Visa fullständig version : Hund med vid ridning?!
Gullan86 2007-01-15, 00:50 hej!
vilka/är det några här som har sina hundar med när ni rider?
funkar det bra?
vad är det för raser ni har på hästarna/hundarna?
och hur lärde ni dem att gilla läget tillsammans?
tacksam för svar.
Jag har ibland med mig min chihuahua :D Han går 5-6 meter bakom hästen om jag inte ber han komma upp jämnsides. Hästen varierar i sort mellan islandshäst och storhäst :D
Mysgrisen 2007-01-15, 01:01 Min hund fick följa med mig när jag red på mitt halvblod. Men jag tog inte med honom förrän jag hade god allmänlydnad på honom och inkallningen fungerade prickfritt.
Han är en wheaten terrier.
Gullan86 2007-01-15, 01:31 okej tack för era svar, så mycket lydnad ligger alltså bakom, är det nåt speciellt viktigt man bör lära dem? fick ni lära hundarna och hästarna hur de skulle fungera tillsammans? att hunden inte kan springa precis framför/mellan benen eller precis bakom eller det märker de av erfarenhet själva sen eller?:)
lärde ni dem att när ni kallar på dem så ska de sitta brevid hästen tex eller?
tränade ni mest utan häst? de var aldrig rädda för hästarna då?
hur tycker ni är smartast att göra/träna med en 1årig jack russel som inte umgåtts så mycket med hästar och inte sprungit lös så mycket + ska byta ägare(alltså troligen jag:))
Jag brukar ha med mig med schäfer kille till stallet och även när jag rider....
Har god lydnad på han och han går/springer precis när/var jag säger till...Han går fot vid hästens vänstra sida om det så krävs,oftast får han springa före mig och hästen-där jag kan se han (finns mkt bilvägar hos oss) och tillomed hästen litar på hunden när vi är ute och rider i mörkret tex,hästen följer efter hunden då hunden springer före och "visar" vägen.Och det funkar alldeles utmärkt och alla tycks gillar det:)
Rider jag på banan/ridhus får han gå och lägga sig i nåt hörn tills jag säger ngt annat
Har haft han i snart 4 år (omplacering) och det var aldrig ngt snack om att "vänja" in han vid hästen,allt eller inget liksom-men det var heller aldrig ngn tvekan om den saken då han är såpass lydig och är van vid det mesta och går ihop med "allt och alla",det var helt enkelt att Gilla läget för honom...
Men visst var han liiiiite tveksam till dessa stora djur när han fick träffa dme första gången med Mig,men när han väl fick bekanta sig med dem så visste jag att det inte skulle bli ngr problem.
Han brukar även kunna ställa sig på bakbena och ta stöd mot hästens bog med framtassarna om jag så säger det;)
Hästen själv är även invan sedan tidigare vid andra djur kring sig,så det går alldeles utmärkt med att rida ihop med både häst och hund.
Men tilläggas bör också att både hästen och hunden har stor respekt för varandra och blir inte heller allt för närgångna med varandra,vilket är bra för då minskar risken för att hästen råkar trampa eller sparka hunden om hunden blir Allt för närgången och då slipper även jag hela tiden ha koll på vart hunde/hästenn är.
Jycken Vet att han ska hålla ett visst avstånd från hästen och hästen vet det detsamma-så det jämnar ut sig och jag litar (konstigt nog) på båda djuren och vet att det funkar till 110%.
hej!
vilka/är det några här som har sina hundar med när ni rider?
funkar det bra?
vad är det för raser ni har på hästarna/hundarna?
och hur lärde ni dem att gilla läget tillsammans?
tacksam för svar.
Förut när gammel hästen levde fick min jycke följa med. Hon är en korsning mellan terv och sibbe. Hade henne däremot i koppel tills vi kom till skogen eftersom att hon är ruskigt rädd för människor. I synnerhet karlar! Tog henne då hon var två och dem som hade henne tidigare var uppenbarligen inte så snälla med henne. Har en två årig cocker pojke nu som jag gärna skulle vilja ha med men det känns i dags läget lite jobbigt att hålla reda på en damp cocker med raket bränsle i röven och en tok pigg och lycklig unghäst som är mer i luften än på backen. Snart..... :)
MrsScabtree 2007-01-15, 09:07 Mina små har fått följa med ett par gånger men den lilla vita orkar oftast inte med så då får båda sitta i "fängelset" (boxen) eller i sadelkammaren när jag rider. Däremot älskar taxen att rida, jag brukar skritta två varv med honom under armen och svansen går i hundratjugo :rofl: :rofl: :rofl: När han sedan släpps ner brukar han klättra upp på hästens ben och vilja komma upp igen :D
Nya vovven kommer dock alltid få följa med på uteritt.
Gullan86 2007-01-15, 18:28 va roligt att höra om era hästar och hundar vid ridning....meraaaaaa
Jag och mamma brukar ha med hunden när vi rider ut, när vi är ensamma i alla fall. Hunden är en treårig riesentik, omplaceringshund som vi haft 1,5 år och hästen en sjuårig kbltravare. Hästen tror jag hade haft lite kontakt med hund tidigare. I början red en av oss och den andra gick och hade hunden i koppel eller lös, nästa steg var nog att hon var lös då vi båda satt i vagn då hästen kördes. Är det människor ute som man ska förbi har vi henne kopplad innan man kommer in i skogen då hon inte är helt att lita på.
Nu springer hon lös och hästen bryr sig inte ett dugg, vare sig hon dyker upp ur diket eller kommer rusande förbi. Hon kommer om man ropar och under lite påminnelser håller hon sig bredvid om det behövs. Hunden kan lägga sig framför med rumpan i luften i "lekposition" och försöka få igång hästen genom att hoppa upp och nafsa efter mulen men det bryr han sig inte om!! Inte heller om det springs runt benen. fast denna hund har lite mer respekt och håller sig undan lite. Har man platsat henne lite för nära hästens huvud börjar hästen buffa på henne och det tycker hon är lite obehagligt.
Vår gamla hund, samma ras, var dock totalt orädd. Sprang mellan benen och rakt framför (som tur var red jag medryttarhäst då som lyfte på benen så att hon skulle komma förbi eller hoppade över henne om han inte hann stanna!). En gång hände en olycka när mamma var ute med sällskap och den andra hästen sparkade hunden i huvudet. Hon klarade sig bra under omständigheterna men fick en grop i huvudet. Hon var försiktig i början efter det men sen tillbaka till det totalt orädda.
CeciliaW 2007-01-15, 20:59 Min fyraåriga kelpietik har varit med på flera ridturer, hon håller sig brevid mig och min häst (varmblod) på kommando och lyssnar även när jag ber henne stanna, sätta sig osv. Hon tycker det är jätteskoj :)
goggoman 2007-01-15, 21:18 Min två åriga blandras tik är alltid med och rider.. jag har en fjording.
Hon fick vara med från böjan i stallet, sen var jag ute och gick med dem tillsammans o började med skritt turer så hon skulle lära sig och sen flöt det på.
Hon älskar o vara med o ylar när jag tränsar för då vet hon att det snart e dags..:)
Har mycket god lydnad på henne och möter både bilar o annat och hon sätter sig direkt vid sidan av hästen till de har passerat.
Jag hade med min whippet tik till stallet redan från början när hon var valp. Började med gå promenader med häst och hund, vilket nog var klokt eftersom hunden har en tendens att komma upp snabbt bakifrån och nästan toucha hästens bakben...Eftersom min häst desutom är lite bakrädd var det lite lätt nervöst.
Min hund älskar att vara med och rida, men hon kan morra och leka för mycket med hästen (tror ibland det är en stor hund :crazy: ), särskilt när man galopperar. Dessutom finns många stora vägar i närheten av där jag står nu så man måste koppla av och på för att ta sig någonstans. Har faktiskt tagit med och ridit med henne kopplad vilket fungera bra, men ibland vill hon bara inte springa med så nära = skritt hela turen vilket ingen av oss tycker är så kul. Hon är lydig, men kommer det vilt är hon borta (har tyvärr tvingats inse det med åren). Visst, hon kommer tillbaka, och för henne är det bara en lek, men det är ändå inte kul. Ytterligare en anledning till att det har blivit färre ridturer med hund är att jag får lägga en stor del av min energi på att kolla var hunden är och spana efter vilt (hittar jag dem före henne och kan lura iväg henne åt annat håll går det bra, hon jaga bara efter om de rör sig). Hästen blir lite grinig för att jag inte koncentrerar mig på henne, och "vår" träning blir därför också lidande. Tyvärr.
Jag har med mig båda hundarna ibland när jag kör min shettis. Dvärgtaxen sitter på sätet som en kung å labben binder jag fast i skakeln jämte ponnyn, å han älskar att hjälpa till med att dra..Ponnyn med, då blir de ju inte så tungt..
Gullan86 2007-01-16, 01:38 hihi va mysigt det låter då:) funkar det bra med hunden som är fastbunden? den orkar springa med hela tiden i samma tempo?
FLER som tar med sina voffsar på ridturer?
Jag har med mig mina två Papillon-damer när jag rider. Hästen är en pigg och glad korsning mellan Islandshäst och New Forest.
Hundarna får gå ett par meter bakom hästen. Så jag har lite marginal om han skulle bli rädd och hoppa till. Vilket sällan händer. Han är en stabil gammal man nu mer.
Jag började träna hundarna hemma utan häst. Så de skulle lära sig att gå på ett visst avstånd från mig. Sen använde jag det från hästryggen. De går även dit jag pekar alt kliver av vägen på kommando(bra om man möter trafik).
Hästen är en väldresserad och mycket lydig gammal man. Jag har jobbat mycket med markövningar med honom. Så han är som en hund. Därför var det aldrig några svårigheter med att få honom och hundarna att fungera ihop.
Fastän hundarna är så små orkar de utan problem vara med på snabba och långa ritter. De har väldigt bra kondition. Den ena är lite långsammare. Så när hon är med kan man inte rida på så fort på alla underlag. Men den andra älskar att springa fort och mycket. Så ibland rider vi ut bara hon, jag och hästen och fräser på rejält.
Gullan86 2007-01-16, 21:14 va mysigt det låter, och det gäller ju att man har en snäll häst med som är van vid hundar....men du låter alltså dina springa bakom hästen? de vill inte springa iväg och spana runt i skogen och komma framför helt plöstligt som de flesta verkar vilja haha.
min häst är med islandhäst(fast hel;)) och han och jag har ridit med hundar några gånger (andras hundar) och han tycker det är jättekul dock ska han jaga hundarna och kan bli lite nervös om de kommer galopperandes bakifrån(om de e stora) för då tror han det är andra hästar.
men annars tycker jag han är väldigt orädd med att hundarna kommer upp från diket helt plötsligt och så.
senast i går hade han en katt sittandes på ryggen när vi tömmkörde haha, höll på att garva ihjäl mig katten satt och höll sig i tömmkörningsgjorden haha....men de brydde sej hästen inte ett dugg om inte när katten hoppade ner heller.
PansParis 2007-01-16, 23:56 Jag tar med min hund ca två gånger per vecka ut på ridtur. Tar det lite lugnt med henne eftersom hon är ca 1 år. Det fungerar jättebra men jag rider inte på väg där det är bilar med henne. Red först mycket på ängar med henne men det funkar superbra att ta med henne ut i skogen. Tycker inte det är så jättestor skillnad å rida med henne eller gå och ha henne lös. Nala (min hund) älskar att följa med på ridtur speciellt när jag travar å galoppar! Hästen tycker det är helt ok med att hunden följer med, hon är så himla duktig med hunden. Min hund går för enkelhetens skulle efter hästen i och med att de flesta stigar är smala men på ängar så går hon fot brevid.... Eller en bit bort då hon är på äventyr!
Min hund är en finsk lapphund och min häst är ett halvblodsto. Lapphund är en vallhund och är van att umgås med andra djur sen gillar den att jobba och vara med sin flock.
Från början när hon var valp följde hon med i stallet och fick strosa runt. ju äldre hon blev desto mer fick hon hjälpa till med hästarna. Hästarna vande sig oxå att ha en hund nära sig när vi var i stallet. Min häst har det aldrig varit problem med eftersom hon är så snäll. Men Nala har blivit lätt sparkad av en häst på nosen när hon jagade en i hagen.... Det var tur i oturen för nu har hon lite respekt för hästarna men hon är inte rädd för dem. Hon utsätter sig inte för fara.
:)
Gullan86 2007-01-17, 00:26 okej låter jättebra, det är ju bra när de lär sig respekt med men man hoppas ju att det inte blir så allvarligt den dagen de upptäcker det.
"mina" hästar är nog inte lika mkt för att sprakas som min släktings varmblod va, när han sprkade deras hund i huvudet så den svimmade av, usch de lät så hemsk sån tur var verkade hon bara förlorat några hjärnceller.
men så ni tycker alltså att man ska lära hunden att den springer bakom inte före?
vart hade du valpen/hunden när du red iväg utan hund de första gångerna när hon va med till stallet? fick hon sitta i bilen lr nåt sånt?
Har med mig min Grosser Schweizer Sennenhund ut ca 2 ggr per vecka på ridtur. Rider ett halvblod, som är supersäker runt hundar - det har hästens ägare sett till. :bow: När min var valp så gick han helt sonika under hästen en gång :crazy: (jag stod på andra sidan med hjärtat i halsgropen!), men hästen stod blickstilla. Detta gör han givetvis inte längre, nu är han beordrad en liggplats inne i stallet.
Jag rider med honom kopplad på höger sida när vi rider längs väg, vilket det blir mkt nu på vinterkvällarna. Det går riktigt bra i trav och kort galopp, hunden håller jämna steg med hästen. Det blir en fantastisk konditionsträning som jag aldrig skulle kunna ge till fots. :) Skritt är jobbigare, för då ska min hanhund pinka revir.. ;) Många stopp blir det då. När vi får möte av bil gör jag halt på båda, med hunden i diket.
När vi kommer ut i skogen får hunden springa lös, och min föredrar att springa bakom då det finns lite vall i rasen. Detta tycker jag är bra, för då hinner jag ha koll framåt på vad som dyker upp. :)
Har två rottisar som hänger med vid lugnare ridturer. Blir det för fartfyllt vill jag inte ha med dem, och aldrig då jag tränar på bana.
Har för tillfället ett p.r.e sto under inridning samt en äldre angloarab.
Det är hunden som springer som en dåre å ponnyn som blir trött fort:D
Labben har lite för bra kondition och muskler.
PansParis 2007-01-17, 11:25 När hon var riktigt liten så fick hon följa med de dagar jag inte red. Då var jag med henne hela tiden. Men annans får hon vara i sadelkammaren där jag lägger fram en filt och lägger fram lite morötter (vilket hon gillar å äta). Oftast har jag henne fast bunden utanför stallet i en lång lina så hon kan ligga och titta på allt som händer på gården.
Jag tycker inte man ska ha hunden framför sig när man rider. Det är lättare att ha koll på hunden då den hänger med bakom eller vid sidan. Framför hästen skulle nog inte ens min hund gå eftersom hon vill själv ha koll på hästen och hur den reagerar på olika sätt.
millan30_228 2007-01-17, 14:52 Jag brukar ha med min greyhoundtik när jag rider och tömkör. Hon lyssnar jättebra när vi är ute. Tar glädjeskutt när hon ser att jag hämtar hästen och hon får följa med. Mina hästar är av rasen islandshäst. Det funkar jättebra mellan dom och hunden. Hon lyssnar jättebra när vi är ute och rider. Nästan bättre än när hästen inte är med.
Min tik springer alltid en bit framför hästen eller intill aldrig in i baken. Håller sig alltid på avstånd men kommer om jag ber henne komma när det tex kommer bilar el vi ska korsa en väg. Jättebra att kombinera häst och hund tycker jag! Fast när jag är i stallet och pysslar och mockar så går hon hellre in i soffan och lägger sig. :smirk:
HeddaVovven 2007-01-17, 15:39 Jag är medryttare på en häst en dag i veckan och i framtiden så vill jag att min hund ska kunna följa med på ridturer men än sä länge tycker jag att är hon för ung och sedan vill jag att inkallningarna ska sitta till hundra procent vid möte vilke de inte gör ännu...
Med min förra häst följde ibland en labbe med ut på ridturerna men hon var mest ivägen tyckte hästen. En gång när hon för femtioelfte gången varit ivägen tog pållen helt sonika ett tag med munnen runt labbens nackskinn och lyfte henne åt sidan!
Snäll är han inte direkt. Däremot väldigt välhanterad och tränad att sköta sig. Det ligger väldgt mycket jobb bakom det. Det brukar folk på något sätt inte alltid förstå. De tror att han bara är snäll och rar av naturen. I stort sett alla hästar går att få trevliga, bara man är beredd att lägga ner mycket jobb på det. Och är konsekvent, lugn och bestämd. Och berömmer mycket.
Detsamma gäller hundarna. Visst hade de säkert velat rusa runt i skogen. Och de vill absolut vara närmre om de själva får välja.
Nu är de så små, 3 kg st, så om de går närmre och skulle råka hamna under hästen av någon anledning kan de dö. Därför får de inte välja. De får gå en bit bakom. Och verkar helt nöjda med det nu när de lärt sig. Visst tar det tid att lära dem hur de ska sköta sig. Men det är ett måste för att undvika olyckor med skador eller tom dödsfall som utgång.
Jag har haft med mig min dvärgpinscher. rider islandshäst. Hunden är tillräckligt smart för att hålla sig på avstånd från pållens fötter.
*kl*
Jag brukade ha med mig min rottis tik då vi red ut i skogen .. det bara belv så en gång då hon inte ville vara kvar på gården ..Hon va helt perfekt antingen gick hon bakom eller så sprang hon framför . å stannade när jag ropade på henne . Hon drog aldrig iväg eller dylikt. Det föll bara så narturligt för henne hon hade ju fått vara med i stallet sedan hon va valp ...Tyckte jag va himla mysigt .
lady_vip 2007-01-19, 12:01 Jag har 2 weimaraner som är med på mina konditionsrundor med det ena halvblodet, det andra tycker inte om hundar.
Den ena hunden springer lite var som helst, den andra håller sig alltid bakom. På vägar så går de båda på vänster sida av hästen, och hästen får helt enkelt gå på fel sida.
Vi har aldrig bekymmer vid möten eftersom mina hundar inte bryr sig om andra hundar, en del som jag tycker är viktigt då iaf jag möter många motionärer med hund.
De är med 2-3 gånger i veckan och då är det fullt ös i stort sett. Vi skrittar 10 minuter, sen är det varierat trav och galopp i olika tempo i 30-40 minuter, sen skritt hem 10 minuter. Ibland längre rundor med lägre tempo och tvärt om.
//E
lady_vip 2007-01-19, 12:02 Glömde, jag har inte tränat dem på nåt speciellt sätt, men har god grundlydnad och tillämpar det från hästryggen i stället.
//E
Min 4 åriga Parson Russell-hane gillar att komma med ut på ridturer, då han gillar när det går undan :)
Jag började häst-träna honom hos hans kullsyster som bor på en liten hästgård, det gick ganska lätt att lära honom vad som gällde i och utanför stallet när hon var med, och både hunden och jag kunde ta stöd av henne.
Började förstås med promenader med båda hundar samt häst med, gick vidare till att någon annan red och jag gick med, tills jag själv satt upp. Sen plockades syrran bort och till slut red jag ut själv med honom. Jag ville bygga upp hans självförtoende sakta men säkert, så jag skulle slippa gapa och skrika med honom, då hade han knappast tyckt att det var kul att följa med. På det här viset lärde han sig vad som förväntades av honom / hur man inte ska göra.
Vet inte om det är pga träningen eller om det fanns naturligt i honom, men när jag sitter upp på hästen så har han järnkoll på mig, och gör inga avstickare i skogen som han kan göra om jag bara går ensam med honom.
Numera kan jag ta kort galopp och hunden galopperar vid vänstra sidan ett par meter ifrån.
Men olyckor får man nog räkna med ibland, om man inte har tillräckligt bra lydnad på hunden eller om man rider en nervös häst eller en som inte är så hundvan. Det krävdes ett par bakutsparkar åt min hund också innan han lärde sig att inte gå precis bakom hästen, eller bita efter hästsvansen som rör sig så skojigt :D Därför är det nog smart att inte stanna för långa stunder med för små hundar i stallet åt gången, ta bort den när det går som bäst så blir erfarenheten positiv. Unga hundar har ju också ganska långsam reaktionsförmåga, vilket kan bli ledsamt om någon häst tappar humöret på dem.
Eftersom min hund är av jakthundsras vill han ibland också jaga hästar lite när de travar eller galopperar, men aldrig den jag sitter på.
Jag brukar ha med min 6-åriga schäfertik ut när jag rider:)
Då ser det ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=55RKhur8l_k
Ursäkta den usla kvalitén, filmat med mobil;)
//C
Jag måste bara fråga - kan hunden komma loss om det händer något, modell häst snubblar och far på honom?
Jag har med hunden när jag rider, hästarna är galopphästar.
Och hundarna har varit border collie, boxer, dobermann, och nu håller jag på att träna upp min alaskan husky:love:
Vilket han älskar :D
SkorpSmulan 2007-01-21, 21:32 Jag har min basset hound med både när jag rider och kör. Fungerar jättebra. Jag är dock väldigt nojig när vi är efter vägar där det kommer bilar ibland. Försöker då ha hunden på insidan men hon vill gärna vara på utsidan. Men hon vet att när det kommer bilar står vi still.
Hunden har varit med i stallet sen hon var liten. Ingen speciell träning hon bara följer med..
verrdogan 2007-01-22, 14:40 Jag har en flatte och en dvärgpinscher som brukar va med mej ut på turer. Flatten springer å yrrar omkring framför å pinschern brukar sitta framför mej i sadeln :) Jag har en frieser och en travare som är mina ridhästar.
verrdogan 2007-01-22, 14:52 http://i138.photobucket.com/albums/q269/verrdogan/jum5.jpg
Här är min lilla sak med på hästryggen :love:
Gullan86 2007-01-31, 11:27 va roligt att höra från er.....berätta gärna mer.
jag kan berätta hur det gått hittils, jag har köpt en liten ettåring jack russel(lågställd) och han va inte van vid hästar innan.
har haft honom i 2 veckor.
han har fått lära sig springa lös några gånger nu och han har fått vara lös i stallet och han sprang ut i hagen och hälsade på hästarna som e vana vid hundar(sån tur e)
hur gjorde ni med era hundar fick de springa in i hagen eller förbjuder ni det? hur gör ni när ni hämtar hästen i hagen och hunde e lös? får den hänga med?
sen så har jag ridit en gång och en annan person gick med hunden i koppel brevid.
sen har jag gått med hästen i grimmskaft och hunden lös brevid.
hur tycker ni att jag ska gå vidare? när kommer jag våga hoppa upp och rida och ha hunden lös brevid? är det för maffig att börja med redan nu?
Willebillebus 2007-01-31, 12:05 Jag har som regel, inga hundar i hagen, men det är ganska enkelt då vi även har en minishettis så vi har nedersta tråden väldigt långt ner, så hundarna kommer inte in utan att få sig en stöt!
Mina stora hund håller jag ff på och tränar (från marken) innan jag törs ta med henne, det kommer sällan bilar och har aldrig sett några andra hundar i skogen jag brukar rida men jag vill ha full koll OM det skulle komma nåt/någon.
Så jag tycker du ska ha en bra grundlydnad innan du sitter upp, du kanske redan fått det tipset (har inte läst alla)!
Willebillebus 2007-01-31, 12:07 Glömde... om hundarna är med när jag hämtar i hagen, Ja ibland men dom är ganska hästrädda och håller sig en bra bit ifrån!
Det är är rätt skönt.
Gullan86 2007-01-31, 19:44 okej idag testade jag att rida med honom...och det gick toppen bra, han lydde väldigt bra och jag behövde bara ropa på han så kom han och satte sig vid hästen helt otroligt lydig och lättlärd.
fick säga te han några gånger "akta" när han sprang framför hästen men det lärde han sej snabbt att inte göra.
och det gick skitbra över förväntan.
kunde tölta och trava och galoppera han höll sig på jättebra avstånd och va inte ivägen eller sprang framför.
när jag sen hoppade av för att spänna sadelgjorden mitt på turen så stannade han vid mig och väntade tills jag va klar
duktig vovve.
Willebillebus 2007-01-31, 19:57 Oh, vad roligt att det gick bra!
Hoppas det går lika bra för mig första gången jag provar med min stora tös....:D
Gullan86 2007-02-02, 19:30 hihi jaså vad är det för hund och häst du har då?
fiaskurken 2007-02-02, 22:59 Jag håller på för fullt och vänjer min omplacering vid hästarna (schabrador, lite över ett år) Hyfsad grundlydnad, om det inte dyker upp nåt väldigt intressant vill säga, då kan jag få ryta i ordentligt. Jag är med andra ord inte helt hundra på honom i alla lägen, men jag har bara haft honom i nån månad totalt sett. Han kan inte gå fot dock. Än så länge får han springa lös i stallet, men han är lite för orädd:crazy: Springer gärna runt benen på dem ( tur att det är snälla och hundvana hästar) och skäller lite ibland,men jag försöker bara ignorera honom och ber honom att flytta sig när han är ivägen.
Jag vill hemskt gärna ha honom med på ridturer, men än så länge skäller han ibland på folk vi möter, allrahelst karlar,och kan vilja jaga bilar,det känns ju inte så kul precis om han inte skulle lyssna i de lägena och jag sitter på hästen:crazy:
|
|