Visa fullständig version : ute i hagen

lightning
2007-01-30, 08:30
Hur många timmar går era hästar ute i hagen och fodrar ni ute, isåfall hur mycket?

pinky
2007-01-30, 08:33
Våra är ute från ca 8 till 16, och de får 2 kg hö kl vid 11-12.

fyrahovar
2007-01-30, 08:45
Mina hästar är ute 11 timmar (ungefär mellan kl 7-18) om det är fint väder. Om det regnar mycket, något kortare.

De får hö ute (2 kg var) kl 7 när de släpps ut, om det regnar får de äta inne och släpps ut efteråt. Vid 12-13-tiden får de 1 kg var.

Sedan äter de inne kl 18 och kl 22.

(Ska kanske tillägga vad det är för typ av hästar.. två fjordhästar och en ponny.)

Willebillebus
2007-01-30, 08:50
Lösdrift, och vi fodrar 4ggr/dag

Boj
2007-01-30, 09:06
Från 07.00-20.00.

Frukost 1 kg, kraftfoder innan utsläpp.
Lunch 1 kg vid ca 12.00.
Em 1 kg vid ca 16.00
Kväll för vår häst 3 kg ca 20.00 samt kraftfoder.

Detta handlar om islandshäst

Mc Laren
2007-01-30, 09:24
Våra går ute mellan ca 6.00-18.00 och då har de fri tillgång på hösilage. De får kraftfoder på morgonen, på kvällen nattas de med kraftfoder samt hösilage. Så de har i princip fri tillgång på hö dygnet runt.

Lyrik
2007-01-30, 09:55
Ute från ca 8:00. In ca 14-15:00, nu denna årstid.
Inget hö i hagen, äter allt inne.:(

Becca85
2007-01-30, 11:16
Äter frukost inne. Kommer ut vid 9-10 tiden och kommer in vid 17 nu. Det börjar ju bli ljusare nu, jippie. Hästarna får hö en gång ute vid 12 tiden. Då får de 1,5 kg per häst.

Thora
2007-01-30, 11:38
Jag släpper ut vid 5 på morgonen och tar in vid halv 9 på kvällen.

Vid utsläpp får de 1 kg var
Förmiddag ute 1 kg var
Eftermiddag ute 1 kg var
Kväll inne, den ena får 2 kg och den andra 3 kg + kraftfoder till båda som täcker upp underskottet i höt

Om det regnar får de höt under taket i vindskyddet, annars lägger jag ut höt i hagen i lämpliga högar.

Detta är islandshästar

Qodrofenia
2007-01-30, 14:30
Min går ut vid 7-8 tiden och har då fått ½kg hö inne +kraftfoder vid utsläpp får han 6 kg hö som han sedan står sig på tills insläpp vid 18 tiden.
får då när han kommer in 1 kg luzern hackat strå+ 1 kg hö och kraftfoder.
får sedan vid 21 tiden 4 kg hö igen och kraftfoder igen.

Alltså sammanlagt 11.5 kg hö+1 kg luzern hackat strå = 12.5 kg grovfoder.Blir i stortsätt fritillgång eftersom han mycket sällan äter upp allt.
Varmblodsvalack på 10 år.

amanin
2007-01-30, 17:58
Mina kommer ut 06.00 på vardagarna / 08.00 på helgerna och kommer in igen någon gång mellan 18.00 och 20.00 beroende på väderlek och om jag rider på kvällen. De har fri tillgång på hö i hagen på ett foderbord med tak över, lägger ut ca 10 kg om dagen. Ponnyn borde egentligen inte få fri tillgång, men min stora behöver det verkligen, och jag vill att de ska gå tillsammans i hagen.

zanne
2007-01-30, 18:09
ut vid 6 och tar in ca 20 dom får 3 mindre mål hö i hagen för att ha nått att göra nu när det är snö.frukost innan utsläpp och kvällsmat vid insläpp

sweep
2007-01-30, 18:26
kommer ut ca08:30 och får hö i hagen (olika till alla.. min får 3 kg)
12:00 får dom lunch ute (olika tll alla. min får 2 kg)
och 15:00 kommer dom in

6½ timme ute

ameo
2007-01-30, 18:30
Mina pållar går ute från morgon till kväll... :p Dvs de brukar gå ut mellan halv åtta - tio nån gång och jag tar oftast in dem efter kl 20.

De har fri tillgång till hösilage ute

roadkilled
2007-01-30, 18:33
Ute från 6,30 - 7-30 till ca. 18.00
2 kg hö var på morgonen i hagen och 1 kg vid lunch (12).
Äter resten inne på kvällen.
En kallblodstravare och en fjording

Bellafjella
2007-01-30, 18:36
Får frukost inne och efter det släpps de ut vid 7.00 ca.

Sen får de lunch vid 13 tiden ca och då 1,5 kg hö.

Vi tar in dem vid 19 - 19.30 ca.

De 1,5 kg hö vid lunch hade varit alldeles för lite om de bara hade haft det men de har även ett skjul som vi lägger in ren fin halm i varje dag så de har fri tillgång på stråfoder under sin hagvistelse. :)

Kivina
2007-01-30, 18:38
MIn går ut kring 6-7, han och hagkompisen delar på runt 16 kilo hö, vi har ingen koll på vem som äter mest, men båda är i gott hull och mår bra.

Intag efter 17, kan variera allt mellan 17-20 beroende påhur mycket jag har att göra på dagen, dock har de alltid hö kvar i hagen när de ska in, på kvällen får han runt 4-5 kilo hö, och det är det han äter under natten, skulle han få mer, får jag mocka ut det dagen därpå.

Special_M
2007-01-30, 18:40
Jag har en fråga :/ kan hästar vara ute hela tiden på sommaren ?? tacksam för svar..:smirk:

Lovisaleonora_
2007-01-30, 18:40
Utegången varierar med väder och underlag, de har fri tillgång på hösilage både ute och inne.

Lovisaleonora_
2007-01-30, 18:41
Vissa hästar kan, andra inte. Finns det tillräckligt med foder och hagen är bra kan friska hästar ofta gå ute dygnet runt (flygfritt tillräckligt).

Exem, svårfödd, rastlös etc kan inte gå ute.

MadickenII
2007-01-30, 19:11
*KL*

Mina går ute på lösdrift och fem av dem äter hösilage dygnet runt. Två st går i egen hage och drift på natten och delar då på några kg hö, som mest sparkas runt och bajas i....

Connemaror, russ och nordis.

åke
2007-01-30, 22:37
Våra går ut vid 07 och in vid 18 tiden. Vi har 6 ston i ena hagen, dom delar på 440 kg hö.
I den andra så går det 2 hästar. Dom delar på 220 kg.

cactuspower
2007-01-31, 01:02
Min står ute ca 8 timmar om dagen. Hon får lunch hö ute, ca
1,5 till 2 kg. Har även fritt med halm ute.

Övriga mål serveras inne kl. 7 (1.5 kg) , 16 (1 kg) , 19-20 (5 kg)
Står även på halm inne i boxen.

Matiz
2007-01-31, 01:26
Mina är ute runt 12 timmar per dag och har en rundbal i hagen så de tar då de är hungriga :D

Orzon
2007-01-31, 01:30
Dom går ute från morgon till sen kväll (ca 08-23) och får fri tillgång till hö.
Vid dåligt väder kommer dom ut senare och/eller in tidigare.

Myy
2007-01-31, 02:29
Hur många timmar går era hästar ute i hagen och fodrar ni ute, isåfall hur mycket?

Hej!

Lösdrift. Ute dygnet runt men går in i stall/box 1 gång/dygn för att få kraftfoder separat, oftast i samband med ridning. Ute har de fri tillgång på hö.

Emmah.S
2007-01-31, 08:35
Ut senast 07.00 in tidigast 22.00. Utfodras 3 ggr i hagen och 1 gång i stallet (bortsett från tussen hö under ev täckespåläggning på morgonen) Om det är mkt kallt brukar dom få mat en extra gång i hagen!

lightning
2007-01-31, 08:53
Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?
Vi ger endast en gång men då lägger vi ut rejält men det är ju inte fri tillgång, 7 hästar(2 ponnies)delar på ca 50kg och dom rör sig inte alls när man fodrat förrän stråna är slut..

AnnaKarinA
2007-01-31, 09:06
Våra är ute ungefär 9 timmar, kan bli nån mindre och nån mer. De får halva frukosthöt ute samt lunch.

AnnaKarinA
2007-01-31, 09:08
Nu som har fri tillgång, är det så att hästarna äter mestadels av tiden när de är ute eller promenerar dom runt i hagen oxå?, tänker på nu när det inte finns något gräs att smaska på. Är det så att dom vänjer sig vid fri tillgång och kanske inte bara står och vräker i sig..?
Vi ger endast en gång men då lägger vi ut rejält men det är ju inte fri tillgång, 7 hästar(2 ponnies)delar på ca 50kg och dom rör sig inte alls när man fodrat förrän stråna är slut..

Jag har haft egen lösdrift i sex år, och märkte att efter ett tag inser hästarna att det alltid finns mat, och äter då mindre och lugnare. Däremot hade jag ett russ i ett par år, han vande sig aldrig utan käkade JÄMT......

Pacific
2007-01-31, 15:27

Våra äter på morgonen när dom blir utläppta en stund. Sen går e sina rutter gnager på lite träd och grenar går tillbaka och äter, leker och busar lite och ja så går dagarna på det viset så dom äter nog inte mer än 2-3 kg var i hagen trots att de går ute hela dagarna.

mumlan81
2007-01-31, 15:34
Våra hästar är ute från 8 på morgonen till 8 på kvällen, de får mat ute vid tolv ca 2kg/häst och vid fyratiden oxå då ca 2kg/häst.
Sedan får de även mat på morgonen innan utsläpp och på kvällen vid intag

Beemergirl
2007-01-31, 15:37
Mina hästar kommer ut vid 6-6,30 på morgonen och in lite olika men vid 20,00- tiden oftast.

Dom får kraftfoder på morgonen innan utsläpp och hö ute, 2 kg var ute tre ggr om dagen och sen kraftfoder och hö inne på kvällen vid 21-tiden. Den ena får då 5kg hö (korsningen) och den andra 2kg hö (russet).

mumlan81
2007-01-31, 15:42
Tillägg: :)
våra hästar får mat inne vid halv sex-sex, kraftfoder och hösilage
och alltså kraftfoder och hösilage på kvällen vid åtta

SomethingCorporate
2007-01-31, 15:42
mina går ute från 06-07 till 21
och har fri tillgång på hösilage.

Kivina
2007-01-31, 15:48
MIn har ju så gott som fri tillgång, men de äter en stund och sen leker de lite och hittar på annat och går och äter efter en stund.

MIn blev van att gå på fri tillgång efter att ha gått på dygnet runt bete i några månader, och när vintern kom var det bara att fortsätta att mata på så mycket han åt.

Han har aldrig varit så här fin i hullet, inte för tjock och inte för tunn :)

Namarra
2007-01-31, 15:52
när jag hade häst fick dom mat inne vid 6 sen ut vid 7 vid 11-12 lunch sen vid 15-16 midda i hagen sen in vid 20-21

Korven
2007-01-31, 19:09
Lösdrift, 9 kg hösilage per häst fördelat på 3 ggr.
Kraftfoder utanför hagen då han även äter mera hösilage, pga att han behöver mer än stona.
Islandshästar.

Daniella_
2007-01-31, 20:17
Min ponny & stallkompisar kommer ut i hagen ca: 09:00 , och då får han 3 kg hösilage i hagen. (går i "grushage".)
Innan han kommer ut i hagen så får han morgonmat ca 07:00 , 2 kg hösilage + kraftfoder.
Till lunch i hagen mellan ca: 12:00-14:00 får han 3 kg hösilage.
(Han delar sitt utsläppshösilage + lunchhösilage med en shettis.)
Kommer in ifrån hagen mellan ca 16:00-18:00 om vädret är bra.
Då ligger hans middagsmat till honom i boxen , 3 kg hösilage + kraftfoder. Sen får han kvällsmat ca: 22:00 , 4 kg hösilage + kraftfoder.

Jag har en D-ponny, som jag håller på att bygga muskler på. ;)

Havregryn
2007-01-31, 20:57
8 - 17, de flesta hästarna får 1 kg i hagen, dock har jag valt att min får 3 kg just nu när han står själv..

Mcleod
2007-01-31, 21:04
de går ute ca 2 timmar om dagen. Vid dåligt väder står de inne. Men om det inte regnar, snöar eller blåser en massa går de ute ca 2 timmar om dagen. Vid fint väder kan de gå 3-4 timmar.
På sommaren går de dock bara en timme om dagen så att de inte lägger på sig för mycket. OCh när det är dåligt väder står de inne helt.

Orzon
2007-01-31, 21:11
de går ute ca 2 timmar om dagen. Vid dåligt väder står de inne. Men om det inte regnar, snöar eller blåser en massa går de ute ca 2 timmar om dagen. Vid fint väder kan de gå 3-4 timmar.
På sommaren går de dock bara en timme om dagen så att de inte lägger på sig för mycket. OCh när det är dåligt väder står de inne helt.
Lyckos hästar! :crazy: :eek:

AnnaKarinA
2007-01-31, 21:49

:eek: En nyfiken fråga, varför ute så lite?

Orzon
2007-01-31, 21:51
:eek: En nyfiken fråga, varför ute så lite?

"troll varning" ;)

:D

Tictacto
2007-01-31, 21:52
Dom går ute från 7 till 18 00

AnnaKarinA
2007-01-31, 21:55
"troll varning" ;)

:D

Lite, jag läste igenom de tidigare inläggen.... :D

Orzon
2007-01-31, 21:59
Lite, jag läste igenom de tidigare inläggen.... :D
Vi hoppas att det är ett troll och inte kusar som står inne hela eller nästa hela tiden. :eek:

AnnaKarinA
2007-01-31, 22:05
Vi hoppas att det är ett troll och inte kusar som står inne hela eller nästa hela tiden. :eek:

Sant, de kan gärna få hålla sig inne :p :D

Mcleod
2007-02-01, 08:34
jag ignorerar trollvarning.

MIna hästar står inne eftersom de tränas och tävlas. Jag vill inte riskera att de blir halta och dessutom blir de trötta och orkar inte jobba om de går ute för mycket. Utomlands står alla tävlingshästar inne dygnet runt.

Qodrofenia
2007-02-01, 08:38
Utomlands står alla tävlingshästar inne dygnet runt.
Det där är totalt BS...

troll?

Ella_99
2007-02-01, 08:55
Under helgerna är de ute ifrån ca 10.30(brukar rida innan då) till ca 17.30. De får då 6-7 kg att glufsa i sig under dagen:)
På vardagarna går de ut 06.00 och sen tar jag in dem för lite motion vid ca 15.00;) De får då 7 kg hö att dela på under dagen.
Vi har en arab och en liten shettis.
Morgon och kväll får de såklart lite mums mums i krubban också:D

Rebecka83
2007-02-01, 08:58
mina går ut just före 8 på morronen... o då får de sitt morron hö ute... sen får de eftermiddags hö ute när jag kommer från jobb vid 17... sen beroende på om jag ska rida eller inte så kommer de in mellan 18.30 o 20.30... (oftast runt 20.00 om jag inte rider)

Ella_99
2007-02-01, 09:04

Vi lägger ju också bara ut en gång och det är sällan det är slut när man kommer och hämtar pållarna:)
De går och äter lite när som men står mestadels i någon helt annan del av hagen.

Mcleod
2007-02-01, 09:50
Det där är totalt BS...

troll?

Vet inte hur många gånger jag fått svara på frågan men åter igen NEJ jag är inget troll. Men tro gärna det, för mig kvittar det.

Bullshit att dom flesta tävlingshästarna står inne dygnet runt?
Skulle inte tro det va! Om man inte räknar skritten som utgång :smirk:

90natta
2007-02-01, 09:53
släpper ut dem vid 10.00
får hö vid 15.00
släpps in vid 20.00

Bubbaz
2007-02-01, 09:55

Mina (Nordis o Quarter) är ute dygnet runt med undantag vid dåligt väder då får dom stå inne o "vila" från några timmar till en hel natt beroende på hur länge vädret hållit i sig. Annars går dom in 1 gång om dagen och får kraftfoder, eller rättare sagt mineraler :smirk: , i samband med motion och daglig koll..

I hagen har dom fri tillgång på hösilage. Dom äter och rör sig om vart annat, nordisen rör sig mer än quartern :angel: , så dom har inga bekymmer med att "vräka" i sig allt på en gång. Dock märks det om balen tar slut o dom blir utan mat några timmar i väntan på en ny :angel:

Bubbaz
2007-02-01, 10:02
Det där är totalt BS...

Nje tror faktiskt vad hon skriver. I USA står tävlingshästarna faktiskt inne hela dagarna utan någon som helst kontakt med boxgrannen, heltäckande mörka väggar. Detta för att dom ska hålla sig lugn och inte skada sig...:confused: enda gången dom kommer ut är när dom rids...

Tycker att utvecklingen av hästsporten börjar vara ganska skrämmande när man läser om hästar som inte får vara ute, vilket är deras naturliga miljö o tillhör deras naturliga miljö, utan ska stå instänga i en box 24/7 bara för att dom inte ska bli "trötta" eller riskera skada sig...

Själv anser jag att man gör som man vill med sin häst men jag tycker allvarligt att man ska börja fundera över vad man sysslar med när hästen inte behandlas som en häst utan som ett föremål...eller en dyr leksak.

Qodrofenia
2007-02-01, 10:38
Du skrev _ALLA_ och nu har du helt plötsligt ändrat dig till de flesta..

vilken nivå rider du själv på?

Mcleod
2007-02-01, 11:00
okej ursäkta, NÄSTAN alla tävlingshästarna står inne.
Jag tävlar msv-hoppning. Men vet inte vad det har med det här att göra? Att jag har mina hästar inne? För att jag inte vill att de ska skada sig och det hade jag känt oavsett vilken nivå jag tävlar på.

svea08_
2007-02-01, 11:07
ponnyn går ute mellan ca 07.30 - 13.30
stora går ute mellan ca 07.30 - 12.00
inget foder ute, de får precis när de kommer in :)

vinter
2007-02-01, 11:24
Jag tävlar msv-hoppning. Men vet inte vad det har med det här att göra? Att jag har mina hästar inne? För att jag inte vill att de ska skada sig och det hade jag känt oavsett vilken nivå jag tävlar på.

Ska inte hästar få vara hästar...tror iinte dom själva valt den tid av utevistelse. Det hela handlar om vad vi människor vill... Vet folk som köpt hästar och vill att dom även ska gå ensamma i hagen för skaderisken, tror inte heller att hästar valt det. Ok, nu är det inte vildhästar vi har men oavsett är djur som är gjorda för att vara ute..inte för att tjäna människan med priser och premier på deras bekostnad. En elitidrottsman som tränar sitter väl inte i soffan ca.20timmar av dygnet för den inte orkar röra på sig.. Nä, det borde bli en lag i Sverige att hästar ska ha daglig utevistelse ett visst antal timmar, hoppas inte det skulle bli 2...:( dessutom blir hästar starka av utevistelse.. obs! har inget emot tävlingsryttare men människor är ofta "ego"

fyrahovar
2007-02-01, 11:35

Skaderisken blir mycket mindre på de hästar som redan från början får gå ute mycket, helst i lagom kupperad och ojämn terräng. De lär sig att sätta fötterna på rätt ställe, de får bättre balans, blir starkare och tåligare.

Om hästaran står inne så mycket är det inte så konstigt att det är stor risk att de skadar sig och blir trötta när de väl kommer ut, de kommer antagligen vara skitspralliga och springa en massa så att de tröttar ut sig och skadar sig. Hästar som står inne mycket har svårare att veta var de ska sätta fötterna utan att snubbla eller trampa fel osv eftersom de inte är vana vid att stosa runt på egen hand och lära sig detta. Kanske rids de oftast på en slät ridbana utan större risk för att halka eller snubbla...?

Dessutom är det inte naturlig för hästarna att vara inne så mycket och det kan dom inte må särskilt bra av...

Om man har tävlingshästar borde man vara särskilt intresserad av att hästen är hållbar, stadig och mår bra psykiskt. Så jag förstår inte hur vissa tänker...

QuickStar
2007-02-01, 11:37
Våra går ut vid halv åtta-åtta och in när det blir mörkt (vi har inte fått upp belysningen vid grinden ännu.)

De får lunch hö ca 2kg vid 14-tiden. Är det väldigt kallt får dom ca 1kg var vid 10-11-tiden.

Bubbaz
2007-02-01, 12:04
Skaderisken blir mycket mindre på de hästar som redan från början får gå ute mycket, helst i lagom kupperad och ojämn terräng. De lär sig att sätta fötterna på rätt ställe, de får bättre balans, blir starkare och tåligare.

Om hästaran står inne så mycket är det inte så konstigt att det är stor risk att de skadar sig och blir trötta när de väl kommer ut, de kommer antagligen vara skitspralliga och springa en massa så att de tröttar ut sig och skadar sig. Hästar som står inne mycket har svårare att veta var de ska sätta fötterna utan att snubbla eller trampa fel osv eftersom de inte är vana vid att stosa runt på egen hand och lära sig detta. Kanske rids de oftast på en slät ridbana utan större risk för att halka eller snubbla...?

Dessutom är det inte naturlig för hästarna att vara inne så mycket och det kan dom inte må särskilt bra av...

Om man har tävlingshästar borde man vara särskilt intresserad av att hästen är hållbar, stadig och mår bra psykiskt. Så jag förstår inte hur vissa tänker...

:bow: :bow: du lyckades formulera mina tankar :bow: :bow:

Cyllene
2007-02-01, 13:48
Visst är det rätt resonerat!! Säkert skulle alla hästar må toppen om det vore så.

MEN - ser man till hur det ser ut i Europa så är det få elithästar som får gå ute.

Jag jobbar delvis i Tyskland och känner flera toppryttare inom både hoppning och dressyr. Jag känner ingen som har hästarna ute i hagar. En del har en paddock o anslutning till stallet där hästen går nån timme/dag med benskydd och boots. Men majoriteten av hästarna går inte ute alls. De rids ibland två gånger/dag och de går i skrittmaskin, men hage har nog ingen sett sen de var unghästar.

Och vet ni vad? Efter 15 år så har jag aldrig sett deprimerade hästar i Tyskland. Alltså hästar som mår dåligt psykiskt.

De står i stora boxar omgivna av sina kompisar, de flesta står på halm ocm med bra tillgång på bra grovfoder och de mår bra! Det händer mer i deras liv än vad det gör för lilla lufsponnyn Pelle i Sverige som går på lösdrift och har det SÅ bra...

Självklart har jag MINA hästar ute så mycket som möjligt, särskilt de unga. Men faktumet är att hästarna i Tyskland trivs med sina liv. De håller, är friska och tävlar på mycket hög nivå. Flera av våra hästar är bland de bästa i Europa och vi har USA dressyrlandslag hos oss i periodern. De här hästarna är oerhört livsglada! Något de inte skulle vara om hästen inte mådde bra - varken psykiskt eller fysiskt.

Ibland kan man tro att alla här bor i en glasburk... Welcome to the real world! Man kan inte alltid få allt!

När våra hingstar var på väg upp till Globen stannade gjorde de en paus hos oss här i Sverige. På andra sidan vägen stod två hästar i en jättestor, i mina ögon jättefin, skogshage. De tittade på hästarna och frågade om de verkligen stod så hela dagen. De tyckte synd om dem... Och ska jag vara ärlig så såg de inte så roade ut trots sin stora fina hage!

Mcleod
2007-02-01, 20:44
Precis! De erfarenheter jag har av de tyska hästarna och vad jag har sett är att de verkar ha det bra. Ingen av de hästarna som står inne dag efter dag verkar må dåligt. Men de är ju också vana vid det livet. Tror faktiskt inte att hästar är tillräckligt smarta för att tänka att det finns något annat än det de upplever.
Och jag tror att hästar mår bättre av att tränas under ryttare än bara gå och skrota i hagen, hur stor den än är. Men visst skulle de kanske må bäst av att komma ut lite.

anouk
2007-02-02, 10:51
*KL*
Mitt halvblod 170 cm ca 650 kg går ute från 7.30 och tas oftast in mellan 18-20 på kvällen fri tillgång på silage de har tre bollar i hagen på 7 grabbar. Inne nöjer han sig med 3 kg till kvällen resten lämnar han. På somrarna går han ute dygnet runt i beteshage, sover inne ca 1-3 nätter/vecka beroende på hur tävling och träning infaller.

CindyLou
2007-02-02, 13:05
Mina hästar får 1kg hö i boxen på morgonen och släpps sedan ut 05.45. 2.5kg hö var vid 12-13-tiden och 1kg vid 16. Insläpp mellan 21-22. Fri tillgång till hö för araben och 1 kg till ponnyn.

fyrahovar
2007-02-05, 18:57
Visst är det rätt resonerat!! Säkert skulle alla hästar må toppen om det vore så.

MEN - ser man till hur det ser ut i Europa så är det få elithästar som får gå ute.

Jag jobbar delvis i Tyskland och känner flera toppryttare inom både hoppning och dressyr. Jag känner ingen som har hästarna ute i hagar. En del har en paddock o anslutning till stallet där hästen går nån timme/dag med benskydd och boots. Men majoriteten av hästarna går inte ute alls. De rids ibland två gånger/dag och de går i skrittmaskin, men hage har nog ingen sett sen de var unghästar.

Och vet ni vad? Efter 15 år så har jag aldrig sett deprimerade hästar i Tyskland. Alltså hästar som mår dåligt psykiskt.

De står i stora boxar omgivna av sina kompisar, de flesta står på halm ocm med bra tillgång på bra grovfoder och de mår bra! Det händer mer i deras liv än vad det gör för lilla lufsponnyn Pelle i Sverige som går på lösdrift och har det SÅ bra...

Självklart har jag MINA hästar ute så mycket som möjligt, särskilt de unga. Men faktumet är att hästarna i Tyskland trivs med sina liv. De håller, är friska och tävlar på mycket hög nivå. Flera av våra hästar är bland de bästa i Europa och vi har USA dressyrlandslag hos oss i periodern. De här hästarna är oerhört livsglada! Något de inte skulle vara om hästen inte mådde bra - varken psykiskt eller fysiskt.

Ibland kan man tro att alla här bor i en glasburk... Welcome to the real world! Man kan inte alltid få allt!

När våra hingstar var på väg upp till Globen stannade gjorde de en paus hos oss här i Sverige. På andra sidan vägen stod två hästar i en jättestor, i mina ögon jättefin, skogshage. De tittade på hästarna och frågade om de verkligen stod så hela dagen. De tyckte synd om dem... Och ska jag vara ärlig så såg de inte så roade ut trots sin stora fina hage!

Jag tror inte att ALLA hästar som står inne jämt mår dåligt. Det låter ju okej de stall och hästar du beskriver. Men jag tror inte att alla "innehästar" har det så bra med stora fina boxar med alla kompisar och människor runt omkring sig hela dagarna samt rids 2 ggr + skrittmaskin... Och jag tror fortfarande att man får en "bättre" häst om den går ute mycket.

Angående det du skrev om de som tyckte synd om hästarna i skogshagen, så tror jag att de utgick från vad de själva skulle trivas med och inte vad en häst trivs med. Om jag som människa var tvungen att välja mellan att stå i en skogsbacke hela dagen eller i ett fint nytt stall där folk kom och gick, så skulle jag välja stallet. Men jag tror inte att hästar bryr sig så mycket om att det är fint och lyxigt och händer en massa hela tiden, jag tror att de värderar kontakten med andra hästar och att röra sig över öppna ytor högre. Men det kanske inte alls är så, det är ju omöjligt att veta precis hur en häst tänker. Kanske lite konstig jämförelse, men ofta applicerar vi våra erfarenheter och tankar på hästar utan att tänka på att de tänker och fungerar på ett helt annat sätt.

Som alla vet är hästar flock- och flyktdjur. Det idealiska för en häst är att befinna sig p en öppen yta med många flyktvägar och andra hästar som den kan kommunicera med på ett naturligt sätt. För tamhästar finns det inte direkt några faror, men instinkterna finns kvar, och det är därför hästar ibland t.ex. inte vill gå in i trånga utrymmen som en transport eller att vissa hästar blir oroliga över att bli lämnade ensamna. En del hästar, (men säkert inte alla..) kan bli stressade av att stå inne väldigt mycket eftersom det i grunden inte är naturligt.

Självklart kan vi inte uppnå det som är idealiskt för hästen och vi kan även forma hästen. Så gott som alla hästar har t.ex. lärt sig att den är trygg även om den är instängd i en box. Men jag tycker att man så mycket som möjligt ska försöka tillfredställa hästens behov.

Jag tror inte att det går någon nöd på de hästar som är inne, förutsatt att de behandlas väl, men jag är övertygad om att de skulle må ännu lite bättre och bli ännu lite starkare och utvecklas ännu lite mer på många sätt om de fick komma ut!