Visa fullständig version : ser hon verkligen så mycket bättre ut?
et_flickan 2006-12-30, 19:50 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667453
Kom ni ihåg den här hemska tråden från i våras?
Vad omogen jag var :eek:, skäms verkligen av allt jag skrev i denna tråd.
Jag vill endå tacka några människor som lärt mig en jädra massa om foder m.m. Tack så jätte mkt!
Men nu till min fråga, är hon verkligen finare nu? Jag blev lite nojjig.
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF0300.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF0296.jpg
Förra sommaren
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF2162.jpg
Är de två övre bilderna dagsfärska? I så fall så ser hon till viss del bättre ut, men det fattas ändå.
Den största skillnaden som är mycket viktig är att din häst SER så mycket mer tillfreds ut i ögonen och i sin utstrålning, hon utstrålar mer livsenergi än tidigare bilder du visat på henne.
Men jag har sagt det förr och säger det igen...... Jag är övertygad om att hon kommer förändra sig mer positivt om du bara sänker kvoten, hon stod tidigare på hög kvot och det funkade inte, du har inget att förlora på att sänka. En sänkt kvot med mer fett i är mit tråd till dig för att en gång för alla få henne till rätt hull med en fylld överlinje.
Hur är det med utrustningen? Så fort hon ändrar sig i kroppen och i sin överlinje så kommer ju hennes sadel att bli mindre passande, det kan också bromsa hennes utvecklande när det gäller överlinjen framförallt kring bog/manke.
et_flickan 2006-12-30, 20:18 Är de två övre bilderna dagsfärska? I så fall så ser hon till viss del bättre ut, men det fattas ändå.
Den största skillnaden som är mycket viktig är att din häst SER så mycket mer tillfreds ut i ögonen och i sin utstrålning, hon utstrålar mer livsenergi än tidigare bilder du visat på henne.
Men jag har sagt det förr och säger det igen...... Jag är övertygad om att hon kommer förändra sig mer positivt om du bara sänker kvoten, hon stod tidigare på hög kvot och det funkade inte, du har inget att förlora på att sänka. En sänkt kvot med mer fett i är mit tråd till dig för att en gång för alla få henne till rätt hull med en fylld överlinje.
Hur är det med utrustningen? Så fort hon ändrar sig i kroppen och i sin överlinje så kommer ju hennes sadel att bli mindre passande, det kan också bromsa hennes utvecklande när det gäller överlinjen framförallt kring bog/manke.
Bilderna är ca 2 veckor gamla.
Just nu går hon på en kvot på 8,8 eller vad det nu var. Min miniräkanre har försvunnit :(
Hon får 146 mj och 1115 protein om man ska vara riktigt petig.
Jag har fått sälja min hoppsadel för den passar henne inte längre, hon har växt. Men hon rids inte så mycket heller, två gånger i veckan i enbart skritt och då använder jag en annan sadel såklart som hon nu växt i :D.
varför rids hon inte mer?
tycker hon ser lite rundare ut (framför allt halsen) å sen är även blicken mkt mer liv i!!!
et_flickan 2006-12-30, 20:34 varför rids hon inte mer?
tycker hon ser lite rundare ut (framför allt halsen) å sen är även blicken mkt mer liv i!!!
Jag har inte direkt lust att rida på vintern, det är inte min favotid med hästar. Just nu masseras hon bara och får ta det lugnt i hagen och äta upp sig.
Det är så häftigt att stå brevid henne för hon har blivit kralligare, har gått upp en storlek i täcke och sadeln passar inte.
Inte_Ung 2006-12-30, 20:41 Vis av förra tråden så kommenterar jag inte din häst denna gången.
Det förstår du antagligen.
Däremot så accepterar jag ursäkten.
et_flickan 2006-12-30, 20:43 Dig var jag extremt ja jag har inga ord emot vad jag var mot dig. Jätte förlåt!
et_flickan 2006-12-30, 20:44 HA, du var ju knappast den enda som var omogen i den tråden om du frågar mig :crazy: .
Men ja, jag tycker hon ser fin ut. Revbenen syns dock, så mer hull skulle ju inte skada. Men det är sånt man får jobba sig fram till.
Jo men jag förstår inte varför dom syns, dom känns ju inte :confused:.
Jo jag jobbar på varenda dag.
Inte_Ung 2006-12-30, 20:46 Det är okej.
Du är förlåten.
Inte_Ung 2006-12-30, 20:47 Jag tror att det kan vara musklerna mellan revbenen som syns.
Hon sträcker ju upp sig rätt mycket där.
et_flickan 2006-12-30, 20:49 Hon är ju ganska högställd och ser hon nåt så sträcker hon på sig ännu mer.
Inte_Ung 2006-12-30, 20:52 Lätt motion förbättrar upptaget av fodret.
Så det vore nog en fördel om du orkade motionera henne litet mera.
Du skulle få bättre valuta för foderpengarna så.
et_flickan 2006-12-30, 20:54 Lätt motion förbättrar upptaget av fodret.
Så det vore nog en fördel om du orkade motionera henne litet mera.
Du skulle få bättre valuta för foderpengarna så.
Jag försöker men det är en hel del annat som gör att hon tyvärr kommer lite åt sidan :(
Hon ser betydligt mkt piggare ut och rundare om magen om man jämför med 1a bilden i den andra tråden.
Men jag undrar varför hon inte rids mer?
Det är SKIT tråkigt att rida när de är hårt i backen och mörkt, kallt och regnar. Men dom dagar man hinner ut innan de är bäcksvart så ser man skillnad, speciellt om man jämför bilder.
Jag har precis fått dra ner på maten till mitt fullblod!
Hon äter ca 8kg hö ute under dagen, sen får hon 0,5kg krafft protein och 0,8 kg krafft müsli och 4 kg hö inne.
Höt har dåligt proteinvärde därför får hon krafft protein.
Förra vintern stod hon på 15 kg hö, 3 kg korn kross och 3 dl soja. Reds inte (fick föl på våren)
Jag har inte räknat ut vad hon får i mj och kvot utan använder istället mitt öga.
(Hoppas de är ok att jag lägger in några bilder)
Augusti
http://jerseyko.se/gosan/fore.jpg
15 oktober
http://jerseyko.se/blanzeflor/22.jpg
29 december
http://jerseyko.se/blanzeflor/bulle.jpg
Har ridit henne regelbundet hela tiden sen mitten av augusti och nu vilat 1 veckor när jag vart utomlands.
Under den veckan drog jag ner på kraftfodret till ca 1/3 och när jag kom hem fick jag köpa längre sadelgjord :angel:
veronican 2006-12-30, 21:54 Vet du en sak? Det är tufft att upptäcka att man haft fel ;) och det är stort att erkänna sina brister, lära sig och utvecklas! :bow:
Jag har småläst lite i dina trådar och tycker du verkar ha utvecklats mycket senaste året. Foder är så enormt stort, roligt men svårt och det finns alltid mer att lära! Det gillar jag.
Sedan får det förstås inte bli till en noja, du får inte gå och oroa dig varje dag och hela hela tiden titta på din häst och oroa dig. Hon behöver nog känna att hon duger också :p om du förstår mig rätt.
Vi kan inte göra mer än vårt bästa för dem, och alla gör vi misstag, det är dem vi lär av!
Du kanske får acceptera att din lilla häst aldrig kommer bli en "tjockis" men var glad för de tydliga framsteg du fått, såsom att hon växt ut sadeln och blivit en storlek större i täcken! :bow:
Bra jobbat!
et_flickan 2006-12-30, 21:57 Okej nu ska jag förklara riktigt ordentligt.
Nu kan jag rida varenda dag....om jag har lust. Jag är en sån som har deppperiod på vintern, nu är den tyvärr värre än någonsin, alltså jag går knappt ens ut till hästarna öhv och jag bor 10 meter från stallet. Jag gör bara det viktigaste, gör iordning mat, tar in, ger mat och sen går jag därifrån, det är inte kul med hästar nu för mig, jätte tråkigt för min häst är ju mitt allt men så orkar jag inte för att jag mår dåligt. Tyvärr arberar jag fem fyra dagar i veckan när jag inte har lov och går i skolan en dag och på vintern är det totalt omöjligt att jag då hinner med hästen. Här är det mörkt vid tre. Då rider jag på helgerna och ibland på onsdagar när jag slutar skolan tolv.
Men när jag väl kommer upp på hästen och rider ut i skogen så mår jag ju så bra. Det gäller bara att komma dit också.
Hästen dock verkar inte må pyton. Hon står och äter hela dagarna i hagen och ser väldigt tillfreds ut.
et_flickan 2006-12-30, 21:59 Jag mådde allvarligt dåligt av att läsa den gamla tråden. Skulle aldrig bli sådär hysterisk idag.
Tack för det du skrev :)
men du... gå upp å rid innan du åker till skolan/jobbet...
sen kan du mocka på kvällen...
jag går upp varje dag å fixar allt INNAN jobbar... tufft som fan, men min häst rids 6-7ggr/vecka! (skritt å liiite trav, så ingen behöver tro att jag rider ihjäl henne)...
alternativ 2 är väl en medryttare??
min gick inte upp mkt när hon bara åt, hon blev normal, men nu när hon aktiveras (sen i augusti) så ser hon ju bättre ut!
du kan ju surra runt liten i en skog å bara klättra å så???
min blev lite flåsig å svettig av å skritta i 20min upp å ner i backar (lite väl allert isf, så det var nog inte för att det var SÅ ansträngande) men du vet, fullblod, aktivera huvudet lite!!!
tror att DU kommer må bättre då, finns ju inget bättre än en nöjd häst (och ryttare) efter en liten tur!!!!
et_flickan 2006-12-30, 22:39 men du... gå upp å rid innan du åker till skolan/jobbet...
sen kan du mocka på kvällen...
jag går upp varje dag å fixar allt INNAN jobbar... tufft som fan, men min häst rids 6-7ggr/vecka! (skritt å liiite trav, så ingen behöver tro att jag rider ihjäl henne)...
alternativ 2 är väl en medryttare??
min gick inte upp mkt när hon bara åt, hon blev normal, men nu när hon aktiveras (sen i augusti) så ser hon ju bättre ut!
du kan ju surra runt liten i en skog å bara klättra å så???
min blev lite flåsig å svettig av å skritta i 20min upp å ner i backar (lite väl allert isf, så det var nog inte för att det var SÅ ansträngande) men du vet, fullblod, aktivera huvudet lite!!!
tror att DU kommer må bättre då, finns ju inget bättre än en nöjd häst (och ryttare) efter en liten tur!!!!
Svarar imorrn, ska gå och lägga mig, gonatt!
Fröken_Skåne 2006-12-30, 23:00 det ser mycket bättre ut även om det finns en hel del kvar :)
Vissa saker måste man bara göra.
Jag åker till jobbet kl 6 på morgonen och är inte hemma först kl 17-18, 5 dagar/veckan. Enda gången jag upplever dagsljus är på helgerna.
Min sambo i princip släpar mig upp för trappan för jag ska byta om och sparkar ut mig i bilen. Men så bra jag mår när jag väl kommer till stallet och rider!
Ut och rid med dig istället för att tycka synd om dig själv, det blir inte bättre av att du inte gör något.
Sök hjälp hos en läkare, det är 1½ år sen jag hade mitt 1a samtal men den psykologen var helt snurrig och tyckte det skulle lösa sig genom att köpa en hund *hrm*
Nu har jag fått prova med valerina forte (receptfritt på apoteket) som är rogivande och gör det lättare att somna (fast jag märker då ingen skillnad)
Nu vart det lite trådsnurr men din häst kommer bli snyggare fortare om du bara får tummen ur och går ut till stallet.
Tänk på mig, jag har 1 mil och ingen belyst ridbana/ridhus.
Man MÅSTE faktiskt inte rida varje dag om man inte vill. Du gör det som passar dig själv bäst. Jag rider ca 2-3 gånger i veckan på vintern och inte mår någon av mina hästar dåligt av det! Ibland har det blivit en hel vecka utan ridning till å med. Fast man får förstårs anpassa arbetet till hästens kondition!
*kl*
Hon är ju betydligt finare nu, visst skulle man önska lite mer överlinje men på en del är det ju svårt. Och för det behövs ju ffa träning. Förstår dig precis hur det känns, det är verkligen inte kul att rida nu. Jag har ändå lyxen att jobba natt så jag kan utnyttja dagsljuset. Men hinner jag inte med får hästen stå helt och hållet, tror inte det är bra att rida bara på helgerna och inte alls i veckorna. Bättre då att försöka göra ngt varannan-var tredje dag så det blir utspritt.
et_flickan 2006-12-31, 14:48 Jag går hos psykolog en dag i veckan och massa medeciner tänker jag inte ta. Jag rider när jag har lust just för att jag kan just nu inte tvinga mig till nånting, då blir allt bara värre.
Jag tycker inte synd om mig själv men jag tänker inte gå ut i stallet och pyssla med hästen när jag är på dåligt humör för då blir min häst inte så rolig att hålla på med då hon känner minsta lilla humörändring.
Jag vill inte heller att min häst ska må dåligt bara för att jag gör det och det ser jag på henne att hon gör.
et_flickan 2006-12-31, 14:53 *kl*
Hon är ju betydligt finare nu, visst skulle man önska lite mer överlinje men på en del är det ju svårt. Och för det behövs ju ffa träning. Förstår dig precis hur det känns, det är verkligen inte kul att rida nu. Jag har ändå lyxen att jobba natt så jag kan utnyttja dagsljuset. Men hinner jag inte med får hästen stå helt och hållet, tror inte det är bra att rida bara på helgerna och inte alls i veckorna. Bättre då att försöka göra ngt varannan-var tredje dag så det blir utspritt.
Jag brukar annars gå ut och gå med henne fram och tillbaka längst vägen bara för att hon ska få tänka och göra nånting iaf men just nu är det väldigt regnit så att vara ute och rida nu är ju inte helt spännande.
Pluss att vi bor precis brevid en stor väg och den måste vi rida på för att komma in på grusvägarna och in i skogen. Dock kör dom som idioter och min häst har blivit bilrädd. Att rida ensam ute på den vägen är inte roligt, men jag försöker.
et_flickan 2006-12-31, 14:55 Man MÅSTE faktiskt inte rida varje dag om man inte vill. Du gör det som passar dig själv bäst. Jag rider ca 2-3 gånger i veckan på vintern och inte mår någon av mina hästar dåligt av det! Ibland har det blivit en hel vecka utan ridning till å med. Fast man får förstårs anpassa arbetet till hästens kondition!
Jo precis.
Min skittar bara och eftersom vi har ordentliga skogar så blir det en helt del klättring också 2-3 dagar i veckan beroende på väder.
sassiball 2006-12-31, 14:55 Din häst ser jättefin ut tycker jag. Vad är det för stam på henne? Hur gammal är hon? Hur stor? Jag gillar fullblod, men just nu har jag inget.
Vad gäller ridningen så ska man rida när man känner för det, annars ger det ju ingenting. Du kommer säkert igång till våren igen.
et_flickan 2006-12-31, 14:58 Din häst ser jättefin ut tycker jag. Vad är det för stam på henne? Hur gammal är hon? Hur stor? Jag gillar fullblod, men just nu har jag inget.
Vad gäller ridningen så ska man rida när man känner för det, annars ger det ju ingenting. Du kommer säkert igång till våren igen.
Hon är Efter Richard of york, undan Tailormade och morfar är Saville row. Hon fyller 11 i april och är ca 162 cm i manken.
Jo våren älskar jag och hästen också. Då kan vi bada i älven och rida genom skogen så vi slipper ta stora vägen. Skogen är för blöt för att man ska kunna rida där, hästarna sjunker nu.
Inte_Ung 2006-12-31, 15:02 och massa medeciner tänker jag inte ta. .
Varför inte det?
De kan göra underverk.
Om man har serotoninbrist så mår man mycket dåligt.
Och då hjälper det med mediciner mot det.
Skulle du låta bli att ta insulin om du hade diabetes?
Det är liksom nästan samma sak.
Med för litet serotonin så kan man inte fungera.
En depression äter upp och förstör serotoninet som man behöver för att fungera.
Vid serotoninbrist så kan man må bättre redan efter några timmar efter att man tagit medicin (SSRI).
Varför plåga sig i onödan?
et_flickan 2006-12-31, 15:07 Skulle du låta bli att ta insulin om du hade diabetes?
Det är liksom nästan samma sak.
Med för litet serotonin så kan man inte fungera.
Jag ska faktiskt göra ett diabetes prov om nån vecka då jag har vissa symtom (hur stavas det?) som talar på diabetes.
Jag vill bara inte ta medeciner. Jag har blivit bättre. I sommras var jag totalt nertryckt. Red knappt alls på 2 månader men nu kan jag iaf säga till mig själv att jag ska göra saker, inland funkar det ibland inte. Plus att jag har väldigt trevliga och bra människor omkring mig att prata med som har gett mig mycket hjälp.
Jag tycker du ska fundera på en medryttare, om det är möjligt. Dels får du hjälp någon/några dagar, dels blir det mycket roligare när man är fler i stallet.
Hursomhelst hoppas allt ordnar sig, lycka till!
et_flickan 2006-12-31, 15:19 Jag har redan provat att få medryttare på min andra häst och det är totalt omöjligt tyvärr.
Plus att min dam är väldigt speciell så jag vågar inte ta risken att låta nån annan rida henne då jag varken vill att hästen eller ryttaren skadar sig.
Annars vore det en helt okej ide :)
stall_tarv 2006-12-31, 15:23 Förstår precis vad du menar med att du inte orkar med mer än det som är nödvändigt me hästarna:angel:
Men svårt för dom som inte vart själva i det stora svarta hålet att förstå.....:(
Kämpa på vare sig du tar mediciner eller inte......
Allt blir bättre till slut!!!!(En som har vare där flera ggr och kommit tebaks...Kämpar just nu utan medicin!!!!)
Ps din häst ser ut att tagit sig jättefint!!!:)
Gott nytt År!!!
straaawberry 2006-12-31, 16:25 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667453
Kom ni ihåg den här hemska tråden från i våras?
Vad omogen jag var :eek:, skäms verkligen av allt jag skrev i denna tråd.
Vad skrev du då?
et_flickan 2006-12-31, 17:01 haha läs :p
Det var inte så trevliga saker.
Inte_Ung 2007-01-01, 12:11 Ta hand om dig själv nu, så blir det bättre skall du se.
Nu så vänder ljuset.
Ljusterapi kanske skulle hjälpa dig?
Tjafsa inte för f a n, och om det är nödvändigt så gör det någon annanstans.
Trådskaparen: Hon ser verkligen bättre ut!
Känn ingen press att rida, hitta på andra saker som kan komma till
nytta. Hon kanske är lättskrämd, då kan du ju öva på det i hagen,
fladdra med flaggor, paraplyer och presenningar.
:bump:
Zolitary 2007-01-01, 19:45 Man måste inte alls rida! Ibland finns det saker som är viktigare än det, hästen mår bra och klarar sig ändå.
Det är lätt för folk som inte har mått dåligt att uttala sig som att man ska gaska upp sig och inte tycka synd om sig själv.
Det handlar ju inte om en förkylning...
Stå på dig och gör det som känns ok för dig!
Måste också slå ett slag för medicinering, du kan må så MYCKET bättre! Dagens mediciner är varken farliga el beroendeframkallande och det är inget nederlag att inse att man behöver den hjälpen.
Nu kom vi ju ifrån trådämnet lite! Din häst ser bättre ut men det kan kanske bli en bättre överlinje. Sen kan det ju vara så att hon är skapad att se ut så här, vad vet jag. Om du nu har provat allt så är det väl inte mycket mer o göra. Hon kanske också kräver mer ridning för att bli snygg men hon mår ju bra ändå så länge hon får i sig allt hon behöver.
Lycka till!
IrpaSnirpa 2007-01-01, 19:47 *knapplån*
Jag tycker du har gjort ett bra jobb ET.
Vet hur svårt förra stallägaren hade att få upp sitt fullblod i vikt, han gick på fritillgång på hö och 4 kg korn/dag, 3kg hestekraft/dag samt 3 kg havre dag, hästen i sig var enorm och gick/går i löpträning samt start.
Han blev aldrig tjock, och hon kämpade verkligen hårt och la ut otroligt mycket pengar på att få honom fin, och det lyckades hon med.
Angående att må dåligt på vintern, det gör jag med, jag är trött och orkar inte mer än nödvändigt, min häst går på vila sen två veckor och jag vet att jag måste sätta igång henne om en vecka igen för att allt vårt arbete vi lagt ner det sista halvåret inte skall gå förlorat, på denna lilla häst har jag lagt ner massa pengar på extra protein och annat kraftfoder än havre och betfor. Min lilla tant som annars är lättfödd som en oxe tappade muskler och hull på bara några dagar och det har varit en lång och kostsam resa för att få upp henne i hull, för att inte tala om hur lång tid det tog för att få henne att bli av med 100 kgs övervikt från när jag fick hem henne då hon inte hade en muskel på kroppen.
Kämpa på, jag är övertygad om att du kommer att klara det, ge inte upp bara och ta hjälp av kunnigt folk som kan och vill hjälpa dig!
Bifogar två bilder på min tant från 15 september tills december 06.
http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/15september.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/nojd.jpg
Inte_Ung 2007-01-01, 19:55 Det där är bra.
Riktigt bra.
Och ett lysande exempel på vad rätt mat gör gott för hästen.
IrpaSnirpa 2007-01-01, 20:41 Tack så jättemycket!
Det är så skönt att hon nu är så som hon skall vara utan att behöva tänka på att hon är för tjock eller för smal.
et_flickan 2007-01-02, 15:47 Nu kom vi ju ifrån trådämnet lite! Din häst ser bättre ut men det kan kanske bli en bättre överlinje. Sen kan det ju vara så att hon är skapad att se ut så här, vad vet jag. Om du nu har provat allt så är det väl inte mycket mer o göra. Hon kanske också kräver mer ridning för att bli snygg men hon mår ju bra ändå så länge hon får i sig allt hon behöver.
Lycka till!
Hon har ju blivit bättre iaf. Förut hade hon ingen hals knappt. Nu börjar hon få en riktigt trevlig hals och ser inte alls lika tanig ut fram när man rider.
et_flickan 2007-01-02, 15:50 *knapplån*
Jag tycker du har gjort ett bra jobb ET.
Vet hur svårt förra stallägaren hade att få upp sitt fullblod i vikt, han gick på fritillgång på hö och 4 kg korn/dag, 3kg hestekraft/dag samt 3 kg havre dag, hästen i sig var enorm och gick/går i löpträning samt start.
Kämpa på, jag är övertygad om att du kommer att klara det, ge inte upp bara och ta hjälp av kunnigt folk som kan och vill hjälpa dig!
Bifogar två bilder på min tant från 15 september tills december 06.
http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/15september.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/nojd.jpg
Tack det var trevligt att höra.
Nu har jag faktiskt ridit en hel del men kanske inte som jag skulle egentligen vilja. Sen så har hästen slutat äta sitt kraftfoder....igen :(
Sen nyårsnatten så ratar hon det helt och hållet, tittar inte ens på det.
Du har också gjort ett jätte trevligt jobb men din häst. Ser ut som en helt annan häst.
rutiner är ju a & o för många fullblod... så du kanske iaf kan rida regelbundet även om det inte är så ofta?
hon kanske blir stressad av att inte veta vad som händer typ...
som någon skrev innan... de blir hungriga av att jobba!
et_flickan 2007-01-02, 16:00 Tror jag inte, det var pga av att det small så förjävligt eftersom jag inte ridit regelbundet på 2 månader och hon har ätit upp precis allt som sen jag började med hippo Alfa, Hon är nog bara lite uppstressad sen nyår då det small ganska bra här vilket vi inte trodde.
_Smulan_ 2007-01-03, 01:32 Mitt fullblod är efter saville row!!! Mamman har fransk stam. Coolt....:cool:
Jag tycker absolut att din häst ser mycket finare ut!
Ang. att inte rida så mycket på vintern så är det faktiskt ingen brott.. Man är inte en dålig människa/hästägare bara för att man bara orkar det nödvändiga i stallet vissa perioder. För första gången i mitt liv känner jag precis likadant. Har också hästarna hemma på gården, men jag orkar bara inte ta mig ut och fixa. Dessutom regnar det hela tiden, här är lera överallt och jag måste alltid lasta och köra iväg för att rida. Jag är less. Men jag ska flytta både mig själv och hästarna i slutet av januari och hoppas på en nytändning...
Pontevecchio 2007-01-03, 11:51 Hon ser mycket bättre ut, nu är det muskler som behövs.
Jag tycker hon ser bättre ut.
Sen vill jag bara säga att jag fattar inte varför alla hackar på alla hela tiden?! Hon skriver för att få hjälp, inte att bli hackad på!
Visst man måste få kritsiera och säga vad man tycker, säga att nån har fel för att kunna hjälpa till och rätta till felet.
Men då måste man inte skriva "J**** Idoit ut och rid hästen och ger den mer mat innan den avlider" (Förlåt kanske lite över reagerat)
Lite onödigt om mig själv men jag var tvungen att skriva av mig.
Jag vet hur de känns att ha en mager häst, att va deprimerad och inte vilja rida även om de är hästar man brinner för egentligen.
Jag hade en gamling eller han är kvar föresten. Han var lite meger då jag köpte han, men han kom hem till mig och blev jätte upp stressad då jag skulle ut med han i hagen så var jag tvungen att ha träns annars släpades jag på backen. Jag fick hjälp och STÖD och kunde då rida igång han, han fick massa mat men ändå blev han bara magrare och magrare, för han var uppstressad så all energi gick åt till att stressa upp sig, när jag då skulle rida så var han rent av galen och sprang av en massa energi, jag tänkte då. " Jag måste ta bort all havre nästan, han är för pigg" jag visste inte så mkt om foder på den tiden. Nu är han lagomt hull och har blivit pensionerad står med min unghäst på 4 år.
För ett inte så lång tid tillbaka blev jag deprimerad jag orkade inte gå ut och mocka, jag orkade inte rida, jag orkade ingetning, jag örjade skölla på de ena och de andra, folk började hacka på mej för de visste inte att jag hade de jobbigt. Jag var när att ta livet av mig!! Men då helt plötsligt började jag tänka om efter att jag berättade för min granne att jag hade de svårt, (hon var den som var min "bästa ridkompis" och som den började klaga för att jag aldrig följde med ut å red hade alltid annat för mig eller ändrade mig i sista stund) jag berättade då sen för henne och hon hjälpte mig med hästarna och nu är jag igång igen! :)
Till *TS*:
Jag vet "exagt" hur du har de, att de är jobbigt men de blri bara värre av att sitta i ett hörn, prata med nån som kan hjälpa dig med hästarna, som "tvingar" dig ut på ridtuer mm.
De hjälpte iallafall mig.
Och till er andra som aldrig har varit sjukt deprimerad: Sluta hacka på allt och alla, säg att de har fel men försök då hjälpa dem.
et_flickan 2007-01-03, 14:38 Trevligt :D
et_flickan 2007-01-03, 14:41 Jag tycker absolut att din häst ser mycket finare ut!
Ang. att inte rida så mycket på vintern så är det faktiskt ingen brott.. Man är inte en dålig människa/hästägare bara för att man bara orkar det nödvändiga i stallet vissa perioder. För första gången i mitt liv känner jag precis likadant. Har också hästarna hemma på gården, men jag orkar bara inte ta mig ut och fixa. Dessutom regnar det hela tiden, här är lera överallt och jag måste alltid lasta och köra iväg för att rida. Jag är less. Men jag ska flytta både mig själv och hästarna i slutet av januari och hoppas på en nytändning...
Jag märker på min häst så fort nånting inte stämmer, direkt. Det är en dam som säger till när hon inte tycker om nånting. på sitt eget speciella sätt :angel:
Jag kommer ihåg när hon tränades som mest, då slutade hon äta allt och då var det verkligen rutiner som gällde annars blev hon helt hysterisk. Men jag har slutat träna, tränar bara när jag känner för det nu och det tycker hon mycket bättre om, hon är mycket lugnare och tycker det är kul. Tex om det står hinder i ridhuset och hon inte hoppat på nån månad då bockar hon och är överlycklig, örona står rätt upp, det ser ut som dom ska gå ihop :p och så fort hon får hoppa blir hon överkoncentrerad nästan. Nu har jag inte hoppat på 2 månader så vi får se hur hon är när jag börjar studsa igång henne på 50 cm hinder igen.
Hon ser jätte fin ut på den mellersta bilden, hittade även en annan bild på henne på din profil där hon såg ännu finare ut :D
Sen vill jag bara ge dig ett litet tips ang ditt vinter depp...Hade själv en period i oktober & november då jag inte orkade något alls nästan. Red sällan, men så gjorde jag det otroliga upptäckten dom dagar jag inte orkade rida. Ta hästen på en promenad, super mysigt och super enkelt. (och nästan roligare än att rida spec när man känner att man bara inte orkar) Bara ta den direkt från hagen och gå ut och gå. Stärker ju även banden mellan dig och hästen. Inget sadlande och tränsande. Prova! Enklare kan det inte bli...om du orkar dvs!
Lycka till!
et_flickan 2007-01-03, 14:43 Hon ser mycket bättre ut, nu är det muskler som behövs.
Jag kämpar på med det också. Hon klättras ca 2-3 gånger i veckan och går sedan i hagen. Jag vet att det är för lite men det är vad som går nu. Det är halt, kallt och bilarna kör som dårar just nu och tyvärr måste jag ta stora vägen för att öhv komma nånstans. Så jag rider när mamma vill och det blir som sagt ca 3 dagar i veckan.
et_flickan 2007-01-03, 14:45 Hon ser jätte fin ut på den mellersta bilden, hittade även en annan bild på henne på din profil där hon såg ännu finare ut :D
Sen vill jag bara ge dig ett litet tips ang ditt vinter depp...Hade själv en period i oktober & november då jag inte orkade något alls nästan. Red sällan, men så gjorde jag det otroliga upptäckten dom dagar jag inte orkade rida. Ta hästen på en promenad, super mysigt och super enkelt. (och nästan roligare än att rida spec när man känner att man bara inte orkar) Bara ta den direkt från hagen och gå ut och gå. Stärker ju även banden mellan dig och hästen. Inget sadlande och tränsande. Prova! Enklare kan det inte bli...om du orkar dvs!
Lycka till!
Jag vet att det är jätte mysigt med promenader men tyvärr går det inte. Brukar bara gå då fram och tebax längst vägen några gånger för annars måste jag gå ut på stora vägen och tyvärr har min polla blivit lite rädd för bilar eftersom dom kör som idioter där.
Plus att våra grannar tyvärr förbjöd oss att rida på stigen brevid deras hus av olika själ, vi fick det från början sen blev det lite... komplicerat.
et_flickan 2007-01-03, 14:46 [url]
Förra sommaren
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF2162.jpg
Vill bara ändra lite. Denna bild är från förr förra sommaren, då jag tyckte hon hade mest hull här.
En fundering bara, har du sett att hon på de bilder du visar här ställer vänster bakben ganska kraftigt under sig och lite utåt men det kanske är en tillfällighet.
et_flickan 2007-01-03, 16:23 Jo jag vet men hon står dock inte alltid så. Men hon är svagare i nån sida kan ha med det att göra. Hon är kollad överallt så det ska inte vara nå fel på henne, om det inte är nåt dom har missat.
Men visst känns det så passmkt bättre när man väl sitter av efter en ridtur?
Tänk inte att det är jobbigt att gå ut i en lerig hage, borsta en lerig häst, bära en tung sadel och värma ett kallt bett och sen rida ensam ut i mörkret.
Tänk på hur skönt det faktiskt är när man väl sitter av!
Att rida betyder inte att man sitter i 90 min och tränar galoppombyten och galopp piruetter, att bara skritta ut i 25 min räcker för att aktivera hjärnan och komma bort lite.
Är man trött och hängig kan man ha brist på b-vitamin/för hög ämnesomsättning, de hade jag förut och det löstes genom att jag fick först 5 sprutor á 20 ml :eek: b-vitamin rakt i blodet och sen ta ett litet piller morgon/kväll.
Pontevecchio 2007-01-04, 10:45 det är också helt ok med lite vintervila.
Hästen går väl ute rätt länge i stor hage om jag inte minns fel?
Då får hon säkert stimulans ändå.
et_flickan 2007-01-04, 11:55 Jodå, stor hage med varierad terräng.
Det var det jag tänkte att hon skulle få eftersom hon ändå gjorde ganska mycket under hösten och sommaren så är hon värd det.
|
|