Visa fullständig version : Onormal saltkonsumtion?

Silly
2007-01-02, 20:31
Är det normalt att en 450 kg häst käkar en 2 kg saltsten (en liten alltså) på drygt tre veckor? Rids svettig kanske 2 dagar i veckan och brukar inte svettas under täcket eller så..

Mirraya
2007-01-03, 08:12
Är ingen saltexpert.. men det låter lite mycket... sen har jag hört att salt i större mängder inte är bra för hästar(liksom för oss människor), men det finns däremot elektrolyter man ger i vatten som fungerar som svettersättning. Det viktigaste är ju att din häst dricker ordentligt - både om den äter saltsten eller får elektrolyter..

Vi har en häst i stallet här som "äter saltsten" också.. där tror vi snarare det bero på brist an någon mineral... har bara inte listat ut vilken än :smirk: :D

humlanotrocadero
2007-01-03, 08:24
Min häst skulle kunna äta så mkt om han hade "fri tillgång" han äter upp alla saltstenar som finns i stallet:love:

Men jag strör bara lite på maten istället för hel sten jag är rädd att han ska få för mkt.

810110
2007-01-03, 08:24
Det skulle nog vara en bättre lösning för dig att lägga salt i fodret istället. Jag ger 1 msk om dagen i fodret. Det är tillräckligt vid normal ridning.

Eastwick
2007-01-03, 17:19
Jag hade en unghäst som käkade saltsten när han hade tråkigt, det slutade med att han fick röd urin... såg ut som han kissat blod i snön. Detta försvann efter borttagande av saltsten.