Visa fullständig version : Importerade ponny/hästar bra eller dåligt?

rocki
2006-12-30, 16:46
Jag har funderat ganska mkt på varför vi importerar så många hästar/ponnyn när vi har så fina svenskuppfödda hästar.

Satt och diskuterade på en föreläsning med barkevall och många (inte alla) ponnyn som sälj till sverige är utdömda som tävlingshästar i sitt egna hemland och säljes då för slaktvärdet till bla. sverige, många importponnyn, är tyvärr bla. sprutbehandlade i tex kotorna, konstaterat även från vetrinärer.:crazy:

:angel: Har själv en import från Irland:D ;)

Vad tro ni?

rocki
2006-12-30, 18:47
ingen som har importerat ponnyn, inga åsikter:confused: det vart tyst

rocki
2006-12-30, 20:09
Detta var lite intressant, inte ngn som vågar yttra sig, :idea: då ska man nog passa sig för importer:D

Bewelinn
2006-12-30, 20:13
Min familj har importerat ett gäng welshponnyer (alla sektioner) vid ett tillfälle och jag har själv importerat ett arabsto. I bägge fallen var det för att det vi/jag sökte inte fanns att få tag på i Sverige. Eller var mkt dyrare här.

Det har mestadels varit oinridna unghästar så det där med skador och dyl har inte orsakat några problem för oss.

Men jag vet att det fifflas mkt med irländarna (och vissa är inte ens "riktiga" irländare utan kommer eg. från forna öststaterna från början).

Bewelinn
2006-12-30, 20:26
Vissa raser är ju dessutom så pass "nya" och ovanliga i Sverige så då behöver man ju kanske importera mer avelsmaterial.

Tävlingsponnybranchen är jag dock inte så insatt i nu för tiden men folk importerar ju hästar av alla raser.

Jag kan själv tänka mig att importera igen i framtiden. Man får ju ett mkt större urval om man kan titta utanför Sveriges gränser också.

rocki
2006-12-30, 23:51
Men jag vet att det fifflas mkt med irländarna (och vissa är inte ens "riktiga" irländare utan kommer eg. från forna öststaterna från början).

Kan tänka mig det, tro att man ska vara väldigt observant när man ska köpa en importerad tävlingsponny som de säger har tävlats både det ena och det andra utomlands, finns ju inga bevis:smirk:

MIn D-ponny skulle ju vara så duktig och skulle vara en ponny som gick de höga klasserna, Provred henne och märkte fort att hon var en väldigt känslig häst, men gjorde det jag bad henne om och så blev jag kär, bruka av ngn anledning fastna för problemhästar och det var ju precis vad hon var, utan att jag visste om det.Hon kunde inte vara själv istallet, hade cellskräck, livrädd för spöet, livrädd för klippmaskinen, går fortfarande inte att klippa henne efter ett år ...och gudarna ska veta vad jag har lagt ner jobb på denna ponny, spöet går bra att dra över hela kroppen nu:)
Första hoppträningen: gick så fort så jag var tvungen och styra henne rätt in i väggen om jag skulle få stann på henne, jaa, hon var rent ut sagt livsfarlig att hoppa, kunde ingen dressyr...kunde inte skritta, gud vad jag ångrade detta köp då och hon var inte billig kan jag säga, jag blev helt enkelt grundlurad ...
Men idag är tjejen en helt annan häst, men ack så lätt det skulle vara att förstöra denna dam om man tappade tålamodet och som tur e så har jag gott om den varan;) jag tro att många kan känna igen sig i detta som köpt en import...

rocki
2006-12-31, 00:04
gäng welshponnyer

Från wales eller:)

Har en liten vacker svenskfödd welshingst, hans morfar heter Nebo Bouncer:love:

Bewelinn
2006-12-31, 00:08
Man ska nog ha pålitliga kontakter i landet man letar häst i, som kan hjälpa till att leta och känner till hästhandlarna/uppfödarna i området. Samt den ras/gren man är intresserad av. Folk med gott rykte och som är rädda om det. ;)

Men jag vet många människor som blivit brända av att köpa svenska hästar så det är verkligen ingen garanti att köpa svenskägt/uppfött.

cactuspower
2006-12-31, 00:12
Jag har en lettisk import som jag är jättenöjd med. Detta är en -01:a
som jag har haft i drygt 2 år (oj vad tiden går fort ! )

Jag importerade henne inte på egen hand utan köpte henne av de som har inackorderingsstallet jag tidigare hade henne uppstallad i. De importerade 4 hästar samtidigt och jag föll för henne direkt, redan när jag såg filmen på hästarna innan de hade kommit till Swe. Jag hade förmånen att lära känna dessa hästar men hade alltså ganska tidigt ramat in mig för den häst jag senare kom att köpa. Fick då chansen att provrida henne ordentligt och ha henne som min egen under någon vecka. Sedan köpte jag loss henne. Jag vet inte vad de gav för hästarna i utlandet men jag gav 37 000 kr för henne. Då såg man revbenen på henne, det var ffa. under resan som hon magrat av, hon var visserligen tunn på filmen som jag sett men inte fullt så mager. Men hon har var ju frisk och fräsch förövrigt vilket var det viktigaste. I synnerhet eftersom hon blivit riden väl hårt i unga år - hon tävlade 1.10 hopp m plac som 3 åring vilket jag tycker är lite väl hårt.

Det har varit mycket vila periodvis men det har gjort henne gott både psyiskt och fysiskt. Hon har även växt en hel del. Men nu börjar vi komma i gång med ridningen på allvar och hon har visat sig vara en rätt lovande häst. Rör sig trevligt, hoppar bra hon fullkomligt Älskar att hoppa (!) och har fått en hel del goda lovord, så det känns ju skoj.

Men nåväl , jag vet flera som importerar eller köper importer som har kommit till sverige nyligen dvs. från handelsstall. Jag antar att det framför allt är priserna som lockar. Dvs. den största fördelen. De flesta jag vet som köper så här utbildar och säljer hästarna sedan för ofta tre eller fyrdubbla beloppet. Men då har det ju också varit mycket arbete och lite tur dit med.

Dit de jag köpte min häst av åkte var dock många äldre hästar nästan sönderridna, det var inget och ha. Utan de som var minst ridna var de som var något att ha. Detta är ju tråkigt.. sedan så blir det ju knappast någon jätte ordentlig genomridning och att man har chans att lära känna hästen man köper. Å andra sidan så skiljer sig alltså priserna ganska så rejält jämfört med att köpa här i sverige. Det skulle ju vara jätte svårt för de som köper och säljer vidare om inte dessa importer fanns. Men det är klart att det är en chansning och att det krävs lite tur säkert eftersom man kanske inte riktigt vet vad man köper.

Men vet även de som köpt tävlingshästar i utlandet ffa . hopphästar detta har de alltså gjort för att priserna skiljer sig kraftigt. De flesta av dessa som jag vet kommer från Belgien.

Sedan vet jag flera som åker och köper hästar här i sverige som är importerade nyligen. Samma sak här så är det en chansning eftersom man i princip får ta med sig transporten dit eftersom att det är snabba pengarna som säljarna vill få . Å andra sidan bra priser och bekvämt eftersom hästarna redan är importerade. Fördelen kan ju också vara att vid vissa stall kan man få byta hästarna om problem dyker upp och om man inte är nöjd med hästen man köpt , blir ju dock jobbigt ffa. kanske om man är privatperson och köper så om det blir flera hästar som man får byta för att man inte är nöjd eller för att man får problem med hästarna.

Så ja nackdelen är kanske att det är sämre möjligheter att få provrida hästarna ordentligt. Det är också svårt att få reda på saker om hästarnas förflutna. Men desto bättre priser.

Bewelinn
2006-12-31, 00:15
Från wales eller:)

Har en liten vacker svenskfödd welshingst, hans morfar heter Nebo Bouncer:love:

Ja sju welshponnyston (allt från cobbar till w mountains) varav fyra dessutom betäcktes innan vi fick hem dem så det blev ju livmodersimporter. Det här var när welsh cobben fortfarande var rätt ny i Sverige och det mesta här var väldigt närbesläktat.

Hans mamma heter händelsevis inte Bouncing Lady?

rocki
2006-12-31, 00:18
Men jag vet många människor som blivit brända av att köpa svenska hästar så det är verkligen ingen garanti att köpa svenskägt/uppfött.

Ja, tyvärr är det nog så sant så, har ju planer på att så småningom köpa mig en färdigutbildad häst,börja bli så trött på att utbilda häst efter häst men som du säger, det är viktigt att man ta reda på så mkt som möjligt både om häst och säljaren då.:o Och hoppas inte kärleken låter en styras ännu en gång..:D ;)

rocki
2006-12-31, 00:20
Nix, Erw-Wastad Rhiannon heter hon och hon är så fin:love:

Masse
2006-12-31, 08:15
Egentligen är det väl inte så konstigt det här, titta bara i olika trådar här på Buke. Köpare vill ha billiga hästar och uppfödare vill ha bra betalt för sin uppfödningar. Så köparna köper utländskt för att få billiga och ofta välutbildade hästar. Uppfödarna jämför med priserna på utländska unghästauktioner. Vilka ofta är väldigt höga.

Varför är det då så? Jo man får vad man betalar för billiga hästar är billiga av någon anledning oavsett vilket land de kommer ifrån och dyra är ibland, inte alltid, bättre. Varför inte alltid bättre? Speciellt när det gäller svenska hästar så vill ofta amatöruppfödare eller hobbyryttare sätta för högt pris på hästen vid försäljning. Om man tänker efter och jämför med andra saker så borde det vara minst 20% billigare att köpa häst av en privatperson än en näringsidkare. Jämför med att köpa en begagnad bil. Köp den på blocket av "Nisse" eller hos fina bilfirman, skiljer ganska mycket i pris. Dels för att Nisse inte kan eller ska enligt lagstiftningen lämna samma garantier som bilfirman och dels för att bilfirman ska göra förtjänst på affären. Nisse ska "bara" sälja sin bil.
När det gäller hästar så sätter privatpersoner samma pris som hästhanldaren eller till och med högre vid försäljning.

För ett tag sedan tänkte jag slå på stort och köpa ett riktigt bra sto för avel. Tänkte att jag köper en aktiv tävlingshäst som går svårklass idag och sätter den i avel. Började leta häst och var beredd på att ta ett stort lån för att klara finsieringen om rätt häst dök upp. Letade hästar i prisklassen över 150 000. Vad fanns där för hästar? Ja inte var det många som ens var tävlade, bara lovande med rätt ryttare och ingen som jag hade gett så mycket för. Gick jag istället ner till nästa prisklass fanns det då och då verkligt lovande hästar för det som jag sökte. Här fanns det de som verkligen visste vad de hade och som prissatte hästarna på mer korrekt sätt inte alla det fanns ju drömmande privatpersoner här också. Så visst för en orutinerad hästköpar är det svårt att hitta rätt. Det minsta man ska rätta sig efter när det gäller kvaliten på hästen är priset.

TheOne
2006-12-31, 08:26
En ridskola har importerat rätt många hästar från Irland. Jag tycker att generellt när dom har kommit så har väl några stycken varit bra på att hoppa, men grundutbildningen är urkass! Bara att börja om! Men när dom fått sin grundutbildning, går att fatta rätt galopp mm på, så är det rätt bra hästar/ponnies!!
Men varför man importerar.. det handlar nog om pris och vad man söker! Har inte så mycket erfarenhet av import av stora hästar, men ponnyer är ju rätt vanligt. Kanske har det inte funnits tillräckligt många bra ponnyer här hemma förr och därför började man importera... nu finns det nog väldigt många fina ponnyer i landet, men man importerar lite "av bara farten"... ?

Jezzie
2006-12-31, 10:50
Det är ju lite mode i att köpa ponnyer och hästar från bla Irland nu, däremot finns det absolut inget som säger att dom ponnyer/hästar som är importerade är bättre än våra svenskfödda. Utan skillnaden ligger nog i att dom som har råd eller vill lägga pengar på att köpa importerat är oftast tävlingsryttare, därav alla importer på tävlingsbanan. Om dessa personer skulle satsa på våra svenskfödda i stället skulle dom nog blomma ut på tävlingsbanorna också. Men däremot är det inte så att det inte finns duktiga svenskfödda hästar, för det gör det det är ju främst på ponnysidan man måste uppmuntra ryttarna att köpa svenska ponnyer, dom är faktiskt lika bra! Och allvarligt talat visst är det roligare att hästen har en mamma och en pappa än ett imp. Irland efter namnet :confused:

rocki
2006-12-31, 12:00
Det minsta man ska rätta sig efter när det gäller kvaliten på hästen är priset.

Håller jag fullständigt med om, många tro ju att ju dyrare hästen är ju bättre är den, men det har jag själv fått erfara att så är inte fallet;)

Gott Nytt År

Sofia72
2007-01-01, 16:08
För ett tag sedan tänkte jag slå på stort och köpa ett riktigt bra sto för avel. Tänkte att jag köper en aktiv tävlingshäst som går svårklass idag och sätter den i avel. Började leta häst och var beredd på att ta ett stort lån för att klara finsieringen om rätt häst dök upp. Letade hästar i prisklassen över 150 000. Vad fanns där för hästar? Ja inte var det många som ens var tävlade, bara lovande med rätt ryttare och ingen som jag hade gett så mycket för. Gick jag istället ner till nästa prisklass fanns det då och då verkligt lovande hästar för det som jag sökte. Här fanns det de som verkligen visste vad de hade och som prissatte hästarna på mer korrekt sätt inte alla det fanns ju drömmande privatpersoner här också. Så visst för en orutinerad hästköpar är det svårt att hitta rätt. Det minsta man ska rätta sig efter när det gäller kvaliten på hästen är priset.

Hej!

Sedan finns möjligheten att ev köpa ett något äldre tävlat sto, just för att få ner priset. Tex har vi precis "fått in" ett salusto efter Athlet Z - Fasolt tävlad svår hoppning, dräktig med Cassini I för ungefär de pengar du nämner. Allt beror lite på vad man vill ha och vad man kan jämka lite med! ;) Pris sättningen är otroligt svår på hästar och just avelston kan variera kraftigt i pris för ungefär likvärdiga ston.

Jag tycker att det är lite så i Sverige att man övervärderar hästen man har och vill ha för mycket betalt. Våra kontakter i Tyskland är helt ärliga med kapaciteten på hästarna, man får vad man betalar för.

Mvh / Fia

zillax89
2007-01-01, 21:36
Jag har ingen 100% svensk häst här hemma, hehe*
Har en dansk import, sto, som är mamma till ett föl som är son till JJ Bar king (painthingsten)
Sen har jag en liten welsh mountain från england.
Men man kan väl typ säga att fölungen iallafall är lite gotländsk? Ja menar - han är ju född här?

nillabjorn
2007-01-01, 22:10
Att importera hästar och sälja vidare verkar ha blivit en lukreativ affär för många som tidigare importerat sin egen och nu "vill ge andra chansen" att få tag på en lika bra häst... Man kan ju sätta sina frågetecken efter det. Jag har själv bott och hållit på med hästar i 12 år utomlands och tro mej: INGEN exporterar sin bästa häst utomlands. Ju längre bort desto mer brister var måttot hos en handlare som jag mötte under tiden. Det är för dyrt för utlänningar att bråka och skicka tillbaka hästen var en allmän inställning. Att den egna privatpraktiserande veterinären satte godkänd på allt som rörde sig var också normalt. Man biter inte den hand som föder en...
Köper du häst av en näringsidkare i sverige har du ett konsumentskydd. Det finns inte på importer. Vill du i alla fall importera ta hjälp av någon som vet vad det handlar om och inte av den som "vill hjälpa" här ovan. Det finns för många lycksökare som när det kommer till kritan och du är missnöjd med ditt köp och vill ha hjälp med att häva köpet inte finns där. Du vet väl att en som förmedlar ett köp har samma skyldigheter egentemot kund som försäljaren? De flesta vet inte detta.
Många hästar/raser får ett oförtjänt dåligt rykte av den alltför oseriösa import som bedrivs av alltför många som ser en möjlighet till en snabb inkomst. Tänk efter vem du gör dina hästaffärer med... Den gammeldagsa hästmarknaden har bara bytt ansikte...

Hiwiie
2007-01-01, 23:06
De som importerar är ju i många fall försäljningsstall, de köper ju ofta in helt okej pållar från länder där hästarna är lite billigare efersom det är ganska gott om dem. (Danmark t.ex, kollar man på vanliga privata annonser på danska sidor så ÄR de danska ponnyerna billigare i jämnförelse) Och säljer dem till normalpris i Sverige.
Har 3 importer. 2 från Danmark och en från England, alla jättebra på alla sätt! Ingen stam dock :/ Eller jo, den ena efter Manitu N. Min 4-åriga C-ponny :D
http://www.sportpony.org.uk/images/manitu1.jpg
Manitu

rocki
2007-01-02, 01:20
Att importera hästar och sälja vidare verkar ha blivit en lukreativ affär för många som tidigare importerat sin egen och nu "vill ge andra chansen" att få tag på en lika bra häst... Man kan ju sätta sina frågetecken efter det. Jag har själv bott och hållit på med hästar i 12 år utomlands och tro mej: INGEN exporterar sin bästa häst utomlands. Ju längre bort desto mer brister var måttot hos en handlare som jag mötte under tiden. Det är för dyrt för utlänningar att bråka och skicka tillbaka hästen var en allmän inställning. Att den egna privatpraktiserande veterinären satte godkänd på allt som rörde sig var också normalt.

:bow: :bow: :bow:

cirkus
2007-01-02, 11:28
Oj vad du generaliserar ! Du har gjort ett misslyckat köp (kanske inte nu, men då) och skyller allt på att det är en import. Man hade nog kunnat misslyckas lika mycket med en svenskfödd ponny. Det handlar ju mer om den egna erfareheten.

Visst finns fina svenskfödda ponnyer också, men vissa länder ffaHolland/Tyskland i dressyren och Irland i hoppningen ligger rätt många år före oss.

Sofia72
2007-01-02, 14:09
Att importera hästar och sälja vidare verkar ha blivit en lukreativ affär för många som tidigare importerat sin egen och nu "vill ge andra chansen" att få tag på en lika bra häst... Man kan ju sätta sina frågetecken efter det. Jag har själv bott och hållit på med hästar i 12 år utomlands och tro mej: INGEN exporterar sin bästa häst utomlands. Ju längre bort desto mer brister var måttot hos en handlare som jag mötte under tiden. Det är för dyrt för utlänningar att bråka och skicka tillbaka hästen var en allmän inställning. Att den egna privatpraktiserande veterinären satte godkänd på allt som rörde sig var också normalt. Man biter inte den hand som föder en...
Köper du häst av en näringsidkare i sverige har du ett konsumentskydd. Det finns inte på importer. Vill du i alla fall importera ta hjälp av någon som vet vad det handlar om och inte av den som "vill hjälpa" här ovan. Det finns för många lycksökare som när det kommer till kritan och du är missnöjd med ditt köp och vill ha hjälp med att häva köpet inte finns där. Du vet väl att en som förmedlar ett köp har samma skyldigheter egentemot kund som försäljaren? De flesta vet inte detta.
Många hästar/raser får ett oförtjänt dåligt rykte av den alltför oseriösa import som bedrivs av alltför många som ser en möjlighet till en snabb inkomst. Tänk efter vem du gör dina hästaffärer med... Den gammeldagsa hästmarknaden har bara bytt ansikte...

*delvis knapplån*

Håller inte med dig på den punkten. Det beror på vem du har med att göra. Våra uppfödare vi samarbetar med säljer gärna sina bästa hästar till bla Sverige då det är de som gör reklam för uppfödaren och han får fler kunder.
Så jag tror att det helt beror på vem du har att göra med!

Däremot anser jag att det är viktigt med bra veterinär besiktningar (givetvis med röntgen) när man köper häst utomlands men även i Sverige! Ring till tex Agria och fråga vilken veterinärklinik de rekommenderar i området, det är inte svårare än så att hitta en bra veterinär utomlands. Tyvärr råder det mycket okunskap runt köp utomlands, därför är det viktigt med seriösa kontakter.

Det jag inte förstår är att de oseriösa handlarna kan vara kvar i branschen :confused: Sedan är det så att man får vad man betalar för. Tyvärr är det ofta fel på "för billiga" hästar och som marknaden är nu krävs det mycket kunskap av köparen för att inte bli lurad av oseriösa säljare - och det gäller både privata försäljningar och försäljnings stall.
Men det finns seriösa försäljningstall och förmedlare, varför dras alla över en kam hela tiden? Fråga efter referenser, hör dig för mm.

Håller med dig angående den urskillningslösa importen av vissa raser som pågått. Jag kommer ihåg masslasterna med "sämre" islandshästar som välde in, de ändlösa transporterna av sjuka polska hästar på 80 talet. Hemskt! Tror att många kommer ihåg de slaktfärdiga hästar som togs in för att "möta marknadens intresse"! Sjukt att profitera på detta!

Mvh / Fia

Matti
2007-01-02, 19:53
Jag skulle vilja säga att importen är alldeles nödvändig i dagsläget, vad skulle annars våra barn och ungdomar rida på? Vi producerar alldeles för få ponnyer i Sverige för att täcka behovet av ponnyer. Titta tex på betäckningsstatistiken http://www.svehast.se/allm/bet05.htm det räcker inte långt...

Däremot blir jag alldeles vansinnig på alla ponnyer som tappar sina papper på vägen hit :cry: . Tycker det är jätteviktigt att de får behålla sin stam så att tex uppfödarna här kan se vilka utländska stammar som går bra och på så sätt veta vilket avelsmaterial de ska söka efter själva i utlandet när man vill förnya. Och givetvis också så att man kan spåra ponnyns bakgrund. Stämmer åldern? Vad har den för meriter i sitt hemland? Skadebakgrund? etc.

rocki
2007-01-05, 19:24
Men hallå, det handlade inte om min ponny, det var ju bara ett exempel, läs en gång till;)

rocki
2007-01-05, 19:27
Jag skulle vilja säga att importen är alldeles nödvändig i dagsläget, vad skulle annars våra barn och ungdomar rida på? Vi producerar alldeles för få ponnyer i Sverige för att täcka behovet av ponnyer. Titta tex på betäckningsstatistiken http://www.svehast.se/allm/bet05.htm det räcker inte långt... Äntligen någon som förstått frågan:bow:

Däremot blir jag alldeles vansinnig på alla ponnyer som tappar sina papper på vägen hit . Tycker det är jätteviktigt att de får behålla sin stam så att tex uppfödarna här kan se vilka utländska stammar som går bra och på så sätt veta vilket avelsmaterial de ska söka efter själva i utlandet när man vill förnya. Och givetvis också så att man kan spåra ponnyns bakgrund. Stämmer åldern? Vad har den för meriter i sitt hemland? Skadebakgrund? etc.

Håller fullständigt med dig;)