Visa fullständig version : "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Kristofer
2007-02-03, 09:41
Så brukar min ridlärare säga. Hästen stannar ju gärna upp när den ska bajsa, av förståeliga skäl. Men då säger hon att jag ska fortsätta driva på i traven eftersom den ju kan bajsa samtidigt som den travar. Och det tror jag också att den kan, men är det verkligen rätt att göra så? Antar att det handlar om vikten av att Jag ska bestämma och att hästen inte ska få köra med mig.
Men är det inte bättre då att kommendera en halt och sedan fortsätta när hästen bajsat färdigt? Jag menar då får man ju ändå bestämma men det känns då också lite trevligare mot hästen.
Vad säger ni?

PS. Min ridlärare är jättebra, jag tvivlar inte på hennes kunskap. Ville bara skriva detta ifall hon skulle läsa här och förstå att det är jag. :D DS.

Apollo
2007-02-03, 09:59
Jag brukar stanna då det blir lättare att plocka upp efter sig, istället för att sprida ut det över ridhuset.
Är man mitt i en rörelse så kan det kanske vara svårt att stanna,
man kanske inte vill eller kan avbryta just då, ja då får det väl vara så, men annars så stannar jag.

lilla_maaliiin
2007-02-03, 10:15
Om du tycker att det känns snällare mot pållen din att kommendera halt när du känner att pålle är bajsnödig så tycker jag nog att du kan göra det, men det beror ju lite på omständigheterna. Lallar du runt i skogen är det en sak, men det är inte så jäkla kul med en häst som tvärnitar och ska skita när du rider tex dressyrprogram. Då tycker jag personligen att hästen ska vara så pass koncentrerad på sin uppgift att den inte ens har "stanna" i huvudet...

Kristofer
2007-02-03, 10:24
Om du tycker att det känns snällare mot pållen din att kommendera halt när du känner att pålle är bajsnödig så tycker jag nog att du kan göra det, men det beror ju lite på omständigheterna. Lallar du runt i skogen är det en sak, men det är inte så jäkla kul med en häst som tvärnitar och ska skita när du rider tex dressyrprogram. Då tycker jag personligen att hästen ska vara så pass koncentrerad på sin uppgift att den inte ens har "stanna" i huvudet...

Jo, men när jag rider (började i september) så är det inga dressyrprogram med publik direkt. :D
Känns inte så snällt mot hästen att driva på när den ska bajsa men samtidigt vill man ju inte sätta sig upp mot sin ridlärare, fast de finns ju såklart gränser! (Har bl.a. läst här att det finns ridlärare som lär ut hur man sågar ner hästen i form. :cry: )

Kimz0r
2007-02-03, 10:25
Det är ju det där med betingning. Om man vänjer hästen vid att stanna när den ska bajsa kommer den snart att göra det även när den absolut inte ska stanna, t.ex. mitt i ett dressyrprogram.

/Kimz0r, psykologiskadad

sthu
2007-02-03, 10:30
Fast å andra sidan, hur ofta bajsar hästen just mitt i dressyrprogrammet?

Nä, låt du hästen stanna, de brukar känna när det är "allvar" på tex en tävling. Se det så här: En bajsnödig häst kan inte prestera sitt bästa :smirk:

Enda gången man ser hästar bajsa i farten är ju när de flyr. Vi vill väl inte att de ska använda flyktbeteende när vi rider?

crax
2007-02-03, 10:39
Jag låter alltid min häst stanna när hon ska bajsa, jag hade då rakt inte velat springa och skita samtidigt :angel:
Det betyder inte att hon blir skänkeldöv och vägrar gå fram när jag kräver det, t.ex. om vi ska över en väg eller så.

Kimz0r
2007-02-03, 10:44
Det var som sagt ett exempel. Och det händer ju. Det bästa är ju att låta bli att lära in beteenden som inte är önskvärda. Jag bestämmer när hästen ska stanna och när den ska gå, alltså lär jag den inte att det är OK att stanna när man är bajsnödig.

Lavinia
2007-02-03, 13:22
Hej!

Eller så stannar den mitt på trafikerad väg och bajsar- inte heller en höjdare... "Den brukar ju få stanna och bajsa"...

/ Lavinia

LLaika
2007-02-03, 13:27
Jag låter inte hästen stanna och bajsa, eventuellt om man känner det på sig att man gör halt själv så hästen får bajsa. Som andra sagt, kul om den stannar och bajsar på tävling :crazy:

Kimz0r
2007-02-03, 13:31
Ja, t.ex. :) Vissa hästar går att "banka fram" i en sådan situation, andra tvärstannar tills de är färdiga. Det enklaste och säkraste för att undvika sådana situationer är därför att inte lära in beteendet. Med tanke på hur många gånger per dag en häst bajsar - de flesta gångerna i box/spilta/hage - så lider den knappast helvetets alla kval för att den måste gå och bajsa samtidigt någon/några av gångerna.

supergladis
2007-02-03, 13:43
Hade inte hästarna kunnat springa o skita samtidigt hade det inte funnits hästar idag!

Ooops! Det kommer ett lejon o tar mig! Ursäkta jag måste skita först!
Det är flykt djur. De ska kunna springa o skita samtidigt.

Det skulle juh va livsfarligt o hoppa om hästarna skulle stanna o skita.

sthu
2007-02-03, 14:29
De KAN. Men det gör de bara i en flyktsituation. Hästen ska väl inte använda flyktinstinker när vi rider?

Jag har alltid låtit mina hästar stanna och bajsa. Men vi har aldrig haft några som helst problem med att de stannar på tävlingar eller mitt på stora vägar för att göra sina behov. Tro det eller ej, hästen kan hålla sig. de känner om det är en "allvarlig" situation.

Nej, det här med att springa och bajsa.. Det verkar vara ett hästägarsyndrom, och (ursäkta, ta det inte personligt) framförallt de hästägare som tror de är något på tävlingsbanan. De som spänner sig mest men egentligen knappt känner sin häst, mer än vilken färg den har och dess stamtavla..

Kimz0r
2007-02-03, 15:08
M.a.o. borde de ö.h.t. inte bajsa när man rider. Ja, hästar kan hålla sig, så även om jag tycker att den inte behöver stanna för att bajsa.

Ang. hästägarsyndromet: Jag äger ingen häst. :smirk:

Pop
2007-02-03, 15:20
Har också alltid fått lära mig att hästen ska kunna gå även om den bajsar. Med min nya medryttarehäst har jag däremot fått tänka om med. Han stannar alltid för att bajsa, men om man då driver på honom så går han genast fram, dock bajsar han inte då, verkar nästan som att han inte kan gå och bajsa samtidigt.

Vad tror ni, kan vissa hästar ha en sådan "defekt" eller kan det helt enkelt vara så att de tycker att de är så pass obekvämt/obehagligt att de helt enkelt väljer att hålla sig tills de kan få stå still?

bubbel
2007-02-03, 17:42
Om hästen själv väljer att stanna låter jag faktiskt den göra det... jag tror att om man då tvingar fram den så kommer inte allt ut som det ska. Bland annat en häst jag rider har för vana att alltid stanna och backa upp med rumpan mot väggen när hon ska bajsa. Det tycker jag är ett föredömligt beteende eftersom vi mockar i ridhuset när vi ridit ;)

kopparberg
2007-02-03, 18:15
Säger som många redan sagt, hästen kan inte avgöra om det är lämpligt att stanna och skita, har man lärt den att den får det, då kommer den att göra det.

Och de hästar jag träffat som fått stanna och skita har INTE kunnat avgöra när det är "allvar" som ngn skrev.
I bästa fall har de hästarna "bara" sabbat en tävling genom att ta skitpaus. En mitt i en mellantrav i ett dressyrprogram, en annan mitt i en hoppbana.

Jag har också varit med om en lektionshäst som skitit var 5:e minut med nybörjare, bara för att få stanna, och nybörjaren har inte kunnat få hästen att gå. Med mer erfaren ryttare har hästen inte skitit en gång på lektionen. Att då lära den hästen att den får stå stilla och skita, det skulle ju leda till att nybörjaren på den hästen skulle få tillbringa 75% av sin lektion i halt.
Dessutom är ju seriekrock med lektionshästarna ett faktum när en mitt i ledet slår på en tvärnit och går på toa.
Lektionshästar är ofta MKT intelligenta kombinerat med bekväma (gör inte mer än de behöver), får de ett tips om hur man kan sno till sig lite extra vila, då kommer de ta chansen!

Jag gav efter ett par ggr med min ena häst, tänkte att det är väl inte så farligt om han får stå still och skita när jag är ute och går med honom. Han höll på att rycka armen ur led på mig! :crazy:
Jag har alltså hästen placerad strax bakom eller på sidan och går i rask takt, helt plötsligt är det tvärnit, jag höll på att flyga omkull baklänges och det gjorde mer än lovligt ont i högerarmen.
Hästen tittade oförstående på mig, vaddå jag har ju fått stanna och skita de sista gångerna vi gått på promenad?! :smirk:

memme
2007-02-03, 18:26
vilket skit snack...:rofl:

klart hästarna kan gå o skita samtidigt, det är juh jag som ryttare o hästens flockledare som bestämmer..

o jag vill inte att min häst ska stanna som en utställningspudel mitt i ett dressyr program... men d betyder inte att jag e en stropp eller att jag inte känner min häst!!:mad:

Uddatyp
2007-02-03, 19:09
*kl*

min häst brukar få göra de när vi skrittar fram, då stannar han gärna, men vill ja ha fram han så går han ju..motvilligt men han går..utan att man behöver liksom sparka på honom.

däremot när ja håller på med en övning eller när hästen helt enkelt är igång o jobbar då brukar de inte finnas en enda tendens till att stanna och oftast märker ja de inte ens, så dom har nog igentligen inga problem med att gå o skita samtidigt.

Kimz0r
2007-02-03, 19:12
Finally. :bow: :bow:

woarda
2007-02-03, 19:19
vilket skit snack...:rofl:

klart hästarna kan gå o skita samtidigt, det är juh jag som ryttare o hästens flockledare som bestämmer..

o jag vill inte att min häst ska stanna som en utställningspudel mitt i ett dressyr program... men d betyder inte att jag e en stropp eller att jag inte känner min häst!!:mad:

Så du menar på fullt allvar att om ledaren i hästflocken ser att hans kompis behöver bajsa så går hon/han fram till den bajsnödiga och driver på den så att den måste springa och skita. Bara för att det är ledaren som bestämmer?

Haha.
Om jag är ute och går med mina kompisar i skogen och en av dem är bajs/kissnödig och sätter sig ner för att göra sina behov men jag anser att vi kan fortsätta gå och tvingar då min kompis att gå och bajsa samtidigt...
Vilken bra relation vi skulle få då...

För är det inte det vi ska sträva efter? Att vinna förtroende och bli vänner?

En häst i panik skiter i farten, alltså en häst som flyr...

Att vara en bra ledare innebär inte att man kan bestämma att hästen ska gå och skita.

AWAKE
2007-02-03, 20:49
Wilma stannar och bajsar. Har försökt att få henne att gå, men hon insisterar till att stå still och bajsa. :) Tycker att hon också kan få det, för när jag tänkte efter så skulle inte jag vilja springa runt och bajsa i farten. :rofl:

Kimz0r
2007-02-04, 01:28
Men snälla, skilj på ledarskap mellan djur och ledarskap mellan människa och djur. Och sluta jämföra djur med människor för i de allra flesta fall är det som att jämföra äpplen och päron. :smirk:

lady_hamilton
2007-02-04, 02:41
Lite OT, men jag har haft min häst i drygt 3 år och hon har ALDRIG bajsat när jag har ridit :confused:

syrran
2007-02-04, 09:50
Jo hästen kan fortsätta trava när den skiter... det är inga problem.

I ditt fall handlar det om en ridskolehäst om jag förstått det hela rätt. I så fall bör du göra som ridläraren säger. Ridskolehästar lär sig snabbt att stanna när det trycker på. Detta är inte bra ur ren säkerhetsynpunkt. Speciellt inte när hästarna går lektion för mindre rutinerade ryttare.

Det är inte roligt att som nybörjare komma ikläm mellan två hästar som slåss bara för att den som gick först skulle stanna och skita.

För om det är värsta ovännen som går bakom när första hästen stannar och skiter så kommer den första att börja sparka oavsett om den skitit färdigt eller inte. De kan nämligen slåss och skita samtidigt också om det behövs.

Hur man sen gör med sin egen häst är ju en helt annan sak. Där finns det olika läger.

Själv låter jag mina hästar stanna ibland och ibland inte. Är jag bara ute och promenadrider och låter hästen lunka på så får den stanna och skita om den vill. Men rider jag aktivt och kräver arbete av hästen så får den antingen hålla sig eller skita under tiden den jobbar.

Det går bra att låta hästen göra både ock alltså....

Hur du gör med din egen häst om du skaffar någon är alltså upp till dig själv. På en ridskolehäst handlar det om säkerhet och lydnad och därför skall de gå frammåt även om det trycker på där bak.

mackan
2007-02-04, 09:56
Och de hästar jag träffat som fått stanna och skita har INTE kunnat avgöra när det är "allvar" som ngn skrev.
I bästa fall har de hästarna "bara" sabbat en tävling genom att ta skitpaus. En mitt i en mellantrav i ett dressyrprogram, en annan mitt i en hoppbana.

Jag har samma erfarenhet.
Lånade en häst ett par månader av en bekant när jag var emellan hästar ett tag, den var 12 år och hon hade haft den sen unghäst och alltid låtit den stanna. det var LÖGN att få den att gå när den skulle skita, med resultat att den stannade även om man var mitt i ett dressyrprogram eller i galopp på en skogsväg i skogen.
helt oacceptabelt tycker jag om man vill kunna använda hästen till annat än promenader.

nässla
2007-02-04, 10:23
I ditt fall handlar det om en ridskolehäst om jag förstått det hela rätt. I så fall bör du göra som ridläraren säger. Ridskolehästar lär sig snabbt att stanna när det trycker på. Detta är inte bra ur ren säkerhetsynpunkt. Speciellt inte när hästarna går lektion för mindre rutinerade ryttare.

Det var väl allt som behöver sägas :bow:

Kristofer
2007-02-04, 10:29
Jo hästen kan fortsätta trava när den skiter... det är inga problem.

Det är inte roligt att som nybörjare komma ikläm mellan två hästar som slåss bara för att den som gick först skulle stanna och skita.

För om det är värsta ovännen som går bakom när första hästen stannar och skiter så kommer den första att börja sparka oavsett om den skitit färdigt eller inte. De kan nämligen slåss och skita samtidigt också om det behövs.

Hur man sen gör med sin egen häst är ju en helt annan sak. Där finns det olika läger.

Själv låter jag mina hästar stanna ibland och ibland inte. Är jag bara ute och promenadrider och låter hästen lunka på så får den stanna och skita om den vill. Men rider jag aktivt och kräver arbete av hästen så får den antingen hålla sig eller skita under tiden den jobbar.

Det går bra att låta hästen göra både ock alltså....

Hur du gör med din egen häst om du skaffar någon är alltså upp till dig själv. På en ridskolehäst handlar det om säkerhet och lydnad och därför skall de gå frammåt även om det trycker på där bak.

Tack för ett bra svar.
Jo, det blir ju lätt stopp i trafiken om någon häst stannar mitt i spåret = livsfara. Men då är det ju inte heller så svårt att styra in mot mitten. Börjar hästen sakta ner och man inte får upp den i traven igen så får man ju helt enkelt flytta sig från spåret. Synd bara att inte alla mina andra ridgruppskamrater förstår det. Dem kan stå och driva på hästen i skritt, mitt i spåret. Inte så lyckat. :cool:

mumin
2007-02-04, 20:12
Det gjorde aldrig min gamla ponny heller.. Jättepraktiskt, behövde aldrig mocka efter mig i ridhus eller på ridbanan!
Någon enstaka gång kände jga att hon stod emot och då bajsade hon i princip direkt när jag satt av, men för det mesta märkte jag aldrig något. Däremot har vi haft skillda åsikter på ett par hopptävlingar när hon varit kissnödig, och inte velat kissa förrän hon kom in i transporten.
Fast att det var praktiskt med henne har jag fått igen med råge, nuvarande hästen skiter ton.. :crazy:

Till tråden: Jag brukar låta min häst stanna "om det passar", det vill säga om vi rider i skogen eller slöskrittar på banan, däremot inte om vi kommer i fart eller är mitt upp i en övning. Har, peppar, peppar, aldrig haft problem att han försökt stanna på tävling t ex.
Däremot har han börjat jävlas lite just när vi skrittar fram/av, han stannar och lyfter på svansen - jag tror att han ska bajsa och låter han stå - och så händer det inget.. Jag riktigt känner hur han flinar åt mig - gick du på den lätte.. :cool: Fast då får han jobba ännu mer sen istället! ;)

Mirre
2007-02-04, 21:57
jag stannar och låter dem bajsa färdigt.
Inte skulle jag vilja springa och skita samtidigt så varför ska min häst behöva göra det?

Kimz0r
2007-02-04, 22:49
Du hade inte velat ha någon sittande på din rygg heller...

Jenka
2007-02-05, 00:53
kl
jag driver på hästen istället, han får gott fortsätta jobba :p
Visst, ok om man bara slöskrittar, då kan de väl få stanna, men jobbar man hästen så vill jag inte plötsligt tvingas stanna.

Har ridit på två olika ridskolor, på den första red man på oavsett (såvida inte hästen skulle kissa), och där har jag inget minne av att hästarna ens saktade ner om de bajsade. Visst, jag kan minnas fel, men tror inte det.
På den andra var det vanligt att hästarna fick stanna och där blev de också mycket långsammare när det var "bajsadags", ibland även tvärstopp...

syrran
2007-02-05, 09:39
Tack för ett bra svar.
Jo, det blir ju lätt stopp i trafiken om någon häst stannar mitt i spåret = livsfara. Men då är det ju inte heller så svårt att styra in mot mitten. Börjar hästen sakta ner och man inte får upp den i traven igen så får man ju helt enkelt flytta sig från spåret. Synd bara att inte alla mina andra ridgruppskamrater förstår det. Dem kan stå och driva på hästen i skritt, mitt i spåret. Inte så lyckat. :cool:

Problemet är att 90% av alla nybörjare inte klarar av att känna när hästen skall till och skita.... Alltså hinner de inte med att styra undan förrän tvärstoppet är ett faktum. Alltså är det enklare att hästarna "kan" och "vet" att de skall fortsätta framåt och utföra behoven i farten.

Problemet med tvärstoppande hästar pågrund av toalettbestyr brukar inte finnas i grupper med mer rutinerade ryttare.

malinsky
2007-02-05, 09:41
Inte skulle jag vilja springa och skita samtidigt så varför ska min häst behöva göra det?

Fast vill du ha sadel på ryggen och bett i munnen? En människa som sitter på och du måste göra allt den ber om? Stå i en box på nätterna och en hage oavsett väder på dagarna? Äta hö och havre??

Vi är människor och de är hästar... Hur långt ska man förmänskliga djuren?

Vill du inte att hästen ska behöva gå och bajsa samtidigt är det ju ditt val, likväl som att de som inte vill att den ska stanna i tid och otid för att bajsa.

syrran
2007-02-05, 09:46

Din häst är en häst och har av naturen utrustats med förmåga att tömma tarmen under tiden den rör sig. Oavsett varför den behöver röra sig under tarmtömningen så har den förmågan att göra det.

Människan har inte utrustats med den förmågan.... Vi behöver vara stilla för att det skall fungera som det är tänkt. (Om vi inte lider av montezumas hämnd eller liknande) ....
Men jag förutsatte att det var friska individer vi talade om.

Hur du sen gör med din häst är ju helt upp till dig....

banjo
2007-02-05, 10:00

Haha precis det där har hänt mig på ett KM. Hästen stannade och sket mitt i programmet och jag höll på att dö :rofl:

mackan
2007-02-05, 10:04

det beror ju också på vad man vill använda hästen till. vill man bara rida hemma och i skogen är det väl akanske mer ok att den stannar, men som sagt, det kan ju även ske på en skogsväg i galopp, så roligare kan man ju ha om du frågar mig.
för mig som tränar och tävlar är det en otänkbar lösning att hästen ska få stanna närhelst den vill.

Mirre
2007-02-05, 11:56
Du hade inte velat ha någon sittande på din rygg heller...

Det har du ju iof rätt i:p

Mirre
2007-02-05, 11:59
Din häst är en häst och har av naturen utrustats med förmåga att tömma tarmen under tiden den rör sig. Oavsett varför den behöver röra sig under tarmtömningen så har den förmågan att göra det.

Människan har inte utrustats med den förmågan.... Vi behöver vara stilla för att det skall fungera som det är tänkt. (Om vi inte lider av montezumas hämnd eller liknande) ....
Men jag förutsatte att det var friska individer vi talade om.

Hur du sen gör med din häst är ju helt upp till dig....

Montezumas vadå?:confused:
Rider bara hemma och i skogen med mina hästar så för min del gör det inget om de stannar

Linda.B
2007-02-05, 13:34
Vet bara att i travhäst-världen får inte hästarna stanna för att bajsa. Låter man hästen stanna för att bajsa kan den även göra det i lopp.

Vet inte om en häst i ett tävlingslopp överhuvudtaget hinner tänka på att den är bajsnödig.

Min sambo's travhingst brukar däremot alltid stanna för att kissa, oftast blir det på stallplan, sedan räfsar han över pölen, som en hund.

Tjalfe
2007-02-05, 13:59
Jag brukart stanna pågrund av att det bara blir krångligare om det blir utspritt än om det hamnar i en hög.

syrran
2007-02-05, 15:55
Montezumas vadå?:confused:
Rider bara hemma och i skogen med mina hästar så för min del gör det inget om de stannar

Rännskita då... eller diarré på ren svenska ;)

Streiff
2007-02-06, 09:32
*lånar knapp*

Om jag skrittar på långa tyglar utan krav så låter jag hästen stanna om den vill. Men i trav eller galopp eller till och med i skritt på kort tygel skulle min häst inte komma på tanken att stanna faktiskt. han bajsar men gör inte ens ett försök att stanna. Han vet att är man "på jobbet" så får man bajsa under tiden.

Tycker det är en ovana att hästen bestämmer när den vill stanna eller gå.

Rider man på ridskola ska man göra som ridläraren säger. Annars bör man rida privat där man kan göra som man vill. Det blir en ohållbar situation om alla elever har egna ideer om hur man ska göra. Då blir ridläraren lixom överflödig.

Ska en häst stanna för att bajsa blir det ofta stopp i ledet, och det funkar ju inte eftersom då kommer alla i gruppen av sig för att en häst ska skita.

Kristofer
2007-02-06, 09:43
*knapplån*

Men alltså visst om hästen fortsätter trava/skritta när den bajsar - då blir det inte stopp i trafiken. Men när hästen kissar så MÅSTE den väl stanna? Har aldrig sett en häst som går och kissar. Då blir det ju också stopp i trafiken.
Apropå nybörjargrupper så håller jag med om att många inte känner att hästen är på gång. jag brukar känna att hästen börjar stanna av och slöa sig fram i exempelvis traven och då styr jag bort från spåret av ren reflex eftersom det kn leda till trafikstopp utan att hästen för den delen bajsar - den kanske bara vill busa lite och inte lyssna. Men det är ett j*vla otyg att skritta i spåret.

Streiff
2007-02-06, 19:27
Det är inte så vanligt att hästar vill kissa under ridning. Har aldrig hänt mig och jag har ridit i nästan 20 år. Händer ibland efter ridning t ex om man står och pratar efter att man skittat av eller direkt efter att den kommit in i boxen/transporten.

För att svara så kan den inte kissa och gå sammtidigt, då måste den stå still.

Matiz
2007-02-06, 19:32
Min häst stannar o bajsar när jag är ute o rider, ganska ofta stannar hon på ängar o liknande för att kissa.

Under dressyrprogram o hopptävlingar har hon aldrig stannat för att bajsa :D

norrland65
2007-02-06, 20:00
*kl*

Har haft några olika hästar. Endel skiter och går och skiter i det. :) Men sen har jag haft några, framförallt en nordis, som inte kunde skita och gå samtidigt.

Nu pressade jag inte honom, han fick stanna. Men någon gång när vi red för instruktör så kämpade jag för att få honom att gå och skita. Gick EJ. Han stängde av fullständigt under tiden. Den här var AR tränad, urfin, men det var en fullständig omöjlighet att få honom att skita och gå samtidigt. Men det spelade ingen roll för mig, han fick stanna.

Norrland

Piraja
2007-02-06, 20:15
Nä, låt du hästen stanna, de brukar känna när det är "allvar" på tex en tävling. Se det så här: En bajsnödig häst kan inte prestera sitt bästa :smirk:

Intressant...ger du din häst lavemang innan du rider in på tävling då?:smirk:

Mina hästar arbetar, på gården och på tävlingsbanan och jag lär mina att man stannar enbart när jag säger att det ska stannas:cool:

loobah
2007-02-06, 20:31
Jag tycker inte att man kan låta hästen stanna ibland och röra på sig en annan gång. Antingen får den stanna när den bajsar eller så får den inte det. Det är väl som i hanteringen, man kan inte ha olika regler för samma beteende?

lollipopocoaster
2007-02-06, 20:57
känner en ridskoleponny som mitt i ett dressyrprogram (i galoppen) stannade och sket.

kladdkakor
2007-06-26, 12:11
Min sköthäst stannade mitt i ett dressyrprogram och sket.................. :rofl::rofl: Och detta är en välutbildad dessyrhäst, privatägd :angel:
Kan ju säga att det inte var så kul :D

Lazio
2007-06-27, 12:24
Min travare får absolut inte stanna och skita! Gissa varför.

Stopek
2007-06-27, 18:43
Så brukar min ridlärare säga. Hästen stannar ju gärna upp när den ska bajsa, av förståeliga skäl. Men då säger hon att jag ska fortsätta driva på i traven eftersom den ju kan bajsa samtidigt som den travar. Och det tror jag också att den kan, men är det verkligen rätt att göra så? Antar att det handlar om vikten av att Jag ska bestämma och att hästen inte ska få köra med mig.
Men är det inte bättre då att kommendera en halt och sedan fortsätta när hästen bajsat färdigt? Jag menar då får man ju ändå bestämma men det känns då också lite trevligare mot hästen.
Vad säger ni?

PS. Min ridlärare är jättebra, jag tvivlar inte på hennes kunskap. Ville bara skriva detta ifall hon skulle läsa här och förstå att det är jag. :D DS.

Hästen har inga som helst problem att bajsa på flykten så att säga. Det är de gjorda för. Är det dags att dra så släpper man som hästflock ut varsin för att distrahera förföljaren, så att den stannar och lukta där i stället.

Däremot så är det ju bättre i ett ridhus att stanna om det skall plockas upp. Ute i skogen har man ju inte samma problem. Men visst stannar hästar gärna för att bajsa när de är i hagen.

Hälsning Maja

nyponros
2007-06-27, 21:55
Min häst har ingenting emot att trava och bajsa samtidigt faktiskt, jag behöver inte ens driva på.
Nu har det iof bara hänt någon gång, hon bajsar väldigt sällan när man rider överhuvudtaget.

HADE hon nu varit en sådan som gärna stannar och bajsar i tid och otid hade jag nog fått vänja henne av med det, vi är dressyrnissar och mitt i ett dressyrprogram passar det liksom inte med en improviserad bajspaus:D

Sipuli
2007-06-28, 00:44
Jag "tvingar" definitivt hästen att gå fram, min ponny skulle aldrig få för sig att STANNA och bajsa. Varför? Jo, hur går det om din häst bestämmer att skita sig på tävling? Trevligt med en häst som stannar mitt i programmet. ;)

Falskhet_
2007-06-28, 20:01
kl

som tur brukar alltid min häst bajsa precis när vi har lämnat stallet :D Men jag brukar alltid ställa mig denna frågan om pållen vill bajsa.. Skulle du vilja bajsa travandes? :D xD Lite fult å säga så men om man tränar för en tränare eller för någon annnan så är de kanske fult om man stannar men om man rider själv å sånt så tycker jag det är helt okej att stanna.. Det är ju inte så mysigt för de att springa å bajsa kanske? vad vet ja :P

startpompe
2007-06-29, 12:08
Min häst får inte stanna och bajsa

Tängk till exempel om du var på en hopp eller dressyr tävling då mitt i allt det så skule hästen stanna och bajsa

men jag förstår dom som måste ta bort bajset för det är ju lättare om det ligger i en hög (det måste jag oxå om jag rider på en väg)men om man låter den stabba så lär den sg det och då om något är jobbigt så stannar det och bajsar så det slipper

(så var min häst i början )

Virre
2007-06-29, 12:18
Min häst som fö är mkt väluppfostrad, stannar och skiter sålänge jag skrittar, rider jag trav eller galopp stannar hon ej. Inte heller på tävling stannar hon för att göra sina behov. Hon är en dressyrhäst om någon undrar.

Glamoroza ox
2007-06-30, 23:51
*kl*

Har haft några olika hästar. Endel skiter och går och skiter i det. :) Men sen har jag haft några, framförallt en nordis, som inte kunde skita och gå samtidigt.
Nu pressade jag inte honom, han fick stanna. Men någon gång när vi red för instruktör så kämpade jag för att få honom att gå och skita. Gick EJ. Han stängde av fullständigt under tiden. Den här var AR tränad, urfin, men det var en fullständig omöjlighet att få honom att skita och gå samtidigt. Men det spelade ingen roll för mig, han fick stanna.

Norrland

Han var helt enkelt en KARL :o:angel: *hukar mig*

KungTulle
2007-07-01, 00:43
Ja hunnerna hoppade inte ens av sina hastar nar dom skulle gora narurbehoven, sa jag tycker verkligen att moderna ryttare ska gora precis samma sak!

Dvs sjalvklart ska ni inte sjalva fa springa in pa toa nar NI vill for da kan ni ju fa for er att skita precis var som helst tex pa jobbet mitt pa mattan eller varfor inte pa golvet i stadsbussen?

Jag har haft egen hast i ca 30 ar och min erfarenhet ar att en hast VET nar det ar ok att stanna och skita eller ej. Stannar den och gor behoven mitt inne i ett dressyrprogram sa visar det bara EN sak, att ryttaren INTE har koll pa vad han eller hon gor med sin hast.

Aven en medelmatta pa ryggen av en hast kanner nar den tanker lyfta pa svansen och da gor man om det ar lampligt HALT och later hasten gora sina behov stillastaende om den nu trivs bast med det. I naturen sa stannar alltid en ostressad hast och gor sina behov, det ar bara om den flyr som den kan slappa i farten.

/KT

fjordtokan
2007-07-01, 10:20

Min gör det ganska ofta:angel:

TS: Jag personligen tillåter det inte eftersom jag tävlar dressyr och vill inte ha en häst som stannar om den skulle vara bajsnödig. Lite onödigt att få massor med avdrag för den sakens skull.
Hur blir det förresten i hoppning? Ränkas det som vägran då eller?:rofl:

Om jag känner att hästen vill bajsa så stannar jag om det är lämpligt annars så kan hon skita i farten :D

Jag tror att det är upp till var och en:smirk:

olgaklara
2007-07-01, 10:23
Det var som sagt ett exempel. Och det händer ju. Det bästa är ju att låta bli att lära in beteenden som inte är önskvärda. Jag bestämmer när hästen ska stanna och när den ska gå, alltså lär jag den inte att det är OK att stanna när man är bajsnödig.

Jag låter alltid mina stanna och bajsa och har aldrig någonsin fått en häst som stannar mitt i ett dressyrprogram eller på en hoppana.

De brukar alltid göra sina behov vid framridningen. Se bara i hoppning där man stannar klockan direkt innan start om hästen vill bajsa

olgaklara
2007-07-01, 10:29
det beror ju också på vad man vill använda hästen till. vill man bara rida hemma och i skogen är det väl akanske mer ok att den stannar, men som sagt, det kan ju även ske på en skogsväg i galopp, så roligare kan man ju ha om du frågar mig.
för mig som tränar och tävlar är det en otänkbar lösning att hästen ska få stanna närhelst den vill.

Fast om du tävlar så mkt borde du ju se omkring dig att de flesta hästar gör sina behov på framridningen och de allra flesta ryttare stannar med hästarna eftersom det faktiskt är en stor fördel om de inte är skitnödiga eller kissnödiga innan start.

Se bara på den "stora" de stannar alltid med sina hästar om de behöver skita och samtidigt så stoppas nedräkningsklockan. Men om hästen skulle behöva under hoppningen har jag då aldrig sett någon som stannar utan då brukar de göra det när de galopperar.

Men det bästa är ju att de gör det färdigt innan start.

olgaklara
2007-07-01, 10:32
Intressant...ger du din häst lavemang innan du rider in på tävling då?:smirk:

Mina hästar arbetar, på gården och på tävlingsbanan och jag lär mina att man stannar enbart när jag säger att det ska stannas:cool:

Man kan ju låta hästen bajsa innan start :angel: vilket är väldigt vanligt iaf när det gäller hopphästar

olgaklara
2007-07-01, 10:33
Det är inte så vanligt att hästar vill kissa under ridning. Har aldrig hänt mig och jag har ridit i nästan 20 år. Händer ibland efter ridning t ex om man står och pratar efter att man skittat av eller direkt efter att den kommit in i boxen/transporten.

För att svara så kan den inte kissa och gå sammtidigt, då måste den stå still.

Har du inte ens sett en häst kissa under ridning på dessa 20åren??

lil-sis
2007-07-01, 19:47
Min kan stanna och kissa när man tävlar dressyr :smirk: :crazy: Och hon kissar ALLTID när vi rider ut, speciellt om vi kommer till ett ställe med mossa eller dylikt som gör att det inte stänker. Om jag är tankspridd så missar jag ofta hennes övertydliga tecken och då blir hon hyffsat irriterad på mig och samarbetar inte så mkt mer sen.

Vi har en sådan ridskoleponny som stannar och bajsar så fort han tycker det blir lite jobbigt. Det finns ingen ponny som skiter som han! Jag LOVAR att han håller sig i stallet bara för att kunna bajsa två lektioner om dagen :devil:

(Fast han är röststyrd, så ryter jag åt honom fortsätter han gå).

sthu
2007-07-01, 20:47
Jag har väl haft tur med mina hästar. De har aldrig stannat på tävlingar, stora vägar eller något annat för att göra sina behov. Sanningen å säga är det inte gärna de stannar alls och skiter när ajg rider, men inte för att jag inte tillåter det. De gör det helt enkelt inte.

Jag håller med om att det beror på vad man vill ha hästen till. Är det så viktigt med en tävling, så visst tvinga hästen. Vill man "bara" ha hästen för att man gillar dem och ser till deras behov så kan man låta dem stanna. Jämför inte hästar och människor säger ni. Men försök då se till vad hästen vill istället för att bara tänka på er själva och er egen vilja. Är det du eller hästen som vill tävla och prestera?

Mooch
2007-07-02, 22:17
*knapplån*

Jag läste om en hästdressör som lärt sina hästar skita innan de gick in i manegen. "Shit shit" var tydligen kommandot.

För min egen del får hästen gärna stanna och bajsa, och min både bajsar och kissar under ridturerna. Men jag tävlar inte och rider inte lektion med andra där säkerheten kan bli lidande. Ute i skogen tycker de bara det är mysigt att gå in i rumpan på den bajsande hästen och få doften på första parkett. (nej då, hästar som inte funkar ihop får inte gå in i rumpan på varandra)

Men jag tycker också det är okej som säkerhetstanke och tävlingsprestation att lära sin häst bajsa under alla gångarter. Situation, egna önskemål och förhållandet till hästen får avgöra.

lizzie
2007-07-02, 23:06
KL

Man kan inte jämföra hästar och människor. Klart en häst kan röra på sig samtidigt som den bajsar.

Det som är intressant i sammanhanget är väl VARFÖR en häst hellre stannar och bajsan än rör på sig.

Det handlar om instinkter.

Hästen är ett flyktdjur. Om den står stilla och bajsar så hamnar allt bajs i en hög. Eventuella rovdjur kan då inte utifrån bajsen se åt vilket håll hästen rört sig.

Om det ligger en lång rad med bajshögar så kan rovdjuret få en ledtråd åt vilket håll hästen gått åt.

Nu är inte våra hästar vildhästar längre, så det går mycket väl att lära dem att jobba och bajsa samtidigt. Vi skyddar ju pållen mot allt ont ;).

Men det kan ju vara bra att veta varför kusarna beter sig som de gör - det har ingenting med att göra att det är typ jobbigt att röra sig och bajsa samtdigt. En häst kan galoppera i full fart och ändå tömma tarmen.

Den blir dessutom inte bajsnödig på samma sätt som vi människor. Hästar släpper ju bajs som revirmarkeringar, kan alltså hålla bajs i tarmen för att släppa på lämpligt ställe.

Funkar ju också att släppa ett par kottar varannan meter för att slippa röra på sig om den lär sig att det är OK att stå still och bajsa :angel:.

/Lizzie

maskrosen
2007-07-02, 23:32
Min häst har aldrig ens tänkt taken på att stanna för att skita vilket jag tkr är skönt då jag också ksulle ställa den här frågan till mig själv.
Nu behöver jag inte det och är glad för att han kan trava och skita samtidigt under ett dressyrprogram! :p :)

Molli
2007-07-02, 23:39
kl.

När jag fick min häst stannade han alltid när han skulle skita & dte var jobbigt!
Men nu går det alldeles utmäkrt att trava & skita samtidigt :D

tintilar
2007-07-03, 11:13
Visst kan den, men hur kul kan det vara att anstränga sig i fysiskt arbete medan man bajsar? :smirk:

Nä man ska vara ett team och ha roligt tillsammans. Och alla har rätt till toapaus. Oavsätt om man är på träning, i naturen eller på tävlingsbanan. Det handlar om ren respekt för varandra.

Sandra -74
2007-07-07, 23:16
Det är den häst det handlar om, inte en människa. Vi funkar inte på samma sätt. Självklart kan hästen röra sig och bajsa.
Om din ridlärare säger att ni ska fortsätta så är det väl bara att göra det, det handlar om din och dina ridkamraters säkerhet. Det är nog inte så kul att bli sparkad av en häst för att man inte han svänga undan när hästen framför går på pottan.
Det är inte alltid bara att svänga åt sidan...det är kanske 500-600kg häst man sitter på.

neferra
2007-07-08, 20:57
kl

jag gör halt när det är dgs , för det mesta. ber jag henne inte att stanna gör hon inte det hellre.

och detta stannandet är egoism från min sida..:smirk: ..vill inte ha bajs i svansen och bakskydden....:)