Angelina
2007-01-14, 18:00
När ni badat/duschat era hundar låter ni dem självtorka eller "fönar" ni dem?
|
Visa fullständig version : Hundar och bad Angelina 2007-01-14, 18:00 När ni badat/duschat era hundar låter ni dem självtorka eller "fönar" ni dem? Copydrew 2007-01-14, 18:07 Självtork. Han är korthårig, så det finns ingen mening med att sitta och föna honom:D .. Dessutom är han livrädd för hårtorken:p .. jappisen 2007-01-14, 18:28 När ni badat/duschat era hundar låter ni dem självtorka eller "fönar" ni dem? Jag fönar och kammar samtidigt. Har en hund med lång päls som kräver at man borstar och fönar den torr för att undvika tovor. Emor 2007-01-14, 18:54 Jag blandar , torkar först med handuk tills han inte är drypande blöt längre ^^ Sedan kör jag med hårtorken tills han nästan nästan är helt torr , sedan får han lufttorka ^^ Han är en nerklippt mellanpudel , men me hyftas lång päls ändå :smirk: Mysgrisen 2007-01-14, 19:11 Jag torkar min wheaten med handduk så torrt jag kan, sedan får han självtorka. cillamuffins 2007-01-14, 19:15 de får självtorka. mina hundar schamponeras väldigt sällan, max en gång per år, och det brukar bli en riktigt varm sommardag. Moonspell 2007-01-14, 19:34 Jag torkar min wheaten med handduk så torrt jag kan, sedan får han självtorka. Så gör jag med min labbe också, han badar mest på sommaren så han brukar torka rätt fort i solen. Smulis 2007-01-14, 19:45 Det beror på =) Om det är inför en utställning så fönar jag dom torra, annars blir det en massa handdukar :D Iceland_lover 2007-01-14, 20:11 Torkar med handduk sedan får han självtorka! Det bästa tycker jag! Tiggertjejen 2007-01-14, 20:31 Jag fönar! Har en bearded collievalp som just blivit kompis med fönen;) Hemma hos mina föräldrar är det bara den långhåriga Bearded korsningen som fönas. Lillaloppan 2007-01-14, 20:32 Eftersom jag brukar bada min hund på våren efter allt salt har försvunnit så torkar jag med handduk. Gör det efter kvällsrundan så då hinner han torka tills nästa dag när det är dax att gå ut igen. Fick faktiskt bada honom häromdagen för han hade rullat sig i något som liktade vedervärdigt och då torkade jag honom med hårtorken efter handduken med tanke på årstiden och temperatur. På sommaren när det är riktigt varmt spolar jag ofta av honom lite snabbt med trädgårdsslangen och han älskar det! Svalt och skönt! Extasia_ox 2007-01-14, 23:05 har en labrador som jag fönar :rofl: hon får så lätt eksem om hon får gå blöt länge.. tråkigt men gör det för att hon ska slippa klia sig heeela tiden fast på somrarna så får hon bada bäst hon vill ute, då torkar hon så pass snabbt i solen att hon inte behöver vara blöt så länge :D MrsScabtree 2007-01-15, 09:20 de får självtorka. mina hundar schamponeras väldigt sällan, max en gång per år, och det brukar bli en riktigt varm sommardag. Men usch, luktar dom inte väldigt dåligt? :crazy: Gnist 2007-01-15, 09:36 Oftast så tvättar jag mina hundar på kvällen, så att de självtorkar under natten. De blir för fluffiga om jag fönar dem :eek: ;) Jakthundarna badas ca 5-6 gånger/ år och terrierna ca 1 gång per månad med schampo. BC'n badas ungefär som jakthundarna, med schampo + att han när tillfälle ges badar på egen hand nere i ån, i närmaste vattendrag/sjö eller i dotterns badpool på sommaren, eller i fårens vattenbalja, eller i hästarnas badkar (när vi hade hästar) Lapskan kommer nog att tillhöra skaran som badas med schampo 5-6 gånger per år. Eftersom jag bor, som jag gör, så spolas hundarna ev en del mellan tvagningarna dessutom. Annars skulle det bli olidligt eftersom de gärna rullar sig i diverse fårskit och annat äckel periodvis :crazy: :D Kimz0r 2007-01-15, 09:38 Jag torkar det värsta med en handduk och sedan får han självtorka. :) Havregryn 2007-01-15, 10:45 självtorka =) Men då ha tiken min inte så mkt hår mer än på huvudet, benen och svensen =) En nakenfis med andra ord =P Angelina 2007-01-15, 11:54 Ni som låter hundarna självtorka, tycker inte ni att det ser ut att bli kallt för dem efter ett tag??? Jag har iofs en golden med TJOCK päls och en cocker som är pälsmonster och borde bada/trimmas oftare..... Jag brukar tänka att de ska få självtorka men efter en stund åker fönen fram och det är INTE populärt... På sommaren är det ju enklare men nu på vintern känns det kyligt att självtorka trots 20 grader inne. Eller är det bara jag som är hönsmamma som vanligt... Kimz0r 2007-01-15, 12:00 Icke. Västgötar är en tålig ras med tjock päls. ;) Liten_men_tuff 2007-01-15, 12:12 Jag går på hundsim med min hund 1/v så han blir tvättad ofta. Försöker torka honom så gott jag kan med hundtrasan och sedan handuk, sedan får han ett fleec täcke på sig :) På sommrarna får han torka av sig själv när han har badat ute. Det är en labrador. Kamomilla 2007-01-15, 13:11 Min vovva badas inför utställning, annars med 3-4 veckors mellanrum. Kramar ut så mycket det går med handduk, sen får hon springa sig varm/torrare inne innan fönen åker fram, blåser henne dock inte snustorr. Badar på kvällen. Blev dock en del avspolning när det var varmt i somras och då fick hon självtorka, var dock en del päls att kamma ut sedan på kvällen :angel: :angel: pälsras J3O 2007-01-15, 13:37 Ni som låter hundarna självtorka, tycker inte ni att det ser ut att bli kallt för dem efter ett tag??? Jag har iofs en golden med TJOCK päls och en cocker som är pälsmonster och borde bada/trimmas oftare..... Jag brukar tänka att de ska få självtorka men efter en stund åker fönen fram och det är INTE populärt... På sommaren är det ju enklare men nu på vintern känns det kyligt att självtorka trots 20 grader inne. Eller är det bara jag som är hönsmamma som vanligt... Jag tror att det är du som är hönsmamma :o :D Jag duschar ioförsig aldrig min hund (speciellt inte med schampo) men när han sprungit ute och blivigt våt så får han ligga i hallen.. Och det är klinkers i hallen :eek: .. Men på så sätt så "tappar" han all grus i hallen och sen får han flytta sig så jag kan dammsuga upp det när han är torr.. Den enda gången jag skulle få för mig att tvätta min hund vore om han rullat sig i något typ av bajs som sättit sig i pälsen.. men det har aldrig hänt. :D VN17 2007-01-15, 17:42 Han får självtorka. Eller vi använder en "Pluto" trasa, en jättebra trasa som ska vara blöt och då suger den upp jättemycket vatten, kanonbra! Sedan får han självtorka, tar ett tag eftersom han har något lång och mycket päls (golden). En hårtork skulle nog aldrig få komma i närheten av honom :p , så det skulle jag aldrig utsätta honom för. jappisen 2007-01-15, 17:50 Jag tror att det är du som är hönsmamma :o :D Jag duschar ioförsig aldrig min hund (speciellt inte med schampo) men när han sprungit ute och blivigt våt så får han ligga i hallen.. Och det är klinkers i hallen :eek: .. Men på så sätt så "tappar" han all grus i hallen och sen får han flytta sig så jag kan dammsuga upp det när han är torr.. Den enda gången jag skulle få för mig att tvätta min hund vore om han rullat sig i något typ av bajs som sättit sig i pälsen.. men det har aldrig hänt. :D Tvättar du aldrig din hund? helmingur 2007-01-15, 18:38 Har en japansk spets, med ganska mycket päls.. så det brukar bli fönen! Philosophia 2007-01-15, 18:45 *knapplån* På min IG är det handukstorkning och självtork (under en filt) som gäller. Badar max en gång per år. Tindrande 2007-01-15, 19:04 Min hund badas en gång i veckan (ofta, jag vet. Mkt för att minska allergener osv då både pojkvän och syster är allergiska) Nedklippt Yorkshireterrier med tunn päls, självtorkar på 10 min efter handdukstorkning. Lazio 2007-01-15, 21:37 Självtork, har en rottis/dobermann så hon torkar rätt fort. Förra hunden, en sheltie, torkade jag med hårtork annars låg hon och frös. Heulwen 2007-01-15, 21:48 Min mammas hund torkas med handduk efteråt men sedan får hon självtorka. Hon har rätt tät, dock kort päls med underull. Hon badar dock aldrig förutom på somrarna när hon badar i havet. Sedan tvättas däremot tassarna och magen nästan varje dag med vatten och mild tvål. LadySara 2007-01-16, 00:38 våran äldsta kille han duschas under vintern ca 1 gång beroende på hur han ser ut han är en riktig grispelle som älskar att ligga å rulla sig ute.... på somrarna badar han vid sugan dvs springer å dyker från bryggan så då får han självtorka eftersom de är soligt å varmt... men tvättas han å duschas hemma åker hårtorken fram. de vill han själv oxå... kom in en dag efter promenad i regnet då gick han bestämt fram till bordet där min hårtork låg tittade på den å tittade sen på mig som att kom igen då matte nu fixar vi pälsen.. den lilla galning har redan åkt in i duschen 2 ggr sen han kom till oss för nåra veckor sen... han var ute på baksidan å skötte sig trodde vi men nej då han hade grävt upp hela blomlandet å såg ut som en gris... sen så har han oxå rullat sig i någon sorts skit. men han fick handukttorkas . har juh itne så mycke päls ännu. båda är schäfrar. tuaphua 2007-01-16, 02:12 Jag fönar mina. De fryser så annars. J3O 2007-01-16, 14:07 Tvättar du aldrig din hund? Nope.. Finns ingen anledning till det.. Han är varken smutsig eller luktar illa (och när han "grusar" ner sig eller "lerar" ner sig så får han torka i hallen som sagt och sen ramlar det av och sen dammsugar jag upp "skiten") Casper 2007-01-16, 14:45 om vi ska på utställning så är det plutoduk och fön som gäller. men är dom blöta av regnet så är det handduk och självtork som gäller. goggoman 2007-01-16, 14:52 Torkar min med handduk och sen får hon självtorka. jappisen 2007-01-16, 20:28 Nope.. Finns ingen anledning till det.. Han är varken smutsig eller luktar illa (och när han "grusar" ner sig eller "lerar" ner sig så får han torka i hallen som sagt och sen ramlar det av och sen dammsugar jag upp "skiten") Ok har lite svårt att en hund som aldrig badar inte är smuttsig.. Om han nu blir lerig och torkar och skakar av sig så är det ju klart att pälsen även blir smutsig. Jaja vissa kasnke inte tycker om att bada sina hundar och vill ha dem lite smutsiga :d . Upp till var och en. Philosophia 2007-01-16, 21:01 Min blir faktiskt inte smutsig :D . Jag torkar av tassarna med handduk när vi har varit ute (och magen om det har skvätt upp lera), men det är allt. Hund har hon aldrig luktat. Då finns det liksom ingen anledning att bada. J3O 2007-01-17, 11:48 Ok har lite svårt att en hund som aldrig badar inte är smuttsig.. Om han nu blir lerig och torkar och skakar av sig så är det ju klart att pälsen även blir smutsig. Jaja vissa kasnke inte tycker om att bada sina hundar och vill ha dem lite smutsiga :d . Upp till var och en. Jag ser bara ingen anledning att bada en hund som inte luktar och eftersom han inte är i varken sängen eller soffan så gör det inget om han är lite smutsig.. Det syns ju inte på honom heller.. Dessutom så känns det onödigt att duscha honom med bara vatten för då får man ändå inte bort den smutsen.. Och något schampo eller tvål skulle jag inte använda på honom eftersom han redan har lite torr hud som det är idag. Jag har jobbat hårt för att få honom lite fettig i pälsen och vill gärna ha det så. Grana 2007-01-17, 12:01 lånar.. Jag använder schampo sällan. Till utställning tvättar jag bara ben och skägg med schampo. Annars så sköljar bara av dom när de är leriga. Tvätt med schampo gör jag när det behövs, och det är ju olika. Är det sommar får de ligga i solen och torka, annars bäddar jag ner dom i ett skönt tänke så får de ligga där och självtorka ett tag. Cezzan 2007-01-17, 12:49 Torkar med handduk det mesta, sen får hon självtorka. Schamponering blir det mycket sällan, men allt som oftast måste vi spola av henne när hon lyckats skita ned sig Aningsfull 2007-01-17, 13:04 Jag torkar min med en handduk, sedan får hon självtorka. Hon har inte så mycket päls att föna. ;) (dvärgpinscher) Eftersom att hon knappt har någon päls fastnar det inte någon skit på henne så hon behöver inte badas så ofta, bara när hon rullat sig i äckliga saker. Vilket iofs inte är helt ovanligt ändå. :o :angel: Gnist 2007-01-17, 13:09 Med den principen kan jag anta att om du själv inte blir smutsig, så dushar du inte? Även om inte håret på hunden ser smutsigt ut och det mesta grus/lera faller bort när den torkar, så är det inte bra för huden att aldrig bli tvättad :cool: J3O 2007-01-17, 15:22 Nähä.. Och det är din åsikt.. Och var har du fått det ifrån att det inte skulle vara bra för huden på en hund att aldrig bli tvättad?? Jag duschar när jag luktar eller är smutig.. Som vilken normal MÄNNISKA som helst Gnist 2007-01-17, 15:40 Hundar har ju bara ett lager hudceller och deras hud behöver en del skötsel för att må bra. Den är betydligt känsligare än människors hud! Du skriver själv att hunden redan idag har torr hud....Undrar varför?? Skulle jag vara du så skulle jag för hundens skull köpa ett schampo avsett för just torr hud hos hundar och tvätta din hund ibland. Exempelvis Canine Sensitive Skin, som är speciellt anpassat för att hjälpa hundar med tendens till torr och känslig hud :cool: Vicious 2007-01-17, 17:33 Självtorka. Badar väl ca 2-3 ggr per år beroende på behov. Sköljer annars bara under magen om det behövs. asterix_zaphir 2007-01-17, 19:08 Det blir bad 1-2 gånger i veckan och då blir det jag fönar de torra. Jag har två stycken Powder Puffar. Det är denna årstiden de badas så pass ofta. jappisen 2007-01-17, 23:50 Nähä.. Och det är din åsikt.. Och var har du fått det ifrån att det inte skulle vara bra för huden på en hund att aldrig bli tvättad?? Jag duschar när jag luktar eller är smutig.. Som vilken normal MÄNNISKA som helst Kan ju testa något milt schampo som är bra för hunden. Finns även vissa som även är br aför huden och hjälper om dem har torr hud. Du har inet funderat på att bada han eller hon pga det? För att återfukta huden eller få bort smutset som kanske torkar ut huden? Bara en tanke Ämelie 2007-01-18, 07:21 Vår stora hund med mycket päls brukar vi föna, han älskar hårtorken :D och pälsen blir så fluggif och fin efteråt :) Den lilla hunden som knappt har något hår alls får självtorka.... han är även livrädd för hårfönen :p hemlig 2007-01-18, 12:41 Torkar med handduk, sedan får hon självtorka. Har väldigt tacksam päls som torkar relativt fort. |