Visa fullständig version : Ridgymnasium!

Coral
2006-12-28, 23:41
Nu är det klart då, jag får hoppa av NV och välja det jag vill ; ridgymnasium.
Närmsta alternativet är Strömma lantbruksgymnaisum. Där kan man välja "hästhållning". Är det nån som gått linjen hästhållning och är det någon som hört lite om hur det är på Strömma?:) Någon som kankse har en annan skola att rekommendera?:D

ino_124
2006-12-28, 23:45
Jag går på Ösby sista året...

Jag gick först Samhäll men ändrade mig... det ångrar jag inte för en sekund så här långt iaf.
Inte ens när alla jag skulle gått ut med förra året gjorde det hehe...

Jag har inte hört något om Strömma men jag kan iaf rekomendera linjen och såklart Ösby:D

Coral
2006-12-29, 10:00
okej: ) vart ligger osby? härligt o höra nån som inte ångrat sig när "alla andra" gått ut.!

Coral
2006-12-29, 10:17
lr oj, Ösby*

ino_124
2006-12-29, 10:22
Det ligger i Västmanland i Sala. :D
Jag tänkte först gå på Jälla i Uppsala för jag tror kanske dom har lite bättre hästar och så men så skulle jag bo ganska långt från skolan inne i Uppsala med någon som inte ens gick så skolan och vi hade inte ens två rum så man kunde stänga om sig så då blev det ösby.
Sen när vi var och kollade på båda skolorna så hade jag nästan bestämt mig för Jälla och mamma tyckte också det men pappa tvingade oss att åka till Ösby också. Och faktist när vi kom till Ösby så ädrade både jag och mamma oss... Jätte konstigt det var som en magkänsla. ;)

EmblaAsk
2006-12-29, 11:33
Jag har gått på Strömma och jag tyckte att det var en toppen skola! Massor av goda vänner, bra stämmning, ingen mobbning och 3 jäkligt roliga år!
Läste jordbruk så jag kan inte säga så mycket om själva hästutbildningen, men ryktet säger att som har både bra hästar och bra lärare!

Häls Embla

Coral
2006-12-29, 12:14
va kul att du tyckte det var bra!=) bodde du på internatet då?

Streetflash
2006-12-29, 13:41
Varför hoppar ni av gymnasiet??? :eek: Och då framförallt för att gå ett ridgymnasium? Varför inte skaffa en ordentlig utbildning först, sen har du all tid i världen att jobba med hästar, och tex gå hippologen eller jobba utomlands!

Jag har själv gått samhäll med naturvetenskaplig inriktning, jobbade sen 5 år med hästar, och nu är jag glad att jag har någon utbildning att falla tillbaka på. Tänk att sätta sig vid skolbänken igen nu, komvux eller ngt liknande för att ta igen det man missade när man var ung och hade chansen? :eek: :crazy: :cry:

Nä, tack och lov för att jag gjorde gymnasiet, mina år med hästarna hade jag ändå, och lärde mig mycket mer än vad man kan lära sig på ett ridgymnasium...

Coral
2006-12-29, 23:01
Hade planen "klar" - först gå ut med maxpoäng från grundsskolan, sen naturvetenskapliga linjen på gymnasiet, sen chalmers och till slut civilingenjör.
Men det går inte alltid som man vill:(. Har inte fått gå i skolan på ca en månad och kommer inte få göra det på ännu ett par månader. Något blockeras i hjärnan när jag ska koncentrera mig. Det gör att jag svimmar och helt försvinner. Så det är anledningen till att jag slutar linjen jag går nu, kombineras det teoretiska med mkt praktiskt arbete är det större chans att jag klarar av att lära mig saker (får börja om i höst).

caliber
2006-12-29, 23:09
Hade planen "klar" - först gå ut med maxpoäng från grundsskolan, sen naturvetenskapliga linjen på gymnasiet, sen chalmers och till slut civilingenjör.
Men det går inte alltid som man vill:(. Har inte fått gå i skolan på ca en månad och kommer inte få göra det på ännu ett par månader. Något blockeras i hjärnan när jag ska koncentrera mig. Det gör att jag svimmar och helt försvinner. Så det är anledningen till att jag slutar linjen jag går nu, kombineras det teoretiska med mkt praktiskt arbete är det större chans att jag klarar av att lära mig saker (får börja om i höst).

finns ridgymnasium där man läser ex hela NV+häst, då läser man ju fler poäng än de flesta, men får mysa m pållar på skoltid, så det kan ju vara värt det!

Nessie
2006-12-29, 23:32
Varför hoppar ni av gymnasiet??? :eek: Och då framförallt för att gå ett ridgymnasium? Varför inte skaffa en ordentlig utbildning först, sen har du all tid i världen att jobba med hästar, och tex gå hippologen eller jobba utomlands!

Jag har själv gått samhäll med naturvetenskaplig inriktning, jobbade sen 5 år med hästar, och nu är jag glad att jag har någon utbildning att falla tillbaka på. Tänk att sätta sig vid skolbänken igen nu, komvux eller ngt liknande för att ta igen det man missade när man var ung och hade chansen? :eek: :crazy: :cry:

Nä, tack och lov för att jag gjorde gymnasiet, mina år med hästarna hade jag ändå, och lärde mig mycket mer än vad man kan lära sig på ett ridgymnasium...

Man kan välja ämnen som matte B, engelska B osv. även på ett naturbruksgymnasium. Det är absolut ingen "glidarlinje" som många tror:mad: Jag pluggade hårt och kom in på min högskoleutbildning på första försöket (läste dock till ett ämne på komvux, men detta ämne finns inte heller på de flesta andra gymnasium). Det kan faktiskt vara bra för många att gå en sådan här linje istället för att bli skoltrötta på ex. NV och samhäll och sedan hoppa av. Min lillasyster har läst en termin på samhäll och är redan jätteless på det, och hon är ändå mycket studiemotiverad och duktig. Många i hennes klass har redan hoppat av för att byta till en lite mer praktisk linje.

Sedan är det ju klart att om man ex. har som mål att bli läkare så skall man ju självklart gå NV. Men om man inte vet vad man skall bli så kan naturbrukslinjen ge en bra grund med alla kärnämnen och många fortsättningskurser.

Coral
2006-12-30, 00:37
finns ridgymnasium där man läser ex hela NV+häst, då läser man ju fler poäng än de flesta, men får mysa m pållar på skoltid, så det kan ju vara värt det!

okej, det låter ju kanon! måste kolla om det finns nått sånt här i närheten... :)

Angely
2006-12-30, 01:04
...eller så gör man som jag, går ett hästprogram som man kan kombinera med antingen samhälle eller natur! :idea: Bollerup I say! :D

Lilla-S
2006-12-30, 01:41
yes, just like me.

Angely
2006-12-30, 10:24
Bollerup is the shit!!

MaddeLen
2006-12-30, 15:26
Mitt tips till dig är som någon tidigare sa, läs en NV utbildning med hästämnen i. Vet att i Göteborgsområdet ska det finnas skolor som erbjuder detta. Är inte säker på vilka skolor som gör det.

Om du väljer att gå Naturbruksprogrammet, läs för guds skull in dom ämnen som behövs för att läsa på högskolan! Om man skulle tröttna på hästjobben är det en stor fördel att direkt kunna söka in till högskolan istället för att sätta sig och plugga på komvux.

Om du vill veta vilka naturbruksgymnasium som ligger nära dig, gå in på www.naturbruk.nu (http://www.naturbruk.nu) Där är alla Naturbruksgymnasier i Västra Götaland samlade.

Att läsa på en internatskola och även bo på internatet är en upplevelse för livet och du får garanterat mängder med nya vänner och upplevelser att ta med dig i framtiden!

Lycka till med ditt val och har du frågor är det bara att skicka ett PM!

/Madde

AKB
2006-12-30, 16:08
TENHULTS NATURBRUKSGYMNASIUM!
Är bäst! bra på alla sätt..Inte för jag gick just hästinriktningen,men ja va i stallet ofta, å de är fint, bra hästar, bra lärare å stort ridhus. Bra internat med å god mat.

manhattan_2006
2006-12-30, 16:39
jag har gått på strömma hästinriktningen. Bra skola, lärare, stämning osv men hästmaterialet var väl inget att hänga i julgran precis, bra körhästar hade dem men inga hästar som kan hoppa 120 ens. Nu har dem ju bytt många hästar som fanns när jag gick där så nu kan det hända att det är bättre. Om man vill jobba som hästskötare är det ju en bra utbildning men om man bara vill gå där för att det verkar kul bör man nog tänka om, du får i princip inga andra jobb än just hästjobb med en sådan inriktning.

pmm
2006-12-30, 17:00
GÖR DET INTE!!!

Jag gick på Jälla med inrikting hästhållning, jag har ALDRIG haft så kul som under de 3 åren, ridit så mycket, träffat så många nya kompisar. Jag skulle inte tvekat en sekund om de sa att man måste gå 5 år i gymnasiet, så kul hade vi!!

Men man är NADA när man sen ska ut på arbetsmarknaden eller plugga vidare.

På Jälla och även Berga i Stockholm där min syster går kan man välja att gå NV och läsa hästämnena. Försök hitta en skola med de alternativet.

pmm
2006-12-30, 17:01
Det finns enkelrum, och vet du. Vi cyklade från Gudmund till Jälla! Det gick faktiskt fortare än att åka buss!

EmblaAsk
2007-01-06, 11:03
Japp jag bodde på skolan... Det var det bästa med hela utbildningen!! GUUD vad skoj vi hade...

Att det är svårt att få jobb när man läst häst på gymnasiet det förstår jag..... Om du är intresserad av andra djur också skulle jag vilja föreslå att du funderar över jordbruksinriktningen..... Inom den branschen är det stor brist på folk!
Och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag läste jordbruk på Strömma och har jobbat som djurskötare sn dess. Nu läser jag en eftergymnasial hästutbildning och planerar att starta hästföretag här i januari i kombination med djurskötarjobbet.

Är du skoltrött så tycker jag att naturbruk är ett bra alternativ. INTE för att det är slappt utan för att det är så mycket praktiska inslag i utbildningen.

Fråga gärna om du undrar mer!

Häls Embla

lenven
2007-01-06, 11:11
Man kan ju gå vidare och bli hippolog efter Strömma, funkar läsningen om den är kopplad till intresset så kanske det är ett spår att gå vidare på. Som utbildad hippolog är det väl inte så svårt att få jobb om jag förstår saken rätt.

Strömma har ju numera ny stallchef som sedan sommaren stadigt arbetar målmedvetet med att förbättra hästmaterialet. Har inte själv gått där men jag känner flera av lärarna och även några fd elever.

roadkilled
2007-01-09, 17:48
*kl* Jordbruk är det klart bästa man kan gå:bow: Enligt mej då...
Mkt bredare utbildning än häst + att de finns så många fler jobb! Roligare också vill jag lova:) Men det är ju som sagt var vad du är intresserad av som avgör... Men om du håller på med hästar väldigt mkt på fritiden så finns de kanske en risk att du tröttnar om du håller på med det i skolan också? Vád vet jag...