Visa fullständig version : Trav & galopp: Hästen känner ingenting

Gunnar
2007-01-26, 15:00
(Dala-Demokraten)
Frysmärkning är obligatoriskt för alla hästar, födda från 2006. Märkningen omfattar 4000 varmblod och 400 kallblod i hela landet. DD var på plats när tre hästar frysmärktes hos P O Brasar i Heden.

http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200701/21/20070121161906_DD064/20070121161906_DD064.dbp.asp

Norrlänning
2007-01-26, 15:30
Känner ingenting...?

Då jag ha varit med och sett frysmärkning så stod hästarna absolut inte still iaf!
Så att dom inte känner nåt är nog en hyfsad överdrift...

via
2007-01-26, 17:10
Våra har då stått stilla. Med tanke på att det är föl/åringar som märks, och de oftast inte har varit med om att hållas fast på det viset förut (De får ju inte röra sig alls helst) så är det kanske inte så konstigt att en del försöker komma därifrån. Jag menar att reaktionen hade kanske blivit precis samma om man gjort samma procedur, utan att märkjärnet var nerkylt. Bara att något trycks hårt mot halsen räcker ju för att hästen ska vilja flytta på sig, därmed är det inte säkert att det gör ont för det.

Huruvida det egentligen gör ont eller inte när man frysmärks, kan jag naturligtvis inte veta, eftersom jag inte är frysmärkt, men våra hästar har tait det väldigt lungt. En som vi märkte nu precis, är en nybliven tvååring, hingst. Han är 155cm, och kraftig. Hade han inte tyckt att det var okej att stå kvar, hade han utan större problem kunnat flytta på oss.

Masse
2007-01-26, 17:30
Verkar inte vara så mycket att hänga upp sig. Artikeln innehåller ju både stavfel och sakfel. Så den som skrivit den är nog inte så insatt i hästvärlden.

Tacitus
2007-01-26, 17:30
Ähum, många människor som har råkat ut för köldskador säger att det inte gör ont... så länge det är fruset!

När köldskadan sedan tinar upp lär det ska göra djävulskt ont.

Att hästen inte skulle fara illa av frysmärkning är rent nonsens.

Idag skulle man lika gärna kunna DNA-typa och/eller chippa hästen som att frysmärka, så jag tycker att man ska sluta upp med frysmärkningen både på travare och triangelhästar.

Idag finns det humanare alternativ:mad:

jea78
2007-01-26, 18:00
kl
Heller frysmärkning än cipp säger jag....

Jag har aldrig sett någon häst som har problem varken före eller efter frysmärkingen...
om det gjorde ont så borde ju nån stå och ska på huvudet/ halsen.
men nä, dom står och äter i godan ro

och Dna tas faktiskt även fast att dom frysmärks, dom dom regager mer på när dom drar hårstrån ur svansen än vad dom gör under frysningen..

Silly
2007-01-26, 18:02
Gäller detta alla hästar eller bara travare?

peter_lundin
2007-01-26, 18:30
När jag spillde flytande kväve på foten gjorde det då ont.
PL

Netted
2007-01-26, 18:37
vår åring stog då snällt och på henne märkte det inget på att det skulle göra ont iaf.

visst hade hon svårt att stå stilla - men vi brukar inte hålla fast henne på det sättet.

Russinet
2007-01-26, 18:53
Och det skulle vara bättre att chipmärka än att frysmärka :confused:

det vet jag inte om jag håller med om...

amanda16____
2007-01-26, 22:49
Hästen är ett levandedjur,klart den känner smärta men visar det inte alltid! Från häst till häst.

Stall Olitten
2007-01-26, 23:37
Hej!
Chip märkning är inte heller smärt fritt. Mitt ena föl for då rejält i taket, medans ett annat inte brydde sig nämn värt. Chip går även att ta bort och placera dit ett nytt = inte 100% säkerhet, en gång fryst alltid fryst. Jag tycker då att en frysmärkning borde vara mer säkert. Kanske rent av en kombination av båda skulle vara ännu bättre.

Western_lover
2007-01-27, 07:53
Känner ingenting...?

Då jag ha varit med och sett frysmärkning så stod hästarna absolut inte still iaf!
Så att dom inte känner nåt är nog en hyfsad överdrift...

"Hästen känner praktiskt taget ingenting" Säger han, inte att dom inte känner något alls. :crazy:

faximil
2007-01-27, 10:24
Förlåt mej, men bara uttalandet att inte hästar skulle känna frysmärkning nåt nämnvärt är för mej lika knäppt som att man opererade nyfödda utan smärtlindring ända in på 1980-talet - just för att barnen inte heller skulle känna smärta - dom hade för outvecklat smärtsystem... senare forskning har ju visat att så var det inte!
Givetvis känner hästar frysmärkningen. Dom är ju, som någon skrev, levande. En del hästar står ju stilla när man injicerar något, en del går i taket och det innebär ju inte (för mej i alla fall) att dom som står stilla inte känner något...........

Nikkan_1
2007-01-27, 12:23
Vi har haft 3st hästar som frysmärkts och ingen av dom reagerade i huvudtaget när dom blev frysmärkta...:bump:

Tacitus
2007-01-27, 12:43
Vi har haft 3st hästar som frysmärkts och ingen av dom reagerade i huvudtaget när dom blev frysmärkta...:bump:

Frysmärkningen fungerar genom att vävnad kyls ner jättekraftigt så den dör och då bildar själva märkningen.

Smärtan känner hästen när vävnaden "tinar" :( , inte som vid chipning där dom känner smärta på en gång.

Den som en gång har fått någon form av köldskada kan berätta för dig om att det gör för jävla ont när den tinar upp... men när dom fick skadan så kändes ingenting, man är ofta inte ens medveten om att vävnaden är så nedkyld.

I försvarsmakten lär man ut till rekryter på vinterutbildning att leta efter synliga tecken på köldskador på sina kamrater just för att det inte känns så länge som skadan är nedkyld utan smärtan kommer när det tinar upp... men som sagt, då gör det rejält ont.

Om du är så övertygad om att det inte känns minsta lilla så kan du pröva att göra tatueringar på dig själv med samma metod så vet du ju med säkerhet sedan.

Tacitus
2007-01-27, 12:45
När jag spillde flytande kväve på foten gjorde det då ont.
PL

:bow: :bow: :bow:

Länge leve den empiriska forskningen;)

Tacitus
2007-01-27, 12:50
Det finns inget system som är 100% säkert, alla system har sina svaga punkter.

Det enda som borde vara så gott som omöjligt att förfalska eller ändra borde vara DNA, så då får man muta den som tar provet istället....

Fram för mer ID-kontroll genom DNA prov.

via
2007-01-27, 14:35
Det finns inget system som är 100% säkert, alla system har sina svaga punkter.

Det enda som borde vara så gott som omöjligt att förfalska eller ändra borde vara DNA, så då får man muta den som tar provet istället....

Fram för mer ID-kontroll genom DNA prov.

Travarna ÄR som sagt DNA typade, men du kan väl inte mena att hästen ska DNA kontrolleras varje gång den ska starta på en ny bana, där man nu kollar frysmärkningen?

smurfelina
2007-01-27, 14:42
Frysmärkte mitt hingstföl strax innan jul. Han stod helt blixtstilla. Så det verkade ialafall inte som det gjorde ont.
Men han reagerade däremot när dom tog dna ur stråna på svansen! Tyckte han inte om!

Kardinal
2007-01-27, 17:23
Men vadå. Om man frysmärker en häst gör det ont efteråt då?
Är det inte bättre att det gör ont lite snabbt och sedan går över än en längre stund efteråt?

Men det är ju som sagt bara om det är som en frysskada =S

lilstar
2007-01-27, 20:39
Men om vävnaden DÖR, kommer det göra ont när den tinar då? Borde man inte märka på hästen om det gör ont efteråt. Förfrös halvt mina fingrar i förrgår och det gjorde förjävligt ont men dom har tinat upp nu som tur är...

Anna_
2007-01-28, 10:30
Men det är ju som sagt bara om det är som en frysskada =S

Om man kyler ner en kroppsdel till -200 grader C, kan det bli något annat än en frysskada..? :smirk:

Nafayette
2007-01-28, 16:33
Kl

Vi frysmärker bortåt 20 ungar varje år och måste nog tycka att dom inte reagerar nämnvärt.
Dom är ju vana att sitta fast så problem blir det inte.

Däremot kan vissa reagera på själva utrustningen som frysmärkarn kommer med.

Men nej..inte ser dom ut att få ont av det.

I december kom det ett halvblodsföl för chipmärkning.
Den ungen reagerade väldigt mycket.
Och det var en sjuhävers nål som användes.. :o

Tog några kort för något år sedan på frysmärkningsrutinen hos oss.

FRYSMÄRKNING 2003 (http://www.overberga.com/vet/frys/frysmarkning.htm)

AM

Immer
2007-01-28, 19:12
Han stod helt blixtstilla.

Pst... viskar... Det heter blickstilla, inte blixtstilla.

Immer

Sea
2007-01-28, 22:32
Jasså så travhästar frysmärks fortfarande i Sverige. Jag trodde att alla hade gått över till chip nu. Det tycker jag att verkar fungera väldigt smidigt.
en frysmärkning måste väl rakas o så för att hållas synlig, eller? Verkar ju jobbigt att för varje start leta fram frysmärkningen på hästarna.
Jag jobbar endel med galopp i Spanien och där är alla hästar chippade och banveterinärerna läser av chippen innan start. Det går på ett litet kick.

Men men..alla har olika åsikter och det finns ju för- och nackdelar med allt.

Tosa
2007-01-29, 12:33
Jag har fått ett ärr behandlat med kortison och för att kortisonsprutorna skulle verka mer, så sprutade läkaren på flytande kväve först. Blev i och för sig inte så nerkylt så att vävnaden dog, men det blev bedövat. När det tinade kände jag då ingenting förutom från sprutsticken.

Nu kan jag ju inte uttala mig om hur det känns på hästarna, men dom tycker säkert att det känns obehagligt. Att vissa inte står still vid frysmärkningen beror nog mer på obehag än smärta. Hellre frysmärkning än brännmärkning iaf!

ConfettiCavat
2007-01-29, 12:44
Varför skulle man få raka hästen för att se var den har blivit märkt? Får hästen ett sår tex skav från selen så växer det ut vita hår. Samma gäller det frysmärkning. Siffrorna står på halsen vid mankammen på högersida med vitt. Eftersom huden blev "skadad" så växer det ut vita hår.

Sen behandlar man ju vårtor på människor genom frysning och det gör inte märkbart ont. Visst känns det men man överlever.

Sea
2007-01-29, 23:56
Jaja, jag vet hur en frysmärkning ser ut och varför. Men jag maner bara att på många hästar så syns den väldigt dåligt, speciellt om de är lite långhåriga.. men iofs så brukar ju starthästar inte vara långhåriga..
Men jag tycker nog fortfarande att frysmärkning känns gammalmodigt..
Men som nån sa så är det ju bättre än brännmärkning iaf. Nog för att spanjorerna här, som ofta brännmärker, påstår att det inte gör särskilt ont.. Men nog brukar det göra ont när jag bränner mig på mina spisluckor av järn iaf!

Kardinal
2007-04-29, 00:17
det varju det jag menade