Visa fullständig version : Regler i korthet
Detta gäller under Snackforumen:
* hästdiskussioner ska vara på Hästforumen
* efterlysningar av folks msn, lunar, bilddagbok, bloggar etc är inte tillåtet
* skolarbeten som ej blir till diskussion är inte tillåtna, t ex enkäter, rena översättningar, hjälp med svaren på tal (medan det däremot är ok att posta en uppgift och tala om hur man har gjort och fråga varför det blir fel)
* alla slags fildelning av skyddat material är inte tillåtet
- - - Ni får inte be andra skicka låtar/filmer/program.
- - - Ni får inte erbjuda er att skicka låtar/filmer/program.
- - - Ni får inte tala om var man kan ladda ner skyddade låtar/filmer/program gratis (men betalställen är helt ok att tipsa om).
* hjälp med datorer och internet och hemsidor ska vara på Datorer
* hur man lägger in användarbilder och andra bilder ska vara på Datorer
* bilder på era djur ska vara på häst- eller djurforumen
* frågor om Buke varför Buke keffar eller hur nånting funkar på Buke ska vara på Bukefalos-hjälp
* efterlysningar och annonser ska vara på Radannonser
Ni bör enbart posta material som ni själva äger. Inte ta andras bilder, inte ta andras texter. Länkar ni till bilder som ni inte äger så tala om vem som äger den eller vart den ligger.
Det är inte tillåtet att dubbelposta trådar under flera olika forum.
Trådar som bryter mot ovanstående regler kommer att raderas utan att trådskaparen informeras.
Om ni undrar över något så fråga gärna moderatorn via PM!
=========================================
Några viktiga punkter från forumreglerna (http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq):
1. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.
2. För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.
3. Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Kändisar är dock ok då de anses som offentliga personer, så länge det inte blir angrepp eller hatlistor eller nåt sånt.
Dessutom står detta i samma forumregler (http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq):
Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler.
=========================================
Utöver detta så skulle jag uppskatta om ni:
1. trianglar http://www.bukefalos.com/f/images/buttons/report.gif de inlägg som ni misstänker att bryter mot reglerna. Jag kommer inte att skvallra om er eller den information som ni ger mig.
2. inte matar de eländiga internettrollen... http://www.cheesebuerger.de/images/midi/figuren/d030.gif Troll är alltså de användarna som bara är ute efter att mucka gräl och provocera. Misstänker ni att en användare startat en tråd bara för att mucka gräl så skriv inte i tråden utan anmäl den till moderatorn med triangeln http://www.bukefalos.com/f/images/buttons/report.gif istället.
Glömde visst något:
Ni bör enbart posta material som ni själva äger. Inte ta andras bilder, inte ta andras texter.
hur e d egentligen i trådar där man lägger in bilder på typ snyggaste killarna o sånna saker??
får man ta bilder som man inte äger då? tex på kändisar o så? om man bara länkar så d syns tydligt vart bilden kommer från lr skriver d tydligt?
ponnylollo 2007-02-17, 07:12 undrar jag med :banana:
Ok. Nu är jag tillbaka efter ännu en frånvaro... :D
Bilder som du själv inte har tagit tillåter jag att ni länkar till (även om ni visar bilden direkt i inlägget). Självklart uppskattas det om ni talar om varifrån bilden kommer, så slipper jag kolla bildursprunget.
De bilder jag tar bort är sådan som uppenbart inte är era egna, men som ligger på era pixbox eller myspace eller nåt annat ställe.
Jag tar även bort bilder på privatpersoner som uppenbarligen inte kan veta att ni postat bilder på dem här på siten. (Just nu ligger jag lite efter på den raderingsfronten kan jag erkänna.) Bilder på kändisar är en annan sak, de är offentliga personer och får tåla att deas ansikten syns överallt på ett annat sätt.
Finns det någon definition på vad kändisar/offentliga personer är? När är man kändis?
Ingen solklar definition...
Svenska hopp- och dressyreliten är definitivt kändisar medan ponnyeliten inte anses som kändisar på buke.
De flesta musiker som nån gång dykt upp i aftonpressen går in som kändisar oavsett hur usla de än är, medan grannen som spelar fiol suveränt i ett lokalt band inte är det.
Är själv lite tveksam till den här diskussionen med isis-ryttarna - är de offentliga eller inte? Har hittills valt att fria och godkänna dem som offentliga men kan säkerligen ändra mig på en femöring senare.
Ett förtydligande om fildelning:
Ni får inte be andra skicka låtar.
Ni får inte erbjuda er att skicka låtar.
Ni får inte tala om var man kan ladda ner skyddade låtar gratis.
Omskrivningar och att använda andra ord gör inte förbjudna saker mer tillåtna.
Däremot så får ni säga att ni har laddat ner låtar. Det finns lagliga nedladdningsställen.
Okej. Repeterar en punkt här uppifrån:
2. För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.
Det är alltså inte ok att medvetet gå in för att förstöra för andra genom att kapa eller spamma sönder trådar, även om man tycker trådarna är tråkiga, onödiga eller vad det nu är man tycker.
Har nu testat att nåla en hänvisning till denna inne i Lek-U. Vi får se hur det fungerar...
Men jämrans då. Det här nedan gäller självklart även filmer och annat skyddat material...
Ett förtydligande om fildelning:
Ni får inte be andra skicka låtar.
Ni får inte erbjuda er att skicka låtar.
Ni får inte tala om var man kan ladda ner låtar.
Omskrivningar och att använda andra ord gör inte förbjudna saker mer tillåtna.
Däremot så får ni säga att ni har laddat ner låtar. Det finns lagliga nedladdningsställen.
Svårt att få det här rätt! :crazy:
1. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder. Förtydligande: Kan jag se könsorgan så ryker inlägget, oavsett om det är en synlig bild eller en dold länk som jag måste gräva fram.
* efterlysningar av folks nick på andra ställen (msn, lunar, bilddagboken etc) Med detta menas även bloggar. Förstås.
/moderatorn, snackar med sig själv :p
Ahaa, jag hade missat en regel och gjorde en tråd om folks nick på bdb.. Sorry! Men varför får man inte lägga in det egentligen?
Jag tror bakgrunden är att det inte är så bra för buke att ha länkar som leder folk bort från buke. Men jag kan ha fel, det kan finnas mer bakom.
lovely_piff 2007-10-24, 10:28 * skolarbetshjälp som ej blir till diskussion, t ex enkäter
Detta har jag funderat lite på.
Är det bara enkäter som gäller där?
Det finns ju många som vill ha hjälp em noveller, undetrsökningar, ja allt möjligt.
Vart går gränden egentligen?
För de tlbir ju inge diskussion om de frågar vad dom sak skriva sin uppsats om?
Och gäller denna regel även på lek och tjatter?
Rena enkäter kan vi ibland släppa igenom på L&T, lite beroende på vinkling. Kör folk med "Jag tänker starta ett företag och vill att ni ska svara på nitton frågor" så försvinner tråden. En enkät i formen "Vilka alternativ skulle ni välja av allt nedanstående?" kan bli kvar om det inte är ett alltför uppenbart syfte med den. (Hur kan vi skilja den från alla andra uttråkningsenkäter som ligger där nere?)
Skolfrågor som "Vad är svaret på det här talet?" ryker direkt. Finns ingen chans till diskussion utan det är oftast någon som bara vill slippa göra jobbet själv. Bort med latmaskar...
Skolfrågor som "När jag räknar så här så blir det fel, vad är det jag gör galet?" kan lättare slinka igenom eftersom de oftast leder till en diskussion runt varför det blev fel och varför man ska göra på det sättet som blir rätt, och alla användare har en chans att lära sig något från det.
Hjälp med formuleringar är ok om de postar en mening och frågar varför den känns konstig och hur man borde skriva istället. Det är dock inte ok om man postar ett helt stycke, eller flera, på svenska och vill att någon annan ska översätta dem till t ex engelska.
Hjälp med hur man lägger upp ett arbete som en uppsats eller en vetenskaplig rapport kan vara ok, så länge det hålls vid metod-diskussionen och inte blir att det postas hela eller delar av uppsatser/rapporter som ska skrivas om. Att be om förslag på ämnen för uppsatser tycker jag också kan vara ok. Beror lite på hur det görs, hur mycket som efterfrågas liksom.
Det är absolut en luddig gräns för vad som tillåts och inte tillåts vad gäller skolarbeten, och det kan nog bli lite skevt ibland vad som försvinner och vad som blir kvar.
Jag försöker ändå att hålla på två grundprinciper:
1. Det ska kunna bli en diskussion som kan lära andra.
2. Det ska inte kunna klassas som fusk om läraren kommer in och läser vad deras elever gör på buke.
Att helt förbjuda allt som har med skolarbete att göra blir ju jättekonstigt, det skulle bli som om man på Senior skulle förbjuda allt som folk kan ha nytta av i sitt jobb.
lovely_piff 2007-10-24, 19:52 Okej. Kan vara bra att veta.
Tycket att ungefär hälften av alla trådar på U just nu är gjorda av folk med dålig fantasi som behöver hjälp med skolarbeten. Vad sak jag skriva om, vilket ämne, hur ska historien börja, hur gör man solkarbete roligt m.m
Jo, det blir ju så att ämnen kommer i flock. I perioder så är det bara frisyrer, sen blir det bara skola, sen blir det bara musik och så håller det på.
Samma fenomen finns även på ÄU och Senior så det är inget unikt för U. Vi människor funkar väl så, har lättast att tänka på ämnen som redan är uppe och snurrar liksom.
Men om det är några trådar som är väldigt lika så kan man alltid anmäla några av trådarna och fråga om det inte räcker med en tråd i ämnet.
lovely_piff 2007-11-14, 09:11 Kära ullo. Är de tokej om jag gör en jättestor gymnasietråd? För jag är så trött på alla sånna.
Så kan du kanske flytta över några av de nyare dit?
Kära piffen (:p)
Gör så, så ser vi vad som händer! (Det är onekligen liiiite mycket gymnasier just nu.)
Snälla ullo, kan du inte skriva om reglerna som finns i denna tråden så att alla samlas i ett inlägg? Sitter och uppdaterar mig lite om regler i brist på annan sysselsättning och det är väldigt snurrigt om man ska hitta något specifikt som man får eller inte får göra :)
Har plockat in lite mer i originalinlägget och skrivit om sånt som inte var aktuellt längre. Låter dock alla gamla frågor och inlägg ligga kvar, för den som vill läsa.
ÄU får nu låna tråden några dagar.
Blueberry 2008-01-10, 19:00 Vadå? Tycker du att vi har varit stökiga på sistone? :o :angel:
Nej, inte stökigare än vanligt... :p :D
Det det har varit är väl att det har varit lite väl många bilddagböcker och såna enkla skitsaker.
Samt lite ynkligt trianglat då saker gått överstyr.
Fram för fler trianglar!
Våga skvallra för moderatorerna!
(Vi skvallrar aldrig om vem som skvallrar.)
Tyvärr är det nog så att när man ser ett uppenbart regelbrott så tänker man "äh, det där har nog någon redan anmält, blir tjatigt om jag också gör det". Kan iofs bara tala för mig men det är lätt hänt att jag tänker så iaf. :o
Så ren nyfikenhet, om 10 personer anmäler samma inlägg, får ni 10 meddelanden då eller bara ett? Och har ni något emot att fler anmälningar trillar in på samma inlägg?
Kan vara bra att veta i framtiden.
Och jag undrar vad man ska skriva för meddelande till mod. när man trianglar en tråd/ett inlägg? :o Liksom ibland känns det så himla uppenbart att tråden ligger fel, har spårat ur etc. som gör att man kanske tycker att mod. borde kika på den.
Ja,och ibland är man osäker på att det verkligen är ett regelbrott.
"Jag tror att man inte får ....." känns lixom lite lamt! :D
Vi ÄLSKAR att få anmälningar! :banana:
Och vi får ett mail (från gunnars mail) för varje anmälan som görs så ni behöver inte oroa er för våra pm-boxar.
Är man säker på att tråden ska till foder så skriver man "Till Foder". Är man osäker så skriver man "Till Foder kanske?". Är man inte säker på att det är ett regelbrott så frågar man "Är det verkligen tillåtet med såna här inlägg/trådar på buke?".
De anmälningar vi gillar bäst är dock de där ni talar om att trådar är på väg att spåra ur. Om en tråd har betett sig fint i en vecka så kanske det tar flera dagar innan vi kikar in i den nästa gång, och då kan tredje världskriget visa sig ha utbrutit.
Det man ska komma ihåg är att det är alltid moderatorn som gör något. Om ni pekar åt ett visst håll så är det sen upp till oss moderatorer att bedöma vad som ska göras, och ibland gör vi faktiskt inget eftersom vi tolkar reglerna annorlunda än den som anmälde. Eller så lägger vi in tråden på bevakning eftersom vi inser att den snart kommer att ha gått överstyr, eller så postar vi ett varningsmeddelande.
Ser ni nåt som är fel (reklam, fildelning, påhopp) så anmäl direkt istället för att skriva i tråden att det är fel.
ulloo!
fårr man länka till siter där avsnitt av serier kan ses? har sett en sjukt bra brittisk serie i 6 avsnitt och vill ju gärna dela med mig!
ulloo!
fårr man länka till siter där avsnitt av serier kan ses? har sett en sjukt bra brittisk serie i 6 avsnitt och vill ju gärna dela med mig!
Om jag gissar rätt så får man inte länka till sånna sajter om materialet är upphovsskyddat.
Om det inte är det däremot ska det väl vara fritt fram?
Eller har jag helt fel nu?
Rätt gissat.
Är det en vanlig producerad serie så får du inte länka till den - såvida det inte är en site där man betalar för att få se avsnitten. Däremot så kan man självklart tipsa om serien om någon vill ha tips på bra serier. Men aldrig länka till gratisställen att få tag på betalmaterial.
men i sverige är det ju foortfarande lagligt att titta på streamad film och livetv även om det fär andra länder är olagligt :idea:
Okej nu har även jag läst reglerna och ska inte latmaska mig i fortsättningen:p (även om jag tyckte mig ana att en liten diskussion var på väg upp i maC tråden:angel:)
Ullo jag har kollat runt lite på forumen och saknar en tråd för de som är med i U-sek på sin ridklubb.
Där man kan skriva om vad man brukar annordna för aktiviteter och kan ge varandra förslag på roliga aktiviteter :) och mycke mer...
men vart ska den ligga?? :confused:
Jag vet inte säkert, men Hästmänniska, Hästverksam eller Gnägg är väl troligast.
Du skulle kunna PMa mysko och Lovisaleonora_ och fråga vart de tycker att den ska ligga, den här sortens hästtråd låter mer som deras hemmabana än min.
Jag har en fråga, jag tänkte att det är bättre att vara på den säkra sidan....
Får jag starta en tråd om en skola, och fråga: Är det någon som vet vad detta är? Är det någon som går där? Vad vet ni om skolan? och liknande frågor. Jag har ju sett att det finns trådar som handlar om ensklida skolor, men å andra sidan är det kanske för lätt att det blir "reklam/nedsättande" om jag skriver så?
Tacksam för svar
Tahoi (som är ny på forumet, och kanske inte har riktig koll...)
Det brukar tillåtas. Ibland raderas skoltrådar, men mest bara om de startas som en annons - "Gå här, vi är jättebra!" liksom.
Och en del hästgymnasie-trådar åker förstås över till forum Hästmänniska. Det beror lite på vilken inriktning tråden får.
Tack för svaret, då vet jag!:bow:
Jag har en till fråga (det är väl bättre att fråga än att det blir fel..) Kan jag lägga ut en tråd, t ex "Jag vill ha tips om skolor i Stockholm", för att få inspiration?
Tacksam Tahoi
lovely_piff 2008-05-02, 14:42 Ullo min Ullo!
Jag har funderat. Denhär tråden är ju jättebra. Men vore det inte bra med en nålad tråd som alla ska läsa innan de börjar skriva på forumen. Men de enklaste reglerna och riktlinjerna.
t.e.x förklara knapplån, sökfunktionen och att man ska ta det försiktigt med smirken. :p
lethal_smile 2008-05-10, 23:59 Ullo! Kan man inte göra en enda stor skoltråd om allt som handlar om skolan, skolarbeten, osv? Känns som att det finns ganska många trådar om det.:laugh:
Jag tror tyvärr inte att det skulle fungera. Väldigt många av skolfrågorna är t ex inte tillåtna enligt reglerna, och en skoltråd skulle kunna ge intrycket att det är ok. Det är dessutom lättare för mig att hålla efter vad som är ok och vad som inte är det om det är egna trådar. (Ego, javisst! :D)
Presentationstråden funkar eftersom ingen skriver i den av akuta skäl. Men många skoltrådar är akuta, "Hjälp NU" liksom, så jag misstänker att det mest skulle bli en massa "Jag vet att den här borde vara i stora tråden men jag behöver få svar snabbt"-trådstarter.
Men vad tycker ni andra? Kanske vi skulle testa det i höst - vid nästa skolstart?
Jag tycker för tillfället att det är mest klänningtrådar jag...
lethal_smile 2008-05-12, 21:35 Ja, okej. Tack ändå :D
lethal_smile 2008-06-09, 18:04 Kan ni moderatorer se vem som trianglat en tråd?
*nyfiken*
lethal_smile 2008-06-09, 18:25 Trevligt..:) Då ser ni mig ganska ofta skulle jag tro ;)
Jag tycker att triangeln är en jättebra uppfinning!:idea:
lethal_smile 2008-06-10, 13:31 Ullo.. Kan du inte slå ihop "flummtråd #2" med "UPPESITTARtråden" ?
Det är samma flumm, samma människor och samma diskussioner i två olika trådar.
*KL*
INFO:
Jag har nu prefixat upp alla relationstrådar in i Relationer eftersom ni U-are själva nu börjat flagga upp trådar med Relationsprefixet.
/moderatorn
Om man har en fråga tex: En kille kallade mig för det här, men det är på ett språk jag inte talar. Kan någon tala om för mig vad det betyder så att jag får reda på vad han menar?
Får man starta en tråd om det om man formulerar det till en diskussion?
Tahoi (Som vill tacka alla bra moderatorer!!)
Korta översättningar åt det hållet som du beskriver brukar jag tillåta (speciellt om man får lite historia runt det hela).
Men när folk efterlyser översättningar av hela texter så är det en efterlysning av en tjänst (som det finns folk som tar betalt för att utföra) så då brukar jag inte tillåta det.
De korta sorterna är vanliga på U, men de längre är ovanliga, och de är oftast skolarbeten och blir raderade pga det.
lethal_smile 2008-10-02, 16:44 Hejsvejs! Här kommer jag igen, med fler besvärliga frågor:angel:
Nu kan man se lite olika prao-trådar på U, oftast handlar de om ställen man kan praoa på. Kan man inte slå ihop alla trådarna, eller skapa en ny, där alla kan ge förslag till olika ställen att praoa på, så slipper man ha 5 olika trådar om samma ämnde, med exakt samma inehåll?
Har låst ett gäng, och låter den senaste vara öppen. Så ska vi se om det går att styra in nya förfrågningar i samma tråd hädanefter.
lethal_smile 2008-10-02, 21:42 Danke :D
tiotio
Ullo!
vrf räknas inte inläggen som man skriver i lektråden?:confused:
För att Gunnar har slagit av den funktionen där.
Tanken är att det är diskussioner, och inte sifferrabbling, som ska generera inlägg.
|