Visa fullständig version : skogshage

frid
2006-12-28, 18:57
Hej! Har funderingar på att hägna in en del av vår skog till hästarna. Har dock lite frågor som jag undrar över. Är det inte risk att hästarna skadar sig t e x i ögonen av grenar och kvistar som sticker ut överallt? Likaså är det lite ojämn mark med lite mjukare partier där f d stubbar varit m m. Klarar hästarna sådant själva? Gnager hästarna även på gran och tallstammarna eller bara på lövträd? Hur är det med täcken, är det inte risk att hästarna fastnar i skogen med täckesgjordarna? Då vi bara har haft våra hästar i "platta åkerhagar" så känner man lite osäkerhet på att låta dem gå i skogshagar.....Tacksam för lite tips och egna erfarenheter.

eriica-o21
2006-12-28, 18:58
min medryttarhäst äter gran hon älskar det vete j om de är farligt men de borde de väll inte vara ? :confused:

roadkilled
2006-12-28, 19:02
Klart hästarna klarar av att gå i skog:D De är ju djur!
Bara det inte är alltför kuperat och stenrös å liknande.
Olika för olika hästar hur de gnager på träd och så..

ekedal
2006-12-28, 19:11
Underlaget tror jag de fixar själva. Är det väldigt mycket pinnar/kvistar på stammarna kanske du kan ta bort lite, annars tror jag de fixar det också. Våra hästar har gnagt även på tallstammar, det beror nog på hur mycket annat de har att äta och göra om det ger sig på stammarna.

Mysaan
2006-12-28, 19:28
*trådnappar lite*

Är det ok att låta hästarna gå i skogshage året runt och aldrig släppa dem på gröna ängar för bete? Måste man inte stödfodra med hö då under sommaren?

Kicki_J
2006-12-28, 22:08
*trådnappar lite*

Är det ok att låta hästarna gå i skogshage året runt och aldrig släppa dem på gröna ängar för bete? Måste man inte stödfodra med hö då under sommaren?

Skämtar du eller??? Självklart måste hästarna ha hö om det inte finns bete!

k i m
2006-12-28, 22:21
Mina går året runt i skogshagar o skadar inte mer än andra. Stödutfodrar givetvis med hö vid behov, precis som jag gjorde på "åkerhagarna". De gnagar i sig lite av varje o de är friska hittills! *peppar, peppar*:p

frid
2006-12-28, 22:31
Jag förstår att hästarna säkert klarar det, men mina funderingar var bl a att de ser ju inte så himla bra och om de då t e x går i en ganska tät granskog med en massa kvistar så borde ju risken för skador vara större.....Hur gör ni med exemhästar, de borde ju tokklia sig på sommarhalvåret i hagar med träd???

k i m
2006-12-28, 22:40
Jag har inga exemhästar, men visst kliar de sig mot träden. Lite kåda i manen o pälsen får de med jämna mellanrum!

Så tät skog har jag inte så att inte hästarna ser var de går! :D

frid
2006-12-28, 22:45
Jag har tyvärr ganska tät skog. Får väl flirta med min make och se om han kan gå ut och leka litegrann med motorsågen!:D

k i m
2006-12-28, 22:49
Jag hade turen att slippa muta! Däremot fick jag tjata länge o väl innan han orkade stängsla runt!
Lycka till!:D

frid
2006-12-28, 22:57
Tack! Ja, stängslingen klarar jag själv men jag har aldrig provat att välta träd förut så det överlämnar jag gärna till maken:D

månFare
2006-12-28, 23:05
Jag har skog + åker instänglslat till mina hästar. Dom går ute från 06,00 till 18,30, alltså från mörker till mörker. Har aldrig haft nåt problem med skogshagen, tvärtom. Det är den som inte är lerig och det är den som hästarna sover middag i. Hästar som går i skogshage lär sig kolla vart dom sätter fötterna och mitt tidigare snubbliga varmblod kan numera både trava och galoppera bland stubbarna (hu, ja, men det har gått bra hittills).

RuthHendrix
2006-12-28, 23:33
Jag har ingen egen erfarenhet av detta,men sunda förnuftet säger att det bästa för hästarna är en så naturlig miljö som möjligt, med stora kuperade omväxlande hagar. Däribland skogspartier. Jag skulle definitivt vilja säga att hästarnas magar är mer anpassade för näringsfattigt gräs på torra stäpper än uppgödda vallbeten, och då framstår naturbetet och skogspartier som perfekt. Huvudsaken är nog att träden inte står för tätt, utan att solljuset kan nå ner till gräset. Som alltid måste hästhållningen anpassas till typ av häst och vad den används till, men jag tror allmäntmer på sunda förnuftet än att bara trampa på i gamla invanda spår.

tintilar
2006-12-29, 07:58
En häst som skadar sig att att bara vara i en sån miljö, är kanske inte skapt att leva. :smirk:

Ärligt talat. Vem tycker eg att det är minsta vettigt att linda in djuren i duntäcken och domesticera dem ytterligare. Jag tycker att vi gjort nog med skada.

Alazan
2006-12-29, 09:37
Gör en skogshage till dina hästar! :bow: Jag har haft det i så många år jag kan minnas åt våra hästar och det har aldrig varit någon skada. Däremot får man glada hästar som är mer stimulerade när de får röra sig i en spännande terräng. Du får en häst som är smidig och säker på foten. Klart att de snubblar lite i början om de inte är vana, men du kommer säkert att märka skillnad även i ridningen sen.

Mysaan
2006-12-29, 12:05
Skämtar du eller??? Självklart måste hästarna ha hö om det inte finns bete!

Givetvis! Det jag fundera på är om det blir tillräckligt mycket bete i en skogshage som är ganska gles. Det är alltså inte mina hästar det gäller för de går i gräshagar utan det är några hästar i grannbyn som jag funderade på.

Eller är dte så att det blir så lite "bete" på somrarna så amn alltid måste stödfodra? Är lite nyfiken på detta eftersom jag dessutom är på väg att kanske stoppa mina i skoghage. Funderar då på om de kan gå hemma hela sommaren eller om jag måste fixa så det kommer iväg på sommarbete.

diartistakasha
2006-12-29, 13:04
Jag har mina i en granskog på vintern. Tät tät skog i topparna. Men har kvistat av träden på stammarna så de kan gå och röra sig obehindrat. en liten del är äng också men de är alltid i skogen. Det är ett ypperligt skydd mod väder och vind och man behöver aldrig känna sig elak för att hästarna går ute i snöstormen. De ha lyckat barka av ett par granar som vi har fått ta ner, men med tanke på att de har gått där i snart 20 år så är det inte stor förlust på virket.

frid
2006-12-29, 14:44
Nu har jag blivit övertygad om att även mina hästar kommer att klara av att gå i den täta granskogen...Kommer att sätta tråd där så fort jag har tillfälle.:)

Alazan
2006-12-29, 14:47
Nu har jag blivit övertygad om att även mina hästar kommer att klara av att gå i den täta granskogen...Kommer att sätta tråd där så fort jag har tillfälle.:)

Hoppas att det går bra, lycka till! :) Du får göra en utvärdering sen och berätta hur det blev! :idea:

evis
2006-12-29, 17:21
Jag har alltid haft skogshagar och just nu har jag precis såna hagar jag vill ha med blandad terräng och mycket skog och så är de stoooora.

Har i princip aldrig haft någon skada som orsakats av själva terrängen i hagen! (haft häst sedan -92) Tvärtom tycker jag att skogen ger balanserade, kroppsmedvetna hästar som tränar sej själva och blir muskliga och fina :love:

Mina hästar käkar i princip på allt i hagen, alla trädslag och mycket stubbar och rötter. En av de stora fördelarna enligt min mening med skogshagar :angel: De får en ganska varierad kost och kan gå och leta och söka käk på ett mer varierat sätt.

Och hästar som just gnagt i sej lite granris luktar ju bara underbart! :love: (man får bara se upp så att de inte sätter i sej för mycket så att de blir förgiftade - men av de vnaliga trädslagen och med vettiga grovfodergivor bör risken knappt finnas. Ek skulle jag dock INTE vilja ha i hagarna, de blir "beroende" av ekollonen, om de får mersmak för dem och ek har ett väldigt högt tanin-innehåll = förgiftar dem.)

Men jag märker ändå en viss skillnad hos mina hästar, då mina kallblodstravare och russet gärna gömmer sej under några gamla enorma granar, i den djupaste och mörkaste delen av hagen, när de ligger ner och vilar. Medan islänningen klart föredrar öppna ytor och "fri sikt" - när han ska vila. Oftast står han ute på åkern medan de andra står precis innanför i skogen (eller ligger). Så jag föredrar helt enkelt blandad terräng, för att alla hästarna ska så att säga vara nöjda och trygga. (väktare till exempel brukar ju föredra öppna ytor)

Några bilder från min vinterhage (syns inte så mycket av skogen egentligen, men liiiite);
http://users.nashnet.nu/evis/september7.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september11.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september12.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september13.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september14.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september060922046.jpg
http://users.nashnet.nu/evis/september060922053.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5128176.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05120000-05129999/640x480/5128180.jpg

frid
2006-12-29, 18:12
Tack för underbara bilder! Lyckos Dig som har stoooooor hage. Jag har inte så stor skog, bara ett tunnland. Men det räcker som komplement tilll mina vanliga åkerhagar.:D

Rodeokungen
2007-07-01, 15:50
Hejsan, jag har funderingar på att bygga en länga med uteboxar till min häst (+någon blivande kompis till honom) där jag bor och jag har funderingar på att köpa en del av skogen runt om. Nu till frågan: Den blivande hagen ligger en bit bort från det blivande stallet, hur gör ni med elförsörjningen? Bilbatteri eller? Det borde ju vara lockande att stjäla aggregatet? Någon som har erfarenhet? Hur blir det med de vilda djuren, rådjur tex. trasslar dom inte in sig i elstaketet? Vilken sorts eltråd ser dom bäst, både hästarna o rådjur? Är det lämpligt att använda träden som stolpar där det går?

Trickelina
2007-07-01, 15:58
Hästar ska klara av att gå i skogar och om dem inte kan det så lär dem sig att gå i skogen. Har inte haft något problem med mina hästar som gick i plata hagar när dem kom.

Nicke
2007-07-01, 19:29
Hej! Har funderingar på att hägna in en del av vår skog till hästarna. Har dock lite frågor som jag undrar över. Är det inte risk att hästarna skadar sig t e x i ögonen av grenar och kvistar som sticker ut överallt? Likaså är det lite ojämn mark med lite mjukare partier där f d stubbar varit m m. Klarar hästarna sådant själva? Gnager hästarna även på gran och tallstammarna eller bara på lövträd? Hur är det med täcken, är det inte risk att hästarna fastnar i skogen med täckesgjordarna? Då vi bara har haft våra hästar i "platta åkerhagar" så känner man lite osäkerhet på att låta dem gå i skogshagar.....Tacksam för lite tips och egna erfarenheter.

Har haft hästar på skog i en herrans massa år och stödfodrat efter behov utan några problem alls.
Har även eksemhästar med eksemtäcken, och det har väl varit en och annan reva, men inte värre än när de gick i vanlig hage.

Nicke
2007-07-01, 19:34
Jag förstår att hästarna säkert klarar det, men mina funderingar var bl a att de ser ju inte så himla bra och om de då t e x går i en ganska tät granskog med en massa kvistar så borde ju risken för skador vara större.....Hur gör ni med exemhästar, de borde ju tokklia sig på sommarhalvåret i hagar med träd???

Jag har aldrig lyckats ha en vanlig hage helt utan träd till eksemhästarna, så nu när de går på skog, märker jag ingen skillnad, förutom att de kliar sig mindre, vilket är lite märkligt...
möjligen är det färre insekter där det inte är mycket gräs, jag har inte riktigt luskat ut vad det beror på.
Ibland får jag för mig att den allergiska reaktionen är en kombination av insekterna och det gröna betet.
Mindre sår och irritation är alltså resultatet här av eksemhästar på skogsbete.
Skador av växtligheten: hitills inga.

Piraja
2007-07-01, 20:10

Jag har inga eksemhästar. Däremot får hästarna gå i skog, tät sådan också. Fölet är född i en kuperad hage med både skog och åker och han rejsar sig fram över stock och över sten som en gasell...:rofl:... Hästar ser bättre än du tror.

Blixtra
2007-07-01, 20:22
Vi kör skogshagar vintertid och gräsfält sommartid. Min erfarenhet är att skaderisken är ngt. större i en skogshage, har bla. haft en stickskada (gren upp i ljumsken ), men att det negativa vägs upp av det positiva ändå. Hästar kan skada sig i en helt slät sommarhage också. Skogshagen här blir inte lerig, de har mycket skydd för vind och regn (vi har ligghall också). De som valt att ha täcken på sina hästar har det gått bra för. Vi har gallrat ut en hel del på vissa ställen i skogen.

Det blir mycket knott i skogshagen på sommaren, men då använder vi som sagt inte hagen.

Vi och hästarna trivs väldigt bra med skogshage!

Nicke
2007-07-01, 20:33
Hejsan, jag har funderingar på att bygga en länga med uteboxar till min häst (+någon blivande kompis till honom) där jag bor och jag har funderingar på att köpa en del av skogen runt om. Nu till frågan: Den blivande hagen ligger en bit bort från det blivande stallet, hur gör ni med elförsörjningen? Bilbatteri eller? Det borde ju vara lockande att stjäla aggregatet? Någon som har erfarenhet? Hur blir det med de vilda djuren, rådjur tex. trasslar dom inte in sig i elstaketet? Vilken sorts eltråd ser dom bäst, både hästarna o rådjur? Är det lämpligt att använda träden som stolpar där det går?

Du nämner både det blivande stallet, och den blivande hagen.
Är det väg tvärsemellan?
Går det inte att koppla ihop hagen med stallet?

Jag tycker det väger upp djurens förmåga att se eltråden, med att man själv ser den, då man snabbt kan upptäcka om den är bruten någonstans om den är vit.

Självklart är det bäst att använda träden som stolpar om man kan. Stadigare än så blir det väl inte om träden är tjocka och friska.

mackan
2007-07-01, 20:41
En häst som skadar sig att att bara vara i en sån miljö, är kanske inte skapt att leva. :smirk:

Ärligt talat. Vem tycker eg att det är minsta vettigt att linda in djuren i duntäcken och domesticera dem ytterligare. Jag tycker att vi gjort nog med skada.

Nu var det väl inte RIKTIGT så TS ställde frågan.....

och ska vi vara petiga så är hästar stäppdjur - inte skogsdjur.

TS och allmänt: ang kuperat så finns det ju faktiskt skillnad mellan kuperat och kuperat. Kuperat ur hästvänlig synpunkt är ju en hage med olika höjdnivåer (dvs ej platt och fyrkantigt), skydd för vind och nederbörd, och miljöberikning i form av lite olika beten (ängs bete, skogsbete osv).

tycker faktiskt ofta att folk som frågar om kuperat är "OK" är de som överväger släppa sina på typ ny huggen skog med stubb-bitar stickandes upp, eller typ kalhygges delar :o

det ska vara måtta på saker.
om det är jättekuperat i fråga om stubbar, ris och grejer, så ska det ju finnas lättare åtkomliga möjligheter för hästarna - då går de RUNT.
Om inga valmöjligheter finns utan det är oländigt punkt slut - ja det är ju DÅ som skaderisken uppstår.

Nicke
2007-07-01, 21:58
och ska vi vara petiga så är hästar stäppdjur - inte skogsdjur.

Frågan är om det gäller överallt, och alla raser.
Gotlandsrusset, kallas också "skogsbaggar".

bigganl
2007-07-01, 22:14
Om du har mycket gran i skogen kan du såga av de nedre grenarna om de är döda och spretar rätt ut. De är annars sånt som kan riva sönder täcken. Vi har skog i 2 av våra hagar och hästarna är mera i skogen än ute på öppna marken. Det skyddar bra mot blåst, regn och stark sol.