Visa fullständig version : Ätfronter
Är det någon som har ätfronter till sina boxar/lösdrifter? I stil med den här:
http://www.fremtiden-staldinventar.dk/foto/losdrift01.jpg
Vad har ni i så fall för mått mellan gallren, och till vilken typ av hästar?
experten 2007-01-30, 16:13 30 cm mellan rören generellt
däremot ser botten på foderbordet ut att ligga väl lågt när det byggs upp en bädd på andra sidan, kanske ta upp foderbordet 30 cm?
Det där ser ju inte rilktigt klokt ut ju.
Inte? Tvärtom, tycker jag. Men jag håller också med om att det fattas ett foderbord. Typ som här:
http://www.danesmeden.dk/images/Ask.gif
Jättesmidigt att kunna fodra utifrån i lösdriften!
Varför inte? Så länge gallren är tillräckligt avstånd är det väl lika bra om inte bättre än en hel vägg.
Fröken_Skåne 2007-01-31, 15:02 Jag hade varit rädd för att hästarna skulle fastna när gallret går så långt ner. Kanske man kan ha en annan kombination, på samma sätt fast i boghöjd?
Jag tycker att det ser farligt ut. Det verkar väldigt lätt att fastna idet när det går hela vägen ner.
experten 2007-01-31, 20:01 jag har sett det i verkligheten hos skottlands största halvblodsuppfödare Dough Mitchell - 6-8 hästar per box
fungerade fantastiskt bra, naturlig ätställning för hästarna
gamla hästar kan tycka det är lite obehagligt, stoppar in nosen och drar ut fodret..
viktigt att övre bommen är tillräckligt högt upp så de inte slår i nacken
se Ventorps och Michaneks bok om hur man bygger häststall - en riktig bibel
Vid rullning tex.Jag skulle aldrig våga ha det så. Är dom verkligen byggda för hästar?
På kontinenten verkar det vara en vanlig lösning. Jag har ett antal exempel i min länk-lista, både på återförsäljare och inredda stallar.
Menar du att de skulle kunna få ut ett ben och fastna då? Jag antar att det skulle kunna hända, likväl som de kan fastna i en box med hel vägg.
Eastwick 2007-02-01, 10:51 Ja, på Viegården i Danmark har de alla unghästar på detta sättet, det är där Come Back II finns bla., och plats för 400 hästar.
Ja det är byggt bla för hästar.
Jag skulle tro att hästar fastnar värre när dom rullar fast i boxar utan galler. Eftersom mellanrummen är så stora så blir det nog svårt att fastna även vid rullning.
Jag puttar upp den här, för jag är verkligen nyfiken på om det är någon här på Buke som har sådana i stallet! ;)
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte tillåtet i Sverige enligt de normer som djurskyddsmyndigheten satt upp. Tror att det har att göra med avstånden mellan gallerna eller något i den stilen. Den här diskusionen var upp för något år sedan här och jag tror att slutsaten var att det inte gick enligt svenska regler att ha det till häst. Men det går bra till ko och får.
Jag hade ätfronter i mitt gamla stall på Island, det är ganska vanligt på Island. Otroligt smidigt att fodra, jag hade dock boxar för en och två hästar, på varsin sida av boxdörren var då ätfronten för hästarna i tvåhästarsboxarna och bara ett "mellanrum" i enhästarsboxarna. De olyckor som har hänt på Island är att hästarna sticker ut huvudet genom ett mellanrum och in i nästa och hänger sig, så de flesta på Island har åtgärdat detta genom att bara ha varannat mellanrum öppet.
mumlan81 2007-02-10, 09:58 De har ätfronter till åringarna på Flyinge. Bild på detta finns i Michael Ventorps bok att bygga häststall.
Jag ska kika på deras hemsida och se om jag hittar något om det. Men om de har det på Flyinge (som mumlan81 skriver) borde det vara tillåtet tycker man ju?
Hmm, menar du att de sticker ut huvud och hals och böjer halsen tillbaks in i nästa mellanrum och fastnar? Som en ostbåge, typ? (Vilken konstig beskrivning det blev.... :D )
mumlan81 2007-02-10, 22:13 ja det är tillåtet. Flyinge har faktiskt en bra sådan, inte riktigt som bilden i tidigare inlägg. Här är foderbordet lite högre upp än bädden. Kolla Michael Ventorps bok. Kommer inte ihåg vilken sida men...:smirk:
Det ska jag absolut göra. Tack för tipset! :bow:
som någon sa så är det tillåtet.
regler för mellanrum finns dock, det får antingen inte vara större än xcm, eller inte mindre än xcm. så har man tillräckligt stora mellanrum är det inga problem alls.
Jag letade lite på djurskyddsmyndighetens hemsida, och hittade följande:
Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65–85 mm
Låter rimligt, tycker jag.
Ostbåge! Ja precis så menar jag. Men om man bara har vartannat mellanrum öppet (playwoodplatta eller liknande i vartannat, eller bara tätare galler så att de inte får ut huvudet) så kan ju inte detta ske. Kan ju tillägga att jag inte tror att det är särskilt vanligt att detta händer men eftersom det HAR hänt vill man ju gardera sig!
Jag letade lite på djurskyddsmyndighetens hemsida, och hittade följande:
Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65–85 mm
Låter rimligt, tycker jag.
En liten undran! Har du skrivit av rätt 25 mm är 2,5 cm vilket knappast kan kallas för fri öppning. 65 - 85 mm är 6,5 - 8,5 cm allstå mindre än en decimeter inte heller här blir det ju någon öppning utan mer som galler. Inte heller lär det bli någon ätfront av dessa måtten.
martinique 2007-02-11, 09:52 de här va en intressant tråd ingen som vet av nå hemsida eller kan lägga ut fler bilder ?
En liten undran! Har du skrivit av rätt 25 mm är 2,5 cm vilket knappast kan kallas för fri öppning. 65 - 85 mm är 6,5 - 8,5 cm allstå mindre än en decimeter inte heller här blir det ju någon öppning utan mer som galler. Inte heller lär det bli någon ätfront av dessa måtten.
Hmm, jag gjorde bara en copy - paste... Och när jag läste det tänkte jag nog att det står cm, jag reflekterade inte ens över att det var millimetrar! Jag måste kolla igen. Nä, det blir väl ätfronter till höns med såna mått... :D
Det måste nog vara så att de måtten anger fönstergaller och liknande, det är enda förklaringen. Jag hittar inga andra mått på djurskyddsmyndighetens hemsida som skulle kunna vara tillämpliga på ätfronter. Får maila och fråga.
martinique, här får du mina länkar att titta på, mestadels danska:
http://www.danesmeden.dk/index.php?Stalde
http://www.dan-egtved.dk/Produkter/Hest/Losdrift/losdrift.html
http://www.staldinventar.dk/
http://www.fremtiden-staldinventar.dk/
http://www.kleberggroup.com/
Jag puttar upp den här, för jag är verkligen nyfiken på om det är någon här på Buke som har sådana i stallet! ;)
Ja jag har till mina ett åringar. Urbra! Skulle jag bygga nytt stall idag så skulle jag ha sådana överallt. Hästarna trampar inte i fodret, enkelt att utfodra, vi fodrar kraftfoder genom att hälla det ovanpå höet.Jag var orolig att det skulle vara svårt arr hålla prydligt men det ser fint ut. Våra avstånd kan vi reglera med hjälp av `distanser`mellan planken.Så vill vi ett annat år ha äldre hästar där kan vi ändra avstånden relativt enkelt.Man för en mysig kontakt med hästarna när de står o äter. Jag tycker det är kanon!
MVH
Vad roligt att höra! Vad har ni för avstånd till åringarna? Har ni byggt själva, eller köpt färdigt?
martinique 2007-02-21, 10:58 tack så mycke :)
Jag pratade förresten med en kille på länsstyrelsen häromdan, som sa att det finns bara rekommendationer på måtten. Inga regler alltså, ännu.
|