Visa fullständig version : Klippt häst på lösdrift?
Lycanthrope 2007-01-04, 17:30 Jag vet inte om tråden ligger rätt.. Flytta gärna rätt den isåfall :o
Jag ska flytta mina hästar till lösdrift med ordentlig ligghall, fri tillgång på grovfoder. Boxar i ligghallen att ha dom i om det stormar till.
Det gäller nu i vinter min bruksnordis, som just nu går utan täcke.
Men hon blir så svettig när hon rids så hon ska klippas på hals/bog o lite längre bak, ej rygg/länd. Hon har ett tjockt vinter täcke (300g tror jag), utan hals.
Klarar hon sig så på lösdrift? Måste hon ha halstäcke?
Fryser hon inte om bogen/halsen/magen eftersom täcket inte täcker där som det gör på tex rygg?
:o
Sen är det min nyköpta kallblodstravare som är klippt, hela halsen, bogen, sidorna. Som ovan ungefär. Hon har också ett tjockt vintertäcke. Hon har nu stått inne, kan man ställa henne på lösdrift då utan problem?
Hoppas någon har visa svar :o
lancelot 2007-01-04, 17:46 Halloj! Klart du kan klippa dina nordisar fast de går på lösdrift.
Har själv 6 st hästar på lösdrift, 1 isis, 3 hbl och 2 nodisar. Nordisen är klippt hela halsen ch bogen och har gått utan täcke hela vintern och han mår aldelles utmärkt! Halvbloden har jag inte klippt i vinter eftersom jag inte ridit så mycket i ridhus i år, men förra vintern spårklippte jag mitt hbl sto och hon klarade det fint också.
Har läst nånstans att ren torr kyla klarar en klippt häst upp till -18 grader och en oklippt häst upp till -27 grader, tycker iofs att det låter mycket, men detta gäller som sagt ren torr kyla, blåser det och regnar/snöar blir det ju "kallare". Det jag brukar tänka på när jag klipper mina lösdriftshästar är att spara päls över rumpa och rygg.
Klart hon klarar sig på lösdrift! ingen fråga om saken.
Men jag skulle inte sätta täcke på henne isf. big No NO.
Med grovfoder komer hon hålla värmen perfekt själv
att sätta täcke på kommer förstöra hennes möjligheter
att skapa egen värmeproduktion och fukt kommer samlas
mellan täcket och hästen och frysa.
Även om hon blir svettig så kan du väl ta dig
tid att skritta av ordentligt, då torkar den inre pälsen
och hon håller sig varm. Mina hästar går alla på lösdrift
året runt. Utan klippning, utan täcken och jag tävlar dem endå.
Jag släpper ut dem svettiga i hagen och dem torkar på 2 sek.:eek:
(Alldrig sjuka):bump:
travare
connemara
halvblod/welsh
lipizzan
Lycanthrope 2007-01-04, 18:04 Men är det verkligen bra o släppa ut en svettig häst i isande kyla? :crazy:
Särskilt om hon är klippt måste hon väl ändå ha täcke liksom?
Adrenochrome 2007-01-04, 18:27 Jag fattar inte alla dessa trådar ang klippta hästar och om dom måste ha täcke. Förstås det inte att: NÅGOT måste ersätta det ni klipper bort. Pälsen är till för att hästen ska hålla värme bla...och om man då tar bort detta..jamen givetvis måste ju pälsen ersättas. Bara för att många INTE ser sina klippta hästar stå och huttra, så betyder det ju inte automatiskt att ersättning för förlorad päls inte behövs.
Lycanthrope 2007-01-04, 18:33 Ja precis!
Det borde väl räcka med tjockt vintertäcke?
Men måste jag ha halstäcke :crazy:
Ja, jag vet inte vad jag ska säga....:confused:
tycker att lösdrift och klippning rimmar dåligt.....
det beror ju iofs. på väder och vind.
jag tycker ju inte att man ska ha täcke på hästen hela tiden
eftersom (som ngn skrev här ovanför) kan i bland täcken kyla mer än att värma om de t.ex kommer fukt emellan.
vår-sommar och tidig höst e de väl inga problem men just vinter....
när man klipper hästen försvinner ju dess naturliga skydd och risken för stela leder och t.ex förfrysnings skador är ju överhängande:crazy:
det är ju helt upp till var och en men inget jag personligen skulle göra.
du vet ju bäst själv hur vädret ser ut hos just dig!
Stefffie 2007-01-04, 18:41 En bruksnordis som bara är halvklippt tror jag klarar sig MYCKET bra även utan täcke, framförallt som det finns fri tillgång på grovfoder. Täcket gör nog ingen nytta i det här fallet, trycker bara ner hästens egen värme"funktion".
Jag vet inte vartilandet du bor, men vi har ännu inte haft minusgrader, o har två dräktiga ston och två 8 mån föl ute hela dagarna, otäckade. Då rör det sig om fbl, fbl korsning samt halvblod. Inga jättepälsar med andra ord, och de klarar sig jättebra, trots den blåsiga skånska slätten.
Stefffie 2007-01-04, 18:43 Luvan:
Jag har också funderat lite på det där, men jag förstår eg. inte varför man inte skulle kunna ha en klippt häst på lösdrift?
Visst, det skulle kanske gå åt ngra extra täcken att skifta mellan, men de flesta klippta hästar går ju redan täckade dygnet runt, så på den fronten är det ju ingen skillnad.
Lycanthrope 2007-01-04, 18:54 Ja det är sant..
Usch, jag blir så förvirrad av den här tråden!
Ena hästen är klippt och har täcke ute nu, så det ska hon fortsätta med.
Nordis måste klippas för hon hårdtränas och blir så svettig!
Jag kan skritta och skritta men det torkar då inte på några 2 sek, knappt en timma heller. :crazy:
Och det skulle inte kännas bra att släppa henne klippt utan täcke :crazy:
Nä, absolut!
det är ju det jag menar...
här hos mig hade det varit väldigt idiotiskt att kombinera lösdr. med klippning men det beror ju helt på vad man har för väder där man bor!
jag kanske e tokig men här hos mig hade jag nog upplevt det lite som att gå ut med bikini i snöstorm och -20´c:D
Lycanthrope 2007-01-04, 19:02 Jag bor fö i Kalmar där vintern uppenbarligen är låångt borta :mad:
Det är plusgrader, som lägst - grader. Lite regn, grått o trist. Knopparna slår o dör igen, igelkottarna går int i ide... :smirk:
Vintern kommer väl såsmåningom.
Men som jag skrivit så måste hon klippas! och den ena är redan klippt.
sen är det ju en annan grej oxå,
blåser det mkt så hindrar ju inte täckena allt heller... vind, drag å blåst tar sig in genom det mesta på nåt ställe....
är någon annan häst klippt där du ska ha dina?
hur verkar dom klara det?
följ hjärtat och sunt förnuft:bump:
vet ju inte var du bor men har du "hyfsat" väder är det nog kanske inga större problem:idea:
hann inte läsa ditt svar förren jag skickade mitt:smirk:
det låter ju inte som om det skulle vara nåt större problem i af.
det är ju inte sååå himla länge förrren våren är här heller:)
Lycanthrope 2007-01-04, 19:07 Är det storm så finns det boxar. Och som sagt, de kan gå in i ett rejält vindskydd om det skulle vara så.
Det är ingen av de andra som går på lösdrift, bara en islandshäst som ska gå med mina, som promenadrids och är oklippt.
det är ju jättebra att det finns boxar att ha dom i om det behövs...
följ ditt eget förnuft och det blir nog bra:)
som sagt... beror helt på klimat å så.....
Stefffie 2007-01-04, 19:20 hym? Nu tycker jag du säger emot dig själv? Att det funkar med klippt häst och lösdrift, men inte hos dig?
varför det?
Man lägge rju täcke på hästen som vanligt, bara att den får vara ute dygnet runt ist.?
Lycan: Om du har bestämt dig för att ha täcke på henne, tycker du då inte att det isf. är snällare att klippa hästen?
Att lägga täcke på en långhårig fuktig häst är inte heller någon jättebra lösning liks,
Lycanthrope 2007-01-04, 19:28 Du har nog missuppfattat mig?
Jag SKA klippa henne, det va det allt handlade om, sen undrade jag ang lösdrift när hon va klippt. Jag skulle inte ha täcke annars.
Hon ska klippas och ha täcke, stå i box om det är storm :devil:
hm, nja, jag hade då inte klippt el slängt på täcke iaf.
Jag har aldrig varit med om en häst som inte haft torr
underpäls efter 10 min skritt. Att övre pälsen inte är torr
är ju självklart, men det är inte den pälsen dem värmer sig
med. En häst kan ju ligga i snö / stå med snötäcke över sig utan att
frysa (dvs, istappar och väta i yttre pälsen). Svett-fukt är inget
undantag i det fallet.Mina hästar har då alldrig lidit av det.
Lycanthrope 2007-01-04, 19:41 Okey.
men nu är det så att hon behövs klippas.
Och då tkr jag det är rättvist att hon ska ha täcke eftersom jag tar bort en del av hennes naturliga.. ehm.. päls :p
och den andra hästen är som sagt redan klippt och går ute med vintertäcke, det är inte så shyst att plötsligt plocka bort det, och hon har haft täcke hela hösten så har inte så mkt päls.
Men är det verkligen bra o släppa ut en svettig häst i isande kyla? :crazy:
Särskilt om hon är klippt måste hon väl ändå ha täcke liksom?
(hm, nja, jag hade då inte klippt el slängt på täcke iaf.
undantag i det fallet.Mina hästar har då alldrig lidit av det.)
Om du envisas med täcken måste du vänta med att lägga på henne
ett sådant tills hon inte producerar så mycket värme längre (eftersom
värmen blir till fukt under täcket), och efter en träning kan ju det
ta ett jäkla bra tag... Mycket längre tid än vad det tar för underpälsen att torka.
Så är det värt det? Onödig tid? Onödiga pengar?
Och är det värt att sabba hästens värmesystem? vilket innebär
att hästen i framtiden kommer bli känsligare för kyla eftersom den
slutat producera egen värme till 100%. Att tillägga är väl att
en häst som inte har den mekaniken fullt fungerande får inte heller
ordentligt med blod ut i musklerna (vilket hela värmegrejjen bygger på)
å det resulterar i att du hela tiden måste hålla din häst varm med
ländtäcken osv. samt att du måste värma upp innan ridpasset
mycket längre tid än hos en häst med normalt blodomlopp i
musklerna. Muskelskador och sträckningsskador blir vanligare
och hästen kommer ta mycket längre tid på sig att läka dessa.
Å då har vi inte äns kommit in på träningsvärk. :angel:
Sry, besservisser, i know.:bump: Men jag har sett så många
skräck-exempel på halvblod som får muskelproblem hit å dit.
Lycanthrope 2007-01-04, 20:18 Vad menar du med att kalla mig besservisser!? :mad:
Jag frågar ju för att jag va osäker, du kan ju vara snäll iaf.
Och detta är inget halvblod, det är en bruksnordis.
Jag har bara sett en hel del hästar som fryser när de är oklippta och svettiga efter ridpass och går ut i bitande kyla.
Hon blir ju helt drypande av svett efter träningen? Hela halsen, bogen, sidorna, under sadeln..
Varför jag inte tycker att det passar hos mig är för att jag bor nästan längst upp i landet och här har vi ca:1 m snö och i natt var det -32´c.
därför skulle inte jag klippa hästen:smirk:
det är ju faktiskt ganska självklart att pälsen inte finns där bara för att...
men skulle jag däremot bo på ett annat ställe var det inte är speciellt ruggit väder så kanske jag övervägt saken.
personligen är jag inte helt för klippning men i vissa fall kan det vara nödvändigt:o
Stefffie 2007-01-05, 01:06 Jag tror att hon syftade på sig själv när hon skrev Besserwiesser, och inte dig.
Hym, men ska du alltså helklippa hästen? Det var det jag syftade på. Då slipper du ju all svett.
Tänkte, eftersom det i ursprungsinlägget stod Men hon blir så svettig när hon rids så hon ska klippas på hals/bog o lite längre bak, ej rygg/länd. Hon har ett tjockt vinter täcke (300g tror jag), utan hals.
så lät det inte som att hon skulle helklippas.
Luvan: aah, okei, ja, för o hålla en klippt häst varm i 32 minus krävs det nog en hel del täcken. :p
Jag är inte heller ngt klippesfan, hästen jag rider nu är oklippt, och det är nästan bara tur, för annars skulle hon ALDRIG bli trött. :p
Lycanthrope 2007-01-05, 07:37 Jag tror att hon syftade på sig själv när hon skrev Besserwiesser, och inte dig.
:angel: :o
Hym, men ska du alltså helklippa hästen? Det var det jag syftade på. Då slipper du ju all svett.
Tänkte, eftersom det i ursprungsinlägget stod
så lät det inte som att hon skulle helklippas.
Luvan: aah, okei, ja, för o hålla en klippt häst varm i 32 minus krävs det nog en hel del täcken. :p
Jag är inte heller ngt klippesfan, hästen jag rider nu är oklippt, och det är nästan bara tur, för annars skulle hon ALDRIG bli trött. :p
Nej ingen helklippning. Bara där det är som värst, alltså hals, bog och lite bakåt på sidorna. Klipper man magen? :o
Naa, jag tycker inte man ska klippa hästar om det inte behövs. Bara för att det är snyggt osv.
nordsvensken 2007-01-06, 09:52 Klipp du med gott samvete! Hon lär klara sig bra utan halstäcke om hon inte är "onormalt" känslig.
Mitt nsv-sto är helklippt på lösdrift. bra ligghall, fri tillgång på grovfoder och ett vettigt täcke bara! De flesta hästar av den här rasen är ju inte särskilt frusna av sig. Mitt sto går ofta naken på dagarna om det inte regnar, är flera minusgrader eller blåser, och hon fryser inte iaf...
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06150000-06159999/500x375/6155823.jpg
lancelot 2007-01-06, 10:19 Kan bara hålla med nordsvensken och framförallt Tana som jag tycker har en väldigt bra inställning och sunda inlägg!
Visst bodde du i Kalmar dit vintern inte hunnit än? Klipp du din häst, men lämna kvar över rumpa ock rygg, täcka efter sunt fönuft. :bump:
hillevie 2007-01-06, 14:39 visst kan du klippa din häst även om den ska vara på lösdrift. vi använder "bara" vintertäcke utan halstäcke dom år vi klipper. (både shettisar och halvblod) personligen tycker inte jag det är någon skillnad på kallstall och ligghall mer än möjligen att hästen har möjlighet att "söka skydd" i ligghallen även dagtid om den har lust.
hillevie 2007-01-06, 14:51 (hm, nja, jag hade då inte klippt el slängt på täcke iaf.
ta ett jäkla bra tag... Mycket längre tid än vad det tar för underpälsen att torka.
det va det dumaste jag läst på ett bra tag...
en :devil: -a skillnad på fukt som hästen producerar närmast kroppen och fukt som ligger utanpå pälsen utan att "nå" själva hästen. har du hört talas om andas täcken ? nästan alla täcken är av den typen idag (förr använde vi ylletäcke med halm under tills hästen va torr) att gå ut fuktig i kyla är ju ett strålande sätt för att skaffa muskelproblem.
varifrån har du fått att man "sabbar hästens värmesystem" ? har du någon "källa" till det påståendet ?
ditt inlägg påminer om en ytlig bekant som ansåg att hennes korsförlamningshäst inte behövde täcke hur mkt. den än fick korsförlamning av kyla, pga att det ju va en nordsvensk och den rasen behöver inte ha täcke för dom fryser inte :mad: vart tog känslan för olika individer/behov vägen (oavsett vad det är för "ras")?
Hej
Min häst är klippt ( helklippt ) har dubbla täcken och går på lösdrift, fungerar jättebra. Har precis samma problem som du han blir snabbt svettig vid ridning. Nu kan jag efter ett ridpass ta en fuktig svamp och torka av honom där han har varit svettig och han torkar fort.
Lycanthrope 2007-01-06, 15:20 Tack till de senaste inläggen!
Men ska jag spara över rumpa och rygg som planerat då?
Något förslag på klippning? Bild!? :angel: :D
nordsvensken 2007-01-06, 16:26 Spara du över rumpa och rygg om det räcker för att hon inte skall översvettas! Mitt sto blir svettig otroligt lätt och får fuktexem om hon inte torkar upp snabbt, därav helklippningen!
VeryGirl 2007-01-12, 15:34 Hej!
Jag har en gammal kallblods häst som går ute året om/dygnet runt. Han är inte klippt så jag slänger bara på han ett täcke när det börjar bli kallt. Just nu har han ett regn/fleece täcke på sig. Och när det blir kallare har han ett vanligt vintertäcke. Och han fryser inte och svettas inte heller. Han verkar trivas!
Så jag tror att du kan ha utan halstäcke på dina små hästar! :)
//Erika
VeryGirl 2007-01-12, 15:40 (hm, nja, jag hade då inte klippt el slängt på täcke iaf.
Hej!
Så du tycker alltså att det är bättre för hästen att strunta i att klippa den, och sen att den blir svettig så fort man rider den? Då är det väl bättre att klippa hästen så den inte svettas när man rider. Eller?? Så du klipper inte dina hästar?
//Erika
På Islandssidan finns en tråd med tips om klippningar, den heter nog "Bilder på klipping" kort och gott. Min Islandshäst går på lösdrift och är klippt på framsidan av halsen i en kanske 30cm bred rand och hela bringan och kort in mellan frambenen, samt en liten rand över vardera framben.
Halvklippte honom i höstas (september) och det har nästan helt vuxit ut, klippte lite framtill sedan i november, och nu har jag klippt igen. Lämnade ungefär 5-10mm päls kvar. Han ser inte ut att frysa, men om det blir neråt 20-30 minus de närmaste 3-4veckorna kommer han att få ett tunt täcke på sig de dagarna för säkerhets skull. Sedan har det vuxit ut ganska bra tror jag, om pälsen fortsätter växa lika snabbt som den gjort hitintills.
Jag skulle börja med att klippa bara lite och sedan se om jag behövde klippa mer istället för att klippa i onödan. Man behöver inte heller raka, man kan som sagt lämna lite päls.
|
|