Visa fullständig version : Nu är jag less på det här!
Jennifer80 2007-01-02, 07:48 har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:
http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc
bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.
Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?
BangBangGoesMyHeart 2007-01-02, 07:55 Kan inte hästarna gå i en annan hage längre bort?
chicasweep 2007-01-02, 07:57 AJ! Hoppas det gick bra med dej, så inte särskilt "kul" ut:( Du kan ju alltid prova med martingal, kan ju inte bli så mycket sämre
Valencia 2007-01-02, 07:58 Det var ju helt oförväntat också...och tyvärr kan det ju vara så. För oftast tycker jag att man inte har en aning om när de för för sig att sticka och bocka. Det är ju klart...de andra hästarna stissa ju upp din. Inget ovanligt här...;) Du skrev att det aldrig hänt förut? Försök se det som så...för endel kan det buset vara "vardagsmat". Jag skulle fortsätta rida som vanligt. Det såg ju lugnt ut före händelsen.
Men jisses vad läskigt!!! Jag rider ju aldrig(har två shettisar) men det där såg direkt livsfarligt ut. Ett tips jag kan ge är att det kanske går att ge de två haghästarna lite hö så de kan roa sig med det när du rider eller om du rent av kan ta in dem då. I annat fall så får de nog sitta beredd på att din häst far iväg(burr). Eller så kan du prova o longera bredvid hästarna och på det viset kunna fostra honom. Jag vet inte hur martingal fungerar, men på nåt vis så känns det som att du inte kommer åt problemet?
Förresten, kanonfin häst du har, såg ut att vara en riktig gosehäst:love:
//millus
ponnylollo 2007-01-02, 08:11 Du får lära hagkompisarna att vara lite lugna;)närå:D
Det såg ju livsfarligt ut:eek:
Med martingal så kommer du ju inte åt problemet som någon skrev tidigare.. Det där kommer bli en svår nöt att knäcka men det går ;)
Jennifer80 2007-01-02, 08:14 Men jisses vad läskigt!!! Jag rider ju aldrig(har två shettisar) men det där såg direkt livsfarligt ut. Ett tips jag kan ge är att det kanske går att ge de två haghästarna lite hö så de kan roa sig med det när du rider eller om du rent av kan ta in dem då. I annat fall så får de nog sitta beredd på att din häst far iväg(burr). Eller så kan du prova o longera bredvid hästarna och på det viset kunna fostra honom. Jag vet inte hur martingal fungerar, men på nåt vis så känns det som att du inte kommer åt problemet?
Förresten, kanonfin häst du har, såg ut att vara en riktig gosehäst:love:
//millus
Han är ju jätte snäll annars visst han kan bocka även vid andra tillfällen, det här kallar jag faktiskt inte bocka, det mer att sparka bakut. Bockar han då står han nästan still och det är lättare att hinna med. Men när rusar så där så blir det omöjlig.
Tyvärr så går det inte flytta hästarna, jag har redan pratat med ägarna men det tycker att måste typ leva med det.:crazy: .
Usch, lära sig leva med det...sa du inte att du kommar att slå dig halvt fördärvad när hästen slår bakut så?
Jag skulle aldrig sätta mig själv eller nån annan på din häst när den håller på så där. Det som jag tycker var så läskigt var att det kom så oförberett. Börja istället att longera och sedan när du lärt dig mönstret så kan du sätta dig upp....
//millus
en martingal skulle nog inte göra någon nytta, det är ju sparken som får dig ur balans och hästen får ändå upp huvudet trotts martingal och klarar nog att sparka ändå...! Som du skrev är du så koncentrerad så du märker inte vad dom andra hästarna gör... försök att avta din egen koncentration och håll ett öga på dom andra hästarna + försök få din egen häst mer koncentrerad... sätt på en halsförlängare, inte för kort, ha den så den är lös när hästen går i den form du vill ha den, men när den kommer för högt så är den spänd... alltså så att hästen inte får upp huvudet, min häst koncentrerar sig mycket mer om man bara har på en sån även om den inte är "aktiv". Jobba hästen mer med övergångar mellan gångarter, byt varv titt som tätt, rid små volter, jobba på att få hästen mer mellan skänkel och hand, undvik att rida rakt på långsidorna tills du känner att hästen börjar tappa intresset för vad dom i hagen gör och koncentrerar sig på dig!
Hoppas du får rätt på det! Såg inte alls roligt ut.. :crazy:
Djurjouren 2007-01-02, 09:06 Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:
Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.
Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman
zillax89 2007-01-02, 09:20 Jag tar in mina eller ger dom hö när jag håller på med någon av hästarna så jag vet att vi kan arbeta i lugn och ro. Jag tror det är enda sättet. Visst, det går säkert att vänja hästen om man jobbar i longerlina osv men jag tror inte man inte kan räkna med att han skuttar till ifall hästarna börjar busa - han vill ju va me! Men man kan säkert få en så bra relation att han kommer sluta bry sig om hästarna på andra sidan staketet, bara för att han vill vara med dej men då får du förbereda dig på en väldigt långsiktig lösning (om jag hade haft samma problem hade jag nog valt det)
Men hö eller ta in dom i stallet funkar ju också, bara att då kan du inte räkna med att han inte kommer börja skutta när ni är ute och rider i skog och mark och kanske rider förbi en hage där hästar busar. då kan det gå hett till.
Martingal tycker jag inte om, alltför många använder såna bara för att hästen inte ska kunna resa sej eller bråka på samma sätt men problemet försvinner ju inte, man bara förskjuter det. Men jag är ju lite anti det så...
Men lycka till iallafall ! :D
Djurjouren: överdriv lagomt va?
jag tycker då inte att hästen verkar respektlös. respektlöshet framkommer när man inte har klarat av att uppfostra ponnyn/hästen rätt, och det går att fixa.
Varje gång min häst har kastat av mig/stuckit iväg så har jag helt enklelt ridit han tills han var helt slut, han har helt enkelt förknippat att dra iväg/hetsa/tockbocka betyder MASSOR av jobb, så har han slutat med det... en gång innan jag hade provat dem metoden, så var det nån ponny som kivades i en hage jag red förbi i skritt, han drog iväg och jag ramlade av och slog i bakhuvudet så att hjälmen sprack... numera bryr han sig inte äns när hästar osv stegrar mot honom på nära håll, han bara.. suckar...
du kan ju kanske prova att longera honom innan du rider? låta han gallopera av sig, och sedan när du rider, ju mer han busar destomer kräver du av honom
Kamikazepiloten 2007-01-02, 10:01 Jag hade mina hästar uppstallade med hagar runt ridbanan ett tag. Detta var ett gissel, då jag har flera unghästar som reds/reds in, och jag oftast red på dagarna. Men det blev träning i alla fall, även om det stundtals var jobbigt.
Du står inför ett problem i ridningen, varför inte försöka övervinna det problemet istället för att fuska dig runt? Jag tror det ger dig mer i slutändan. Få hästen mer uppmärksam på DIG. Det är dig h*n ska koncentrera sig på, inte omgivningen. Hur blir det annars på tävlingsplatser etc.
Ridning är inte en sport som är 100% säker, och vi råkar alla ut för törnar.
Jennifer80 2007-01-02, 10:15 Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:
Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.
Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman
Hoppas du menar att det är dålig skämt!:crazy: .
Hästar tänker ju inte som vi de reagerar mest av instinkt! och jag tycker inte att det är så konstigt att han blir uppspelt när andra hästar rusar iväg, eftersom det ju trots allt ett flyktdjur! Springer andra så ska han med p.g.a instinkten.
Vi kan som människa försöka att vänja hästen vid vissa saker, men det är alltid en HÄST!
Det skulle inte finnas många hästar om du skulle slakta alla dessa hästar!
Alla busar någon gång mer eller mindre!
Självklart vill jag undviker sådana olycker och därför frågar jag om råd och ideer hur man ska handha situationen!
Om sådana "bråkiga" hästar har inget rätt att leva, då kan du ju drar samma slutsats med människor. De som är stökiga ska alltså inte får en chans. Märklig uppfattning.
Valencia 2007-01-02, 10:16 Slaktat...
Som någon skrev, vad du överdriver. Att falla av är väl världsligt (kan iof vara farligt) men det är sånt som händer. Inget mer med det. Att hästen är ett djur är väl ingen nyhet och vi kan inte kontrollera allt i vår tillvaro...slakta? haha...nä...
jennifer! jag hoppas du har köpt säkerhetsstigbyglar med snodd eller sådana med "platta" framför foten nu! jag har ramlat av och fastnat i såväl vanliga som "säkerhets med böj".. som tur är har bara skorna hängt kvar i stigbyglarna och jag lotsnat.. men vill verkligen inte att någon ska fastna och släpas efter hästen..
Jennifer80 2007-01-02, 10:25 jennifer! jag hoppas du har köpt säkerhetsstigbyglar med snodd eller sådana med "platta" framför foten nu! jag har ramlat av och fastnat i såväl vanliga som "säkerhets med böj".. som tur är har bara skorna hängt kvar i stigbyglarna och jag lotsnat.. men vill verkligen inte att någon ska fastna och släpas efter hästen..
Ja, du det var det första jag köpte, säkerhets väst och stigbyglar som öppnar sig! Och jag kan lova dig efter den vurpan så var båda byglarna öppen!
Tack och lov att jag spänderade 800 spän på de vem vet hur annars kunde ha blivit. ja som du ju sade
Nu är det svårt att fälla ett avgörande bara på en videosnutt. Men om man ändå skulle göra det så tycker jag det ser ut som om pållen vill bli av med dig och att det inte bara är sprallighet.
Jag brukar hävda att det "aldrig är hästens fel" och har man den utgångspunkten tror jag man har större chans att lyckas. Vill dock inte ge "Djurjouren" helt fel, det slaktas nog för lite hästar här i Sverige, därför får vi hästar som inte är särskilt lämpade som ridhästar. Nu tror jag att uppfödning och hanteringen är orsaken till 97% av problemen så slakt är väl inte det första man tänker på :eek:
Vi har ridbanan omgiven av vinterhagen på tre av sidorna. Vi har aldrig haft några problem när de ute i hagen har busat. Nu har vi en väldigt trygg och säker fliock som busar och har kul i hagen så de har inte det behovet när vi jobbar. Tvärt om brukar de stå på rad och titta på när vi busar på ridbanan ;)
Som jag brukar tjata om, "en häst är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flockgemenskapen". Ska man ha en mentalt säker häst bör man uppfylla dessa krav så långt det går.
Jag hade provat lite ledarskapsövningar med hjälp av markarbete och löslongering. Men som sagt, svårt att avgöra när man inte träffat de inblandade.... ;)
Rolle
Islandshästar på lösdrift
lillamyggan 2007-01-02, 11:49 Usch såg ju inte roligt ut det där. Hjälptyglar kan du glömma det invaggar dig bara i falsk säkerhet. Du måste helt enkelt lära din häst att på ridbanan jobbar vi och i hagen busar vi.
Min häst har jag lärt något som kallas one rein stop. Det betyder att när jag tar tag i ena tygeln ska han stanna. Det är superenkelt att lära hästen och jag fick användning av det häromdagen. Vi har precis flyttat till ett nytt stall och jag red ut själv. Jag red lite fel och fick vända varpå hästen blev helknäpp och började småtakta och småbocka på stället. Inte lika illa som din häst men ändå. Jag tog bara tag i ena tygeln och han tvärstannar. Jag fick göra det 3 ggr innan han förstod att det inte var någon idé att bråka mer. Sen gick han lugnt.
Jennifer80 2007-01-02, 12:29 Nu är det svårt att fälla ett avgörande bara på en videosnutt. Men om man ändå skulle göra det så tycker jag det ser ut som om pållen vill bli av med dig och att det inte bara är sprallighet.
Jag brukar hävda att det "aldrig är hästens fel" och har man den utgångspunkten tror jag man har större chans att lyckas. Vill dock inte ge "Djurjouren" helt fel, det slaktas nog för lite hästar här i Sverige, därför får vi hästar som inte är särskilt lämpade som ridhästar. Nu tror jag att uppfödning och hanteringen är orsaken till 97% av problemen så slakt är väl inte det första man tänker på :eek:
Vi har ridbanan omgiven av vinterhagen på tre av sidorna. Vi har aldrig haft några problem när de ute i hagen har busat. Nu har vi en väldigt trygg och säker fliock som busar och har kul i hagen så de har inte det behovet när vi jobbar. Tvärt om brukar de stå på rad och titta på när vi busar på ridbanan ;)
Som jag brukar tjata om, "en häst är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flockgemenskapen". Ska man ha en mentalt säker häst bör man uppfylla dessa krav så långt det går.
Jag hade provat lite ledarskapsövningar med hjälp av markarbete och löslongering. Men som sagt, svårt att avgöra när man inte träffat de inblandade.... ;)
Rolle
Islandshästar på lösdrift
Jag kan inte säga om han verkligen vill bli av med mig så, för de gångerna jag satt kvar och fick tag i honom slutatade han direkt, och var faktiskt lugn efteråt. Efter sån här grej är han faktiskt lugn fortsätter inte att busa.
Om inte de här andra hästarna nu håller på igen.
Han har gjort stora bock språng ute ibland antigen för att han ville springa iväg och han fick inte eller efter en galopp. Men han gör det då inte i farten och nu slår mest bara med huvudet och vågar inte bocka så mycket eftersom han vet att matte blir arg.
Jag har ridit på en distansritt och i början när det var så många hästar trippade han på ställe och bockade men det gjorde bara några gånger, när jag sade åt han då gjorde han inget mer.
När folk travade förbi kunde han bli trissad med men han stack aldrig så där som på banan.
hittils har han gjort det två gånger på banan, första gången satt jag kvar ja och andra det vet ni ju.
Jennifer80 2007-01-02, 12:36 Hästen som står i hagen kan komma i en jäkla fart och sura åt oss, eller springa iväg. Det är ett halvblod och en shettis som står där. Halvblodet har snubblat ett antal gånger över den stackars shettisen, för att hon inte ens hinner bromsa in.
Har inte läst de andra svaren.
Ett tips är ju om du kanske kunde få ge de andra understimulerade kusarna i lite gott medans du rider. Granruskor, hö, sly, morotsbitar el dyl att plocka med?
Sen tycker jag att helt allmänt så är du som du själv säger koncentrerad på hästen, men hur är det med hästen? Är han koncentrerad på DIG?
Se till att hästen jobbar ordentligt och är helt fokuserad på dig. Gör övningar hela tiden så han inte får tid att ha koll på saker o ting runtomkring.
Rid bara korta korta sträckor av varje sak. Gör mycket avsaktningar o igångsättningar, öppna, sluta, volt, rakt fram, byt varv, volt igen, halt o s v
Lycka till!
/anna
:eek: AJ! :crazy:
du blev väl inte skadad hoppas jag:crazy:
En martingal kan kanske vara bra, om inte annat får du en halsrem och hålla i;)
tina_tiger 2007-01-02, 13:49 Hej!
Vet hur det känns... Precis så här kan mina kusar också göra! (Men jag har ingen tanke på att slakta dem för det...)
Tror precis som några andra att hästen inte är tillräckligt koncentrerad på dig! Har precis börjat träna western och min tränare påpekar ofta att det gäller att se till att ha hästen koncentrerad!!!
Min fodervalack har gjort så här några gånger med mig nu i vinter, när jag har börjat galoppera efter uppvärmningen, men även i traven. Vi rider på en grusplan i mörkret, det finns inga staket och det är öppna fält runt om. Bara grusplanen är upplyst. Inte idealiskt, jag vet...
Hur som helst så kan Harry vara lite tittig om jag inte håller honom sysselsatt med att tänka på mig. Jag är precis som du en sån som kan bli så koncentrerad att jag inte ser omgivningen. I alla fall, jag blev skraj efter några gånger och bestämde mig för att så här kan jag inte ha det.:cry:
:idea: Jag bytte till pessoabettet vi har när vi rider ut (mest för att JAG skulle bli lugn, är inte jag lugn blir inte hästen lugn!!!), och så såg jag till att verkligen JOBBA honom i vartenda litet steg. Red mycket öppna, sluta, skänkelvikning, sidepass, back-ups (ryggning), rollbacks (bakdelsvändningar), framdelsvändningar och tempoväxlingar tills jag kände att han svarade till 100% på allt och tills han började kännas trött. Då galopperade jag några varv och han skötte sig otroligt bra.:love:
Nu när jag vet vad problemet beror på känner jag mig mycket tryggare.
Men sen är ju hästar alltid hästar. :crazy: Man kan inte förutse allt - hur gärna man än vill och försöker. Rider alltid med både hjälm och säkerhetsväst, för det KAN ju komma en hysterisk hund i 200 km/h eller så kan en McDonaldspåse komma flygande upp ur diket...
Ha det bra och lycka till!
//tina_tiger
Om jag vore du så skulle jag ta några lektioner. Om du rätar på dig och har mera kontakt med hästens mun(tygeln glappar), så hade du klarat det. Du behöver få hästen att slappna av. Den är spänd och så fort du kommer ut mot spåret så stelnar hästen till innan det bär iväg. Det ser ut som om den faktiskt vill bli av med dig.. Min hingst var precis lika dan. Exakt! Det är nog ett sätt att få en anledning att sprutta iväg och bli av med ryttaren. Så mitt enda råd är att ta hjälp av en kunnig ridlärare/tränare och få hästen att gå i form och slappna av.
flashlight 2007-01-02, 20:04 Jag har sett din andr afilm och tränkte där också att du behöver ha en stadigare kontakt med hästens mun. att den körm upp huvudet beror nog på att du är för "snäll" i handen, fast det är inte snällt utan blir lite ryckigt för honom när det glappar så. Därav att han blir lite orolig i munnen.
Håll stadigare kontakt se till att det inte glappar och rid lite mer med hästen stadigt upppe för hjälperna. Du åker häst nu, det är ingen energi, och därför blir du helt ställd när han gör så där.
Du måste alltså RIDA mer aktivt och hålla honom mellan hand o skänkel, med aktivt säte och som sagt stadig kontakt med munnen. Har du honom där ska han inte komma iväg så långt med dej.
Han ska självklarrt klara att hsätarna är ute. Gör han så för hästarna kan han göra det för annat också, om du tar in dem. Han måste lära sej att INTE gör så och du behöver vara mer beredd att få stopp direkt.:idea:
Har du honom i handen hela tiden dvs en levande kontakt med munnen så kommer du ha bättre kontroll. Nu har du inte det, det är avbrott där, han har bara att dra iväg.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Håll stadigare kontakt se till att det inte glappar och rid lite mer med hästen stadigt upppe för hjälperna. Du åker häst nu, det är ingen energi, och därför blir du helt ställd när han gör så där.
Du måste alltså RIDA mer aktivt och hålla honom mellan hand o skänkel, med aktivt säte och som sagt stadig kontakt med munnen. Har du honom där ska han inte komma iväg så långt med dej.
Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.
Jag frågade aldrig så mycket när jag började rida så därför frågar jag desto mer nu :D Tänkte därför passa på och fråga varför man hela tiden ska ha tygelkontakt och vara aktiv i sadeln? Det går bevisligen utan och hästen blir väldigt lyhörd när man inte jobbar med hästen hela tiden.
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
red en häst som gjore samma sak ibland. Det jag gjorde var att lära mig svara med rätt reflexer när han for iväg. Jag mjuknade i handen och ställde mig upp ist för att dra och sätta ner ändan i sadeln. När jag kommit in i hur jag skulle sitta kvar till att börja med började jag gå på honom framåt när han gjorde så. Han blev så förvånad att han helt kom av sig. Förvånansvärt fort försvann fasonerna. Men så hittade jag oxå olika sätt att aktivera honom och fokusera hans uppmärksamhet på annat håll genom träning. lycka till
ridtravare 2007-01-02, 22:53 Kan du rida utan spö så skulle jag prova det, det ser nästan ut som du kommer åt honom i svängen med spöet och att han blir irriterad. Han ser missnöjd ut under ritten även innan han drar.
Och jag beundrar dig att du vill rida en sådan häst!!! :crazy:
Kan du få honom "nöjdare" i skritt så skulle jaag börja i skritt och sedan när han arbetar nöjt i trav prova i den paddocken igen... men annars skulle jag inte rida där mer ö.h.t.
Sköter sig hästen som en ängel över allt annars så skulle jag rida överallt annars!!!
vanimelde 2007-01-02, 22:54 usch såg inte roligt ut alls. Inte lätt att komma med tips. Det som händer är ju alltifrån bra eller säkert.:(
min metod som dock kräver lite av dig som ryttare är att du kan ju testa och se om du har sinnesnärvaro att snabbt som attan volta honom och då menar jag verkligen ta tag i innertygel och dra in honom på en liiiiiiiten volt. släpp yttertygeln och ta bara i inner och håll där tills han stannar. då berömmer du jättemycket och rider vidare. genom att volta på liten volt förhindrar du effektivt bocksprången och får ner farten hyfsat fort. Detta var en metod jag använde ofat på en tävlingshopphäst som jag motionred ett tag.
Man blir lätt dragandes i båda tyglarna och det hjälper inte i detta fall så man måste försöka lära sig att ha sinnesnärvaro att ha en plan när detta händer. man måste både bibehålla balansen och bibehålla mjukheten i tygeltagen och skänklarna. Du kan ju även sätta på martingal eller bara en rem runt halsen som du kan hålla i. tror inte att martingalen hjälper dig dock. Hästen höjer inte huvudet så högt och det stora problemet är egentligen bocksprången. Håller du ner huvudet med martingal, halsförlängare eller standing eller liknande så hjälper det hästen att bocka.
tänk på att inte hamna i bakvikt utan försöök hålla din balans kvar och fokusera snabbt på volten. bocksprången är höga och rejäla, en tanke jag fick var att de kanske till viss del uppstår för att du håller emot i tyglarna och hamnar i bakvikt och hästen vill framåt. Unga hästar är känsliga för sånt men nu vet ju inte jag om hästen är ung eller inte.
tänk oxå på att du inte klämmer åt med skänklarna nnär detta händer, det jagar på hästen ännu mer och motsäger dina tygeltag.
en mer mental grej kan vara att du sätter dig ner och blundar och går igenom i ditt huvud vad som händer med dig och din kropp när det här händer. Då kanske du kommer fram till hur du beter dig och vad som kan förbättras eller så.
ja, det var lite tips som har hjälp mig men jag vet inte om de hjälper dig.
Lycka till i vilket fall!
hästen ser ruskigt uttråkad ut.... rid mer och åk mindre! inget taskigt menat, men han tog polarna i hagen som en ursäkt för att få ha lite skoj. att sitta i kort trav längre stunder e inte att rekommendera. som tidigare sagt; variera tempo och övningar hela tiden, låt han aldrig veta vad som komma skall.
till er som tycker att denna häst e farlig; det är farligt att rida! man kan trilla av och dö! men det är fullt frivilligt att sitta upp....
pannkakssmet 2007-01-02, 23:12 har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:
bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.
Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?
En gång är ingen gång. Ibland går det illa helt enkelt, men sånt får man räkna med när man har häst. :smirk:
Det är inte konstigt att hästen reagerar så när kompisarna brevid drar iväg.
Jennifer80 2007-01-02, 23:18 usch såg inte roligt ut alls. Inte lätt att komma med tips. Det som händer är ju alltifrån bra eller säkert.:(
min metod som dock kräver lite av dig som ryttare är att du kan ju testa och se om du har sinnesnärvaro att snabbt som attan volta honom och då menar jag verkligen ta tag i innertygel och dra in honom på en liiiiiiiten volt. släpp yttertygeln och ta bara i inner och håll där tills han stannar. då berömmer du jättemycket och rider vidare. genom att volta på liten volt förhindrar du effektivt bocksprången och får ner farten hyfsat fort. Detta var en metod jag använde ofat på en tävlingshopphäst som jag motionred ett tag.
Man blir lätt dragandes i båda tyglarna och det hjälper inte i detta fall så man måste försöka lära sig att ha sinnesnärvaro att ha en plan när detta händer. man måste både bibehålla balansen och bibehålla mjukheten i tygeltagen och skänklarna. Du kan ju även sätta på martingal eller bara en rem runt halsen som du kan hålla i. tror inte att martingalen hjälper dig dock. Hästen höjer inte huvudet så högt och det stora problemet är egentligen bocksprången. Håller du ner huvudet med martingal, halsförlängare eller standing eller liknande så hjälper det hästen att bocka.
tänk på att inte hamna i bakvikt utan försöök hålla din balans kvar och fokusera snabbt på volten. bocksprången är höga och rejäla, en tanke jag fick var att de kanske till viss del uppstår för att du håller emot i tyglarna och hamnar i bakvikt och hästen vill framåt. Unga hästar är känsliga för sånt men nu vet ju inte jag om hästen är ung eller inte.
tänk oxå på att du inte klämmer åt med skänklarna nnär detta händer, det jagar på hästen ännu mer och motsäger dina tygeltag.
en mer mental grej kan vara att du sätter dig ner och blundar och går igenom i ditt huvud vad som händer med dig och din kropp när det här händer. Då kanske du kommer fram till hur du beter dig och vad som kan förbättras eller så.
ja, det var lite tips som har hjälp mig men jag vet inte om de hjälper dig.
Lycka till i vilket fall!
Jag tyckte var jätte många bra tips och jag har faktiskt inte reflekterat över att han får så höga bocksprång till kanske p.g.a. mina tygeltag. Jag ska försöker med allt ni tipsar mig. För det måste ju bara att gå tränas bort!
flashlight 2007-01-03, 00:03 Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.
Jag frågade aldrig så mycket när jag började rida så därför frågar jag desto mer nu :D Tänkte därför passa på och fråga varför man hela tiden ska ha tygelkontakt och vara aktiv i sadeln? Det går bevisligen utan och hästen blir väldigt lyhörd när man inte jobbar med hästen hela tiden.
Rolle
Därför att den hästen hon rider är inte särskilt eftergiven och ts klarar inte utbrotten som han gör om hon inte rider. Vill ts rida western finns säkert andra sätt att göra.
Jag är inte imponerad av den westernridning jag ser häromkring och inte islansdhästridningen heller, men det är säkert olika. Skulle nog inte rek ts att i detta läge sitta med helt lång tyglar, fast i of s hellre det ärn en glappande kontakt som stör hästen.
har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:
Nu svarar jag bara direkt och spontant utan att läst de andra kommentarerna...
Det första jag tänkte på var att det inte ser ut som att hästen jobbar och är uppmärksam på dig, tyglarna glappar och han gungar på, kanske blir han lite uttråkad av det där och passar på att skoja till det lite när de andra busar?
Andra tanken, brukar han få busa/springa av sig med dig ibland? Med min häst är det omöjligt att kräva hans fulla engagemang om han inte då och då får busa och tok-springa lite med mig. Men då förståss bara när jag säger att det är ok, och inte heller okontrollerat, det är jag som säger "busa!"
Sen att han kickar sådär och kastar fram dig gissar jag är för att du trycker så hårt på bakvalvet när han drar iväg, kanske gör det ont? Det ser ont ut iaf. Om Skuggi gör sådär sitter jag spikrak i sadeln och avbryter "anfallet" genom en skarp sväng, kanske skulle ni öva "one-rein-stop"?
Nu ska jag läsa resten, kanske får jag ta tillbaka ;)
Därför att den hästen hon rider är inte särskilt eftergiven och ts klarar inte utbrotten som han gör om hon inte rider. Vill ts rida western finns säkert andra sätt att göra.
Mmm.. men är inte det en träningssak när man rider in hästen, man ska väl inte behöva sitta och vara aktiv under hästens hela liv ;) Kunde kanske vara en idé att prova lite tömkörning i det här fallet.
Det behöver inte heller vara western, man rider väl med sätet och vikt i de flesta inriktningar samt att målet är så små hjälper som möjligt?
Jag är inte imponerad av den westernridning jag ser häromkring och inte islansdhästridningen heller, men det är säkert olika. Skulle nog inte rek ts att i detta läge sitta med helt lång tyglar, fast i of s hellre det ärn en glappande kontakt som stör hästen.
Bra och sämre ryttare finns väl i alla inriktningar och jag har inte sett siffror på att det skulle vara mer förekommande i någon speciell inriktning ;) Jag vill inte heller lyfta fram mig själv som exeptionell ryttare, har just passerat stadiet "van nybörjare" men jag är övertygan om att min strävan är åt rätt håll :cool: Har också upptäckt att när jag började rida var det 80% teknik och 20% känsla, numera är det tvärt om:smirk:
Vill passa på och förtydliga också, givetvis har man tygelkontakt vid de situationer som kräver det, galopp, tölt och pass exempelvis men så lite som möjligt :cool:
Annars, så tack för svaret, vet inte om jag blev klokare dock. Om det beror på att jag inte begriper svaret eller om svaret var otydligt vill jag vara osagt ;)
Liten parantes så här i slutet, är det någon inriktning som är mer framgångsrik internationellt än islandshästinriktningen. Sverige brukar i regel vara bästa nation medaljmässigt inom islandshästmästerskap.
Rolle
Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.
Rolle
Jag tror att så länge hästen inte är uppmärksam på sin ryttare behöver man jobba den aktivt, när den sedan är med på vad som ska göras kan man bara låta den gå.
Jag har tills nyligt kört med "hästen ska lära sig att bära sig själv" men det funkar liksom inte förrän han lyssnar på mig. Jag fick börja jobba väldigt aktivt med honom med mycket kontakt och mycket varierande rörelser, när han sedan är med mig kan jag lätt låta tyglarna hänga och bara gliiida omkring i tölten :love:
Så, jag tror att det är en viktig balansgång där...
Grattis, sånt där kan få vem som helst att bli skrajsen.
Han påminner om min egen häst (som blir korv den dagen jag inte kan henne kvar, vågar fan sälja till någon) som måste RIDAS i varje steg. Inte ge henne lillfingret för då har hon ganska fort tagit hela handen och armen. Detta gäller i alla situationer, ridning, hantering, allt. Tro mig, damen är en djävul i änglaförpackning och har kastat av de flesta som försökt rida henne. Hon sköter sig när jag, maken eller dottern rider men sedan är det oftast kört så vi vågar inte låta någon rida henne längre.
Åter till din häst, han ser lite lagom oengagerad ut och väntar bara på ett tillfälle att få bralla på. Jag tror på mera arbete för hans del. Och du har fått många bra tips att hålla honom sysselsatt men inte alltid säkert att det känns tryggt och trevligt att sitta upp igen.
Jag skulle vilja se en mer eftergiven häst. Lära hästen one-rein-stopp samt fundera på longering i inspänningstyglar en stund så överskottsenergin kommer ur. Bättre han brallar i linan och kommer på att det inte är så kul (för han får ju fortsätta att jobba) och sedan är lite säkrare för dig att sitta på.
Funderat på graman en tid? Inte ett fulländat sätt att lösa problemet men kanske en väg att komma in i ett mindre negativt mönster.
Hoppas du kommer fram till en lösning som funkar för dig och din häst.
mvh Eva
Håller med dig fullständigt, men som sagt det hör till inridningen, både av häst och ryttare ;)
Vad jag opponerade mig emot var att hela pållens liv sitta och hålla på och inte kunna ge total eftergift när det passar sig, vilket är långa stunder på långritter. Man skulle inte orka hålla på i fem timmar, varken häst eller ryttare. Kolla bara hur svettiga och stressade de kan bli om man håller igen dem hela tiden :eek:
Visst är det härligt med pållar som bara väntar på klartecken att få sätta fart, och den glädjen pållen har när den får springa av sig. Det gäller även husse i det här fallet :D
Rolle
flashlight 2007-01-03, 11:17 Tror du missförstår, jag pratar int eom hela hästens utbildning. Självklart sitter man inte och rider i varje steg på hästen hela tiden:eek: Jag pratade om vad man behöver göra på just denna häst hon rider i just såna och liknande situationer.
Den är den häst den är njust nu och då får vi utgå från det. utbildning och ridning i allmänhet var ju inte frågan:confused:
Okay! Min fråga var i anslutning till det problem som diskuterades. Att när jag red på ridskola var det alldrig tal om total eftergift trots att hästarna gått åratal på ridskolan. Det var inte förrän jag började med western jag fick höra talas om horsemanship och att kommunicera med hästen dvs tvåvägskommunication. Och att man ska göra det så lätt som möjligt för häst och ryttare. En arbetande cowboy sitter c:a 12h i sadeln och ofta en eller två händer upptagna med annat :cool: Vi hade en fd cowboy från staterna som instruktör på den tiden. Han sa vid ett tillfälle när någon frågade hur det är att hoppa med westernsadel: "har du sett någon cowboy hoppa över ett hinder, utom vid hollywood? Nä just det, går det att rida runt gör man det, man vill inte riskera onödiga skador på hästen (eller ryttaren) ;)
Vad jag menar är att man måste kunna slappna av lite även när man rider. Har haft duktiga dressyr ryttare här som ridit våra pållar och har fått jobba som galningar och hästen har blivit stressad. Det är människor som jobbar mer med tygeln än andra hjälper och en del pållar håller emot ju mer man tar i samtidigt som man kan rida dem med fingertoppskänsla om man är lätt på hjälperna.
Men som sagt min fråga var inte direkt relaterad till trådskaparens problem så jag ber om ursäkt om jag var otydlig;)
Rolle
sassiball 2007-01-03, 13:33 Jag säger som så många andra - kräv mycket mer av hästen!! Han ska för det första gå fram, han går ju o såsar. Låt hästen jobba med tempoväxlingar, skänkelvikningar, bak o framdelsvändning mm. Nu ser det ut som om hästen går och "drömmer" och rätt vad det är vaknar till liv när han ser kompisarna i ögonvrån och då sätter han iväg. Låt honom inte somna under träningspasset!!
Piecesofadream_ 2007-01-03, 16:47 Han är ju jätte snäll annars visst han kan bocka även vid andra tillfällen, det här kallar jag faktiskt inte bocka, det mer att sparka bakut. Bockar han då står han nästan still och det är lättare att hinna med. Men när rusar så där så blir det omöjlig.
Tyvärr så går det inte flytta hästarna, jag har redan pratat med ägarna men det tycker att måste typ leva med det.:crazy: .
har du visat vidon för hästarnas ägare ? gör de så kanske dom förstår... kan man hoppas iaf.
trullslitenmedtuff 2007-01-03, 17:05 Hästar är djur & djur har flykinstink & massor av annat, kan hålla med om att det inte är specielt roligt när de gör så, Men det är bara att träna tills h*n slutar med det ,eller att hitta ett annat ställe att rida på - tyvärr.
Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!
Men jag har läst och vad det handlar om är ledarskap.. du ska kunna slö-skritta på lång tygel om du vill det och din häst ska vara med dig och inte dra iväg någonstans om det så kommer en hjord med vildhästar in på ridbanan...
Finns många bra och enkla ledarskapsövningar man kan arbeta med från marken först för att se att hästen koncentrerar sig på dig och vad du säger åt den och inte alls bryr dig om de andra - du kan ju inte ändra på vad som händer utanför ridbanan.
Annars är det one-rain-stop... ta i en tygel och böj hästens hals samtidigt som du lägger på "innre" skänkeln för att flytta bakbenen, kan du kontrollera din hästs bakben kan han inte dra.. Detta kan du öva från skritt - böja och flytta bakdel åt båda håll, även kallat "installera handbroms" :D
Lycka till! Du kan säkert få mycket hjälp på "NH" här intill.. ;)
Lovisaleonora_ 2007-01-03, 19:02 Hästen ser oengagerad ut, jobbar inte, är inte aktiv varken i kroppen eller huvudet. När det sedan kommer en ursäkt (det kan vara bil med släp, traktor, stallkompisen eller hästana i hagen bredvid) övar han lite överlevnadsstrategi genom snabb flykt ur oengagemang.
Rätta till din sits, rid aktivt och engagera honom. Håller med Djurjouren (som dessutom sett mitt förra monster som nog kanske var snäppet värre än din) att det faktiskt är hans arbete att jobba och bära dig den tiden du är där med honom. Busa får han göra i hagen med kompisarna. Kräv mer, både av dig själv och hästen.
Av dig själv; att du sitter korrekt och inverkar på hästen på ett sätt som inte hindrar honom att arbeta.
Av hästen; att han lyssnar på dig, gör det du ber honom om och att han under ridtiden är uppmärksam och engagerad.
Skulle han under ett sådant ridpass få ett tuppjuck kommer du redan fyra steg innan märka det, går han i korrekt form märker du direkt när han spänner bågen och ska skjuta iväg.
Visst går det att träna bort, men då måste du börja rida ordentligt och ställa krav på både dig och hästen.
Fin häst!!
Lite beroende på HUR hästen är annars å så skulle jag nog tömköra eller longera Just på den delen av banan där han stack i väg nu..
Alltså i närheten av hästarna.. se till att det händer så mycket som möjligt så han bara MÅSTE vara jätteuppmärksam på dig hela tiden och inte hinner spana in brallande hästar i hagen på samma sätt.. Å göra detta ett flertal gånger..Vissa hästar struntar ju i om de har hö i hagen eller inte utan brallar runt så där ändå..
Anna-Carin
Nyrelski 2007-01-03, 21:02 Man kan rida engelsk ridning på nästan bara känsla och med mjuk, fin kontakt utan att hästarna blir stressade också.
Även i engelsk ridning sitter man i "passiv sits" när hästen jobbar bra, det är iaf tanken, att sen inte alla gör det är ju en annan sak :angel:
Dock med kontakt med hästens mun och inte helt lösa tyglar men det beror väl mer på vad man gör med hästen, som sagt hoppar man inte westernhästar tex...
Men det var ju inte det tråden hadlade om...
Vi har en häst i stallet som gör lite som ts häst, kör upp huvudet, dra in rumpan och sticker iväg när det händer något och han är pigg. Fast den bockar inte sådär som tur är :angel:
Jag hade iaf satt på en martingal, hästen får inte upp huvudet så högt (vet hur svårt det är att få tillbaka kontrollen då...) och du har något att hålla i ;)
Jobba hästen mer när du rider, aktivare trav och få den koncentrerad på dig. När den brallar iväg så ta ett stadigt tag i man eller martingalrem, håll upp huvudet så den inte kan dra ner det och bockar och rid framåt! Gå in på en volt eller nått och fortsätt i galoppera och verkligen jobba hästen och få den koncentrerad och lugn igen.
Sen fortsätter du rida som vanligt, gör ingen större affär av det, hästen har väl helt enkelt överskottsenergi och behöver engageras och motioneras mer :smirk:
Problemet ligger ju ärligt talat inte i att hästarna i hagen brallar utan att du inte har kontroll på din häst, jag håller med de som har hästarna ute, jag hade inte heller tagit in dem för att någon ska rida...
Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!
Men jag har läst och vad det handlar om är ledarskap.. du ska kunna slö-skritta på lång tygel om du vill det och din häst ska vara med dig och inte dra iväg någonstans om det så kommer en hjord med vildhästar in på ridbanan...
Finns många bra och enkla ledarskapsövningar man kan arbeta med från marken först för att se att hästen koncentrerar sig på dig och vad du säger åt den och inte alls bryr dig om de andra - du kan ju inte ändra på vad som händer utanför ridbanan.
Annars är det one-rain-stop... ta i en tygel och böj hästens hals samtidigt som du lägger på "innre" skänkeln för att flytta bakbenen, kan du kontrollera din hästs bakben kan han inte dra.. Detta kan du öva från skritt - böja och flytta bakdel åt båda håll, även kallat "installera handbroms" :D
Lycka till! Du kan säkert få mycket hjälp på "NH" här intill.. ;)
Patetiskt!
Att sitta och tala om att ägaren har ledarskapsproblem när du inte ens sett filmen.
Vidare heter det one-rein-stop. Finns inget rain. Och det går inte till som du beskriver.
Ett sånt uttalande som du gjort nu gör verkligen dålig reklam för NH.
mvh Eva
AJ AJ AJ va jag fick ont i magen av detta!!!:eek: :eek: hoppas det inte gick illa me dig! ush hoppas ni kommer på nån lösning innan det händer ngt allvarligt!
Lycka till!
flashlight 2007-01-04, 00:10 Okay! Min fråga var i anslutning till det problem som diskuterades. Att när jag red på ridskola var det alldrig tal om total eftergift trots att hästarna gått åratal på ridskolan. Det var inte förrän jag började med western jag fick höra talas om horsemanship och att kommunicera med hästen dvs tvåvägskommunication. Och att man ska göra det så lätt som möjligt för häst och ryttare. En arbetande cowboy sitter c:a 12h i sadeln och ofta en eller två händer upptagna med annat :cool: Vi hade en fd cowboy från staterna som instruktör på den tiden. Han sa vid ett tillfälle när någon frågade hur det är att hoppa med westernsadel: "har du sett någon cowboy hoppa över ett hinder, utom vid hollywood? Nä just det, går det att rida runt gör man det, man vill inte riskera onödiga skador på hästen (eller ryttaren) ;)
Vad jag menar är att man måste kunna slappna av lite även när man rider. Har haft duktiga dressyr ryttare här som ridit våra pållar och har fått jobba som galningar och hästen har blivit stressad. Det är människor som jobbar mer med tygeln än andra hjälper och en del pållar håller emot ju mer man tar i samtidigt som man kan rida dem med fingertoppskänsla om man är lätt på hjälperna.
Men som sagt min fråga var inte direkt relaterad till trådskaparens problem så jag ber om ursäkt om jag var otydlig;)
Rolle
Nä vi svarade nog på lite olika saker, jag håller med dej ang att kunna rida utan en massa hand osv, men det gör man i vanlig engelsk ridning också i alla fall som ideal även om det finns alla sorter.
Jag tänkte mest på Ts säkerhet o kontroll när jag svarade just här. :idea:
Piecesofadream_ 2007-01-04, 00:17 Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!
Hon har ju inte en chans att göra så ! vf kollar du inte på filmen INAN du säger nått om saken ?? :smirk:
Patetiskt!
Att sitta och tala om att ägaren har ledarskapsproblem när du inte ens sett filmen.
Vidare heter det one-rein-stop. Finns inget rain. Och det går inte till som du beskriver.
Ett sånt uttalande som du gjort nu gör verkligen dålig reklam för NH.
mvh Eva
Nähä.. du tyckte ledarskapet var bra, bad hon hästen dra eller?
En bokstav fel.. :smirk: sluta!
Vad var det i beskrivningen du retade dig på.... man böjer inte hästens huvud och man vill inte kontrollera bakdelen..?
Jo, jag vet vad jag pratar om, men det är inget man beskriver lätt över en tråd...
Nähä.. du tyckte ledarskapet var bra, bad hon hästen dra eller?
En bokstav fel.. :smirk: sluta!
Vad var det i beskrivningen du retade dig på.... man böjer inte hästens huvud och man vill inte kontrollera bakdelen..?
Jo, jag vet vad jag pratar om, men det är inget man beskriver lätt över en tråd...
Nu kanske du hunnit se filmen och kan uttala dig.
Och ja, en bokstav fel i sammanhanget är helt ok att påpeka eftersom du är så snabb att påpeka vad ägaren gör för fel när du inte ens sett filmen.
Och nej, du vet inte vad du talar om. Ett one-rein-stopp går fortfarande inte till så som du beskriver.
mvh Eva
Nu kanske du hunnit se filmen och kan uttala dig.
Och ja, en bokstav fel i sammanhanget är helt ok att påpeka eftersom du är så snabb att påpeka vad ägaren gör för fel när du inte ens sett filmen.
Och nej, du vet inte vad du talar om. Ett one-rein-stopp går fortfarande inte till så som du beskriver.
mvh Eva
Jag har inte dömt henne. Undrar vem som är snabb att döma egentligen..:smirk:
Hur vill då du beskriva det? Tanken var inte att hon skulle läsa och sedan ge sig ut och träna själv utan att ta hjälp av en duktig instruktör..
Jag kunde inte se filmen för jag satt på jobbet, men det är inte förbjudet att ge ett tips till TRÅDSKAPAREN i alla fall... sen är det ju upp till henne, antingen tänker hon över det, eller så ignorerar hon det.
Jag tycker problemet är allvarligt och att hon ska ta hjälp så att hon inte blir skadad, har absolut inget att göra med att jag dömer henne. Ledarskap är inget man tränar en gång och sen "kan hästen det.."
Finns som ingen anledning för dig att fara runt lika upprörd som tanten på cykel i "Änglagård" :devil: för det.... men, men.. jag vill inte försöra trådskaparens fråga med att börja diskutera dig och dina hormonrubbningar..
mvh Eva
Och du vill fortfarande inte förklara hur det går till?
*kl*
Nu har jag inte läst alla svar du fått.... tycker det började dra iväg åt konstiga håll ibland.
Först och främst vil jag säga att du är modig som verkligen VILL klara av det här problemet.
Jag tror inte att en martingal kommer att göra någon som helst nytta för dig, men testa går ju alltid.
Dumpa spöet kan vara en bra idé, hästen kanske stressar lite över det.
Det allra bästa är ju att klara av ett sådant utbrott och rida vidare precis som vanligt efteråt med mycket skolade övningar. Men den där filmen du visade var ju inte det lättaste att sitta kvar på precis. Du känner ingen rodeoryttare? ;)
Näe, men en del ryttare är otroligt smidiga och kan nästan sitta kvar på vad som helst... känner du någon som känner att han/hon vill göra ett försök så kan ju det vara en bra idé..
Återkommer om jag kommer på nåt mer.
exakt så gjorde min häst också, och det var för att hon var uttråkad, hon hade ståt i två veckor pga av behandling och jag fick bara skritta och när hästen i hagen drog en repa tog hon chansen att dra iväg och bock, och jag flög av..
Jag tror att din häst är uttråkad och oengagerad, få den engagerad genom övergångar och jobba den rid aktivt, kontakt med tyglarna och sväng den runt inner så fort du känner att den flyger iväg..
lycka till!
vanimelde 2007-01-04, 12:08 hörreni tycker ni inte att tråden har barkat iväg lite nu, tänk efter hur och vad och vart ni diskuterar och gör den här tråden till en konstruktiv tråd igen som kan hjälpa trådskparen istället för att käbbla om saker som i ärlighetens namn inte har med saken att göra. Vem som har rätt eller fel i er diskussion kan ni ta över pm eller liknande, er diskussion hjälper inte trådskaparen alls:(
tack för mig!:)
Jag tycker inte att du ska använda martingal. Det är väl bättre om både du och hästen slipper det. Jag vet inte hur du kan få din häst att sluta bocka men om du vill ha stopp på hästen så ta tag i ena tygeln och dra runt huvvet. Då kan hästen iaf inte fortsätta springa, sen om din häst fortsätter att bocka så är ju det ett problem, men då har du ju iaf fått slut på skenandet.
Ett tips om du provar det här är att du vänjer hästen vid den här "dra runt huvudet"-grejen. Börja när du står still att dra runt huvvet och fortsätt sedan i skritt. När din häst väl kan det här ska den kunna ha huvet kvar där du håller det utan att försöka dra tillbax det, alltså vara avslappnad i munen och huvet och inte dra i tygeln. Och om du nu börjar med det här, vilket jag verkligen tycker att du ska, så böj ALLTID huvet åt båda håll när du sitter upp! Jag lovar att det kommer bli bättre om du testar det här! Tack vare den metoden har jag fått stopp på mina unghästar och en pålle som var säkert 4grr så stor som mig och ville skena hem! Det funkar verkligen!
Jennifer80 2007-01-04, 12:25 Så nu har haft en tränare uppe som själv har ridit hästen, hon red i varenda sekund och jobbade hästen. Men han drog ändå, inte lika häftig som med mig men...
Hon sade också att det annars var en mycket lydig häst, men att han inte tycker om att ha tygelkontackt då drar upp skallen bara.
han är väldigt intresserat vad de andra hästarna gör det är jätte svårt att få hela hans koncentration:( .
Sedan tyckte hon att vi sätter dit en snodd, och jag ska bara rida på banan när hon är med. Blev helt annorlunda när vi hade snodden där, och han kunde inte dra iväg så heller. han provade att dra men då tog snodden emot. han blev väldigt förvånad stod och funderade.
Det är många som är emot snodden sade hon men ibland kan den vara bra. Eftersom den stör inte hästen så länge han gör rätt, det är typ hans eget val.
Tränaren tyckte också att jag satt bättre, när han inte tjafsade mer med huvudet. Jag kunde få en stadigare kontakt med tyglarna.
Ingen lösning för evig självklart, men vi ska göra så här ett tag (+ att jag tränar på att få en bättre sits) då får vi se var det leder någonstans.
ridtravare 2007-01-04, 13:11 Låter jättebra- speciellt att inte rida på banan om inte tränaren är med!!!
Du kan ju kolla hans mun också om det märks så tydligt att han inte vill ha tygelkontakt.
Lite nyfiken bara, har han kompisar i hagen i så fall hur många, och står han på box, i så fall hur länge/dygn?
Sedan måste jag nog hålla med en del andra, att det skulle kanske behöva klargöras vem som är ledaren ;) Ett tips är att börja med markarbete för att jobba på ledarskapet.
Jag tror att man måste klargöra ledarslapet innan man sitter upp. Tror inte att man med hjälp av remmar och snoddar, sitta på ryggen och befästa ledarskapet, det ska vara klart innan man sitter upp :cool:
Nu anser jag att ju bättre uppväxt, dvs med flock i blandad ålder och den fysiska träning som lösdrift innebär, ger i regel lätthanterligare pållar. Så om det inte är fallet här kan det vara jobbigare att klargöra ledarskapet men det går oftast.
Får jag hem en ny pålle vill jag gärna promenera de första dagarna/veckan och göra klart vem som går och gör först och vem som går undan för vem. Det går utan våld, använd bara hästspråket (kroppsspråket) och rösten. Sedan brukar kommunikationen vara lättare från hästryggen ;) Och det gäller att se till att hästen har respekt och förtroende för människan i första hand, inte mig som person. En enmanshäst anser jag som ett misslyckande då har man inte lyckats ge respekt och förtoende utan oftast bara rädsla som gör att hästen gärna provar nästa människa.
Vad jag vill har sagt är, att prova mentalt först innan man tar till hjälpmedel som genväg. Det finns inga genvägar när man hanterar hästar om man vill ha en frisk och stark pålle på längre sikt :)
Filosoferar
Rolle
Jag tycker problemet är allvarligt och att hon ska ta hjälp så att hon inte blir skadad, har absolut inget att göra med att jag dömer henne. Ledarskap är inget man tränar en gång och sen "kan hästen det.."
Finns som ingen anledning för dig att fara runt lika upprörd som tanten på cykel i "Änglagård" :devil: för det.... men, men.. jag vill inte försöra trådskaparens fråga med att börja diskutera dig och dina hormonrubbningar..
Problemet är allvarligt, ja. Och ja ledarskap är inget man bara tränar en gång. Det är något man underhåller i hanteringen av sin häst varje dag.
Just därför är det ännu viktigare att inte komma med instruktioner, felaktiga såna, för hur hon skall lösa sina problem.
Jag är inte upprörd och jag har inte hormonrubbningar.
Till TS, ledsen för att onödigt tjafts i din tråd. Det finns fö bra trådar där ORS beskrivs och diskuteras mera inggående om du är intresserad.
Hur går det för dig?
mvh Eva
Problemet är allvarligt, ja. Och ja ledarskap är inget man bara tränar en gång. Det är något man underhåller i hanteringen av sin häst varje dag.
Exakt, allt du gör med hästen sk du göra som ledare. Ex. får inte ta maten i hinken utan tillåtelse, jag går först när vi går, jag går först i genom dörrar m.m. Lägger man in det i vardagssysslorna har man mycket gratis :D
Rolle...igen
Å läste ditt inlägg precis. Vad bra att du fått hjälp av en tränare. Som du säger är snodd, eller hjälptyglar öht, inte lösningen på alla problem.
Men de är många gånger ett bra hjälpmedel för att bryta ett dåligt mönster.
Viktigast just nu är att du kan jobba vidare med din häst utan att riskera att skada dig.
mvh Eva
Haha Rolle,
Jag tror jag får komma och snacka häst med dig över en lägereld någon gång när vägarna är åt ditt håll.
Det skulle vara trevligt.
mvh Eva
nordsvensken 2007-01-04, 13:51 Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.
Jo visst är det så. Finns alldeles för många otrevliga, ouppfostrade och ofta bortskämda (på fel sätt) hästar. Att folk behåller dem har jag full förståelse för, skulle inte heller slakta, MEN att folk inte tar tag i problemen och hjälper hästarna att bli just "gentlemän", det är synnerligen konstigt!
(Glad att jag slipper hantera andras odågor till hästar nu för tiden, när jag har eget stall :devil: )
Ring en kvart innan så jag hinner sätta på kaffet :D
BTW, glömde att säga att allt man gör med pållen ska vara kul för både häst och ryttare då kvarstår motivationen till nästa gång ;)
Rolle...igen
Och du vill fortfarande inte förklara hur det går till?
Ingen har bett mig (men såg nu att du vill veta).
Väldigt "basic" inom tex westernridningen.
En kort beskrivning hur i den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=722870
mvh Eva
minternet 2007-01-04, 16:46 Slaktat...
He he he :bow:
det där ska jag ta med min pålle nästa gång han larvar sig!!!
Till TS:
De andra hästarna...hör de till "ditt" stall? I så fall kanske man kan ge dem nåt att äta när du ska rida... så de får annat att tänka på menar jag...
// M
biglinda 2007-01-04, 20:38 Hej Jennifer!
Har läst en hel del av inläggen i den här tråden och tittat på din film. Jag tycker det ser ut som din häst har lite tråkigt precis som så många andra har skrivit och tar chansen att hitta på nåt kul. Du rider väldigt " snällt" tycker jag och inget fel i det. Men jag tror att du måste få din häst att koncentrera sej på dej genom att ge honom uppgifter, tempoväxling, olika vägar, cavaletti, halt, halvhalt osv. Har själv en häst som blir väldigt okoncentrerad i nya miljöer och vill "ta över" kommandot då. Dvs. hon litar inte riktigt på att det jag säger är rätt. Jag har haft jättemycket hjälp av en westerntränare (är inte westernryttare, rider vanlig dressyr och lite hoppning). Dels har vi tränat från marken (ledövningar), dels ridövningar i skritt på LÅNG tygel men små volter där jag hela tiden håller hästens uppmärksanhet på mig genom att skifta varv, göra korta halter och skritta bestämt antal steg, gå över och mellan bommar osv.
Man får förstås hålla på med det här och öka fodringarna eftersom men jag har i alla fall känt att det här är rätt väg för mej och min häst. Att det springer hästar i hagen bredvid och härjar ska ju inte få göra att min häst kan göra likadant, hon ska ju lyssna på mej, annars kan ju vad som helst hända när man är ute t.ex. där vet man inte vad som kan dyka upp. Men man kanske får hålla sej i ett tempo man känner att man hanterar, och som sagt behålla hästens uppmärksamhet på jobbet.
Vet ju inte om det funkar på din häst men nu har du lite tips i alla fall! Lycka till och var framförallt rädd om dej!
vickis_82 2007-01-04, 20:55 Nu är jag lite off topic men visst är det ridbanan i Kungsberg?
Nikki o Fabian 2007-01-04, 20:57 Usch, jag lider med dej. Jag har själv samma problem med Fabbe och jag blir tokig, jag vet inte vad jag ska göra, men han ger sej inte efter att han gjort det en gång utan fortsätter hur arg man än blir o hårt man än rider, han får bara tokfnatt helt enkelt, och jag har ingen sadel eftersom att jag inte hittar någon passande.
Han har den övre delen av volten han brukar få sina fnatt på, men sist vi var på banan fick han det på mitten typ X när vi red med tagen bakdel och sen fatta galopp, han gick super o sen smällde det.
Vi har hästar brevid volten men dom brukar inte busa, så jag vet inte varför han blir som han blir. Jag har oxå filmat hans j*vla upptåg, tyvärr så har jag bara denna film och inte bara själva lilla snutten, men här är den iaf: http://www.zippyvideos.com/4086311614793806/en_hndelserikdag/
Tips motages gärna.
Hur passar den där sadeln egentligen? Jag tycker det ser ut som att den sitter lite halvlångt fram från början, det ser ut som att det är ännu mera rygg bakom den när ni vänder in över ridbanan, och när ni vänder upp jämte staketet finns det knappt någon häst kvar framför underskänkeln alls. Hästen ser ut att gå och streta mot handen, och vore det inte för den glappande tygelkontakten kunde man nästan tro att det är dragande i tyglarna som får sadeln att åka fram. Nu tycks det vara dina rörelser i sadeln som flyttar fram den, eller hästens egna. Oavsett vad det beror på, så kan man inte få en mjuk, följsam och intresserad häst med en sadel som inte ligger på plats. Dessutom sitter du och studsar ner, ner, ner hästens rygg i varje steg, och jag antar att din tanke är att få upp ryggen och ner huvudet? Byt sadel och rid lätt istället, så att du kan släppa fram hästen och få den att ta ut stegen istället så att du får lite bjudning i hästen, samtidigt som du aktiverar den så att den fokuserar på dig. Ett bra sätt är att bestämma sig för ett "mönster" på ridbanan som man håller sig till som är tillräckligt varierat med både övergångar och raka/böjda spår. Då räcker det att du håller igång hästen, du behöver inte samtidigt fundera över vad du ska välja för ridväg. Ett enkelt exempel är att växla mellan böjda och fyrkantiga serpentinbågar med halter och volter inlagda, eller lite mer krävande långsida höger varv, vänd rätt upp, mitt på ridbanan volt åt höger, därefter direkt in på diagonalen åt vänster, kommer ut på spåret före hörnet fortfarande i höger varv, från mitten på kortsidan rider du kort diagonal till mitten av samma långsida du började från, osv runt runt. Öka, minska, rid volten med tagen bakdel, tagen framdel, sidvärts på diagonalerna, det går att variera mycket. Detta är ett mönster med många korta raksträckor, vilket ofta är bra med hästar som vill dra iväg. När du väljer sträckor att öka på, så gör det på de som slutar mot hörn, och kräv ordentliga ökningar och minskningar. Det lär bli jobbigt från början eftersom din häst lärt sig att det går att ta bort den som kräver jobbet, dvs ryttaren, så jag tycker det låter bra att börja med snodd och instruktör (och kollad sadel).
Lycka till, det ser verkligen inte roligt ut.
Inget tips egentligen, jag tycker han ser rätt så nöjd ut med situationen även om han är helt mycket mindre avlsappnad på bockningssnutten än den första biten. Jag lade dock märke till att han efter bockningen valde vänster galopp, vilket han också hade på slutet när han galopperade lös på banan. Kan det vara något att fungera över? Visst var det han som hade ont i något ben? Inte för att han ser speciellt lidande ut, det måste jag säga. Överskottsglädje?
Nikki o Fabian 2007-01-04, 21:11 Inget tips egentligen, jag tycker han ser rätt så nöjd ut med situationen även om han är helt mycket mindre avlsappnad på bockningssnutten än den första biten. Jag lade dock märke till att han efter bockningen valde vänster galopp, vilket han också hade på slutet när han galopperade lös på banan. Kan det vara något att fungera över? Visst var det han som hade ont i något ben? Inte för att han ser speciellt lidande ut, det måste jag säga. Överskottsglädje?
Alltså det där är filmat förra vintern/våren nångång innan han fick kotledsinflamation på båda fram på sommaren, men som vet sa, han kan ha haft inflamationen länge så han kanske hade det där oxå, inget jag vet. Men han håller fortfarande på o dummar sej nere på volten.
Rappflickan 2007-01-04, 22:10 Detta är ju inte ett särskilt ovanligt problem, sötnosarna brallar iväg när man minst anar det, och är det nått som inte upprepas för ofta kanske man inte kan göra så mycket åt det. Hästar kommer alltid att vara hästar ,)
Om det fortsätter så är det självklart viktigt att finna en lösning, annars kan både du och din häst bli skadade, och det känns ju himla onödigt!:crazy:
När du rider i paddocken nästa gång med hästarna bredvid, koncentrera dig på att ha roligt med hästen så att han glömmer hästarna bredvid, försök få honom 100% fokuserad på dig och erat samspel. Lyckas du med det är nog halva vunnet, det brukar vara så! :)
Martingal tror jag inte ett dugg på, med hjälptyglar gömmer man bara problemen, och gör dom värre med tiden ! (för att inte få en massa arga människor på mig, så inskjuter jag att det faktiskt funkar i vissa fall, men att det är väldigt ovanligt) hjlälptyglar missbukas alldeles för mycket enligt min mening !
Lycka till med sötnosen din, såg ut som en riktig pärla!:)
pigleton 2007-01-04, 23:30 *KL*
Ok, var ju kanske inget vidare det där, men jag tror säkert att det går att göra något åt. Mina funderingar hamnar kring hur mycket stimulans han får, på vilken nivå och hur ni jobbar med koncentrationen?
Flera här tycker att de andra hästarna i hagen bredvid ska tas bort eller inte störa, jag kan tycka lite tvärtom, träna mycket med saker runt omkring men håll det ändå på en lätt och säker nivå. Kan vara på lina eller töm eller att man leder eller jobbar från marken, med olika enkla övningar där det primära är hästens fokus på rätt saker.
Jennifer80 2007-01-05, 00:25 Det var någon som påpekade sadeln.
jag verkligen hoppas inte att det har ngt med sadeln att göra eftersom den har blivit utprovat för 2 månader sedan av en utbildat person.
Sedan är min häst tyvärr lite överbyggd, där ju saken inte direkt bättre, jag har ju svanskappa på honom, men kanske lite för lös?
Nu har jag bara läst en del av svaren, så om jag upprepar något som redan är skrivet så ber jag om ursäkt ;)
För det första så får hästen inte lov att uppföra sig sådär när du rider. Det är helt korrekt av dig att tycka så, och jag tycker att det handlar inte alls om huruvida du arbetar hästen som en tok eller inte. Du ska kunna rida din egen häst på lång tygel i samtliga gångarter med eller utan krav utan att den ska få fjongen när det passar.
Nu vet jag inte om man kan säga såhär om hästar, men jag gör det ändå: Han använder sina kompisar i hagen som en ursäkt att få ett frispel, man ser redan vid 00.58-59 i filmen vad som är påväg att hända. Dessa små tecken måste du som ryttare vara superuppmärksam på, exakt hur kändes det millisekunden innan han drog iväg? För när dom väl kommer "igång" så kan man oftast inte göra så mycket utom att hålla i sig och ryta argt :crazy:
Du måste därför kväva anfallet innan det händer. När jag rider är jag alltid uppmärksam på hur hästen känns under mig och oftast kan jag avvärja sånt här trams redan innan huvudet åker upp och bakbenen börjar sprätta som en tokig höna. Känner jag att hästen "är på g" så tar jag skarpt i tygeln och säger med barsk ton typ "NÄNÄNÄNÄ" och återtar fokus genom exempelvis ledande tygeltag och ganska så stark drivande tygel. Eventuellt kan jag gå in på en volt.
Detta funkar inte på hästar som blir rädda dock, eftersom du inte har någon chans att känna innan att de "laddar upp".
Vidare tycker jag dock att du bör kolla upp rygg/mun osv på denna häst, eftersom när han kör racet och du tar i tyglarna så överförs hans fokus till att enbart vilja kasta av dig. Hästen gör alltså detta (enligt mig) med vilje. Kanske inte de första stegen, men så fort du tar i honom och så fort han fått av dig blir han helt lugn.
Jennifer80 2007-01-05, 10:24 Grejen är att jag har kollat allt man kan kolla och ont har han inte efter det som sägs enligt vet, massör m.m.
Han gjorde ju så med mig en gång tidigare och då satt jag kvar han gjorde tre bockningar i samma fart och blev helt lugn sedan.
Jag tänkte om han verkligen ville då bli av med mig, skulle han då inte har fortsatt tills jag åkte av?
Som sagt provar han även att bocka ute, till ex, när jag kommer ut på en åker eller efter/ före man har galopperat ( inte alltid). Men då är det lättare att fånga upp eftersom han då inte sticker så där.
Jennifer80 2007-01-05, 10:28 Lika kan han börjar bockar när flera hästar är med på en ridtur, då blir han alldeles till sig, sparka bakut och bockar m.m. I somras när jag red själv då var han jätte lugn t.o.m. lite lat och nu till vintern blev han så här.
LindavCindy 2007-01-05, 13:10 Det där såg värkligen inte "roligt" ut!
Equiform 2007-01-05, 14:23 Oj, aj! Den kusen hade snärt i bakuten!
Har inte läst alla inlägg, men håller med någon som sa att hästen vill få av dig. Att det inte handlar så mycket om sprallighet och lattjolajban.
När det kommer till ridningen har du en ganska bra hand men lite för engagerat säte. Hästen går lite som en "robot" och är därför ganska ouppmärksam på vad du gör, går slentriant (har kanske tråkigt dessutom). Tror att det handlar lite om "rid-ledaregenskaper" som fattas...
LindavCindy 2007-01-05, 14:30 Det där såg värkligen inte "roligt" ut!
TS har fått jäätebra svar av bubbel här!
Jag ahr själv ridit två hästar som höll på med nåt liknande. Den ena var det inte så farligt med - han var en ganska stel fjording och det gick inte så fort och var inte så svårt att sitta kvar ;) Dessutom så gjorde han det bara för att "testa". Efter att ha sagt till på skarpen ett par gånger var han en ängel.
Den andra, en tävlingshäst, gjorde precis likadant som din, men utan någon "ursäkt", dessutom la han in tvärstopp och tvärvändning mitt i alltihop :crazy: Inte så lätt att sitta kvar då på 600 kg extremt vältränade muskler! Då fick man försöka känna hur han kändes precis innan han sticker och, som bubbel säger, försöka hindra hästen INNAN!
Lycka till med honom, det ser ut att vara en trevlig häst för övrigt! :)
lillsyrran 2007-01-05, 14:49 Jag har inte läst hela tråden...
Det jag kom att tänka på var att du glappade lite med tyglarna. Försök att hålla en jämnb kontakt, då blir det lättare att känna när nåt sånt här är på gång. När du känner att hästen spänner sig så bryt av och gör halt. Rid några steg, kanske några volter i skritt och trava sedan igen. Det gäller att få hästen att tänka på något annat så att den inte "tar tillfället i akt".
Var dessutom noga med att klargöra för hästen att detta inte är ok. Kanske är det bäst att han inte får bocka alls? Ett bestämt "nej"! eller FY!, tex. Kom bara ihåg att vara konsekvent. Lycka till!
Nikki o Fabian 2007-01-05, 21:33 *kl*
Svar till alla som svarat att man ska försöka förutse när hästen ska "smälla till", det är inte så lätt. Vet inte vilka som sett min film jag la in på mitt djur som gör likadant. Det kommer bara från ingenstans.
Filmen ligger på sidan 4 om ni vill se hur Fabbe gör.
Hola Nikki o Fabian,
Du har det inte roligt heller med din häst, inte när han bär sig åt som han gör. Och det är fasiken inte vare sig lätt eller ofarligt med såna utbrott.
Dock smäller det inte bara till, det syns att han är på G. Sedan att hitta den känslan är inte alltid helt lätt.
Har du nägon vettig tränare i närheten som kan hjälpa dig? Så som ni har det nu kan du ju inte ha det. Det skall ju vara roligt att rida.
mvh Eva
Nikki o Fabian 2007-01-05, 23:19 En fråga: Vad är det som får dej att se att det är på G?
Vad jag kan se så gör han inga tecken.....
Hej Rolle och ni andra ockå naturligtvis.
Jag har ett liknande problem eller rättare sagt det började lika som för denna tjejen.
Jag har lagt in ett hjälp rop på nh forumet
Titta gärna på den och svar gärna där och nån har tips till mig.
den heter : Stort dominant sto--hjälp!!
:cry:
Slaktat...
Jag håller DELVIS med Dig (slaktat!), otroligt hur folk sliter o lider med sina konstiga djur, hästar såväl som hundar. Hade det varit en karl/kvinna som de varit gifta med alternativt haft som sambo hade de gjort slut för länge sedan.
I det här fallet hade jag satt en duktig vältränad ryttare (jag känner en eller 2 som skulle klarat av det) på hästen ifråga - som provocerat fram beteendet o som givit hästen ett 7- helvetesjävla rapp med spöet mens den var i luften. Hästen ska aldrig ens mer tänka tanken att göra om grejen.
Dessa personer som jag känner hanterar unghingstar på hingststation - och där lär sig hingstarna ett och annat. RIDNING är RIDNING, BETÄCKNING är BETÄCKNING och man uppför sig efter situationen - och man trivs med livet eftersom man vet vilka regler som gäller och därför råkar man inte illa ut.
Den här hästen saknar enl min mening grundutbildning och det är det väl aldrig för sent att börja med men nu vill väl den här stackars ryttaren - som ju lever farligt - fortsätta att rida.
Hästar och rottweilerhanar bör veta sin plats - annars är de inte trevliga att umgås med. Och ibland krävs det att de får klart för sig VILKA REGLER SOM GÄLLER i sitt umgänge med sina människor. Vissa djur drar fördel av nutidsmänniskans flummighet. Men det är inte djurens fel att det blir fel - de är inte helt osmarta utan anpassar sig. Går ett beteende hem så är det OK för dem. Men det är djuren som blir lidande i slutändan
HEJ Å HÅ, KLART FÖR PÅHOPP!
diartistakasha 2007-01-06, 17:37 Det tips jag kan ge dig (som jag fått av min tränare) Är att när du känner att din häst är på väg att sticka eller bocka är det sämsta du kan göra att försöka lunga ner honom.
Det du ska göra i stället är att du ska KRÄVA att han ska jobba. Driva frammåt allt du kan och tvinga honom till fulla uppmärksamheten på dig som ledare. (att det springer hästar omkring jämte ska han skita i när du sitter på ryggen). Be honom göra något riktigt jobbigt när han börja hålla på. gå in i skänkel vikning Öpppna/sluta eller något liknande så han måste koncentrera sig på dig. Lämna honom definitivt inte efter en sån avkastnings runda utan konsivens. Då får du det 10 faldigt nästa gång. Har han fått av dig en gång så ska han inte in i boxen på en bra stund efter. Men nästa gång du är ute och rider så rider du kanske bara 10 minuter (om han inte sätter av då) om han är duktig så får han beröm och slipper jobba mer vid det tillfället.
lycka till!
/En van grus käkare
Jennifer80 2007-01-06, 19:42 Nej,
jag kan bara inte förstå er som tycker att man ska slakta en sådan häst!!!!
För det första: det kan ju vara mig det beror på ! Det vet jag inte än , sedan är han förövrigt lydig han lyssnar mycket bra ifrån marken.
Han har aldrig försökt att hota mig m.m. han går undan när jag ber om det! I hanteringen är han en super snäll!
Jag har haft honom nu nästan i ett år, hittils har han brallat iväg med mig så där två gånger, så det sker inte varje dag!
Han har kommit på en fixidé, ja! Och det är inte roligt för att det kan bli farligt för mig, självklart!
Menar ni alltså på allvar att hästar som ni hantera går som en klocka jämt?
Jag haft världens snällaste ponny innan araben, och även han har galopperat iväg med mig och sparkat bakut någon gång, till och med stuckit med mig när en annan häst drog om oss!
Men jag gav inte upp honom för det! Jag jobbade på det och han blev underbar, vi växte ihop så mycket att jag till och med kunde rida honom utan träns och sadel ute i skogen!
Det jag och hästen behöver är hjälp av en tränare, jag behöver sitta bättre och för all del måste jag lära känna min häst!
Men sånt tar tid! Även om jag nu är mycket irreterat att håller på så här så är det ju ett tecken att jag måste träna och han med!
Skulle mer förstått att slakta hästen om han var elak överhuvudtaget och respekterade människan inte alls.
orientalkatten 2007-01-06, 22:02 ruggiga kickar, har aldrig sett något liknande.
busiga hästar i hagen är nog ett svepskäl för att börja bralla sådär.
håller med andra här att hästen inte är vidare uppmärksam på ryttaren. börja med att ta kontrollen från marken innan du sitter upp.
går självfallet att ändra på. se bara på polishästarna, dom klarar vad som helst. men man kanske behöver hjälp.
det ser ut som om sadeln ligger ganska långt fram, är inte säker svårt att se på filmen.
med sadeln i ett bättre läge så sitter du säkrare och ekipaget blir inte så framtungt när det brakar loss.
kommer ihåg russtiden då satt man på halsen rätt som det var och blev avkickad
Fröken_Skåne 2007-01-06, 22:07 Mina hästar gör oftast så när de andra hästarna drar iväg - men jag är beredd och har vant mig vid det. Antigen får du ta in hästarna eller försöka rida i delen av paddocken där de inte går.
Equiform 2007-01-08, 14:21 *kl*
Svar till alla som svarat att man ska försöka förutse när hästen ska "smälla till", det är inte så lätt. Vet inte vilka som sett min film jag la in på mitt djur som gör likadant. Det kommer bara från ingenstans.
Vad jag menar är att man måste engagera hästen med omväxlande träning, övergångar mm så att hästen är mer fokuserad på vad ryttaren gör.
har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:
Jag vill bara peppa dig att inte ge upp. För dryga 10 år sedan var jag i samma situation som dig. Min häst var helt hopplös i ca 5-6 års åldern. Han drog iväg i många situationer både på ridbanan och vid uteritter. Det var rejäla bockar och bakutsparkar i serier. Oftast satt jag kvar, men ibland slutade det med avsittning. Han var också svår att förutse när han skulle dra iväg. Han kunde jobba tillsynes avspänt och bara explodera som en bomb. Det jag kunde förstå med tiden var att han var i ganska stort behov av stimulerande och mycket arbete. Jag tror att dessa hästar behöver lite hjärnstimulans. Han blev bara bättre och bättre ju mer han fick lära sig. Naturligtvis blev också lydigheten större i och med detta också. Vi började med fälttävlan och det passade honom utmärkt. Under vinterhalvåret hopptränade vi för tränare en gång i veckan och under den träningen fick han också utlopp för mycket energi. Till att börja med hade vi bockserier efter vartenda hinder. Det var svårt att hänga med och jag hade allt sjå i världen att "klamra mig fast". Vid ett tillfället fick jag dock oanade krafter och tog tygeln i ena handen och la på spöet bakom sadeln mitt i en kraftfull bockserie. Det slutade med att hästen galopperade i full fart framåt och slutade faktiskt att bocka efter hindren för alltid efter denna episod. Men det gäller ju att bestraffningen kommer vid exakt rätt tidpunkt och det gjorde den uppenbarligen här. Jag hade många trevliga år med denna valack. Lycka till och även till Fabians matte! :bump:
Jennifer80 2007-01-08, 20:32 Jag vill bara peppa dig att inte ge upp. För dryga 10 år sedan var jag i samma situation som dig. Min häst var helt hopplös i ca 5-6 års åldern. Han drog iväg i många situationer både på ridbanan och vid uteritter. Det var rejäla bockar och bakutsparkar i serier. Oftast satt jag kvar, men ibland slutade det med avsittning. Han var också svår att förutse när han skulle dra iväg. Han kunde jobba tillsynes avspänt och bara explodera som en bomb. Det jag kunde förstå med tiden var att han var i ganska stort behov av stimulerande och mycket arbete. Jag tror att dessa hästar behöver lite hjärnstimulans. Han blev bara bättre och bättre ju mer han fick lära sig. Naturligtvis blev också lydigheten större i och med detta också. Vi började med fälttävlan och det passade honom utmärkt. Under vinterhalvåret hopptränade vi för tränare en gång i veckan och under den träningen fick han också utlopp för mycket energi. Till att börja med hade vi bockserier efter vartenda hinder. Det var svårt att hänga med och jag hade allt sjå i världen att "klamra mig fast". Vid ett tillfället fick jag dock oanade krafter och tog tygeln i ena handen och la på spöet bakom sadeln mitt i en kraftfull bockserie. Det slutade med att hästen galopperade i full fart framåt och slutade faktiskt att bocka efter hindren för alltid efter denna episod. Men det gäller ju att bestraffningen kommer vid exakt rätt tidpunkt och det gjorde den uppenbarligen här. Jag hade många trevliga år med denna valack. Lycka till och även till Fabians matte! :bump:
Tack det var är jätte snällt inlägg!
Min häst är som en gåta för mig verkligen, igår så longerade honom ti och han var otrolig lydig.
Idag skulle jag longera/ tömköra honom, men då raceade han bara runt runt. Han lyssnade på att trava och galopp men sakta ner, nej du det vela han inte.
Visst fick honom att sakta ner efter ett tag men det tog tid, han lyssnade mycket dålig.
Han sprang runt som en idiot och var helt svettig sedan.
Trodde att han sedan skulle vara mer koncentrerat och försökte då tömköra honom med mycket övergånger.
Men för att han skulle sakta ner fick man ta ganska så ordendligt i yttre tömmen:crazy: .
När jag sedan gick hem med honom lyssnade super igen på halt m.m.:confused:
Han är väl lite knäpp ibland.
Jobbigt det där..
Men jag tror att hästen skulle behöva förstå att det där beteendet är INTE acceptabelt.
Tror som nån skrev att man måste hinna reagera innan det händer.
Känner du ingenting att han spänner sig eller blåser upp sig sekunderna innan?
För det är ju inte lätt att bestraffa när man redan har flugit av..
Det måste ske i exakt rätt ögonblick.
Han sparkar ju verkligen ordentligt bakut så jag förstår att du inte har så lätt att sitta kvar..
Ingen du kan låna en westernsadel av?
I dem sitter du ju lite stabilare och han kommer inte lyckas få av dig lika lätt.
Han har väl helt enkelt lärt sig snabbt hur han ska göra för att ge dig en flygtur.
Och kanske behöver han distraheras lite mer med varierad ridning.T.ex småvolter och förhållningar .Tempoväxlingar m.m.
Se till så att han hela tiden har en uppgift i ridningen så han hela tiden har nåt att fokusera på.
För jag tror ändå att han gör det med glimten i ögat och det är viktigt att du stoppar detta i tid annars har du kanske snart en häst som gör så titt som tätt.,
En rejäl dask med spöet och en ordentlig skänkel så han förstår att han ska FRAMÅT inte uppåt för det accepterar inte du.
Det är aldrig okej för en häst att bara sådär sparka bakut eller bocka.
Visst, en liten lycko-brall är en helt annan sak, men det är ju inte detta tal om.
Kanske en lyckobrall i den bemärkelsen att han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
Och det måste du bestämt påvisa för hästen.
Jag själv är ingen tuffing vad gäller att bli avkastad så jag förstår din jobbiga situation..:crazy:
Aldrig roligt att behöva gå i närkamp vad gäller uppfostran med sin häst i såna här situationer. Men ack så viktigt!
Och jag vet inte om det lönar sig att ta hjälp av nån annan fullt ut heller för det är ju DU som ska kunna rida honom, och det är med DIG han gör så..
Men stå på dig och var tuff. Visa vad som är okej och tala om för hästen att han får inte göra så här.
För förr eller senare så kan det sluta illa för dig.
Var rädd om dig och jag hoppas att du får fler bra svar som du kan ta hjälp av.
Exakt så där var min halvblodsvalack också. Han kunde galoppera som en tok på linan i 20 min. Det slog gnistor om skorna! För att sedan i nästa sekund vara helt avslappnad. Likadant efter han gjort en rejäl serie, då var han helt lugn och medgörlig. I övrigt var han mycket lätthanterlig.
Det här är svårt eftersom det är inte lätt att gå ut och bara låta dessa hästar galoppera av sig. Han kunde snarast kännas som ett segt tuggummi när han hade som mest energi. Min häst släppte vi i en stor gräshage varje söndag, då hade han enmans show och tokgalopperade runt i 15-30 min. Sen var han nöjd med livet! Då ska du veta att han reds ändå regelbundet dvs minst 6 dagar i veckan, varav hoppträning för instruktör en dag i veckan och dressyrträning för instruktör en dag i veckan.
Idag har jag en annan häst. Han är mycket lättare eftersom han har mera energi framåt. D v s om vi går in i manegen och jobbar så går det fint att låta han galopparbeta av sig sin energi och han gör det utan dumheter.
Jag tror att din häst har mycket behov av arbete och hjärnstimulans och när du får honom med dig så har du en häst med mycket vilja. Jobba med honom så mycket du kan gärna för instruktör. Din häst mår säkert bäst av att arbeta så mycket som möjligt åtminstone när han är uppstallad och inte går på bete. :)
Min gamla häst blev riktigt trevlig så småningom, lydigare och mer välriden förstås. Jag hade tur och blev aldrig skadad när jag ramlade av, bara blåslagen och ledsen. Använd säkerhetsväst och hjälm och var helst inte ensam när du rider. Lycka till!
*kl*
Jag vet hur det är med en häst som inte är lätt att förutse. Min gamla halvblodsvalack var snarast seg som ett "tuggummi" när han hade som mest energi. Det tar tid att lära sig signalerna. Läs gärna mina tankar som jag skrivit i detta inlägg tidigare. Och du lycka till och var rädd om dig! :bump:
*kl*
Liten fråga i ovetenskapligt syfte men intressant ändå.
Hur många av er som har dessa problem med " över-entusiastiska" pållar, har pållarna i flock (≥4st) och lösdrift?
Rolle
Islandshäster på Lösdrift
knapp
har inte läst allt men det där går att lösa.....men din sits pallar inte med och du har händerna för nära kroppen och då är man chanslös.....du tittar ner på hästen och när du har märkt att nåt är på gång är det typ för sent.... en bra sits med mkt ben lär dig känna OCH komma i tid. tycker mig känna igen hästen....var håller du till?
Jennifer80 2007-01-09, 11:55 knapp
har inte läst allt men det där går att lösa.....men din sits pallar inte med och du har händerna för nära kroppen och då är man chanslös.....du tittar ner på hästen och när du har märkt att nåt är på gång är det typ för sent.... en bra sits med mkt ben lär dig känna OCH komma i tid. tycker mig känna igen hästen....var håller du till?
i Järbo gävleborgslän
Jobbigt det där..
Men jag tror att hästen skulle behöva förstå att det där beteendet är INTE acceptabelt.
Han har väl helt enkelt lärt sig snabbt hur han ska göra för att ge dig en flygtur.
För jag tror ändå att han gör det med glimten i ögat och det är viktigt att du stoppar detta i tid annars har du kanske snart en häst som gör så titt som tätt.,
En rejäl dask med spöet och en ordentlig skänkel så han förstår att han ska FRAMÅT inte uppåt för det accepterar inte du.
- han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
[QUOTE]Och jag vet inte om det lönar sig att ta hjälp av nån annan fullt ut heller för det är ju DU som ska kunna rida honom, och det är med DIG han gör så..
Men det tror jag (att det lönar sig alltså) för ett djur som lärt sig vad som gäller lyder vem som helst. Om Din häst får lära sig att detta beteende inte är acceptabelt tror jag att han/hon accepterar det.
Exempel från hundvärlden är att mina välskolade rottweiler lyder vem som helst, säger en person till någon av mina hundar "PLATS" eller "SITT" så nog fasen lägger de sig eller sätter sig. De har ju lärt sig vad kommandot betyder.
Jag tror att det är en vanföreställning att djur är så präglade på vissa personer att de endast lyder dem (av erfarenhet från mitt arbete med inskrivna djur på djursjukhuset där djurägaren säger "han lyder endast mig", "han älskar endast mig etc etc"), djuren anpassar sig o lär sig.
Om nu Din häst får sig en "läxa" i att detta beteende är inte acceptabelt, kanske måste upprepas ett par gånger så tror jag nog att han/hon kommer att fungera med Dig.
Man tror ofta att djuren känner att man är nervös inför något o reagerar på det, som att jag är nervös inför hästen eller en situation som kan uppkomma med hästen. Jag har ofta varit nervös när jag ridit men sagt till mig själv, "vaddå, hur ska hästen veta vad jag är nervös för? Jag kanske är nervös för jag ska till tandläkaren efter ridningen". Det får den tåla.
Jennifer80 2007-01-09, 16:27 [QUOTE=ika77;7189407]Jobbigt det där..
- han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
Men det tror jag (att det lönar sig alltså) för ett djur som lärt sig vad som gäller lyder vem som helst. Om Din häst får lära sig att detta beteende inte är acceptabelt tror jag att han/hon accepterar det.
Exempel från hundvärlden är att mina välskolade rottweiler lyder vem som helst, säger en person till någon av mina hundar "PLATS" eller "SITT" så nog fasen lägger de sig eller sätter sig. De har ju lärt sig vad kommandot betyder.
Jag tror att det är en vanföreställning att djur är så präglade på vissa personer att de endast lyder dem (av erfarenhet från mitt arbete med inskrivna djur på djursjukhuset där djurägaren säger "han lyder endast mig", "han älskar endast mig etc etc"), djuren anpassar sig o lär sig.
Om nu Din häst får sig en "läxa" i att detta beteende är inte acceptabelt, kanske måste upprepas ett par gånger så tror jag nog att han/hon kommer att fungera med Dig.
Man tror ofta att djuren känner att man är nervös inför något o reagerar på det, som att jag är nervös inför hästen eller en situation som kan uppkomma med hästen. Jag har ofta varit nervös när jag ridit men sagt till mig själv, "vaddå, hur ska hästen veta vad jag är nervös för? Jag kanske är nervös för jag ska till tandläkaren efter ridningen". Det får den tåla.
Ja, tycker lika som dig, det är egentligen skitsamma vem som sitter på han ska ju ha respekt.
Eftersom jag vet att min ridning inte är den bästa så letar jag med ljus och lykta efter en erfaren duktig medryttare.
Men tyvärr har jag hittils inte hittat ngn intresserade:crazy:
Ta hjälp av en tränare istället för en medryttare. Medryttaren kan göra hästen till något som du inte vill.. Det är bättre att du får ordning på hästen istället. Lämna hästen till en tillridare annars?
Madde_padde 2007-01-10, 09:16 hade precis samma problem som dig i förra stallet men då va de 6 stycken åringar som bara älskade min häst och sprang som tokar...
Hon höll dock barap å så på höst och vinterna när de va kallt eller när hon va brunstig...:crazy: men ja sattep å graman sånna dar hon var på tåna och de hjälpte super bra! longering innnan passet funkade me bra...hoppas d elöser sig för dig..orkade tyvcärr inte läsa igenom allt men
Sån är min häst jämnt när jag tränar eller tävlar...hon blir rädd för andra hästar....men trots det så placerar hon sig i 120 klasser!! en del av det gick bort när jag utsatte henne för det ofta...
Sån är min häst jämnt när jag tränar eller tävlar...hon blir rädd för andra hästar....men trots det så placerar hon sig i 120 klasser!! en del av det gick bort när jag utsatte henne för det ofta...
Jag menar inte riktigt sån nervositet som att man t.ex ska göra nåt jobbigt eller nervöst efter man varit i stallet.
Det jag menar är att ryttaren blir nervös av själva problemet i tråden.
Det här att personen kanske sitteroch spänner sig och väntar på att det ska hända.
Alltid otrevligt att bli avkastad. Och inget man ser fram emot.
Givetvis är det inte en ursäkt för hästen att fara i luften bara för att ryttaren är lite spänd/nervös.
Men det är nog ganska vanligt.
Säger inte att det är så här i tråden om just detta fallet..
Men jag vet att det kan vara så för många..
Till TS:
Skaffa en tränare som du vet kan detta istället för en medryttare som du inte vet så mkt om..
Det kan bli ännu mer fel..
Det får bli mitt lilla tips.;)
Lycka till!
*kl*
Hur många av er som har dessa problem med " över-entusiastiska" pållar, har pållarna i flock (≥4st) och lösdrift?
Rolle
Hmmm...ingen? Vad kan man dra för slutsatser av det :cool: ;)
Rolle....igen
Nikki o Fabian 2007-01-10, 12:02 *kl*
Rolle
Jag vet nästan helt säkert att Fabbe skulle må som bäst om han fick gå på lösdrift, sen tycker jag oxå att hästar ska gå i flock, så stora som möjligt.
Tyvärr har Fabbe bara en hästkompis i hagen pga olika anledningar, men hade jag fått bestämma hade han fått flera. Och hade möjligheten till lösdrift funnits hade han hamnat där på en gång, men nu finns inte den möjligheten tyvärr.
|
|