Visa fullständig version : Barfota!
Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
hästar i d vilda går kanske inte 4 lektioner om dan i full fräs med barn som påverkar balansen.Men i d vilda är d den starkaste som överlever,är en häst x-bent så slits ju insidan vääääldigt mycke,utanverkning och skoning blir d bara värre och till slut kan hästen inte gå,altså,den svaga överlevde inte.Hästar är inte anpassade för asfalt heller.
Hade man inte skott eller verkat sin häst hade hållbarheten försämrats och ridbarheten hade inte vart så god.
Dom hade inte heller direkt många grusvägar heller, utan mest mjuk skogs- och ängsmark.
Det skulle nästan klassas som djurplågeri om min häst fick börja gå barfota för han är så pass känslig så skulle han gå utan skor på en grusväg skulle han bli tvärhalt :confused:
Sen finns det ju hästar som skulle klara av att gå barfota året om (nej, dom bryter inte benen av sig för lite is, det är skorna som gör det ännu halare om dom inte är broddade)
Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Jag tycker att du har rätt inställning. Båda mina hästar är barfota och trivs otroligt bra med det, en av dom en äldre dam som haft skor större delen av hennes liv. Den andra en unghäst som inte kommer att skos i sitt liv. Tycker dock att det är väldigt synd att så många är emot barfotagång, bara för att dom tror att det är nån slags mode-grej. Mycket synd att så få ger sina hästar den fina chansen att få vara barfota också.. Antar att hästfolk är rädd för att prova något "nytt" som egentligen hör till hästens naturliga.
Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!
|håller med er . jag har haft skor på mina hästar alltid men inte längre . har ett fullblod och en shettis på lösdrift hemma passar mig och hästarna utmärkt.
Prova att gå barfota och sedan sätt ett barn på era axlar och gå barfota. Det blir en viss skillnad!
Kharachi 2007-01-05, 09:22 tycker inte man sa ha de i onödan... e en ponny i stallet (över 20 år) går inget, haft skor hela tiden, men jag tycker hon kan då utan nu... e ju inte bra för hovarna... och hon går i en mjuk lerig hage...
Jag just ja. Tänk vad fantastiskt det skulle vara om de aldrig kommit på skor till människor heller. Jag menar alla skulle ju vara så tåliga med tjocka fotsulor och skomode skulle inte existera. Jag menar jag la nyligen ner 1000 kr på ett par nya löpskor. Det skulle jag då inte behövt.
Hälsning Maja
Då hade vi här i norden inte existerat... Kallbrand i fötterna ;)
/Tinen (Inte menat till nån ny diskussion, men tyckte liknelsen var lite rolig)
Som någon redan skrivit, i de vilda är det dom starka som överlever.
Jag skor min häst tex för hon sliter snett på bakhovarna, sen vill jag kunna brodda :P
bettysmatte 2007-01-05, 12:47 Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!
Så om man inte håller med så får man inte svara, eller?
Jag säger som jag brukar, och som jag börjar bli trött på:
Vissa hästar klarar sig barfota (t. ex. min shettis), andra gör det inte (t. ex. min haflinger). Jag hade varit glad om jag inte behövt punga ut med 750 kr för en helskoning, men min hästs välbefinnande måste gå före min plånboks. ALLA får göra som de vill, utifrån sin egen häst och sig själv. Det finns få rätt och fel, MEN när hästen lider är det definitivt fel...
Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor.
Nej, och när de var vilda och inte kunde gå - då dog dom.
Det skulle de säkert, om resten av deras liv var format så. Men varför ...
... stänger vi in dem i stall och hagar?
... fodrar vi dem?
... rider, kör och hanterar vi dem?
Att sko en häst är inte ett direkt modernt påfund, även om det är ungt räknat till artens ålder. Nu har vi ju gjort rätt stora ingrepp i hästens naturliga förutsättningar när vi domesticerat dem, så då får vi så vackert ta vårt ansvar och se till att det blir under så goda former som möjligt.
För mig själv skulle jag inte kunna försvara fläkskador eller en häst som ömmar när den går.
Så om man inte håller med så får man inte svara, eller?
Jag säger som jag brukar, och som jag börjar bli trött på:
Vissa hästar klarar sig barfota (t. ex. min shettis), andra gör det inte (t. ex. min haflinger). Jag hade varit glad om jag inte behövt punga ut med 750 kr för en helskoning, men min hästs välbefinnande måste gå före min plånboks. ALLA får göra som de vill, utifrån sin egen häst och sig själv. Det finns få rätt och fel, MEN när hästen lider är det definitivt fel...
Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.
Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:
I det vilda används inte hästen till nåt, utan den är fri.
Funkar inte att jämföra det med dagens hästar.
Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
Jag har haft mitt sto mkt barfota, men sen hennes ryggproblem är det skor och brodd runt om nu på vintern, hon får inte spänna sig och bli mer spänd i ryggmuskulaturen än hon redan är för att det är halt.
Travhästar skors väl om efter varje lopp?Elle kanske bara nåt jag har hört:crazy:
Tycker att om en häst ömmar eller har fel benställning,då borde den få ha skor/kilar så att den inte får ont eller så att benställningarna blir ännu värre.
Nej skos om gör dom knappast.. men byta skor inför start och efter kan man ju göra.
bettysmatte 2007-01-05, 18:15 Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.
FÖRSTÅR gör jag mycket bra, däremot är jag väldigt dålig på att LYDA order:devil: . Mina åsikter är lika betydelsefulla som dina.
Lillkumpula 2007-01-05, 19:54 Varför ska man ha skor på hästar egentligen?
Sliter fel & för mycket, avel har påverkat hornkvaliten, bättre grepp på isiga/blöta underlag osv.
Anledningarna är många och jag talar från egen erfarenhet/kunskap (är ej utbildad inom detta).
När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Ha, de hade varit en syn att se en häst sitta och finslipa sina ideer om hur den första järnskon skulle vara utforman:rofl:
Nä, dom hade inga skor när dom var vilda, eftersom dom då var vilda och de fåtal hästar som föddes med felaktiga benställningar & dålig hornkvalite utrotades genom mottot: "starkast överlever". Det som blev kvar var friska, starka och fysiskt korrekta hästar som fortplantade sig med andra lika starka individer - och där fortsätter det bara på samma visa.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv.
Drömma kan man alltid, och visst är det optimalaste för en häst att gå barfota - under de förutsättningar att den faktist klarar av det utan smärta/obehag och förstörda hovar som pris.
Om vi hade från första början vägrat att sko våran hästar för att tillfredställa 2000-talets barfotafolk, så hade vi nog fortfarande gjort hundmat av hästarna... Dom hade inte hållt våra krav på vad en häst ska kunna göra. Hästen hade inte kunna användas i krig, inte heller som transportmedel, jord och skogsbruk hade inte heller funkat.
Hästarna hade inte hållt våra krav eftersom den lilla vildhästen är inte den optimalaste hästen inom alla dessa områden.
Avel var ett måste, och jag tro (JAG VET INTE - DET ÄR BARA EN TEORI) att man la större vikt på det man ville ha = en häst som passar området. Att hornkvaliten blev mindre bra och att ett och annat föl ploppade ut med olika "benfel" korrigerade man då med skor.
Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Javisst blir hovarna starkare och tåligare om dom utsätts mer - de är mina två hästar levande bevis på. Eftersom jag bara har dom som hobbyhästar och luffsar för de mesta runt i skogen så blir den ett bra och naturligt slitage, och hovisen korrigerar och verkar ner de lilla extra som behövs.
Och javisst skulle mina fötter ha hård fotsula om jag redan från födsel gick barfota, men jag skulle frysa en aning då jag dålig blodcirkulation och de är -15 ute nu.
-Som en gämförlese med att det inte alltid är optimalast för en människa att gå barfota heller. Bara för att vissa afrikanska folkslag springer runt i Sahara utan dojjer, så betyder de inte att jag skulle trivas med det.
Ja, om vi inte tränade, tävlade eller höll våra hästar i inhängat område så skulle även våra hästar idag rensa ut de svaga och de starka skulle ta över. Alltså, låta våra hästar återgå till ett helt naturligt tillstånd.
Karolina 2007-01-07, 19:45 Jag hade mitt halvblod helskodd förut, men har honom barfota nu. Detta fungerar jättebra.
Man kan ju vända på frågan också: Varför har människan hittat på att sko hästar överhuvudtaget? Det är ju både jobbigt och dyrt. Om alla hästar hade klarat sig utan skor i alla lägen fanns det ju ingen anledning att börja med detta påfund, eller hur?
ainasoja 2007-01-07, 20:50 Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.
Men du får kommentera?
Apollo 13 2007-01-07, 20:59 Alla individet är olika!
Min polle gick utan bakskor när han kom till mig, nu har han skor runt om eftersom jag vill kunna brodda... vill inte ha fläkskador i hagen... Sedan när det blir vår så ryker skorna bak sedan så ska jag göra mig för med tidigare ägaren om varför skorna fram inte åkte av förut?
En kompis till mig har en häst vars de testade att ta av skorna på, stackaren stod prick stilla i hagen och vägrade röra sig.
Alla hästar trivs inte utan skor, vissa kan inte gå utan dem pga många olika anledningar, vissa som du fått höra om i tidigare inlägg.
Jag tycker inte frågan är om alla hästar borde gå barfota eller ej, utan passar det den här individen eller inte?
Apollo 13 2007-01-07, 21:02 Jag tycker att du har rätt inställning. Båda mina hästar är barfota och trivs otroligt bra med det, en av dom en äldre dam som haft skor större delen av hennes liv. Den andra en unghäst som inte kommer att skos i sitt liv. Tycker dock att det är väldigt synd att så många är emot barfotagång, bara för att dom tror att det är nån slags mode-grej. Mycket synd att så få ger sina hästar den fina chansen att få vara barfota också.. Antar att hästfolk är rädd för att prova något "nytt" som egentligen hör till hästens naturliga.
Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!
tror du har missat något grundläggande med bukefalos...
detta är ett diskussionsforum. säger man något så får man räkna med att folk säger något tillbaka, det är lixom det som är själva grejen....
wonderbaunbabe 2007-01-09, 10:02 När jag fick min häst så var han helskodd. Jag vill helst att han ska gå barfota, men efter ett år (och en flytt till ett stall där det fanns mycket grusvägar) vart jag tvungen att sko honom i fram. Och han måste skos om var 6:e vecka.
Är det hårt i marken vill han inte gå alls... varesig med eller utan skor...
Skum häst det där hehe :)
Fast nu är han nöjd, och då så ska han få vara det .-)
Alla hästar är olika och alla klarar sig inte barfota. Min unghäst har gått utan skor hela sitt liv och klarat sig alldeles utmärkt, fram till när han började ridas. Han framhovar är av värdelös kvalitet och även fast jag nästan enbart red i skogen och mycket lite på grus/asfaltsvägar fanns det knappt några framhovar kvar. Däremot är hans bakhovar kalas! Därför skos han fram. Mina tävlingshästar har jag alltid skodda eftersom jag vill kunna rida dom fullt ut utan en ömfotad häst och trasiga hovar. Och så rider jag fälttävlan och gå ut i terrängen utan broddar.. ? Aldrig! Vintertid skor jag runt om på dom hästar som behöver broddas.
Maggie W 2007-01-09, 11:27 Varför denna krigföring mellan barfota och skor???!!! Det absolut viktigaste för en häst är att hovarna är i naturlig balans och att dom verkas utifrån detta, ingen är den andra lik och varje hov strävar efter sin optimala form och balans. Sedan får man ta ställning till om hästen kan gå barfota eller behöver skor allt utifrån hästens förutsättningar, miljö och vad den används till.
Det är ju faktiskt lite skillnad på hur vildhästar och våra hobbyhästars fötter används. En vildhäst går inte omkring med en tyngd på ryggen, den väljer själv hur och var den vill gå. Våra ridhästars fötter utsätts ju för en aning mer.
Men om vi ska vara riktigt naturliga så ska vi nog dra av skorna på hästarna och släppa ut dem i det fria så att alla får vara vildhästar och slippa bli hunsade...
Nä det är klart att ingen får kommentera dig, bara du som får kommentera andra. Vi är inte med på ditt utberdda djurplågeri så det är nått du får ha för dig själv.
Hoppas du inte använder skor heller för det gjorde ju inte våra förfäder grottmännen heller.
Hej!
min häst gick barfota tills hon blev inriden vid 3 års ålder, hon har fortfarande starka och fina fötter (hon är 9 nu). Jag gissar att skorna åkte på för hon blev ömfotad, trots 3 år utan skor.
I somras provade jag henne utan skor, när hon ändå vilade pga skada, det gick jättebra så länge hon bara fick stå i sjukhagen och ledas i skritt 10 min 2 gånger om dagen. När vi ökade till 20 min skritt 2 gånger dagligen blev hon ömfotad och ville alls inte gå (inte såå vanligt när man spenderar hela sina dagar antingen i boxen eller i en liten sketen sjukhage). Så då satt ejag på henne skorna igen, för hon ska inte behöva lida för att jag vill ha henne utan skor. Så fort skorna kom på blev hon en helt ny häst, pigg och glad och fort som 17 gick promenderna. Och eftersom hon är min ridhäst och inte en jättehamster jag bara kelar med så får hon ha skor för att slippa smärtan när jag använder henne till det jag vill ha henne till.
/ Lavinia, som gärna har barfota, men häst får inte lida av det.
tirnanog 2007-01-09, 18:31 Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
jag menar inget illa eller så, men jag känner en travtränare (amatör ska tilläggas) som ibland kör ett lopp (tror det var löp och inte träning) barfota (han plockar alltså av skorna precis innan löpet och sen sätter han på dom igen) eftersom det passar den hästen. Det sliter ner hoven mycket och är inget man kan göra gång på gång har han sagt, han är själv hovslagare och analyserar en hel del över hur vissa hovproblem kan lösas och vad som passar olika individer. Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.
Ja det är bara vad han berättat, ville bara berätta det.
jag menar inget illa eller så, men jag känner en travtränare (amatör ska tilläggas) som ibland kör ett lopp (tror det var löp och inte träning) barfota (han plockar alltså av skorna precis innan löpet och sen sätter han på dom igen) eftersom det passar den hästen. Det sliter ner hoven mycket och är inget man kan göra gång på gång har han sagt, han är själv hovslagare och analyserar en hel del över hur vissa hovproblem kan lösas och vad som passar olika individer. Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.
Ja det är bara vad han berättat, ville bara berätta det.
Ja? TÄVLA kan man göra barfota, nu snackade jag om TRÄNA.
Dom måste nu skos för att förr i det vilda bar de inga ryttare på ryggen och drog i kärror efter sig på grusvägarna. Alla hästar föds inte med en tjock hov vägg under sina hovar, då kan man alldrig "vänja" de hästarna att gå barfota. Men det finns säkert många hästraser som fixar turerna ute utan skor som har hovväggar till det. Men rider man en ömfotad barfota häst ute eller på banan då är man inte en shysst hästägare.
Lånar knapp...
Jag tror att Froggy är ett litet irriterande troll...
Lånar knapp...
Jag tror att Froggy är ett litet irriterande troll...
Jag lånar oxå......varför jag citerar vet jag inte....:D
Är sååååå j****la trött på allt tjat om vildhästar hit o dit "hästar på stäppen" osv osv
Mig veterligen finns det ingen som har en sån häst, en kuse som är transporterad i tidsmaskin från tiden innan vi människor börjat påverka hästar med domestikering och avel....
Mig får ni gärna ge kommentarer:p
Han säger också att på snö är det inga problem eftersom det inte sliter ner hoven på det viset.
Hej!
jo på snö brukar det gå bra med barfota, men vad hjälper det en vinter som denna? Alla som har snö kan ju räcka upp en hand!
/ Lavinia, som inte sovit på hela natten pga storm o lösdriftshäst..
Phocahontas 2007-01-10, 14:24 Jag och pojkvännen har alla våra hästar barfota, allt från shettisar, islandshästar och nordsvenskar till araber och PRE. Flera av dom går på ridlektionerna vi har, några av dom går 3 lektioner per dag och dom har jättefina hovar!
Hästar föds barfota. De är inte bara barfota, de har perfekta hovar när de föds!
Hästar mår så mycket bättre utan skor!
haflingerlove 2007-01-10, 14:30 Jag har haft 2 egna haflinger varav den ena blev 7 år o aldrig var skodd ens på vintern...nu har jag en unghäst på 3 som aldrig heller har vart skodd någonsin:bump:
Utveckla gärna....
Jo det där med att vara skodd eller inte och om det behövs är väl väldigt individuellt.
Har ett P.R.E sto som aldrig varit skodd, visserligen är hon än så länge under inridning men hon är inte det minsta ömfotad och har väldigt starka fina hovar.
Har även en Nordsvensk som gått skodd hela livet. Tog av skorna då hon fick fång....hon var mycket hovöm, blir även halt om hon tappat en sko.
Så det är väl skillnad på häst och häst ...nu gällde detta två hästar som varken tränas hårt eller tävlas (än).
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv.
Tänk, om vi till att börja med inte hade kommit på idén att rida eller köra våra hästar, eller ens att hålla dem i fångenskap, ja då hade vi inte behövt sko dem.
Det finns en anledning till att man började sätta skor på hästarnas hovar. Hästar som "lever i fångenskap" kan inte jämföras med vildhästar.
Immer
e en ponny i stallet (över 20 år) går inget, haft skor hela tiden, men jag tycker hon kan då utan nu... e ju inte bra för hovarna... och hon går i en mjuk lerig hage...
Jaså, tycker du det? Säg det till ägaren, då så kanske du får en bra motivering till varför ponnyn går med skor. Det finns säkert en anledning som du inte känner till.
Immer
Detta är ett diskussionsforum. Har man gett sig in i en debatt, får man räkna med svar, vare sig man vill eller ej. Det har till och med JAG fått lära mig. Men visst, jag kanske ska låsa den här tråden i stället. så att INGEN kan svara.
******************''
Dessutom...
*KNAPPLÅN TILL ALLA*
Detta ämne tas upp i alla forum snart, hästvård, gnägg, bla bla bla. VARFÖR måste ni starta nya trådar hela tiden, i stället för att hålla er till EN tråd? Bara en liten undran. Är det för att ni får svar, ni inte vill ha och då söker er till ett nytt forum?
Mvh
IngelaH
moderator
m0rphene 2007-01-10, 22:46 Jag tycker man kan ha dom barfota om de funkar bar för hästen, annars inte, ganska simpelt.
hillevie 2007-01-10, 23:50 Jag och pojkvännen har alla våra hästar barfota, allt från shettisar, islandshästar och nordsvenskar till araber och PRE. Flera av dom går på ridlektionerna vi har, några av dom går 3 lektioner per dag och dom har jättefina hovar!
Hästar föds barfota. De är inte bara barfota, de har perfekta hovar när de föds!
alla hästar föds tyvärr inte med perfekta hovar :smirk:
mitt eget halvblod är plattfot (han föddes med den "åkomman"), dvs. han ömmar jättemkt. utan skor vilket skulle leda till en mängd andra problem om jag sket i hans behov.
har 2 shettisar som har bra fötter och dom går oxå oskodda men den 3-je shettisen är hjulbent (tyvärr född sådan) hon sliter så snett så hade inte hon skor skulle benställningen bli hennes död. D-ponnyn har så sköra fötter, hovarna går sönder (det va därför hon fick skor från början) även hon skulle varit död som vildhäst :smirk:
att ha "barfota häst" är knappast något nytt, lika lite är det nytt att sko. det har aldrig handlat om "mode" förut i alla fall utan bara om dom olika individernas behov :smirk:
Phocahontas 2007-01-11, 11:55 Visst finns det undantag som med allt, men det är ytterst få som inte klarar av att vara barfota.Det är ytterst få hästar som aldrig klarat av att gå barfota i hagen. Som skotts redan i mycket unga år för att hovarna inte höll för hagbuset. Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa. Jag tycker inte att man ska avla på sådana hästar. Det finns så gott om hästar i denna värld och att inte ta upp kass hovkvalitet på defektlistor tycker jag är en skyldighet vi har mot hästarna. Ingen hov - ingen häst. Eller hur?
Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade. Sådant leder ofta till kollaps i hoven och sk "fullhov". Dvs en allvarlig form av plattfot. Fullblod som skos sent i livet får inte plattfot, så det är bara en myt att det ligger i deras gener.
Intressant, vad har du för forskning som stöder dina påståenden? :cool:
Mycket intressant. Jag hade en fullblodskorsning som har varit plattfot sen födslen. Han skoddes som 2 åring för att han hade det svårt att gå p g a ömhet i tassarna.
Sen så vill jag åxå veta vad för forskning som du stöder dina påstående på:cool:
hillevie 2007-01-11, 23:06 min häst är född plattfot (jag har haft honom hela tiden och han fyller 9 år i år) att han skoddes berodde på hans plattfothet (att han ömmade), det är ingen myt som du vill ha det till därimot så beror det säkert mycket på avlen, men dom som nu är födda med denna "åkomma", vad tycker du man ska göra med dom ? slakta eller ? för deras "ömmande" är jätte lätt avhjälpt-med skor. sedan är väl själva grejen med att ha häst att rida på den, inte förvara den i en hage bara för att man själv är anti-skor
det där med ingen hov-ingen häst håller jag med dig till fullo. därför får dom i våran flock som behöver skor just skor :cool:
Phocahontas 2007-01-12, 19:09 Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa. Det jag vet har jag hört på clinics som jag varit på, hört av våran hovvårdare och av en kompis kompis som har eget företag som informerar om hur vi ska efterlika hästars naturliga liv, inklusive hovvård så mycket så mycket. Verkningsmetoden är i grunden inspirerad av hur vilda hästar sliter sina hovar. Jamie Jackson, grundaren av AANHCP, studerade de vilda hästarna och deras hovar och applicerade det han lärt sig på tamhästar och lärde ytterligare av detta. Sen har det utvecklas av flera andra för att passa tamhästar.
sandra569 2007-01-12, 19:40 Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:
men precis exakt! håller fullständigt med dej. och vill man inte ha några svar på de man skriver här så kan man väl Pm:a istället eller skicka mejl!
Maya_221 2007-01-12, 19:52 Hästar mår så mycket bättre utan skor!
Jag håller fullständigt med dig! Om hästar ska vara skodda så skulle dom födas med skorna!
Maya_221 2007-01-12, 19:56 [QUOTE=Phocahontas;7207286]Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade.QUOTE]
Jag har hört exakt samma sak!
Tja, det hade väl varit skönt att slippa den utgiften, men har man som vi grusväg och asfalt innan man kommer till sköna skogsvägar så finns det faktiskt inget alternativ...
Dessutom rider vi på hala vägar på vintern och måste brodda, hade hästarna bara traskat omkring på ridbanan eller i ridhuset hade de säkert klarat av att gå barfota, att jämföra med vildhästar är väl aningen naivt?
Vad man hört av kompisar, på clinincs och av hovvårdare är inga vetenskapliga rön. Visst finns det hästar som kan gå barfota. Har själv haft ett russ som aldrig hade skor. Men ridningen blir begränsad.Det är halt på vintern av isen (hästen halkar och spänner sig), hovarna slits när man rider på hårt underlag, vilket gör att hästen tassar.
pinkypanther 2007-01-12, 21:51 Joo det är ju bra om man inte behöver ha skor. Men vissa hästar har inte den hovkvalitén. Sedan får man ju tänka att när dem var vilda red ingen på dem, deras hovar såg annorlunda ut och man tävla definitivt inte ( altså hårdträna ).
Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:
När den dagen kommer så använder jag boots på honom. Jag tycker förresten att det är du som diskuterar väldigt omoget och oförståndigt. Mina hästars hälsa går såklart först och det är därför dom är barfota!!! Har aldrig ens varit på tal om att jag hellre skulle avliva dom än att sätta på skor. Sluta hitta på...
Till alla andra som retade sig på att jag skrev att jag inte ville ha några kommentarer. Anledningen till att jag skrev så är för att snacket om barfota vs skor leder ingen vart. De vet jag sedan andra trådar.. Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MINA egna hästar, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att sko dom så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt mina hästar, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har dom barfota hur öm hovarna än är, men sanningen är att jag då skulle använda boots.
(Har dock inte varit med om ömma hovar ännu.) Hästen är en individ och jag gör det som är bäst för mina.
Det var oxå vi som kom på att de ska ridas och bära i genomsnitt 70 kg på ryggen.
Detta på asfaltsvägar, grus och i djup sand i alla gångarter.
Underlag som inte är naturligt för den vilda hästen.
Många av dagens hästar hade inte haft några hovar kvar om de inte varit skodda..
Det sliter ganska kraftigt i 1.5 timmes normal träningsridning på grus och hårda underlag/dag.
(Om man inte harvar i manege el paddock dagligen) ;)
Jag håller fullständigt med dig! Om hästar ska vara skodda så skulle dom födas med skorna!
Om människan skulle ha kläder o skor så skulle de oxå födas med det. Hästen är inte född för att slava för oss människor heller
jag vet vad vi kan göra! vi rycker av skona,släpper hästarna fria och skjuter oss själva. då kan naturen själv ta hand om vilka hästar som ska överleva!
och då är ju frågan vad för häst som skulle leva i vårat vinterklimat?
antagligen så skulle våra ponnys klara sig bäst pga dom är små och behäver inte lika mycket föda som stora hästar! och dessutom så har dom starkare fötter en ett stort tungt halvblod på 700kg. för en storhäst som halkar kommer vrickar sig lättare än en ponny..och då blir det ett lätt byte för rovdjur tex.varg. och då kan vi ju säga hejsvejs till våra fina kvalitetshästar! :D
och rent logoskt skulle det vara ponnysarna som överlevde.
och det skulle antagligen bara finnas ponnys av en maxhäjd på 150!
så nu kan man ju börja undra ifall det är så hämskt med skor?
det är ju som sagt dom som gjort att vi har kunnat skapa alla dessa storhäst raser.
menmen som jag sagt förut så är det väl Nästan bara på islänningar och araber och små ponnys och unghästar man har barfota. pga att som är så lätta i kroppen och tränas inte speciellt hårt..typ skogsturer.:rofl:
Phocahontas 2007-01-13, 10:29 menmen som jag sagt förut så är det väl Nästan bara på islänningar och araber och små ponnys och unghästar man har barfota. pga att som är så lätta i kroppen och tränas inte speciellt hårt..typ skogsturer.:rofl:
Då måste ju jag och min pojkvän vara galna som har islänningar, araber, P.R.E, nordsvenskar, halvblod, varmblod och diverse ponnyer barfota. Alla hade varit skodda när dom kom till oss, så vi drog av skorna och visst ömmade vissa av dom från början men det går snabbt över. Ett av våra halvblod tränas och tävlas i hoppning, träning varje dag på hårda underlag och träning nästan varje helg. Han har jättefina hovar. Dom slits inte allt för mycket. Alla våra hästar rids mest på hårda underlag, hårdpaket grus, asfalt osv, men vi rider även i ridhus, på ridbanan och i skogen. Bara för att dom rids hårt så betyder inte det att dom inte kan gå barfota. I så fall skulle inte några förutom våra avelston och unghästarna vara barfota.
Maya_221 2007-01-13, 13:13 Intressant, vad har du för forskning som stöder dina påståenden? :cool:
Jag har hört samma sak på en av clinics som jag varit på. Där var det en grupp människor som jämfört 200 hästar av samma ras, i samma ålder, och liknade storlek. 100 skodda och 100 barfota. Dom började följa dom när hästarna var 1 år och följde dom till dom var 13. De skodda hästarna skoddes alla mellan 2-4 års ålder och när dom var tio år var de skodda hästarna hovar i genomsnitt tre cm mindre än de oskodda hästarna hovar. När hästarna var 11 år var de skodda hästarnas hovar nästan 5 cm mindre! Det är jättemycket! Träffade en hovvårdare enligt vildhästmodellen som berättade att hon dragit skorna på ett fullblod med plattfot, två år senare var plattfoten nästan borta, hästen reds för fullt på alla underlag och hade inga smärtor alls. Hoven var dessutom dryga 2 cm större. Det är såna berättelser som övertygar mig om hur bra det är med barfota. Visst dom har ingen känsel i hovarna, men att slå in sömmar i hovvägen försvagar den.
Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MINA egna hästar, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att sko dom så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt mina hästar, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har dom barfota hur öm hovarna än är, men sanningen är att jag då skulle använda boots.
Och då kan jag som "skonisse", replikera lite kort...
Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MIN egna häst, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att ha henne "helbarfota" så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt min häst, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har henne skodd, året om, hur "barfotavänlig" marken än är och hur bra hovarna än är på vårkanten, men sanningen är att jag och min hovslagare i samråd, har haft henne barfota en "verkningsomgång" på vårkanten, och att min hovslagare då ringt två gånger i veckan och frågat hur det går, om hon ömmar eller något. En av gångerna när han ringde och jag lät tveksam, tog det tre kvart, så var han i stallet och slog på skor, efter att ha gett mig en regelrätt utskällning, när hon uppenbarligen hade värme i två av hovarna och inte ville gå, knappt ut i hagen. Man riktigt såg, hur hästen andades ut, när hon fick skor och travade sedan klockrent på asfalten utanför dörren, med spetsade öron och glatt utseende.
JA! Vi startar hästarnas befrielsefront!
Släpper lös alla hästar, rycker av dem skorna och låter dem ströva lösa i skogen.
Givetvis får ingen rida elelr köra, för att inte tala om att bortsa (rysa) på en häst hädanefter.:devil: :angel: :rofl:
bettysmatte 2007-01-13, 13:26 Jag vill ha källhänvisning, för jag tror inte bara på saker och ting rakt av. Var de skodda hästarna skodda av KUNNIGA, utbildade hovslagare eller såg de alla ut i fötterna som skräckbilderna som uppvisas på "alla" barfotahemsidor? Användningsmässigt, hur fungerade de skodda hästarna? Hur fungerade de oskodda hästarna? Skulle vara mer än jätteintressant att läsa artikeln i original. Kan du hitta den åt mig? Den som du gick clinic för måste ju veta, t. ex.
Maya_221 2007-01-13, 13:44 Jag vill ha källhänvisning, för jag tror inte bara på saker och ting rakt av. Var de skodda hästarna skodda av KUNNIGA, utbildade hovslagare eller såg de alla ut i fötterna som skräckbilderna som uppvisas på "alla" barfotahemsidor? Användningsmässigt, hur fungerade de skodda hästarna? Hur fungerade de oskodda hästarna? Skulle vara mer än jätteintressant att läsa artikeln i original. Kan du hitta den åt mig? Den som du gick clinic för måste ju veta, t. ex.
De skodda hästarna skoddes av utbildade hovslagare och de barfota verkades av utbildade hovvårdare. Vad jag förstod så fungerade alla hästar bra, reds och tävlades, både skodda och barfota. Ska se om jag kan få tag på artikeln!
hillevie 2007-01-13, 14:18 Såna hästar kan man acceptera att de finns och försöka hjälpa så gott det går, om de nu går att hjälpa.
visst går det mesta att avhjälpa. det är just det jag gör med tex. mitt halvblod, genom att låta honom vara skodd så har han INGA problem alls. att sko av en sådan häst eller låta bli att sko från början är ju direkt elakt. en plattfotad häst kan aldrig bli annat än platt fot (mer än för ögat men då har man ju verkat för mkt. på sulan och riskerar att få dubbelsula enligt min hovis)
hade han varit "vildhäst" hade han förmodligen dött ung, så han är nog glad för att vara "tamhäst"
I det vilda används inte hästen till nåt, utan den är fri.
Funkar inte att jämföra det med dagens hästar.
Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
Jag har haft mitt sto mkt barfota, men sen hennes ryggproblem är det skor och brodd runt om nu på vintern, hon får inte spänna sig och bli mer spänd i ryggmuskulaturen än hon redan är för att det är halt.
Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.
hästar i d vilda går kanske inte 4 lektioner om dan i full fräs med barn som påverkar balansen.Men i d vilda är d den starkaste som överlever,är en häst x-bent så slits ju insidan vääääldigt mycke,utanverkning och skoning blir d bara värre och till slut kan hästen inte gå,altså,den svaga överlevde inte.Hästar är inte anpassade för asfalt heller.
Hade man inte skott eller verkat sin häst hade hållbarheten försämrats och ridbarheten hade inte vart så god.
Men är järnskon mjukare än asfalt då eller? bara en fråga
Dom hade inte heller direkt många grusvägar heller, utan mest mjuk skogs- och ängsmark.
Det skulle nästan klassas som djurplågeri om min häst fick börja gå barfota för han är så pass känslig så skulle han gå utan skor på en grusväg skulle han bli tvärhalt :confused:
Sen finns det ju hästar som skulle klara av att gå barfota året om (nej, dom bryter inte benen av sig för lite is, det är skorna som gör det ännu halare om dom inte är broddade)
De vildhästar som än finns tex i Usa går inte på mjuk skogs/ängsmark utan på stäpperna med sand och som min syster sa den sanden var inte mjuk. utan väldigt hårt packad, det fins också dom som lever i bergsmiljö och sten är väl rätt hårt.
Travhästar skors väl om efter varje lopp?Elle kanske bara nåt jag har hört:crazy:
Tycker att om en häst ömmar eller har fel benställning,då borde den få ha skor/kilar så att den inte får ont eller så att benställningarna blir ännu värre.
Så du tycker att om din häst som är över 2år måste ändra benställning tycker du då att man ska börja bända i det, låter inget bra, känns nog rätt mycket, aj!
Joo det är ju bra om man inte behöver ha skor. Men vissa hästar har inte den hovkvalitén. Sedan får man ju tänka att när dem var vilda red ingen på dem, deras hovar såg annorlunda ut och man tävla definitivt inte ( altså hårdträna ).
Jo men det är ju människans fel att hovkvaliten är dålig och i bland mycket dålig, fattar inte att man avlar på dåliga hovar? Varför såg hovarna annorlunda ut??? Var det för att dom slets så som hoven ville och inte hur herr eller fröken hovslagare vill??? Jag tycker att dom som har hur kassa hovar som helst låt dom ha skorna på om det är bättre, men varför sko dom andra? har 6st barfota hästar, funkar utmärkt, halkar inte på isen så länge det inte bildas nogon hovägg som är längre än sulan (hoppas ni fattar vad jag menade) hästen känner med sin stråle, det går ej med en sko på.
Vill bara nämna ett exempel.
Ett connemarasto vars hovar verkligen bara trasade sönder sig, dom ville inget annat än att få denne skodd, det blev och så var det, hjälpte ingenting, sen var det en hovvårdare som tog av skorna och verkade efter vad hoven visade att den ville. blev mycket bättre hovar.
Om man vill ha sin häst barfota såtror jag inte det är bra att ha sin vanliga hovslagare till att verka den för det, den är utbiladad att göra hoven redo för en sko, vilket ar en väldig skillnad på hur hoven ser ut när en hovvårdare har gjort den i ordning för att vara barfota.
Att höra är inte att bekräfta vetenskapliga rön. Jag har åxå hört en massa men det bevisar inte att det är sant. Bara att för att nån står o berättar något på en clinic utgör ingen vetenskaplig grund.
Vad är då en hovvårdare??? En som gått en kurs på en helg? En som använder sig av strasser eller vildhästmetoden? Vilken gedigen utbildning har de som inte en utbildad hovslagare inte har?
Fellow04 2007-01-13, 15:52 Jag har inte läst alla inlägg, men jag skriver vad jag tycker. Mina hästar går barfota båda två (en snart 3 åring och en 8 månader) och jag använder mig av en "vanlig" hovslagare och vi har kommit fram till att så länge ingen av dem ömmar i hovarna så ska jag inte sko dem. Och än så länge funkar det utmärkt. hoppas inte dom börjar ömma den dan jag börjar rida bara. Men, hästarnas välmående är första hand, behövs de skos så skor jag dem. Behöver de inte skor, jag då är det ju ingen idé att sätta på några!
bettysmatte 2007-01-13, 16:11 De skodda hästarna skoddes av utbildade hovslagare och de barfota verkades av utbildade hovvårdare. Vad jag förstod så fungerade alla hästar bra, reds och tävlades, både skodda och barfota. Ska se om jag kan få tag på artikeln!
Men om alla hästarna fungerade bra, vad är då problemet:confused: ?
bettysmatte 2007-01-13, 16:13 hästen känner med sin stråle, det går ej med en sko på.
Vad känner den då för något?
AssoSarastro 2007-01-13, 17:41 Om hästar ska vara skodda så skulle dom födas med skorna!
Föds människor med kläder?:angel:
AssoSarastro 2007-01-13, 17:43 Sin fulla styrka och tålighet har sällan hovarna nått innan 10-12 års ålder! Betänk då att hästen skos vid 2-3 års ålder. Varken hovarna eller själva hästen är fullt utvecklade.
Jag har hört exakt samma sak!
Vad du/ni hört är inte det minsta relevant om ni inte kan backa upp med källorna på det. Annars kan man ju påstå precis vad som helst och referera till att man minsann hört det...
AssoSarastro 2007-01-13, 17:44 De skodda hästarna skoddes av utbildade hovslagare och de barfota verkades av utbildade hovvårdare. Vad jag förstod så fungerade alla hästar bra, reds och tävlades, både skodda och barfota. Ska se om jag kan få tag på artikeln!
Vad är då problemet?
Penny_Lane 2007-01-13, 18:15 Knapplån
Jag kan berätta om min numera bortgågne första storhäst som jag hade. Han var en hannoveraner som tävlat rätt högt slått runt och krossat manken. Detta var dock inget som man märkte av. Detta var en mkt lustig häst. Bland annat hatade han att gå på gräs. Om man släppte honom i en stoooor hage med mkt gräs men grus vid ingången stod han hela dagen på grusplätten och tittade på de andra hästarna. När vi ringde den gamla ägaren efter 2 månader och sa att nu har min gamla häst rullat sej sa han VA?? Det kan jag lova att han aldrig gjort här.
Hur som helst. Denna gamla häst hade jag skodd runt om under den tid på året då man tävlade mkt på gräs men på vinterhalvåret var han endast skodd fram. Det var inga större problem. Efter avslutad karriär så valde jag att pensionera honom och låna ut honom till en tjej som bodde nästan 100 mil bort. Efter typ 1 år ringde hon mej och sa att hästen var halt och att hon skulle flytta så antingen skulle han lämnas till slakt eller så fick vi komma och hämta honom. Sagt och gjort vi åkte nästan 100 mil och hämtade häststackaren. Att han va såå halt kunde vi inte ana. Han stapplade fram naturligtvis utan skor fram vilket jag TYDLIGT skrivit i kontrakten ha skor på honom iaf fram. (han var då 18 år)
Vi körde hem honom lät honom vila i boxen och efter en vecka kom hovis. Han hånskrattade åt mej när jag ville sko min stackars häst fram. Inte fan blir han mindre halt för de sa han. Men jag stod på mej. Min gamla kuse skoddes fram, och inte nog med att han redan efter ett par minyuer var helt ohalt på alla underlag han växte ungefär 2 dm i höjd oxå. Såg ut som en unghäst på grönbete. Han fick ha kvar sina skor fram resten av de 3 åren han bodde hos oss. Han var pensionerad hustomte som vi tillslut tog bort på grund av återkommande foderstrupsförstoppningar.
Vad kan man då säga av denna historia. Han hade inte dåliga hovar. Hade aldrig en flisa som gick ur eller sprickar eller något sådant. Hade han en tappsko kunde man rida honom en månad utan problem med skor på de andra tre hovarna utan att han ens visade hälta. Varför blev han då halt när alla skorna åkte? Kanske var det psykiskt eller så kanske han trivdes med skorna. Vem vet? Vi vet iaf att han efter att blivit skodd var ohalt till och med vid böjprov. Så tja.. En häst får gärna vara oskodd om den trivs och mår bra av det. Men en häst som mår dåligt att gå utan skor skall skos.
Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.
Inget nytt med travare som går barfota i lopp. Däremot är faktiskt de flesta skodda hemma i träning..
Men är järnskon mjukare än asfalt då eller? bara en fråga
Slitage är det det handlar om. Sliter hästen ner sulan och övriga hoven så gör det ONTE. Slita på en sko känns inte..
Trotting 2007-01-13, 20:37 Presic så tyckte jag oxå:) tills jag insåg att när jag bytte stall och det inte fanns tillgång till så mkt mjuka vägar utan det blev mest skogvägar så fanns det nästan inga fötter kvar tillslut:crazy: Men det är ända andledningen till varför jag har skor på min häst, det opptimala är ju barfota gång!!:)
Trotting 2007-01-13, 20:45 Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.
Ja det stämmer helt korrekt:) men du hästarna som ska tävlas barfota måste ha skor hemma på träning och verkas nästan inget på flera veckor innan start. Hovarna slits så förbaskt mkt på enbart ett endå lopp så det är inte säkert den kan gå barfota nästa lopp. Men det stämmer helt klart att vissa springer snabbare, men det är oftast de äldre travhästarna, den yngre som har lättare att galoppera och de som inte ha så bra benställning måste man ibland har tunga ridskor till och med på på tävlingsdagen. För att hålla dem i trav:)
Jag tycker att det där är lite överdrivet att de som spelar på travet kollar jätte noga på vad de går med för skor, ibland så har jag hört att det finns de som enbart kollar på det, men då jag man ju lika gärna börja bry sig om hur lång eller kort chek rem dom har oxå:D
Dressiar 2007-01-13, 21:18 Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.
Trotting 2007-01-13, 21:28 Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.
Låter ju som om du tycker att det är omöjligt, men visst går det även att ha din häst barfota, om inte nån vetrinär rekomenderat nått annat. Men däremot så kanske din häst inte kan ridas på nått halvår upp till ett år innan den är helt ohalt... Sen kan man ju börja fundera på om man är villig att utsätta sig för den (individuella smärtan) som kan uppstå. Men att dra av skorna på en gamal häst är väl lite av en överdrift tycker jag allt, dom är ju gamla så varför ska dom lida i onödan för, plus att många äldre hästar måste ridas för att hålla leder och muskler igång. Men det är väl som alltid att detta är ägaren beslut som alltid "bekostar" sig på hästen både negativt och positivt :bump:
Phocahontas 2007-01-14, 10:43 Det är klart att hästar klarar att vara barfota nu. Anledningen att man sätter på hästar skor är just för att dom rids. Men anledningen att man måste ha kvar skorna är om hästen är skodd sedan den var liten. Jag har en häst på 20 som har gått med skor i hela sitt liv. Och det gör han nu med. Självklart vill jag att han ska gå naturligt barfota. Anledningen till att jag inte gör det? Jo, han var skodd sedan hav var jätteliten. Jag har inte haft honom så jättelänge, så det kunde ju inte jag precis stoppa. Han har den sämsta hovkvaliten man kan tänka sig. Tar jag av skorna kommer jag troligen få avliva honom, eftersom han har en tunn hovvägg. Jag vet att många hästar har samma problem som min häst, och ofta beror ju dessa problem just på skorna. Men nu, många år efter, så finns det inte så mycket astt göra, tyvärr, även om man försöker. Det är en stor anledning varför många hästar fortfarande har kvar sina skor, mot sin vilja.
Vi köpte för 1½ år sedan 2 gamla gotlandruss, 27 & 24 år gamla. 27- åringen hade gått på ridskola i 23 år och 24-åringen in 18 år. Dom var skodda när dom kom, ägaren av ridskolan som ägde dom varnade oss för att dom hade världens sämsta hovkvalitet, vi skodde av dom ändå och nu har dom mycket bättre hovar. Våran hovvårdare är jättenöjd med deras hovar, och i höstas var ägaren av ridskolan som ägde dom förut upp och hälsade på dom tillsammans med en av deras ridlärare. Dom fattade inte att det var samma hästar! Eller ska jag säga samma hovar kanske. Sen provred som (dom är väldigt små båda två) och kände direkt vilken skillnad det var. Det går att sko av gamla hästar!
Phocahontas 2007-01-14, 10:55 Nu orkar jag inte bry mig längre. Ni som har era hästar skodda har det inte för hästarnas skull i de flesta fall, utan för eran skull. Vill ni ge era hästar sämre hovkvalitet, sämre blodcirkulation, sämre stötdämpning, sämre hornkvalitet mm, så är det erat val. Jag kommer då aldrig att göra det mot mina hästar. Mina hästar ska få leva så naturligt som möjligt, vilket betyder:
Barfota
Lösdrift
Stora hagar
Fri tillgång på hö
Inget spannmål
Jag vill det bästa för mina hästar, i motsats till många andra...
Var och en blir salig på sin tro...
Du rider väl inte på dom? Det är ju inte naturligt för hästen at ha en ryttare på ryggen.
Du sätter väl inte på dem utrustning heller?
Ska vi hårddra det så är det inte mycket i dagens hästhållning som isf är naturlig.
Nämligen...
Som sagt ..Du rider väl inte på dem? :angel: :D
Du vet att du riskerar spränga hela Buke med den överskriften va..? :D
Jag tänker inte ge mig in i diskutionen skott eller inte(har själv barfotahäst sedan 2004 och det fungerar utmärkt, hoppas vi kan tävla distans i sommar, men kommer troligtvis ha boots på i fram i alla fall då.. ska bli mycket spännande spännande :bump: :D ).
Om man är riktigt intresserad av barfota /skor så är en jättebra idé att söka upp olika barfotaverkare och fråga om man kan följa med dem en dag och träffa olika hästägare och ställa frågor och titta. Nu finns ju en hel del hovslagare som även lärt sig att verka barfotahästar och det kan vara intressant att höra vad de tycker, om de märker någon skillnad på hur de verkar nu mot hur de verkade barfotahästar innan de "vidareutbildat" sig.
Det är jättebra om man får ihop några specifika frågor som man ställer både till hovslagare, barfotaverkare och hästägare till barfotahästar. T ex:
*Varför verkar personen efter den metod som den gör? Har personen gått olika utbildningar? Vad skiljde dem åt..?
*Hur tittar de på hoven innan verkning, vad tittar de efter? Vad verkar de bort och vad låter de vara kvar och varför?
*Hur fungerar det med barfota på vintern/hösten/våren/sommaren,
någon årstid som är jobbig, varför?
*Hur reagerar hästen på temperaturförändringar(om det har varit lerigt och blött en längre period och sedan över en natt fryser allt och blir stenhårt), hur lång tid tar det för hästen att ställa om sig då och hur fungerar det under tiden? Blir hästen öm eller går den bara försiktigare i kanske 2 dagar? Eller reagerar den inte alls?
Lycka till :banana: :cool:
:bump: :bump: :bump:
Du rider väl inte på dom? Det är ju inte naturligt för hästen at ha en ryttare på ryggen.
sandra569 2007-01-14, 13:24 Konstigt för det är såna som har börjat ha sina travhästar (v75 och sånt) barfota och dom har sprungit ännu bättre.
tävla barfota går ju bra för vissa hästar, men däremot att träna barfota vet jag inte många travhästar som gör.
Kan du förklara för mig vad det är som gör att en hovslagare inte klarar av att verka en häst. :confused:
Mina hästar som går löp är såklart skodda. Stoet som fölade i somras fick ju såklart dra av sig skorna, hon var så ömfotad först att man grät när man såg henne, men vilka fina fötter hon har nu! :) De har vuxit och blivit hårdare eller vad jag ska säga, går inte alls sönder som förut. Barfota är bra, under förutsättning att det passar ändamålet. Nu ska vi försöka dra igång henne igen, så skorna har åkt på. Håll tummarna att fötterna fortsätter vara så fina!
Du avmaskar väl inte heller, eftersom det är onaturligt att proppa i dem kemikalier... :angel: Ingen analys på fodret, inga vitaminer eller mineraler mm? De ska väl inte verkas heller för det är ju ingen som verkar en vildhäst. :smirk:
Det går att sko av gamla hästar!För det första var det inga hästar, utan lättare ponnies som knappast tränas.
I det här fallet gick det bra, men tänk om resultatet hade vari tvärtom.
Jag hade strypt den som hade tagit av skorna på en häst som jag efter 15 års erfarenhet, visste att den individen inte klarar att mer än gå i hagen/ ridas på riktigt mjukt underlag.
Barfota är bäst, men går det inte skall den få ha skor.
isolderegale 2007-01-14, 17:07 Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
:rofl:
När alla hästar var vilda, hade dom ingen som satte sej och red tunga ridpass, flera gånger i veckan......Det fanns gräs, ingen hård asfallt (kan ej stava det ordet:confused: ), känner MÅNGA som har försökt lära sina egen avlade föl att lära sej gå HELT utan skor på alla underlag men dom klarar ej det så dom får gå med skor helt enkelt, oftast på alla fyra fötterna.......men alla kan ha olika åsikter och uppfattningar.......:bump: :bow:
tack å hej
Och då kan jag som "skonisse", replikera lite kort...
Alla tycker olika, och det är man tvungen att respektera hur fel man än tycker att det är. Sen vill jag påpeka att jag skriver om MIN egna häst, INTE din eller någon annans. Så jag fattar inte varför så många orkar slösa massa energi på att störa sig på att jag t.ex skriver att jag inte kommer att ha henne "helbarfota" så länge dom är i min ägo. Det är mitt val och definitivt min häst, som jag tar mycket väl hand om. Det ni fått om bakfoten är att ni tror att jag har henne skodd, året om, hur "barfotavänlig" marken än är och hur bra hovarna än är på vårkanten, men sanningen är att jag och min hovslagare i samråd, har haft henne barfota en "verkningsomgång" på vårkanten, och att min hovslagare då ringt två gånger i veckan och frågat hur det går, om hon ömmar eller något. En av gångerna när han ringde och jag lät tveksam, tog det tre kvart, så var han i stallet och slog på skor, efter att ha gett mig en regelrätt utskällning, när hon uppenbarligen hade värme i två av hovarna och inte ville gå, knappt ut i hagen. Man riktigt såg, hur hästen andades ut, när hon fick skor och travade sedan klockrent på asfalten utanför dörren, med spetsade öron och glatt utseende.
Men snälla du.. Jag har inte varit på dig och skrivit att du misshandlar din häst bara för att du skor den heller? Det jag brukar skriva är om mina egna erfarenheter och vad som varit bra med mina hästar. I hopp om att fler ska prova ha dom barfota. Jag försöker respektera andra hur fel dom än har. Därför blir jag irreterad att folk säger att jag missköter dom, jag skriver som sagt om mina egna pållar och inte din eller nånannans. Nu kanske du begriper varör jag i början skrev att jag inte ville ha några kommentarer? FÖR ATT FOLK HACKAR SÅ MYCKET I ONÖDAN!!! Synd att dom flesta är så förbannat trångsynta.
Hej!
Orkar inte läsa allas argument då detta är ett hett ämne som det skrivs om med jämna mellanrum, MEN.... håller helt ochh fullt med BETTYSMATTE i den här frågan.
Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Jag har inte varit på dig heller. Utan jag försöker bara belysa, att barfota eller inte barfota, har och kommer att fortsätta diskuteras i all evinnerlighet och den ena sidan kommer alltid att tjafsa mot den andra, oavsett vilkens sida som har "mest rätt".
Barfota försöker omvända skofolket och skofolket försöker omvända barfotafolket. Kan vi inte helt enkelt mötas på halva vägen och respektera varann för de individer vi som människor är och för de individer till hästar vi har? Alla hästar passar inte att ha skor, utan är bäst anpassade till att vara barfota hästar. MEN alla hästar passar inte heller att vara barfota, utan är bäst anpassade till att ha skor.
Mvh
IngelaH
Jack Sparrow 2007-01-15, 13:44 Nu orkar jag inte bry mig längre. Ni som har era hästar skodda har det inte för hästarnas skull i de flesta fall, utan för eran skull. Vill ni ge era hästar sämre hovkvalitet, sämre blodcirkulation, sämre stötdämpning, sämre hornkvalitet mm, så är det erat val. Jag kommer då aldrig att göra det mot mina hästar. Mina hästar ska få leva så naturligt som möjligt, vilket betyder:
Barfota
Lösdrift
Stora hagar
Fri tillgång på hö
Inget spannmål
Jag vill det bästa för mina hästar, i motsats till många andra...
Jag tycker precis som du! :bow:
Jag menar inte att vi ska släppa ut alla hästar i det vilda bara för att göra det naturligt för dem men har vi dem i fångenskap så får man göra det så bra och naturligt för dessa underbara varelser som möjligt! T.ex när man rider så göra det i en sadel som verkligen passar och inte "skumpa" omkring på ryggen, lösdrift så de får röra på sig. Eftersom de inte går fritt och kan plocka vad de vill i naturen kompenserar jag det med mat och mineraler till dem...
Jag skulle aldrig ta ut en hovslagare att verka min hästs hovar för jag tycker att den minsta skillnaden på skodda och oskodda hästar är skon. Skillnaden ligger i verkningen så därför väljer jag att ta ut en verkare (i mitt tycke som är utbildad enligt AANHCP, eller en hovslagare som kan "båda skolorna").
Phocahontas 2007-01-15, 13:56 Jag gillar också AANHCP. Har hört för många hemska berättelser om strasser-verkare...
Men vad är det för skillnad på en som verkar enligt vilshästmetoden och en som har utbildning som hovslagare. Den som är utbildad hovslagare har ju en massa mer utbildning på det här med hov och ben jämfört med en som har gått vildhästmetoden.
Jack Sparrow 2007-01-15, 15:40 Men vad är det för skillnad på en som verkar enligt vilshästmetoden och en som har utbildning som hovslagare. Den som är utbildad hovslagare har ju en massa mer utbildning på det här med hov och ben jämfört med en som har gått vildhästmetoden.
Då är det kanske bäst att du går på en föreläsning med ex Ove Lind om "vildhästmetoden". Så kan du jämföra deras sett med din/dina hovslagares. Det är enklare än att jag (som inte alls är lika kunnig som de är) berättar. De hovslagare jag har stött på tycker jag verkar hoven så den ska passa ihop med skon. De verkare jag har är oerhört kunniga inom hovar, ben och hela hästen. Kan mycket mer om hästen, hoven etc än de hovslagare jag stött på. (En hovslagare behöver väl aldrig ens ha läst en sida om hovar? Det räcker väl med att ha gått som lärling. Tänk om han (eller hon) som han gått som lärling hos också bara gått som lärling.... till gud vet vem som senast utbildade sig. Men jag tror att när du skriver utbildad hovslagare är en som suttit i skolan.)
I alla fall så tycker jag att det är stor skillnad på en vildhästverkare än en hovslagar, till det bättre :)
(Om du går på en föreläsning skulle det vara kul sen att höra vad du tyckte :) )
För att bli hovslagare genomgår man en lång och grundlig utbildning. denna inkuderar skellet, senor,ligament mm i hästens ben. Rörelsemekanik. Benställningar, sjukbeslag..allt.
För att bli hovslagare genomgår man en lång och grundlig utbildning. denna inkuderar skellet, senor,ligament mm i hästens ben. Rörelsemekanik. Benställningar, sjukbeslag..allt.
:bow:
Undrar hur lång tid det tar att bli "barfotaverkare" :angel:
Immer
En hovslagare behöver väl aldrig ens ha läst en sida om hovar? Det räcker väl med att ha gått som lärling.
Länk till Hovslagarutbildningen:
http://www.hovslagarskolan.se/hovslagarutbildningen.htm
KillerQueen 2007-01-15, 16:59 Vi använder alla våra hästar på olika sätt och olika mkt.
Självlart kan man ha sin häst barfota om man rider nån enstaka gång i bland, eller har hästen på lösdrift och att hästen trivs med det.
Använder man hästen aktivt, dvs rider varje dag, kanske ofta på hårda och steniga grusvägar osv tycker inte jag att det finns nån
anledning att ta av skona om hästen inte helt säkert klarar av det.För det är många som blir regält halta och har mkt ont.
Skorna skyddar ju faktiskt stora förslitningar. Hovkvalitén är inte
vad den har varit.
*knapplån*
Nu har jag läst många gånger trådar om barfota eller skor och har hitills inte skrivit själv.
Men nu tänkte jag att jag ska ta fram mina åsikter och teorier!
Jag tror att anledningen till att så många är motståndare mot barfota verkningar är att det görs av sådana som inte kan. Man tycker att det är ok om hästen går under en längre period och har ont, bara för att den [B]ska[B]gå barfota... Många går en helg kurs och åker sen hem och verkar sina egna hästar.... Många ser det som ett sett att spara pengar.... När man på det sättet har sina hästar barfota så anser jag att det är fel. Men om man har en häst som kan gå barfota utan att ha ont (och då menar jag att den inte ska ha ont i flera månader för att vänja sig) tycker jag att det är ok. Och jag anser nog att en utbildad hovslagare mycke väl kan verka hästar som går barfota.
Sen är det tyvärr så att det är många inom barfota verkarna som är klåpare som verkar okunninga människors hästar, hästen får ont men då ska det vara så... dom vänjer sig...
Tycker att många gånger är det så när nya saker kommer. Tycker att man ska skaffa sig själv mer kunskap och inte lita blint på vad en person säger...
Många hästar har fått lida onödigt på grund av att ägarna promt ska ha dom barfota....
Det är av den här anledningen jag tror att många är skeptiska mot barfota....
MVH Russin8 som har mina hästar skodda men om det gick skulle jag ju helst vilja slippa den kostnaden, men min häst klarar inte av att gå barfota... (har provat)
Immer
En hel helg tar det:crazy: :eek:
Det var vad jag misstänkte :D
Jag har nyss kommit in efter att unghästen fått besök av farbror hovslagaren för första gången (nåja, hon har blivit verkad många gånger tidigare, men detta var första gången hos oss). Än så länge rids hon inte och därför har jag ingen brådska med att sko henne.
Det finns inte en barfotaverkare i världen som skulle gjort ett bättre jobb än min hovis, det kan jag lova. Och hovis blev riktigt förälskad i lilla "Valpen" ;) , hon uppförde sig perfekt och matte slapp skämmas.
Immer
Jack Sparrow 2007-01-15, 19:20 En hel helg tar det:crazy: :eek:
Det är nog svårt att klara av utbildningen på ett år, tar nog ett par i alla fall om du ska vara certifierad hovverkare enligt AANHCP/SANHCP (ingen aning om strasser). Tills du är färdigutbildad är de flera steg. Visst kan man gå en helgkurs (som viss här uppfattat som hela utbildningen :rofl: ) men det är för att kunna verka sin egen hästs hovar (som då inte ska vara i skick så de inte behöver speciell/expert hjälp). MEN det är inte mening att man efter en helg ska verka sin häst själv för all framtid, utan hålla efter så det kan gå längre tid mellan verkningarna från en certifierad hovverkare. I Sverige i dag finns det 12 stycken (om jag inte misstar mig) men kommer att bli fler.
Jack Sparrow 2007-01-15, 19:22 Länk till Hovslagarutbildningen:
http://www.hovslagarskolan.se/hovslagarutbildningen.htm
Jo då jag skrev väl aldrig att ingen hovslagare gått utbildning??? Jag skrev att man kan väl bli hovslagare utan att ha gått urbildningen...
Jack Sparrow 2007-01-15, 19:23 En hel helg tar det:crazy: :eek:
Här finns hela utbildningen: http://www.sanhcp.org/
Jag skrev att man kan väl bli hovslagare utan att ha gått urbildningen...
Visst. Men då är man inte utbildad hovslagare.
Bland de icke-utbildade hovslagarna finns både duktiga och mindre duktiga. Precis som bland de utbildade.
En av de bästa hovslagare jag någonsin haft är inte utbildad, men otroligt skicklig.
Immer
Immer
Dom som verkar mina hästar har genomgått ett flertal kurser och är kunnig inom området. Synd att så många tror att det bara är att fara på en kurs över en helg sen så är man helt plötsligt barfotaverkare. Men det är hästägarens uppgift att kolla upp så att "verkaren" är utbildad och kan sin sak. har man bara gått en kurs så är man inte heller barfotaverkare.
Men varför barfotaverkare när det finns hovslagare som kan verka lika bra?
Immer
Men varför barfotaverkare när det finns hovslagare som kan verka lika bra?
Immer
Håller helt med dig...!
Varför inte använda oss av de mycket duktiga hovslagare vi redan har?? :confused:
Det verkar oklokt..
Jack Sparrow 2007-01-15, 20:50 Men varför barfotaverkare när det finns hovslagare som kan verka lika bra?
Immer
Ja de är duktiga hovslagare men inte verkare. Fråga din hovslagare om han är utbildad att verka barfota hovar och inte då "barfota" genom att bara ta av järnskorna? Är han/hon utbildad inom "vilhästmetoden" så skulle han/hon få verka min häst. Jag har aldrig hört talas om att en hovslagare lärt sig det på sin utbildning. Det är stor skillnad på att verka sin häst för att "fejka" ett naturligt slitage mot att verka för att kunna spika fast en sko. När jag pratar om barfora pratar jag om vildhästmetoden/AANHCP/SANHCP och inte strasser eller traditionell verkning av en hovslagare.
(Jag har aldrig träffat någon som varit missnöjd med sin barfota häst som verkas enligt denna metoden, däremot folk som provat barfota genom att bara ta av skorna och låta en hovslagare verka har många varit missnöjda, men det är bara mina erfarenheter)
Jack Sparrow 2007-01-15, 20:54 Men varför barfotaverkare när det finns hovslagare som kan verka lika bra?
Immer
Varför hovslagare när det finns barfotaverkare?
Hovslagarna var moderna först i modern tid! :devil: :angel:
;)
Huvudsaken mina hästars hovar mår bra så spelar det ingen större roll vem som verkar dom. Så länge verkaren kan sin sak! Vildhästmetoden fungerar alldeles utmärkt på mina, därför använder jag mig av det. Så länge hästen är barfota och får chans att forma sina egna hovar är både jag och hästen nöjd.
Har väll inte med saken att göra? Man gör väll allt för att hästen ska må bra. Så vem som var modernare först i modern tid hör inte hit!
Jag behöver inte fråga, jag vet att min hovslagare kan verka hovar som inte ska skos. Fastän han inte är "utbildad barfotaverkare".
Immer
Läs ironin i det.. :angel:
Men allvarligt, måste det finnas speciella barfotaverkare nu oxå..?
Vi har ju massvis av duktiga hovslagare. Varför skulle vi/ni inte kunna använda oss/er av dem?
Antar att de oxå vet hur det ska vara..
Även om hästen går utan skor året om.
Förklara gärna varför det skule vara bättre med en "barfotaverkare" än en vanlig traditionell hovslagare?
Jag lär mig gärna lite mer om detta.... :confused: :D
Läs ironin i det.. :angel:
Men allvarligt, måste det finnas speciella barfotaverkare nu oxå..?
Vi har ju massvis av duktiga hovslagare. Varför skulle vi/ni inte kunna använda oss/er av dem?
Antar att de oxå vet hur det ska vara..
Även om hästen går utan skor året om.
Förklara gärna varför det skule vara bättre med en "barfotaverkare" än en vanlig traditionell hovslagare?
Jag lär mig gärna lite mer om detta.... :confused: :D
Jag skriver som jag skrivit tidigare att så länge mina hästars hovar mår bra, så spelar det ingen roll vem som utför jobbet bara människan är kompetent till att göra det. Så länge hästen får vara barfota och kunna forma sina hovar själv är både hästen och jag nöjd. Så resonerar jag iallafall :smirk:
Jack Sparrow 2007-01-15, 21:21 Hovslagarna var moderna först i modern tid! :devil: :angel:
;)
Och en gång i tiden var jorden platt....
Om du är seriöst intresserad av skillnaden kan du väl fråga en barfotaverkare och en hovslagare och se om du får samma svar om deras verkning.
Tezzan_83 2007-01-15, 21:26 De fanns ju inte så hårda vägar på den tiden, och dom rids ju nu o då blir de helt annat, än när dom sprang fritt på slätten :smirk:
Varför gå till svansen, när man kan vända sig till huvudet först?
Jag vill gärna att någon med certifierad utbildning tar han om hovvården på våra hästar.
Har hört vad "barfota-doktorn" på föreläsning i stallet sagt och är inte helt med på vad han säger...:smirk:
Tilläggas kan att några i stallet köpte ide'en fullt ut och ryckte gladeligen av hästarna skorna..
Behöver jag säga att de blev mer eller mindre rörelsehandikappade.
Tyckte så synd om dem och ägarna envisades men gav tårögt upp efter ett par veckor med stelbenta hästar som var så ömfotade så de knappt ville gå till grönbetet.. :eek:
Mumin_79 2007-01-15, 23:36 Då lyssnade de inte speciellt bra, en häst ska inte ömma under tiden den ska anpassas till barfota, den ska ha boots och vara fri från smärta
Idioter finns det i alla genres
Mumin
med fullt grusgående barfotahäst efter 1, 5 års väntan med boots
Mumin
med fullt grusgående barfotahäst efter 1, 5 års väntan med boots
Ja det lät jobbigt...och bökigt.
Och 1,5 år av hästens 25-åriga liv helt onaturligt med pjux på! :D ;)
schysst...:cool:
Jack Sparrow 2007-01-16, 07:33 De fanns ju inte så hårda vägar på den tiden, och dom rids ju nu o då blir de helt annat, än när dom sprang fritt på slätten :smirk:
På den tiden... vilken tid menar du?
Jack Sparrow 2007-01-16, 07:36 Varför gå till svansen, när man kan vända sig till huvudet först?
Jag vill gärna att någon med certifierad utbildning tar han om hovvården på våra hästar.
Samma här, därför har jag en certifierad hovverkare
Ett certifikat utfärdas av en myndighet, vilken myndighet certifierar hovverkare?
Jack Sparrow 2007-01-16, 09:40 Ett certifikat utfärdas av en myndighet, vilken myndighet certifierar hovverkare?
Ok fel ord, en som är utbildad och godkänd
Emelie_Martinsson 2007-01-16, 11:42 Men om vi nite hade börjat fånga in hästarna och börjat rida dem, så hade dem inte behövt skor. En häst som rids varje dag i hård träning måste ha skor. skorna skyddar ju för att inte hoven ska slitas ner. Om vi skulle rida hästen hårt varje dag och inte använda skor skulle hästens hovar vara jätte nerslitna.
Då jag både sett, hört och samtalat med hans bror som har samma utbildning som OL så tycker jag att jag har min uppfattnig om deras kunnade vad det gäller hästar och deras fötter. Sett fötter som de tagit hand om och jag är inte imponerd på något sett.
Ol och LÖ har varit på kurs i USA i 14 dagar. Där har du deras utbildning.
Vem är det då som godkänner.:angel:
OL var det som var ute i vårat stall....:angel: ;)
Som jag skrev tidigare så köpte jag inte hans tänkande...
Då undrar jag om det kanske är dags att ta av skorna på den gammmla 30 år Nordis i mitt stall...man vill ju inte att hon ska halka å gå omkull till och från hagen...hon är förstås lycklig pensionär
Om nu ägaren är rädd för halka kan man ta bort skor under sommare och sedan sko med brodd å så på vinter...? på nåt sätt känns det onödigt att sko henne!?
Nussikan 2007-01-16, 14:01 I det vilda finns ingen asfalt och dom undviker hårda grusvägar som kanske inte är så lätt att undvika här. Min häst går barfota den del av året då det inte är tävlingssesong och jag kan rida i skogen och på gärdena. Men eftersom vi tävlar i maraton så måste man ha något att fästa broddarna i ;)
Nussikan 2007-01-16, 14:03 Då undrar jag om det kanske är dags att ta av skorna på den gammmla 30 år Nordis i mitt stall...man vill ju inte att hon ska halka å gå omkull till och från hagen...hon är förstås lycklig pensionär
Om nu ägaren är rädd för halka kan man ta bort skor under sommare och sedan sko med brodd å så på vinter...? på nåt sätt känns det onödigt att sko henne!?
En häst som inte används behöver inte gå skodd! Går dom barfota halkar dom inte lika lätt som dom gör med skor.
En häst som inte används behöver inte gå skodd!
Men just denna behöver kanske, eftersom den troligen varit skodd i bortåt 30 år, eller så?
Till Suss: det är väl ändå ägaren själv som bestämmer om hästen ska vara skodd eller oskodd?
Immer
Vem är det då som godkänner.:angel:
De har kanske fått ett vackert diplom från någon organisation i USA? :D
Immer
På den tiden... vilken tid menar du?
Jag tror h*n menar den tiden då hästarna kunde ha vildhästhovar, eftersom de var just vildhästar.
Immer
Nussikan 2007-01-16, 15:44 Hästen tar säkert ingen skada av att gå skodd, men bara för att den haft skor i 30 år (???) så betydeer ju inte det att den MÅSTE ha det nu oxå, det märker man ju om man tar av skorna. Självklart är det upp till ägaren om hästen ska ha skor eller inte, men det verkar väldigt onödigt att betala massa skoningar som inte behövs....
¨Men snälla nån. Verkning och mycket me ringår i hovslagar utbildningen. tror du de bara lär sig slå på en sko eller?
Den dagen någon kan bevisa för mig att vildhästar verkades så ska jag tro på vildhästmodellen. De vildhästar som inte hade bra hovar blev bytesdjur, du kan inte jämföra dessa med våra tamhästar. Finns ingen vildhäst som arbetade för människan.
Men varför utsätta en 30 år gammal häst för ett experiment?
Jag hade definitivt låtit den behålla skorna livet ut, och inte riskerat att den skulle få ont i fötterna av att gå barfota.
Immer
Många talar om certifierade hovslagare och dittan och dattan, vilket är bra. Men glöm inte att barfotaverkare oftast kan sin sak dom också. Det finns såklart dåliga hovslagare och dåliga barfotaverkare och det kommer man aldrig ifrån.. Vad jag tycker är konstigt är att många verkar bry sig mer om hästens fysiska hälsa än att hästen ska få en trygg och sund miljö. Tänker mest på hästar som knappt får någon utevistelse och står uppstallade i stressiga miljöer, hästens psykiska hälsa är minst lika viktig. Vilket jag tror kanske allt för många glömmer bort. Bara en tanke..
Men om vi nite hade börjat fånga in hästarna och börjat rida dem, så hade dem inte behövt skor. En häst som rids varje dag i hård träning måste ha skor. skorna skyddar ju för att inte hoven ska slitas ner. Om vi skulle rida hästen hårt varje dag och inte använda skor skulle hästens hovar vara jätte nerslitna.
Du ha så fel så fel.. Hur kan du påstå att en häst MÅSTE ha skor? Mina går utan och den ena rids utan att varken slita ner hoven eller vara ömfotad. En häst behöver inte skos, man kan använda boots istället om man tycker att hovarna nöts ner för mycket. Skorna gör så mycket mer skada än nytta. En frisk häst KAN gå utan skor.
Den dagen någon kan bevisa för mig att vildhästar verkades så ska jag tro på vildhästmodellen. De vildhästar som inte hade bra hovar blev bytesdjur, du kan inte jämföra dessa med våra tamhästar. Finns ingen vildhäst som arbetade för människan.
Kadaver som dom hittat efter vildhästarna bevisar att deras hovar såg ut så. Bättre bevis får du nog leta efter. Den dagen nån kan bevisa för mig att hästen och hästens hovar mår bra av att vara skodd ska jag tro på det. Blir nog väldigt svårt..
Jag tror inte hästen bryr sig om den går med eller utan skor SÅ LÄNGE DEN INTE HAR ONT I FÖTTERNA...
Sen kvittar det nog om du frågar hästen.
Den tänker nog inte på det så länge den inte ges anledning.
Det var det dummaste jag hört! För det första är hästen ingen människa som man kan fråga; "Nå, trivs du i dina fastspikade skor?" Antagligen är det bättre för en häst att gå barfota, och det är klart att hästen hellre vill kunna få chansen att forma sina hovar själv. Om tex din hovslagare har verkat hästen snett innan den skos så är det ingenting som hästen kan göra nåt åt själv. Då får den istället gå och ha ont för att den inte belastar som den ska. Så kom inte och säg att det kvittar för hästarna! Att hästens blodcikulation i hovarna nästan blir helt utesluten med skor på är ett till bevis på vad som är bättre. Öppna dina ögon tack!
|
|