Visa fullständig version : Vad tycker ni om att äldre rider små hästar?
Jag menar typ b-c ponnys?
om man är vuxen men inte så jätte lång.
Nu pratar jag alltså om stora staka ponnys som
har kraftiga små ben och inte taniga welsh ponnys.
mer som övervuxna shettisar och andra kraftiga små ponnys.
;)
Vet inte om man kan kalla mej vuxen, men jag är 17 år och rider min stora shettis ibland. men bara promenader i skritt och lite trav. men får så dåligt samvete av det så funderar på att sluta med det..:( Även fast jag vet att jag inte är för tung och ponnyn är helt överlycklig när hon får komma ut på ridtur med mej..
Jag tycker det är helt ok så länge hästen inte tar skada.... ponniesar kan ju rent av må bra ibland av att få en vuxen på ryggen...som kan rida igenom lite lättare och så......
Åldern på ryttaren spelar väl ingen roll, det är väl vikt och balans som styr det hela. Längden spelar nog också mindre roll.
Jag tycker att det är orättvist ;)
Jag skulle definitivt rida små ponnyer om jag inte vore aldeles för lång (och jag är 31 år). Små hästar är så härliga :love:
Det är ju jättebra att det finns så små vuxna som kan rida små ponnys. Många gånger har faktiskt små barn svårt att rida till och utbilda ponnyn på bästa sätt.
Då är det ju fantastiskt att det finns små vuxna ryttare.
Så länge häst och ryttare harmonierar och hästen fixar vikten så ser jag alltså inga problem med att vuxna rider ponny....
Skulle själv önska att jag var några storlekar mindre.... i alla fall så pass att jag kunde rida c och d.....
Har en bekant som är riktigt liten. Hennes döttrar hade två ponnys när de bodde hemma. När döttrarna växte upp och slutade tävla så tog hon helt sonika över hästarna och har dem som sina. Perfekt.... tänk om jag hade kunnat ta över dotterns underbara c-ponny när hon tappade sugen....
[QUOTE=syrran;7430552]Det är ju jättebra att det finns så små vuxna som kan rida små ponnys. Många gånger har faktiskt små barn svårt att rida till och utbilda ponnyn på bästa sätt.
Då är det ju fantastiskt att det finns små vuxna ryttare.
Så länge häst och ryttare harmonierar och hästen fixar vikten så ser jag alltså inga problem med att vuxna rider ponny....
Skulle själv önska att jag var några storlekar mindre.... QUOTE]
du tog urden ur mun på mig!
Finns det inga som har bilder på när dom rider sina små?:d
inte taniga welsh ponnys.
:mad: welshar är inte taniga:mad: Jag rider alla våra welshar oavsett storlek. Har ridit lektion på våre Welsh Mountains som vi hade tidigare. Är 1.57 hög och väger runt 60kg. Inga problem för någon av dem oavsett om de var 1.14 höga el 1.30. Det handlar mest om att ryttaren måste ha balans och att hästen har ryggmuskler för det. Inte huruvida den är tanig el ej. En fet shettis är inte starkare bara för att den är fetare:mad:
escodobe 2007-02-07, 21:24 Så länge man har rätt vikt och längd så kvittar väl åldern på ryttaren?
escodobe 2007-02-07, 21:25 Köper jag häst nån gång blir det en C-ponny.
Jag med mina 152cm och 50 kilo passar bättre på en sådan än ett stort halvblod.
Trots att jag närmar mig 30strecket.
Jag red en welsh mountain några gånger för ett tag sen. Jag är ca 160 lång och väger 45kg. Det funkade alldeles utmärkt och ponnyn verkade inte ha ont av mej, är dock inget jag skulle göra reglelbundet och absolut inga tuffa pass. Hon var ca. 114-116cm i mankhöjd.
beror ju helt och hållet på vad det är för häst, själv rider jag islänningar, dom är ju typ 1.30 - 1.48
Åldern på ryttaren spelar väl ingen roll, det är väl vikt och balans som styr det hela. Längden spelar nog också mindre roll.
Längden på ryttaren är kanske det som spelar störst roll.
Det är svårt för en liten häst att balansera upp en lång ryttare.
så länge man inte är för tung eller totalt obalanserad är det väl bara bra för hästen att den blir riden av vuxna också. det är ju bara tävlingsmässigt ryttarens ålder spelar roll vid ponnyridning.
mizz_beauty 2007-03-08, 08:05 Så länge man inte är för lång eller tung för ponnyn så tror jag att det är bra att någon kan rida till dem ibland.
Åldern på ryttaren spelar knappast någon roll för hästen, så länge man inte är alltför tung kan man väl vara 80 år och rida ponny om man skulle vilja....
kullerbytta 2007-03-08, 13:27 Jag är väldigt mycket "jättevuxen" och rider en maxad C Welshpartbred.
Bara man är lagom vikt och längdmässigt så är det ok.
Så här ser vi ut.
http://i39.photobucket.com/albums/e152/kullerbytta/millerill.jpg
suisyola 2007-03-08, 13:47 så länge man inte är för tung/lång spelar det väl ingen ro...orka bry sig..
Vad menar du egentligen? Det spelar väl ingen roll om man är vuxen eller ej om man rider en häst som är lagom i storlek och som är tränad för att bära ryttare:cool:
Jag är över 40 och rider mina två russ. Jag är inte så lång så jag är absolut inte för stor på dom. Däremot så skulle jag inte komma på tanken att rida min shettis.
Tindra06 2007-03-08, 20:30 jag sitter upp på vår övervuxna shettis ibland när jag tycker att hon behöver lite "hyfs" eller om sonen tröttnar nästan direkt efter att vi kommit in i ridhuset (han är bara tre), jag är ju lite lång såklart, men hon orkar mig och hon klarar att balansera mig kortare stunder.
Provred henne också själv när vi skulle köpa henne för att försäkra mig om att hon var lydig :)
jag är vuxen(36år 163cm 62kg) o rider fjording o e så nöjd/lycklig...min dotter har ridit hbl sedan hon var 14år men det är inget som har lockat mig o känner mig inte stor på min "lilla" fjording.
kullerbytta 2007-03-08, 22:53 Piraja
Jag tycker att det är kul att du valde att behålla din fina Cob.
Har du ingen bild så jag får se hur ni ser ut?
Eva
Kanske ska tillägga att hästen, eller, ja, ponnyn jag rider på bilden är 139, jag 163 och väger 50-53 kg och, hrm"jag är väldigt vuxen" 40+.
;)
Det är väll ok om det ser proportionerligt ut.
Rider man ponny ska man vara liten och lätt.
kullerbytta 2007-03-10, 09:55 Ett problem om man som vuxen rider ponny, är att många tror att man endast rider ponnyn tillfälligt eller i utbildningssyfte.
"Det är så bra när vuxna utbildar ponnyer", har jag fått höra, underförstått att man gör det som en affärsidé alt för barnens skull.
Jag får ofta frågan, -är det din dotters ponny?
Verkar vara jättesvårt att förstå hur man kan vilja rida ponny som vuxen.:confused:
Forest Autumn 2007-03-10, 19:22 Vi har två ponnyer som jag rider och jag fyllde fyrtio för några år sedan. Den ena hästen är barnens häst och det är ett russ dvs en B-ponny. Det är bara jag som kan rida honom är 158 lång och väger 48 kg. Mina barn är för stora. Honom rider jag inte så hårt han är 22 år men tror att han är 3-4. Han är jättepigg och tycker att allt är helkul. Därför tycker jag att det är synd om jag inte rider honom. Den andra ponnyn är min egen häst. Det är en stor C-ponny. Jag hade ett halvblod tidigare men har gått tillbaka till ponny igen eftersom jag trivs bättre med dem.
chrysler 2007-03-10, 21:42 Så länge hästen inte tar skada av det är det väl inga problem?Jag vet massor av vuxna som rider ponnyer & rider själv ponnyer ibland, varav en c-ponnyhingst jag utbildat.
kullerbytta 2007-03-10, 23:15 Forest Autumn och chrysler
Kul med flera "ponnyryttare".
Har ni inga bilder på er och era ponnyer, jag har en bild på min i ett tidigare inlägg.
Har någon här startat sin ponny i storhästklasser?
Forest Autumn och chrysler
Har ni inga bilder på er och era ponnyer, jag har en bild på min i ett tidigare inlägg.
Jag önskar att jag hade varit av "ponnystorlek".... Jag gillar ponny och skulle med glädje fylla stallet med ponny att rida på.... Men nu tillhör jag dem som är välväxt både på längden och på bredden :crazy:
OK Bredden jobbar vi på.... men längden är svårt att göra något åt. :cool:
Jag kompromissar istället, min egen häst inte så väldigt stor... 156 cm och med mycket ponny innanför pannbenet.... :D
Pandoora 2007-03-11, 11:40 Bara jag som gått över till stor häst?! ;)
Får inte längre tävla min kompis b-ponny och såg mig omrking efter en medryttarPONNY, sedan skulle jag o min syster ut och rida och jag fick då låna ett halvblod. Hon är som en ponny, sparkar bakut när hon tycker det är väldigt roligt, bockar och brallar runt, men är också hur snäll som helst.
Fick frågan, efter att de hade sett mig rida henne om jag ville bli medryttare.
Jag är 157 cm, väger 39 kg och ja.. jag rider lektion på ponny fortfarande på ridskolan.
Tycker mkt bättre om stora hästar än ponnysar :smirk:
Forest Autumn 2007-03-11, 20:07 Forest Autumn och chrysler
Min ponny är inte så gammal än. Jag har mest ridit ut på henne men ska nu börja "träna" mer dressyr på riktigt. Jag har sett att man kan lösa storhästlicens och tycker att det verkar spännande.
chrysler 2007-03-12, 00:04 Fast jag rider för det mesta inte ponnyer, bara när ngn frågar mej, däremot har jag islandshästar varav den minsta jag haft var 128cm, alltså b-ponny & jag är inte kort om man säger så;)
Skulle absolut kunna tänka mej en d-ponny att tävla dressyr med i storhästklasser, annars har jag bara ställt upp med ponnyer i blandklasser på klubbtävlingar, förutom med mina isisar då:)
M-Meduza 2007-03-13, 10:10 Forest Autumn och chrysler
Jag startade min dponny i storhästklasser i hoppning och en deb fälttävlan.. Dock bara 90 och 1m klasser (vågar inte mer:crazy: )
Gick jättebra. Hade med mitt halvblod också men det va oftast ponnyn som knep placeringarna.
Jag va 20-21 när jag tävlade honom då. ca 165 lång och 60-65 kg.
Idag rider jag bara halvblod och har dponnyn utlånad. men ngngång ska ja köpa mej en ungponny...
Har nu en förvuxen shettis. Han rider en kompis t mig ibland då hon sålde sin halvblodsvalack för hon hade inte tid, råd och lust längre.
Men dom följer med på skogsturer ibland.
Och hon är lång.alldeles för lång men har bra balans och väger ca 50 kg. Men han har aldrig haft problem med detta.
(han rids bara några gånger i månaden annars är jag ute och går med honom).
Små barn låter jag inte rida honom. Då han reser sig med dom och är inte spec uppfostrad med att gå med heller. el det är han bara att han blir så glad när han får komma ut o han vill springa fortare än matte klarar av..
Men visst det ser lite dumt ut. Men spela roll. Folk får glo om dom vill =)
Tycker själv att det ser dumt ut med 2m killar på islandshäst på ca 135 också. o där e det större skillnad o inte har väl islandshästar bättre balans än andra hästar??
Minni-Borg 2007-03-13, 17:12 Islandshästar är ett bra altenativ :love:
Piraja
Jag tycker att det är kul att du valde att behålla din fina Cob.
Har du ingen bild så jag får se hur ni ser ut?
Eva
Kanske ska tillägga att hästen, eller, ja, ponnyn jag rider på bilden är 139, jag 163 och väger 50-53 kg och, hrm"jag är väldigt vuxen" 40+.
Jag ångrar mig icke en sekund!!! Skönt med en lagom stor häst nu istället för att hålla på med alla jättarna;) . Kommer inte ha en häst över 155 mer:cool: ...Bilder kommer så småningom. Har ingen kamera än, väntar på att rätt variant ska dyka upp:D...*ska be syrran svänga förbi någon dag i helgen*
Belethien 2007-03-13, 19:31 Jag äger en alldeles egen ponny! :D (alla småflickors dröm blir sanning fast några år för sent)
Fyller 18 i år och får några pikar om att jag skulle nog haft en "riktig häst" eftersom det inte kan vara kul att rida ponny. PFT! Dem är bara avundsjuka att jag kan rida mitt lilla b-ponnysto! (Maxad B på 129,5 väger själv 46 kg och är 163 cm). Ser ut som om jag är 12 när jag rider henne- önskevärt? Njaaaee..
Tycker det är fullt ok att rida ponny som vuxen endast om hästen klarar av det! brukar själv släppa på äldre ryttare på min ponny (max 60 kg under högst 20 min) bara för att hon ska få känna på andra och ta lite vikt också. Barn vågar knappt sitta på na så :P
Belethien 2007-03-13, 19:39 Kul med flera "ponnyryttare".
Min ponny i storhästklass är det synd om :rofl:
En bild kan jag bidra med mest för att jag tycker hon är så söt ^^ (inte jag som rider)
http://img402.imageshack.us/img402/8632/bild051vo4.jpg
Titta här rider jag mitt "taniga" welshsto:p
Hon är 1,33
http://www.nattensstuteri.se/images/celmahkvaliten.jpg
kvaliten -01 visst ser hon ut att gå av på mitten ;)
Vi tävlade hoppning mot stor häst och vann ett klubbmästerskap!
kullerbytta 2007-03-15, 22:42 Ser ju väldigt bra ut! Är du väldigt kort eller är hon bred?
Min är 139, jag 163. Hon är mycket bredare än mitt gamla halvblod.
http://farm1.static.flickr.com/155/410414104_5d9ce911b1_d.jpg
http://farm1.static.flickr.com/162/410417036_0b18212bdd_d.jpg
ni är verkligen jättefina :love: :love:
*KL*
Welsh och Kullerbytta:
Ni ser fantastiska ut!!! Varför ska man ha större häst än nödvändigt för;) Jag ska försöka få bilder tagna på mig och Lilly i helgen:D
kullerbytta 2007-03-16, 22:09 Tack ska du ha! Det bästa är att det känns fantastiskt. Hon är en av de mest begåvade hästar (ehurm, ponny) som jag suttit på.
Kommer att få väldigt lätt för samling.
Blir kul att glida in på dressyrbanan med en C ponny i storhästklass. Fast det brukar ju mest vara de närmast sörjande som står under ett paraply och hukar...
:p
Piraja
Jag vill gärna se dig på Lily.
;)
så länge ryttaren inte är för tung eller lång så tkr jag inte att de ska vara ngt problem! :D för vissa ponnier bär ju upp längre ryttare jättebra :banana:
Lejonelle 2007-03-17, 09:51 Här är en till vuxen ponnyryttare. Min haflingertjej är 1,39. Vi är faktiskt två vuxna ägare till henne och ingen av oss känner för stor häst.
Hej!
Jag rider b-ponny åt stallägaren, då hennes barn är för små och "lättavramlade" för att klara honom. Tycker han är lite liten för mej, men jag rider max varannan dag och försäker longera/tömköra och annat ibland.
Sätter in en bild på oss (om jag lyckas)..
http://i60.photobucket.com/albums/h13/Forgetmenotox/IM000686.jpg
/ Lavinia, som annars rider ponny på 160 cm..
fenny_92 2007-03-17, 14:55 Jag tycker det är helt ok så länge hästen inte tar skada.... ponniesar kan ju rent av må bra ibland av att få en vuxen på ryggen...som kan rida igenom lite lättare och så......
håller med dig helt!!!
Som jag ungefär... fjorden som stått inhyst under vintern har nu under en tid kört nu sitt eget race med ägarens dotter.... så pass att de blivit lite rädda att hantera damen ifråga.
Jag har fått rycka in och hjälpa till lite med både motion och tillridning.
Helt ok för min del då min egen börjar blir rätt "tjock om magen" ... Alltså har jag nått att ägna min energi åt.
Faktiskt riktig roligt att rida liten häst igen... Kan inte låta bli att le åt fjordens tappra försök att bocka av mig... he he ... Hon ger upp rätt snart och gillar läget... faktiskt tror jag att hon tycker att det är roligt att få jobba lite... trots lite protester i början.
Idag red dottern igen... och faktiskt gick inte fjorden som en klocka på ridbanan... med ett öra riktad åt mig hela tiden ... men hon skötte sig.. trots blåst och en hel del travarbete på volten...
mettanmett 2007-03-17, 15:30 Så länge man har rätt vikt och längd så kvittar väl åldern på ryttaren?
huvudet på spiken :idea: exakt så är det:idea:
Chriistiina 2007-03-18, 13:03 Jag börja rida när jag var 16år, nästan 17 och då tyckte många jag skulle rida häst och tänkte bara på ålder. Så har ridigt häst nu ett år och ponny ett par gånger. Men med min längd på 143cm och vikt på 46kg :crazy: är det omöjligt att rida en stor häst ordentligt. Så efter endel snack med folk och ridlärare så ska jag rida ponny nästa termin istället. Och jag lovar, ponny för alltid. Inte hästar. Hur gammal jag än bli så ska jag hålla mig till ponnys sen får folk säga vad dom vill.
Belethien 2007-03-18, 13:13 Jag börja rida när jag var 16år, nästan 17 och då tyckte många jag skulle rida häst och tänkte bara på ålder. Så har ridigt häst nu ett år och ponny ett par gånger. Men med min längd på 143cm och vikt på 46kg :crazy: är det omöjligt att rida en stor häst ordentligt. Så efter endel snack med folk och ridlärare så ska jag rida ponny nästa termin istället. Och jag lovar, ponny för alltid. Inte hästar. Hur gammal jag än bli så ska jag hålla mig till ponnys sen får folk säga vad dom vill.
Blir så less på folk som tittar ner på en bara för att man rider ponnier.. "Ska du inte skaffa dig en riktig häst snart?" *suck* och när man ska rida dressyr på allvar kommer de och säger "nämen åååååh så sööööt!" och tar inte min lilla på allvar. Är nog därför ponnier blir så himla ouppfostrade- alla dumheter dem gör är ju så söööööta.
Trots min längd på 174 cm håller jag med dig...Jag håller mig till D- och endast strax över...Inga mer 170 cm-hästar för min del...:smirk:
KungTulle 2007-03-19, 00:05 taniga welsh ponnys.
;)
Welshponnyer ar generellt sett ordentligt viktbarande och inga mes hastar!
Welshen ar en hardig naturras!
I Storbrittannien ar det valdgt vanligt att dessa rids av vuxna.
/KT
KungTulle 2007-03-19, 00:15 Bilder nar jag rider min welshponny. Sec B 135 cm. Jag 162 cm lang.
Tjelvar blev 27 1/2 ar gammal och var ridbar fram till ca 2 veckor innan vi avlivade honom pga aldersfang. Han var halt EN gang i sitt vuxna liv pga hovbold och en gang som fol pga blodforgiftning i benet orakat av ett skavsar.
Som sagt- en tanig liten welshponny!
http://smg.photobucket.com/albums/v230/tjelvar/Tjelvar%20memorial%20from%20old%20scanned%20photos/?action=view¤t=Lbild22TjelvarVikingabynHgsom1996.jpg
http://smg.photobucket.com/albums/v230/tjelvar/Tjelvar%20memorial%20from%20old%20scanned%20photos/?action=view¤t=Lbild16Tjelvartrning1992.jpg
kullerbytta 2007-03-27, 16:34 Han var fantastiskt fin din Tjelvar! Jag tittade på fler bilder av honom i ditt album. Minns du stammen på honom?
Det är som du säger inga mes-hästar direkt och dom räcker ju länge:idea:
KungTulle 2007-03-27, 18:41 Han var fantastiskt fin din Tjelvar! Jag tittade på fler bilder av honom i ditt album. Minns du stammen på honom?
Varfor skulle jag glomma stammen pa en hast som jag agt i 27 ars tid? :D
e. Ornas Sun Boy RW 27 u. Arian RW 181
/KT
Evenstar 2007-03-27, 21:55 Jag har haft min d-ponny i snart sex år, och trots att vi inte kan tävla mer pga min ålder vill jag inte sälja henne. Vi har så mycket roligt ihop ändå utan tävlingar och eftersom jag bara är 160cm vill jag inte ha en stor häst. En ponny är helt perfekt för mig. (Dessutom tycker jag att det är roligare att rida ponny ;) )
kullerbytta 2007-03-27, 23:48 Varfor skulle jag glomma stammen pa en hast som jag agt i 27 ars tid? :D
e. Ornas Sun Boy RW 27 u. Arian RW 181
/KT
Nä just det, så puckad jag är
Men du menar väll Örnäs Sun Boy?
http://web.telia.com/~u62203247/B/ornas_sunboy.html
KungTulle 2007-03-28, 20:13 Nä just det, så puckad jag är
Men du menar väll Örnäs Sun Boy?
http://web.telia.com/~u62203247/B/ornas_sunboy.html
Jo men den observante kan marka att jag inte har nagra svenska bokstaver pa mitt tangentbord..........
Sa det ar liksom lite svart att skriva sana bokstaver med prickar over :)
/KT
Längden på ryttaren är kanske det som spelar störst roll.
Det är svårt för en liten häst att balansera upp en lång ryttare.
På vilket sätt spelar åldern roll för ryttare/häst? :confused:
Och som sagt, ryttarbalans är väl viktigare än längden på ryttaren.
kullerbytta 2007-03-29, 00:37 Pucko mej igen:p
Fin stam.
Själv är jag sugen på ett övervuxet Russ, fast dom är sällsynta.
Jag rider ju redan C-ponny men B tror jag blir lite i minsta laget.
Skrittar min Shettis ibland, den enda häst som jag ramlat av de senaste 10 åren.
Det är ju lite speciell teknik att komma upp. Man får ta ett rejält mantag och sen svänga över benet så "vips" så sitter man där.
Den gången jag ramlade av så kom det inget "vips" för Nisse hade redan stuckit hem...
GallantSpecial 2007-03-31, 10:06 Det är ju lite speciell teknik att komma upp. Man får ta ett rejält mantag och sen svänga över benet så "vips" så sitter man där.
Den gången jag ramlade av så kom det inget "vips" för Nisse hade redan stuckit hem...
:rofl: :rofl: :rofl:
|