Visa fullständig version : Fråga - Hypotetiskt
Jag har en diskussion på en annan sida och behöver se om det verkligen bara är jag som har den uppfattningen.
Här kommer en liknelse:
Du har en häst som du tävlar i terränghoppning med. Hästen älskar verkligen terränghoppning. Men ibland så får den så ont efter terränghoppningen att den har svårt att gå i en veckas tid.
Skulle du då låta bli att tävla i terränghoppning?
Eller
Skulle du säga att den tycker så mycket om terränghoppningen att det är värt att den ibland har svårt att gå på en vecka?
Tacksam för svar!
Jag skulle definitivt inte tävla den. Jag skulle pröva mig fram till om man kan hoppa lägre hinder eller på annat sätt hitta en nivå av träning där hästen kan få ha lite roligt, men ändå inte få ont...
Absolut inte- då är det ju något som är fel
Nej :confused: Finns det dom som gör det? :eek: Verkar ju helt ...
Finns kanske andra sätt att lösa det på, hoppa små hinder i skogen hemma om hästen inte får ont förstås.
Absolut INTE rida terränghoppning om hästen får ont av det!!Den lider nog betydligt mer av smärtan än av att inte få hoppa terräng....:crazy:
En liknelse? Liknelse till vad?
Jag tror inte hästen älskar terränghoppning om den får så ont. Ligger den på mot hindrerna kan det säkert vara en anledning till att det gör ont.
Tack så mycket för era svar, det är precis så jag tänker.
Liknelsen gäller jakthundar för där är det helt okej tydligen att de får köttsår på tassar och ben eftersom de "älskar" att jaga, tycker en del jägare.
Ahaa.. then I see.. Nä, det tycker jag inte är ok. Då är det väl bättre att inte ha den ute så länge alternativt träna hunden bättre? Eller så får man väl se till å skydda tassarna på något sätt?
Jag har fått det förklarat till mej att det är inte oträning som ger köttsår på tassarna, utan det blir snarare värre om den är vältränad.
Många jakthundsägaren tycker tydligen att detta är helt okej då hunden "älskar" att springa i skogen.
Som djurägare har man ju ett ansvar att tänka ett steg längre än djuret, därför att människor kan det. Tar man inte det ansvaret utan låter djuret skada sig, oavsett hur roligt djuret har medan skadan uppkommer, då är man inte en bra djurägare, utan ustätter ju djuret för onödigt lidande. Visst kan man låta sin hund springa i skogen, men inte så länge eller på såna ställen att den kommer att skada sig. Visst kan man låta sin häst hoppa lite små hinder i skogen, men inte på så dåligt underlag eller så stora hinder att man vet att den kommer att få ont av det. Att kunna bedöma sitt djurs förmåga och hälsa är en av de viktigaste uppgifterna en ägare har.
peter_lundin 2007-02-04, 15:17 Bättre liknelse: Det finns en skaderisk i terränghoppning skall man då utsätta den för det?
Hästar kan skadas i hagen, då är det väl bäst att hålla dem inne?
PL
Tack så mycket för era svar, det är precis så jag tänker.
Liknelsen gäller jakthundar för där är det helt okej tydligen att de får köttsår på tassar och ben eftersom de "älskar" att jaga, tycker en del jägare.
Jag har fått det förklarat till mej att det är inte oträning som ger köttsår på tassarna, utan det blir snarare värre om den är vältränad.
Många jakthundsägaren tycker tydligen att detta är helt okej då hunden "älskar" att springa i skogen.
Du är banne mig helt sanslös :eek: :mad:
Har du överhuvudtaget läst (och förstått) svaren i den andra tråden :confused:
Det finns ingen jägare som anser att det är ok att hunden kommer hem skadad och det är ingen som "låter" hunden komma till skada medvetet.
Det finns heller ingen som säger att vältränade jakthundar är mer benägna att skada sig!
Blir bara så :devil: :mad: :devil: :mad: på att du inte ens ids läsa och tänka över de svar du får. Du är så inne i din enkelriktade värld att det verkar vara en omöjlighet för dig att se vad erfarna jägare skriver till dig!
För er övriga: Det är den här tråden hon snackar om..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732079
Du är banne mig helt sanslös :eek: :mad:
Har du överhuvudtaget läst (och förstått) svaren i den andra tråden :confused:
Det finns ingen jägare som anser att det är ok att hunden kommer hem skadad och det är ingen som "låter" hunden komma till skada medvetet.
Det finns heller ingen som säger att vältränade jakthundar är mer benägna att skada sig!
Blir bara så :devil: :mad: :devil: :mad: på att du inte ens ids läsa och tänka över de svar du får. Du är så inne i din enkelriktade värld att det verkar vara en omöjlighet för dig att se vad erfarna jägare skriver till dig!
För er övriga: Det är den här tråden hon snackar om..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732079
Ödsla inte onödig energi genom att bli arg på TS. Hon har bestämt sig för att all hantering av jakthundar är djurplågeri. Dessutom som jag skrev i den andra tråden.... hon läser och tolkar inläggen "som fan läser bibeln".......
Ställer samma fråga/liknelse till er här i tråden som PL...
Eftersom det finns en risk att en fälttävlanshäst skadar sig allvarligt under träning/tävlning... Så allvarligt att den kanske är halt en vecka, eller ännu längre.. eller slår upp blödande sår på kroppen...
Ja det händer ju till och med att fälttävlanshästar förolyckas...
Skall man fortsätta att utsätta hästen för den risken att den skadar sig under fälttävlans utövning??
Detta ovan är en mer riktig liknelse från jakthundstråden än trådskaparens egen...
Ödsla inte onödig energi genom att bli arg på TS.
Ödslar ingen energi, mer än just det inlägget ;)
lady_vip 2007-02-05, 11:26 But please, du är ju för mycket...
//E
Ödslar ingen energi, mer än just det inlägget ;)
:smirk: :smirk:
Och du håmnar mig för att :confused:
Och du håmnar mig för att :confused:
Nu hoppas jag verkligen att vi inte missförstår varandra...
Jag menade inget illa med mina smilys..... defenitivt inte...
Utan snarare att det var bra att du inte ödslade energi....
Eller är det jag som missförstår dig nu:confused: :confused:
Fast det ligger ett intressant korn i båda trådarna, tycker jag.
Vi rider för vårat nöjes skull. Ok, det finns ju människor som får betalt för att rida, men enligt mig är det ändå nöje i den bemärkelsen att det inte är nödvändigt för vår överlevnad här i Sverige. Dressyr, hoppning, trav, galopp, allt handlar om oss männsiskor och vad vi tycker är kul. Visst bryr vi oss om att hästarna ska må bra, men om vi skulle sluta med hästar och hästsport så kunde väl ingen påstå att DET var plågsamt för hästarna? Hästarna kanske skulle sluta finnas, pga att ingen avlade och det kanske vi (i dagsläget-inte de ev framtida icke-hästälskande människorna) skulle tycka var tråkigt, men plågade skulle de ju inte vara.
Så vi rider för VÅRT nöje. Jagar gör vi också för VÅRT nöje (visst, många älgar och allt det där, men det skulle vi kunna lösa på annat sätt). Och ibland, ändå ganska ofta, så skadas hästar och hundar. Bara för att vi vill ha kul.
Jag säger inte att det är fel av oss!
Vi dödar massor av djur för att äta, för att vi tycker det är gott. Det måste tom alla som säger att vi behöver kött för att må bra hålla med om, att vi äter bra mycket mer kött (fler djur) än vad som är nyttigt för oss. Dessa dör (och har ofta ett rätt trist liv, tror jag) för att vi tycker det är gott med kött.
Jag säer inte att det är fel heller! Men kanske man kan äta lite mindre kött/person för ett lite dyrare pris mot att djuret får komma ut och lufta sig lite varje dag (ett exempel)? :idea:
Personligen så är jag rätt blödig och skulle inte klara att se ett djur få så ont, inte ens om jag trodde att det hade superkul i terrängen!
Fast det går inte att säga att jakthundar endast jagar för att "de tycker det är kul". Det är deras genetiska instinkter och anlag, som utlöser deras jaktbeteende opåverkat av människan..
Till skillnad då från en häst som rids i hög fart över mer eller mindre höga hinder. Den gör det inte för att dess gener är förprogrammerade för det, oavsett de yttre omständigheterna..
Om man låter en häst vara lös på egen hand, så springer den knappast omkring i full fart i skogen och hoppar dessa hinder pga att dennes nedärvda instinkter säger åt den att "du är avlad för att springa fort och hoppa hinder, så fort du bara kan" :cool:
Tar du en ung jämthund, släpper den lös i skogen, sätter dig på en stubbe själv med en god bok, så kommer unghunden att på egen hand veta vad den ska göra och den kommer att både hitta och skälla älg.
Att jämföra hästar/hästsport med hundar/jakt går inte, då det är milsvid skillnad däremellan!
= Hånflin enligt de flesta här inne och används när man vill vara lagom nedlåtande/hånande mot någon..
lady_vip 2007-02-05, 19:24 Fast hennes påstående är konstigt i grunden.
Jag är bara med om att hundarna kan få små sår på trampdynorna när det är snö, och då snackar vi inte om "uppflådda trampdynor".
Jag tycker också att det är fel att denna människan som hon sett göra så gör fel, men jag tycker också att hon gör fel som drar alla över en kam, vilket hon på nåt sätt vill få fram, dvs jägare är ruskigt elaka mot sina hundar.
Vi har för tusan tillochmed en veterinär med när vi jagar, hur många hästägare har det när de tränar?
Hon kan dra vilken liknelse hon vill, det enda hon vill få fram är att jägare är dumma och att hon har rätt, och det tycker jag är aningens barnsligt.
//E
Jag skulle låta hästen få göra det på träningsnivå såpass mycke som den klarar av utan att få ont, för hästens skull...
Det låter ju jättekonstigt... för jag känner jägare, och deras hundar har aldrig köttsår eller skador (förutom rena olyckor) när de har jagat :crazy: Vad är det för jägare du känner egentligen?
= Hånflin enligt de flesta här inne och används när man vill vara lagom nedlåtande/hånande mot någon..
Å fanken..... det hade jag ingen aaaaaning om.... Ja man lär så länge man lever. Hur som helst så hånflinade jag inte åt dig....
Fast det går inte att säga att jakthundar endast jagar för att "de tycker det är kul". Det är deras genetiska instinkter och anlag, som utlöser deras jaktbeteende opåverkat av människan..
Till skillnad då från en häst som rids i hög fart över mer eller mindre höga hinder. Den gör det inte för att dess gener är förprogrammerade för det, oavsett de yttre omständigheterna..
Om man låter en häst vara lös på egen hand, så springer den knappast omkring i full fart i skogen och hoppar dessa hinder pga att dennes nedärvda instinkter säger åt den att "du är avlad för att springa fort och hoppa hinder, så fort du bara kan" :cool:
Tar du en ung jämthund, släpper den lös i skogen, sätter dig på en stubbe själv med en god bok, så kommer unghunden att på egen hand veta vad den ska göra och den kommer att både hitta och skälla älg.
Att jämföra hästar/hästsport med hundar/jakt går inte, då det är milsvid skillnad däremellan!
Hästar tycker om att springa fort! Prova ett fullblod, tex!
Och sen var min poäng att anledningen till att vi jagar/rider är för att VI tycker att det är kul! Inte skulle det kunna vara djurplågeri att INTE rida/jaga!
Såklart vill man ju tro att hästen/hunden också tycker om det. Kanske gör den det, kanske inte. Såklart vill man ju hindra att djuret lider på grund av vår hobby, men inte fan jagar/rider vi för hundens/hästens skull!
Efter att ha läst båda trådarna nu så tycker jag att din liknelse med hästen inte motsvarar så bra.
Om du hade sagt att hästen hade slagit i ett hinder vid hoppningen och fått sår. Du hade behandlat såret, tvättat och skött om det, men hästen hade varit lite öm runt om såret, så hade du fått en likvärdig situation. I ditt ex fick hästen ont av själva hoppningen.
Frågan blir då....hade du hoppat hästen igen??
Jakthundar som får sår får det av att de river sig på buskar och sly eller trampar på något vasst i skogen, inte av själva jakten i sig.
De jakthundar jag känner har det mkt bra och ägarna bryr sig mkt om dem. Det händer att de får sår ibland men de sköts alltid om och de håller koll hur hunden mår. Även mina häster får sår ibland, broddtramp bla vid denna årstiden. Jag sköter om såren med jag låter inte hästen vara inlindad i bommul bara för att den inte ska skada sig.
Många jägare dirigerar sina hundar helt utan rösten, bara med tecken. Det krävs otroligt mkt tid bakom för att få en sån kontakt med sin hund för att få den så lydig. De lyder ju även på långa avstånd vilket är det absolut svåraste att genomföra. Det kan man aldrig få till om man missköter sin hund.
Hästar tycker om att springa fort! Prova ett fullblod, tex!
Och sen var min poäng att anledningen till att vi jagar/rider är för att VI tycker att det är kul! Inte skulle det kunna vara djurplågeri att INTE rida/jaga!
Såklart vill man ju tro att hästen/hunden också tycker om det. Kanske gör den det, kanske inte. Såklart vill man ju hindra att djuret lider på grund av vår hobby, men inte fan jagar/rider vi för hundens/hästens skull!
Hästar springer fort när de ska rasta av sig eller leka etc oavsett ras. Det är VI som kommit på att tävla i alla olika former. Hästarna bryr sig antagligen inte ett skvatt om det. Som du själv skriver. Det är VÅRT intresse och vi har gjort dessa djur till undersåtar av ngt slag.
Oavsett ras, fullblod, fjording eller travare skulle må minst lika bra genom att gå i kilometerlånga kuperade hagar. Men då försvinner vi, vi som tror att vi ÄGER en häst. En häst tänker inte "Men jag som föddes och skulle bli stjärntravare, varför får jag aldrig tävla". Det är vi människor som sätter människors aspekter på det. Mest eftersom vi inte orkar lyssna på djuren.
Hästar springer fort när de ska rasta av sig eller leka etc oavsett ras. Det är VI som kommit på att tävla i alla olika former. Hästarna bryr sig antagligen inte ett skvatt om det. Som du själv skriver. Det är VÅRT intresse och vi har gjort dessa djur till undersåtar av ngt slag.
Oavsett ras, fullblod, fjording eller travare skulle må minst lika bra genom att gå i kilometerlånga kuperade hagar. Men då försvinner vi, vi som tror att vi ÄGER en häst. En häst tänker inte "Men jag som föddes och skulle bli stjärntravare, varför får jag aldrig tävla". Det är vi människor som sätter människors aspekter på det. Mest eftersom vi inte orkar lyssna på djuren.
:bow: :bow: :bow: (apropå att jag skrev just fullblod, så var det för att det kanske är lite extra tydligt att de gillar att springa fort om man kännt på det!!)
Sen är det ju också väldigt svårt att veta vad hästar tycker om!
Vad tycker männsikor om? En del gillar landet, andra stan, vissa tycker om att röra på sig andra är lata.
Men visst vill vi alla få röra på oss när vi vill och äta när vi vill? Och nog skulle alla (unga) hästar välja stooooora hagar framför liten box?
Precis exakt min tanke!
Hästen "tvingas" ju att hoppa dvs den har en ryttare på ryggen som säger åt den vad den ska göra.
Jakthunden springer FRIVILLGT!
Det är en j - a skillnad!!!
Precis exakt min tanke!
Hästen "tvingas" ju att hoppa dvs den har en ryttare på ryggen som säger åt den vad den ska göra.
Jakthunden springer FRIVILLGT!
Det är en j - a skillnad!!!
Men vissa hästar hoppar ju SJÄLV om man bygger ett hinder i hagen eller släpper dem i paddocken? De ser ut att vilja det och ha rättså kul....
Tänk om det är hundens jaktinstinkt som gör att den springer? På ett sånt sätt att den helt enkelt bara "måste" springa?
Jag har aldrig jagat med hund men försökt få bort instinkten att sätta efter vilda djur i skogen....mycket svårt att motstå, har jag märkt.
Jag försöker inte säga att varken eller är djurplågeri eller att vi kan vara säkra på att häst/hund gillar/inte gillar det VI VILL GÖRA MED DEM!
Det spelar kanske ingen roll?
Är det värre än att mjölkkor är halta? Eller grisar som vi ska äta upp?
Men det är svårt att se ett lidande djur....:cry:
Jag håller med om att liknelsen inte verkar rättvis om man ser till vad den var tänkt till (den andra tråden), och jag håller med om att en häst knappast tar skada av att INTE tävla så tar den skada av att tävla låter man såklart bli.
Men själva ämnet tycker jag är intressant. Finns det saker som hästarna eller hundarna BÖR få göra även om det finns risk för att de blir ömma? Vad gäller hundar så tycker jag absolut att de ska få springa lösa och ha kul då och då även om de har lite småskavanker eller t o m någon skada. Hundar är gjorda för att röra sig.
Jag tycker också lite samma sak om hästar MEN bara om de verkligen visar att det är något de uppskattar och inte visar obehag under tiden. Om en häst t ex är lite ofräsch men älskar att gå i skogen (för att den gillar omväxlingen till hagen eller allmänt att aktiveras) så skulle jag absolut kunna resonera som så att det är värt det även om hästen blir lite öm efteråt, så länge det är en sån häst som verkligen uppskattar det. Hästar brukar oftast ha NÅGOT de gärna gör, hur mycket träningsvärk eller småskavanker de än har. Hade t ex en lat rackare som minsann visade så fort den var lite mör och inte lyfte en hov i onödan, men när man körde den hade den konstant vaken blick, öronen framåt och rejält med framåtbjudning. En sån häst hade jag nog kunnat köra ibland även om den inte varit fräsch, bara man gör det med måtta.
Men vissa hästar hoppar ju SJÄLV om man bygger ett hinder i hagen eller släpper dem i paddocken? De ser ut att vilja det och ha rättså kul....
Det är lite det här jag är ute efter. även om det är vi som lärt dom vad de ska göra, och även om de kanske i själva verket är glada för att de får känna sig duktiga eller får omväxling/göra av med springet i benen så tror jag alla hästar har något dom till synes tycker är roligt.
Hade en häst som stod i en långsmal hage som vi kunde löshoppa genom att bygga upp hinder över mitten på hagen och sen stå bredvid och smacka. Inget jagande, inget tvång. Hästen valde dessutom oftast det högsta hindret. Som sagt så kan det ju vara något vi prackat på hästen men uppskattar den det tycker jag inte det spelar någon roll av vilken anledning den gör det, sålänge man inte lurar sig själv att t ex en häst som stressar vid hoppning tycker det är skitkul att hoppa när den i själva verket stressar för att det är obehagligt, men sånt märker man ganska lätt på uttrycket.
|
|