Visa fullständig version : Hur leker man med hästen?

Mattsson
2007-01-05, 13:15
Skulle vilja lära mig att leka/busa med hästen, men kan inte några "övningar". Någon som har bra tips? Det hade varit kul att kunna lägga in lite lek o bus någon gång emellanåt. Försöker stimulera hästis med varierande övningar, men det finns ju vissa som är mer uppskattade än andra o som tex belöning efter ett pass skulle jag vilja avsluta med lite bus. Beskriv gärna vilket kroppsspråk jag ska använda, så att jag inte tappar ledarrollen, men ändå kan busa med henne. Hon ser lite uttråkad ut ibland, så vi är båda tacksamma för tips!

sthu
2007-01-05, 18:25
Börja träna PNH. Funkade utmärkt med vår nordsvensk. Busa är inget man kan "lära" hästen bara sådär, lär känna hästen och lär dig hur just den hästen vill leka! Det tar tid, och det ska ta tid. Kärlek ska man låta växa fram heter det ju ;)
Det är jättesvårt att säga hur man ska göra mot en viss häst, alla är olika individer. Man får helt enkelt prova sig fram i början, till slut vet man hur man ska göra för att åtsadkomma en viss reaktion.

ika77
2007-01-05, 23:41
Sätt dig ner och fundera på vad din häst har för "humor" så att säga..

Gillar den att plaska med vatten?
Gillar den att busa med sina kompisar i hagen?
Är den en enstöring som är ganska svår-road?
Finner den spänning iatt skrämma upp sig själv för ex. prassliga saker?

Hästar är så olika och det är väldigt individuellt vad just din häst uppskattar och finner nöja i.

Jag har en liten berättelse om min häst..

Jag står i hagen och borstar pållan när hon plötsligt tar tag i borsthinks-kanten och tippar ut alla borstarna på backen.
Jag skrattade gott åt henne för hon hade aldrig innan det varit speciellt busig eller lekfull av sig då hennes självförtroende var ganska lågt när jag köpte henne ( detta är 4 år sen).
Sen börjar hon försöka "pricka" hinken med sinahovar genom att backa emot den , öronen pekade rakt ut åt varsitt håll.
Hon var fullständigt koncentrerad.
Tillslut tyckte jag att det såg inte bra ut att ha en hink då hon hade kunnat fastna och blivit väldigt rädd.
Kom på att det låg en badboll på gården.
Jag hämtade bollen och hon fick nosa på den. La ner den på backen och den började blåsa omkring.. Det tog inte lång tidförrän hon travade runt efter bollen och försökte sätta hovarna på den.
Den var ju hal så varje ggn åkte den iväg oich det var ju skitskoj tyckte hon!

Presenningar är bra. De kan du hänga upp och sen låta hästen lära sig att gå under och runt dem trots att de fladdrar hej vilt.
Du kan även lägga dem plantpå backen och låta hästen gå ÖVER dem.
Se bara till att du lägger nåt tungti hörnen så attd en verkligen ligger kvar.

Smeka med rep över hästens kropp och omkring benen.
Var bara väääldigt varsam ibörjan och låt det ta ett par ggr för hästen att bara bekanta sig med alla saker du introducerar för hästen.
Han får inte bli skrämd för då kan det göra mer skada än nytta.
Låt det ta sin tid tillshan succesivt vänjer sig .
Detta är ävenväldigt bra övningar för att få hästen att lita på dig.
Du visar och vägleder hästen genom att säga:
"Du kan lita på mig. Jag skulle aldrig utsätta dig för nåt farligt.."

Det kan vara mycket roligt att bara ta sin häst i grimma och griomskaft och gå ut i skogen . Gå slalom bland träden och skratta och ha roligt.Han kommer märka att du tycker att han är rolig och att han kan få dig att skratta..
Jag tror de flesta hästar är såna bara man hittar vad de verkligen uppskattar.
Spring ett par steg och lär hästen att stanna när du stannar, vända när du vänder. Detta lär han att uppmärksamma dig och att han hela tiden ska vara uppmärksam på vart du är på väg eller vad du tar dig för, samtidigt det är väldigt roligt att se hur hästar tänker/jobbar.

MEN!!! Glöm inte att berömma !
Både med röst, ansiktsuttryck och kanske en liten morot då och då!
;)

Hoppas att du hittar dina roliga lekar med din häst.

Lyckatill!!

MizSaab
2007-01-06, 13:00
Vad är PNH för något?

sthu
2007-01-06, 21:30
Parelli natural horsemanship

Är för trött för att förklara närmare just nu, men kolla runt lite på internet, finns massor av sidor (borde finnas)

Mattsson
2007-01-08, 14:59
Tack för era tips :bow: Har redan kommit på några grejer hon tycker är roligt, så nu är det bara att bygga vidare. Det blir ju så lätt att man fastnar o kör på i samma spår hela tiden... Jag får väl helt enkelt prova mig fram o se vad det får för reaktioner.

djezima
2007-01-09, 10:47
Jag brukar leka med min häst i hagen, vet inte hur NH-riktigt det är, men som tifigare sagt, det är mitt sätt att slappna av med hästen.
Har två araber, den ena väldigt busig, men den andra bryr sig inte särsilt, så jag roar henne lite själv ist.

Jag "hoppar" lite först så hon vet va som är på gång, senn springer jag o "vallar" henne på minst 10 m. avstånd. för självklart springer hon iväg mycket längre.. Sen springer vi runt lite o hon drar iväg i full fart o älskar det!! önskar bara att jag kunde få henne o gå med sånt sväv i traven näär jag red!! =) Sen slutar jag med att på avstånd lugna ner henna med min andning o kroppsspråk, innan jag kan gå fram till henne o gosa en stund..

akta dig bara för att bli sparkad. Vet inte hur det kan gå för andra, har inte sett nån annan leka i hagen alls..

ha så kul!!

Tussilago
2007-01-11, 12:31
Jag leker i hagen med min häst! jagar upp henne lite, kan vara svårstartad, men när hon väl är igång far hon runt som en tok! brukar huka mig ner o smyga mot henne, sen brukar jag hoppa till, sträcka ut armarna samtidigt som jag tjoar till! man riktigt ser hur hon håller koll på mig o bara väntar på att jag ska göra så hon får springa! är jättekul, men vissa dagar är hon inte alls på humör kan jag säga..

FUNNY
2007-01-12, 12:12
Gör väl inget om man kapar lite tråd :angel:
Hur får man hästen att springa efter en utan att dra i den eller använda rösten? Min pålla är jätte duktig på att följa mig lös men när jag börja springa så tappar hon tråden direkt.

Tacksam för svar
/Anna

ika77
2007-01-12, 12:44
Jag tror att det du kan göra är att fortsätta på det spår du kört på tidigare.
Uppmuntra och beröm för varje litet framsteg.
En litet hjälp kan vara att ha nåt riktigt gott-gott i fickan. :D

Ha en käpp/ett hoppspö i handen som du kan ta hjälp av att peta på hästen med när dina armar blir för korta.
Börja på en liten yta (typ paddock eller coral)
Ha hästen i grimskaft och börja med att flytta rumpan när du går runt den.
Först får du peta på baken så att han fattar vad du menar.
Lär han att gå fram när du går fram. Backa när du backar.
OBS! Hästen är placerad bakom dig hela tiden..

Sen när hästen skrittar efter dig exakt så som du vill så kan du övergå till traven.
Fortfarande med hästen i grimskaft.
Detta handlar ju nu inte om ett eller 2 pass.
Utan flera. Hur mga beror helt och hållet på hur hästen är..

Detta är övningar som gör att du får en följsam häst som gärna är där du är. Men sen gäller det ju att man uppehåller denna kontakten även sen.
Detta präglar förtroendet till hästen och får du en god kontakt med honom så kommer han att följa dig.

Lycka till!

Mattsson
2007-01-12, 12:54
Djedzima o Tussilago

Tack för tipset. Har också provat att leka med henne i hagen o det tycker hon är jätteroligt, men precis som ni nämnde så har jag undera på om det är NH-riktigt. Jag antar att det är ok så länge hon fattar att jag vill att hon ska fortsätta springa framåt utan mig o ändå håller kontakten med mig o väntar på att jag ska ge henne någon ny signal. Tyvärr kan jag inte leka i hagen nu för vinterhagarna är hemska pga det väldiga regnandet :( Får prova igen längre fram.

_Eva_
2007-01-12, 15:00
*kl*

Jag "leker" inte med min häst i hagen. I hagen är den ledig och får vara med sina kompisar.
Skulle jag syssla med något i hagen, rensa grenar, elda mocka etc så är hästarna välkomna att titta, komma fram etc. Nyfikna är dom. Men jag begär inte arbete.

Är mycket noga med att min häst inte får "leka" genom att jaga en människa vilket lätt är ett faktum när man vill ha en häst som skall springa på med lite fart efter en i tex hagen. Det är lätt att leken blir hästen driver människan. Läs hästen är chef....

mvh Eva

murran
2007-01-16, 23:32
När jag skulle ha miljöträning för min förra häst, (han skulle vänja sej vid paraplyer!) Så kastade jag helt enkelt in ett uppfällt paraply i hagen, som han fick bekanta sej med. Han upptäckte att det började rulla, om man skrapade på det med nosen, så han satte helt enkelt igång med att rulla paraplyet i hagen, runt, runt o hit o dit. Fast det var ju en lek han hittat på själv.
Han hade en happy horse boll :bump: också, som han brukade springa runt med i munnen. Helst skulle man kasta den, så att han kunde springa efter o hämta, som en hund.
Hästarna jag har nu, leker vi inte med. Dom är inte intresserade, utan leker bara med varandra och det räcker. Den förra hästen var lite speciell och lekarna var inget vi lärt honom.

FUNNY
2007-01-18, 12:41
Jo man vill kanske gå lite för fort framåt :)
Godis funkar INTE hon är så fixerad vid det så då tappar hon fullständigt fokus på mig:D
Vi jobbar som du skrev i dagsläget. Har bara haft hästen (unghäst) i ett halvår, så vi har ju lite att lära av varandra än då länge:p

Tebazz
2007-01-18, 14:32
När jag läser den här tråde blir jag både glad och ledsen.
Jag blir fruktansvärt glad, för att kunna göra såhär med sin häst. ha kul, och bara busa. Känna varandra så bra att man kan lita så på varandra.
Ledsen blir jag för att det känns som om alla har lyckats utom jag. Har haft min häst i 1 1/2 år, och vi kan fortfarande inte busa. När han blir rädd för någonting litar han inte på mig, utan backar, och ibland stegrar sig. Sitter jag av och leder honom förbi det är det helt okej. Så på marken lyssnar han rätt bra, och kan ibland gå lös om inte maten lockar. Dock är det inte alltid det går såhär bra. Värst är det när han börjar backa och vägra gå framåt. Han går tillslut framåt, men det tar sin lilla tid. Vi har inte fått upp något sådant förhållande att vi busar med varandra. Utom iland på sommaren, när jag ska hämta honom tycker han att kull är väldigt skoj. Springer iväg från mig, bockar och skuttar, då skrattar jag met, och bermmer honom när han väl vill komma in, ibland tar det mer än en halvtimma vilket är mycket tröttande.
Tips på hur man får upp förtroendet? vet att det kanske inte är rätt tråd här, och att jag kanske kapar tråden. inte min mening, bara en liten parantes. PMa om ni inte vill skriva här.

ika77
2007-01-18, 16:33
När han börjar backa, fortsätt då DU att backa honom.
Tänk ungefär som: jaha,är det backa du vill? Då ska du få det.."
Men så fort han slutar backa och tar ett steg framåt så beröm och fortsätt framåt. Börjar han sen backa igen så fortsätter även DU att backa honom..
Tillslut kommer han tycka det är enormt trist att backa och kommer vilja gå framåt.
Då är det beröm och uppmuntran igen.

Så här fick jag göra med en häst som skulle lastas.
Ville inte alls gå in och backade. Jag tvingade henne att backa, gjorde nytt försök in, hon backade, jag fortsatte backa.
Efter 20 minuter var hon så trött på att backa, suckar och klampade rakt in i ransporten.
Det här med att bli ledare över sin häst och vinna dess förtroende handlar mycket om att visa vem som faktiskt bestämmer.
Hästen måste veta att det är inte okej att backa förbi saker eller vägra gå..
Han får gärna bli rädd för saker och stanna till och titta,höja huvudet, men sen går man helt enkelt.
Sen om det går på tvären förbi det otäcka så är det viktigaste att han går FRAMÅT.
Om han så hoppar jämfota framåt förbi det otäcka i ren rädsla så ska han GÅ.
Då lär han sig successivt att matte inte låter nåt farligt hända.
Och då kommer han att veta det..
Sen ären delhästar tuffare att jobba med, andra svagare.
Men man får vara så konsekvent som hästen kräver.
Varken mer eller mindre.

Lycka till!

Tebazz
2007-01-19, 09:41
Har försökt det där med att backa, men jag tycker inte det fungerar speciellt bra. Nu har det inte hänt på ett tag från marken, men när det väl gör det så kommer vi ju förbi, men det tar tid.
Ibland backar man honom, men när han stannar och jag vill att han ska gå fram, ja då fortsätter han att backa. han kan hålla på hur länge som helst.
det jobbigaste är att han kan bli rädd för ALLT. Pinnar, stenar, hus, MÄNNISKOR :mad: och ibland lägger han inte ens märke till dem.
När man rider är det värre, speciellt när man jobbar med honom. vet inte om det är för att han ska slippa, eller för att han verkligen blir rädd. Vågar inte bli arg på honom, ifall det är så att han verkligen blir rädd. men efter tionde pinnen som ligger på marken, då vågar jag faktiskt ryta till, och då slutar han stressa upp sig. Men man vet ju aldrig.
en gång flög han in på en annans trädgård för han blev livrädd för två människor som arbetade i en trädgård. som tur var var det min kompis gräsmatta, och gjorde inte så mycket. Men det var ändå inte skoj alls.
Och en annan gång höll han på att backa ner för en slänt med mig, som ledde rakt ner i sjön, bara för han blev rädd för en släpkärra. Som tur var var det ett järnstakt innan branten, men det hade varken han eller jag någon aning om.
Det har ju blivit mycket bättre än sen han kom för ett och ett halvt år sedan, men jag tycker han borde lugna ner sig mer.
Han kanske är en häst som det behövs jobbas med. men han är ändå snart sjutton, och är fortfarande så stissig. Riktigt tröttsamt.
Men det är väl bara att aldrig ge sig antar jag. Var riktigt stolt när han ängsligt gick förbi en stor grävmaskin bara för att jag drev på honom :D haha. Men det är just de här småsakerna som är värst.

Zorro86
2007-01-19, 23:36
*kl*

Jag "leker" inte med min häst i hagen. I hagen är den ledig och får vara med sina kompisar.
Skulle jag syssla med något i hagen, rensa grenar, elda mocka etc så är hästarna välkomna att titta, komma fram etc. Nyfikna är dom. Men jag begär inte arbete.

Är mycket noga med att min häst inte får "leka" genom att jaga en människa vilket lätt är ett faktum när man vill ha en häst som skall springa på med lite fart efter en i tex hagen. Det är lätt att leken blir hästen driver människan. Läs hästen är chef....

mvh Eva

Hmmmm.... om min tjej vill leka med mig i hagen, så är det inte arbete. Hon gör det för att hon är busig och tycker det är kul.
Min häst är även min "kompis", inte enbart något man ska arbeta med. Så lek på, det är bara nyttigt!! :bump:

ika77
2007-01-20, 15:19
Hmmmm.... om min tjej vill leka med mig i hagen, så är det inte arbete. Hon gör det för att hon är busig och tycker det är kul.
Min häst är även min "kompis", inte enbart något man ska arbeta med. Så lek på, det är bara nyttigt!! :bump:

:bow:
Klart man inte springer ut och tränar skänkelvikning för hand i hagen.
Där är den som sagt ledig. Men leka tycker jag är bara roligt ..för både mig och hästen.;)

BackorsExplosive
2007-01-21, 23:36
Hej! Min lilla pojk är alltid busig och han älskar när man leker med honom. Jag brukar alltid smyga på honom lite i hagen å hoppa fram... de tycker han e hur roligt som helst... :) Sen brukar ja prasla med en slags påse de e också jätte roligt.. Han älskar när man umgås med honom... å då spelar de ingen roll om man busar med han i hagen eller om man bara står å gosar han blir lika glad för de..

ika77
2007-01-21, 23:42
Det är ju så det ska vara! ;)
De där små stunderna som gör det så värdefullt att vara hästägare. :love:

Mattsson
2007-01-22, 13:53
*kl*

mvh Eva

Men, det är ju just det jag vill få fram. Att ibland kan vi bara vara kompisar och jag kräver inte något av henne arbetsmässigt. Hagen borde väl vara ett utmärkt ställe att vara kompisar på??? Vi kan göra något kul tillsammans som inte är arbete.

Däremot så är det ju självklart att man inte får tappa ledarrollen även om man "leker" med hästen som en kompis. Det är väl detta som är dilemmat med att "leka" med sin häst:smirk: Det får ju absolut inte bli så att hästen jagar mig, men om jag börjar springa så hänger hästen på och när jag inte kan hålla samma fart som henne så visar jag att hon ska fortsätta utan mig. Är det fel? När hon sedan saktar av efter ett tag så kan jag antigen springa igång henne igen eller så pratar jag lugnt till henne o går fram o gosar med henne o visar att "leken" är över. Har jag då verkligen tappat ledarrollen?

karleeen__
2007-01-22, 15:41
I våras gick min pålle i en ganska avlång hage, precis utanför gick en liten stig.
så jag stod utanför hagen och hon inuti.
sen satte jag fart och började springa allt vad jag kunde och så tävlade vi där fram och tillbaka.. :)
hon tyckte det var jättekul eftersom hon vann hela tiden.
Det som var bra var också att jag kunde hålla mig utanför staketet så jag inte blev sparkad..

murran
2007-01-22, 15:41
Jag satte jordblinkers på min, det var jobbigt att behöva övertyga honom hela tiden att vi skulle gå framåt. Det kunde ta hur lång tid som helst annars att ta sej ca 500 meter. Då han inte såg allt farligt på marken, kunde han koncentrera sej på allt som låg lite längre fram, och då hade jag en möjlighet att förbereda mej, på till exempel den traktor som närmade sej, eller att det var människor i en trädgård osv. Jordblinkers kan vara, ett alldeles vanligt nosludd, som du fäster på nosgrimman, det gör att han inte ser marken så bra. Det finns färdiga nosblinkers att köpa, men ett väldigt lurvigt nosludd duger bra o är mycket billigare (kan du sy själv). En del jordblinkers ser ut som en sopborste på en nosgrimma, men så drastisk ska vi inte behöva vara. Och om han börjar backa, så fortsätt backa honom om du har möjlighet, om inget dike eller annat är i vägen. Han kommer att tycka det är tråkigt att backa efter några hundra meter och vilja gå framåt. Om det inte går, så kliv av och led förbi honom. Det är inte ett nederlag att behöva klíva av. Han känner förmodligen större förtroende för dej på marken. Ibland hjälper det att ändra riktning, om hästen snurrar runt åt tex höger o vägrar gå, så börja snurra honom åt vänster och försök sen rida på framåt.
Jag brukade ta spöet med, men inte för att smiska på honom, utan jag använde det, för att trycka på tex baken eller bogen, där jag inte kom åt annars, när man sitter upp till häst. Varje gång vi kom förbi ett hinder, som tex den livsfarliga bäcken, så berömde jag jätte jätte mycket! Ibland fick han en godisbit, som förstärkning. Följden blev, att han tyckte att bäcken var något positivt, som han jättegärna ville gå förbi. Alla bäckar vi sedan passerade, krävde beröm och godis, i denna följd!
Man kan börja med att leda förbi det farliga, och ge beröm. Nästa gång sitter du upp och tragglar dej förbi, med jättemycket beröm. Nästa steg är att trava förbi, med beröm, osv. Gräla aldrig på honom, utan ge beröm när han gör rätt. Ofta brukar det fungera bra att trava förbi, då det oftast går så fort förbi, att hästen kanske inte hinner reagera, eller är upptagen med att tycka att det är roligt att springa. Fast då måste man vara medveten om att pålle kanske reagerar med ett sidoskutt, och vara beredd på detta, så att man inte trillar av. För övrigt, så andas djupa långa andetag o slappna av, så att du övertygar hästen om att detta inte är farligt, och att du inte är rädd.

(min pålle är 19 år o stissig för allt)

BackorsExplosive
2007-01-22, 22:10
Precis så känner ja me... :) Tycker allt känns jätte bra med att vara hästägare... har haft min pojk nu sen 21 december å allt funkar jätte bra å jag är så glad över de ;)

_Eva_
2007-01-22, 22:29
Men, det är ju just det jag vill få fram. Att ibland kan vi bara vara kompisar och jag kräver inte något av henne arbetsmässigt. Hagen borde väl vara ett utmärkt ställe att vara kompisar på??? Vi kan göra något kul tillsammans som inte är arbete.
Ja självklart skall ni vara kompisar. Titta hur din häst gör med sin hästkompis i hagen. Står och småslöar ihop. Kliar manke. Viftar flugor. Kanske ett race där de springer förutsättningslöst.

Däremot så är det ju självklart att man inte får tappa ledarrollen även om man "leker" med hästen som en kompis. Det är väl detta som är dilemmat med att "leka" med sin häst:smirk: Det får ju absolut inte bli så att hästen jagar mig, men om jag börjar springa så hänger hästen på och när jag inte kan hålla samma fart som henne så visar jag att hon ska fortsätta utan mig. Är det fel? När hon sedan saktar av efter ett tag så kan jag antigen springa igång henne igen eller så pratar jag lugnt till henne o går fram o gosar med henne o visar att "leken" är över. Har jag då verkligen tappat ledarrollen?

Om du bestämmer, är ledare och talar om när din häst skall "leka" samt hur. Är det en lek för hästen då?

Eller är det en lek för dig?

Som någon sade här på forumet någon gång
7 games becomes 7 jobs becomes 7 tortyres

mvh Eva

Tebazz
2007-01-25, 09:39
Låter som du har bättre kontakt än vad jag med min häst.
Eftersom det är min första häst, och jag snabbt tröttnade på att han blev rädd för precis ALLTING, blev jag tillslut förbannad på honom. vilket gjorde det ännu värre. Ibland stannade han bara innan t.ex en tunnel som han brukade gå igenom, och vägrade att gå. När jag drev honom framåt backade han. Drev jag mer, stegrade han sig. Bär jag hoppade av kastade han sig bakåt, och jag blev förbannad eftersom det var mitt på vägen, och det kommer rätt mycket bilar.
Nu vet jag bättre, och försöker att inte tänka på "farorna", utan lugnt visa honom att det inte är farligt. Bättre blev det när jag började träna dressyr för tränare. Han lyssnar mer på mig, och ignorerar inte skänklarna så som han alltid gjorde innan. Utan nu vet han att ett lätt tryck betyder fram. även om det är jätterolitg att kasta sig helt om och springa iväg när det hoppar fram 4 rådjur på vägen, och matte rider på hackamore som hon inte är så van vid. Plus att det är is och halt, jätteskoj. Men han vinner aldrig, jag får honom alltid förbi, så på så sätt vet han ju att det inte är lönt.
Låter honom nu stanna och titta på saker som är läskiga, när han slappnar av i muskler får han ett lätt tryck framåt, går några steg, stannar och tittar igen. Så får vi hålla på, men vi kommer förbi tillslut, och då med MYCKET beröm efteråt. Nu går han till och med nästan på presseningen som han var livrädd för i början. Han till och med nosar på saker, som han aldrig vågat sig nära förut.
Ända gångerna jag blir arg är när han stissar sig ut på hårdtrafikerade vägar, då när det kommer bilar speciellt. Tycker det är rätt läskigt att kanske bli påkörd. Vet ite riktigt hur jag ska klara mig från det, men det är ju av säkerhetsskäl.
Vill helst inte trava förbi, då han ändå tvärstannar, eller tar ett jätteskutt åt sidan. Känns so om han får flyktkänslor, och han efter det farliga pinnar på utav bara den, för han vill komma förbi. Tycker inte det känns så bra.
men som sagt MYCKET bättre nu, speciellt när ni fått mig mer lugn i de här situationerna :bow: