Visa fullständig version : Rep, ståltråd eller?

ia_
2007-02-02, 09:41
Dax för nytt staket runt hagen, men vilken sorts tråd ska jag välja, beslutsångest...

Hela hagen kommer att ha trästolpar 2 m långa (innan de är nerslagna såklart) Först hade jag bestämt mig för att ha elrep ( 2 el. 3 trådar) 8mm tjock, men har under ridturer kollat in andra staket och många häromkring kör med blank ståltråd så jag har börjat fundera på det istället!

För och nackdelar med de olika?

Vet ju shjälv vad jag tycker men alltid bra/kul att höra andras erfarenheter!

NovaAngel
2007-02-02, 09:43
Inte Ståltråd iaf. Jag tycker att dom tjockare elbanden är bra,dom kan du dessutom fästa i en isolator som löser ut sig om hästen skulle fastna...dom tycker jag är bra.

ia_
2007-02-02, 09:52
Band har jag aldrig gillat, det blåset otroligt mycket och ofta där vi bor och vi har provat många olika tillverkare av band men alla har skavts sönder viid isolatorerna, även de som det fanns garant på... fick pengarna tillbaka! Så det funkar tyvärr inte här.

life
2007-02-02, 09:54
INTE STÅL EL TRÅD!!!!!!!!!!!!!

Min häst hoppade ut av någon anledning från hagen som har trästaket för någon vecka sedan, kom in i grannes ståleltråd staket och slet av ytreböjsenan och kunde inte räddas.

Jag likställer ståleltråd med taggtråd. Detta otyg borde inte få finnas runt hagar.

Staket med stål tråd syns mycket dåligt.

Min häst blev 5 år.

anglo_
2007-02-02, 10:11
Jag har aldrig tyckt att ståltråd är något bra alternativ.

Tråd däremot (8mm) är både snyggt, funktionellt och lätt att använda.
Det har jag i alla mina hagar :)

ia_
2007-02-02, 10:15
INTE STÅL EL TRÅD!!!!!!!!!!!!!

Min häst hoppade ut av någon anledning från hagen som har trästaket för någon vecka sedan, kom in i grannes ståleltråd staket och slet av ytreböjsenan och kunde inte räddas.

Jag likställer ståleltråd med taggtråd. Detta otyg borde inte få finnas runt hagar.

Staket med stål tråd syns mycket dåligt.

Min häst blev 5 år.

Tyvärr kan sådana skador uppstå med alla olika ttyper av staket, har varit med om liknande men då var det breda band...

Ett staket med bra stolpar och sträckta band/rep/tråd minimerar iaf dessa risker...

Tyvärr är trästaket inget alternativ här då det rör sig om STOR hage...

ia_
2007-02-02, 10:16
Jag har aldrig tyckt att ståltråd är något bra alternativ.

Tråd däremot (8mm) är både snyggt, funktionellt och lätt att använda.
Det har jag i alla mina hagar :)

Samma tankar som jag tidigare haft, men har börjat "vekna" ang ståltråd...
Så kul att höra andras erfarenheter/åsikter :)

Vicious
2007-02-02, 10:52
Huva, inte ståltråd! Livsfarligt för hästben.
Leder ström bra förvisso, men njää.. :crazy:
Samma som spiralgrindar, taggtråd, fårnät (som iofs är snäppet värre).
Kanske om man har "veka" stolpar eller skarvar med jämna mellanrum så staketet ger efter om någon häst skulle fastna..

Hade valt elrep om jag varit du. Ganska billigt och leder ström helt OK :) Går i alla fall av, om inte jättelätt, mycket lättare än ståltråd (som inte går av alls) om hästen skulle fastna..
Där är elrep runt hagarna där vi har våra hästar, och vi ska stängsla om till våren, blir 99% säkert elrep då också.

Jeeves
2007-02-02, 10:55
Inte ståltråd! Har sett otäcka skador av dessa, inte roligt...

Vi har elrep i vår hage på sina ställen, de är hållbarast hittills men jag gillar dem inte riktigt p g a att jag faktiskt har haft en del incidenter med hästar som sprungit igenom och dragit med sig en 5-6 stolpar innan repet har gett vika. Det har blivit en del onödiga sårskador. Band kommer jag nog att satsa på, de lite bredare varianterna för de håller bra om man har rätt fästen till dem och väljer de lite dyrare fabrikaten. Håller med om att blåst gör att de lossar efter hand och man måste gå runt och spänna ganska ofta men de brister i a f om hästarna fastnar eller försöker rusa igenom.

Tunna nylontrådar gillar jag inte för de skär också om det vill sig illa och sen måste man ju ha så många såna där "plastflärpar" på för att man ska se trådarna ordentligt.

Suck, tänk om man hade haft råd att sätta trästaket runt om alla hagar! Vi har bara kunnat sätta i hagen närmast stallet - härliga ekstolpar med breda tjärade ekplank:love:

ia_
2007-02-02, 11:40
Suck, tänk om man hade haft råd att sätta trästaket runt om alla hagar! Vi har bara kunnat sätta i hagen närmast stallet - härliga ekstolpar med breda tjärade ekplank:love:

DET hade varit helt underbart :love:
men vi hamnade på minst 150´ om vi skulle göra det...

Såg förresten på en mässa (tyskland) en "klump" med rakblad inne i som man fäste på tråden var 100:e meter, vid ett visst tryck gick tråden mot rakbladet och skar av den! någon som vet om denne finns att få tag påå i Sverige???

Pacific
2007-02-02, 11:47
Vi har staket med ståltråd (6 trådar) Vi gjorde staketetn innan det var planerat att ha hästar där mer än någon månad per år. Stängslen är rovdjursäkra. Nu går även hästar där året runt.

Förra veckan hände en incident och en av hästarna sprängde staketet. Han klarade sig utan någonting ett pyttelitet balltramp på ca 2 cm. Men såååå himla farligt kan det väll inte vara med ståltråden eftersom vår häst klarade sig nästan utan en skråma. Vet inte vad vi skulle valt för tråd/rep om vi stängslat nytt idag. Men inte band iaf.

Gammeln
2007-02-02, 11:59
Dax för nytt staket runt hagen, men vilken sorts tråd ska jag välja, beslutsångest...

Hela hagen kommer att ha trästolpar 2 m långa (innan de är nerslagna såklart) Först hade jag bestämt mig för att ha elrep ( 2 el. 3 trådar) 8mm tjock, men har under ridturer kollat in andra staket och många häromkring kör med blank ståltråd så jag har börjat fundera på det istället!
För och nackdelar med de olika?
Ståltråd går fet bort för min del om den är tunn. Jag har sett vajer med nån form av plastöverdrag eller liknande och dom som hade detta var väldigt nöjda. Det här med rep o vajer kan ju ställa till det om hästana av nån anledning går på tråden så går den ju inte av i första taget.

Själv så föredrar jag breda elband 40mm. Visst det nöter i isolatorerna när det blåser och visst man får gå och spänna upp dom ibland på höstarna. När det snöar blötsnö så är det väldigt besvärligt för då tynger ju detta ner banden fruktansvärt och som grädde på moset så brukar det ju frysa till och då har vi isband. Då får man helt enkelt gå runt och ta bort isen. Men jag tar detta eftersom bandet går av väldigt lätt då hästarna ibland sätter ett framben över understa tråden och så småning om drar till. Då går ju tråden av lätt och inga skador uppkommer på benen. Likaså händer det att dom råkar rulla över så att dom kommer åt tråden med benen. Av någon anledning måste dom rulla sig precis vid staketet :crazy: Likaså när dom står o är irriterade på nån granne i hagen på andra sidan tråden, då kan dom slå till med frambenen. Så för min del föredrar jag elband fast det är lite jobb med dom.

Men bästa staketet är grovt rörstaket som sitter på grova ekstolpar om du är rik :angel: Ingen el behövs och håller din tid ut, möjligen får du byta ut stolpen efter 20 år :D

ia_
2007-02-02, 12:05
Elband har jag provat olika prisklasser och märken, då jag själv också tycker det är bäst, syns bra osv, MEN inget verkar fungera här... Ett av de dyrare och mest kända märkena var här och kollade när jag reklamerade(de blåste sönder på 1 vecka) och de konstaterade bara att jag hade gjort allt rätt och det blåste nog för mycket för att det skulle fungera här, så jag fick pengarna tillbaka...

Att jag dessutom har rådjur och hjort här som "hjälper till" med staketen underlättar inte...

Men vill ju inte attt varken hästar eller vilda djur ska kunna skada sig på staketen...

Det lutar nog åt rep trots allt, 8 mm i så fall. Tror även jag ska försöka kolla upp "rakbladsklumpen" som jag skrev om i inlägg ovan, låter bra!

Gammeln: ekstolparna har jag 100x100 4-kantsstolpar, 150 st de ska "bara" behandlas innan de sätts upp!
Kanske någon som har bra tips på hur man enklast tjärar 150 stolpar utan att behöva "måla" i veckor???

Vita_N_6520
2007-02-02, 12:07
Jag skulle aldrig använda ståltråd. Det är ju livsfarligt.

Testa själv att bara snrra det lite halvkraftigt runt din handled så får du se.

Visst, olyckor kan hända med alla staket, även trästaket fast det kan såklart inte fastna runt benen ;)
MEN, ståltråd är något som avsolut inte går av. Andra rep finns det iaf en möjlighet att de går av om olyckan skulle vara framme..

Jeeves
2007-02-02, 12:19
Den där "klumpen" den finns garanterat i Sverige, tror att Gallaghers marknadsför den. Har ingen erfarenhet av hur den funkar dock.

Tjära 150 stolpar, iinte kul! Jag tjärade 25 i somras plus planken och jag bävar för nästa gång...
Något som kanske kan vara idé är att du lägger ut dem, pallar upp dem och tjärar dem innan du slår i dem? Fast det är klart, de blir ju rätt klibbiga och det torkar inte direkt som färg för utan de är klibbiga i veckor. Om du tjärar dem och sen låter någon annan slå i dem:devil: ?

Men tjära är oslagbart, hållbart, snyggt och våra hästar har inte gnagt någonstans än så länge. Tjära om får man göra var tredje år så håller det bra, det är mest första gången som det är jobbigt också för sen kan man stryka på en mycket tunnare blandning.

Leoni
2007-02-02, 12:32
Vi använder den här så hatade ståltråden. Dessutom bara en tråd. Hästarna har grym respekt för den och går aldrig i närheten fast vi egentligen inte har särskilt stark ström i.
Vi har å andra sidan mycket stora hagar så det blir även av den anledningen väldigt lite tryck på staketen.
Även ett vanligt elband trasar sönder ett hästben om det vill sig illa

ia_
2007-02-02, 12:39
Vi använder den här så hatade ståltråden. Dessutom bara en tråd. Hästarna har grym respekt för den och går aldrig i närheten fast vi egentligen inte har särskilt stark ström i.
Vi har å andra sidan mycket stora hagar så det blir även av den anledningen väldigt lite tryck på staketen.
Även ett vanligt elband trasar sönder ett hästben om det vill sig illa

Som jag skrev tidigare så kan de mesta trasa sönder ett hästben om det vill sig illa...

Jag tyckte det var intressant attt höra lite olika åskiter då jag på senaste tiden har sett många häromkring som satt nya staket och då valt ståltråd!

Hagen detta gäller är på 3ha och där går 3-4 hästar, alltså har de ingen större anledning att gå intill staketen... Inte heller finns någon hage med andra hästar intill. Men som sagt kul att höra olika åsikter om detta innan jag bestämmer mig 100!

Gammeln
2007-02-02, 12:53
Kanske någon som har bra tips på hur man enklast tjärar 150 stolpar utan att behöva "måla" i veckor???Ta kontakt med en takläggare. Dom brukar ju ha sånna där stora tjärbehållare när dom tjärar platta tak. Då behöver du ju bara doppa ner dom där :idea: :)

skuggi
2007-02-02, 13:08
En bekant till mig har visst aluminiumtråd, går av mycket lättare ä ståltråd som jag förstod... Funderar på att ta en rad med sånt då vi har en unghäst som är lite mycket på staketet... :crazy:

misan1984
2007-02-02, 13:09
vi har nån slags "ståltråd" (kan det vara alluminium tråd?) till våra hagar, ena är över två hektar och det funkar jätte bra. Tog dessutom hem ett 4 årigt fullblod ifrån Täby som ALDRIG varit i en hage förrut :cry: och hon brände på den (antagligen för att hon inte såg den) å fick ena framhoven på andra sidan tråden å när hon kände att det va något där så kastade hon sig bakåt och tråden gick av. Efter det gick hon inte i närheten av någon tråd.. Den är för ovana hästar svårare att se men det är den säkraste utav de "vanligaste" altenativen, pga att den går sönder lätt jämnfört med band och eltråd som LÄTT sliter av senor på hästarna!! Skulle ALDRIG mera använda de livsfarliga elbande eller trådarna. Det är A och O att ha bra aggregat!! samt stolpar... Dessutom så leder denna tråd elen väldigt bra!!! ;) Har sett så många riktigt skadade hästar pga dessa elband samt rep, vet hur illa det kan gå.. Hästarna ser nog tråden lättare än vad vi, människor gör!!!:idea:

misan1984
2007-02-02, 13:10
En bekant till mig har visst aluminiumtråd, går av mycket lättare ä ståltråd som jag förstod... Funderar på att ta en rad med sånt då vi har en unghäst som är lite mycket på staketet... :crazy:

precis... det är såm tråd vi har!!:bump:

ia_
2007-02-02, 13:12
ang aluminiumtråden har jag tänkt på den, det står en rulle här som förre ägaren lämnade, böjer du den fram och tillbaka på samma ställe går den av LÄTT, frågan är bara hur hålllbar den är "på plats"...*funderar vidare*

ia_
2007-02-02, 13:14
Ta kontakt med en takläggare. Dom brukar ju ha sånna där stora tjärbehållare när dom tjärar platta tak. Då behöver du ju bara doppa ner dom där :idea: :)

Tack för tipst :bow:

Man måste ju försöka göra det så enkelt som möjligt för sig :)

gylle
2007-02-02, 13:16
Föredrar också helt klart platta 4cm elband, dock har vi faktiskt upptäckt att de billigaste (finns på Eko) faktiskt är bäst, dessa är inte lika tjocka som de dyrare utan glesare i vävnaden vilket gör att det blåser igenom dem. Sedan har vi gjort en modifiering vad gäller isolatorerna och vi har den varianten som har en hatt som man knäpper fast, till varje isolator har vi klippt till en bit byggplast som alltså viks om bandet och sticker ut ca 1 cm på var sida och vips så gnager inte isolatorn på bandet längre. (Finns att köpa liknande variant med gummiklädning runt kanterna där bandet löper in och ur isolatorn men dessa är dyra när man som vi har hundratals stolpar och 3 isolatorer på var. Dessa tunna band är även klenare när det gäller att hästarna fastnar i dem, då går de av ganska enkelt, vilket jag personligen fördrar.

misan1984
2007-02-02, 13:18
det blev fel..

Gammeln
2007-02-02, 15:08
Man måste ju försöka göra det så enkelt som möjligt för sig :) Självklart :) .........nästa tips kan ju vara vägverket. Där står säkert en massa gamla behållare som inte används längre i asfaltshanteringen :idea:

LECH
2007-02-02, 16:34
Det är väl så att det finns för- och nackdelar med alla typer av staket. Personligen hyser jag agg mot elrep, vår shettiskorsning rullade sig bredvid staketet, råkade sno repet runt kronrand/karled och det gick inte av trots såna "skarvklumpar". Hur länge han kämpade för sitt liv vet jag inte, men han stressades till döds!:(

Man vill ju faktiskt ha ett staket som ger efter om något händer.

sweep
2007-02-02, 16:38
här som jag står så har vi ståltråd överst och sen två rader med rep. det tycker jag funkar bra.. nu har vi ju ganska högt staket så jag vet inte helt hur det blir med lägre.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/07140000-07149999/640x480/7141167.jpg (i öppningen är det bara repen)

skära av rep grej finns på hööks
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/910141.jpg

Totte
2007-02-02, 17:01
När det här talas om ståltråd, är det då järntråd som menas eller är det olika saker? Sitter nämligen själv i beslutstankar om vad jag ska sätta runt hagarna och jag har också mer och mer börjat fundera på just järntråd (den som BMS säljer). Detta mest för att det blir ett billigare alternativ samt att det har så pass hög livslängd och bra ledningsförmåga.

Nå, jag får väl följa denna tråd också och se vilka beslut man får ta :)

/Totte

Ella_99
2007-02-02, 17:12
Absolut inte ståltråd:eek: Det ser inte hästarna och om de blir rädda kan de springa rakt in i tråden som då skår rakt in genom hud och kött:(
Vi har 8 mm tjocka elrep i vår skogshage och det har funkat toppen:) Tycker däremot bäst om H*rse Guards elband(de är både säkra och såå snygga:love: Ska själv sätta upp sånna på ängen här hemma i vår.

Lycka till med hagbyggandet:banana: :banana:

Berin
2007-02-02, 18:20
Gammeln: ekstolparna har jag 100x100 4-kantsstolpar, 150 st de ska "bara" behandlas innan de sätts upp!
Kanske någon som har bra tips på hur man enklast tjärar 150 stolpar utan att behöva "måla" i veckor???

Varför ska du tjära stolparna? För att få dem mörka? Vi har ekstolp i sommarhagen och de tryckte vi bara ner i jorden med traktorgrävaren. Har stått där i 15 år utan att börja bli förstörda. Och då är det i både vattensjuk mark och skogsmark. I dessa skruvade vi "grisknorrar". Tyvärr måste man förborra ekstolpen för annars går skruven av. I isolatorn satte vi 8 mm elrep. I o m att isolatorn är så snäv sitter repet fast och börjar inte hänga mellan stolparna. I rasthagarna har vi 3 40 mm band och vi har isolatorer som fixerar bandet helt så det finns inte en chans att de kan röra sig och blåsa sönder.

ia_
2007-02-02, 19:23
japp just för att få dem mörka, står några uppe som varit där några år nu och de har blivit helt gröna, bara på ytan såklart, men därför väljer vi att tjära dessa direkt :)

WiMa
2007-02-02, 19:25
Ståltråd - Nej
Elband - Nej, går sönder!
Elrep - Ja

Miaa
2007-02-02, 22:31
Många delade meningar här .

Har haft en häst som skar av sig bägge baksenorna efter att jag haft ett elrep tillverkat i Norrköping vilket inte gick sönder och detta rep var *BARA 6 mm *

Sätter aldrig mer rep på mina hästar och man säger ett ordentlig upp SPÄNT Ståltråd går av lättare än rep ..

Använder för tillfället 12 mm eland tills jag vet vad jag vill ha men efter den här tråden ska jag forska i Aliminumtråden

Mia