättelungt och hästen va jättelugn så länge veterinären höll sej på 3-4 meters avstånd.
Van att åka ,tävlad osv.

de som gör mej osäker är just de där att tänk om ja måste åka bort o ber nån annan sköta honom... vad händer då?!
Som de är nu är de bara jag som skött honom o mamma har ibland lagt på täcke o lett till hagen men då (vid täcke) har han varit fastbunden så han inte har kunnat göra henne något.

Annika Källse
2006-12-28, 18:24
Jag skulle köpa om jag gillade hästen men jag litar ofta på min egen intution ang ev. skador. Du kanske kan pruta lite om hästen inte går att besiktiga???

Måste du ha hästen besiktigad så prova att ta hem en veterinär till stallet. Jag sålde en häst i våras som inte gick att böja på kliniken. Han var klockren utomhus vid longering men när han kom in på löpargången blev han jättestressad (troligtvis sällskapssjuk) och det gick inte att hålla i benen utan att han exploderade...

Dagen efter besiktigades han om utanför stallet av en annan veterinär och då hade jag släppt ut några hästar i hagarna som ligger precis bredvid vägen vi sprang på. Då uppförde han sig exemplariskt trots att det blåste storm... Jag kan tillägga att mitt stall ligger 200m från kliniken...

Lycka till!

Piavik
2006-12-28, 18:26
Kan det ha varit något som påminde honom om någor läskigt?
Veterinärens lukt?
Vad som helst?
Har han inte reagerat på män tidigare så skulle jag försöka klura ut varför detta hände.
Kanske som ovanstående skriver. Lita på din intution o kanske ta ut en veterinär till stallet för besiktning.

FT_ryttare
2006-12-28, 18:30
problemet är att vi vill ha honom röntgad oxå.. de handlar om mkt pengar för min del så ja vill ha en grundlig undersökning av hästen.
en gårdsbesiktning innebär att vi inte kan röntga ...

att det aldrig kan vara lätt :(

hyperff
2006-12-28, 18:33
Min 4.åring var precis likadan. Nu efter 1 års träning är det inga problem längre. Jag skulle inte tveka på att köpa honom om du gillar hästen. Har man bara kunskap att jobba med problemet tror jag att det löser sig.

Han kanske kände att ni var lite nervösa/spända. Min han är så otroligt lyhörd på mina känslor, han läste av mig, om jag var lite stressad så blev han det m.m. "Din" häst kanske kände att du var lite spänd det samma gäller ägaren. (Båda två hoppades att hästen skulle gå igenom)

FT_ryttare
2006-12-28, 18:35
hur jobbade du med din för o få bort beteendet ?

Sorbe
2006-12-28, 18:41
Han kan inte ens närma sig hästen?
Om du ska röntga, då måste ju hästen få lugnande... Kan ni inte prova en annan veterinär? Eller någon annan som ger själva medlet? Du kanske kan göra det, hästen är ju van vid att du håller på med den vid det här laget. Eller är inte det tillåtet? Veterinären kan ju stå bredvid och instruera dig vart sprutan ska stickas in och så vidare...
Eller tror du det kommer bli problem inne vid själva röntgen?

FT_ryttare
2006-12-28, 18:58
nej utan brems fick han inte ta i hästen för då gjorde han allt för o hugga,sparka eller springa över honom. aldrig sett en häst bete sej så :eek:

lugnande medel får inte jag ge, de ges intravenöst o de får bara veterinärer göra.
Vet inte vad som händer inne på röntgen, så väl känner jag honom inte.

vi provade ju böjprov med 2 olika idag o ingen fick komma i närheten av honom om vi inte bremsade honom.
Och att bremsa tar ju bort en del smärta så undersökningen blir ju inte tillförlitlig om han måste bremsas.

Jag kliar verkligen mitt huvud nu , aldrig varit med om något liknande.

Lovisaleonora_
2006-12-28, 19:35
Jag ser framför mig en massa jobbiga bitar. Om någon annan ska hantera hästen (överlever de om de får en spark i huvudet?), om hästen akut måste behandlas (veterinären kommer inte i närheten), kort sagt allmänna hanteringsproblem.

Om det dessutom handlar om mycket pengar hade jag backat.

FT_ryttare
2006-12-28, 19:45
ja de är just dom där sakerna ja tänker på , samt min syster 2 små barn .
en på 5 år som tror alla hästar är snälla och en på 8-9 månader som till sommaren kommer knalla omkring helt ovetandes om att hästar kan vara farliga.

så som de känns nu så backar jag.
Fast han e himla fin o rida ... suck.

Lovisaleonora_
2006-12-28, 20:02
En annan vinkel är om hästen ska vara uppstallad i som inackordering. Då har du ett rätt långtgående ansvar att upplysa de som hanterar hästen hur du sett honom agera. Och frågan är om det ens går att få honom inackorderad när de ansvariga vet hur hästen kan uppföra sig...

jezzibell
2006-12-28, 20:29
Vad ledsen du måste känna dig nu.
Men jag tror du gör rätt som backar.
För tänk om det händer barnen något, då skulle du aldrig kunna
leva med det, när du visste att det kunde hända liksom.
En positiv sak med det (om man nu kan se det så) var ju att det hände nu, -innan besiktning och köp, -än om det hände senare.
Himla synd. Men, det finns så många fina hästar därute, och där är en som väntar på dig.
Lycka till /Jezz

Smuldaisy
2006-12-28, 22:21
Jag hade aldrig vågat chansa. Tänk om det inte funkar och du tvingas sälja honom...... vill någon annan köpa honom då????? Då blir du ståendes med en häst som är underbar att rida men inte går att hantera av andra. Som köpare hade jag absolut backat det finns massor av underbara hästar som hanteras utan problem. Problem köper man inte det får man ändå!

hyperff
2006-12-29, 01:05
Jag tror att han måste först och främst känna sig trygg i ditt ledarskap. Han ska veta att när du är i närheten behöver han inte vara rädd för något, att du inte utsätter honom för saker som är farliga eller gör särskilt ont.

När det gäller den här hästen kanske ni inte ska vara med på besiktningen. Veterinären/assistent kan hämta honom direkt ur boxen och bekanta sig lite där innan. Och sedan leda honom till undersökningen. En lugn och erfaren veterinär brukar fixa det mesta.

Pi Pi
2006-12-29, 08:29
Jag skulle backa.

Det finns många talangfulla hästar i världen och det är inte värt att behöva vara rädd att hästen ska skada någon hela tiden.

Uppenbarligen har han alltid varit dominant och det verkar ju inte bli bättre.

Varför starta ett hästköp med problem?

amalia
2006-12-29, 09:04
Känner du till hela hästens historia? Har det hänt den något när den varit på klinik förut månne? Jag kan inte råda dig hur du ska göra men det verkar mycket märkligt!

Jag skulle prova att åka till kliniken igen (alt någon annan klinik) och se om beteendet var en tillfällighet eller om samma sak händer igen...

olgaklara
2006-12-29, 09:38
Jag hade inte köpt den Hade en ponnyhingst som var sådan, Det var väldigt jobbigt på tävlingar när han skulle vetbes. Iof gick det bra eftersom vi visste hur han var men jag hade aldrig köpt en sådan häst själv idag med den erfarenheten jag har.

Det finns så många hästar att köpa idag så jag hade letat annan häst.

Marna
2006-12-29, 09:39
Jag är veterinär men sysslar mest med smådjur dvs hundar o katter.

Jag kan berätta att ur min 30-åriga erfarenhet så har jag träffat på hundar som fullkomligt hatat MIG av okänd anledning, jag har också haft ett monster, en Grand Danois, en bjässe, (på ca 80 kg) som aldrig lät en veterinär UTOM JUST MIG komma i närheten av sig. Normalt annars en snäll hund.

Hur ska man veta hur djuren tänker? En del reagerar på lukter, andra på klädsel. En dressyrhäst jag hade fick diarre av vita ridbyxor = tävling (nej, det blev aldrig någon duktig tävlingshäst av honom).

Du kanske skulle ta hem en hästpratare som kunde fråga hästen varför han betedde sig så!!!? (Skämt)

Har den inte blivit besiktigad tidigare?

Jag skulle nog försöka testa en gång till eftersom Du verkar förtjust i hästen. Liksom även testa med att andra personer hanterar den, han gillar hovis tydligen?

wrangler
2006-12-29, 09:56
....... En dressyrhäst jag hade fick diarre av vita ridbyxor = tävling (nej, det blev aldrig någon duktig tävlingshäst av honom).

:rofl: Nähä! :angel: :rofl:

Luleå
2006-12-29, 22:19
Jag hade inte köpt den. Hade en ponnyhingst som var sådan, Det var väldigt jobbigt på tävlingar när han skulle vetbes...

Precis min tanke. Hur funkar det i tävlingssammanhang?

I och med att ni inte vet vad som utlöste beteendet hade jag varit mycket, mycket, MYCKET tveksam till att fullfölja köpet. Och om jag hade varit jag - och det är jag ju - hade jag aldrig köpt en häst som får för sig att attackera en människa (på det sätt som jag ser framför mig när du beskriver det.)

Nin
2006-12-30, 10:07
*kl* Mår hästen bra i övrigt? har träffat en häst i mitt liv som betedde sig mkt hotfullt en period (alltid snäll annars) i det fallet berodde det på ryggsmärta. Hästar är ju duktiga på att dölja smärta men ibland kan det rinna över. Har den varit inne för behandling av något tidigare i sitt liv tro?